De nieuwe Arto - de eerste Liner op Mercedes Sprinter
Slimme Liner met een 'feel good' sfeer
- Aangeboden door Niesmann+Bischoff
Het is een soort generatiewisseling die bij Niesmann+Bischoff heeft plaatsgevonden: na de iSmove en de Flair presenteert de fabrikant van exclusieve campers nu ook de Arto in een compleet nieuw design. Twee hoogtepunten: De nieuw ontwikkelde Arto is niet alleen de eerste liner op een Mercedes Sprinter, maar is ook slim.
Polch, 5 juli 2024 - Uniek design, hoogste technische kwaliteit en uitgerust met slimme functies: Met de nieuwe Arto zet Niesmann+Bischoff nieuwe standaarden neer voor een integraal op een Mercedes Sprinter. De nieuwe generatie van de elegante camper is zowel in het interieur als exterieur gebaseerd op het design van de iSmove en Flair. “Het lag voor de hand dat we zowel het interieur- als het exterieurontwerp van de iSmove en Flair nu naar de Arto zouden overbrengen vanwege het succes van de twee series”, zegt algemeen directeur Hubert Brandl. “Maar we zouden Niesmann+Bischoff niet zijn als we daarmee tevreden waren geweest. We zijn altijd op zoek naar het ultieme voor onze campers. Daarmee zijn we deze keer de uitdaging aangegaan om de eerste Liner op een Mercedes Sprinter te ontwikkelen. En ik denk dat we daarin op indrukwekkende wijze zijn geslaagd.”
De volledig geïntegreerde Arto is verkrijgbaar in twee plattegrondvarianten: Als eerste de Arto 78 met een lengte van 7,82 meter en een enkele achteras, die qua plattegrond vergelijkbaar is met de iSmove 6.9 E. De andere is de Arto 88 met een lengte van 9,05 meter en een dubbele achteras, die op zijn beurt gemodelleerd is naar de Flair 880. Met een indrukwekkende breedte van 2,40 meter onderstreept de nieuwe Arto zijn klassificatie als Liner. Het toegestane totaalgewicht van de Arto 78 bedraagt maar liefst 4,5 ton, terwijl de Arto 88 als drieassig voertuig een toegestaan totaalgewicht van 5,5 ton heeft.
De eerste liner op een Mercedes Sprinter – met talrijke bijzonderheden
Niesmann+Bischoff is altijd op zoek naar iets bijzonders, zowel in techniek als in design. Dat zie je ook bij de Arto: de opbouwdeur van de liner is voorzien van een slimme sensorbediening. Wanneer de klep van het externe opbergvak wordt geopend, is de maximale openingshoek van de deur beperkt tot 90 graden om een botsing te voorkomen. Niesmann+Bischoff heeft patent aangevraagd op de unieke technologie. Ook gepatenteerd in de Arto is de comfortabele face-to-face bank, die in een mum van tijd kan worden omgebouwd tot twee veilige gordelplaatsen - en die er in beide posities fantastisch uitziet dankzij het aanpasbare bekledingsontwerp. Nog een bijzonder punt: alle kleppen, de opbouwdeur en de garagedeuren kunnen via de optionele centrale vergrendeling worden vergrendeld en ontgrendeld. De klant kan de centrale vergrendeling zelfs individueel programmeren, zodat bijvoorbeeld alleen de kleppen aan de passagierszijde opengaan.
Het artikel gaat verder onder de afbeelding.
Smart home en assistentiesystemen aan boord
De introductie van de Arto brengt nog een hoogtepunt met zich mee: Niesmann+Bischoff digitaliseert voor het eerst een camper en installeert standaard de zogenoemde Smart Caravaning Unit. Hierdoor kan de camperaar via een nieuw ontwikkelde app rechtstreeks verbinding maken met de Arto en de elektronica aan boord zo van dichtbij en veraf monitoren en bedienen. Zo kan de klant via zijn smartphone op ieder moment de binnentemperatuur in de gaten houden en bijvoorbeeld vanaf de skipiste de verwarming – inclusief vloerverwarming – op de gewenste temperatuur instellen. Daarnaast is het mogelijk om diverse scenario’s zoals ‘thuiskomen’, ‘vertrek’ of ‘naar bed gaan’ vooraf in te stellen, wat voor nog meer comfort zorgt. Alarmeringen worden via push notificaties direct doorgestuurd naar de smartphone, zodat de klant altijd goed geïnformeerd en in controle is. Naast de connectiviteitsfunctie is de app bedoeld om de gebruiker extra meerwaarde te bieden op het gebied van service en informatie over zijn camper en over Niesmann+Bischoff. Vanaf september 2024 kan de app worden gedownload in de Appstores van Apple en Google. Ook de geïntegreerde assistentiesystemen van Mercedes zijn nieuw voor de Arto: adaptieve cruisecontrol, een actieve rijstrookassistent en verkeersborden- en slaperigheidsdetectie bieden passagiers meer veiligheid en rijcomfort.
Het artikel gaat verder onder de afbeeldingen.
Helder design met het bijzondere touch van Niesmann+Bischoff
Maar de Arto zou niet van Niesmann+Bischoff zijn als het interieur niet tot in het kleinste detail was doordacht: de vilten wandbekleding bijvoorbeeld is uniek en creëert niet alleen een geheel nieuwe sfeer, maar ook een heel natuurlijke akoestiek. Ook is de Arto standaard voorzien van frontkasten. In de bestuurderscabine kun je in plaats van de kasten ook kiezen voor een hefbed, dat indien nodig vrijwel onzichtbaar in het plafond verdwijnt. In de badkamer heeft de Arto 78 een gepatenteerde schuifwand waardoor de ruimte voor douche en toilet dubbel bruikbaar is. Dankzij al deze vernuftige voorzieningen scoort de Arto met een onvergelijkbaar open ruimtegevoel, waar letterlijk niets in de weg staat: je hebt een vrij zicht van de bestuurderscabine naar het slaapgedeelte achterin. Het intuïtieve verlichtingsconcept, voorzien van slimme bewegingssensoren en aan te sturen via moderne glasschakelaars, geeft een unieke sfeer. De keuken wordt ook een plek van welzijn, die naar keuze en precies kan worden aangepast aan de behoeften van de klant. Naast het standaard geïnstalleerde hybride fornuis, voorzien van een inductiekookplaat en twee gaspitten, kan de klant de keukenuitrusting aanvullen met een oven inclusief grill, een magnetron en een vaatwasser of als alternatief kiezen voor een compressorkoelkastlade.
Van buiten maakt de Arto indruk met zijn precieze vormentaal, die gebaseerd is op de Flair. “Vooral de verlichting onderstreept de uitstraling”, zegt Hubert Brandl. “De ver naar buiten geplaatste koplampen zetten met hun opvallend getekende, consistente daglichtsignatuur, zelfverzekerde auto-accenten.” Aan de achterzijde is dit niet anders, hier onderstrepen de exclusieve, speciaal ontwikkelde achterlichten de hoge standaard van individualiteit.
De eerste modellen van de Arto zijn dit jaar te bezichtigen op de Caravan Salon in Düsseldorf (30 augustus - 8 september 2024) en vanaf november 2024 in de showrooms van onze dealers. Je kunt de nieuwe Arto nu al configureren in de online configurator.