Zeldzame opties & accessoires

Heerlijk topic! Ik hou van zeldzame opties, bovendien, hoe exclusiever (en vaak nuttelozer), hoe beter...
Ik heb een 1988 Volvo 340 GLE Millionaire met een aantal zeer zeldzame opties, deze waren af fabriek verkrijgbaar maar een aantal heb ik zelf achteraf ingebouwd, om wat te noemen:
-Hoofdsteunen achter (niemand wilde ze, want de binnenspiegel is in één klap nutteloos)
-Elektrische spiegels (een optie van een paar 1000 gulden destijds, dus te duur)
-Elektrische motorvoorverwarming (in NL niet echt van nut, meer in trek in Scandinavië)
-Digitale stereoset (ook weer een 1000en gulden kostende optie)
Verder zit er zo ongeveer de complete accessoirefolder op en nog meer, maar dat zijn niet echt de meest spectaculaire items. Het wagentje heeft intussen een toenmalige nieuwprijs die tegen de 80.000 gulden aan loopt, daar kocht je zo'n 8 basismodelletjes van o_O

Verder heeft de Camaro ook nog wat grappigs. Een Amerikaan geïmporteerd van over de plas, dus niet zo gek dat die full-option was met alle gekke en leuke opties van dien. Echter, om een of andere gekke rede was enkel de centrale vergrendeling afbesteld. Uiteraard zelf achteraf ingebouwd want dat is enorm onhandig, maar men heeft dus ooit extra moeite gedaan of misschien zelfs extra betaald om dit af fabriek te laten ontbreken.
(Hoe weet ik dat? Dit zat er niet in, en staat ook niet op de optielijst die men gebruikte in de fabriek om deze auto in elkaar te zetten)

Wat kostte die 340 in de basis dan? Voor 80.000 gulden had je destijds namelijk ook een 740 Estate Turbo. Lijkt me sterk dat een 340 met een paar opties ook dat kost...

Rob0032 zei:
Wat kostte die 340 in de basis dan? Voor 80.000 gulden had je destijds namelijk ook een 740 Estate Turbo. Lijkt me sterk dat een 340 met een paar opties ook dat kost...

Excuses, typefoutje, moest 50.000 gulden zijn.

Voor de fun toch even de prijslijst van 1986 er bij gepakt (de enige die thuis ligt), en de vanafprijs van de kaalste 340 Winner was 20.070 gulden, leuk detail is dat je er dan niet eens een hoedenplank bij had. De 340 GLE moest zo uit het hoofd rond de 30.000-35.000 zonder extra opties kosten. Om een idee te geven van wat basale extra opties (want deze lijst is bij lange na niet compleet) Voor elektrische ramen vóór moest je 830,- extra dokken, de velgen die er onder zitten 1.435, koplampis/was 425,-,... Ik heb het eens tot achter de komma uitgeteld, maar de meer luxere opties als stuurbekrachtiging staan hier niet tussen. Bij Volvo loopt het vooral snel op omdat je zo veel extra kon bestellen.

Voor de leuk de 740 Turbo ook maar ff opgezocht; vanafprijs 65.850 voor de turbodiesel, 68.900 voor de benzineversie met turbo.

Waarom heeft niemand het volkswagen formel E pakket genoemd, is volgens mij nooit in NL geleverd, wel in duitsland. hebben thuis een passat 32b uit 1985 gehad, in 2011 geïmporteerd uit DLD als ik het me goed herinner is het de 29-PHG-4 , en die had DAT specifieke pakket, dat bestond uit: een 4+E versnellingsbak(gewoon een 5-bak, maar we zullen het even goed omschrijven), een schakelindicator, een verbruiksmeter en het leukste, al hebben we nooit begrepen hoe het werkte...... Een START-STOP SYSTEEM!!!!(en dat op een auto uit 1985:eek:), het werd SSA genoemd, wat stond voor Start-Stop-Automatik eigenlijk was VW zijn tijd ver vooruit met dat laatste

was volgens mij niet alleen voor de passat, maar ook voor o.a.: de Jetta en de Polo

Ook de Audi 80. Onlangs stond er nog zo eentje te koop. Volgens mij was het niet zo heel zeldzaam.

De Golf ook, en daarvan weet ik dat er tenminste één in Nederland is geleverd. Ik vermoed dus dat het impopulair, maar leverbaar was.

Bij de Golf III was het een uitvoering, de Eco.

https://www.autoweek.nl/auto/9369/volkswagen-golf-19-diesel-eco-cl

In Japan was de Civic in de jaren 90 al met gecombineerde navigatie/audio/boordcomputer leverbaar: https://www.tradecarview.com/used_car/japan car/honda/civic/17925811/

14.jpg

28.jpg

Gaaf. Honda was toch ook überhaupt de eerste met een af-fabriek navigitiesysteem, eind jaren 80 in de Legend?

Wouter82 zei:
Gaaf. Honda was toch ook überhaupt de eerste met een af-fabriek navigitiesysteem, eind jaren 80 in de Legend?

al werkt dat niet via gps

It was called the Honda Electro Gyro-Cator, and if you notice, I'm being very judicious in not calling it a "GPS navigation system." That's because it didn't rely on satellites, GPS or otherwise, to tell you where you were going at all. Rather, it was more like the inertial navigation systems used by fighter pilots in the Cold War.

met filmpje: https://jalopnik.com/the-first-commercially-available-car-navigation-system-1574754802
----
In de boeken staat de Eunos (Mazda) JC Cosmo als eerste productie auto, met een af fabriek, GPS navigatie systeem.

223_MazdaEunosCosmoJC-CCS.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=3qPAHPYthBU

Mijn oude 106 diesel had de kleur Bleu de Chine, wat een parelmoerkleur was, en die ik eigenlijk nooit meer heb gezien (op een 106) na de verkoop van die van mij. Je ziet die kleur soms wel op 307's, 206'jes. En het schijnt dat de kleur eigenlijk alleen op de GTI/S16 redelijk is geleverd (dus veel dikkere bumpers etc). In de regen werd de kleur paarsig
4a0_480.jpg

Gewoon donkerblauw zie je wel veel.

Echte Sierra striping op de oude Sierra van mijn ouders:
in60p3.jpg

Geen optie maar standaard bij Volkswagen vond ik verlichte knoppen in het intreur.
Normaal moest je bij een auto wanneer het donker is de knoppen op de tast zoeken.

Een zeldzame optie die je nu veel meer ziet is active noise canseling. Er zitten twee sleufjes met een microfoon erachter bij de binnenspiegel.
Via de speakers word een tegen frequentie uitgezonden waardoor het heel stil is onder het rijden.

Bleu de Chine is gewoon metallic, niks parelmoer. Het was in de periode dat ik stageliep bij een Peugeot-dealer een veel verkochte kleur, vooral op de 406 inderdaad.

https://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/body/paint/paintc2.htm

https://www.autoweek.nl/brochure/1673/peugeot-206-1999 laatste pagina van deze brochure... China blau - perlmut

Ben je niet in de war met Bleu Mauritius? Die lijkt er vanaf een afstandje best op, maar hoe dichterbij je komt, hoe groter het verschil wordt..
Bleu Mauritius wordt onder bepaalde hoeken en in de regen niet paarsig.

Altijd als ik bij andere mensen met een donkerblauwe 106 was voor onderdelen keken ze vreemd op hoe veel mijn auto glansde en hoe de kleur veranderde.

Ook bijzonder, een 206 met af fabriek xenon.

53876891_1.jpg

Slechts 1x gezien..

Snaarstrak die Mazda Eunos van binnen. Doet ook wat denken aan het dash van de toenmalige Honda Prelude.

Interior-of-left-hand-drive-Honda-Prelude.jpg

@Gaiajohan,

Ik ben zeker niet in de war met Blue Mauritius. Misschien dat er dan meerdere varianten zijn van Blue de Chine? Op de 206 was het ook leverbaar, veel verkocht en in mijn beleving een vrij banale donkerblauwe kleur. De folder van toen die ik nu nog heb maakt bij deze kleur ook geen gewag van een parelmoereffect. Terwijl Peugeot bij latere parelmoerkleuren er wel prat op ging...

edit: ik zie dat je zelf ook linkt naar een 206-brochure, maar dan van de GT. Misschien zelfs een verschil tussen het Bleu de Chine bij die uitvoering en de reguliere 206-jes?

Ik heb zelf ooit een 205-je gehad in de kleur Bleu Génésis. Was een Génération.. :rolleyes:

Misschien weet 929V6 dit, maar volgens mij waren ze uit 1997 (op een paar rode na) bijna allemaal in deze kleur geleverd.
't Was een iets donkerdere blauwtint. Vond zelf uit deze tijd het Bleu Miami erg mooi, maar deze kleur was toen op de Génération slecht leverbaar geloof ik.

Mijn stage begon in augustus 1998 en toen kon je al geen nieuwe 205 meer bestellen geloof ik, dus nee dat weet ik niet. Maar groen zag je toch ook veel op de Génération?

Beetje laat, maar nog over die Always Open Timer van de Mini Cabrio:
Barri zei:
Ik denk dat ie per rit weer reset.
Nope, dat moet je echt met de hand doen :) Er is hier in de stad een carsharing bedrijf dat onder andere Mini Cabrio's in de vloot heeft, die allemaal zo'n timer hebben. Geregeld eentje gereden die bij het instappen al op 4 of 5 uur stond. Totaal nutteloze optie, maar wel grappig. Ik had overigens geen idee dat het zeldzaam was, nog nooit eentje zónder zo'n timer gezien.

De Nissan Primera had in 2002 al Adaptive Cruise Control. Vreemd genoeg had alleen de benzine dit. De 2.2 DCT en DCI had niet eens normale Cruise als optie!

NISSANPrimeraWagon-417_5.jpg

Goed kijken: Deze Isuzu Bellel (1961, tevens eerste Japanse auto met dieselmotor) heeft linksvoor tussen grille en onderste koplamp, een rond aparaatje op de bumper staan. Dit is een lichtgevoelige cel die lampen van tegenliggers kan detecteren en als gevolg het groot licht kan uitschakelen. Da's een feature waarmee sommige merken 55 jaar later nóg reclame mee maken.

1964_Isuzu_Bellel_For_Sale_Front_2_resize.jpg

Ja, ik zie het prachtig.
De coupe de ville had het ook, maar welk jaar dat was.?...

Volgens mij niet. Ben al heel lang op zoek naar een exemplaar. Maar meeste is in handen van prive collecties of musea in Frankrijk.

- Quatrelle - zei:
Volgens mij niet. Ben al heel lang op zoek naar een exemplaar. Maar meeste is in handen van prive collecties of musea in Frankrijk.

Snel bij zijn dan: https://www.leboncoin.fr/equipement_auto/917873001.htm?ca=12_s

ja, dat bedoel ik. Maar ophalen word nog wel een dingetje, tis wel een eind. Ik ben even aan het kijken of een kennis van mij in de buurt komt.

85 is de Vendée toch? Best een eindje tuffen maar ook weer geen wereldreis, gewoon een leuke weekendtrip van maken.(y)

Designo lederen sport interieur vandaag geplaatst in mijn wagen.
Een zeer exclusieve optie voor de SLK R170 destijds, amper geleverd, heb hem helemaal compleet.
Mattenset/deurkaarten/stuur/stoelen.
De bruine randen van de matten set zijn in leder, moet ik nog even goed stofzuigen en stoom reinigen.
Verwarmd en volledig elektrisch verstelbaar.
Stuur wordt nog geplaatst, moet eerst langs de restaurateur , deuk in het leer en wat krassen.

De wagen zelf, SLK 320

En dit is het nieuwe interieur, spetter zijn van de regen die net begon.

Terug
Bovenaan