VAG Dieselgate

In Zwitserland is de verkoop inmiddels stilgelegd, benieuwd of er nog meer landen gaan volgen. Lijkt me wel duidelijk dat die gereserveerde 6,5 miljard nooit genoeg gaat zijn om de schade te dekken. Laat staan de lange termijn schade.

nos.nl

Hulde voor Volkswagen. Volkswagen kan bij mij niet meer stuk, zelfs niet als ik bedenk dat het merk oorspronkelijk is ontstaan omdat een krankzinnige dictator een auto voor het volk liet ontwikkelen. Als ik op dit moment een nieuwe auto moest hebben kocht ik een VW.

Volkswagen heeft iedereen bij de poot. Ze hanteren het motto dat ik zelf ook hoog in het vaandel heb staan: regels en voorschriften zijn er om bijgebogen te worden. En ze doen het bij VW op grote schaal.
Zo is de Nederlandse overheid in z'n hemd gezet vanwege het verlenen van korting aan kopers van zogenaamd schone auto's. Je weet wel: het idiote uitstootgrammetjessysteem voor wat betreft uitlaatgassen.
Maar laten we wel wezen: de meeste leasebakkenridders bijvoorbeeld, zien een lage bijtelling meer als bijdrage aan hun portemonnee dan als bijdrage aan het milieu.

Over het algemeen mag ik er toch van uit gaan dat op dit forum vooral petrolheads komen. Zelf zal het mij worst wezen wat er uit de uitlaatpijp van m'n kar komt. Jullie zijn dezelfde mening toegedaan? Een auto moet vooral lekker rijden, je lol geven, blij maken.

Ik ben best benieuwd naar of er nog mensen zijn die deze week TDI's hebben aangeschaft. Ik ga morgen naar de IAA, op dat vlak ben ik benieuwd naar de marketingpraatjes op de VAG-stand.

DeMorgen zei:
Belgische invoerder schort verkoop verdachte Volkswagenmodellen op
D'Ieteren, de onafhankelijke invoerder van de merken van de Volkswagen-groep in België, schort de verkoop van dieselwagens op die mogelijk uitgerust zijn met software om uitstootwaarden te vervalsen.

Het gaat om 3.200 auto's. Over welke modellen het precies gaat, is nog niet bekend geraakt. Jean-Marc Ponteville, woordvoerder bij D'Ieteren, zegt dat de verkoop alle modellen met Euro 5 emissiestandaard en dieselmotor EA189 in het gedrang komt.

Het is een voorzorgsmaatregel benadrukt Ponteville tot er meer duidelijkheid komt van Volkswagen.

Ook in Zwitserland werd beslist om de verkoop van wagens met VW-dieselmotoren op te schorten. Volgens de BBC heeft dat gevolgen voor 180.000 onverkochte of niet-geregistreerde wagens in de Euro5-emissiecategorie.

500.000 wagens
In België zouden volgens Kris Peeters (CD&V) 500.000 verdachte wagens rondrijden. Het gaat om bijna 50 procent van de auto's met een VW-motor. "In totaal rijden in België 500.000 wagens rond met het dieselmotortype waarbij de manipulatie mogelijk was", legt de vicepremier uit. Dat cijfer kon D'Ieteren niet bevestigen.

De overheid vraagt nu duidelijkheid van de Volkswagen-groep. "Van zodra inbreuken bewezen zijn, zal de Inspectie optreden", zegt Peeters.
https://www.demorgen.be/wetenschap/belgische-invoerder-schort-verkoop-verdachte-volkswagenmodellen-op-a2468900/

Blitz zei:
Zelf zal het mij worst wezen wat er uit de uitlaatpijp van m'n kar komt. Jullie zijn dezelfde mening toegedaan? Een auto moet vooral lekker rijden, je lol geven, blij maken.

Ik moet toegeven dat ik ook niet wakker lig van wat er uit mijn uitlaat komt.

Blitz zei:
Zelf zal het mij worst wezen wat er uit de uitlaatpijp van m'n kar komt. Jullie zijn dezelfde mening toegedaan? Een auto moet vooral lekker rijden, je lol geven, blij maken.

True, maar VW speelde juist met deze diesels in op de gevoelens van de milieubewuste consument. Die consument is wel enorm kritisch over wat er uit de uitlaat komt.

JP2010 zei:
Blitz zei:

True, maar VW speelde juist met deze diesels in op de gevoelens van de milieubewuste consument. Die consument is wel enorm kritisch over wat er uit de uitlaat komt.

Mwah, als je echt zo kritisch bent, dan rijd je geen diesel (zoals ondergetekende).

Komt nog bij dat dit hele Volkswagengebeuren ontzettend wordt opgeblazen. Mensen zijn kuddedieren en na de ontdekking dat de stoffen die de Volkswagenuitlaat verlaten toch 'n beetje viezer zijn dan gedacht, roepen een paar mensen "Schande!". Iedereen vindt het vervolgens ook een schande, want iedereen is maar al te graag politiek correct en volgt de meute. Het milieu is heilig, maar de kudde flikkert wel lege batterijen in de normale huisvuilkliko.

Deze hele klucht krijgt inmiddels al een behoorlijk staartje; wereldwijd zijn overheden druk bezig om er schande van te spreken. Hilarisch om te zien als je er van een afstandje objectief naar kijkt en luistert. Doe niet zo hypocriet! In Amerika kwam deze hele affaire het eerst aan het licht, maar Airforce One (de persoonlijke jet van Obama) wordt niet aan de grond gehouden, want deze schijnt het milieu dan weer niet te vervuilen.

Nee, Volkswagen is nu de gebeten hond en andere automerken houden hun adem in. Terecht? Dat zal nog blijken. Ik vermoed dat niet alleen Volkswagen heeft geknoeid met uitstoottests.
Nee, ik ga voor een nieuwe VW Golf GTI. Of nee, wacht! Dat is een benzinestoker. Doe mij dan maar de Golf GTD. Dat is tenminste een echte 2.0 TDI met 184 pk. Ja, die moet ik hebben. Met dubbele uitlaat onder de achterbumper. Letterlijk en figuurlijk de hele meute het nakijken geven. Kunnen ze lekker oeverloos debatteren met elkaar, terwijl ik het gaspedaal uitstootpedaal nog wat dieper intrap.

JP2010 zei:
Blitz zei:

Deze consument (en met mij velen) is vooral geïnteresseerd in die beruchte 14%. Autorijden is duur genoeg en veertien procent maakt het weer wat meer betaalbaar.

De heren autofabrikanten doen niet voor niets zo extreem hun best om toch vooral maar een powerdiesel in die 14% regeling te krijgen. Zie de 110 paardjes van de VAG en Renault blokjes, de 105 paardjes uit de Ford motoren en de 170 paardjes van Volvo. Ik heb nog getwijfeld over een Volvo, maar ik vind het imago van Volvo iets om "mijzelf overheen te zetten" en hij was nog maar zeer beperkt leverbaar (te beperkt voor mijn budget).

Blitz zei:
Komt nog bij dat dit hele Volkswagengebeuren ontzettend wordt opgeblazen. Mensen zijn kuddedieren en na de ontdekking dat de stoffen die de Volkswagenuitlaat verlaten toch 'n beetje viezer zijn dan gedacht, roepen een paar mensen "Schande!". Iedereen vindt het vervolgens ook een schande, want iedereen is maar al te graag politiek correct en volgt de meute. Het milieu is heilig, maar de kudde flikkert wel lege batterijen in de normale huisvuilkliko.

Het gaat erom dat VW de kluit heeft belazerd. Als je rundvlees koopt bij de slager en het blijkt rattenvlees te zijn dan voel je je ook genaaid.

rke zei:
JP2010 zei:
Blitz zei:

Deze consument (en met mij velen) is vooral geïnteresseerd in die beruchte 14%. Autorijden is duur genoeg en veertien procent maakt het weer wat meer betaalbaar.

De heren autofabrikanten doen niet voor niets zo extreem hun best om toch vooral maar een powerdiesel in die 14% regeling te krijgen. Zie de 110 paardjes van de VAG en Renault blokjes, de 105 paardjes uit de Ford motoren en de 170 paardjes van Volvo. Ik heb nog getwijfeld over een Volvo, maar ik vind het imago van Volvo iets om "mijzelf overheen te zetten" en hij was nog maar zeer beperkt leverbaar (te beperkt voor mijn budget).

Ik doelde meer op de USA-consument. :)

JP2010 zei:
rke zei:
JP2010 zei:
Blitz zei:

Is er in the USA geen regeling waarmee zuinig/schoon gepromoot wordt?

Blitz,

Je kan de regels oprekken of er het maximale uithalen, VAG heeft regels behoorlijk overtreden. Ik ben het ermee eens dat het huidige bijtellingssysteem een papieren tijger is, maar VW belazerd de kluit. Daar waar anderen (hoop ik) het maximale uit de testen halen binnen of tegen de grens, daar gaat VW erover heen.

Als ik een scooter rij, dan is het ook niet ok als ik deze opvoer en ervoor zorg dat hij met een toerenbegrenzer op het juiste moment wel binnen de norm valt. Daarnaast spelen de heren die dit verzonnen hebben hoog spel met echte mensen met echte hypotheken (lees werknemers VAG).

Dan heb je een verantwoordelijkheid die je serieus moet nemen. Dan ga je niet lopen donderen om op de korte termijn te scoren, dan zorg je voor een stabiel bedrijf wat op de langere termijn scoort.

Elders las ik dat VW de ballen had om dit toe te passen. Ik noem het geen ballen hebben, maar dom gokken.

rke zei:
JP2010 zei:
rke zei:
JP2010 zei:
Blitz zei:

Is er in the USA geen regeling waarmee zuinig/schoon gepromoot wordt?

Ja, die is er.

rke zei:
JP2010 zei:
Blitz zei:

Inderdaad, het interreseert mij ook niets wat er uit de stortkoker komt maar wat er uit mijn portemonee vliegt door allerlei kleinzielige milieu regeltjes.
Ik ben van mening dat Nederland zich laat zich gijzelen door de (linkse) milieumaffia.
Het is absoluut niet goed te praten wat volkswagen heeft gedaan, maar de vele regeltjes, vaak ontstaan door politieke onwetendheid (domheid dus) maken het er wel naar dat fabrikanten de grenzen gaan opzoeken.

[size=x-large]Volkswagen komt dieselrijders tegemoet[/size]
[size=small]
Volkswagen Golf Variant 1.4 TDI
26 september 2015 | 15:59 | Tekst: ANP
Het geplaagde Volkswagen komt slachtoffers van het gesjoemel van dieselmotoren tegemoet. Zaterdag werd bekend dat de Duitse automaker een rectificatieactie aan het voorbereiden is. Daarover moet binnen enkele weken meer bekend worden.

Volkswagen Dieselgate

Volkswagen gaat wereldwijd diep door het stof vanwege software die de Duitse fabrikant in auto's met 2.0 TDI-motor heeft geplaatst om de NOx-emissietests om de tuin te leiden. In dit dossier verzamelen we alle berichtgeving rondom dit onderwerp.
Volkswagen is naar eigen zeggen drukdoende om de 11 miljoen voertuigen die bij de fraude betrokken zijn te achterhalen. Kopers van de betreffende Volkswagens zullen allen geïnformeerd worden.

Volkswagen zal per markt met de autoriteiten beslissen wat te doen met de foutieve software. Of het een ,,terugroepactie" wordt of een ,,serviceactie", kon een zegsman nog niet zeggen. ,,De kosten zullen voor rekening van Volkswagen zijn", zo verzekerde hij.

Het is nog niet bekend wat de schade voor Volkswagen is. Eerder maakte het bedrijf bekend alvast 6,5 miljard euro opzij te zetten.[/size]
https://www.autoweek.nl/nieuws/34447/volkswagen-komt-dieselrijders-tegemoet

fredd zei:
Ik ben van mening dat Nederland zich laat zich gijzelen door de (linkse) milieumaffia.
Het is absoluut niet goed te praten wat volkswagen heeft gedaan, maar de vele regeltjes, vaak ontstaan door politieke onwetendheid (domheid dus) maken het er wel naar dat fabrikanten de grenzen gaan opzoeken.
Of we ons wel of niet laten gijzelen doet helemal niet ter zake. Er is hier gewoonweg sprake van fraude.

Je praat nu als een orthodoxe moslim die een verkrachting wijt aan te korte rokjes en tuitende lipjes.

Ik zie heel veel reagerders, op de voorpagina meer dan hier, die heel duidelijk ( hun avatar of naam ) fan zijn van een ander merk en ervoor pleiten dat VW heel hard wordt aangepakt... failliet gaat of verboden wordt.

Ik kan het niet helpen me dan af te vragen wat deze mensen zullen zeggen als hun merk morgen of volgende week ook aan de beurt is.
Uiteraard hoeft dit niet te gebeuren , ik hoop van harte dat de anderen wel net binnen de lijntjes hebben gekleurd.. maar ik zou als fan van een of ander merk met ook veel diesels niet zo hoog van de toren durven te blazen.

Nu ben ik toevallig ook op het moment fan van de 308 en de Jaguar XE, en die hebben ook dieselmotoren.. al zal ik die niet zo snel kopen, vanwege het beperkte aantal kilometers dat ik in mijn eigen auto rijd.

Toevallig vorige week zaterdag een Passat variant TDI 150pk besteld. Dus net voor dit alles in het nieuws kwam. . Vrijdag contact gehad met de dealer. Hij verzekerde me dat niets de levering of 20% regeling in de weg staat. In de USA zou het draaien om de NOx uitstoot. En hier gaat het om de CO2. Deze zou wel kloppen. Wat van dit verhaal klopt zal de toekomst leren.
Vandaag wel in het nieuws gehoord dat de verkoop alleen door de EU, en niet door een individueel land, stilgelegd kan worden. De EU kennende krijgen ze dat nooit rond binnen 10 weken. De opgegeven levertijd. En Duitsland zal er zeker alles aan doen om dat te voorkomen.

Fniels zei:
Toevallig vorige week zaterdag een Passat variant TDI 150pk besteld. Dus net voor dit alles in het nieuws kwam. . Vrijdag contact gehad met de dealer. Hij verzekerde me dat niets de levering of 20% regeling in de weg staat. In de USA zou het draaien om de NOx uitstoot. En hier gaat het om de CO2. Deze zou wel kloppen. Wat van dit verhaal klopt zal de toekomst leren.
Vandaag wel in het nieuws gehoord dat de verkoop alleen door de EU, en niet door een individueel land, stilgelegd kan worden. De EU kennende krijgen ze dat nooit rond binnen 10 weken. De opgegeven levertijd. En Duitsland zal er zeker alles aan doen om dat te voorkomen.

Voor volgende week vrijdag ligt de hele boel plat. Let maar op.

Het is te hopen dat de Europese auto industrie geen heftige crisis door gaat maken.

Nederland zit financieel met handen en voeten aan Europa vast en in Europa worden veel dieselauto's gemaakt. Ik ben er van overtuigd dat VAG niet de enige schuinsmarcheerder is, dus met wat pech krijgt de hele Europese auto-industrie een stevige knauw. VAG, PSA, Fiat, Renault..... als die allemaal een dieselschandaal aan de broek krijgen, hebben we een uitdaging. Bedenk eens welke auto's allemaal rondrijden met dieseltjes van deze merken.

Dat gaan we allemaal samen in de portemonnee merken. Leuk, nu we net een beetje uit de financiële crisis beginnen te kruipen krijgen we de volgende doodsklap te verwerken.

fredd zei:
Inderdaad, het interreseert mij ook niets wat er uit de stortkoker komt maar wat er uit mijn portemonee vliegt door allerlei kleinzielige milieu regeltjes.

Nu, aangezien het je niks kan schelen, mag ik jou en je kinderen een heel ongezonde toekomst toewensen, veronderstel ik. Met om het plaatje te vervolledigen een fikse stijging van de zeespiegel waardoor jouw deel van Nederland onder water komt te staan (let wel op: andere niet-linkse regeringen die niks van de milieumaffia moeten hebben zullende grensovergangen netjes gesloten houden voor die economische vluchtelingen uit het ondergelopen Nederland).

De vele regeltjes die nu voorliggen zijn mede ontstaan door het gelobby van de autofabrikanten, anders zouden ze veel stringenter (en waarschijnlijk duidelijker) zijn. Volkswagen heeft trouwens geen grenzen opgezocht maar heeft ze bewust en zwaar overtreden. Fraude noemt men dat. Maar ik vermoed dat jij er ook geen enkele moeite mee hebt dat iemand fraudeert ten koste van jouw portemonnee.

der Magistrat zei:
JP2010 zei:
Blitz zei:

Mwah, als je echt zo kritisch bent, dan rijd je geen diesel (zoals ondergetekende).

Mwah, dat ligt eraan wat je belangrijk vind.. bijdrage aan CO2 vermindering? CO2 uitstoot bij diesel is dan i.h.a. lager dan vergelijkbare benzine variant.
Eens dat fijnstof een probleem is / wordt voor de moderne diesel maar ook benzine (direct ingespoten onder hoge druk) motoren..

Edoch, ik denk dat mijn bijna 20 jaar oude benzine fransoos, ondanks een net verbruik van gemiddeld 1 op 18.. toch op andere uitstoot waarden slechter presteert dan een direct ingespoten exemplaar van recent bouwjaar.

Scheelt ook nog dat ik daarmee 30 duizend kilometer heb weggetikt.. een ander zou er misschien een derde van doen in een jaar..
\
Okay, dan kun je nog een discussie opstarten of korte (koude) trajecten of juist wat langere en dus warme motor een betere of slechtere bijdrage is..

Eigenlijk is er zoveel variatie in dagelijks gebruik door consumenten dat je m.i. moeilijk kan vaststellen wat nu goed en slecht is..

[size=x-large]Why Nissan will keep one eye on VW's diesel scandal[/size]

[size=small]The news of Volkswagen’s diesel emissions-cheating scheme was still coming into focus this week when Jose Munoz, chairman of Nissan North America, took to the podium for an upbeat press luncheon in Detroit to tell reporters about product enhancements to the 2016 Nissan Altima sedan.

One had nothing to do with the other. But Munoz is savvy enough to know that when news is bubbling the press likes to ask executives about their competitors. Munoz began with a witty defuser -- proclaiming with relief that he does not have a single diesel vehicle to talk about.

But guess what?

That will change in a big way in December, when Nissan brings forth its desperately awaited new-generation 2016 Titan pickup, equipped with a Cummins-built turbo-diesel V-8 engine.

Again, one has nothing to do with the other. And yet, in this small town we call the auto industry, sometimes one neighbor sneezes and the next catches cold.

As Munoz talked about the Altima in Detroit, some of his company managers were in Dallas preparing to show off the diesel Titan to the pickup-leaning masses at the State Fair of Texas. Nissan is proud of the new truck, and Nissan dealers can’t wait to get it onto their lots. Its 5.0-liter diesel truck engine has not a single thing to do with Volkswagen’s fiasco, in which VW’s diesels turn out to be dirtier than the company said.

But there is this: Just like Volkswagen, Nissan will be counting on the word “diesel” to excite customers and distinguish the product.

Apart from this VW train wreck, the word “diesel” carries almost magical power in some consumers’ minds. Customers see diesels as powerful, reliable, muscular, the stuff of hog-hauling big rigs. In the past few years, Volkswagen and other companies have managed to widen the image of diesels to evoke European sportiness and acceleration.

Volkswagen’s attempt to cheat at the diesel poker table isn’t going to end the card game. But it will make the other players at that table a little more watchful and attentive to their cards.

Nissan has an important card to play in about 90 days. They will now lay it down carefully.
[/size]

https://www.autonews.com/article/20150925/BLOG06/150929848/why-nissan-will-keep-one-eye-on-vws-diesel-scandal

Hier boven iemand die in twijfel trekt dat er wellicht ook met CO2 gesjoemeld wordt. Dan stel ik:

1) daadwerkelijk verbruik is bij alle merken stukken hoger dan volgens de cyclus
2) het motormanagement kan aangepast worden als er een test gedetecteerd wordt
3) een lager verbruik volgens de cyclus levert duizenden euro's op via lagere bijtelling en andere regelingen

Als ik 1), 2) en 3) optel, dan vraag ik mij alleen nog af, of testen volgens de cyclus te detecteren is. Is dat het geval, dan let(te) niets een fabricant om de motor via software anders af te stellen om een lager verbruik te realiseren.

Ook: zijn de andere fabrikanten zoveel beter in het bouwen van schone dieseltjes dan VW dat ze niet gesjoemeld hebben? Ik kan dat bijna niet geloven. En what about benzinemotoren?

Als (als) zometeen blijkt dat meerdere autofabrikanten op deze manier gesjoemeld hebben en er jaren mee weg zijn gekomen zou je toch ook kunnen zeggen dat de manier van meten of keuren gewoon achterhaald is, of op z'n minsts niet mee is gegroeid met de ontwikkelingen van de laatste jaren. Dat er in al die jaren nooit iemand van dat EPA heeft bedacht om de werkelijke uitstoot te meten onder de echte omstandigheden vind ik gewoon laksheid, en daar heeft VW in dit geval gewoon op ingespeeld.

Als er jarenlang systematiisch gesjoemeled kan worden is er natuurlijk meer aan de hand. Vandaar ook dat ik eerder al zei dat dit meer spin off gaat hebben -- naar mijn bescheiden inschatting zonder feiten of bewijzen (iDS) -- en dat dit niet zomaar volgende week weer van de headlines weg is.

Zadelsnuiver zei:
Als (als) zometeen blijkt dat meerdere autofabrikanten op deze manier gesjoemeld hebben en er jaren mee weg zijn gekomen zou je toch ook kunnen zeggen dat de manier van meten of keuren gewoon achterhaald is, of op z'n minsts niet mee is gegroeid met de ontwikkelingen van de laatste jaren.

Dat is toch ook zo, in Europa, de ECE cyclus als voorbeeld.
Hoeveel jaar het wel niet geduurd heeft voordat de NEDC norm in 2017 van kracht wordt...
Komt door de tegengestelde belangen.. als voorbeeld.. Frankrijk (de overheid) heeft het nu niet meer zo op dieselmotoren wegens o.a. fijnstof e.d.
Maar ja, men heeft wel 2 fabrikantgroepen die daar groot mee geworden zijn.. Dus inperking daarvan kan ook sociaal -economische gevolgen hebben..
Blijft dus een balanskoord.. met bepaalde politieke kleuring.

Zadelsnuiver zei:
Dat er in al die jaren nooit iemand van dat EPA heeft bedacht om de werkelijke uitstoot te meten onder de echte omstandigheden vind ik gewoon laksheid, en daar heeft VW in dit geval gewoon op ingespeeld.

Volgens mij heeft de EPA niet getest, wel onderzoek ingesteld naar aanleiding van testen door die Amerikaanse universiteit.

Overigens, reden om in de praktijk niet te testen is gewoon ook zoiets als 'wát IS de praktijk'?
Is dat een stedelijk gebied met veel files..
Of bergachtig gebied..
Of een keiharde winter of juist zwoele zomers..?

Zadelsnuiver zei:
. Dat er in al die jaren nooit iemand van dat EPA heeft bedacht om de werkelijke uitstoot te meten onder de echte omstandigheden vind ik gewoon laksheid, en daar heeft VW in dit geval gewoon op ingespeeld.

Euh, hoe dacht je dat dit aan t licht is gekomen? De ICCT ging onderzoeken waarom er zoveel verschil in lab-tests en real-life-tests was.

Hier staat het hele verhaal uitgelegd:
https://www.vox.com/2015/9/21/9365667/volkswagen-clean-diesel-recall-passenger-cars

Een stukje daaruit:

Since 2009, we now know, Volkswagen had been inserting intricate code in its vehicle software that tracked steering and pedal movements. When those movements suggested that the car was being tested for nitrogen-oxide emissions in a lab, the car automatically turned its pollution controls on. The rest of the time, the pollution controls switched off.

Regulators didn't notice this ruse for years. The problem was only uncovered by an independent group, the International Council on Clean Transportation, which wanted to investigate why there was such a discrepancy between laboratory tests and real-road performance for several of VW's diesel cars in Europe. So they worked with researchers at West Virginia University, who stuck a probe up the exhaust pipe of VW's clean diesel cars and drove them from San Diego to Seattle.

What the researchers found was shocking. On the road, VW's Jetta was emitting 15 to 35 times as much nitrogen oxide as the allowable limit. The VW Passat was emitting 5 to 20 times as much. These cars were emitting much more pollution than they had in the labs.

In May 2014, both California's air-pollution regulator and the EPA ordered Volkswagen to investigate and fix the problem, and the company claimed that it had done so. Once again, the cars performed well in testing, but real-world performance still didn't match up. At that point, EPA regulators really started grilling Volkswagen about the discrepancy, even threatening not to approve the company's 2016 line of clean diesel cars. VW finally cracked and admitted the existence of these defeat devices, which had been carefully hidden in the software code. Scandal ensued.

Les het hele artikel maar eens, is erg interessant en geeft een goed beeld van hoe dit alles tot stand is gekomen.

On the road, VW's Jetta was emitting 15 to 35 times as much nitrogen oxide as the allowable limit

Hebben concurrenten (BMW, Mercedes, Toyota) onder precies dezelfde (praktijk)omstandigheden dan een uitstoot die 15 tot 35x keer lager is? :confused:o_O:confused::rolleyes:

JP2010 zei:
Euh, hoe dacht je dat dit aan t licht is gekomen? De ICCT ging onderzoeken waarom er zoveel verschil in lab-tests en real-life-tests was.

Laat ik het zo zeggen, het orgaan welke verantwoordelijk is voor het meten en goedkeuren van de uitstoot heeft dat blijkbaar al een hele poos op dezelfde manier gedaan. Dat geeft bedrijven zoals VAG de mogelijkheid daar op in te spelen. Om het te vergelijken met doping tests op bijvoorbeeld de Olympische spelen; die testmethoden worden continu aangepast en aangescherpt en op onaangekondigde momenten uitgevoerd zodat ze een goede kans hebben om nieuwe vormen van doping te onderscheppen.

Het geeft mij in elk geval het gevoel dat er te weinig moeite is gedaan om de autofabrikanten uit te dagen om telkens weer de tests met een positief resultaat af te ronden. Ook als je kijkt naar de Euro 1 t/m 6 normen en in welk tijdsbestek die regels zijn verscherpt vind ik het raar dat ze zomaar jarenlang klakkeloos die uitkomsten hebben geslikt als zoete koek zonder enige kritische noot.

Phaeton W12 zei:
On the road, VW's Jetta was emitting 15 to 35 times as much nitrogen oxide as the allowable limit

Hebben concurrenten (BMW, Mercedes, Toyota) onder precies dezelfde (praktijk)omstandigheden dan een uitstoot die 15 tot 35x keer lager is? :confused:o_O:confused::rolleyes:

Die universiteit had ook getest met een X-model van BMW en had daar geen afwijkende waarden geconstateerd. Vandaar ook dat ze eerst twijfelden aan hun eigen meting.

Zadelsnuiver zei:
(..).

Het geeft mij in elk geval het gevoel dat er te weinig moeite is gedaan om de autofabrikanten uit te dagen om telkens weer de tests met een positief resultaat af te ronden. Ook als je kijkt naar de Euro 1 t/m 6 normen en in welk tijdsbestek die regels zijn verscherpt vind ik het raar dat ze zomaar jarenlang klakkeloos die uitkomsten hebben geslikt als zoete koek zonder enige kritische noot.

Wat ik ervan gelezen en begrepen heb, is de testprocedure juist stringenter en dient ook jaarlijks herhaald te worden.. Toen voor modeljaar 2016 bleek dat de EPA een verkoopverbod zou instellen.. haalde VW bakzeil..

BRON: https://www.automotive-online.nl/home/14284-%E2%80%98manipulatiesoftware_stamt_uit_2005%E2%80%99.html

VW als voorbeeld
Het International Counsil on Clean Transportation ziet, vanwege de eerste testresultaten, in de VW-technologie een voorbeeld voor de markt en bestudeert de technologie. Deze studie start in 2013. “We hadden geen enkele reden om achterdochtig te zijn”, zo zei ICCT-deskundige John German in een interview met Bloomberg. Er werden tijdens deze studie drie auto’s getest: de VW Jetta, een VW Passat en een BMW X5. Er werden zowel laboratorium- als praktijktests mee uitgevoerd.

Op basis van een praktijktest over vierduizend kilometer, kwam de ICCT op een opmerkelijk resultaat: de Jetta stootte 15 tot 35 keer meer dan de toegestane NOx uit, de Passat met 5 tot 20 procent. De BMW haalde de wettelijke emissie-eisen wel. In 2014 alarmeerde ICCT de officiële instanties over hun testresultaten. Volkswagen reageert met de mededeling dat er een technisch probleem ten grondslag ligt aan de slechte resultaten, en voert een recall uit op 500 duizend voertuigen voor een softwareupdate. Het is dan december 2014. Maar de update lost het probleem niet op, en de Amerikaanse EPA (Environmental Protection Agency) voert een onderzoek in naar de reden dat de emissie-uitstoot in de testcyclus wel onder de grenswaarde blijft, maar in de praktijk niet.

[size=x-large]Dieselgate: Volkswagen spreekt en krijgt Duits ultimatum[/size]

[size=small]Gepost op 27-09-2015 om 7:20 door sir_smokalot

TDI-motor Volkswagen Passenger Cars heeft een verklaring gepubliceerd inzake dieselgate: het zegt bij monde van CEO Herbert Diess koortsachtig aan een ‘oplossing’ te werken, en dat moet ook, want het merk heeft een ultimatum van de Duitse transportautoriteit gekregen.

Na een interne evaluatie zegt het merk dat wereldwijd 5 miljoen Volkswagens ‘are affected by the current issues regarding emissions‘. Dat is eufemistische PR-praat voor: ‘er is door ons eigen toedoen iets niet mee in de haak’.

EA 189

De gewraakte motoren zijn van het type EA 189, viercilinder diesels met een inhoud van 1.6 (75-105 pk) of 2.0 liter (110-180 pk), die zijn geproduceerd in 3 verschillende fabrieken: Györ (Hu), Polkowice (Pl), en Salzgitter (De). Ook de 1.2 TDI driecilinder ontving de motorencode EA 189, maar onduidelijk is of deze motor ook onderdeel is van de besmette krachtbronnen. Wat wel duidelijk is, is dat Euro 6-motoren niet in het strafbankje zitten, het gaat volgens VW om Euro 5b-motoren en vroeger.

Een deel van de verklaring:
“We are working at full speed on a technical solution that we will present to partners, to our customers and to the public as swiftly as possible. Our aim is to inform our customers as quickly as possible, so that their vehicles comply fully with regulations. I assure you that Volkswagen will do everything humanly possible to win back the trust of our customers, the dealerships and the public.”

The Volkswagen Passenger Cars brand will inform all markets worldwide how many of vehicles are affected locally. We are working intensively on remedial measures in close coordination with the certification authorities. The vehicles are and remain technically safe and roadworthy.“

Mocht u zich afvragen waarom er nu over 5 miljoen in plaats van 11 miljoen auto’s wordt gesproken: dit is een communiqué van Volkswagen, dat voor zichzelf spreekt. Audi, Skoda, en Seat worden in deze berichtgeving niet meegenomen.

Ultimatum KBA

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de transportautoriteit, heeft Volkswagen volgens Duitse media inmiddels een ultimatum voorgelegd: voor 7 oktober worden van VW duidelijke maatregelen om de uitstoot waarheidsgetrouw te weergeven verwacht. Gebeurt dit niet, dan wordt de goedkeuring ingetrokken. De gemanipuleerde auto’s mogen niet meer verkocht of verplaatst worden, en de KBA eist een tijdschema van de aanpak.

Reken dus maar dat er een paar mensen bij VW de komende maand erg weinig slaap krijgen…[/size]
https://www.autoblog.nl/nieuws/dieselgate-volkswagen-spreekt-en-krijgt-duits-ultimatum-80618

En dan is er nog dat gedrocht dat Europa heet. Zwitserland maakt er geen deel van uit (geografisch natuurlijk wel, maar je snapt me) en heeft bijvoorbeeld ook niet de Euro als betaalmiddel.
Maar goed, in Zwitserland mogen nieuwe Volkswagen diesels de showroom niet meer verlaten tot nader order. Nederland maakt wel deel uit van de Europese gemeenschap (met de nadruk op gemeenschap; je wordt door Brussel steeds maar weer lekker van achteren genomen) en wil hetzelfde als wat Zwitserland nu doet. Eventjes pas op de plaats maken met de verkoop van diesel-VW's. Maar kan dat als eenling niet, omdat dat eerst goedkeuring vereist van Europa.
Het zo geweldige logge Europese systeem zit zichzelf nu dus lekker in de weg. Wat een klucht. Het is nu even een randverschijnsel, maar wel hilarisch. Als je dat wilt kun je dus nog gewoon 'n Volksdiesel nieuw bestellen en zelfs de verkoper vragen of 'ie wel ranzig genoeg is.

Wil Nederland dit ja? Ik lees en hoor toch overal dat Nederland dit juist niet wil...
België lukt het dan weer wel. Valt dit land ook onder de eurozone?

R W D zei:
Phaeton W12 zei:

Wie zegt dat? :confused:o_O:confused::rolleyes:

Ik neem aan dat de concurrenten de uitstootnormen respecteren. Als zij de wetgeving respecteren, is hun uitstoot dus 15 tot 35x lager. Duidelijk?

Phaeton W12 zei:

Zo wordt de verkoudheid van tante mien in het roddelcircuit een zware longontsteking.

Grappig, dat gisteren op het journaal door een verkoper werd gezegd:
"Nee dit is een 1.6 Diesel, deze kan zonder vrezen worden gekocht, het gaat alleen over de 2.0"

Maar goed, ik denk dat er best veel belangen meespelen, welk merk wordt ook alweer door "de overheid" veelvuldig gebruikt, als bijvoorbeeld Politie, Leger-auto of Ambulance ;)
Dus ik begrijp wel dat "Den Haag" niet meteen voorstander is om VW te laten stoppen met verkopen, als Brussel zal roepen "Stop de verkoop" dan zal onze overheid ongetwijfeld wel volgen, denk ik.

Maar ik blijf het een boeiend onderwerp vinden, dit "Diesel-gate" en ik vraag me af wat voor gevolgen hieruit voortvloeien.
Mijn linker deel kan zich namelijk niet voorstellen dat VAG het enige concern is die dit doet, maar aan de andere kant, ze zijn dus klaarblijkelijk niet in staat om "echt schone" motoren te maken, en willen toch de beste te zijn..

Phaeton W12 zei:
R W D zei:
Phaeton W12 zei:

Wie zegt dat? :confused:o_O:confused::rolleyes:

Ik neem aan dat de concurrenten de uitstootnormen respecteren. Als zij de wetgeving respecteren, is hun uitstoot dus 15 tot 35x lager. Duidelijk?

De aanname is de moeder van de mislukking.

Terug
Bovenaan