Volkswagen T-Roc

jazeker! Al heb ik sinds zien van The Gremlins er een beetje angst voor. :p
Ben ook helemaal fan van "We zijn er bijna" en de ANWB

Duitse configurator is online, ik zie toch wel wat dingen die de keuzes wat beperkt maken, vooral bij de SPORT-uitvoering;

- Geen wit of zwart dak mogelijk bij de basis uitvoering
- Geen wit dak mogelijk bij de SPORT-uitvoering
- Interieur paneel alleen in grijs bij SPORT-uitvoering

STYLE zal de meest populaire keuze worden, hier heb je de meeste keuze aan kleuren.
SPORT heeft de leukste motor (2.0 turbo 4-motion), maar daar ben je beperkt in kleuren keuzes en voor het interieur maar 1 kleur (saai grijs).

Wat ik wel leuk vind is de diverse gekleurde 17" velgen (gepolijste front met gekleurde binnenkanten van spaken), dit zie ik ook wel door veel mensen gekozen worden als alternatief voor de duurdere 18" of 19".

Ben benieuwd of er wat veranderd voor de Nederlandse markt, maar ik verwacht het persoonlijk niet.

En dit alles is al door Bird Nerd verteld :p (foutje bedankt)

Ja goeiemorgen, je herhaalt dus precies wat ik allang verteld heb :)

Bird Nerd zei:
Ja goeiemorgen, je herhaalt dus precies wat ik allang verteld heb :)

haha, sorry. Ik had het ergens gelezen, ik dacht op een ander forum.
Het was nog vroeg.

Wat me wel verbaasde is dat je bij de SPORT een digitaal klokkengebeuren krijgt, maar geen climatcontrol. Beetje apart.

Volkswagen heeft op Auto Guangzhou de Volkswagen T-Rocstar voorgesteld.

23291516443954_5712906_11.jpg

23291978976125_5712907_11.jpg

23290628878707_5712901_11.jpg

23290686698326_5712902_11.jpg

23291014849100_5712903_11.jpg

23282569215375_5712871_11.jpg

Fotogalerij: https://oldphoto.bitauto.com/exhibit/carmore/83968/1.html

een veel en veel mooiere voorbumper dan wij hier krijgen, beetje jammer zeg.

(Zou ook nog de mogelijke R-line kunnen zijn)

Ik vindt het een mooie auto! Ik ben benieuwd hoeveel we die gaan zien op de Nederlandse wegen.

Denk best veel.
Zo enorm duur is hij niet.

Persoonlijk zit ik te wachten op de automaat op de Style versie voordat hij op mijn lijstje komt.

Ja Matthijs dat was ook de reden dat ik deze niet heb gekozen. Jammer dat geen automaat leveren zonder de Sport versie.

Begrijp niet dat ze die niet direct beschikbaar hebben gemaakt, alle VAG modellen hebben het, maar de T-Roc nog niet.
Z'n duurdere broertje Q2 heeft inmiddels wel alle motoren met handbak/automaat beschikbaar. (Deze staat dus wel op m'n lijstje)

Volkswagen T-Roc vs. Mazda CX-3:

S1-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-537010.jpg

S1-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-537013.jpg

S1-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-537006.jpg

1. Mazda CX-3
2. Volkswagen T-Roc

Complete vergelijkingstest: https://www.caradisiac.com/comparatif-video-mazda-cx-3-vs-volkswagen-t-roc-outsider-contre-blockbuster-164435.htm

S0-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-537003.jpg

S0-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-536985.jpg

Qua ruimte moet de CX-3 het flink afleggen maar alleen al qua design staat de CX-3 nog steeds op eenzame hoogte, ook qua interieur

Mooi om te zien hoe de toch wel op leeftijd zijnde CX-3 deze nieuwkomer even laat zien hoe het wel moet ! (y)

CX-3 is een stuk mooier dat zeker.
Maar qua infotainment/navi vind ik niets fijner dan de VAG-visie hierop.

Beetje raar vergelijk deze Mazda met de VW,de Mazda is stuk smaller ziet er iel uit naast de T -roc,kortom echt B segment terwijl de T- roc duidelijk meer naar C gaat.
Logischer vergelijk zou zijn met de CHR van Toyota.
Maar mijn keuze zou dus de VW zijn ziet er gewoon volwassener uit en je kunt er tenminste nog wat in kwijt.

Mazda CX-3 / Volkswagen T-Roc / Honda HR-V / Opel Mokka / Hyundai Kona
Lengte: 4275 / 4234 / 4294 / 4275 / 4165 mm
Breedte: 1765 / 1819 / 1772 / 1781 / 1800 mm
Hoogte: 1535 / 1573 / 1605 / 1658 / 1550 mm
Wielbasis: 2570 / 2590 / 2610 / 2555 / 2600 mm

Ze vallen allemaal in dezelfde klasse, waarbij de T-Roc en Kona in de basis een C-segment platform hebben en de overige drie B-segment, maar daar zie je in de buitenmaten niet veel van terug, ze zijn iets breder maar ook kleiner dan de drie modellen hierboven. Mijn probleem is vooral dat sommige media de T-Roc ten onrechte een segment hoger proberen te parkeren, want auto's als de Nissan Qashqai zijn toch echt een half maatje groter.

D-C zei:
Volkswagen T-Roc vs. Mazda CX-3:

S1-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-537010.jpg

S1-comparatif-video-volkswagen-t-roc-vs-mazda-cx-3-futur-reference-contre-eternel-outsider-537013.jpg

Wissel de plakplaatjes op de neus om en je had het ook geloofd. Wat een eenheidsmeuk. Past prima naast al die andere 14 in een dozijn SUV's die momenteel over de wegen uitgestort zijn.

Inderdaad, als je het VW embleem wegdenkt, zou je nog aan een Kia Niro kunnen denken (misschien, na een glaasje wijn op;)).

Zoals ik al zei T-roc hangt kwa grote meer tegen het c segment net als de CHR en ook de Kia Niro,het is meer segment wat beetje nieuw is.
T-roc heeft grotere broer in tiguan en de Niro heeft in de sportage een grotere broer maar ze hebben of krijgen(T-cross op basis van polo) een kleiner broertje.
Deze 3 zitten beetje in zelfde prijsklasse te vissen en hebben een lager dak en zijn minder ruim dan de Katjar,sportage ect.
Het is gewoon niet te plaatsen het zijn geen SUV’s en ook niet echt cross-overs meer hatchbacks met hogere daklijn en hogere zit en iets grotere kofferbak.
Die HRV hoort misschien ook wel thuis in dit rijtje maar zeker niet de CX-3, duidelijk kleiner en ook goedkoper hoort gewoon thuis tussen de captur en de op handezijnde T-cross,stonic you name it.

De CX-4 die in het buitenland word geleverd(beetje raar dat die hier niet geleverd word,echt een mooie kar dat en zou zeker verkoopsucces zijn hier)zou ook prima in dit rijtje thuis horen.

Matthijs82 zei:
CX-3 is een stuk mooier dat zeker.
Maar qua infotainment/navi vind ik niets fijner dan de VAG-visie hierop.
Ik vind de visie van Mazda op navigatie/entertainment juist erg fijn. Zowel aanraakgevoelige bediening via het scherm als via de controller die tijdens het rijden makkelijk en blind te bedienen is. Ik zou eigenlijk wensen dat alle merken dat zo gaan aanpakken.

Wat ik van de CX-3 dan weer jammer vindt is de prijs. Het is een omgebouwde Mazda 2 maar kost evenveel als een Mazda 3. Evengoed vind ik de T-Roc te duur voor wat je daadwerkelijk krijgt. Daar heeft heel dit segment van SUV's last van en mijn inziens is het dan ook een modegril aangejaagd door fabrikanten om hogere winstmarges te kunnen pakken.

Zelf ben ik niet merkentrouw, wel een lichte aversie tegen VW alhoewel mijn eerste auto een Polo Coupe uit 1992 was en ik op vakantie ook vaak met plezier een huur Polo heb gereden. Ik kijk op wat er op het moment dat ik een auto nodig heb goed uit komt qua prijs/kwaliteit/waar voor je geld. En dan komt VW er helaas al jaren niet al te best uit.

Deze T-Roc vind ik best een leuke auto maar geen waar voor het geld.

Heilige stephannis zei:
Die HRV hoort misschien ook wel thuis in dit rijtje maar zeker niet de CX-3, duidelijk kleiner (...)

Heb je mijn bericht wel gelezen? De CX-3 is groter dan de T-Roc.

D-C

Lol vraag me eerder af of jij je bericht begrepen heb,de VW is ruim 5 centimeter breder,die paar centimeter die de Mazda langer is is geen interieur,kijk gewoon naar de foto,je ziet toch zelf dat de Mazda slag kleiner is,ook andere prijsklasse.
Zoals ik eerder al schreef de echte concurrent van VW voor de Mazda is de nog komende T-cross.

Heilige stephannis zei:
D-C

Lol vraag me eerder af of jij je bericht begrepen heb,de VW is ruim 5 centimeter breder,die paar centimeter die de Mazda langer is is geen interieur,kijk gewoon naar de foto,je ziet toch zelf dat de Mazda slag kleiner is,ook andere prijsklasse.
Zoals ik eerder al schreef de echte concurrent van VW voor de Mazda is de nog komende T-cross.
Lol, je wil nu toch niet serieus beweren dat deze T-Roc concurrentie is van de CX-5? Dat VW (en dus ook deze T-Roc) zichzelf uit de markt prijst is bekend, dat maakt het echter niet plots een andere categorie. De T-Roc kan je dus gewoon prima tegenover de CX-3 zetten. En dat gebeurd dan ook in vele reviews.

Jer81 zei:
Heilige stephannis zei:
D-C

Lol, je wil nu toch niet serieus beweren dat deze T-Roc concurrentie is van de CX-5? Dat VW (en dus ook deze T-Roc) zichzelf uit de markt prijst is bekend, dat maakt het echter niet plots een andere categorie. De T-Roc kan je dus gewoon prima tegenover de CX-3 zetten. En dat gebeurd dan ook in vele reviews.

CX-3 is gebaseerd op de 2 en dus een B-segmenter. De T-Roc is een Golf cross over en gebaseerd op het C-segment. C-segment Dat zie je ook duidelijk aan bijvoorbeeld de motorisering en entertainment/instrumentenpaneel. In bovenstaande test staat ook duidelijk dat de T-Roc groter is.
De T-Roc is een ingekorte en lagere Tiguan. Niets meer en niets minder.

D-C zei:
Mazda CX-3 / Volkswagen T-Roc / Honda HR-V / Opel Mokka / Hyundai Kona
Lengte: 4275 / 4234 / 4294 / 4275 / 4165 mm
Breedte: 1765 / 1819 / 1772 / 1781 / 1800 mm
Hoogte: 1535 / 1573 / 1605 / 1658 / 1550 mm
Wielbasis: 2570 / 2590 / 2610 / 2555 / 2600 mm

Ze vallen allemaal in dezelfde klasse, waarbij de T-Roc en Kona in de basis een C-segment platform hebben en de overige drie B-segment, maar daar zie je in de buitenmaten niet veel van terug, ze zijn iets breder maar ook kleiner dan de drie modellen hierboven. Mijn probleem is vooral dat sommige media de T-Roc ten onrechte een segment hoger proberen te parkeren, want auto's als de Nissan Qashqai zijn toch echt een half maatje groter.

Vergelijk de Nissan met de Honda HR-V. De Honda is net zo ruim, maar toch wel een ander segment. Die vlieger gaat hier niet op. Volkswagen T-Roc gaat qua motorenaanbod en entertainment(digitaal instrumentarium) verder dan de CX-3.
Ui de bovenstaande test staat ook duidelijk dat de T-Roc veel ruimer is dan de CX-3. Buitenmaten zegt niet alles.

Jer81

??? Zie je mij ergens beweren dat de T-roc moet concurreren met de cx5? ,scroll ff stukje terug van wat ik daar schreef.

De CX-3 en T-Roc zijn concurrenten, ze worden niet voor niets vergeleken. HR-V, Mokka, 500X, Renegade, Kona etc. zijn andere concurrenten. Tipo en Pulsar hebben B-segment platform, maar zijn C-segment. Opel Adam heeft B-segment platform en is A-segment. Passat heeft MQB-platform, ook voor C-segment modellen en dus zelfs de compacte Audi Q2 en T-Roc. Kona en Kia Soul hebben C-segment platform, maar zijn moeilijk in het C-segment in te delen. Een platform zegt niet altijd iets over het klassement waarin een auto zich beweegt. Nu zijn crossovers in zijn algemeenheid gewoon niet in te delen in de traditionele segmenten, omdat er gewoon over de gehele bandbreedte crossovers zijn. Ik zeg niet dat de T-Roc nu een B-segment crossover is, wel dat het een directe concurrent voor de genoemde Mazda, Honda, Opel etc. is. Het is niet zo dat de Nissan Qashqai nu geen concurrent is, maar die auto is wel een stuk groter dan de genoemde modellen, de Volkswagen incluis. De C-HR is ook 126 mm langer, maar prijstechnisch wel weer een concurrent.

De T-Cross zie ik meer als concurrent voor de crossovers een half maatje kleiner, de Kia Stonic, Peugeot 2008, Renault Captur, Seat Arona, Skoda Kilimanjaroq etc. Maar ik besef dat deze segmentindeling niet heiligmakend is :)

Heilige stephannis zei:
de VW is ruim 5 centimeter breder

De Mazda2 heeft hetzelfde nadeel ten opzichte van de Polo als de CX-3 ten opzichte van de T-Roc. Breedte Mazda2: 1695 mm, Volkswagen Polo: 1751 mm. Lengte 2 vs. Polo: 4060 - 4053 mm. De Mazda is langer, de Polo breder en veel praktischer.

Heilige stephannis zei:
Jer81

??? Zie je mij ergens beweren dat de T-roc moet concurreren met de cx5? ,scroll ff stukje terug van wat ik daar schreef.

De CX-4 is 4633 mm lang dus dat is in ieder geval geen concurrent als die hier verkocht zou worden.

De CX-3 is dan ook overdreven krap voor zijn klasse. Mij boeit dat overigens niet zo want ik heb toch geen kinderen ;) De T-Roc hangt gewoon een beetje tussen twee segmenten in. Zoals gezegd komt er een echte B-segment SUV van VW en de Tiguan is natuurlijk C-segment SUV. De T-Roc is meer de stylistische alternatief van VW voor bv de QQ

Bird Nerd

Stylisties alternatief,ja dat vind ik goede omschrijving van de T-roc,blijf er dan ook bij dat de CHR de enige echte concurrent is van deze VW ,niet deze Cx 3.

Precies. De C-HR is idd de meest directe concurrent, in mijn ogen. Wellicht ook de Mitsubishi Eclipse Cross

Bird Nerd zei:
Precies. De C-HR is idd de meest directe concurrent, in mijn ogen. Wellicht ook de Mitsubishi Eclipse Cross

ASX dan eerder, waarvan de opvolger ook een halve klasse kleiner wordt dan zijn voorganger, dus die gaat dan richting de T-Roc. De Eclipse Cross is echt geen concurrent met een 1.5 Turbo 160 pk en 2.2 diesel als instapmotoren, dat is juist een volle Tiguan-concurrent.

Grotere auto's dan de T-Roc zijn rechtstreekse concurrenten en net zo grote (= lange) auto's zitten een klasse lager is de logica hier, ik pas. Volgens mij gaan we het hier ook niet eens worden.

Grotere auto's dan de T-Roc zijn rechtstreekse concurrenten en net zo grote (= lange) auto's zitten een klasse lager is de logica hier, ik pas. Volgens mij gaan we het hier ook niet eens worden.

Is de enige manier waarop ze de hoge prijs kunnen rechtvaardigen ! ;)

Kom nu toevallig deze foto tegen van een SUV test die Autobild gisteren geplaatst heeft.

Beantwoord meteen de vraag in welke "klasse" de T-Roc nu precies zit. Ergens tussen al deze auto's in.

Kaufberatung-kleine-SUVs-1200x800-c8fb184a1afdf792.jpg

Total Loss zei:
Is de enige manier waarop ze de hoge prijs kunnen rechtvaardigen ! ;)

Ja, wellicht helpt dat ook de hoge vanafprijs van de Audi Q2 (4.19 meter, duidelijk onder C-segment, vanafprijs tegen de 30.000 euro) te rechtvaardigen. De verkopen van dat model zijn opperbest in Nederland.

Total Loss zei:
Beantwoord meteen de vraag in welke "klasse" de T-Roc nu precies zit. Ergens tussen al deze auto's in.

Suzuki Ignis! Hehe, we zijn er uit :LOL:

Qua formaat en prijs wel ja. Q2 = A3, T Roc = Golf
Je kan gewoon kiezen voor een normaal model of een zogenaamd hip en hoog model.

Audi-Q2-Hyundai-Kona-VW-T-Roc-1200x800-3fd166fcb30c7ae1.jpg

Audi-Q2-Hyundai-Kona-VW-T-Roc-1200x800-35b35536642d84c8.jpg

Google translate: "Gefeliciteerd, Audi! De Q2 versloeg in het eerste broederduel de T-Roc, is momenteel de beste mini-SUV. De VW mist een schot van liefde, hij is meer polo dan golf SUV. Bij Kona heeft Hyundai de hardheid overdreven." https://www.autobild.de/artikel/audi-q2-hyundai-kona-vw-t-roc-test-13026173.html

De prijzen van deze foto/testmodellen ? ( Duitse prijzen uiteraard ! )

Kona = 29k
T-Roc = 43k
Q2 = 53k

Tsja doe mij de Kona maar ! (y)

De Kona en een i30 erbij graag! :p

Ik snap niet waarom zulke auto's worden vergeleken. De Q2 moet vergeleken worden met andere auto's die dat geld kosten. Want ja, de restwaarde kan best beter zijn maar in de lease is zo'n Kona echt voordeliger hoor. Dus zowel in aanschafprijs als leaseprijs (wat weer meer overeenkomt met de TCO) zitten er grote verschillen tussen. Absoluut niet relevant dus, zo'n vergelijk.

Total Loss zei:
De prijzen van deze foto/testmodellen ? ( Duitse prijzen uiteraard ! )

Kona = 29k
T-Roc = 43k
Q2 = 53k

Tsja doe mij de Kona maar ! (y)

Dit klopt half, dat zijn idd de prijzen van de foto's, maar de testmodellen zijn iets anders geprijsd:

Testwagenpreis
Q2: 39.200 Euro
Kona: 29.450 Euro
T-Roc: 35.020 Euro

Het ligt dus allemaal wat dichter bij elkaar, en persoonlijk zou ik de Q2/T-Roc zeker boven de Kona prefereren. Alles voelt gewoon stukke beter in de VW/Audi.
Tussen de Q2 en T-Roc wordt het wel een lastige keuze.

@matthijs82 Klopt niet half, klopt gewoon 100%.
Dat je bij zowel VW als Audi een groot deel van de optielijst aan moet vinken om visueel tot de modellen uit de reclames / testen te komen is een feit. In dit geval kom je dan dus op genoemde bedragen uit. Bij o.a Hyundai kies je een bepaald uitrusting niveau en verder houd het op, geen extra opties mogelijk. De kale prijzen die jij noemd zijn dus heel theoretisch, een T-Roc of Q2 voor die bedragen lijken totaal niet op de testauto's hier en zal je in werkelijkheid nooit tegen gaan komen.

Total Loss zei:
Dat je bij zowel VW als Audi een groot deel van de optielijst aan moet vinken om visueel tot de modellen uit de reclames / testen te komen is een feit. In dit geval kom je dan dus op genoemde bedragen uit. Bij o.a Hyundai kies je een bepaald uitrusting niveau en verder houd het op, geen extra opties mogelijk. De kale prijzen die jij noemd zijn dus heel theoretisch, een T-Roc of Q2 voor die bedragen lijken totaal niet op de testauto's hier en zal je in werkelijkheid nooit tegen gaan komen.

Helemaal mee eens. Misselijkmakend dat in al die zogenaamde vergelijkende tests dan wagens 'winnen' die soms meer dan 30% duurder zijn. Met name als het om Duitse wagens gaat. Ik vind dat de prijsstelling overeen moet komen om te kunnen vergelijken. Een complete hyundai kona tegenover een basis t-roc of q2 geeft een ander m.i. genuanceerder beeld.

Barri zei:
De Kona en een i30 erbij graag! :p

Ik snap niet waarom zulke auto's worden vergeleken. De Q2 moet vergeleken worden met andere auto's die dat geld kosten. Want ja, de restwaarde kan best beter zijn maar in de lease is zo'n Kona echt voordeliger hoor. Dus zowel in aanschafprijs als leaseprijs (wat weer meer overeenkomt met de TCO) zitten er grote verschillen tussen. Absoluut niet relevant dus, zo'n vergelijk.

Ik vind het superrelevant. Die audi en die VW zijn veel duurder maar bieden op veel vlakken (grootte, ruimte, uitrusting) niet veel meer dan de Hyundai. Waar zit dan dat prijsverschil, en vind ik dat interessant genoeg om door te sparen voor de duurdere VW of Audi? Of, als we de aanschafprijs meewegen in de puntentelling, waar komen we dan uit?

Wel vind ik dat ze uitvoeringen hadden kunnen kiezen die dichter bij elkaar liggen qua specificaties (en dus ook prijs), de VAGs hebben duidelijk een zwaardere motor bijvoorbeeld, en zijn daardoor ook al duurder. Als je in NL de benzine-instappers tegenover elkaar zet zie je nog steeds een aanzienlijk prijsverschil (21k voor de Hyundai, 25 voor de VW en 29 voor de Audi) terwijl ze qua prestaties beter vergelijkbaar zijn.

Total Loss zei:

Volgens mij staat er toch duidelijk het volgende in de test:

Testwagenpreis 39.200 Euro 29.450 Euro 35.020 Euro

Zo'n Kona zal ongetwijfeld voordeliger zijn dan een Q2. Maar niet iedereen kiest zijn auto (of restaurant, vakantie, kleding, ...). enkel op prijs. Ik niet in ieder geval. Vergelijken alleen op prijs is daarom ook niet zo boeiend. Mensen die voor een bepaald model gaan willen meerdere opties op een rijtje, de voor- en nadelen, de overeenkomsten en verschillen, en ook die in prijs. Dan kiezen ze zelf wel naar gelang ze de verschillende eigenschappen van belang vinden.

Terug
Bovenaan