VAG Dieselgate

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Dat het aandeel volkswagen weer aan het zakken is heeft ook andere redenen.

Muller heeft er in america een ongelofelijk potje van gemaakt.

https://global.handelsblatt.com/edition/346/ressort/companies-markets/article/vw-supervisors-to-scrutinize-ceos-pr-blunder

[size=x-large]‘Tientallen investeerders klagen VW aan’[/size]

[size=small]Zeker 66 institutionele beleggers, zoals vermogensbeheerders en pensioenfondsen, staan op het punt Volkswagen voor de rechter te slepen om compensatie af te dwingen voor verliezen op hun investeringen in het autoconcern. Dat meldde zondag de Britse zakenkrant Financial Times (FT) op gezag van een advocaat die zegt op te treden namens een van de gedupeerden.

Afgelopen september werd bekend dat Volkswagen op grote schaal gesjoemeld heeft met gegevens over de uitstoot van schadelijke gassen van zijn dieselauto’s. Het Duitse autoconcern hangen daarom wereldwijd fikse boetes en schadeclaims boven het hoofd. Als gevolg daarvan is het bedrijf is op de beurs in Frankfurt miljarden euro’s in waarde gedaald.

De eerste schadeclaim gaat volgens advocaat Klaus Nieding binnen een week de deur uit. Hij wilde niet zeggen namens wie hij optreedt, wel dat het om een Amerikaanse partij gaat die ,,een groot verlies” heeft geleden. Andere gedupeerden zullen zich naar verwachting bij die klager aansluiten, zei Nieding.[/size]
https://www.z24.nl/ondernemen/tientallen-investeerders-klagen-vw-aan

Liefde maakt blind zei:
Dat het aandeel volkswagen weer aan het zakken is heeft ook andere redenen.

Muller heeft er in america een ongelofelijk potje van gemaakt.

https://global.handelsblatt.com/edition/346/ressort/companies-markets/article/vw-supervisors-to-scrutinize-ceos-pr-blunder
Ik vind het wel wat voor Victor eigenlijk om eens in te stappen.

Interessante quote van een Duitser in het Duitse AutoBild:

Die schlechtes Qualität unter den deutschen Autobauern bietet Volkswagen.
Es wäre schön, wenn diese "nicht ganz unwichtige" Information auch in den Tests und Vergleichstests erwähnt wird, liebe AutoBild-Redakteuer!!!!!!!!!!

Volgens laatste berichten schijnt de stoel van Herr Müller te wankelen. A.s. dinsdag moet de man verslag doen bij de "Aufsichtsrat van VW" over zijn missie in Amerika en het behaalde resultaat.

Als autobouwer zou ik in de toekomst wel uitkijken voor ik iemand aanneem met de naam "Muller"

Het lijkt erop dat dit geen geluk brengt.

[size=x-large]Porsche, Piech families support embattled VW CEO, report says[/size]

[size=x-small]Automotive News Europe | January 17, 2016 14:39 CET[/size]
[size=small]BERLIN (Reuters) -- The Porsche-Piech family clan, which control a majority of the voting rights in Volkswagen, are standing behind CEO Matthias Mueller, insiders say, despite criticism of his handling of the emissions crisis during a U.S. visit.

Mueller was already under fire for waiting until last week to make his first U.S. visit since the emissions scandal erupted in September and then exacerbated the situation by appearing to play down the seriousness of the cheating by Europe's biggest carmaker in a radio interview.

"Everybody can see that Mr Mueller's U.S. trip was not successful. He made a mistake. But that does not mean that we move away from him," said a source close to the board. "The Porsche and Piech families stand firmly behind Mr. Mueller."

Senior members of the Volkswagen supervisory board are due to meet on Tuesday to discuss the progress of an internal investigation into the scandal, insiders said.

According to Germany's Bild am Sonntag newspaper, doubts are growing among board members -- particularly influential trade union representatives -- over the former Porsche boss, who took over at Volkswagen in September after longtime CEO Martin Winterkorn resigned. Volkswagen rejected the report.

Another Volkswagen insider said the board was prepared to forgive Mueller for his mistakes as he epitomized the new culture the company is trying to cultivate. "There is nobody else," the source said.

Mueller angered some U.S. government officials last week when he blamed the scandal on a misunderstanding and called it a technical, not an ethical, problem.

After speaking with Mueller, U.S. environmental officials said on Wednesday talks would continue with Volkswagen aimed at reaching an agreement on a fix for nearly 600,000 diesel vehicles that emit up to 40 times legally allowable limits.[/size]

https://europe.autonews.com/article/20160117/COPY/301179996/porsche-piech-families-support-embattled-vw-ceo-report-says

[size=x-large]Volkswagen faces shareholder claims over emissions scandal[/size]

[size=x-small]Automotive News Europe | January 18, 2016 14:10 CET[/size]

[size=medium]FRANKFURT (Reuters) -- Dozens of large shareholders in Volkswagen plan to sue the automaker in a German court, seeking compensation for the plunge in its shares due to its emissions test cheating scandal.

Law firm Nieding + Barth today said it would lodge a case with a regional court in Brunswick this week, seeking hundreds of millions of euros in damages on behalf of 66 institutional investors from the United States and Britain.

"On top of that, we collected several thousands of private investors. Therefore we think we are the biggest platform for suits against Volkswagen in Germany," said Klaus Nieding of Nieding + Barth.

Volkswagen's shares have lost almost a third of their value, or about 22 billion euros ($24 billion), since it admitted in September to misleading U.S. regulators about emissions with the help of on-board engine control software.

The law firm plans to use so-called capital market model claims, a German legal procedure which - for lack of U.S. style class-action lawsuits - uses court rulings won by individual investors as templates to set damages for others that are equally affected.

VW, which declined to comment, is facing a legal onslaught on several fronts. U.S. owners of vehicles with higher-than-stated emissions are expected to seek billions of dollars in damages, while the U.S. Justice Department has sued VW for up to $46 billion under the Clean Air Act.

Nieding + Barth said it would argue that VW had been aware of its violation of diesel emissions rules before its first statement on the matter in September and should have informed the public earlier.

Germany's Bafin watchdog said today its probe of whether VW breached disclosure rules was so complex it would likely take several more months.

Bentham Europe, a litigation finance group backed by U.S. hedge fund Elliott Management and Australian-listed IMF Bentham, said in November it was in contact with VW's top 200 investors about launching a damages claim in Germany as soon as February.

German lawyer Andreas Tilp in October filed a lawsuit on behalf of retail investors.

The Financial Times first reported the planned litigation in Germany.[/size]
https://europe.autonews.com/article/20160118/ANE/160119748?template=printartANE

[size=x-large]VW's S. Korea chief faces criminal case over emissions recall[/size]

[size=x-small]
Automotive News Europe | January 19, 2016 10:55 CET [/size]

[size=medium]SEOUL (Reuters) -- South Korea plans to file a criminal complaint against the country’s head of Volkswagen and Audi today, saying that a recall plan for emissions-cheating cars fell short of legal requirements.

The complaint, to be filed by the environment ministry against Johannes Thammer, managing director of Audi Volkswagen Korea, is the latest in a flurry of legal actions around the world against Volkswagen after it admitted in September to falsifying U.S. emissions tests on some of its diesel cars.

After conducting its own diesel emissions tests, South Korea in November fined the automaker a record 14.1 billion won ($11.7 million) and ordered a recall of 125,522 vehicles.

On Jan. 6, Volkswagen submitted a proposal to fix the vehicles including the Tiguan SUV, South Korea's top-selling import model, at the request of the ministry.

But the ministry said in a statement today that the plan failed to explain why the problem occurred and how it would be fixed, as required by law.

The ministry said Thammer and other VW officials including VW's powertrain development chief Friedrich Eichler visited the ministry today to offer a technical briefing on the proposed fix.

A spokesman for VW in South Korea said the company had not received notice of the complaint.

"Audi Volkswagen Korea is doing its utmost to resolve the emissions issue," the company said in a statement today, before the ministry's announcement.

Under South Korean environmental law, a guilty conviction could result in a prison term of up to five years and a fine of up to 30 million won, the ministry said.

South Korea is the world's eighth-biggest diesel car market according to supplier Robert Bosch.

German cars have surged in popularity in recent years in Asia's fourth-biggest economy, driven by fuel-efficient diesel models that became more affordable following a 2011 free trade deal between the country and the European Union.

The Volkswagen and Audi brands together top the imported car sales rankings in South Korea. Their combined sales jumped 17 percent to 68,316 vehicles last year.

This month the U.S. Justice Department sued Volkswagen for up to $48 billion, accusing it of violating environmental laws. The automaker also faces lawsuits from shareholders and customers.[/size]
https://europe.autonews.com/article/20160119/ANE/160119742/vws-s-korea-chief-faces-criminal-case-over-emissions-recall

[size=x-large]VW investigation shows many bosses knew of 'defeat devices,' report says[/size]

[size=x-small]

January 22, 2016 20:25 CET[/size]

[size=medium]
FRANKFURT (Reuters) -- Many of Volkswagen's managers and staff dealing with emissions problems in the engine development department knew about "defeat devices" being developed, a German newspaper said.

A whistleblower, who was himself involved in the deception, alerted a senior manager outside the department who did not react, Sueddeutsche Zeitung said in a report published Friday.

A culture of secrecy prevailed within the department, where a large group of employees discussed installing the "defeat" software designed to cheat diesel-emissions tests as long ago as 2006, the paper said.

A VW spokesman declined to comment on what he called "speculation," saying the investigation was continuing.

Sueddeutsche Zeitung cited results from VW's internal investigation. The paper researched the matter together with regional broadcasters NDR and WDR.

VW has said that to the best of its knowledge only a small circle of people knew about the manipulation, which the company admitted to the U.S. environmental authorities in September last year.

The admission led to the resignation of CEO Martin Winterkorn and is expected to cost Volkswagen billions of dollars in recall and compensation costs, legal fines and settlements.[/size]

https://europe.autonews.com/article/20160122/COPY/301229958/vw-investigation-shows-many-bosses-knew-of-defeat-devices-report-says

Ik heb het twee keer gelezen.. en kan geen getallen vinden..
Wat is een 'large group' ?
Wat is een ' small circle' ?

Ik heb eerder ergens gelezen dat het om 45 mensen ging, en dat werd toen gezien als heel veel.. ik vond dat eigenlijk maar een klein groepje..
20 mensen kan een grote groep zijn als het 20 van de 40 is en 200 een kleine groep als het 200 van de 400.000 is...

Maar ja, het kunnen er net zo goed 30 zijn, of 2000... zolang we het niet weten is het makkelijk praten over veel, groot, weinig, klein, een paar, een groep etc. terwijl het eigenlijk helemaal niks betekent.

Wat ik best wel zou willen weten is tot hoe hoog in de managementstructuur dit rare plan oorspronkelijk is goedgekeurd. Dat zegt wel iets over de (toenmalige) cultuur bij VW. Ik denk nog steeds dat de zucht naar altijd beter en groter die Piech zo succesvol hebben gemaakt ook dit heeft veroorzaakt. " Nee, dat kunnen we niet" , was gewoon geen optie.

Nissan GT-R zei:
Dat had ik ze zonder onderzoek ook wel kunnen vertellen.

Volgens mij zei ik het al op de eerste of tweede pagina zelfs. Maar goed, ik gun JeePee z'n topic-update. Straks komt 'ie met een artikel dat VW in Amerika mogelijk een boete gaat krijgen. Breaking news!

Rob0032 zei:
Nissan GT-R zei:
Dat had ik ze zonder onderzoek ook wel kunnen vertellen.

Volgens mij zei ik het al op de eerste of tweede pagina zelfs. Maar goed, ik gun JeePee z'n topic-update. Straks komt 'ie met een artikel dat VW in Amerika mogelijk een boete gaat krijgen. Breaking news!

Ja die heb ik niet gelezen ;) Maar binnen een corporate structure is het vrij logisch.

Maar tot hoe hoog is dit in de managementstructuur doorgedrongen?

Heel hoog. We beginnen bij het engineeringsteam, die hebben per divisie van verantwoordelijkheid een teamleider die zijn handtekening onder het manuscript van de auto zet als de auto klaar is voor productie en tevens in de tussenfasen.
Dit gaat naar de algemeen manager van Motoren, Electro, Carosserie, Ophanging etc. Noem alle subsystemen en ze hebben elk meerdere teams, teamleiders en een algemeen manager.
Die gaan naar de manager Engineering die het op zijn beurt ook weer goedkeurt. Zijn belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat het product goed naar buiten rolt op een ethische wijze waarbij hij let op de waarden van het merk de betrouwbaarheid, etc.

Dat wordt dan voorgelegd aan de CTO, om vervolgens te worden goedgekeurd voor productie. Het is dus heel goed mogelijk dat Piech inderdaad nooit heeft afgeweten van dit systeem. De CTO moest dit echter wel weten. En hij is de laatste in de rij geweest die het tegen had moeten houden.
Al moet dit idee ook van iemand zijn geweest, en dat zal geen engineer zijn. Maar een van de zogenoemde "managers"

Nissan GT-R, awesome: Je gaat er in je analyse vanuit dat het is gegaan zoals het hoort te gaan, en dat kan ook best waar zijn, maar hoeft niet, lijkt me. Ergens in de keten kan iemand hebben bedacht dat het voor de carrière toch beter was om net te doen of alles op een normale manier was geregeld, in plaats van via deze truc. Als het in de ontwikkelingsfase tot de hoogste regionen is doorgedrongen dan vind ik dat extra pijnlijk, want dat een of andere engineer of productmanager met oogkleppen dacht dat dit een goed idee was.. soit... maar van directeuren en dergelijke verwacht je toch iets meer visie en lange termijn besef.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de techneut Piech dit heeft goedgekeurd, maar zoals ik al zei, tegelijkertijd is hij door zij manier van leidinggeven wel degelijk waarschijnlijk de echte oorzaak.

Denk ook aan het sprookje van de Keizer zonder kleren.

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid. Zal ik anders eens proberen op te zoeken hoe dat geregeld is met typegoedkeuring. Want ik meende dat er daar ook bepaalde mensen bij moesten zijn. Maar zeker weten doe ik het niet.

Wat ik wel weet is dat VAG perse zichzelf tot doel had gesteld de grootste te worden. Dan moet je amerika ook veroveren en die visie kon wel eens de reden zijn. Want de amerikaanse regulatie gaat geen enkele euro6 halen.

https://europe.autonews.com/article/20160130/ANE/160139999/vw-halts-production-at-passat-gearbox-plants-in-germany

Lang verhaal kort: vanwege een techn. probleem EN teruglopende vraag wordt de Passat productie tijdelijk verminderd.
Laat dat nou net de winstmaker van moedermerk VW zijn.

Talisman Effect? :}

Thiago zei:
https://europe.autonews.com/article/20160130/ANE/160139999/vw-halts-production-at-passat-gearbox-plants-in-germany

Lang verhaal kort: vanwege een techn. probleem EN teruglopende vraag wordt de Passat productie tijdelijk verminderd.
Laat dat nou net de winstmaker van moedermerk VW zijn.

Talisman Effect? :}

Vraagje: Is dit, wat jij noemt, een "Talisman"?
a048.gif

9hzy224bmesu_600.jpg
a068.gif

Du Schmutzling, kleiner Gauling!
Dieser "Talisman" wird bestimmt das Untergang Das Piech Reich einleiten! :}

Trotzdem - einfach Supertoll, dieser aus ein Toyota/Lexus grille geschnitten Alu Röhre für besseres Adsorptionsverfahren dank Venturiwäscher zur Entstaubung der VeeWee Abgase. :O(td)

Enfin, tijd voor thee.;)

"talisman" die jij laat zien Jazzik is ook een scam.

Gewoon een middeltje om de EU te laten geloven dat ze er iets aan doen. Verandert er iets mee? Nee!

Volgende slachtoffer van Dieselgate:

[size=large]Volkswagen's Quality Chief (Yes, They Had One) Quits: Report[/size]

Volkswagen’s quality chief, who did actually exist, is leaving his post after being suspended following the Dieselgate scandal, according to Automotive News. Maybe the new guy will help them build cars that actually last past their warranties.

Frank Tuch, who was the head of group quality assurance, was the man keeping tabs. But after six years, he’s putting in his two weeks to “take on new challenges elsewhere,” Autonews reports.

But Tuch may have ditched because of the Dieselgate scandal, as he was one of nine top-brass managers who were put on leave right after the scandal broke last year.

Let’s be honest with ourselves here: Volkswagen isn’t exactly the poster child of high quality automobiles. Their cars fall apart like the meat on a slab of slow-cooked Texas ribs.

Given their track record, it’s funny that VW rolled out this new commercial about repeat VW buyers—a group of people that, outside of air-cooled die-hards and VW Vortex-ers dead set on getting their MK4 Golf project cars stanced real nice for the next H20 fest, simply doesn’t exist.

First-time VW owners, after a couple years, learn their lessons. After continually refilling the oil on their oil-burning 2.0-liter turbos and repeatedly replacing the oil pans that might as well be made of glass, VW owners tell the fragile DSG to go screw itself and limp their heap of junk to the nearest Honda dealership never to look back.

(To be fair, the company seems to be doing better these days, having its best showing ever last year in Consumer Reports’ annual reliability study. But it still lags behind most of the Asian brands and has left a trail of disgruntled former owners in its wake.)

Taking over for Tuck is Hans-Joachim Rothenpieler, a man whose name couldn’t be more German if he added an Umlaut and a Sharp S (ß). He’s a mechanical engineer who’s a bit of an old-timer, having worked for the Wolfsburg-based company for three decades.

Rothenpieler will report directly to CEO Matthias Mueller in what Autonews says is an attempt to “[reshuffle] a number of key positions as he looks to reform a hierarchical corporate culture many experts believe was at the root of the deception.”

Given what we know about VW quality, Rothenpieler’s got a hell of a job ahead of him.

Jalopnik

Hamburg. Auch Volkswagen muss in den USA Fahrzeuge wegen möglicherweise defekter Airbags des japanischen Herstellers Takata zurückrufen. Betroffen seien insgesamt 680.000 Fahrzeugmodelle der Marke VW, die zwischen 2006 und 2014 gebaut wurden, sagte ein Sprecher am Mittwoch in Wolfsburg. Zu den Kosten des Rückrufs machte VW keine Angaben. Dies solle mit Takata geregelt werden. Der Stuttgarter Konkurrent Daimler hatte bereits den Rückruf von 840.000 Fahrzeugen angekündigt.

Bron; Handelsblatt

Kunnen ze meteen nog wat andere problemen oplossen.

Puebla.

Volkswagen hat nach dem Abgas-Skandal die Autoproduktion in Mexiko drastisch heruntergefahren. Im Januar baute VW dort nur noch knapp 20.000 Autos, 42 Prozent weniger als ein Jahr zuvor, wie der mexikanische Autoverband Amia am Montag (Ortszeit) mitteilte. Die Marke VW betreibt in Mexiko eine Autofabrik in Puebla und ein Motorenwerk in Silao.
Aus Puebla kommt ein Großteil der Autos für den US-Markt, wo VW mit den Folgen der Abgas-Manipulationen bei Dieselautos zu kämpfen hat. Der Export von VW-Modellen aus Mexiko in den zweitgrößten Automarkt der Welt sank im Januar um knapp 50 Prozent im Vergleich zum Vorjahresmonat auf nur noch knapp 11.000 Autos. Die VW-Verkäufe in den USA waren zu Jahresbeginn um 14,6 Prozent im Jahresvergleich eingebrochen.

Bron; Handelsblatt

Duidelijk is dat niet alleen de afzet van de Passat stroef verloopt.

Na een daling in de laatste 3 maanden van 2015 (-3,6%, -2,2%, 5,2%) draaide VW Group (12 merken) in Jan 2016 een kleine plus / de beste maand ooit.

De stijging had één oorzaak: China (waar vrijwel alle merken dikke plussen scoorden).
VW's verkoop in Duitsland, USA, Rusland, Japan en Brazilië daalde.

https://europe.autonews.com/article/20160212/ANE/160219945/vw-group-sales-return-to-growth-in-january-despite-diesel-scandal

De vrachtwagendivisie van Volkswagen gaat mogelijk naar de beurs.

De zelfstandige onderneming wil kijken of het met een stap naar de beurs en mogelijke overnames voet aan de grond op de Amerikaanse en Chinese markt kan krijgen. Dat zei de baas van de truckdivisie, Andreas Renschler, in een interview.

Volkswagen verkoopt nu nog nauwelijks vrachtwagens in de Verenigde Staten. Het ligt voor de hand dat het bedrijf een overname in de VS overweegt voor een stap naar die markt, aangezien vrachtwagens flink verschillen per regio. Renschler wilde niets zeggen over mogelijke overnamekandidaten. In China werkt Volkswagen al met een lokale partij samen.

In mei kondigde Volkswagen aan zijn vrachtwagendochters MAN en Scania samen te voegen in een aparte onderneming. De truckdivisie heeft relatief weinig last van het dieselschandaal dat zijn zusterbedrijf in zijn greep houdt. De sjoemelsoftware die frauduleuze uitstootgegevens produceert bij testen is alleen aangetroffen in personenauto's.

Bron: https://www.iex.nl/Nieuws/ANP-080216-048/Truckdivisie-Volkswagen-overweegt-beursgang.aspx

Was wusste Winterkorn wirklich?

In der Affäre um manipulierte Abgaswerte wird der frühere VW-Vorstandschef Martin Winterkorn durch interne Dokumente belastet. Einem Medienbericht zufolge wusste er viel früher von den Problemen, als er bislang zugibt.

Voor het hele artikel zie; https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/neue-dieselgate-dokumente-was-wusste-winterkorn-wirklich/12960942.html

Thiago zei:
Na een daling in de laatste 3 maanden van 2015 (-3,6%, -2,2%, 5,2%) draaide VW Group (12 merken) in Jan 2016 een kleine plus / de beste maand ooit.

De stijging had één oorzaak: China (waar vrijwel alle merken dikke plussen scoorden).
VW's verkoop in Duitsland, USA, Rusland, Japan en Brazilië daalde.

https://europe.autonews.com/article/20160212/ANE/160219945/vw-group-sales-return-to-growth-in-january-despite-diesel-scandal

Ik denk dat de gevolgen voor het vag concern pas over enkele jaren zichtbaar zullen zijn. Al die miljoenen/miljarden die nu aan de kant gezet worden om gedupeerden te compeseren, boetes te betalen kunnen ziet (meer) ingezet worden voor bv ontwikkelingen. De uitkomst van dat gemis zul je pas over enkele jaren zien.

Nieuw initiatief met mondiale aspiraties uit de Lage Landen.
Vreemd dat een ervaren jurist e.e.a. zo klungelig toelichtte op RTV.
Maar goed, het was dan ook maandagmorgen......

https://volkswageninvestorsettlement.com/

[size=x-large]Hoofdrol Nederland in wereldwijde Volkswagen-schikking[/size]

[size=medium]Een Nederlandse stichting is bezig met een wereldwijde schikking tussen gedupeerde beleggers en Volkswagen in het schandaal rond de sjoemelsoftware. Dat gebeurt juist in ons land omdat Nederland het enige Europese land is waar een schikking kan worden getroffen die voor alle gedupeerden geldt.

"De bedoeling is dat de stichting met Volkswagen in overleg gaat treden om wereldwijd een schikking te treffen zodat iedereen binnen korte tijd op een prettige manier van alle problemen af is", aldus Huub Willems in het NOS Radio 1 Journaal. Hij is voorzitter van de in januari opgerichte Volkswagen Investor Settlement Foundation. Voorheen was hij president van de Ondernemingskamer in Amsterdam.

Beleggers staan op deze manier sterker omdat ze gezamenlijk optreden. Voor Volkswagen is het grote voordeel dat het een duidelijke gesprekspartner krijgt. Wereldwijd lopen er vele rechtszaken van beleggers tegen het autobedrijf.

Voor alle beleggers

Wanneer er een schikking wordt getroffen, kan deze door het Amsterdamse Gerechtshof algemeen verbindend worden verklaard. Dan geldt die in principe voor alle beleggers, tenzij zij ervoor kiezen om hun eigen juridische weg te vervolgen. Ook de Verenigde Staten is gedekt, omdat de stichting samenwerkt met het Amerikaanse advocatenkantoor Bernstein Litowitz Berger & Grossmann. Dat is de hoofdaanklager in de Amerikaanse zaak van beleggers tegen Volkswagen.

Eerder troffen beleggers al via de Nederlandse route een wereldwijde schikking met Shell rondom het reserveschandaal.

Bedrag

In eerste instantie richt de stichting zich op grote institutionele beleggers zoals verzekeraars en pensioenfondsen. Zij kunnen meedoen als ze tussen april 2008 en begin januari van dit jaar aandelen of obligaties in Volkswagen hebben gekocht. Ook in Nederland doen een paar grote niet nader genoemde Nederlandse partijen mee. In een later stadium worden particuliere beleggers misschien ook nog betrokken.

Het is nog niet duidelijk wat de stichting voor bedrag wil claimen van Volkswagen. "Op dit moment zijn we vooral bezig om zoveel mogelijk grote beleggers achter ons te krijgen," zegt bestuurslid Rob Okhuijsen. "Daarna gaan we bekijken welke schade beleggers hebben geleden."

De stichting zelf heeft geen winstoogmerk en voldoet aan de code voor claimstichtingen. Bestuursleden worden volgens die code "niet bovenmatig gehonoreerd." De advocaten krijgen de normale beloningen die internationaal gelden.[/size]
https://nos.nl/artikel/2087066-hoofdrol-nederland-in-wereldwijde-volkswagen-schikking.html

Re: Eerder troffen beleggers al via de Nederlandse route een wereldwijde schikking met Shell rondom het reserveschandaal

In mijn herinnering ging dat (class action) voor Shell, en Ahold, via een rechtbank in de VS.

edit: En kon je daar in Nederland op vrij eenvoudige wijze aan meedoen via de VEB.

Wat ik me dan afvraag: als je als aandeelhouder geld gaat eisen als compensatie, schiet je dan onderaan de streep niet in je eigen voet?

BMW Power zei:
Wat ik me dan afvraag: als je als aandeelhouder geld gaat eisen als compensatie, schiet je dan onderaan de streep niet in je eigen voet?

In ieder geval niet als je een ex-aandeelhouder bent.

Volgens mij had ik vooraan in deze discussie al ergens een artikel aangehaald waarin dit verhaal over de vrachtwagens stond.
Slechte zaak in ieder geval :)

" Nu zal de VS Volkswagen extra hard willen straffen"

Zonder iets te willen afdoen aan de schuld van VW, want die is groot en verdiend straf, vind ik het zo langzamerhand wel duidelijk worden dat VW extra de bok is omdat de VS een voorbeeld wil stellen en wat beter dan een groot BUITENLANDS bedrijf met relatief weinig werknemers in der VS om te kiezen.
Dat bevalt mij helemaal niks. Ja VW heeft schuld, of eigenlijk de verantwoordelijke beleidsmakers en ingenieurs.. maar ik heb geen schuld, jij niet wij allemaal niet en toch zullen wij, als normale Europeanen dit allemaal uiteindelijk vooral gaan betalen, terwijl de VS z'n staatsschuld met 0.0.1 % of zo kan verminderen.
Geef een proportionele boete, eis duidelijke en echte verbeteringen en gooi de verantwoordelijken in de cel.. maar laat het daar bij. Een straf dient niet alleen afschrikwekkend te zijn, maar ook rechtvaardig, eerlijk en in proportie tot was anderen in vergelijkbare gevallen kregen.

Ik heb het al eerder gezegd, een enorme boete + schadevergoedingen beschouw ik als een vorm van handelsoorlog van de US tegen Europa, dat horen wij niet te accepteren.

Dit is overigens niet nieuw, toen de banken sjoemelden met de liborrente kregen Amerikaanse banken minder boete dan buitenlandse en moesten bijvoorbeeld Nederlandse banken in verhouding veel meer betalen aan de VS dan aan de toezichthouders hier, terwijl het zwaartepunt van hun activiteit hier ligt ging verreweg het grootste deel van de opgelegde ' boete' aan Nederlandse banken naar de VS, in plaats van richting onze overheid te gaan.

" Waar zijn de €774 miljoen van Rabo eigenlijk gebleven? Rabobank betaalde het Nederlandse OM € 70 miljoen, de Britse toezichtautoriteit FCA £ 105 miljoen, de Amerikaanse CFTC $ 475 miljoen en Amerikaanse justitie $ 325 miljoen."

https://925.nl/archief/2015/04/10/waar-gaat-de-libor-boete-van-deutsche-bank-heen-15-miljard-gratis-geld/

Ook hier is het echte belang van de VS een stuk kleiner, VW heeft daar veeeeel minder auto's verkocht met dit soort gesjoemel dan hier, maar echt belang of niet.. de VS casht wel weer.

Dracae zei:
" Nu zal de VS Volkswagen extra hard willen straffen"

Zonder iets te willen afdoen aan de schuld van VW, want die is groot en verdiend straf, vind ik het zo langzamerhand wel duidelijk worden dat VW extra de bok is omdat de VS een voorbeeld wil stellen en wat beter dan een groot BUITENLANDS bedrijf met relatief weinig werknemers in der VS om te kiezen.
Dat bevalt mij helemaal niks. Ja VW heeft schuld, of eigenlijk de verantwoordelijke beleidsmakers en ingenieurs.. maar ik heb geen schuld, jij niet wij allemaal niet en toch zullen wij, als normale Europeanen dit allemaal uiteindelijk vooral gaan betalen, terwijl de VS z'n staatsschuld met 0.0.1 % of zo kan verminderen.
Geef een proportionele boete, eis duidelijke en echte verbeteringen en gooi de verantwoordelijken in de cel.. maar laat het daar bij. Een straf dient niet alleen afschrikwekkend te zijn, maar ook rechtvaardig, eerlijk en in proportie tot was anderen in vergelijkbare gevallen kregen.

Ik heb het al eerder gezegd, een enorme boete + schadevergoedingen beschouw ik als een vorm van handelsoorlog van de US tegen Europa, dat horen wij niet te accepteren.

Dit is overigens niet nieuw, toen de banken sjoemelden met de liborrente kregen Amerikaanse banken minder boete dan buitenlandse en moesten bijvoorbeeld Nederlandse banken in verhouding veel meer betalen aan de VS dan aan de toezichthouders hier, terwijl het zwaartepunt van hun activiteit hier ligt ging verreweg het grootste deel van de opgelegde ' boete' aan Nederlandse banken naar de VS, in plaats van richting onze overheid te gaan.

" Waar zijn de €774 miljoen van Rabo eigenlijk gebleven? Rabobank betaalde het Nederlandse OM € 70 miljoen, de Britse toezichtautoriteit FCA £ 105 miljoen, de Amerikaanse CFTC $ 475 miljoen en Amerikaanse justitie $ 325 miljoen."

https://925.nl/archief/2015/04/10/waar-gaat-de-libor-boete-van-deutsche-bank-heen-15-miljard-gratis-geld/

Ook hier is het echte belang van de VS een stuk kleiner, VW heeft daar veeeeel minder auto's verkocht met dit soort gesjoemel dan hier, maar echt belang of niet.. de VS casht wel weer.

De belangrijkste reden dat ze in America Volkswagen zo hard aanpakken is het totale gebrek aan medewerking wat ze daar ervaren. Ze hebben het idee dat het concern nog steeds niet zijn best doet om de problemen op te lossen. Ook hebben hebben ze de americanen steeds voor de gek proberen te houden. OOk bij de gepresenteerde oplossingen. Vandaag dat toen de typegoedkeuring van een aantal modellen is ingetrokken. Toen moesten ze wel.

De terugroepactie voor de Passat die 29 februari zou beginnen is uitgesteld.

Naar nu blijkt uit de eerste testen met aangepaste Amarok's stijgt het verbruik met 0,5 of meer liter per km. Dit is niet conform de toezeggingen die door VW zijn gedaan aan de keuringsinstanties.

https://www.ingenieur.de/Themen/Automobil/Dieselskandal-Rueckruf-Passat-verschoben

Liefde maakt blind zei:

Naar nu blijkt uit de eerste testen met aangepaste Amarok's stijgt het verbruik met 0,5 of meer liter per km. Dit is niet conform de toezeggingen die door VW zijn gedaan aan de keuringsinstanties.

https://www.ingenieur.de/Themen/Automobil/Dieselskandal-Rueckruf-Passat-verschoben

Per 100 kilometer.

Liefde maakt blind zei:

Je bedoelt per 100km
Is dat al een lullig side-effect, het 1ste doel - verlagen NOx - wordt niet gehaald:

Das überraschende Ergebnis: Die NOx-Werte, um die es bei dem Update eigentlich geht, blieben gleich, aber der Verbrauch stieg bei den beiden Autos um 0,5 und 0,7 Liter auf 100 Kilometern. Das bedeutet: Der Ausstoß von Stickoxiden bleibt hoch, der Ausstoß von CO2 steigt sogar noch an.

Nissan GT-R zei:

Nou, daar staat dus in iets andere woorden hetzelfde waar ik hier maanden geleden als eens voor afgefikt werd:

Letterlijk genomen geldt buiten die NEDC alleen de APK emissie-eis. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat de uitlaatgasreiniging er dan mee stopt, of op een laag pitje gaat. Maar in de rechtszaal kon dat wel eens een heel lange discussie worden, welke wettelijke eis Volkswagen precies heeft overtreden. Is het een misdaad op zich, om te herkennen dat een auto die laboratoriumcyclus rijdt, met de methode die de hackers ontdekten?

Daar ben ik dus inderdaad nog steeds heel benieuwd naar, aangezien alle auto's naar alle beschikbare testen ontworpen worden. Verkoop je auto's in europa? Ontwerp ze naar de Euroncap. Verkoop je alleen in Amerika? Ontwerp ze naar de eisen van de IIHS. Verkoop je een auto's die als trekpaard ingezet kunnen worden? Uitstooteisen worden nooit getest met een caravan aan de haak, dus ontwerp de software zo dat met iets aan de haak prestaties boven uitstoot geplaatst worden. Geen probleem, iedereen vindt een verbruik van 1 op 7 met een sleurhut aan de haak acceptabel en in die situatie wordt er nooit op uitstoot en samenstelling van de uitlaatgassen gekeken. Maar is dat sjoemelen? Toch wel benieuwd wat de rechters hier ooit van gaan zeggen. In officiele verbruikstesten is het in elk geval wel geaccepteerd om met een auto te verschijnen waar je op de openbare weg niet mee kunt rijden. Dat is gewoon geaccepteerd.
En nog een stap verder: hoe zit het met auto's waarbij de software handmatig en willens en wetens aangepast kan worden, bv doordat ze een "track" of "race" modus hebben, of minder exotisch, een uitschakelbare start-stop? De testen vinden plaats met die systemen in eco of ingeschakeld. Wat gebeurt er zodra die systemen worden uitgeschakeld? Welke parameters veranderen er dan allemaal precies en waarom mag dat wel? In Japan herkennen sportwagens zelf of ze op een circuit zitten of daarbuiten zijn. Buiten het circuit draait de auto een ander programma en met begrenzer. Dat is formeel niet uitschakelbaar. In Europa kun je gewoon in trackmodus de openbare weg op. Zit dat eco-programmaatje er dan eigenlijk niet alleen voor de test op? Zouden er mensen hun Ferrari in eco-modus rijden? Vandaar dat ik ooit eerder al stelde dat al die testen gewoon uitgevoerd moeten worden in de meest ongunstige stand die je als particuliere eigenaar kunt instellen, niet in de gunstigste. Want feitelijk is dat dus gewoon legaal sjoemelen...

Bimmert zei:
Liefde maakt blind zei:

Per 100 kilometer.

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik sjoemel zo nog harder dan VW.

Humor (:P)

Op de Autosalon in Genève heeft een activist tijdens een perspresentatie Volkswagen in verlegenheid gebracht. Tijdens een praatje van een bestuurslid liep de man in een Volkswagen-overall het podium op om zogenaamd wat sjoemelsoftware in de auto aan te brengen die ook op het podium staat.

"Mag ik even? Ik heb een nieuw sjoemelapparaat", zegt de man, terwijl hij naar het nieuwe Volkswagen-model loopt en als een monteur onder de auto gaat liggen. "Dit keer komt niemand erachter." De man werd direct daarna door de beveiliging van het podium gehaald en afgevoerd.

https://nos.nl/artikel/2089951-ik-kom-even-wat-sjoemelsoftware-installeren.html

Tering, wat een dijenkletser zeg...........

Beetje humor van Seth Gaaikema niveau.:O

@S. Velthuis.

Ja inderdaad, dat is de vage redenenatie van het hele verhaal. Want vanuit regeltechniek doet de ecu dit automatisch, arm-mengsel met zo nu en dan rijk voor regeneratie van uitlaatgassen in de katalysator. Is alleen de vraag waar dan de grens ligt van het regelen.

@Thiago. Zeker ECU gate!

Terug
Bovenaan