Schoner en goedkoper
Elektrisch rijden
- advertorial
De elektrische auto is bezig aan een gestage opmars, waarbij het echt niet alleen maar zakelijke rijders zijn die voor deze schone en efficiënte vorm van mobiliteit kiezen. Want er is meer voordeel dan alleen maar een lage fiscale bijtelling. Zo betaal je geen bpm bij aanschaf, geen motorrijtuigenbelasting en zijn de onderhouds- en energiekosten stukken lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. Wat het rijden met een Renault ZOE kost? We rekenen het je graag voor.
Neem nu Jantine, 39, rijdt zo’n 12.000 kilometer per jaar in haar Renault ZOE en heeft een eigen Wallbox om haar auto in te pluggen. “Ideaal, ik stap elke ochtend in een opgeladen en voorverwarmde of gekoelde auto. Dat kan ik allemaal via de app op mijn smartphone instellen en monitoren. Vroeger stond ik om de week aan de pomp, nu kan ik laden terwijl ik slaap. Alleen dat is al fantastisch”, aldus Jantine.
Vroeger stond ik om de week aan de pomp, nu kan ik laden terwijl ik slaap. Alleen dat is al fantastisch.
Slechts € 3,63 voor 100 kilometer!
Wat is Jantine jaarlijks kwijt aan energie om die 12.000 kilometer te rijden? Met haar gemiddelde verbruik van 16,5 kWh/100 kilometer laadt ze op jaarbasis 1.980 kWh aan elektriciteit. Dat komt neer op € 435,60 (prijs per kWh € 0,22). Ofwel: 100 kilometer rijden kost € 3,63. Diezelfde afstand kost met een zuinige benzineauto € 8,57 (5,6 l/100 km, literprijs € 1,53). Zou Jantine haat ZOE aan een openbare laadpaal laden, tegen een tarief van € 0,35, dan is zij per jaar € 693 kwijt, ofwel € 5,78 voor 100 kilometer. Nog altijd zeer voordelig.
Geringe onderhoudskosten
Maar besparen doet Jantine niet alleen op brandstof, ook de kosten voor het reguliere onderhoud van haar Renault ZOE zijn veel lager. Een elektromotor heeft namelijk nauwelijks onderhoud nodig en de remmen slijten nauwelijks omdat een elektrische auto vrijwel altijd op de elektromotor afremt en daarbij ook nog eens de anders verloren gegane energie terugvoert naar de batterij.
Geen motorrijtuigenbelasting
Een andere kostenpost die wegvalt voor de elektrische rijder, is de motorrijtuigenbelasting. Die zou voor een vergelijkbare benzineauto zo’n € 480 per jaar zijn, maar voor de Renault ZOE is het tarief nul. Op jaarbasis bespaart Jantine ruim € 1.000 in vergelijking met een benzineauto, dat is z'n € 90 per maand voordeel. Dit bedrag is exclusief onderhoud. Elektrisch rijden is dus niet alleen heel ontspannen en schoon, maar je bent ook stukken voordeliger uit en daarmee snijdt het mes aan twee kanten.
Kijk op renault.nl en ontdek welke elektrische Renault het beste bij jou past