Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
Liet een foto van de up aan mijn vrouw zien. "Wat is dat voor een koekblik" was haar onmiddelijke reactie. "Lijkt wel zo'n invaliden wagentje"
En waarschuwend voegde ze er aan toe: "Nee dat is niks voor mij"
Dat wil ik direct geloven. Volgens mij is de Tomos A3b meer iets voor jullie.

Voor de liefhebbers, eigen impressie van de UP vijfdeurs:
VWUP5-deurswip2.jpg

[size=x-small]ik wilde hem eigenlijk als linkje neerzetten maar op deze hele pagina is haast geen foto van de UP te zien dus.... :}[/size]
[size=x-small]edit: en laat mijn bericht nou net op de volgende pagina terecht komen *-) :} [/size]

Kost maar 315 euro meer, maar dan krijg je niet de grijze randen om de wielkasten en de dorpels.
Waar koop je nog zoiets voor zo weinig geld? Een verlagingsset is zelfs inclusief. (:P)

Screenprint vanuit de brochure ( https://www.volkswagen.nl/home/modellen/up/overzicht/0,20642,Up_D0Lnl,00.html?gclid=COHN-5TcrasCFUgm3godF1SyHA )

37140322.png

up8.png

up7.png

up6.png

up5k.png

up3s.png

​

Liet een foto van de up aan mijn vrouw zien. "Wat is dat voor een koekblik" was haar onmiddelijke reactie. "Lijkt wel zo'n invaliden wagentje"
Dat is ook het enige waar ze in mag rijden met haar bromfietscertificaat.B)

michel1975 zei:
Dat is ook het enige waar ze in mag rijden met haar bromfietscertificaat.B)
:}

Heb afgelopen dinsdag in de Up gezeten en vond het best een grappig wagentje. Wel keihard plastic in het interieur (maar wel leuk vormgegeven). Wat mij nog het meeste verbaasde was het feit dat ik met mijn 1,85 m gewoon rechtop achterin kon zitten. Qua beenruimte was het krap, maar voor mijn hoofd was er zelfs nog een beetje speling! Dat hoef ik bij mijn moeders Clio uit 2000 niet te proberen, daar zit ik achterin met gebogen hoofd...

Ik heb afgelopen weekend uitgebreid plaatsgenomen in de Up!. Ik ben helemaal lyrisch over deze auto, vindt hem er heel erg leuk uitzien. Ze hebben duidelijk de 'drieling' als maatstaf genomen en op hun eigen manier er een draai aan weten te geven. Het zit allemaal net doordachter en beter in elkaar. Leuk en volwassen dashboard, met veel mooie gadgets. Achterbank zit prima, het totaal plaatje is gewoon beter dan mijn moeders 107.

Kofferbak heeft een goede inhoud en is goed toegankelijk. Ben ook zeer benieuwd hoe de rij-eigenschappen zijn. Prijzen zijn zeer vriendelijk, en denk toch dat ik straks eens een poging ga wagen om te kijken wat de prijs zal worden als ik de 107 erop inruil.

Tip: Wacht nog even op de versies van Seat en Skoda, wie weet zijn die net iets gunstiger in prijs!

Ben vooral benieuwd naar de uiteindelijke ruimte in het interieur.
Ik ga dat zeker eens bekijken als hij bij de dealer staat.

Verder heb ik de prijslijst eens bekeken. Als je het qua opties redelijk houdt dan vallen de prijzen eigenlijk nog wel mee.
Krijgt de vijfdeurs nou eigenlijk nog een andere maatvoering? Met andere woorden: Wordt de beenruimte/bagageruimte op de achterbank bij de vijfdeurs groter dan bij de driedeurs?

Bentley Arnage zei:
Krijgt de vijfdeurs nou eigenlijk nog een andere maatvoering? Met andere woorden: Wordt de beenruimte/bagageruimte op de achterbank bij de vijfdeurs groter dan bij de driedeurs?

Ik las eerder in het topic dat de wielbasis met 10 cm vergroot wordt bij de vijfdeurs. ;)

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik zie om eerlijk te zijn geen verschil in interieurkwaliteit tussen de up!, Panda en Picanto. Wel vind ik die laatste twee ruimtelijker. Stoelen heb ik niet zo op gelet.

Ik zie veel verschil in kwaliteit, waaronder de kwaliteit van de gebruikte materialen (dashboard maar ook de bekleding van de stoelen), bouwkwaliteit (bij een Panda merk ik bij het dichtgooien van de deur dat de bouwkwaliteit minder is; overigens merkte ik hetzelfde bij een Suzuki Alto, die is echt blikkerig :( ) en zoals gezegd, de kwaliteit van de stoelen. Maar als je dit niet ziet, is dat geen probleem. Iedereen ziet weer andere dingen. En met alle respect, ik waardeer je eerlijkheid.

O ja nog meer pluspunten van de Up ten opzichte van de Panda, Picanto en Alto. Het koppelingspedaal van de Up vind ik veel beter aanvoelen, dat van de drie genoemde concurrenten voelt voor mij héél vaag aan, met name het laatste stuk als je het pedaal weer loslaat. En de schakelpook van de Up vind ik ook veel strakker aanvoelen bij het schakelen.

de kwaliteit van de gebruikte materialen (dashboard maar ook de bekleding van de stoelen), bouwkwaliteit (bij een Panda merk ik bij het dichtgooien van de deur dat de bouwkwaliteit minder is;

Hoezo dan? Het dashboard van een Up is net zo keihard als dat van een Alto, Picanto, Panda of weet ik veel wat. Hard = hard.

Het dichtgooien van een deur zegt helemaal niks over de bouwkwaliteit. Dat geluid wordt zorgvuldig getuned zodat het degelijkheid suggereert. Blijkbaar weet VW dat ze in die geluidstuning veel geld en tijd moeten stoppen, omdat er mensen zijn die erin trappen. En daar hebben ze dus zo te zien ook nog eens gelijk in.

In tests heeft de Duitser het altijd over 'Anmutung' oftewel hoe komt iets over: 'hohe Qualitätsanmutung' terwijl de 'echte' kwaliteit van een auto pas na bijv.100.000 bekend is, lees alle 100.000 km-tests van de (vorige) Polo,Touran etc. daar was de kwaliteit toch ondermaats en daarom noemen ze het al jaren 'Anmutung', de kwaliteit kun je in eerste instantie niet inschatten, alleen maar veronderstellen.

Phaeton W12 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Ik zie om eerlijk te zijn geen verschil in interieurkwaliteit tussen de up!, Panda en Picanto. Wel vind ik die laatste twee ruimtelijker. Stoelen heb ik niet zo op gelet.

Ik zie veel verschil in kwaliteit, waaronder de kwaliteit van de gebruikte materialen (dashboard maar ook de bekleding van de stoelen), bouwkwaliteit (bij een Panda merk ik bij het dichtgooien van de deur dat de bouwkwaliteit minder is; overigens merkte ik hetzelfde bij een Suzuki Alto, die is echt blikkerig :( ) en zoals gezegd, de kwaliteit van de stoelen. Maar als je dit niet ziet, is dat geen probleem. Iedereen ziet weer andere dingen. En met alle respect, ik waardeer je eerlijkheid.

O ja nog meer pluspunten van de Up ten opzichte van de Panda, Picanto en Alto. Het koppelingspedaal van de Up vind ik veel beter aanvoelen, dat van de drie genoemde concurrenten voelt voor mij héél vaag aan, met name het laatste stuk als je het pedaal weer loslaat. En de schakelpook van de Up vind ik ook veel strakker aanvoelen bij het schakelen.

Om de bouwkwaliteit te testen dient men tegen de banden te schoppen. ;)

Harm78 zei:
de kwaliteit van de gebruikte materialen (dashboard maar ook de bekleding van de stoelen), bouwkwaliteit (bij een Panda merk ik bij het dichtgooien van de deur dat de bouwkwaliteit minder is;

Hoezo dan? Het dashboard van een Up is net zo keihard als dat van een Alto, Picanto, Panda of weet ik veel wat. Hard = hard.

Het dichtgooien van een deur zegt helemaal niks over de bouwkwaliteit. Dat geluid wordt zorgvuldig getuned zodat het degelijkheid suggereert. Blijkbaar weet VW dat ze in die geluidstuning veel geld en tijd moeten stoppen, omdat er mensen zijn die erin trappen. En daar hebben ze dus zo te zien ook nog eens gelijk in.

Gelet op de toon van je reactie ga ik verder niet uitleggen hoe ik de kwaliteit zie, voel, ruik, hoor en beleef. Want jij ziet, voelt, ruikt, hoort en beleeft het kennelijk allemaal heel anders. Je bent kennelijk aardig overtuigd van je eigen gelijk ("mensen die erin trappen" ), dus het heeft geen zin om dit verder uit te leggen, sowieso is het bijzonder moeilijk uit te leggen omdat het bovenal een gevoelskwestie is. Het is prima als je zelf een ander gevoel hebt. Ik respecteer je standpunt dat je niet ziet (etc) wat ik wel zie (etc), dat je het dashboard keihard vindt en dat je vindt dat het dichtgooien van een deur niets zegt over bouwkwaliteit. Ik kijk er, met alle respect, anders tegenaan :)

Phaeton W12 zei:
Ik zie veel verschil in kwaliteit.

Da's knap. Is mij nog nooit gelukt, de kwaliteit ergens aan afzien. Ik kan de kwaliteit pas beoordelen na minimaal 15 jaar gebruik. Waar heb jij al zo lang in een Up kunnen zitten?
Of ben je nou verward door het kwaliteitsimago waar een fabrikant je van probeert te overtuigen? In dat geval heb ik een vraag: wij hebben twee auto's, één met een keihard knaken-plastic interieur en een 5 jaar jongere met een mooi softtouch dashboardje, heel aaibaar allemaal. Welke is kwalitatief de beste? De eerste die na 15 jaar nog eruit ziet als in jaar 1, ondanks dat er zelfs al pakketten hout op hebben gelegen, of het softe gevalletje waar de rubberlak inmiddels vanaf aan het bladderen is?

speedtouch zei:
In tests heeft de Duitser het altijd over 'Anmutung' oftewel hoe komt iets over: 'hohe Qualitätsanmutung' terwijl de 'echte' kwaliteit van een auto pas na bijv.100.000 bekend is, lees alle 100.000 km-tests van de (vorige) Polo,Touran etc. daar was de kwaliteit toch ondermaats en daarom noemen ze het al jaren 'Anmutung', de kwaliteit kun je in eerste instantie niet inschatten, alleen maar veronderstellen.

Precies. En juist bij dit merk is het nog maar helemaal afwachten wat de daadwerkelijke kwaliteit is. De Smart is in de eerste generaties door het ijs gegaan, de drieling houdt zich heel redelijk, de Alto's doet het al jaren goed, de Lupo/Arosa was goed met een paar stevige kanttekeningen en de Up is gewoon afwachten.

Harm78 zei:

Het probleem is dat mensen heel makkelijk op het verkeerde been te zetten zijn. Vroeger betekende "beter" gewoon dat je meer materiaal moest gebruiken, dus werd het zwaarder. Zwaarder klinkt en voelt meer solide dan licht. En als dat eenmaal in de mensch ingeprogrammeerd zit, kun je er als marketingafdeling met wat geluidsdeskundigen dankbaar misgebruik van maken...

s velthuis zei:
Phaeton W12 zei:
Ik zie veel verschil in kwaliteit.

Da's knap. Is mij nog nooit gelukt, de kwaliteit ergens aan afzien. Ik kan de kwaliteit pas beoordelen na minimaal 15 jaar gebruik. Waar heb jij al zo lang in een Up kunnen zitten?
Of ben je nou verward door het kwaliteitsimago waar een fabrikant je van probeert te overtuigen? In dat geval heb ik een vraag: wij hebben twee auto's, één met een keihard knaken-plastic interieur en een 5 jaar jongere met een mooi softtouch dashboardje, heel aaibaar allemaal. Welke is kwalitatief de beste? De eerste die na 15 jaar nog eruit ziet als in jaar 1, ondanks dat er zelfs al pakketten hout op hebben gelegen, of het softe gevalletje waar de rubberlak inmiddels vanaf aan het bladderen is?

Ik ben nergens door verward. En ik hoef nergens van overtuigd te worden, ik stel mijn eigen kwaliteitsmaatstaven. Je hebt kennelijk een andere beleving van kwaliteit dan ik. Inderdaad, ik kan kwaliteit zien, ruiken, horen en voelen. Jij hebt een bepaald idee bij wat "kwaliteit" is. Met die termijn van 15 jaar lijk je onder andere te doelen op duurzaamheid, niet? Nu is duurzaamheid inderdaad een bepaalde kwaliteit. Maar iets dat niet echt duurzaam is kan een buitengewoon hoge kwaliteit hebben. Een broek van een heel fijne katoensoort is ook (veel) minder duurzaam dan een spijkerbroek. Maar wat mij betreft toch van hogere kwaliteit, althans beter in kwaliteiten die ík belangrijk vind. Er zijn vele vormen van "kwaliteit". Design heeft een bepaalde kwaliteit, dat betreft een kwaliteit die je kunt zien. Materialen (stoffen) hebben ook een kwaliteit die je kunt zien (hoewel het bij materialen ook vaak gaat om het voelen). Het is maar net welke vormen van kwaliteit je belangrijk vindt en voor welke kwaliteiten je gevoelig hebt. Als je iets belangrijk vindt, ga je het ook eerder "zien".

Ik vind het prima als jij de kwaliteit van een Up pas na 15 jaar kunt beoordelen. Ik zelf herken de kwaliteit van de Up in één oogopslag :)

Het is maar net hoe je het noemt": kwaliteit is voldoet het aan jouw specifieke wensen?

Volgens vele meningen is kwaliteit iets duurzaams, maar het kan idd. ook iets zijn zoals jij dat uitlegt.

Harm78 zei:
Geluidstuning?
Een stuk bitumen aan de binnenkant plakken en het is gepiept.

dat je het dashboard keihard vindt en dat je vindt dat het dichtgooien van een deur niets zegt over bouwkwaliteit. Ik kijk er, met alle respect, anders tegenaan

Ik vind het dashboard niet keihard, het is gewoon een feit dat het dashboard keihard is. Daar is niks mis mee, eigenlijk is het onzin dat je een zacht dashboard moet hebben. Maar waarom is een keihard VW dash dan kwalitatief beter dan een keihard Panda dashboard?

Dat het deurgeluid niks zegt over kwaliteit is ook redelijk objectief. Alle VW's hebben al jaren zo'n degelijk geluid en scoren ook al jaren slecht op betrouwbaarheid en duurzaamheid.

Neemt niet weg dat ik in de knakenklasse zelf ook als eerste naar een Up zou gaan kijken hoor, maar da's gewoon omdat ik 't een leuk model vind, het merk is gewoon een nadeel dat ik er dan maar bij zou nemen :)

Harm78 zei:
Geluidstuning?
Een stuk bitumen aan de binnenkant plakken en het is gepiept.
Ach onze puber moet ook nog even reageren. Moet jij geen sproeiers uitwisselen van je brommer??:}
Of vind je de Up stiekem toch wel heel erg mooi.

Mod-edit : niet nodig...

Ivanov
AutoWeek Moderator

De kluisdeuren van een VAG kunnen ook een nadeel zijn. Mijn moeder is een Mitsubishi gewend, dus gooit ze de deuren van mijn Seat steevast veel te hard dicht. De auto valt nog net niet uit elkaar van de enorme klap, maar ik kan het haar niet duidelijk maken dat je bij het dichtgooien van een Seat niet zo hard hoeft de duwen...

En dat heeft weer te maken met afstelling.
Ervaring met een Skoda was dat je inderdaad de deur dicht moest rammen en bij een Mazda vielen ze vanzelf in het slot.
Dus geen merkgebonden verschijnsel lijkt me.
Nofi: vaak hebben oudere mensen de neiging om de deur dicht te knallen

haarr zei:
Het is maar net hoe je het noemt": kwaliteit is voldoet het aan jouw specifieke wensen?

Volgens vele meningen is kwaliteit iets duurzaams, maar het kan idd. ook iets zijn zoals jij dat uitlegt.

Die vele meningen zijn dan weinig genuanceerd. Kwaliteit betekent weinig meer dan "(goede) eigenschap" of "mate waarin iets geschikt is om voor een bepaald doel gebruikt te worden". Duurzaamheid is een goede eigenschap, maar aan een auto kun je veel meer goede eigenschappen ontdekken. Je kunt vele van die eigenschappen al direct (en niet pas na 15 jaar) zien, ruiken, horen en voelen. Jammer dat het s velthuis nog nooit is gelukt om de kwaliteit ergens aan af te zien. Je leven wordt wat mij betreft rijker als je dat wel kan.

kwa•li•teit (dev; meervoud: kwaliteiten)
1 bepaalde gesteldheid, hoedanigheid, mate waarin iets geschikt is om voor een bepaald doel gebruikt te worden
hyperoniem: gesteldheid

2 goede eigenschap
hyperoniem: eigenschap

En dat heeft weer te maken met afstelling.
Ervaring met een Skoda was dat je inderdaad de deur dicht moest rammen en bij een Mazda vielen ze vanzelf in het slot.
Dus geen merkgebonden verschijnsel lijkt me.
Nofi: vaak hebben oudere mensen de neiging om de deur dicht te knallen
Ervaringen met Skoda???? Vanuit je maxi Cosi zeker??
Bij de Mazda moet ik bijkans een aanloop nemen. De VW valt keurig in het slot en de Benz is een spreekwoordelijke kluis.

Mod-edit op je vorige bericht niet gelezen?
Die heb ik gelezen en ik begrijp niet waarom de moderator dat gedaan heeft. Zo erg was het niet wat er oorspronkelijk stond. In ieder geval niet erger dan de letters die jij op volgorde zet.

Er is een verschil tussen een mening geven en al dan niet beledigend en off-topic op de man spelen oa met behulp van profiel gegevens.
Dat is ook de reden dat ik mijn leeftijd eerst veranderd heb en nu maar helemaal weggehaald. Mijn vorige en huidige auto's staan er ook niet meer in.

Zojuist even een Up! samengesteld, en ik kom op het volgende plaatje uit.

Er is een verschil tussen een mening geven en al dan niet beledigend en off-topic op de man spelen oa met behulp van profiel gegevens.
Dat is ook de reden dat ik mijn leeftijd eerst veranderd heb en nu maar helemaal weggehaald. Mijn vorige en huidige auto's staan er ook niet meer in.
Er is ook een verschil tussen je mening geven en domweg gechargeerde opmerkingen neertiepen die alleen maar als belediging kunnen worden opgevat:

Het is nog niet vaak genoeg gezegd lijkt wel: Een VW is voor mensen die niks met auto's hebben.

Als we het al over op de man spelen hebben, dan is dit een fraai voorbeeld.

Je mening geven is prima, maar doe dat dan wel op een manier dat het ook als mening herkenbaar is.

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat nieuwe auto's kosten, maar is die prijs nou hoger of lager dan een vergelijkbare Aygo, Pinda of Mexicano?

Harm78 zei:

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat nieuwe auto's kosten, maar is die prijs nou hoger of lager dan een vergelijkbare Aygo, Pinda of Mexicano?

Ik denk zo'n 2000 euro hoger maar toen de 3-ling net uit was lagen die prijzen op Up nivo.

Een beetje aangeklede Aygo met 68 pk kost ook zo'n 11.000 (zonder rijklaarmaakkosten). Dus vergelijkbaar.

Ja, het is nog een beetje lastig te vergelijken nu. Je zou de Up! nu kunnen vergelijken met de Picanto, omdat van de Panda nog geen prijzen bekend zijn. En ook de nieuwe generatie van de drieling zit er nog aan te komen natuurlijk. De rest laat ik even buiten beschouwing.

De VW Up! die ik heb samengesteld beschikt over de volgende opties:

• Airbag voor bestuurder en voorpassagier
• Hoofd en thorax airbag voor bestuurder en voorpassagier
• Radiovoorbereiding met twee luidsprekers
• Isofix voorbereiding
• In kleur meegespoten bumpers
• Neerklapbare achterbank
• Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
• In hoogte verstelbaar stuurwiel
• Tyre mobilty set
• Dagrijverlichting
• City Emergency Braking
• Elektronisch stabiliteits programma "ESP"
• Elektrisch bedienbare ramen vóór
• Hoogglans zwarte accenten in het interieur
• In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
• In kleur meegspoten buitenspiegels en deurhendels
• Centrale deurvergrendeling met afstandbediening
• Tyre leak indicator
• Easy entry
• In delen neerklapbare achterbank
• Volkswagen radio/cd-speler "RCD 215"
• maps+more (PID)
• Handbediende airconditioning "Climatic"

De auto mist in mijn ogen dan alleen nog zaken zoals lichtmetalen velgen (optisch) en leren stuurwiel/versnellingspook (voor het gevoel). Echter is dat natuurlijk ook weer op te lossen door wat opties aan te vinken, maar dan wordt de auto weer (te) duur.

Je kan deze uitvoering het beste vergelijken met een Kia Picanto 1.2 Exterior Pack (11.185 EUR). Echter heeft die auto wel meer pk (10 pk meer), lichtmetalen velgen, mistlampen voor en LED-dagrijverlichting. Inclusief afleverkosten komt die auto op 12.111 EUR.

Ik heb ook een Up! geconfigureered via https://www.martinschilder.nl/car-configurator.html?make=volkswagen en ik heb zo'n beetje alle opties aangeklikt.

Resultaat is € 16.580,- (Exclusief kosten rijklaar maken € 791,25 = € 17.371,25)

Als ik de Up! samenstel zoals ik hem wil hebben (High up, white pakket en lederen interieur en nog wat andere dingen) dan kom ik op € 12.420,-

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik heb ook een Up! geconfigureered via https://www.martinschilder.nl/car-configurator.html?make=volkswagen en ik heb zo'n beetje alle opties aangeklikt.

Resultaat is € 16.580,-

Volgens mij werkt die configurator niet echt goed. Als je een optiepakket hebt aangeclickt waarin (onder andere) airconditioning zit, dan kun je bij een latere stap nog steeds voor airconditioning kiezen (à 475 euro), en dat wordt dan wederom bij de prijs opgeteld (terwijl je die airconditioning dus al hebt als onderdeel van een pakket).

Ik kom op het volgende uit

Volkswagen Up 1.0 (75pk) High Up

Optiepakketten
Comfort pakket (standaard)
Soundpakket (standaard)
Veiligheidspakket (standaard)
Drive pakket
Executive pakket
Infotainment
Volkswagen RadioCD-speler "RCD 215" (standaard)
Dashboard pad - dark silver (standaard)
Panorama schuif- kanteldak
Opties totaal € 1.995,-

Carrosseriekleur
Light Silver metallic
Prijs € 370,-

Totaalprijs € 13.025. En dan heb ik álles wat ik hebben wil, zelfs een panoramadak.

Terug
Bovenaan