Indrukwekkend debuut voor XPENG P7
Ongekend rijk uitgerust, comfortabel en zakelijk verantwoord
- gesponsord
Met XPENG is Nederland een nieuw automerk rijker en met de elektrische P7 maakt het merk een krachtig debuut. De XPENG P7 is een ruime, honderd procent elektrische sedan met een actieradius tot 576 kilometer, met een ruim en opvallend luxe interieur en standaard voorzien van vrijwel alle denkbare opties. Dankzij de rijhulpsystemen die Xpilot 2.5 biedt ben je verzekerd van maximale veiligheid. De XPENG P7 heeft alles in zich om vaste voet aan de grond te krijgen in de zakelijke markt.
Het is natuurlijk niet zo vreemd dat de XPENG P7 op alle fronten uitblinkt. Wil je als nieuw merk een vuist maken tegen de gevestigde orde, dan moet je heel goed beslagen ten ijs komen. Dat zie je al aan de afwerking en het design van het in- en exterieur. De coupé-vormige, gestroomlijnde carrosserie oogt stijlvol en elegant, het interieur wordt gekenmerkt door hoogwaardige materialen en veel luxe en comfort.
Ongekend rijk uitgerust, comfortabel en zakelijk verantwoord.
Lage luchtweerstand, grote actieradius
De XPENG P7 heeft niet het silhouet van de traditionele sedan. Zijn vorm ontstond deels in de windtunnel en dat levert een lage luchtweerstand op. Dat resulteert dan weer in een laag verbruik en in combinatie met het grote accupakket zorgt dat voor een actieradius tot 576 kilometer. Aan een snellader duurt het 29 minuten om van 10 naar 80 procent te laden, wat neerkomt op meer dan 350 kilometer rijbereik. De P7 Long Range met achterwielaandrijving heeft 203 kW/276 pk, de vierwielaangedreven Performance heeft 348 kW/473 pk.
Spraakassistent ‘Hey XPENG’
Het ruimtelijk effect van het interieur wordt extra versterkt door het standaard panoramadak. De elektrisch verstelbare voorstoelen (met geheugenfunctie) zijn verwarmd, de twee buitenste zittingen van de achterbank hebben eveneens verwarming.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Het XPENG Surround Sound Systeem telt acht luidsprekers en is vanaf het stuurwiel of via het bijna 15 inch metende infotainmentscherm te bedienen. Dit draait op het door XPENG zelf ontwikkelde Xmart OS en met de ‘Hey XPENG’ spraakassistent kun je gemakkelijk en veilig opdrachten geven.
Xpilot 2.5 assisteert en beschermt
Bijzonder geavanceerd is het door XPENG zelf ontwikkelde veiligheids- en assistentiesysteem Xpilot 2.5. Dit werkt met vijf radars, twaalf ultrasone sensoren, vier surround view camera’s, zeven hoge-waarnemingscamera’s en een camera in de auto. Xpilot 2.5 bestaat onder meer uit adaptieve cruisecontrol, actieve rijstrookassistentie, autonoom remmen in noodgevallen, verkeersbordherkenning, dodehoekdetectie, intelligent grootlicht en het waarschuwt zelfs voor kruisend verkeer achter de auto, als je achteruit de weg op rijdt. Bovendien kan Xpilot 2.5 zelfstandig parkeren.
Lees ook: Nieuwe, elektrische SUV XPENG G9 legt de lat hoog
Veel waar voor je geld
Zoals je ziet, laat XPENG vrijwel niets te wensen over bij de P7. Wil je tóch een nog fraaier interieur en een topklasse geluidssysteem, dan is het premium stoel- en audiopakket het overwegen waard. De voorstoelen (met ventilatie) en achterbank zijn bekleed met luxe nappaleer en het luidsprekersysteem van Dynaudio heeft een zwaardere versterker, Dolby Atmos, speakers in de hoofdsteunen en tweeters die als ware kunstwerkjes uit het dashboard omhoogschuiven. Daarnaast zijn de vier portieren voorzien van soft close. We begrijpen dat je nieuwsgierig bent geworden naar de nieuwe XPENG P7 en verwijzen je graag naar de website, waar je alle details vindt. Maak daarna een proefrit en je bent overtuigd.
Over XPENG
XPENG is een Chinees technologiebedrijf dat in 2014 is opgericht door een groep ondernemers met een gedeelde visie over het veranderen van de mobiliteit van de toekomst met behulp van technologie. Het hoofdkantoor en een van de fabrieken staan in Guangzhou, in het zuiden van China (vlakbij Hongkong). Sinds 2017 bouwt XPENG auto’s, maar het bedrijf richt zich ook op andere vormen van mobiliteit, zoals door de lucht. De auto’s van XPENG kenmerken zich door intelligente hulp-, veiligheids- en comfortsystemen die door iedereen eenvoudig te gebruiken zijn, mede door een in eigen huis ontwikkeld operating system (Xmart OS). In delen van China rijden al XPENG’s volledig autonoom rond. In Europa is XPENG op dit moment actief in Noorwegen, Zweden, Denemarken en Nederland; landen waar de acceptatie van de elektrische auto hoog is en de (snel)laadinfrastructuur op een volwassen niveau is.