gesponsord

Nieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoog

Groots in alle opzichten, behalve in prijs

Nieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoog
Nieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoogNieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoogNieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoogNieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoogNieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoogNieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoog

Hoe vaak gebeurt het dat een volledig nieuw automerk de markt betreedt? Maak kennis met XPENG, een technologiebedrijf met een heldere visie en een duidelijke doelstelling om mobiliteit veilig, schoon en daarnaast luxe en betaalbaar te maken. De nieuwe XPENG G9, een full size SUV, is daar een perfect voorbeeld van. Voorzien van alle denkbare luxe, het door XPENG zelf ontwikkelde en vooruitstrevende Xpilot 2.5-rijhulpsysteem en met een actieradius tot 570 kilometer.

Niet meer dan vijf minuten duurt het om 100 kilometer aan actieradius bij te laden met de XPENG G9. De slimme 800-volt technologie maakt dat mogelijk en zo laad je tijdens een koffiestop genoeg bij om daarna weer 300 kilometer of meer verder te reizen. Maar laten we het eerst eens over zijn uiterlijk hebben. Vanuit de gedachte dat je maar één kans krijgt om een goede eerste indruk te maken, ontwierp het internationale designteam van XPENG een SUV die behalve robuust en gespierd ook chic en verfijnd oogt.

Volop leefruimte

Stap achter het stuur van de luchtgeveerde XPENG G9 en je landt in een oase van luxe en rust. Een uitgeklede basisversie bestaat niet bij XPENG. Trek de deur zachtjes dicht en een elektromotor zorgt vervolgens voor geruisloos sluiten. Het spreekt voor zich dat de zetels elektrisch verstelbaar zijn. Voor de drie achterpassagiers is er ook volop plek op de verwarmbare achterbank met verstelbare rugleuningen en de bagageruimte meet maar liefst 660 liter, met in het vooronder nog een frunk van 71 liter. Eén van de weinige opties is een elektrische uitklapbare trekhaak waar 1.500 kg aan gekoppeld mag worden.

Standaard XPENG Surround Sound System

Het infotainmentsysteem met Xmart OS vormt het hart van het interieur, waarbij de twee 14,96 inch grote schermen en het 10 inch metende instrumentenpaneel meteen in het oog springen. Via de ‘Hey XPENG’-spraakassistent heb je toegang tot alle functies en je geniet via bijvoorbeeld Spotify van je favoriete muziek via het XPENG Surround Sound System.

Het artikel gaat verder onder de afbeelding.

Wil je de aankleding van het interieur en het audiosysteem naar een nóg hoger niveau tillen, dan is er het Premium Comfort & Audio Pack. Dat bestaat uit nappalederen bekleding, het bekende Dynaudio Confidence Sound System met Dolby Atmos, extra verstelmogelijkheden voor de voorste zittingen en de achterbankzittingen en op vier zitplaatsen massagefunctie.

Xpilot 2.5

Ronduit briljant is het door XPENG zelf ontwikkelde veiligheids- en assistentiesysteem Xpilot 2.5. Dit werkt met vijf radars, twaalf ultrasone sensoren, vier surround view camera’s, zeven hoge-waarnemingscamera’s en een camera in de auto. Xpilot 2.5 bestaat onder meer uit adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookassistentie, autonoom remmen in noodgevallen, verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie, intelligent grootlicht en het waarschuwt zelfs voor kruisend verkeer achter de auto, als je achteruit de weg op rijdt. Bovendien kan Xpilot 2.5 zelfstandig parkeren.

Lees ook: Indrukwekkend debuut voor XPENG P7

Drie versies, altijd topuitrusting

Je hebt de keuze uit twee vermogensvarianten en twee formaten accupakket. De XPENG RWD Standard Range is goed voor 460 km, de RDW Long Range gaat tot 570 km. Dan is er de vierwielaangedreven AWD Performance die in 3,9 seconden van 0 -100 km/h accelereert en een actieradius van 520 km laat noteren. Wil je alles weten over de XPENG G9, dan verwijzen we je graag naar de website waar je zonder meer onder de indruk raakt van deze nieuwe, ongekend complete en 100 procent elektrische SUV. Een testrit doet de rest!

Over XPENG

XPENG is een Chinees technologiebedrijf dat in 2014 is opgericht door een groep ondernemers met een gedeelde visie over het veranderen van de mobiliteit van de toekomst met behulp van technologie. Het hoofdkantoor en een van de fabrieken staan in Guangzhou, in het zuiden van China (vlakbij Hongkong). Sinds 2017 bouwt XPENG auto’s, maar het bedrijf richt zich ook op andere vormen van mobiliteit, zoals door de lucht. De auto’s van XPENG kenmerken zich door intelligente hulp-, veiligheids- en comfortsystemen die door iedereen eenvoudig te gebruiken zijn, mede door een in eigen huis ontwikkeld operating system (Xmart OS). In delen van China rijden al XPENG’s volledig autonoom rond. In Europa is XPENG op dit moment actief in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Nederland; landen waar de acceptatie van de elektrische auto hoog is en de (snel)laadinfrastructuur op een volwassen niveau is.

Lees hier meer over de nieuwe XPENG G9 of ervaar 'm zelf.