x-trailrijder: Nissan Cherry 1.5 Turbo. Roadtrip! En weer een motorrevisie.... :/

Wat vind jij van de veranderingen?


  • Totaal aantal stemmers
    50
  • Opiniepeiling gesloten .
x-trailrijder zei:
Zeker waar maar bedoel meer dat het over een jaar verdeeld op de autokosten niet zo heel veel uitmaakt... 1500km meer op jaarbasis en de 200 euro is alweer weg:p


En dat was je anders extra kwijt geweest:)
 
Daar heb je gelijk in!

In ieder geval gaat er vanavond begonnen worden aan de demontage van de auto. Alles moet kaal, enkel de ramen en deuren kunnen erin blijven. Voorschermen en motorkap en volledige front zal ik demonteren. Dit om beschadigingen te voorkomen en om alles aan de binnenzijde van de motorruimte ook goed te kunnen spuiten, zo sla ik geen stukjes over. Waarschijnlijk zal de binnenkant van de auto (vloer en kofferbakbodem) ook gespoten worden, gewoon om het vers te hebben!

Dus vanavond weer een update:)
 
DELETED! Sorry, zat ff te slapen en kwam met iets onnozels!


(notifie aan zichzelf: niet meer internetten onder de baas zijn tijd als je het al smoordruk hebt)
 
Haha het overkomt de beste Bowtie;)

Gisteravond verschillende motoronderdelen met straalgrit gestraald:

poetsen001.jpg

poetsen002.jpg

poetsen003.jpg

poetsen004.jpg


Komende tijd zal ik de rest nog doen. Oa het kleppendeksel en de gespoten luchtbuizen van en naar de turbo moeten stevig gestraald worden. Hier zit een vervelende hardnekkige verf op die gezellig aan het afbladeren is, even opschuren en verfen is er dus niet bij. De buizen van en naar de turbo zullen zoals OEM hoogglans zwart gespoten worden. Het kleppendeksel zal zoals OEM matzwart gespoten worden. Alleen nog even kijken wat ik met de letters doe, of ze worden rood of ik schuur ze vlak en polijst ze...
 
En gisteren het interieur verder gedemonteerd! Hele dashboard is er nu ook uit, wat een rotwerk was dat zeg!! Verder ook bezig met het front demonteren, grill, koplampen, voorspoiler en radiateur ligt er alweer uit!:D
 
Hee!

Heb na HEEEEEEEEl erg lang zoeken eindelijk de rode accent-striping kunnen vinden zoals die op mijn Cherry hoort te zitten:D Voor de mensen die het zich niet zo snel meer voor de geest kunnen halen, zo zag dat eruit:

autoweekmeeting010.jpg


Ik ben heel erg blij!! Na de ombouw en na het hoger spuiten van de zwarte onderste rand en het plaatsen van de sierstrips komt m'n rode lijntje weer terug! laat hem overigens plaatsen door een gespecialiseerd bedrijf, het laatste wat ik wil is een lijntje dat niet mooi recht loopt :)
 
Ha die Renz,

Dan ziet ie er straks weer helemaal top uit.
Leuke foto locatie trouwens, waar ken ik die van :rolleyes:
 
Fraai Rens, de lange zoektocht is dus beloond(y).
Zal er straks nog mooier uit gaan zien!
 
Hee!

Vanmorgen ben ik blij gemaakt met een berichtje van Eric van DTA:

Hoi Rens, ik heb gisteren de rest van de motor gedemonteerd. zuigers en drijfstangen waren in goede conditie. De krukas en drijfstang lagers lijken bijna nieuw en dus in zeer goede conditie. De krukas vertoont lichte slijtplekken, maar geen krassen oid., dus op heteerste gezicht ook goed bruikbaar.Hij moet alleen wel even nagemeten worden of ie niet krom is.De cylinder-boringen zijn behoorlijk 'uitgesleten' en het originele hoonpatroon is vrijwel weggesleten. Dit verklaart de lage compressie. Gelukkig verder geen diepe krassen of putten op de cylinderwanden (op het eerste gezicht). Motortje gaat vandaag naar het motorrevise bedrijf voor oa. het nameten,reiniging en de machinale bewerkingen.

E15ET9.jpg

E15ET10.jpg

E15ET11.jpg


Ik ben dus zeer blij met dit bericht! Het blijft toch een kleine turbo-motor in een sportieve auto dus de staat is altijd maar afwachten. ;)
 
Spannend! Zo te zien heb je een solide basis, en komt het allemaal wel goed! Dat ze wat ovaal uitslijten en dat het hoonpatroon weg is, zou ik me geen zorgen over maken. Zo te zien heeft het blok veel "vlees" om er wat heel moois van te maken!
 
Tnx! Er zullen wel overmaatse zuigers van 0,25 of 0,50 ingaan, niet zo heel erg spannend gelukkig(y) Van de week weer even verder met de rest van de motoronderdelen opknappen en eind deze week moet de motor er maar eens uit zodat het voorbereidende werk voor het spuiten goed van start kan gaan:)
 
Zit ik zonet eens eventjes jouw 'oertopic' uit 2006 ofzo te lezen, valt mijn oog op de stoelen van jouw Cherry.
Wat schetst mijn verbazing, de roodlederen kuipjes in mijn Honda N600 zijn afkomstig uit een Nissan! En misschien wel uit een Cherry!
precies dezelfde handletjes, stoel-ontgrendelingen enzovoort.

Alleen missen de hoofdsteunen. Helaas (of gelukkig!) staan er geen Cherry's op de sloop waar ik die nog even vanaf kan halen. Toch wel erg grappig. Heb ik toch al een stukje Cherry in huis :D
 
Meen je dat nu? Ik weet trouwens wel een aantal Cherry's te staan op de sloop hoor, oa op GAOS in Emmeloord:T Als je wil kan ik de afstand tussen de hoofdsteunen weleens opmeten, dan weet je zeker of het de rit waard zal zijn?

Trouwens, op Nissanclub kan je al wat foto's zien van die groene Cherry waar ik t over had:D
 
Hier kun je het wel op zien:

klikkerdeklik

de plastieken afdekkap is weg omdat anders de deur niet lekker dicht kan, maar je ziet het lusje voor het naar vorenklappen van de stoel en ook de handle aan de zijkant. Ook de vorm van de stoelen lijkt verdraait veel op die van een Trend/Turbo :)

edit:
even opgemeten, de hart tot hart afstand voor de pinnen van een hoofdsteun is 18,5 cm.
 
Had het er een tijdje geleden nog over dat die zwarte lijn wat hoger geplaatst moet worden, heb hier even een voorbeeldje van gemaakt.

Huidige situatie:

Cherryconcours008.jpg


en de toekomstige situatie:

renscherry.jpg


En zoals het ernaar uitziet heb ik alle onderdelen die ik nodig heb gevonden. Onderdelen komen van Nissan Nederland, Duitsland, Zwitserland, Engeland en zelfs uit Australieo_O Maar dan heb je wel overal een Nissandoosje omheen en de hoge kwaliteit voel je direct terug in de portomonnee want de prijs is minstens net zo hoogo_O
 
:T:p

Gisteren in ieder geval weer hard verder gegaan! De gehele kabelboom is uit de auto, een hels karwei wat de nodige woorden heeft opgeleverdo_O Gelukkig is monteren altijd makkelijker dan demonteren :)S). Vandaag de kabelbomen van de turbo en van de mijne afleveren bij DTA-motorsport en die mag een passende combinatie ervan gaan maken!

Hierbij wat foto's:

enkel de motor nog erin:
cherry003-4.jpg


geen dashboard, geen kabelboom, enkel nog de verwarmingsunit:
cherry002-5.jpg


en de kabelboom:
cherry001-4.jpg


Vanmiddag de versnellingsbak wegbrengen voor revisie! Spannend!!!
 
Leukste project sinds tijden. Ben benieuwd of er ergens op deze aardkloot een tweede Cherry zo mooi als deze rondrijdt.
 
hee allen! Tijd voor een update!

Met de Cherry gaat het goed, alles is mooi leeg en ben druk bezig met het opknappen en spuiten van dingen als de remdrukversterker, ruitenwissermotortje en benzinetank. Helaas wil het met de onderdelenvoorziening allemaal niet zo vlot lukken. Voor de revisie heeft de motor een aantal dingen nodig zoals overmaatse zuigers en zuigerveren en een koppakkingset met nieuwe keerringen en weet ik veel wat. Nu heb ik dit eerst via Nissan Nederland besteld maar daar werd ik na een aantal dagen teleurgesteld met het bericht dat ze niet meer leverbaar waren. Daarna bij een datsun/nissan specialist in Engeland besteld want hij kon er wel aankomen. 2 weken later een berichtje dat dit toch niet ging lukken met de zuigers + veren. Vervolgens in het altijd geweldige Amerika wezen shoppen en uiteindelijk gevonden bij een online Nissan toeleverancier. Maar ik kon daar helaas niet terecht met m'n American Express want ik moest wel een Amerikaanse staatsburger zijn. Uiteraard ken ik verder niemand daar aan de andere kant van de wereld dus ook die optie werd uiteindelijk niets. Ondertussen wel alweer 4 weken verder:eek: Nu na lang zoeken een OEM supplyer gevonden in Amerika (alweer). Gelukkig heeft deze een boel ouwe nutteloze zooi, precies wat ik nodig heb en nog wat extra's en dat voor zeer vriendelijke prijzen!! En hij verzend internationaal en doet betaling enkel en alleen via Paypal, heb ik even geluk:D:T Dus sinds vandaag de volgende lijst in bestelling staan:

21450-37M00 Splinternieuwe originele radiateur
12010-17M13 [59:3:TOA.BCD.BCB... ]: Piston w/ Pin 0.25
12034-01M12 [35:3:TOA.BCD.... ]: Piston Ring Set 0.25
16500-17M00 [3:3:AA1..... ]: Luchtfilterbak splinternieuw
23300-15A00R [22:12:FCD.LBF.... ]: startmotor
39101-15A05 [10:13:TOA.BAK.... ]: aandrijfas links
39101-16R05 [2:13:HCE..... ]: aandrijfas rechts
48400-35M72 [3:6:AG3.AG2.... ]: origineel nieuw sportstuur. Zelfde als ik nu heb trouwens maar dan splinternieuw!
63850-01M25 [2:5:AG2..... ]: originele spatlappenset voor m'n rode Cherry

En alles dus splinternieuw en origineel Nissan in originele Nissan verpakking. Hier wordt ik blij van!!! En in totaal kost het me minder geld inclusief verzenden dan nieuw origineel Nissan Nederland als prijs had opgegeven voor enkel de zuigers + vereno_O
 
@X-Trailrijder: respect voor je doorzettingsvermogen! Dit typeert de ware liefhebber. Nu kennen we je natuurlijk als een groot Nissan-fanaat; veel andere autoadepten in het bezit van een Cherry zouden de moed al hebben opgegeven. Overigens gaat dit onderdelenprobleem bij de klassiekers van de nabije toekomst steeds meer spelen, met name door de verkorte levenscycli van de modellen. Er worden in totaal minder exemplaren van geproduceerd en dat betekent dus later minder slooponderdelen, bovendien vinden fabrikanten het minder de moeite waard om langdurig nieuwe componenten te blijven produceren.
 
Tnx mannen!

@grensrijder, dat zijn een boel ago-opstekende woorden die je daar neerzet:LOL: tnx! En verder heb je helemaal gelijk natuurlijk, vaak heb je na 2 jaar al de eerste facelift en zijn een boel onderdelen niet eens meer te gebruiken voor hetzelfde type auto na de facelift. Al heeft de Cherry het ook slechts 4,5 jaar uitgehouden en heeft in die tijd 2 keer een facelift ondergaan. 1 maal een hele kleine en 1 maal een grotere met een geheel nieuw front en nieuwe kabelboom en weet ik veel wat, was best een ingrijpende in ieder gevalo_O
 
Ja ik verbaasde me er ook over maar ik kwam erachter toen ik bezig was met de turbo-zoektocht. Ik moest een facelift kabelboom vinden anders zouden een heleboel dingen het niet meer doen in m'n auto. De faceliftkabelboom kreeg ook sterkere stekkers met een rubberen seal erin om vochtproblemen te voorkomen(y)
 
Tjee Rens, wat een speurwerk om alles in top-staat te krijgen. Petje af!

Overigens, na het bezoek aan Noble House moet je toch weten hoe eenvoudig het is om zelf een kabelboom te maken???:)
 
x-trailrijder zei:
hee allen! Tijd voor een update!

Met de Cherry gaat het goed, alles is mooi leeg en ben druk bezig met het opknappen en spuiten van dingen als de remdrukversterker, ruitenwissermotortje en benzinetank. Helaas wil het met de onderdelenvoorziening allemaal niet zo vlot lukken. Voor de revisie heeft de motor een aantal dingen nodig zoals overmaatse zuigers en zuigerveren en een koppakkingset met nieuwe keerringen en weet ik veel wat. Nu heb ik dit eerst via Nissan Nederland besteld maar daar werd ik na een aantal dagen teleurgesteld met het bericht dat ze niet meer leverbaar waren. Daarna bij een datsun/nissan specialist in Engeland besteld want hij kon er wel aankomen. 2 weken later een berichtje dat dit toch niet ging lukken met de zuigers + veren. Vervolgens in het altijd geweldige Amerika wezen shoppen en uiteindelijk gevonden bij een online Nissan toeleverancier. Maar ik kon daar helaas niet terecht met m'n American Express want ik moest wel een Amerikaanse staatsburger zijn. Uiteraard ken ik verder niemand daar aan de andere kant van de wereld dus ook die optie werd uiteindelijk niets. Ondertussen wel alweer 4 weken verder:eek: Nu na lang zoeken een OEM supplyer gevonden in Amerika (alweer). Gelukkig heeft deze een boel ouwe nutteloze zooi, precies wat ik nodig heb en nog wat extra's en dat voor zeer vriendelijke prijzen!! En hij verzend internationaal en doet betaling enkel en alleen via Paypal, heb ik even geluk:D:T Dus sinds vandaag de volgende lijst in bestelling staan:

21450-37M00 Splinternieuwe originele radiateur
12010-17M13 [59:3:TOA.BCD.BCB... ]: Piston w/ Pin 0.25
12034-01M12 [35:3:TOA.BCD.... ]: Piston Ring Set 0.25
16500-17M00 [3:3:AA1..... ]: Luchtfilterbak splinternieuw
23300-15A00R [22:12:FCD.LBF.... ]: startmotor
39101-15A05 [10:13:TOA.BAK.... ]: aandrijfas links
39101-16R05 [2:13:HCE..... ]: aandrijfas rechts
48400-35M72 [3:6:AG3.AG2.... ]: origineel nieuw sportstuur. Zelfde als ik nu heb trouwens maar dan splinternieuw!
63850-01M25 [2:5:AG2..... ]: originele spatlappenset voor m'n rode Cherry

En alles dus splinternieuw en origineel Nissan in originele Nissan verpakking. Hier wordt ik blij van!!! En in totaal kost het me minder geld inclusief verzenden dan nieuw origineel Nissan Nederland als prijs had opgegeven voor enkel de zuigers + vereno_O

Als je toch een keer iets wilt kopen bij een bedrijf wat alleen betaald wil wordne met een Amerikaanse credit card, moet je die NLe dame in de USA eens mailen. Ik heb verschillende keren met haar zaken gedaan en dat werkt super en snel! Het heet iets van www.fromus2eu.com, afijn, via Google is het wel te vinden. Haar voornaam is Ellen.
 
Wist niet dat zulke mensen bestonden joh... Bedankt voor de tip in ieder geval, volgende keer ga ik hier naar opzoek als ik deze problemen heb(y)(y)

@Jac, dankjewel! Het uitje bij Nobel was wel heel erg gaaf hoor!! En zo'n kabelboompje stelt natuurlijk niets voor, daarom heb ik het ook uitbesteed haha:D Die kabelboom is ondertussen geheel aangepast!!
 
Heb hele leuke velgjes gevonden voor m'n Cherry:

$(KGrHqIOKo0E1z30)tQhBNdkm,wZkw~~_12.JPG


leuke minilite design velgjes in de maat 5.5x15". Bedoeling is om straks goed sportief rubber in de maat 195-50-15 om te leggen!

Groetjes,

Rens
 
He Rens, voortaan wel reageren als ik je tegemoet kom en niet zo genieten van de rode kers..........................:D
 
haha ik zwaaide nog uit het raampje, had de hoop dat je je spiegel wel ff in de gaten hield:);) Had het vreemd genoeg niet verwacht bekenden tegen te komen;)
 
x-trailrijder zei:
haha ik zwaaide nog uit het raampje, had de hoop dat je je spiegel wel ff in de gaten hield:);) Had het vreemd genoeg niet verwacht bekenden tegen te komen;)


Yep ik zag het .................................(y) en je kunt mij altijd tegenkomen onderweg.......................:)
 
hep je rode cherry nog bij ons staat sinds kort een belastingvrije 1.5 chery automaat bij de sloop
 
Heb de velgjes onder m'n auto ge-paint-shop!

Cherryminilite.jpg


Vind het fantastisch, hoop jullie ook?!

@DDRman, staat er een rode Cherry op die sloop?
 
Tnx mannen!

@Audi80coupe, heb inderdaad 4x114.3! lekker maatje qua zeldzaamheid maar heb gelukkig een leverancier gevonden van deze velgen met de juiste ET-waarde en steekmaat!

heb via het verzoektopic ook nog een officiele shop gekregen:

Cherryminiliteofficieel.jpg


Niet van echt te onderscheiden!!
 
Had ik al verwacht, heb zelf de maat onder mn Alto en velgen met die steek in een kleine maat is praktisch onvindbaar. Ik heb nu 13 inch Ronals onder een Yotota Tercel weg. Die van jou rolt op 14 inch?
 
Ronals zag je toendertijd best veel met 4x114.3 inderdaad! Heb hier ook al 2 setjes in de garage gehad van ronal, beide 13"! Op ebay.co.uk heb ik het eea gevonden in de juiste steekmaat, ook in de kleine maten (vanaf 12").

M'n Cherry staat nu trouwens op 15" silvia S12 velgen!
 
Velgjes gaan het in ieder geval worden! Nu even opzoek naar een goede leverancier. Ik wil niet te breed gaan met de velgjes maar ze mogen ook niet te ver naar buiten komen. Verder wil ik een gepolijste rand met antraciet in het midden. Wat overblijft zijn de volgende keuzes:

-minilite replica 15" 5.5J breed ET20 (voorkeur, zoals hierboven)
-Rota RB 15" 7J ET30 (zelfde model maar iets rondere spaken)

Mijn huidige velgen zijn als volgt:

-silvia S12 15" 6J et35, achter heb ik 5mm spacers moeten gebruiken om het te laten passen.

voor: aan de binnenkant meer dan genoeg ruimte, met de silvia-velgen staan de wielen iets binnen de wielkasten. Met velgen van ET20 zullen ze 1.5cm naar buiten komen en daarbij denk ik dus iets uit de wielkasten. De voorschermen hebben echter een flinke bolling naar buiten waardoor ze recht van boven denk ik nog in de wielkast blijven en dankzij de skirts zal ik ook niet zo snel last hebben van steentjes enzo. Enkel recht van voren zullen ze dus uit de wielkast komen...

En dan achter... Met de ET35 silvia-velgen met 5mm spacers heb ik tot de draagarm achter ongeveer 6-7mm speling, genoeg om deze niet te raken. Echter als hij straks iets lager staat bestaat er de kans dat hij tegen de binnenkant van die wielkast aan gaat lopen dus heb ik nog iets meer speling nodig. Recht naar boven toe heb ik voldoende ruimte dan. Dan heb je natuurlijk nog de buitenkant van de wielkast met de wielkastrand. Hier zit ik nu nog zo'n 1 1-5cm van af vanaf de velg gemeten. De banden lopen iets rond en geven zo'n 1.5-2 cm speling. Dit is dus eigenlijk met een ET van 30 achteren.

Hier kan je het nog eens zien op een plaatje:

renscherry.jpg


Wat denken jullie? Zelf denk ik dat de rota RB te breed is voor de auto. Echter de engelse variant komt wel een stuk verder naar buiten, 1.5cm voor en 1cm achter. bandjes zullen zoals het er nu naar uitziet gewoon 185-55-15 blijven, 195 geeft alleen maar meer kans op aanlopen...

Hoor het graag!
 
Hee mannen!

Nou uiteindelijk lijkt het toch allemaal re-de-lijk goed te komen met de spullenvoorziening! Moet wel nog een aantal dingen zien te regelen aangezien een aantal koelwaterslangen die via Nissan niet meer leverbaar zijn. Ook hebben een aantal zeldzame zuigerveren met een overmaat van 0.25 de reis van amerika naar hier niet overleefd, dat was echt een rotmoment voor me. Gelukkig bleek de verkoper nog een setje te hebben. Ondertussen is er in ieder geval een nieuwe set piston-ringen onderweg (y) Deze worden geheel kostenloos met spoedtransport naar mij toegestuurd, erg netjes van ze! De rest van de spullen die hij had gestuurd zijn ondertussen ook allemaal aangekomen! De douane-kosten zijn gelukkig verklaarbaar gebleven ookal blijft het jammer dat de TNT nog steeds geen pinautomaat meeheeft waardoor constant het huis overhoop moet op zoek naar los geld o_O

Agja, fototjes dan maar???

S12008.jpg

S12007.jpg

S12005.jpg

S12004.jpg

S12002.jpg

S12003.jpg


En m'n gebroken zuigerveren:

S12001.jpg


Vanavond gaat de motor eruit en volgende week kan ik m'n gereviseerde versnellingsbak ophalen!! Uiteraard is deze gereviseerd met originele Nisssan-onderdelen:D
 
Terug
Bovenaan