VAG Dieselgate

[size=x-large]PSA raided by French gov't emissions investigators[/size]

Staff and wire reports
Automotive News Europe | April 21, 2016 18:35 CET
-- UPDATED: April 22 10:55 CET - adds investigator comment

[size=medium]
PARIS -- PSA Group offices were raided by fraud investigators as part of a government probe on pollutants in the automobile sector.

The French Economy Ministry's fraud office said it searched five premises following "anomalies" in emissions tests.

PSA sites in Saint-Ouen, Velizy, La Garenne-Colombes, Carrieres-sous-Poissy and Montbeliard were raided Thursday after irregularities were spotted in the nitrogen-oxide emissions of three diesel vehicles.

"It was unexpected, a total surprise," a PSA spokesman said.

In a statement, the automaker said: "PSA Group confirms compliance of its vehicles in pollutant emissions in all countries where it operates. PSA Group is fully cooperating with the authorities."

French authorities started a probe in September into Volkswagen's emissions-rigging in its diesel cars and expanded the investigation to cover all carmakers. Separately, the country's environmental regulator began randomly testing vehicles to check differences between lab results and real-world emissions.

The industrywide probe is open and ongoing, a spokeswoman for the fraud body said. The fraud authority had said in March that no evidence of cheating had so far been found. It declined on Friday to comment on the status of the investigation.

Gov't commission hearing

The French Environment Ministry this month said that a committee appointed to look into emissions was hearing from carmakers and that tests were to be conducted on 100 vehicles. A ministry commission will hear Gilles Le Borgne, PSA's head of research and development, and Christian Chapelle, the company's head of drivetrains and chassis, on April 28.

In January, shares in Renault fell sharply on news that it had been raided by French regulators. PSA's shares fell to as low as 13.47 euros and traded down 2.7 percent at 13.73 euros as 9:29 a.m. in Paris on Friday.

Volkswagen last year admitted to using software to conceal the level of toxic emissions in 11 million diesel vehicles sold worldwide. The VW case has prompted investigations across several countries into Volkswagen, as well as checks on other car manufacturers and a tightening of emissions regulations that some industry analysts think could hit the entire diesel vehicle industry - a key market for PSA and Renault.
[/size]
https://europe.autonews.com/article/20160421/ANE/160429960/psa-raided-by-french-govt-emissions-investigators


[size=x-large]Franse autoriteiten vallen kantoren PSA Group binnen[/size]

[size=medium]
De Franse autoriteiten hebben invallen gedaan bij PSA Group (Peugeot, Citroën en DS) in Parijs. De acties horen bij een overheidsonderzoek naar afwijkingen in emissietesten.

De autoriteiten stormden op donderdag PSA-faciliteitenin Saint-Ouen, Velizy, La Garenne-Colombes, Carrieres-sous-Poissy en Montbeliard binnen. Ze zouden onregelmatigheden hebben ontdekt in de NOx-uitstootcijfers van drie dieselmodellen van PSA.

Verrassing
Volgens het Franse autoconcern was de inval een complete verrassing. In een verklaring liet het weten: “PSA Group bevestigt dat zijn voertuigen voldoen aan alle emissie-eisen in de landen waarin ze verkocht worden. PSA Group zal volledig meewerken aan een onderzoek.”


Geen bewijs
Vorig jaar september zijn de autoriteiten begonnen met een onderzoek naar Volkswagen, maar sindsdien is dat uitgebreid naar andere merken. In maart was er nog geen bewijs van fraude gevonden, maar hoe het onderzoek er nu voor staat, is onbekend.

Ondervragen
Volgens het Ministerie van Milieu worden tests uitgevoerd op honderd voertuigen. Een commissie zal op 28 april twee topmannen van PSA ondervragen: Gilles Le Borgne (hoofd research & development) en Christian Chapelle (verantwoordelijk voor de aandrijflijnen).[/size].

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/peugeot/25654986/__Franse_autoriteiten_vallen_kantoren_PSA_Group_binnen__.html

Invallen? Bij het braafste jongetje van de klas?? ;)
 
Hier zijn geen invallen meer nodig...
a082.gif


===================================================================================

logo_vw.png

Homepage Details
Press Release
News
Wolfsburg, 22 April 2016

Statement by Volkswagen AG regarding the status of the comprehensive investigation in connection with the diesel matter


At the end of September 2015, the Supervisory Board of Volkswagen Aktiengesellschaft assigned law firm Jones Day with a comprehensive investigation in connection with the diesel matter. This investigation is already far advanced and is being pursued intensely. For this purpose, approximately 65 million documents were submitted for electronic review, of which more than 10 million were forwarded for review by Volkswagen's lawyers. Around 450 interviews have also been conducted about the diesel matter; dozens of additional interviews are planned. Based on the current assessment, Jones Day expects the investigation to conclude in the fourth quarter of 2016.

After a thorough examination of the legal situation, the Supervisory Board and the Management Board of Volkswagen have nevertheless had to recognize that a disclosure of interim results of the investigation at this point in time would present unacceptable risks for Volkswagen and, therefore, cannot take place now. This decision is based on the assessment of the U.S. law firms retained by Volkswagen (Sullivan & Cromwell and Jones Day), which have both strongly advised against such a disclosure independently of each other.

Volkswagen regrets that it has had to move away from the original plan to disclose interim results of the investigation by the end of April. The reasons lie in the following developments in proceedings involving Volkswagen in connection with the diesel matter in the United States:

Volkswagen's complex negotiations with a large number of parties in the United States (including private plaintiffs and multiple U.S. regulators, including the Environmental Protection Agency (EPA), the California Air Resources Board (CARB ), the Federal Trade Commission, the Attorneys General of each of the 50 states, and, in particular, the U.S. Department of Justice) have entered a decisive phase sooner than anticipated and require Volkswagen to maintain the highest degree of confidentiality. The extensive and confidential nature of these negotiations and Volkswagen's cooperation with the Department of Justice restrict Volkswagen´s ability to comment further on necessarily tentative results of the continuing investigation.

The further disclosure or characterization of interim results, which are currently available, would likely prejudice the rest of the investigation at this time, in particular because individuals who have yet to be questioned could align their statements with the contents of the interim report.

In counsel's view, a disclosure would also significantly impair Volkswagen's cooperation with the Department of Justice and weaken Volkswagen's position in any remaining proceedings.

In counsel's view, such disclosure could also jeopardize the credit that Volkswagen may expect to receive in the event of its full cooperation with the Department of Justice. According to Volkswagen's legal advisers, this could have very substantial negative financial consequences.
lf a full settlement can be achieved with the Department of Justice, the Supervisory Board and the Management Board currently expect that a detailed statement of the facts of this matter will be made public in the U.S. at that time. This is because the settlement of a criminal investigation with the Department of Justice is customarily accompanied by a detailed statement of facts, agreed to by the parties.

Volkswagen explicitly regrets that it is not able to publish interim results by the end of April as initially planned. However, due to the reasons outlined above, the Management Board and the Supervisory Board see themselves forced to refrain from a disclosure in the interest of the company.


Bron: https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Stateme%20nt-by-Volkswagen-AG-regarding-the-status-of-the-comprehensive-investigation-in-connec%20tion-with-the-diesel-matter/view/3414210/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=WQ%20GL0ab4
======================================================================================

Vooral het slot is veelzeggend:
"Volkswagen betreurt nadrukkelijk dat het niet in staat is om tussentijdse resultaten te publiceren voor het einde van april , zoals aanvankelijk gepland. Echter, vanwege de redenen, hierboven beschreven, zien de directie en de raad van commissarissen zich gedwongen om af te zien van openbaarmaking in het belang van het bedrijf."

...en waarom is Volkswagen "niet in staat" om die tussentijdse resultaten te publiceren?
a014.gif
Nou, dat is hierom:

"...the Supervisory Board and the Management Board of Volkswagen have nevertheless had to recognize that a disclosure of interim results of the investigation at this point in time would present unacceptable risks for Volkswagen and, therefore, cannot take place now."

in plat Nederlands: "Openbaarmaking van tussentijdse resultaten op dit moment zou onaanvaardbare risico's voor Volkswagen met zich meebrengen en kan daarom nu niet plaatsvinden."

U bedoelt...???
a014.gif

Welke beren lopen er nog in 't bos en welke adders zitten er nog onder 't gras?
a038.gif


a046.gif
 
Ik snap niet dat mensen hier nog steeds verbaasd over zijn. Geen openheid van zaken geven zit inmiddels zo idioot diep in de bedrijfscultuur daar. Ik zie die topmannen nog steeds niet gebukt voor de microfoons staan. Dat hadden ze 10 jaar geleden al moeten doen, toen ze kwalitatief steeds meer steken lieten vallen, maar het niet wilden toegeven.

372497.jpg


Eeuwig zonde van dat merk. Maar goed, verkopen blijven ze toch wel.
 
Vandaag in De Telegraaf:
[size=medium]
Sjoemelbak gratis thuis gerepareerd

Nog dit jaar krijgen alle autobezitters die zijn getroffen door het dieselschandaal een aanpassing van de auto aangeboden.

In totaal zullen in Nederland 160.000 auto’s die afkomstig zijn van de VW-groep onder handen worden genomen. Het gaat om bepaalde typen dieselauto’s van onder meer de merken Volkswagen en Audi. De eerste duizenden brieven waarin autobezitters het aanbod krijgen voor de behandeling, zijn inmiddels verstuurd.

Dit is bekendgemaakt bij de lancering van het jaarverslag van Pon Holdings, het bedrijf dat de auto’s van VW importeert. De gigantische operatie gebeurt onder regie van Pon. In het overgrote deel van de gevallen krijgen de auto’s een kleine aanpassing van de software in de auto; in een klein aantal gevallen wordt de motor aangepast met een klein apparaatje.

Bijzonder is dat de autobezitter niet naar een garage of dealer hoeft. De aanpassing gebeurt op de plaats waar de autobezitter dat graag wil. Dat kan bij het huisadres zijn maar ook op de parkeerplaats van het bedrijf waar de autobezitter werkt.

Na de aanpassing voldoet de auto weer aan de normen.

Het gaat om een van de grootste operaties in de Nederlandse autogeschiedenis. Het is een gevolg van het zogenaamde dieselgate. Vorig jaar september lekte uit dat dieselauto’s zodanig waren aangepast dat de uitstoot van schadelijke stoffen veel minder leek dan de echte uitstoot.

De zaak heeft VW (de grootste industriële onderneming van Europa) een enorm verlies opgeleverd, zowel in aanzien als in geld. Er worden miljarden euro’s uitgetrokken om auto’s aan te passen of (zoals in de VS) autobezitters te compenseren door de auto’s op te kopen. In totaal gaat het wereldwijd om tenminste elf miljoen auto’s.

De Duitse heeft afgelopen week opnieuw ingegrepen en verordonneerd dat 630.000 dieselauto’s naar de garage moeten teurgkomen omdat er mogelijk (milieu-)schade ontstaat door foute temperatuurmetingen in de motor. Deze zaak staat los van dieselgate en betreft auto’s van alle Duitse merken waaronder ook Mercedes en Opel.[/size]

Dat wordt dan wel een extra duur grapje, want het is aanmerkelijk efficiënter als de klanten naar één punt komen en bij wijze van spreken aan de lopende band geholpen worden, dan wanneer je ze allemaal stuk voor stuk opzoekt, waarbij je monteur dus vele uren aan het verkeer kwijt is, bij iedereen moet aanbellen en even moet wachten op dit of dat, met daarbij dan nog de klanten die toch niet op de afgesproken plek op de afgesproken tijd zijn.
 
cirKel zei:
Nog dit jaar krijgen alle autobezitters die zijn getroffen door het dieselschandaal een aanpassing van de auto aangeboden.
---------------------
Bijzonder is dat de autobezitter niet naar een garage of dealer hoeft. De aanpassing gebeurt op de plaats waar de autobezitter dat graag wil. Dat kan bij het huisadres zijn maar ook op de parkeerplaats van het bedrijf waar de autobezitter werkt.

Na de aanpassing voldoet de auto weer aan de normen.

Vraag 1: Hoeveel bezitters van sjoemeldiesels is Pon van plan "niet thuis" te treffen?
Vraag 2: Gaat Pon de bezitters van sjoemeldiesels bezoeken in sjoemeldiesels?
Vraag 3: Als alle autobezitters die zijn getroffen door het dieselschandaal nog dit jaar (eind december?
a014.gif
) een aanpassing krijgen aangeboden, wanneer denkt Pon die 160.000 auto’s aangepast te hebben?
Vraag 4: Op welke datum valt sint-juttemis?
 
Janus Smalbraak:

"Het Geplaagde Pon Presteert Prima "

2015:

Omzet van 2 miljard naar 2,5 miljard
Winst van 50 mln naar 141 miljoen

Bron FD.nl
 
Natuurlijk gaat PON de mensen thuis helpen.

De garages hebben het immers al druk genoeg en staan helemaal vol met auto's die andere problemen hebben of om een andere reden terug moeten naar de garage.

De echte reden zal zijn dat PON dit waarschijnlijk uitbesteed aan een ander (lees goedkoper) bedrijf.
 
Liefde maakt blind zei:
De echte reden zal zijn dat PON dit waarschijnlijk uitbesteed aan een ander (lees goedkoper) bedrijf.

Blokker? Kruidvat? Hema? Met speciaal ontworpen "groen" theezeefje:

zeef-37569663.jpg
 
"VW heeft nog niet één van de 1.600.000 Britse diesels gefixed", meldt een minister.
Zou in Wolfsburg de verwachting leven dat het 'overwaait'???

https://europe.autonews.com/article/20160426/ANE/160429895/vw-has-not-fixed-a-single-diesel-car-in-uk-minister-says
 
Thiago zei:
"VW heeft nog niet één van de 1.600.000 Britse diesels gefixed", meldt een minister.
Zou in Wolfsburg de verwachting leven dat het 'overwaait'???

https://europe.autonews.com/article/20160426/ANE/160429895/vw-has-not-fixed-a-single-diesel-car-in-uk-minister-says

Iedere dag dat ze langer wachten hoeven ze minder auto's te herstellen.
 
S. Bellofski

"Nou ja, wie dit gelooft? Wel heel erg toevallig dat ze 25 jaar konden sjoemelen en het nu ineens aan het licht komt, nu VAG zo hard op zoek is naar een medezondaar. Nee, ik denk dat VAG hier veel geld voor betaald heeft om Mitsubishi deze bekentenis te laten doen. Miljarden waarschijnlijk. Een bedrag wat in het niet valt bij de schade die op den duur geleden zal worden als VAG als enige zondaar de geschiedenis ingaat. "

Ik dacht dat jullie net als ik ook wel even wilden lachen! Er is menig complottheorie voorbij gekomen, maar dit is echt de beste die ik gezien heb!
 
Voor de liefhebbers.

Waarom de Porsche-Piech Clan geen haast maakt met het oplossen van DGate:

https://europe.autonews.com/article/20160427/ANE/160429863/why-the-porsche-piech-family-is-not-rushing-in-to-fix-scandal-hit-vw
 
Langzaam maar héél zeker komt er steeds meer boven water (nou ja, water...) in de beerput in Wolfsburg:
The New York Times : VW Presentation in ’06 Showed How to Foil Emissions Tests
https://www.nytimes.com/2016/04/27/business/international/vw-presentation-in-06-showed-how-to-foil-emissions-tests.html?ref=business&_r=1
f020.gif
 
We leren elke dag, ook over "de geplaagde" VW Group.

2 jaar geleden - ver voor Toxic-Gate - zocht VW hulp bij McKinsey. Reden: VW worstelde om haar business winstgevend te krijgen. Maar een navelstaarderige VW bobo zei "Wij - de Uitverkoren Families Piech en Porsche - kunnen zonder consultancy toko's. Dat andere merken die gasten inhuren, moeten zij weten".

En: "Beginnen we niet aan want dan moeten we mensen ontslaan".

Maar kijk, omdat het pareren van Toxic-gate VW niet al te best afgaat wordt toch weer McKinsey van stal gehaald.


https://europe.autonews.com/article/20160427/ANE/160429850/vw-said-to-hire-mckin sey-to-address-diesel-scandal
 
a026.gif
... krijgen we na VAG Dieselgate nu VAG Hybridgate...???
a042.gif

https://autovisie.nl/2016/05/nieuws/volkswagen-heeft-hybridetechniek-gestolen/
 
Thiago zei:
En: "Beginnen we niet aan want dan moeten we mensen ontslaan".

Laat ik DAT, geen mensen willen ontslaan ten bate van de winst nu net iets heel erg positiefs vinden...
 
Een VW Gate zit er niet bij, maar dat er een paar dozijn nieuwe VW's zal worden geintroduceerd, dat staat duidelijk in de planning:

In de link, o.m. een Up SUV, Polo SUV, Golf SUV, Passat SUV, Touareg.
Helemaal aan het eind grappige Up! varianten.

Evengoed moet Volkswagen 1 miljard euro p/j extra besparen.
Of dat gevolgen zal hebben voor de 'geroemde' kwaliteit van dit zo 'geplaagde' concern, time will tell.

https://www.autobild.de/artikel/vw-neuheiten-2016-2017-2018-2019-und-2020-5333472.html
 
Maar na een zelf ingesteld onderzoek heeft de VW top wel al vast gesteld dat hun geen blaam treft. Wij van WC eend...

Hoe diep kan dat bedrijf nog zinken? Geen enkele vorm van zelfreflectie, verantwoordelijkheid, wat dan ook. Nee, hoor, wir haben es...
In feite is het nu nog erger. Er kan dus jarenlang van alles gedaan worden in enorme batches produkten, zonder dat de top er ook maar iets vanaf weet. Zegt ook wat over je bedrijfsvoering. Maar het was wel zo chique geweest als de top in elk geval de ballen had gehad om ook ministriële verantwoordelijkheid te nemen over daden die de lagen er onder hebben gedaan.
 
De VW top heeft de condities geschapen waarin dit kon gebeuren. Als dit bij de overheid was gebeurd, was op z'n minst de minister naar huis gestuurd. Iets met verantwoordelijkheid. Maar nee, deze heren krijgen gewoon een bonus toe.
 
BrandNew zei:
Maar nee, deze heren krijgen gewoon een bonus toe.

Zo zit nou eenmaal 'het systeem' in elkaar en het zal ook niet veranderen. Eindverantwoordelijk 'klinkt' zwaar maar is het helemaal niet, het stelt gewoon niets voor.
 
JP2010 zei:

Dat was dus wat ik op pagina 22 al aan de orde probeerde te brengen en waar men toen massaal over viel...

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5486621,page=22

Bv motorbeschermende software (dus ook situatieherkennende software!) heeft iedere auto aan boord. Als de lambdasensor het even niet meer weet, wordt iedere motor bijgesteld naar maximaal rijk mengsel waarbij 2 tot 3 keer meer brandstof ingespoten kan worden als normaal. Zou ook gewoon naar maximaal arm kunnen, veel beter voor het milieu. Wel in no time de kleppen verbrand, dat wel. Wordt gewoon geregeld vanuit de ECU, staat in één van die tientallen miljoenen situatieherkennende softwareregels. Fraude? Geen idee. Het grijze gebied is veel groter en veel grijzer dan ik altijd gedacht had.
 
Velthuis,
en ik al op pagina 3. Maar ook mij viel onbegrip en hoon ten deel, met name rond de pagina's die jij noemt. Laten we gewoon kijken of mensen als JV11, Joachim Stiller en Jazzik die vooral emotioneel redeneerden en waarschijnlijk daardoor niet goed lazen wat er geschreven werd, mans genoeg zijn om inmiddels toe te geven dat ze ons verkeerd gelezen en begrepen hebben en bovendien dat we gelijk hebben: er wordt door veel meer merken gesjoemeld en zoals ik op pagina 3 al aangaf komt de vraag nu echt neer op waar ligt de grens tussen legaal en illegaal. VW deed iets illegaals. Nissan, Kia, Hyundai en Mitsubishi ook. Voor Opel is het vooralsnog de vraag.
 
speedtouch zei:
BrandNew zei:
Maar nee, deze heren krijgen gewoon een bonus toe.

Zo zit nou eenmaal 'het systeem' in elkaar en het zal ook niet veranderen. Eindverantwoordelijk 'klinkt' zwaar maar is het helemaal niet, het stelt


gewoon niets voor.




Ervaringsdeskundige?
 
Bij mij op het werk zijn de afgelopen maand zo'n twintig Audi A4 2.0 TDI's aangepakt voor de sjoemelsoftware. Daarvan wordt ook een aantekening gemaakt in het onderhoudsboekje. Voordat de software wordt aangepakt is op de website van de RDW een melding zichtbaar dat de auto geen typegoedkeuring meer heeft.





 
Als er VW boetes betaalt moeten worden, Audi kan ze achteloos betalen.
Moet een van de grootste automotive winstmakers ooit zijn.

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-invest-%C2%A324-billion-company-after-record-breaking-year
 
Naar nu blijkt zijn er inderdaad mensen geweest die documenten hebben vernietigd. Er is vandaag een strafrechtelijk onderzoek naar een van hen gestart. https://global.handelsblatt.com/edition/446/ressort/companies-markets/article/vw-employee-suspected-of-obstructing-justice
 
Volgens de laatste berichten gaat VAG 40 modellen schrappen (telegraaf/Handelsblatt), maar berichtgeving is summier.
 
In de suddeutsche zeitung staat vandaag een leuk artikel over de deal van VW. Het artikel gaat met name in op het vervolg en de nog open eindjes.


https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/vw-in-amerika-es-ist-noch-nicht-vorbei-1.3055873
 
Aan deze Mei EU cijfers zie je toch wel de impact van ToxicGate:

VW +4%
Alle andere merken +10%, +20%, +30% (Renault, Fiat)

Golf -4%
Andere modellen +10% tot +33% (208, Captur, Sandero)

https://bestsellingcarsblog.com/2016/06/europe-may-2016-market-soars-15-boosted-by-renault-and-fiat/
 
Dat zet je ook aan het denken: de dieseluitstootfix die VAG voorstelde voor de Audi Q5 (nl. het uitschakelen van de sjoemelsoftware) zou een 25% hogere NOx-uitstoot opleveren...

BEUC zei:
[size=medium]VW scandal: fix for defeat device is a fudge

PRESS STATEMENT - 07.07.2016

European owners of a VW group car have even more reason to feel misled and unsettled following a test by Italian consumer group Altroconsumo, a BEUC member organisation. The test of an Audi Q5 before and after the removal of the defeat device revealed that NOx emissions were 25% higher after the device was taken out of the car.

Monique Goyens, Director General of The European Consumer Organisation (BEUC) commented:

“This is another blow for EU consumers and a new dimension of the VW scandal. This test by our Italian member clearly demonstrates that VW’s solution to deactivate the defeat device is not reliable.

“It is imperative that the German testing agency who approved the fix, but also their national counterparts, urgently re-examine the solutions to repair the affected cars and that they publish these results. Consumers need to be 100% certain that their car will be in conformity with emission thresholds after the recall.

“Volkswagen justifies compensation payments to US consumers with the argument that their cars cannot be as easily fixed as in Europe. This excuse now seems to be built on sand. VW must compensate European consumers. This is the only possible way forward for VW to make up for this ongoing consumer detriment.

“National public authorities must finally take action and put pressure on VW to correct their misbehaviour.”[/size]

bron
 
In Duitsland is vorige week een behoorlijk interessante rechtszaak opgestart. Doel hiervan is de oneigenlijke winst die VW gemaakt door het toepassen van de sjoemelsoftware als boete op te leggen.

Momenteel gaat het steeds over de nadelen die consumenten of het milieu hebben ondervonden. Bij deze rechtszaak gaat het om de nadelen die andere fabrikanten hebben ondervonden.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/abgasaffaere-vw-droht-hohe-strafe-in-deutschland/13852536.html
 
Misschien niet nieuw.. maar las het zojuist:

De top van Volkswagen heeft geprobeerd om het schandaal met de sjoemelsoftware in dieselauto's verborgen te houden. Ook de vorig jaar opgestapte topman Martin Winterkorn wist ervan af. Dat zegt justitie in de Amerikaanse staat New York. De openbaar aanklager is daar een zaak gestart tegen Volkswagen wegens het overtreden van milieuregels.

De beschuldigingen van openbaar aanklager Eric Schneiderman staan haaks op eerdere verklaringen van Volkswagen zelf. Volgens het concern is uit intern onderzoek tot nu toe niet gebleken dat de top van het bedrijf op de hoogte was van de fraude met uitstootwaarden, laat staan dat de concerntop zou hebben geprobeerd dit onder de pet te houden.

Lees verder op NOS.nl
 
Lachen om DG kan. Mag. Moet:

https://www.autoblog.nl/nieuws/tien-komische-reacties-op-het-volkswagen-emissie-schandaal-80617
 
Durashift zei:
Misschien niet nieuw.. maar las het zojuist:

De top van Volkswagen heeft geprobeerd om het schandaal met de sjoemelsoftware in dieselauto's verborgen te houden. Ook de vorig jaar opgestapte topman Martin Winterkorn wist ervan af. Dat zegt justitie in de Amerikaanse staat New York. De openbaar aanklager is daar een zaak gestart tegen Volkswagen wegens het overtreden van milieuregels.

De beschuldigingen van openbaar aanklager Eric Schneiderman staan haaks op eerdere verklaringen van Volkswagen zelf. Volgens het concern is uit intern onderzoek tot nu toe niet gebleken dat de top van het bedrijf op de hoogte was van de fraude met uitstootwaarden, laat staan dat de concerntop zou hebben geprobeerd dit onder de pet te houden.

Lees verder op NOS.nl

Naar nu blijkt is het gesjoemel al eind jaren 90 begonnen bij Audi en daarna overgenomen door volkswagen. Stukje bij beetje komen we inmiddels meer te weten. Ook Muller schijnt er al langer van te weten.


https://www.sueddeutsche.de/auto/ermittlungen-chronologie-einer-dreckigen-dieselmotoren-masche-1.3086803-2
 
Porsche SE, de holding v/d P&P Clan die >40% van de voting rights in VW heeft, rapporteert >40% winstdaling.

https://europe.autonews.com/article/20160801/ANE/160809998/porsche-ses-profit-drops-41-on-lower-vw-earnings
 
Bayern daagt:
https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/bavaria-sue-volkswagen-over-emissions-scandal
 
...en Bayern geeft Wolfsfburg even een lesje.
a016.gif


BMW'S DIESELMOTOREN GOEDGEKEURD VOOR VS https://www.autoweek.nl/nieuws/bmws-dieselmotoren-goedgekeurd-voor-vs/
 
VW verkopen Juli 2016, duidelijk een wat mindere maand:

Brazilië: -31%
Finland: -27%
Spanje: -26%
Frankrijk: -22%
Korea: -20%
Zwitserland: -16,7%
Japan: -16%
Canada: -14,2%
Duitsland: -12,7%
UK: -10%
USA: -8,5%
Italie: -7%
 
Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.

Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss
 
Liefde maakt blind zei:
Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.

Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss

Dit ligt wel iets genuanceerder. Als VW garantie geeft dan moeten zij aantonen dat claims onterecht zijn. Dat is onmogelijk. Als je de bewijslast omdraait kan er nog steeds geclaimd worden, maar dan moet de klant de claim bewijzen. Dat is minder moeilijk en voorkomt allerlei onzin claims die niet te bewijzen zijn.
 
zeebra zei:
Liefde maakt blind zei:
Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.

Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss

Dit ligt wel iets genuanceerder. Als VW garantie geeft dan moeten zij aantonen dat claims onterecht zijn. Dat is onmogelijk. Als je de bewijslast omdraait kan er nog steeds geclaimd worden, maar dan moet de klant de claim bewijzen. Dat is minder moeilijk en voorkomt allerlei onzin claims die niet te bewijzen zijn.

Denk er eens goed over na wat hier staat. VW kan in jou ogen onmogelijk bewijzen dat de motor na de terugroepactie op een correcte manier werkt.

Indien dit inderdaad zo is betekend dit mijns inziens dat ze de auto opnieuw mogen repareren. Net zo lang en net zo vaak tot ze het wel kunnen bewijzen.
 
Liefde maakt blind zei:
zeebra zei:
Liefde maakt blind zei:
Het is wel duidelijk waarom de verkopen dalen.

Het concern laat inmiddels zijn ware gezicht zien. Het bedrijf heeft totaal geen vertrouwen in zijn eigen aanpassingen. Er wordt geen garantie gegeven op de aanpassingen als gevolg van de sjoemelsoftware.

https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/abgasskandal-vw-lehnt-garantie-fuer-umgeruestete-dieselmodelle-ab-a-1106090.html#ref=rss

Dit ligt wel iets genuanceerder. Als VW garantie geeft dan moeten zij aantonen dat claims onterecht zijn. Dat is onmogelijk. Als je de bewijslast omdraait kan er nog steeds geclaimd worden, maar dan moet de klant de claim bewijzen. Dat is minder moeilijk en voorkomt allerlei onzin claims die niet te bewijzen zijn.

Denk er eens goed over na wat hier staat. VW kan in jou ogen onmogelijk bewijzen dat de motor na de terugroepactie op een correcte manier werkt.

Indien dit inderdaad zo is betekend dit mijns inziens dat ze de auto opnieuw mogen repareren. Net zo lang en net zo vaak tot ze het wel kunnen bewijzen.

VW kan bewijzen dat de motor op een correcte manier werkt. Geen probleem. Maar VW kan niet bewijzen dat de motor voor de reparatie bijvoorbeeld nog veel zuiniger was. Als jou auto nu 1 op 17 loopt en dat is binnen de norm maar je beweert dat jou auto voor de reparatie 1 op 25 loopt dan kan VW dat laatste niet bewijzen. Datzelfde geldt voor vollopende roetfilters. Hoe komt het dat het roetfilter na 20.000 km vervangen moet worden? Komt het omdat je langste ritje 10 km is of omdat je onlangs bij VW langs geweest bent?
 
BREKEND!

Duitse Rechtbank (om de hoek bij VW Wolfsburg) gaat een in EU/Teutonië zelden toepaste "class-action" zaak starten. Er wordt één case genomen waarvan de uitspraak geldt voor alle anderen. Dat zijn er in Duitsland tot nu toe 170. Onder die 170 private & institutional investors zit een advocaat die 277 investeerders representeert, tw van 3,5 miljard.

https://europe.autonews.com/article/20160809/ANE/160809817/german-court-to-speed-up-vw-investor-lawsuits
 
Terug
Bovenaan