Zeldzame opties & accessoires

De Modus had wel meer van dat soort slimmigheden, zoals de 'Boot Chute':

500-500-0-0-tn-image-289.jpg

Ik kan me herinneren dat het een behoorlijk dure optie was, die bovendien vrij weinig nut had (behalve dan zoals Renault op de reclame-foto demonstreerde).

Dat van die Modus (fietsendrager bevestiging) lijkt op het systeem van de eerste Smart, die had dat ook!

Nog iets van de Modus, ik weet niet of het op bepaalde uitvoeringen standaard was of niet: het onderste deel van de achterklep had een klein klepje in zich. Heel apart!

Enkele technische snufjes:

De Honda Electro Gyrocator, een fantastiche '80s (en daardoor ook zéér vroege)-versie van de huidige GPS:

2ea6495d9602fedaf5f0df233126c1e5.jpg

Werkte d.m.v. een gryoscoop, heliumgas en transparante kaarten die a.h.w. voorbij het display werden gescrold! Jammer genoeg kostte het systeem bijna $ 3.000 (!) in '81, ongeveer een kwart van de nieuwprijs van de toenmalige Accord...

De Eunos Cosmo met Car Control System, een touch screen avant-la-lettre uit 1990 dat kon dienen als climate control, GPS, mobiele telefoon en/of TV!

JCEunos3rotorType-ECCSElegantCarControlSystem4.jpg

Vanavond moest ik even wachten in de auto van mijn vrouw, de wagen heeft eigenlijk ook wel een paar leuke aldan niet zeldzame opties:

Een bekerhouder op deze plek is bij volvo vrij uniek, er zit meestal een onhandig op berg "gat". of de toetsen van de telefoon.
Ook heb ik wel eens gehoord dat het een lastig te monteren bekerhouder is.

Foto-3X3OKM4V-D.jpg

Foto-E3PO6G4Q-D.jpg

En wat zeg je van de optie: geen asbak!
Foto-GKUQVGUG-D.jpg

Joop053 zei:
In de categorie opmerkelijk:

Mazda 323 1985-1989

Ventilatierooster onder het stuur ;)
Wel lekker warm bij je kruis :)

Wat een geweldige opties allemaal. Vooral die Douche bij die CR-V. Je zou bijna denken dat het om een 1 april grap gaat. Die Gyrocator is ook echt gaaf.

Joop053 zei:
In de categorie opmerkelijk:

Mazda 323 1985-1989

7770665540_4547e62192_o.jpg

Ventilatierooster onder het stuur ;)

De opvolgende generatie had deze optie ook, mijn BG uit 1995 heeft ook zo'n ventilatierooster. Plus zelfs warme lucht voor de voeten van de achterpassagiers.

Quadrifoglio Verde zei:
Fiat had op de Regata en Ritmo ES een start-stop systeem.

En een schakelindicator op de Alfa 75 uit 1986:

Uit dezelfde categorie (al was het hier wellicht standaard) een economy-lampje in een Toyota Celica uit 1989. Lekker nuttig ook in een sportauto o_O
2ita8y.jpg

Er schiet me er eentje te binnen waar ik helaas geen plaatje van heb: in de folder van de eerste Scenic stond dat ie leverbaar was met achterstoelen in 3 verschillende kleuren. Ik heb er echter nooit zo eentje gezien.

Dubbele schuifdak op de Meriva: dat was ook leverbaar op de eerste Megane Scenic en werd toch nog wel eens gekozen.

Hier staan wat foto's van een Scenic met stoelen in verschillende kleuren: https://english.renaultclub.cz/english/test/scenic.htm
scenic5.jpg

scenic12.jpg

scenic6.jpg

Ah dat hoort dus wel zo! Ik meen mij te herinneren dat er in Apeldoorn er een stond (ouders van een klasgenoot). Echt mooi kan ik het niet noemen

Weet niet of het een fabrieks optie was, maar hij is vrij zeldzaam in mijn auto.

Barnsley-20120723-00042.jpg

Een parrot MK9200i set, ingebouwd in een DIN slot, dus minder aftermarket look, en achter het scherm (wegklapbaar) een mooi vakje voor verschillende oplaadkabels en SD kaart met muziek. Ben dr erg blij mee.

Wouter82 zei:
Hier staan wat foto's van een Scenic met stoelen in verschillende kleuren: https://english.renaultclub.cz/english/test/scenic.htm
scenic5.jpg

scenic12.jpg

scenic6.jpg

Ik baal nu zo hard dat ik niet nog kleurenblinder ben... Wat wanstaltig zeg. Erg leuk hoor, maar wel voor een ander.

De eerste 308SW was leverbaar met een weinig gekozen derde zitrij.
Zo te zien alleen geschikt voor kinderen zonder benen.

img_5.jpg

De 307SW had ook die optie (itt de 307 Break). Was het bij de 307SW wel standaard?
Bij de 308 ziet het er inderdaad wat sullig uit. Achterhoofd tegen de ruit aan. En ook in opgeklapte stand neemt het veel plek in.

Sowieso zeldzaam tegenwoordig, Opel Vectra A. Een paar weinig voorkomende/zeldzame opties:

- Handbak achter de V6 (7 origineel verkocht, 5 nog in op de weg, ik heb er 1 van)
16767623211_87f72be033_c.jpg

16768776995_d91b9850cd_c.jpg

- Turbo Calibra/Vectra velgen (bovenstaande foto's)

- Digitaal Dashboard
digidash_calibra.jpg

- Climate Controle (slecht te zien, er zijn twee soorten. origineel en van Diavia/Audi 80 ombouw)
enterijer.jpg

- Check Controle
waarschuwingslampjes.jpg

- Verlichting in de voordeuren

- Verlichting achter bij de passagiers, in de plafond handgrepen

- 4x4 bij de 1.8, 2.0 en 2000(optie) en Turbo(standaard)

- Ledere bekleding met stoelverwarming (helemaal de lederen kuipstoelen die ook in de Turbo zitten)

- Alarmsysteem

- Ruitenwisser/sproeiers voor de koplampen

- Irmscher onderdelen en dan met name de koplampen. Achterlichten zitten op mijn Vectra.
Foto samen met de ruitenwisser/sproeiers
CGSITSW7.jpg

sm3660.jpg

3axq-23.jpg

Dat was zover het lijstje wat ik kon bedenken.

Mochten er nog Vectra A rijders zijn mogen die zich toevoegen op de Facebookgroep Opel Vectra A Nederland. Een grote hoeveelheid leden met dezelfde passie is altijd leuk.

Blijft gaaf zo'n digidash. Kan het zijn dat die handbak-V6'en door de KLPD zijn gebruikt, als onopvallende surveillanceauto?

Digidash was een dure optie, tussen fl. 3000,- en fl 3500,- heb ik wel eens gehoord. Na lang zoeken heb ik er een kunnen vinden. Inbouwen is niet makkelijk, komt misschien ooit nog eens.

Dat de politie daar mee reed is een optie, maar dat heb ik nog nooit eerder gehoord. De keuze als onopvallende auto snap ik, was toen en nu nog steeds een van de snelste op de weg.

Ik weet het ook niet zeker hoor. Maar ik dacht wel dat in oude Blik op de Weg-afleveringen A Vectra's voorkwamen. Een handbak-V6 leek mij daarom wel logisch :)

Sjeek Sjaak zei:
ens.

Dat de politie daar mee reed is een optie, maar dat heb ik nog nooit eerder gehoord. De keuze als onopvallende auto snap ik, was toen en nu nog steeds een van de snelste op de weg.

Sure....

ik had dan wel een calibra V6 jaren geleden, maar daar zaten vrijwel alle zeldzame opties op die jij hierboven noemt;

koplampsproeiers (als je het winterpakket bestelde, zie je idd niet veel in nederland, standaard op scandinavische modellen)
ik had exact de zelfde velgen (is geen zeldzame optie, maar standaard turbo wielen, stonden volgens mij niet op de optielijst)
check control (volgens mij standaard op calibra, vectra2000, vectra V6, vectra turbo, en CDX)
ook lampen in de deuren en achter bij de handgrepen waren geen opties, maar gewoon standaard op de CDX en duurdere uitvoeringen

Digidash op een vectra was inderdaad een echte optie en ook heel zeldzaam (ook 2e hands). In tegenstelling tot de digidah van een kadett of omega, die zie je nog wel dikwijls en gaan voor weinig van de hand.

De keuze als onopvallende auto snap ik, was toen en nu nog steeds een van de snelste op de weg.

toen was het een rappe auto maar tegenwoordig kom je echt niet meer mee als die turboblokjes van tegenwoordig met bergen koppel als die vol op het gas staan. Echter moesten ze de souplesse ontberen van een lekkere 6-cilinder :cool:

Beige leer op een calibra was daarentegen ook zeldzaam. Alleen leverbaar geweest van 95-97 waarin de minste calibra's werden verkocht
1213078052.jpg

Phillips navigatie in een omega B1 half jaren 90, 1x ooit gezien volgens mij
Omega_b-333.jpg

Maar wie wist er dat er voor de opel signum Recaro stoelen op de optielijst hebben gestaan? (volgens mij maar heel even in de optielijst gestaan)

In NL alleen op een beurs gezien, in duitsland staan er wel een paar te koop

opel_vectra_1_9cdti_navi_skora_xenon_full_2008_w_pozna_wielkopolskie_spr_edam_100491981519590382.jpg

De check controle is echt een zeldzaamheid in de Vectra. Van de 15 V6-jes die ik ken hebben er maar 4 check controle. De Turbo die ik ken heeft het inderdaad, 2000's heb ik van de 3 die ik ken het inderdaad ook. De turbo velgen kom je zo nu en dan tegen, 5 gaats zit alleen op de V6 en Turbo. De Calibra heeft die motoren veel vaker verkocht, als Vectra kom je ze zo weinig tegen.

standaard heeft de Vectra V6 handgeschakeld 7,8 seconden nodig en een top van 233km/u. Nu niet de alle snelste op de weg, in de praktijk rap zat. Mijn blok is niet helemaal standaard, krijg de auto onder de 7 seconden op de 100. Ik kan dus alleen maar uitgaan van mijn eigen ervaringen en het verkeer om mij heen. Menig automobilist is verrast.

Maar om te voorkomen dat dit topic afdwaalt lijkt het me handig om het dan ook hier bij te houden, voordat dit een ja-nee strijd wordt. Ik wilde graag delen wat bij de dit type auto, naar mijn mening, zeldzaam is.

Hier in de wijk stond altijd een V6, eerste eigenaar maar zaten te veel kosten aan 4 jaar geleden en de beste man reed bijna niet meer. Toen had mijn toenmalige collega er oren naar. Maar alle remleidingen verroest, distributieriem en wat andere kleine dingen. Maar door het schuifdak kwam hij met het hoofd tegen het dak (forse vent) en kon er niet in zitten. Uiteindelijk zo naar de sloop gegaan. Uiterlijk in nieuwstaat, zo zonde!

Nog heel zeldzaam en nooit in het echt gezien, af fabriek xenon op een Corsa C. Dure optie en vrijwel nooit gekozen
76d3f84148deb18a51ac4fc1d512c708.jpg

Dat waren wel een beetje mijn dingen van mijn opel tijd.... :)

Sjeek Sjaak zei:
Menig automobilist is verrast.

Menig automobilist boeit het geen fluit. Die zien alleen een oude Opel zichzelf voor paal zetten om maar vooraan te kunnen staan bij het verkeerslicht.

Verder leuke Opel-plaatjes hierboven. Die digitale tellers zijn erg leuk, vooral voor een Opel in die tijd. Persoonlijk vind ik die Irmscher-opties niet zo relevant. En ook kansloos, als je koplampwissertje eronder dan aan het niksen is.

Digitale tellers an sich waren niet heel zeldzaam. Meer modellen waren er mee leverbaar: Kadett, Tipo, Golf.
Was dit op een Vectra dan zo zeldzaam? Niet standaard op een bepaalde uitvoering bijvoorbeeld?

AsconaGT zei:
Nog heel zeldzaam en nooit in het echt gezien, af fabriek xenon op een Corsa C. Dure optie en vrijwel nooit gekozen

Op een Corsa kende ik het echt niet, maar er zijn meer auto's met xenon leverbaar (geweest) en waar je het heel weinig op ziet. Renault Modus, Peugeot 407, Fiat Stilo, Mazda 6 I, Toyota Avensis II, Mercedes A II / B I etc.

Imola rood op een BMW e38, wel mooi trouwens...

131791d1212020654-2001-bmw-740i-m-sport-imola-red-58k-perfect-p5270001.jpg

Airbag in een Mercedes W 123
Bovendien heeft deze ook nog eens een hele zeldzame climatecontrol, maar gek genoeg geen toerenteller

DB_W123_Airbag.jpg

Leuk topic is dit eigenlijk. :)

Zo rond 2006/2007 hebben Peugeot en Citroën hun auto's een tijdje uitgerust met een standaard "parfumeur".
Maar niemand kocht ooit de navullingen want eigenlijk zat niemand er op te wachten.

207_6.jpg

Dat geldt ook voor de verwisselbare dashboardkleuren zoals ventilatieringen en inleg bij de 1007.
Iedere dealer was verplicht een aantal (dure) sets op voorraad te hebben maar niemand vroeg erom.

1007Interieur.jpg

mROuWIe4M0hlR8-UshnE9VA.jpg

Dit kreng in de Citroën ZX en Peugeot 306. Of het een optie is is me niet duidelijk, het zat er bij aanschaf (tweedehands) in.
Eerst de pincode invoeren voordat de auto kan worden gestart. Ding zit niet op handige plek, onderin de middenconsole. Drie kansen... fout.... half uur wachten voor volgende poging. In het donker niet makkelijk te bedienen, dus..... baas, kom een half uurtje later :)

Die startcode was standaard, tenminsten: op de Citroën Xantia. Alleen de goedkoopste uitvoeringen hadden het niet, dacht ik.

De DS3 heeft dat ook nog steeds. Ik heb de meegeleverde 'stick' een keer gebruikt, maar nooit vervangen. Volgens mij zit ie er -leeg- nog steeds in :)
Ook niet bij iedereen bekend denk ik, want ik zie wel eens tweedehands DS3's staan met een losse luchtverfrisser erbij.

Ik heb een keer een 1007 zien langskomen op mijn werk met twee van die setjes kleurenpaneeltjes in de kofferbak. Nooit gemonteerd geweest. Die geuren kwam ik wel geregeld tegen in Citroëns.

Leuk, ik heb destijds nog de instructievideo over het verwisselen van die setjes naar het Nederlands vertaald.

Die navullingen voor de parfumeur is gewoon nog leverbaar. Ooit iemand gehad en kan niet kiezen uit de geurencollectie. Hij nam ze allemaal en van elke geur 2. Zo kan het ook.
Nog een bijzondere optie op een C1/108/Aygo: een achteruitrijcamera voor een auto waar je met een beetje lange armen vanuit de bestuurdersstoel de achteruit kunt raken. Wel leuk zo´n camera.

Overigens was de eerder genoemde canvas dak voor op een Picasso ook leverbaar op de Berlingo.

Barri zei:
Digitale tellers an sich waren niet heel zeldzaam. Meer modellen waren er mee leverbaar: Kadett, Tipo, Golf.
Was dit op een Vectra dan zo zeldzaam? Niet standaard op een bepaalde uitvoering bijvoorbeeld?

Zover ik weet bij de Vectra een kleine 500 digidash's gemonteerd in fabrieksafgeleverde auto's.

Joop053 zei:
mROuWIe4M0hlR8-UshnE9VA.jpg

Dit kreng in de Citroën ZX en Peugeot 306. Of het een optie is is me niet duidelijk, het zat er bij aanschaf (tweedehands) in.
Eerst de pincode invoeren voordat de auto kan worden gestart. Ding zit niet op handige plek, onderin de middenconsole. Drie kansen... fout.... half uur wachten voor volgende poging. In het donker niet makkelijk te bedienen, dus..... baas, kom een half uurtje later :)

Ik heb ook een keer zon paneeltje in een 106 gevoden op de sloop

Ze zaten volgens mij in heel veel Franse auto's destijds. Ook in de 306, 406 en 605, maar ook XM en - zoals gezegd - de Xantia. Ik vind het best een goed systeem, hoewel het natuurlijk niet altijd even handig/wenselijk is.

Rob0032 zei:
Ze zaten volgens mij in heel veel Franse auto's destijds. Ook in de 306, 406 en 605, maar ook XM en - zoals gezegd - de Xantia. Ik vind het best een goed systeem, hoewel het natuurlijk niet altijd even handig/wenselijk is.

Klopt, ook de MPV's (Evasion). Het was in de tijd dat de standaard startonderbreker in opkomst was.. Dit was het antwoord van PSA..
Het is misschien ff wennen.. maar op den duur wordt het net een handeling als je gordel omdoen.
Er zat ook een speciale garagecode op.. kon je als eigenaar instellen zodat je de pincode niet over hoeft te dragen..

Ach, nu heb ik een pincode om mijn telefoon te ontgrendelen..

Opa had hem destijds (1992-2000) in zijn 1990 Galant. Bijzonder apparaatje leek mij dat als kind. Het zat vlak voor de pook ingebouwd. Later wel eens in een 406/Xantia gereden waar het links naast het stuur in een soort kastje/vakje zat. Bijzonder onhandig. Even snel wegrijden was er niet bij.

Terug
Bovenaan