Bimmert
Kilometervreter
Majortom zei:Bimmert zei:Dat is wel erg zwart- wit geredeneerd hoor. Daarbij is er een verschil tussen nuanceren en bagatelliseren. In juridische zin kan je best volhouden dat de overheid met het instellen van regels waar tijdens testcycli veelal een loopje mee wordt genomen en het falend toezicht op naleving van die regels en aflatende handhaving tenminste mede verantwoordelijkheid is. Voor welk percentage daar wil ik vanaf zijn.
Ook in juridische zin is er een groot onderscheid tussen de begrippen laakbaar en strafbaar....
Door te pleiten over medeverantwoordelijkheid wordt dat onderscheid opgeheven; VAG heeft strafbare feiten gepleegd, de overheid niet....
Ik heb het ook niet over eventuele strafbaarstelling van de overheid, dat is inderdaad weer een ander verhaal. Maar laakbaarheid kan zoals je wel weet een vorm van verantwoordelijkheid en daarmee aansprakelijkheid betekenen.
Is "de overheid" laakbaar geweest door regelgeving die ruimte geeft voor interpretatie en creatieve invulling ? Misschien wel..., maar over welke overheid hebben we het dan? Brussel, Den Haag, Berlijn, Washington....?
Dat zal dus per situatie cq locatie moeten worden bekeken. Hoe dat in de VS is geregeld met de controles op testresultaten en uitstoot weet ik niet. Ik weet wel dat het 'hier' bagger is.
Dus als je stelt dat de diverse overheden hebben zitten slapen en hun huiswerk niet goed hebben gedaan, kan ik daar best wel in mee gaan. Maar medeverantwoordelijk voor de fraude van VAG zijn ze zeker niet. Als die conclusie zo logisch was, dan zouden de andere fabrikanten, gezien hun belangen hetzelfde gedaan moeten hebben.
Zoals je zelf al zei, er is een verschil tussen laakbaarheid en strafbaarheid. Ik vind wel dat een laakbare opstelling van overheid en controlerende instanties een rol zal moeten spelen. En dat doet het mijns inziens, dat blijkt uit het feit dat er veel discussie is over de testcycli, de regels, de wijze van controle en het feit dat veranderingen in het meetaspect al dan niet versneld, doorgevoerd zullen gaan worden.
En ja, andere fabrikanten sjoemelen ook zoals ik in mijn eerdere post beweer. Maar zijn niet betrapt op het gebruik van slimme software. Misschien gaat dat nog gebeuren dat weten we niet. Er zijn andere fabrikanten geweest die gefraudeerd hebben met verbruikscijfers, Kia/Hyundai heeft daar vorig jaar nog een miljoenenboete voor gekregen. Dus impliceren dat andere fabrikanten zich niet op dit terrein begeven gaat er bij mij niet in.