VAG Dieselgate

[size=x-large]Peugeot erkent hoger verbruik diesels[/size]


[size=medium]

Dieselauto's van Peugeot en Citroën verbruiken zo'n 40 procent meer brandstof dan de fabrikant in de brochures opgeeft. Dat blijkt uit testen die zijn uitgevoerd in opdracht van de Franse autobouwer PSA zelf.

PSA wil uiteindelijk 30 modellen testen. Van de eerste drie types zijn de resultaten nu bekend. De Peugeot 308 met een 1.6 liter dieselmotor verbruikt volgens de folder 3,3 liter per 100 kilometer. In de praktijk blijkt dat 5 liter te zijn. De Citroën C4 Grand Picasso scoort nog slechter: 5,6 liter per 100 kilometer in plaats van de beloofde 3,8 liter. En de DS 3 heeft 4,9 liter nodig terwijl in de brochure 3,6 liter staat.

Dieselschandaal

De Franse autofabrikant kondigde het eigen onderzoek aan nadat vorig jaar bij Volkswagen het dieselschandaal aan het licht was gekomen. De Duitse autobouwer moest onder druk van de Amerikaanse milieuautoriteit EPA toegeven dat met behulp van illegale software de uitstoot van stikstofoxide laag werd gehouden bij de toelatingstest.

Het schandaal bij Volkswagen leidde ook opnieuw tot discussie over de testmethodes. Tot nu toe wordt een auto in een laboratorium getest op een rollerbank. Milieuorganisaties, consumentenclubs en autobezitters weten allang dat het werkelijke verbruik veel hoger ligt. Mede daarom zullen auto's in Europa vanaf september 2017 ook echt op de weg getest worden door de verantwoordelijke overheidsdiensten.

Milieuorganisaties

PSA heeft dat in haar eigen onderzoek nu al gedaan. En daaruit blijkt dus dat de auto's veel meer verbruiken. De Franse autofabrikant deed de onderzoeken in samenwerking met de milieuorganisaties Transport & Environment en France Nature Environment. De Franse testautoriteit Bureau Veritas heeft de tests goedgekeurd.[/size]


https://nos.nl/artikel/2090061-peugeot-erkent-hoger-verbruik-diesels.html
 
Ik mis nog wat info om dit meerverbruik goed te beoordelen. Die praktijktesten, zijn die volgens NEDC-cyclus gedaan? Dan is de afwijking best groot, al speelt de temperatuur ook een rol.
Is de RDE test gedaan? Dan is het niet zo gek, NEDC (de verplichte waarde voor de folders) is van oorsprong domweg niet bedoeld om de praktijk na te bootsen.

Dus tja, wat zegt de tekst nu? Wel iets, of niet iets? Ik weet het niet...
 
adinsx zei:
Ik mis nog wat info om dit meerverbruik goed te beoordelen. Die praktijktesten, zijn die volgens NEDC-cyclus gedaan? Dan is de afwijking best groot, al speelt de temperatuur ook een rol.
Is de RDE test gedaan? Dan is het niet zo gek, NEDC (de verplichte waarde voor de folders) is van oorsprong domweg niet bedoeld om de praktijk na te bootsen.

Dus tja, wat zegt de tekst nu? Wel iets, of niet iets? Ik weet het niet...

Het staat gewoon in de tekst...

Mede daarom zullen auto's in Europa vanaf september 2017 ook echt op de weg getest worden door de verantwoordelijke overheidsdiensten.



PSA heeft dat in haar eigen onderzoek nu al gedaan.
 
Jazzik zei:
adinsx zei:
Ik mis nog wat info om dit meerverbruik goed te beoordelen. Die praktijktesten, zijn die volgens NEDC-cyclus gedaan? Dan is de afwijking best groot, al speelt de temperatuur ook een rol.
Is de RDE test gedaan? Dan is het niet zo gek, NEDC (de verplichte waarde voor de folders) is van oorsprong domweg niet bedoeld om de praktijk na te bootsen.

Dus tja, wat zegt de tekst nu? Wel iets, of niet iets? Ik weet het niet...

Het staat gewoon in de tekst...

Mede daarom zullen auto's in Europa vanaf september 2017 ook echt op de weg getest worden door de verantwoordelijke overheidsdiensten.



PSA heeft dat in haar eigen onderzoek nu al gedaan.

Maar wat zegt dat onderzoek nu? Niets meer dan we al wisten, toch?
 
Tja, echt op de weg getest. Maar met welke parameters, intervallen en snelheden dan? De in RDE voorgeschreven waarden? Niet heel gek dat het dan afwijkt van NEDC. Kortom, het zegt helemaal niets dat bericht.
 
Alleen al de US claimt 46 miljard
VW heeft 6,7 miljard gereserveerd.

Reken maar uit....

Gaat banen kosten in VW's fabrieken, overal ter wereld.

https://www.autonews.com/article/20160308/COPY01/303089949/vws-labor-chief-says-big-us-fines-will-hit-jobs
 
Jazzik zei:
Mede daarom zullen auto's in Europa vanaf september 2017 ook echt op de weg getest worden door de verantwoordelijke overheidsdiensten.

Dit is sowieso flauw in het geval van een Diesel, een dieselauto zal in Duitsland minder NOx uitstoten dan in Nederland. Heeft puur met de luchtsamenstelling te maken. Dus dit zegt alsnog helemaal niks!

Wat ik dan wel leuk vind is dat de hybride hopelijk eindelijk eens door de mand gaat vallen. Maar ja, dat is dan ook weer geen wet van meden en perzen. Immers rijd jij een plug-in altijd elektrisch en dan eens per jaar een langer stuk op vakantie met benzine....verbruik je gemiddeld alsnog amper wat.
Dus ja, leuk en aardig. Maar de EU mist ook hier weer volledig het punt wat we ze probeerden duidelijk te maken.
 
https://www.autonews.com/article/20160307/OEM11/160309889/vw-delayed-announcing-cheating-in-hope-of-striking-deal-its-lawyers

Op 3 Sept wist VW intern dat het mis was - pas 2 weken later wist de wereld het.
Wat deed VW in de tussentijd: het op een akkoordje gooien (doofpot dingetje)
 
Vandaag een nogal verwarrende brief van PON ontvangen.

Er staat in dat het KBA (de Duitse RdW) de software voor de 2.0 TDI motor heeft vrijgegeven en dat ze daar mee gaan beginnen.
Ik heb zelf ook een auto (Tiguan) met een 2.0 TDI motor.

In de laatste alinea van dezelfde brief staat dat ik een oproep voor modificatie zal ontvangen zodra de software voor mijn auto is vrij gegeven.

Een zeer merkwaardige brief dus, eerst schrijven ze dat de software voor de 2.0 TDI is vrij gegeven en in eindje verder in dezelfde brief dat het nog niet is vrij gegeven.

Wat moet ik hier nu weer van denken.
 
Misschien gaat het om bepaalde software versies die niet bij ieder motor icm model gelijk is? (ooit eens een artikel van de Universiteit Leuven gelezen dat er voor de Golf 1.9 tdi meer dan 70(!) software varianten zijn uitgegeven door VW en standaard chiptuning bij veel uitvoeringen niet, of nauwelijks, effect had)
 
Wellicht een beetje off topic maar ergens toch een verband:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/zelfs-de-schoonste-dieselautos-zijn-veel-vervuilender-dan-mag
 
https://www.kba.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/2016/Fahrzeugzulassungen/pm07_2016_n_02_16_pm_komplett.html?nn=716864

VW verloor ook Feb in der Heimat marktaandeel.
De markt steeg 12%, VW 4%
 
ScaniaV8 zei:
(..)
In de laatste alinea van dezelfde brief staat dat ik een oproep voor modificatie zal ontvangen zodra de software voor mijn auto is vrij gegeven.

Een zeer merkwaardige brief dus, eerst schrijven ze dat de software voor de 2.0 TDI is vrij gegeven en in eindje verder in dezelfde brief dat het nog niet is vrij gegeven.

Wat moet ik hier nu weer van denken.

PON zal dit wel gedoseerd willen uitrollen.. om te voorkomen dat iedere 'getroffene' direct bij de dealer op de stoep staat voor de modificatie.

Denk dat de update software er wel zal zijn.. maar dat deze in batches van VIN codes beschikbaar aan de servicepunten wordt gesteld?
 
https://europe.autonews.com/article/20160311/ANE/160319978/europe-a-bright-spot-as-vw-brand-sales-fall-5-in-february

VW zal met de 3,4 miljard winst van Porsche een hoop gaten gaan dichten.
 
Nog meer treurig VeeWee nieuws:

Bijna een Phaeton-Gate: Miljard+ geinvesteerd in een limo die niemand wilde en een fabriek die - hoe gaaf ook - nooit rendabel te krijgen was.
WAT INTERN WERD GEDACHT maar wat niemand durfde uit te spreken (Dresden was Führer Piech's oogappel).

Zelfs de naam Phaeton was slecht gekozen - die gast overleed 'onderweg'.


https://www.automobilwoche.de/article/20160310/AGENTURMELDUNGEN/303109995/vw-suc ht-nach-verwendung-fur-glaserne-manufaktur
 
Grapje van sniffPETROL (Richard Porter, ex-medewerker Top Gear):

Doping Maria
a048.gif
beëindigt relatie met VAG
a068.gif


sharapova.jpg


https://sniffpetrol.com/2016/03/09/sharapova-ends-relationship-with-volkswagen/#.VuactJckrOA
 
13. März 2016, 09:01 Uhr
Abgas-Affäre
[size=large]VW soll Beweismittel vernichtet haben[/size]
Von Thomas Fromm und Klaus Ott

  • Ein ehemaliger VW-Mitarbeiter hat bei einem US-Gericht Klage gegen Volkswagen erhoben, weil er Ende 2015 "gefeuert" worden sei.
  • Die Argumentation: Er sei entlassen worden, weil VW geglaubt habe, er wolle die US-Behörden über eine Behinderung der Justiz durch den Konzern informieren.

Die Klage, die ein Anwalt aus dem US-Bundesstaat Michigan am 7. März dort bei Gericht für einen früheren VW-Mitarbeiter gegen die "Volkswagen Group of America" einreichte, ist gerade mal elf Seiten lang. Doch dem deutschen Autokonzern, der wegen der Manipulation von Abgas-Tests vor allem in den USA immer stärker unter Druck gerät, könnten die wenigen Seiten dort noch mehr Probleme bereiten.

Der ehemalige Beschäftigte erhebt schwere Vorwürfe gegen VW. In den USA seien Beweismittel vernichtet worden, nachdem die dortige Umweltbehörde am 18. September 2015 die Manipulationen enthüllt hatte. Die Klageschrift liegt NDR, WDR und Süddeutscher Zeitung vor.

Darin trägt der frühere IT-Mitarbeiter vor, er habe nach dem 18. September bei seiner Tätigkeit im VW-Rechenzentrum in Michigan im Auftrag eines Vorgesetzten zu verhindern versucht, dass dort entgegen einer behördlichen Anordnung Daten gelöscht werden. Anfang Dezember 2015 habe ihn VW dann fristlos entlassen, weil das Unternehmen davon ausgegangen sei, er habe die Umweltbehörde EPA, das US-Justizministerium und die Bundespolizei FBI informieren wollen.

Daten sollen gelöscht worden sein - trotz gegenteiliger Anordnung
NDR, WDR und SZ schickten dazu am Freitag eine ausführliche Anfrage an die Pressestelle von Volkswagen in Wolfsburg, dem Sitz des Konzerns. Am Samstag antwortete ein VW-Sprecher: "Bitte haben Sie Verständnis dafür, dass wir uns zu arbeitsrechtlichen Differenzen grundsätzlich nicht äußern."

Der Ex-Mitarbeiter trägt in seiner Klageschrift vor, die US-Tochter von VW habe an jenem 18. September 2015 eine Anweisung des US-Justizministeriums ignoriert, sofort alle routinemäßigen Datenlöschungen zu stoppen. Ein anderer VW-Beschäftigter habe die Löschungen bis zum 21. September weiter laufen lassen. Deshalb habe es Streit gegeben.

Auch danach seien bis Ende September, Anfang Oktober weiter Daten vernichtet worden, trotz einer gegenteiligen Anordnung bei VW. Intern sei das als "zufällig" bezeichnet worden. Zu der Löschung von Backup-Discs habe es bei VW geheißen, die US-Tochter habe keinen ausreichenden Speicherplatz.

Ex-Mitarbeiter fordert nun Schadensersatz
Die IT-Abteilung der US-Tochter von VW habe darüber hinaus sogar verhindert, dass die vom Aufsichtsrat beauftragten internen Ermittler uneingeschränkten Zugang zu den Computersystemen bekommen hätten.

Der Ex-Mitarbeiter trägt in seiner Klageschrift außerdem vor, er habe intern bei mehreren Gesprächen Bedenken geäußert, die US-Tochter von VW behindere die Justiz. VW sei offenbar davon ausgegangen, dass er die EPA, das Justizministerium, das FBI und eventuell weitere Behörden über die Löschungen informiere. Daraufhin sei ihm gekündigt worden.

In seiner Klage beschuldigt der Ex-Mitarbeiter Volkswagen, gegen das Gesetz des Staates Michigan zum Schutz von sogenannten Whistleblowern verstoßen zu haben. Whistleblower sind Personen, die mutmaßliche Vergehen in ihren Unternehmen oder Organisationen nicht verheimlichen oder gar vertuschen, sondern stattdessen Behörden oder Medien darüber informieren. Der Ex-Mitarbeiter fordert von VW nun Schadensersatz. NDR, WDR und SZ haben VW unter anderem gefragt: "Hat die behauptete Löschung von Daten stattgefunden?" Die Antwort: keine Antwort.

bron: Süddeutsche Zeitung
 
Waar het goed gaat moet je worden beloond, ook binnen de 'geplaagde' VW Group.
Porsche medewerkers krijgen E8.000 bonus. Ieder.

https://europe.autonews.com/article/20160317/ANE/160319893/porsche-pays-higher-staff-bonus-despite-vws-cost-cutting-drive
 
Het gaat niet goed in Wolfsburg.

De terugroepactie voor die eind februari zou beginnen is voor onbepaalde tijd uitgesteld. VW is niet in staat om te garanderen dat het verbruik gelijk blijft. Als gevolg van de terugroepactie mogen de eigenschappen van het voertuig niet veranderen. Dit kan op dit moment niet gegarandeerd worden.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/volkswagens-neue-problemzonen-rueckrufplan-fuer-den-passat-wackelt/13331142.html
 
Een maand vóór de uitbraak van de Diesel Disease wist VW van een mogelijke boete van 20.000.000.000:

https://www.autonews.com/article/20160318/COPY01/303189937/vw-managers-knew-of-possible-20-billion-penalties-in-aug-2015-report

Wolfsburg glijdt in een ravijn van gloom & doom:
(en zijn opticien Ehme de Riese zag een aangeslagen Winterkorn een nwe leesbril passen - geen wonder dus dat schandaal: hij kon de info niet lezen!! o_O;)

https://europe.autonews.com/article/20160319/COPY/303199996/in-vws-hometown-the-gloom-deepens
 
Liefde maakt blind zei:
Het gaat niet goed in Wolfsburg.

De terugroepactie voor die eind februari zou beginnen is voor onbepaalde tijd uitgesteld. VW is niet in staat om te garanderen dat het verbruik gelijk blijft. Als gevolg van de terugroepactie mogen de eigenschappen van het voertuig niet veranderen. Dit kan op dit moment niet gegarandeerd worden.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/volkswagens-neue-problemzonen-rueckrufplan-fuer-den-passat-wackelt/13331142.html

VW heeft zich in een onmogelijke positie gepositioneerd: er moest gesjoemeld worden om door de test te komen in combinatie met een laag verbruikcijfer en goede rij-eigenschappen. Zonder sjoemelsoftware zal er toch ergens op ingeboet moeten worden.
 
Dat het Mazda lukt met haar motoren betekent niet dat het met de VAG motoren lukt. De goede motor-eigenschappen waar VAG mee heeft kunnen pronken mogen niet aangetast worden.
 
Weet iemand al of het motorvermogen na de 'anti-sjoemel' update minder is? Als dat zo is ben je nog eens een keer extra hard genaaid door volkswagen...:(
 
VW is druk doende met het aanvullen van de kastekorten. Ze hebben een belangrijk aandeel in Leaseplan verkocht.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/volkswagen-autobauer-kassiert-fuer-leasing-geschaeft-milliarden-euro/13350136.html
 
Golf EV's die plots stoppen:

https://www.autonews.com/article/20160328/OEM11/160329879/volkswagen-recalls-5600-u-s-evs-for-stalling-issue

VW USA dealers die dreigen met muiterij:

https://europe.autonews.com/article/20160328/COPY/303289897/vws-u-s-dealers-confront-execs-with-reality-in-showrooms
 
Nog meer Volkswagen gesjoemel:

Seat rapporteerde vorige maand voor het eerst sinds 2007 een minimale winst: E10 mln
In werkelijkheid was dit E10 mln VERLIES.

Wat deed de VW accountant om die truc te laten slagen?

- Nam Spaanse boekhoudregels, waar hij de internationale IFRS regels had moeten toepassen.
- Goochelde met netto en EBIT cijfers.
- Nam alleen de cijfers van Seat SA, niet van alle Seat divisies.

Tsja....

https://europe.autonews.com/article/20160323/BLOG15/160329948 /vws-seat-profit-is-actually-a-loss
 
Waarschijnlijk dit jaar geen dividend bij Volkswagen.

Uit dit artikel wordt ook duidelijk hoe belangrijk volkswagen is voor de deelstaat Nedersaksen.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/volkswagen-abgasaffaere-bilanz-wird-zum-balanceakt/13373692-2.html
 
Automotive News Europe zei:
[size=medium]VW diesel recalls delayed in Europe on fuel-consumption checks

April 1, 2016 06:01 CET
FRANKFURT -- Volkswagen Group's diesel recall is being delayed in Germany because the automaker's fix for rigged engines results in higher fuel consumption, reports said.

VW began recalling its Amarok pickup truck with emissions-cheating 2.0-liter diesel engines in January to make them compliant with type approval law. The recall was the first stage in a Europewide action to fix 8.5 million VW, Audi, Skoda and Seat models with engines altered to fool tests for harmful NOx emissions.

The second wave of diesel recalls of about 160,000 VW Passat midsize models has been halted, German media reports said.

A VW spokesman confirmed the delay but said that reports that this is due to a rise in fuel consumption following changes to the Passat's engine software were "speculation."

He said authorities are still checking whether the change affects CO2 emissions and fuel consumption. "We have to guarantee that noise and especially CO2 emissions are exactly the same as before the fix," the spokesman told Automotive News Europe.

He said the checks conducted by Germany's Federal Motor Transport Authority (KBA) were due to be concluded before Easter, but would now likely end next week or the week after.

A decision by the KBA to replace VW technicians with independent technicians part way through testing had also delayed the recall, the spokesman said. The move had been made to ensure exactness in the testing process, he said.

Audi, Skoda recalls
The next recall will include the Passat models and 90,000 Audi A4, A5 and Skoda Superb vehicles, the spokesman said. All are fitted with 2.0-liter engines. Seat models will be included in later recalls, the spokesman added.

VW plans to recall about 2.5 million diesel cars in Germany with 2.0-liter, 1.6-liter and 1.2-liter Euro 5 diesel engines that have manipulated software. The 2.0- and 1.2-liter engines will get a software upgrade that requires about 30 minutes of labor time. The 1.6-liter engine will require the installation of a piece of mesh to regulate air flow in addition to a software upgrade, a process that VW said will take less than an hour.

Recalls will be rolled out to the European Union's other 27 member states following KBA approval, the spokesman said. VW aims to conduct 13 separate recalls this year, he said.

In the U.S., where VW's emissions cheating was initially uncovered, regulators have given the automaker until April 21 to reach a fix covering about 600,000 vehicles.
[/size]

Dus toch invloed op de verbruikscijfers (volgens die rapporten)... Ben benieuwd hoe dat verder gaat, als de kopers niet willen meewerken omdat hun VW/Audi/Enz meer gaat verbruiken na modificatie.
 
VW Duitsland, -6,5%
VW Spanje, -17%

Lijkt wel of Opel één v/d merken is die het meest profiteert.

https://bestsellingcarsblog.com/2016/04/spain-march-2016-market-down-for-1st-time-in-31-months-on-weak-rentals/
 
Het Kraftfahrt-Bundesamt ( KBA ), heeft nog een nieuwtje. Ze hebben een onderzoek afgerond:
=============================================================
April 7, 2016 09:40 CET
BERLIN (Reuters) -- The German Federal Motor Transport Authority (KBA) has completed its tests on diesel vehicles and concluded that only Volkswagen Group has used so-called defeat devices to cheat emissions tests.
=============================================================

Hier het volledige bericht:
https://europe.autonews.com/article/20160407/ANE/160409839/german-regulator-%20finds-vw-only-one-to-use-defeat-devices-report-says


Ter aanvulling mag dit bericht niet ontbreken:
=============================================================
Frankfurt (AFP) - Top executives at Volkswagen are refusing to forego their bonuses this year, despite prescribing belt-tightening for the carmaker's workforce in the wake of the massive emissions-cheating scandal, the weekly magazine Der Spiegel reported on Thursday.
=============================================================

https://finance.yahoo.com/news/vw-managers-refuse-forego-bonuses-111452611.html

Ter info: to forego = afzien van.
 
Toch leuk, het enige bedrijf binnen de automotive die dit doet. Maar de top wil zijn bonus!

Tenslotte kom je niet meer aan het werk hierna dus ze hebben het wel nodig ;)
 
Ach, néé toch?
a042.gif

De al voor februari geplande terugroepactie om de Passat aan te passen werkt niet
a050.gif
en wordt door het KBA geweigerd.
c086.gif


Noodsprong: Dan gaan we het nu eerst maar bij de Golf proberen...
g070.gif
a015.gif


https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/probleme-bei-diesel-rueckruf-vw-will-golf-vor-passat-in-die-werkstaetten-holen/13423794.html
 
8/80/8:


Wat Volkswagen op de been houdt ............ zijn 8 Chinese sedannekes die voor 80% op elkaar lijken, en slechts 8% in lengte verschillen.

(Magotan, Lamonda, Jetta, Sagitar, Passat, Bora, Santana, Lavida, ideaal voor een Huiskamerkwizzz)
 
Het blijft modderen bij VW.

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/volkswagen-und-der-dieselrueckruf-audi-und-seat-modelle-startklar-passat-noch-nicht/13417490.html
 
Het blijft modderen? Het wordt zelfs alleen maar erger!

"Een half jaar na het uitbreken van het dieselschandaal rond Volkswagen is in Nederland nog geen enkele auto met sjoemelsoftware terug naar de dealer geweest. Dat blijkt uit navraag van EenVandaag bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), dat de voortgang van de terugroepactie bijhoudt.

Uit cijfers van de RDW blijkt dat het aantal sjoemeldiesels in Nederland bovendien groter is dan gedacht. Werd aanvankelijk uitgegaan van 160.000 auto’s waar sjoemelsoftware is geïnstalleerd, gegevens van de RDW wijzen uit dat het in totaal om 183.000 voertuigen gaat.

De Nederlandse Volkswagen importeur Pon kondigde begin dit jaar aan in februari te beginnen met het terugroepen van de diesels met een 2.0 TDI motor. Vanaf april zouden de lichtere diesels volgen (1,2 en 1,6 liter). De complete herstelactie zou in de loop van volgend jaar zijn afgerond.

Toezichthouder RDW houdt bij hoeveel auto’s de actie hebben doorlopen. "Dat zijn er op dit moment nul".
Volgens Pon heeft "een aantal auto’s" inmiddels een software update gehad."


Bron: https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=26037&n=9
 
De veel te hoge kosten zijn een minstens zo groot probleem 'als dat andere':

56% v/d VW Group omzet komt van Volkswagen, slechts 23% van de winst.
De Ebit van E540 per auto is zwaar onder de maat.


https://www.automobilwoche.de/article/20160418/NACHRICHTEN/160419922/dudenhoffer-studie-das-vw-kostenproblem-ist-schwieriger-zu-losen
 
Vandaag in de Automotive News Europe:

"Investigators probing Volkswagen Group's diesel-emissions cheating are struggling to make headway through data secured from more than 1,500 laptops that includes obscure company code words, according to people familiar with the status of the investigation.
(...)
The probe has been slowed by the use of dozens of code words, including 'acoustic software', for the illicit technology Volkswagen used to turn off pollution controls when cars were on the road."
 
Zeer opmerkelijke cijfers:

"Sjoemelgate kosten kunnen oplopen tot 40 miljard, maar dat is er"

"Minstens zo'n groot probleem als DieselGate, is de gewenste 5% loonverhoging"

"Gemiddeld verdient een VW employee 88k per jaar (!!) - meer dan de collega's bij Audi"

https://www.autonews.com/article/20160420/BLOG15/160429999/vws-other-headache-workers-demand-for-a-5-pay-hike
 
"VW Group has begun a recall of 90,000 Audi A4, A5, Q5 and Seat Exeo models in Germany, a company spokesman told Automotive News Europe.

The cars have 2.0-liter diesel engines that were among 11 million units from VW Group's EA 189 engine family equipped with software manipulated to cheat tests for toxic NOx emissions.

VW has completed a German recall of 8,500 VW Amarok pickup trucks with "cheat" engines but the KBA has halted the recall of 160,000 VW Passat and Skoda Superb models.

The recall was stopped because VW's fix left the cars with higher fuel consumption, German media reports said. The KBA has ruled that VW's fix must not result in a worse performance or fuel consumption.

According to German reports, VW may now bring forward the recall of VW Golf, Audi A3 and Audi A6 models fitted with rigged 2.0-liter diesel engines."

Bron: Automotive News Europe
 
Ik heb iet de indruk dat de betreffende auto`s nu echt schoner worden en daarbij alle eigenschappen behouden.

Eerlijk gezegd denk ik dat je deze generatie gewoon uit moet laten sterven en het nieuwe spul wel aan de regels moet laten voldoen.

Gooi er een boete tegenaan en laat VW orde op zaken stellen. De voertuigen verdwijnen vanzelf uit de roulatie.
 
En wat ga je dan doen voor de mensen/bedrijven die nu ineens met een auto zitten waarvan de restwaarde dan zwaar omlaag gaat? Die mensen zijn feitelijk gewoon voorgelicht, dus ergens moet je ze dan compenseren. Zomaar heel die generatie auto's laten 'afsterven' lijkt mij dus niet echt een goede oplossing...
 
Terug
Bovenaan