VAG Dieselgate

adinsx zei:
Om toch nog met iets interessants af te sluiten. In 2013 bleek uit een rapport van CE-Delft dat (de nu populair gezegd (sjoemelsoftware) cycle beating geconstateerd werd én voor gewaarschuwd werd omdat het strafbaar is.
Linkje naar het artikel 'Is de dieselmotor de grote vervuiler?'

Ik ben bang dat je hier niet helemaal de tekst uit het artikel weergeeft... Het CE-Delft rapport zegt namelijk dit:

Heel voorzichtig wordt in het rapport zelfs gesuggereerd dat het motormanagement de test herkent en dan schoon gaat presteren. Heel voorzichtig, want zo’n handelwijze heet ‘cycle beating’ en is verboden.

'Heel voorzichtig suggereren' is toch echt iets anders dan 'constateren'. Door onzorgvuldige weergave en quotes ontstaan 'waarheden' die helaas (soms net) geen waarheden zijn... Als je refereert aan een bericht of rapport doe het dan correct!

Overigens lijkt de rest van het artikel ook enigszins gekleurde info te geven, maar is dat echt verwonderlijk als we weten dat het een artikel op de website van AMT betreft? AMT? Welke branche is dat ook al weer...???
a014.gif
 
Rob0032 zei:
Durashift zei:
Dus, VW vraagt Bosch om een stuk software.. dat een bepaalde uitstoot waarde moet halen in een testomgeving. Bosch levert dat, met de disclaimer dat het niet voor verkoopwagens bedoeld is. Het is dus een stuk homologatie software.

Maar levert Bosch dan 11 miljoen keer die homologatiesoftware?

Ja, dat vond ik altijd al de grootste vraag in dit hele verhaal. Hoe zit dat?

En is mijn wasmachine dan ook gemanipuleerd?
 
Autoweek zei:
Medewerkers van Volkswagen hebben jaren geleden al gewaarschuwd voor de fraude met de emissies van auto's.

Volgens Frankfurter Allgemeine zou de raad van commissarissen van Volkswagen vrijdag een intern rapport uit 2011 hebben ontvangen, waarin technici waarschuwden over de fraude. Er wordt niet uitgelegd waarom de zaak niet is eerder naar buiten is gekomen.

Bild meldt dat Volkswagen zelfs al in 2007 werd gewaarschuwd door een leverancier van onderdelen.

Volkswagen weigerde op beide berichten te reageren. "Er zijn serieuze onderzoeken bezig en we proberen ons nu ook te richten op technische oplossingen", aldus een woordvoerder. "Als we betrouwbare feiten hebben, kunnen we antwoorden geven."

ECB

De Europese Centrale Bank (EC:cool: heeft de aankoop van leningen van Volkswagen opgeschort, meldt zakenkrant Financial Times.

Volgens de krant is de ECB tot het besluit overgegaan na de scherpe koersdaling op de beurs van het aandeel Volkswagen als gevolg van de emissiefraude. De ECB onderzoekt nu de financiële gevolgen van dat schandaal voor zijn opkoopprogramma van obligaties ter waarde van 60 miljard euro per maand. De resultaten van dat onderzoek worden naar verluidt deze week bekendgemaakt. De ECB wilde geen commentaar geven.

Schadelijke stoffen

Vorige week werd bekend dat de Duitse autofabrikant in de Verenigde Staten heeft gesjoemeld met de uitstoot van schadelijke stoffen door dieselauto's.

Het concern had software ontwikkeld waarmee de uitstoot van schadelijke stoffen door de dieselauto's werd beperkt als de voertuigen werden gecontroleerd. Door de software waren de auto's alleen relatief milieuvriendelijk tijdens een controle.

Aldus Autoweek

Wat ik wel vind is, dat alles en iedereen maar wat "roept". Was het in 2007 dat medewerkers iets melden, of toch 2011? Daar zit wel 4 jaar tussen..

Langzaam maar zeker komen er toch meer en meer zaken aan het ligt, zoals Bosch, welke rol hebben zij gespeeld? Als Bosch dit aan VAG heeft geleverd, in hoeverre is het ook naar andere merken gegaan?
EN hoever gaat de protectie van de Duitse overheid?
VW is een enorm bedrijf, wat veel samenwerkt met andere Duitse bedrijven, stel dat VAG omvalt,een enorme catastrofe zou dit voor de werkgelegenheid in Duitsland zijn, en sleept in zijn val talloze toeleveringsbedrijven mee.
 
Jazzik zei:
adinsx zei:
Om toch nog met iets interessants af te sluiten. In 2013 bleek uit een rapport van CE-Delft dat (de nu populair gezegd (sjoemelsoftware) cycle beating geconstateerd werd én voor gewaarschuwd werd omdat het strafbaar is.
Linkje naar het artikel 'Is de dieselmotor de grote vervuiler?'

Ik ben bang dat je hier niet helemaal de tekst uit het artikel weergeeft... Het CE-Delft rapport zegt namelijk dit:

Heel voorzichtig wordt in het rapport zelfs gesuggereerd dat het motormanagement de test herkent en dan schoon gaat presteren. Heel voorzichtig, want zo’n handelwijze heet ‘cycle beating’ en is verboden.

'Heel voorzichtig suggereren' is toch echt iets anders dan 'constateren'. Door onzorgvuldige weergave en quotes ontstaan 'waarheden' die helaas (soms net) geen waarheden zijn... Als je refereert aan een bericht of rapport doe het dan correct!

Overigens lijkt de rest van het artikel ook enigszins gekleurde info te geven, maar is dat echt verwonderlijk als we weten dat het een artikel op de website van AMT betreft? AMT? Welke branche is dat ook al weer...???
a014.gif

Heb je gelijk in Jazzik, mijn bewoording suggereert iets zwaarders dan het artikel. Eens.
Overigens m.b.t. gekleurde info, iemand riep eerder als eens dat niemand objectief kan zijn in zijn reactie, maar ik kan je wel benadrukken dat het zo objectief mogelijk is. (y)
 
[size=x-large]Softwareaanpassing levert hogere CO2 waardes op[/size]

[size=small]AMSTERDAM -
Volkswagen moet alle zeilen bijzetten om de door de overheid opgelegde deadline van 7 oktober om dieselgate op te lossen te halen. Hoe gaat de fabrikant de 11 miljoen auto's met gemanipuleerde software aanpassen zodat ze wel de NOx-uitstootnorm voor diesels halen is de grote vraag.

De fabrikant zelf en de Nederlandse importeur geven daar nog geen inzicht in. Volgens emissiedeskundige Iddo Riemersma van Transport & Environment is het geen eenvoudige opgave waar Volkswagen voor staat. "De gemanupileerde software eruit sleutelen is snel gebeurd. Maar als de motor dan niet voldoet aan de (overheids)eisen moet er opnieuw gekalibreerd worden en dat is een tijdrovend proces".

Hoger verbruik
Waarom Volkswagen dat niet gelijk heeft gedaan blijft onduidelijk. Want wat zijn de effecten als de software zodanig aanpast wordt dat de voor de dieselauto belangrijke NOx-norm wel gehaald wordt? Riemersma: "Omdat een NOx-verlaging vaak gepaard gaat met een iets hoger verbruik en dus CO2-emissie is fabrikanten er veel aan gelegen om de auto zo af te stellen dat hij onder testcondities net aan de eisen voldoet. Dat is dan nog legaal maar niet netjes want het draagt er wel toe bij dat de NOx-uitstoot in de praktijk beduidend hoger ligt dan in de test".

Verschillende tests
Riemersma noemt de Amerikaanse test waarbij Volkswagen tegen de lamp liep wel sterk verschillend van de Europese. Wel is hij zeer duidelijk over het gebruik van de sjoemelsoftware. "Dat is ook hier absoluut niet toegestaan". De eventuele hogere CO2-emissie zou overigens ook rampzalig zijn in het Nederlandse belastingklimaat waar de prijs van de auto en bijtelling sterk CO2-afhankelijk zijn. Riemersma: "Ik ben momenteel in Tokio om de introductie van een nieuwe brandstofverbruiksmethode voor te bereiden. Deze nieuwe WLTP-test gaat de de sterk verouderde NEDC-test waarmee nu de officiële verbruikscijfers worden vastgesteld, vervangen".[/size]

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/24546134/__Softwareaanpassing_levert_hogere_CO2_waardes_op__.html
 
[size=x-large]VW says it will present car clean-up plan soon[/size]

[size=x-small]September 27, 2015 16:44 CET[/size]
[size=small]BERLIN -- Volkswagen said it will present a plan in the coming days for how it will fix vehicles affected by the diesel emissions scandal, as EU nations stepped up scrutiny of diesel cars sold by the automaker including VW brand, Audi Skoda and Seat cars.

Lees verder

Italy legt de verkoop van de VW's met de gesjoemelde dieselmotoren ook stil, de UK gaat de VW's testen voordat het zo'n beslissing maakt.
 
[size=x-large]VW could lose big around the world[/size]

[size=x-small]
Christiaan Hetzner Twitter

September 28, 2015 - 12:01 am ET
[/size]
[size=small]
FRANKFURT -- Volkswagen AG has been rattled to the core by a scandal that threatens to batter the VW brand around the world, hand a golden opportunity to its main rivals in Europe -- Ford and Opel -- and all but destroy a long, hard and so far fruitless effort to become a major player in the U.S.

The crisis also has left VW's stakeholders consumed with soul-searching, questioning the company's uniquely insular culture and an atmosphere that bred unaccountability.

Volkswagen admitted last week that elements within the company systematically rigged diesel cars with software to pass U.S. emissions tests. The news wiped out at one point a third of the company's value and toppled CEO Martin Winterkorn 48 hours before his planned contract extension.

"In a worst-case scenario, Volkswagen could face close to $50 billion in damage" resulting from EPA fines and investor lawsuits, said Ferdinand Dudenhoeffer, director of the Center for Automotive Research at the University of Duisburg-Essen, a German think tank.

"In addition," he said, "the VW brand can forget about selling cars in the U.S. market for the next five years."

VW may be forced to accelerate a cost-cutting program to offset billions it expects to lose, supervisory board member Bernd Osterloh wrote in a letter to employees.

The scandal could cost the group its industry leadership in the global sales race after it took the top spot from Toyota in the first half of the year. Analysts are calling on the company to focus on its core business, scrap prestige projects such as the next Bugatti supercar and VW Phaeton sedan and even abandon the U.S.

"An Armageddon scenario -- purely for illustrative purposes -- where we knock out VW's U.S. business, would take more than 20 percent of earnings away," wrote Bernstein analyst Max Warburton in a note to investors.

Warburton recommends VW abandon all efforts to sell diesels in the U.S. -- a "heart-wrenching decision" since the whole U.S. strategy was founded on diesel.

Others are calling on the brand to bow out of the U.S. entirely.

"The crisis lays bare the need to rethink whether the company really has to own noncore businesses like Bugatti and [motorcycle brand] Ducati, and most importantly whether the VW brand would be better advised exiting the U.S. market where it's lost billions," said NordLB auto analyst Frank Schwope.

In Europe, where VW is the market leader and where diesels are much more popular, VW diesels are likely to see their resale values drop. Analysts say some owners could defect to Ford and Opel, which next month will launch its next-generation Astra.

In his letter to employees, Osterloh, VW's senior labor leader and a key boardroom director in charge of oversight, called on management to support a new climate in which subordinates no longer hide problems from their superiors out of fear.

"Volkswagen needs a fundamental change in its corporate culture and we will make that very clear in the supervisory board," he wrote, while warning of a fresh round of cost cuts to offset the financial damages.

That would come on top of the 5 billion euros ($5.6 billion) in savings the VW brand already targeted by the end of 2017.

"The test manipulation is a moral and political disaster for Volkswagen," said interim Chairman Berthold Huber. "The illegal behavior of powertrain developers and engineers has shocked Volkswagen as much as it did the public."

VW appointed Winterkorn ally Matthias Mueller, head of the highly profitable Porsche brand, the new CEO, calling him "exactly the right man at the right time to make a fresh start and to drive clarification of the current crisis."

So far, the company said it identified worldwide 11 million diesel vehicles the group sold that could be in breach of regulations and will book a $7.3 billion provision in the third quarter to cover the costs.

But in Germany, some analysts last week called this a disproportionately high cost when compared with scandals in which automakers actually concealed lethal safety flaws.

"GM killed [about 120] people with their faulty ignitions and got off with a fine of only $900 million. That's a completely different dimension" of corporate malfeasance, said one German auto industry consultant, who declined to be named. "Yes, VW deceived the public, but the higher NOx emissions just cause a dog to cough."

The known financial toll to General Motors for hiding a deadly safety defect exceeds $2.3 billion, including a $900 million settlement with the U.S. Justice Department.

Some European analysts expect VW to weather the storm.

UBS analyst Philippe Houchois said: "While Volkswagen will have to spend a lot of money and management capacity to fix their products and limit the damage, evidence from previous scandals does not suggest there is a risk of the group materially losing market share."

Indeed, by quickly accepting blame and sacking senior executives most linked to the scandal, the group has even earned kudos from some.

"Toyota was much slower to react to allegations of unintended-acceleration problems and tell people why things went wrong as well as what they were going to do to fix them," said Manfred Abraham of U.K. consultancy BrandCap. "Volkswagen has surprised positively with its crisis management.

"Speed is key," he said. "The quicker they clean house, the less costly this will be for them."
[/size]

https://www.autonews.com/article/20150928/OEM/309289953/vw-could-lose-big-around-the-world

Worst-case-scenario:
- 50miljard schade (EPA boete, rechtzaken)
- VW kan erop rekenen geen VW's meer te kunnen verkopen in de USA in de aankomende 5 jaar
- Het schandaal kan de koppositie wereldwijd kosten
- Analysten roepen VW op om prestige projecten als de nieuwe Bugatti en VW Phaeton te schrappen en de USA markt te vergeten

Maar de algehele verwachting is dat VW niet enorm veel marktaandeel zal inleveren, gezien de vorige schandalen met GM en Toyota.
 
Wat mij heel erg verbaast is dat er vrijwel nergens een goede lijst is met A. welke autos hier in het verleden mee zijn uitgerust en B. welke autos het momenteel betreft die nog nieuw verkocht kunnen worden. En welke verkoop wordt nu stilgelegd? Alleen de nieuw verkoop? Of ook de handel in 2e hands?
De sensatiejournalistiek draait overuren, maar dit soort belangrijke info is slechts mondjesmaat te vinden.
 
danielauto zei:
Wat mij heel erg verbaast is dat er vrijwel nergens een goede lijst is met A. welke autos hier in het verleden mee zijn uitgerust en B. welke autos het momenteel betreft die nog nieuw verkocht kunnen worden. En welke verkoop wordt nu stilgelegd? Alleen de nieuw verkoop? Of ook de handel in 2e hands?
De sensatiejournalistiek draait overuren, maar dit soort belangrijke info is slechts mondjesmaat te vinden.

Da's een van de zaken die tegen 7/10 zal moeten duidelijk gesteld worden.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat die zaken wel even bij elkaar moeten gezocht worden:
je hebt de productie van het blok, afgewerkt in verschillende versies op vlak van vermogen, waarschijnlijk verschillende afstellingen ngl. de markt waarvoor de motor bedoeld is en dan worden de motoren verdeeld over verschillende merken en per merk meerdere modellen.

De cijfers zullen er zijn maar ze in 1 correcte spread sheet gieten zal wat overuurtjes vragen (en die zullen tot 07/10 massaal moeten gepresteerd worden, denk ik).
Daar zit ook het verschil met de sensatiejournalistiek: je merkt dat vele berichten onvolledig zijn of foute informatie bevatten (bv. de 180.000 wagens in Zwitserland). Ik denk niet dat VAG zich nu zo'n fouten kan veroorloven. De cijfertjes moeten dus kloppen vooraleer ze vrij te geven (en ze geven ook niet meer vrij dan echt nodig, vermoed ik).
 
Maar ik heb al wel hier en daar gelezen dat de EURO6 versies buiten de narigheid vallen. Staat echter ook weer niet overal....
 
danielauto zei:
Maar ik heb al wel hier en daar gelezen dat de EURO6 versies buiten de narigheid vallen. Staat echter ook weer niet overal....
Inderdaad op een van de vorige pagina's staat een link naar een onderzoek waaruit blijkt dat bij tests alle geteste dieselwagens aan de Euro 6-norm voldoen (bij een genormeerde test dus). Daarbij ligt ondertussen die test zelf zwaar onder vuur want niet realistisch.
Maar ik denk niet dat de EPA er wakker van ligt of die motoren aan de Euro 6-norm beantwoorden.

Grappig is in dat verband wel een nieuwsitem dit weekend: Vlaams minister Joke Schauvliege zou VW een proces willen aandoen om het bedrijf te laten meebetalen aan de (jaarlijks terugkerende) overschrijding van de Europese grenswaarde voor luchtverontreiniging in Vlaanderen.
Nu is er tot nu toe geen enkel bewijs dat de 'sjoemelsoftware' ook gebruikt is om aan de Europese regelgeving te voldoen.
Een politica die voor haar beurt roept uit electorale overwegingen? Het zou niet de eerste maal zijn dat ze zichzelf in de voet schiet...
 
[size=x-large]Audi: 2,1 miljoen auto's betrokken in emissieschandaal[/size]


[size=small]Wereldwijd zijn 2,1 miljoen Audi-auto's voorzien van de sjoemelsoftware die moederbedrijf Volkswagen gebruikte in Amerikaanse emissietests. Dat heeft Audi zelf bekend gemaakt.

In West-Europa gaat het om 1,42 miljoen Audi's met de zogenaamde EU5-motoren, waarvan 577.000 in Duitsland en 13.000 in de VS. Onder de 'besmette' Audi-modellen vallen de A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 en Q5.

Vorige week maakte de Duitse minister van Transport al bekend dat er met 2,8 miljoen Volkswagens gesjoemeld is. In totaal zijn 11 miljoen auto's betrokken in het schandaal. [/size]

https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/audi-21-miljoen-autos-betrokken-emissieschandaal
 
Reuters zei:
VW board suspends R&D heads of core brand, Audi, Porsche

Volkswagen has suspended the R&D chiefs of its core VW brand, luxury division Audi and sports-car maker Porsche, sources familiar with the matter said on Monday. The carmaker's supervisory board last Friday agreed to put a number of employees on leave until the details of VW's emissions cheating scandal were cleared up, without providing names.

Reuters reported last Thursday that VW would fire top brand executives as it tries to recover from the scandal.
Audi, VW and Porsche declined comment.

Reuters
 
Waarom die verantwoordelijken van Porsche moeten boeten voor een motor die bij Audi ontwikkeld is? Porsche maakt toch ook geen gebruik van deze motor of zou het ideetje ontsproten zijn aan het studiebureau van Porsche?
 
iDS zei:
Waarom die verantwoordelijken van Porsche moeten boeten voor een motor die bij Audi ontwikkeld is? Porsche maakt toch ook geen gebruik van deze motor of zou het ideetje ontsproten zijn aan het studiebureau van Porsche?

misschien zaten ze destijds bij vw?

Justitie Duitsland zet tanden in Volkswagen

Het Duits Openbaar Ministerie opent onderzoeken naar Volkswagen en oud-topman Martin Winterkorn.
https://www.bnr.nl/nieuws/beurs/736127-1509/justitie-duitsland-zet-tanden-in-volkswagen
 
iDS zei:
Waarom die verantwoordelijken van Porsche moeten boeten voor een motor die bij Audi ontwikkeld is? Porsche maakt toch ook geen gebruik van deze motor of zou het ideetje ontsproten zijn aan het studiebureau van Porsche?

Beginning February 1, 2011, Wolfgang Hatz is a member of Porsche AG Board of Management in charge of Research and Development, and is additionally Head of Engines and Transmissions Development for the Volkswagen Group.

Prior to assuming his board level position, Mr. Hatz was an engineer and project leader in engine development at BMW AG and at BMW Motorsport from 1983 until 1989. He joined Porsche in 1989 and was, among other functions, involved in the development of the Formula 1 engine. As an engineering graduate, Hatz took up a post at Knorr Bremse in 1993, and in 1995 became Technical Director of Motorsport at Opel before taking over as Head of Engines and Transmissions Development at Fiat in 1997. Hatz joined the Volkswagen Group in 2001. Here, too, he served as Head of Engines and Transmissions Development at Audi until 2009, having assumed the same function within the VW Group in February 2007.

https://press.porsche.com/more_about/executives/pag/hatz.php
 
[size=x-large]Vanmiddag crisisberaad Nederlandse Volkswagen-dealers[/size]

[size=small]Volkswagen-importeur Pon heeft alle 156 Volkswagen-dealers in Nederland bijeen geroepen voor crisisoverleg vanmiddag.

De dealers komen bij elkaar om te praten over het dieselschandaal en hoe ze daar mee om moeten gaan. "Tot nu toe is er in Nederland nog heel weinig duidelijk: om hoeveel auto's het gaat en welke types. Veel klanten willen weten waar ze aan toe zijn", zegt verslaggever Bart Reijnen. "Ze zullen vanmiddag overleggen wat ze gaan doen, denk aan het informeren van klanten en of de verkoop van auto's door kan gaan."

Nederland heeft nog geen maatregelen aangekondigd rondom de verkoop van Volkswagens, in tegenstelling tot onze buurlanden. In België heeft de importeur besloten om voorlopig geen Volkswagen-diesels meer te verkopen en in Zwitserland geeft de rijksverkeersdienst geen vergunningen meer af voor de diesels waarmee is gesjoemeld. De Duitse Transportautoriteit KBA heeft een deadline van tien dagen gesteld waarin Volkswagen met een plan komen hoe het de sjoemelsoftware uit de auto's gaat weghalen; anders mogen de auto's niet meer verkocht worden. "Dat scenario is ook denkbaar in Nederland."

Vorige week wilde Pon niet reageren op vragen van de media, en ook tegen het ministerie van Infrastructuur en Milieu bleef de importeur al die tijd vaag, aldus Reijnen. "Pas woensdag hebben ze het eerste gesprek, rijkelijk laat. Misschien horen we vanmiddag al iets meer horen van Pon en de dealers." [/size]
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/vanmiddag-crisisberaad-nederlandse-volkswagen-dealers
 
OK, het gaat over Hatz. Die wordt in de laatste AutoZeitung nog bejubeld als motorontwikkelaar...
Eigenlijk is de hele feeststemming i.v.m. de IAA in het tijdschrift pijnlijk als je er een week later op terugkijkt.
Er wordt over de gehele lijn vrij euforisch gedaan over de prestaties van de motoren van de nieuwe Tiguan, de 'Clean Diesel' technologie van de 2.0 TDi wordt nog eens in de verf gezet.
 
Wat ik nu niet begrijp is over welke autos het nu precies gaat. Het is toch kinderlijk eenvoudig voor VW om aan te geven welke autos er nu nog met het E189 blok verkocht worden. Dat de lijst van reeds verkochtte auto's wat ingewikkelder is kan ik begrijpen zoals iDS al schreeft, maar van alle andere motoren zou de verkoop toch niet geblokt kunnen worden? De nieuwere EA288 is toch als EURO6 motor door VW als 'legaal' benoemd.

(in de golf, passaat, A3, A3 limo ligt toch de 288?)
 
Wat ik nu niet begrijp is over welke autos het nu precies gaat. Het is toch kinderlijk eenvoudig voor VW om aan te geven welke autos er nu nog met het E189 blok verkocht worden.
Dat is vooral een juridisch probleem lijkt me zo. VW kan nog de nodige juridische stappen verwachten. Openheid van zaken is goed, maar kan ook tegen je werken.

Ja, het is "kinderlijk eenvoudig" om die lijst te produceren met de IT infra die men heeft. Daar zit het probleem dus ook niet waarschijnlijk. Het is een kwestie van de regie willen voeren over wat men wel en wat men niet specifiek deelt, en wat de juridische adviseurs daarover zeggen.
 
Durashift zei:
Wanneer komen Seat en Skoda 'uit de kast'?

Die hopen misschien de schade te beperken door rustig te blijven. Die hebben geen problemen met Amerika, dus dat scheelt een hoop.
 
lol, alsof t nog niet genoeg is, en los van dieselgate:

[size=x-large]Audiclaim wil net als in Amerika compensatie[/size]

[size=x-small]28 september 2015 | 14:01[/size]
[size=small]De Nederlandse organisatie Audiclaim wil internationaal massaclaims gaan indienen namens gedupeerde bezitters van Audi's, Volkswagens, Skoda's en Seats. Het gaat niet om het dieselschandaal dat vorige week aan het licht kwam, maar om een eerder geconstateerde productie- en montagefout in bepaalde modellen.

Volgens onderzoek van de stichting heeft de Volkswagengroep wereldwijd tienduizenden auto's op de markt gebracht met verkeerde zuigers. Hierdoor wordt het olieverbruik van TFSI's heel hoog en dat kan weer zorgen voor slijtage en schade aan de motor.

Inzet van de procedures die Audiclaim wil starten is dat gedupeerden in Europa, Rusland en China op dezelfde wijze worden gecompenseerd als in Amerika is gebeurd. Daar heeft Volkswagen in verband met het probleem eerder dit jaar een schikking getroffen van ruim 200 miljoen dollar, onder meer voor gratis reparaties.

Het probleem komt voor bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI. Die motoren zitten in veel Audi's van de types A4, A5 en Q5 uit bouwjaren 2009, 2010 en 2011. Ook bij andere merken zijn de motoren geplaatst.

Wereldwijd gaat het volgens Pieter Lijesen, secretaris en penningmeester van Audiclaim, om wel 300.000 auto's, waarvan ten minste 20.000 in Europa. De zaak gaat Volkswagen honderden miljoenen aan schadevergoeding kosten, schat hij. Lijesen is in Nederland vooral bekend als de man achter collectieve claimprocedures namens gedupeerden van woekerpolissen en complexe financiële producten als renteswaps.[/size]

https://www.autoweek.nl/nieuws/34462/vw-wacht-ook-claim-om-olieverbruik
 
in de uk heeft het bbc progamma watchdog hier aandacht aan besteed.

latest news
Audi UK / BBC Watchdog / Oil Consumption – June 2015
Jun 4, 2015
Audi UK is committed to investigating and swiftly resolving any technical issues relating to our cars which are reported to us through our network.

As we have stated previously, a low percentage of older 2.0 TFSI engines fitted to certain models have been exceeding the factory oil consumption tolerance of 0.5 litres per 1,000 kilometres (approx. 620 miles). Changes were made to the production tolerances of the pistons and rings in this engine from mid-2011 onwards, and customers with 2.0 TFSI cars produced after this date should not have any cause for concern.

The comprehensive Audi UK Warranty (3 years/60,000 miles) covering all new Audi vehicles has already resolved the majority of these cases at no cost to the customer. For remaining affected customers with cars that are no longer covered by this warranty, we have a policy in place to resolve issues on a case-by-case basis. This revised policy has been in force nationally since the beginning of the year and applies to new and retrospective cases. Qualification criteria are applied in each individual case to confirm that the vehicle has been serviced in accordance with the owner’s handbook by an Audi Centre or other professional workshop which follows the Audi Service quality standards.

We invite all Audi customers who have any questions or concerns relating to newly discovered or previously reported oil consumption with 2.0 TFSI engines to contact their local Audi Centre. Alternatively, our advisors will be available until 10pm on Thursday 4 June, and thereafter from 8am to 8pm, by calling 0800 093 0110 free of charge from landlines*.
https://www.audi.co.uk/content/audi/about-audi/latest-news/audi-uk-bbc-watchdog-oil-consumption-june-2015.html
 
Lees even goed "have been exceeding the factory oil consumption tolerance of 0.5 litres per 1,000 kilometres (approx. 620 miles)"
Joehoe.....mijn BMW 1 (F20) hoeft tussen de normale beurten NOOIT worden bijgevuld. De Peu 308 SW die ik hiervoor 167.000 km heb gereden ook alleen bij de reguliere beurten. Oja, de A3 die ik daarvoor (2e generatie A3) reed haalde ook de servicebeurten al niet....
Begin langzaam maar zeker beetje spijt te krijgen van mijn bestelde A3 Limo....
 
kwoot van pagina 2 zei:
While it’s too early to say how VW diesel owners would be compensated, possibilities include payment for a vehicle’s loss of value, punitive damages for the company’s intentional misconduct and even money for people’s emotional distress, according to Clifford, a partner with Clifford Law Offices.
“This is one of those cases where the creative juices of the organized bar are going to come out in full display,” he said.

Oh, Amerika. Leuk stukje op Driventowrite over de OHMYGAD-reacties.
 
Laten we er nog een link ingooien, EA189 is niet alleen de 2.0 ltr motor, maar ook de 1.6 en de 1.2. Het lijkt dat ook niet alleen Bosch de commonrail techniek heeft geleverd voor de EA189 motoren familie. Het zou mij verbazen als ook de andere twee leveranciers hebben geknoeid.

https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA189
 
Elaste zei:
Rob0032 zei:
Durashift zei:
Dus, VW vraagt Bosch om een stuk software.. dat een bepaalde uitstoot waarde moet halen in een testomgeving. Bosch levert dat, met de disclaimer dat het niet voor verkoopwagens bedoeld is. Het is dus een stuk homologatie software.

Maar levert Bosch dan 11 miljoen keer die homologatiesoftware?

Ja, dat vond ik altijd al de grootste vraag in dit hele verhaal. Hoe zit dat?

En is mijn wasmachine dan ook gemanipuleerd?
Je was komt er in werkelijkheid veel viezer uit dan in de testcyclus....
 
Wat ik mij bedenk....in de jaren 80 hadden veel auto's voor de Amerikaanse markt een luchtpomp die gewoon lucht in de uitlaat blies...dat was ook nepperij.
 
En kunnen ze nu eindelijk eens vertellen om welke modellen het gaat? Twee weken geleden was ik nog blij met mijn bestelling, nu baal ik als een stekker en sta op het punt om te annuleren als ze niet donders snel met duidelijkheid komen. Wedden dat BMW heeeeeeeel graag een afscheid nemende klant wil behouden?
Die radiostilte vind ik nog erger dan het probleem an sich.
 
[size=x-large]Er zijn 1,2 miljoen Skoda’s uitgerust met illegale software[/size]

Dieselgate dieselt doorrr.

Ook de Tsjechen gaan voor de bijl. Het stukje software dat de NOx-uitstoot van dieselmotoren van de Volkswagen Group in de Amerikaanse emissie-tests verlaagt zit in 1,2 miljoen Skoda’s, aldus Reuters. Daarmee komen we op de volgende dieselgate-tussenstand:

Volkswagen: rond de 5 miljoen auto’s
Audi: 2,1 miljoen auto’s
Skoda: 1,2 miljoen auto’s
Het totaal aantal getroffen diesels van Volkswagen AG ligt rond de 11 miljoen, waardoor we meteen weten hoeveel Seats er zijn er uitgerust met de fugazi-code. Rond de 2,8 miljoen. Een getal dat nog kan fluctueren, omdat Volkswagen steeds cijfers bij benadering geeft.

Voor zover bekend gaat het nog altijd om de 1.6 en 2.0 TDI met motorcode EA 189 en de Euro 5-normering. Over de 3.0 TDI V6 is nog geen uitsluitsel gegeven.
https://www.autoblog.nl/nieuws/er-zijn-12-miljoen-skodas-uitgerust-met-illegale-software-80669
 
danielauto zei:
En kunnen ze nu eindelijk eens vertellen om welke modellen het gaat? Twee weken geleden was ik nog blij met mijn bestelling, nu baal ik als een stekker en sta op het punt om te annuleren als ze niet donders snel met duidelijkheid komen. Wedden dat BMW heeeeeeeel graag een afscheid nemende klant wil behouden?
Die radiostilte vind ik nog erger dan het probleem an sich.

Hier lees ik:

Het gaat hierbij niet om alle diesels die de merken leveren, maar specifiek over de modellen met een EA189-motor met een Euro 5-label. Dat zijn, om precies te zijn, de 1.6 en 2.0 TDI viercilinders. Ook de 1.2 TDI driecilinder spaardiesel heeft motorcode EA189, maar dit blok is al vervangen voor de 1.4 TDI, die van een andere motorenfamilie afstamt.

Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.


https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-pon-schort-verkoop-van-veel-dieselmodellen-op-80671
 
danielauto zei:
En kunnen ze nu eindelijk eens vertellen om welke modellen het gaat? Twee weken geleden was ik nog blij met mijn bestelling,

"Het gaat om 4.100 auto's die nu in voorraad zijn die zijn uitgerust met een Euro 5 dieselmotor van het type EA 189."
"Het gaat dus niet om nieuwe modellen die mensen nu bestellen. Die hebben allemaal een Euro 6-motor"
 
JP2010 zei:
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.

Niet correct:
norm Euro 6 is verplicht sinds 1/9/2014 voor nieuwe types (nieuwe modellen) en pas sinds 1/9/2015 voor alle nieuwe voertuigen:
eur-lex

Het zal dus wel degelijk nieuwe wagens betreffen (maar bv. geen nieuwe Passats)
 
Carfanatic zei:
straks de tfsi motor in tros radar
gaat echt lekker o_O

Kwam hem toevallig net ook tegen. Tja, wat PON doet is natuurlijk niet echt netjes. (zacht uitgedrukt) Vond het een interessant item, alleen afgehaakt toen die advocaat begon te bazelen. Die ruikt vooral geld. 20% als commissie vragen, pff...
 
speedtouch zei:
iDS zei:
Het zal dus wel degelijk nieuwe wagens betreffen (maar bv. geen nieuwe Passats)

Waarom geen nieuwe Passats?

staat er net iets boven.

Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.
 
Wat ik me aanvraag of tegelijk met die Euro 6 norm die "sjoemelsoftware" dan wel weg is nu.

Want waarom niet gewoon hetzelfde trucje blijven toepassen op de nieuwere motoren ?

Of zouden ze nu opeens het licht gezien hebben en het technisch wel voor elkaar gekregen hebben waardoor die softwaretweak nu niet meer nodig is ?
 
Ik geloof dat in 1 van de eerdere persberichten aangegeven werd dat het om de 16 kleps EA189 motoren ging, dus dan valt de 1.2 al af.
 
@TL: als ik het goed heb, hebben alle Euro6 motoren AdBlue. Daarbij hielp alleen een software-aanpassing blijkbaar niet meer :cool:

Ben wel benieuwd wat er met die Euro5 auto's gaat gebeuren. Want ik denk dat die auto's op een gegeven moment niet meer op kenteken gezet kunnen worden (ivm Euro6 verplichting), dus dan kunnen ze afgeschreven worden.
 
adinsx zei:
.... alleen afgehaakt toen die advocaat begon te bazelen. Die ruikt vooral geld. 20% als commissie vragen, pff...

Je doet de beste man tekort, iedereen mag zo'n stichting beginnen of zelf naar de rechter stappen. Hij doet het no-cure-no-pay en je weet dat hij in ieder geval de website heeft en door de radarredactie is uitgenodigd (en dus zeer veel aandacht krijgt en fondsen zal vergaren). Als ik met een reparatie van 6000 euro in mn maag zat zou ik het zonder twijfel doen.

Voor de volledigheid:
www.audiclaim.nl (olieverbruik bij tfsi)
www.tdiclaim.nl (dieseluitstootfraude)
 
JP2010 zei:
Update: Opvallend is dat PON in haar persbericht duidelijk meldt dat het alleen om Euro 5-modellen gaat, terwijl het al sinds 1 januari 2015 voor nieuwe auto’s verplicht is aan de Euro 6 norm te voldoen. Dat betekent dat de 4100 auto’s die in voorraad staan tweedehands modellen zullen zijn.

Ik heb mijn eigen vorige bericht nog eens geverifieerd (alle nieuwe personenwagens moeten vanaf 1/9/2015 aan Euro 6-norm voldoen, dus zouden het wél 2e handswagens moeten zijn). Blijkt dat 2 categorieën bestelwagens ontsnappen aan de wagens die op 1/9 aan deze norm moeten voldoen. Welke bestelwagens wel, welke niet is me niet volledig duidelijk maar ik vermoed dat de grenswaarde op een max. massa van 2 ton ligt.
Ook is het niet duidelijk of alle terreinwagens al onder de verplichting van Euro 6 vallen.
voor de voertuigen die er nu nog aan ontsnappen (en waarvoor dus de opschorting van levering van kracht is) geldt 1/9/2016 als uiterste datum waarop nieuwe voertuigen aan de norm moeten voldoen.
 
Terug
Bovenaan