Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Ja, de 300E staat nog ergens in de loods in een hoekje stof te vangen. Staat ook een handgeschakelde E36 325i sedan naast. Maar ze zouden er net zo goed niet kunnen staan - doe er helemaal niks mee. :(

Golf is inderdaad een 1.4 TSI DSG met 160 pk. Gebruikt voor woon-werk verkeer, maar sinds de lease-VW er is rijdt hij af een toe nog eens in de weekenden.

Mooie cabrio, zo'n Golf met 160pk. Ik zag 'm bij je staan en overwoog 'm nog serieus.

Een Golf cabrio is altijd leuk. Heb ooit een Golf 3 cabrio gehad en heb heel veel schik gehad met dat ding. Met als hoogtepunt een vakantie naar Italië en Kroatië waarin ik bijna 100% open heb gereden.

Ik weet niet of ik mee kan praten in dit topic, qua Geschwindigkeit: ik rijd sinds een tijdje met een Mercedes 200 automaat, een gezellige W123 uit 1983. Daar is van alles over te vertellen, maar op het gebied van Geschwindigkeit niet echt.

Snipe zei:
Ik weet niet of ik mee kan praten in dit topic, qua Geschwindigkeit: ik rijd sinds een tijdje met een Mercedes 200 automaat, een gezellige W123 uit 1983. Daar is van alles over te vertellen, maar op het gebied van Geschwindigkeit niet echt.
Kalender in de auto voor de acceleratie?

Wat voor kleur? Ik zag wel weer een Calibra op de FB foto van Hof, dat hij wat auto's had klaar staan.

Is toch heerlijk onthaasten met zo’n 200 W123? En nog altijd meer Geschwindigkeit dan met een 200d. Heb je foto’s van de Benz? Ik ben wel benieuwd!

Over het gebrek aan Geschwindigkeit hoor ik ook graag. Een onderschatte kwaliteit bij auto’s, als je het mij vraagt...

Phaeton V8 zei:
Mooie cabrio, zo'n Golf met 160pk. Ik zag 'm bij je staan en overwoog 'm nog serieus.

Het rijdt nog best goed. DSG bak is niet m'n ding. Maar met het dak open tot 150 km/h gewoon echt nog zeer goed te doen, en met dak dicht stiller dan menig hatchback. Ben echt geen VAG-fan, maar VW doet iets goed.

BENZine zei:
Een Golf cabrio is altijd leuk. Heb ooit een Golf 3 cabrio gehad en heb heel veel schik gehad met dat ding. Met als hoogtepunt een vakantie naar Italië en Kroatië waarin ik bijna 100% open heb gereden.

Gaaf, ik heb ook een tijdje een Golf III cabrio gehad. Een rode 1.8, de facelift met de IV neus. Niet lang gehad maar lang genoeg om een lange vakantie in Zuid Frankrijk vrijwel helemaal open te hebben gereden. Weg gedaan voor een TDI met het oog op de kilometers en ook voor het praktische (dakdragers kunnen monteren, minder windgeruis).

Die van mij was ook rood, van voor de facelift. Was echt één van de leukste auto’s die ik heb gehad.

Snipe zei:

Wafting is zo Brits dat daar geen goede Teutoonse vertaling op van toepassing is.

Op z’n Nederlands: Rijden met een contstant aanwezige meewarige glimlach op het gezicht. Het gevoel dat je, in je oude Tirana-unit, ergens boven staat.

Wafting dus.

Ik weet niet of ik mee kan praten in dit topic, qua Geschwindigkeit: ik rijd sinds een tijdje met een Mercedes E 200 CDI, een gezellige W211 uit 2005. Daar is van alles over te vertellen, maar op het gebied van Geschwindigkeit niet echt.

Is een W211 niet te nieuw voor je Marco? Zit een boel elektronica in zo’n ding.

Snipe zei:

Dit moet je zeker even zien Snipe: Introductie W123

Dan ga je die W123 nóg meer waarderen (y)

Een w123 blijft toch wel een fraaie klassieker. Echter blijft het voor mij meer iets van 'tja, daar wil ik nog een keer een weekend mee rijden' ipv dat ik eentje wil kopen.

Dat heb ik ook wel. Zo ben ik ook fan van de S uit die tijd (de W116) en heb er ooit ook één gehad. Maar toch gaat daar de lol dan al snel wat van af, vooral als er wat mankementen aan komen. Dan is het al snel die oude bak die minder goed rijdt dan de daily, eigenlijk alleen maar in de weg staat en teveel geld kost, en dan doe je hem toch maar weer van de hand. Zou ik denk ik ook hebben met een W126, geweldig mooie auto maar niet om te hebben, daarvoor is ie te oud en net niet bijzonder genoeg.

Ik ben er voor mezelf achter dat een cabriolet langer houdbaar is wat dat betreft. De R107 is ook oud en heeft ook nu en dan mankementen die dan meestal veel geld kosten, maar dat ben ik alweer vergeten zodra ik met geopende kap in de zon over de landweggetjes toer, of als ik hem glimmend na een poetsbeurtje zie staan op de oprit.

Och, als je kwalitatief een goede hebt, kun je zo'n auto best dagelijks rijden. Een W126 is dan bijvoorbeeld een heel leuke auto. Zolang je maar back up hebt in de vorm van een moderne daily.

funf zei:
Och, als je kwalitatief een goede hebt, kun je zo'n auto best dagelijks rijden. Een W126 is dan bijvoorbeeld een heel leuke auto. Zolang je maar back up hebt in de vorm van een moderne daily.
Die mening deel ik niet. Dat wil zeggen die ervaring heb ik niet. De c126 is hier een heel betrouwbare metgezel gebleken evenals de w140. Met de Peugeot's die ik in het verleden heb gehad als leasers was veel meer mis. In die tijd heb ik nog nooit zo vaak bij de garage gezeten. Nu kan er altijd wat stuk gaan. Oud of nieuw. Het blijven machines die aan slijtage onderhevig zijn. Daar gaat nu eenmaal af en toe iets stuk. Nieuw is dan ook zeker geen garantie voor heel blijven.

Zeker kun je een W126 prima dagelijks rijden, net zoals dat met een W123 heel goed kan. Maar ik zou daar niet voor kiezen, zou het even leuk vinden maar dan toch weer terugverlangen naar een modernere auto.

michel1975 zei:
Nieuw is dan ook zeker geen garantie voor heel blijven.

Zo bedoelde ik het ook niet. Het is meer dat je op bepaalde momenten gewoon behoefte hebt aan een moderne auto met een goede navigatie, een fijne telefooninstallatie en nog wat van die moderne snuisterijen. Tenminste, ik heb dat wel. En dan is het handig als het oudje thuis kan blijven en je even de moderne auto mee kunt pakken.

Zo heb ik het een paar jaar naar volle tevredenheid gedaan. Maar nu ben ik weer even tevreden in mijn fonkelnieuwe G31. Een heerlijke auto.

Mooi dat de Fünf bevalt funf (y)

Binnenkort nog wat langere ritten op het programma? Ritje wintersport bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd hoe hij je bevalt na een paar dagen Autobahn.

BENZine zei:
Zeker kun je een W126 prima dagelijks rijden, net zoals dat met een W123 heel goed kan. Maar ik zou daar niet voor kiezen, zou het even leuk vinden maar dan toch weer terugverlangen naar een modernere auto.
In de W140 verlang ik helemaal niet naar een modernere auto. Alles zit er in wat ik nodig heb. Van een goede installatie tot een goede carkit en voor navi heb ik een good old TomTom die prima voldoet voor die enkele keer dat ik navi nodig heb. Enige dissonantie is het verbruik maar verder is het de perfecte auto. Ik geloof niet (weet ik wel zeker) dat de PHEV straks voor meer rijplezier gaat zorgen. Integendeel. Nogmaals dat is mijn persoonlijke mening/voorkeur. Maar aan een W140 kunnen weinig auto's tippen.

funf zei:
michel1975 zei:
Nieuw is dan ook zeker geen garantie voor heel blijven.

Zo bedoelde ik het ook niet. Het is meer dat je op bepaalde momenten gewoon behoefte hebt aan een moderne auto met een goede navigatie, een fijne telefooninstallatie en nog wat van die moderne snuisterijen. Tenminste, ik heb dat wel. En dan is het handig als het oudje thuis kan blijven en je even de moderne auto mee kunt pakken.

Zo heb ik het een paar jaar naar volle tevredenheid gedaan. Maar nu ben ik weer even tevreden in mijn fonkelnieuwe G31. Een heerlijke auto.
Zo vatte ik het ook niet op hoor. Overigens zitten alle moderne snuisterijen gewoon in dat 25 jaar oude hok inclusief geweldige verwarmde zetels:). Van prima installatie tot carkit. Ik mis eigenlijk helemaal niets. Navi is opgelost met een TomTom voor die enkele keer dat ik een navi gebruik. Met onbeperkte update dus altijd de nieuwste kaarten. En als het niet meer kan koop ik voor €300 weer een nieuwe.

Nu besef ik ook wel dat de w140 in geen geval te vergelijken is met een w123. Overigens kan een w126 zich ook nog prima meten met de hedendaagse auto's maar daar weet je alles van. Tenminste ik ga er eigenlijk vanuit dat de 280SE (of was het een 300?) net als een 500SEC prima mee kan komen in het hedendaagse verkeer.

Dus ik heb de behoefte aan een modernere auto eigenlijk niet. Het wordt afzien de komende 2 jaar in de PHEV ondanks dat deze full options is. Maar daar hangt gewoon een heel ander kostenplaatje aan.

Met een Metsubsidie PHEV zou ik ook niet gelukkig zijn. Dan veel liever een oudere Benz. Maar een G31 of een F11 is natuurlijk niet te vergelijken met zo’n gesubsidieerd Japans hok ;):)

BENZine zei:
Met een Metsubsidie PHEV zou ik ook niet gelukkig zijn. Dan veel liever een oudere Benz. Maar een G31 of een F11 is natuurlijk niet te vergelijken met zo’n gesubsidieerd Japans hok ;):)
Dat laatste is zeker een feit:):D

michel1975 zei:
Ik geloof niet (weet ik wel zeker) dat de PHEV straks voor meer rijplezier gaat zorgen. Integendeel.

Moderne technieken, met daarbij de auto meegerekend, worden helemaal niet meer ontwikkeld om meer plezier te bieden. Alles moet efficiënter, sneller en met minder (tijd)verlies. Dat is niet voor alles slecht, maar in het geval van ons als purist op één vlak is het geen vooruitgang.

Breinstein zei:
michel1975 zei:
Ik geloof niet (weet ik wel zeker) dat de PHEV straks voor meer rijplezier gaat zorgen. Integendeel.

Moderne technieken, met daarbij de auto meegerekend, worden helemaal niet meer ontwikkeld om meer plezier te bieden. Alles moet efficiënter, sneller en met minder (tijd)verlies. Dat is niet voor alles slecht, maar in het geval van ons als purist op één vlak is het geen vooruitgang.
Dat laatste is zeker een feit.

Nuchter bekeken is de PHEV natuurlijk een hele dure oplossing en de enige reden dat hij financieel te verantwoorden is is de subsidie en bijtellingsregels (7%) Het is natuurlijk waanzin dat ik een auto van ruim 45k ga rijden die met hangen en wurgen 45km elektrisch rijdt en verder zuipt als een tempelier maar als tank een borrelglaasje heeft. Maar als je hem gebruikt waar die voor bedoeld is. En dat is voor woon/werk dag in dag uit (11 km heen en 11 km terug) en 1 keer in de week een langer stuk ziet het financiële plaatje er ineens anders uit. De installatie maar wat harder zetten dan hoef ik die naaimachine niet te horen.

michel1975 zei:
Overigens zitten alle moderne snuisterijen gewoon in dat 25 jaar oude hok inclusief geweldige verwarmde zetels:)

Dat maakt al een groot verschil, dat had ik niet. Nog net een parrot, maar dat was het wel. In de laatste auto's, de 280 SE en de 190, was de belangrijkste optie getint glas.

BENZine zei:
Binnenkort nog wat langere ritten op het programma? Ritje wintersport bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd hoe hij je bevalt na een paar dagen Autobahn.

Ik heb in januari wat zakelijke ritten naar Duitsland staan, dus dan gaan we het ervaren. Tot nu toe zijn de ritten beperkt tot steeds maximaal vijf kwartier. De commentaren zijn tot nu toe allemaal wel positief. Zelfs de wielen vallen bij de meesten wel in de smaak. Dat had ik niet verwacht. een enkeling vindt het echt niet mooi. Zelf ben ik wel tevreden mee, al verheug ik me nu al op het moment dat de zomerwielen er weer op kunnen.

michel1975 zei:
Breinstein zei:
michel1975 zei:

Dat laatste is zeker een feit.

Nuchter bekeken is de PHEV natuurlijk een hele dure oplossing en de enige reden dat hij financieel te verantwoorden is is de subsidie en bijtellingsregels (7%) Het is natuurlijk waanzin dat ik een auto van ruim 45k ga rijden die met hangen en wurgen 45km elektrisch rijdt en verder zuipt als een tempelier maar als tank een borrelglaasje heeft. Maar als je hem gebruikt waar die voor bedoeld is. En dat is voor woon/werk dag in dag uit (11 km heen en 11 km terug) en 1 keer in de week een langer stuk ziet het financiële plaatje er ineens anders uit. De installatie maar wat harder zetten dan hoef ik die naaimachine niet te horen.

De meeste hybrides zijn schijnpolitiek inderdaad. Op papier een stuk zuiniger maar de praktijk wijst anders uit. Hebben amper een elektrische actieradius (als ze al volledig elektrisch kunnen rijden) en het verbruik is vele malen hoger dan opgegeven. Dat er dan nog subsidie/belastingvoordeel te halen valt is dan mooi meegenomen.
Naar mijn mening is de PHEV een tussenoplossing, noodzakelijk om aan de uitstootnormen te voldoen maar op lange termijn niet de oplossing.

Edit: en hierover nadenkend. Er zijn natuurlijk wél een aantal hybrides op de markt (geweest) die wel voor rijplezier zouden moeten staan. Zo heb je de Honda CR-Z en BMW i8. Maar wat ik van beide auto's gelezen heb waren dat toch geen uitblinkers op dit vlak.
Ik ben wat dat betreft wel benieuwd naar de ontwikkelingen van de GLC FuelCell wanneer die op de markt komt. Slaat dat aan en in hoeverre beïnvloed deze 'brandstof' de rij-eigenschappen.

Ah, een nieuw topic. Lekker hoor.

Ben zelf al een tijdje niet zo actief op het forum, druk met het nieuwe onderkomen van de twee Teutonen en het Fordje. Misschien dat ik in het nieuwe jaar weer actiever zal zijn hiero.

Ach een auto als bijvoorbeeld een Golf GTE kan best een toegevoegde waarde zijn qua verbruik en uitstoot, mits gebruikt zoals bedoeld en binnen de bandbreedte van het concept.
In dat laatste zit de crux.

Een collega van me heeft een GTE. Zijn woon/werk route is nog geen 20 km. Horst - Venlo. Thuis komt de stekker tevoorschijn en hier op kantoor idem. Als ik zijn afrekeningen en verbruik zie dan zie je dat het echt werkt. Dat is 100% te danken aan het dagelijks te rijden traject en het feit dat hij altijd kan stekkeren en dat ook doet.

Als zijn werk zou vergen om een ander traject af te leggen is het complete voordeel weer verdwenen. Dan treed je buiten de bandbreedte van het concept. Helaas is dat merendeels het geval. Jammer, want die GTE is een fijn apparaat.

Wij hebben sinds April dit jaar een 330e en ik moet zeggen dat het rijden in een hybride mij niet is tegen gevallen, je gaat vanzelf onthaast rijden.
Het grootste voordeel in mijn ogen is dat je geen uitstoot hebt als je in een dichtbevolkt gebied rijdt. Nadeel is het hoge verbruik als je het gas diep intrapt (hij is een stuk zwaarder dan een vergelijkbare benzine auto). Jammer is ook het gebrek aan laadpalen bij het werk waardoor wij niet optimaal gebruik kunnen maken van de techniek.

@BENZine: waarom kijk jij die filmpjes? Jij kunt toch wel rijden met een caravan?:)

Je hebt smaak, Singer (y)
Ik heb zelf vrij regelmatig (lees: ongeveer eens per week) de eer om een redelijke afstand in 'jouw' model 3-serie te rijden, al is die dan van net voor de facelift. Hybride BMW's heb ik nog niet in gereden. Weet jij of dat veel verschilt met pak 'm beet een 320d? Die heeft over het algemeen ruim voldoende power voor mij en is nog zuinig ook.

Dank je Bofkont en afentoe.

@afentoe: Hij heeft meer (gecombineerd) vermogen en meer koppel dan een 320d en is dus ook sneller. Als je in de eco stand rijdt dan rij je relatief gemakkelijk 5,1 l / 100 km.

Verder is het een zeer fijne auto. Voor de kenners, de basis is een Centennial High M sport met een waslijst aan opties, waarvan de HUD de fijnste optie is.

Mijn werkgever heeft zijn PHEV juist weggedaan en een geïmporteerde W212 ervoor in de plaats genomen. Schijnt dat die nog goedkoper is in de lease dan de PHEV :D

funf zei:
@BENZine: waarom kijk jij die filmpjes? Jij kunt toch wel rijden met een caravan?:)

Whahaha, nee ik zoek dat soort filmpjes niet op, kwam bij toeval voorbij. :)

Singer911 zei:
@afentoe: ... Als je in de eco stand rijdt dan rij je relatief gemakkelijk 5,1 l / 100 km.

Dat zijn heel behoorlijke cijfers voor zo'n ding. De 320d was niet geheel toevallig als voorbeeld gekozen, omdat ik weet dat ik daarmee op de snelweg bij 120 / 130 volgens het dashboard net onder respectievelijk boven de 1 op 20 zit in de comfortmodus. Natuurlijk wordt dit in de stad ook bij normaal optrekken wel wat meer ;)

afentoe zei:
Singer911 zei:
@afentoe: ... Als je in de eco stand rijdt dan rij je relatief gemakkelijk 5,1 l / 100 km.

Dat zijn heel behoorlijke cijfers voor zo'n ding. De 320d was niet geheel toevallig als voorbeeld gekozen, omdat ik weet dat ik daarmee op de snelweg bij 120 / 130 volgens het dashboard net onder respectievelijk boven de 1 op 20 zit in de comfortmodus. Natuurlijk wordt dit in de stad ook bij normaal optrekken wel wat meer ;)

Verbruik is altijd leuk om te weten maar doe je er ook wat mee?
Ik weet dat die van mij 1 op 10 kan rijden, als ik mijn best doe haal ik de 1 op 12 en dat is nog best knap als je bekijkt hoe zijn sterker gemotoriseerde broertjes het doen.

Overigens is een F30 330e een mooie 3, hoewel de kofferbakruimte om te huilen is. Dan heb ik liever de F31 316iT die ik overall genomen een hele fijne auto vond

Singer911 zei:

@afentoe: Hij heeft meer (gecombineerd) vermogen en meer koppel dan een 320d en is dus ook sneller. Als je in de eco stand rijdt dan rij je relatief gemakkelijk 5,1 l / 100 km.

Verder is het een zeer fijne auto. Voor de kenners, de basis is een Centennial High M sport met een waslijst aan opties, waarvan de HUD de fijnste optie is.

Welkom!

Ik heb me laten vertellen dat de 330e qua prestaties vergelijkbaar is met de 330i. Ik heb er zelf ook mee gereden en ik vond 'm heel vlotjes.

De fijnste optie in mijn F31 320i vind ik vooralsnog het panoramadak. (y)

Singer911 zei:

Ik weet inderdaad uit een ver verleden dat de e46 320d ook zo'n zuinigheidskanon was. Op de een of andere manier heeft BMW dat wel goed onder controle waar Mercedes eigenlijk de naam heeft (diesel).

Icebrain zei:
Mijn werkgever heeft zijn PHEV juist weggedaan en een geïmporteerde W212 ervoor in de plaats genomen. Schijnt dat die nog goedkoper is in de lease dan de PHEV :D
Daar ga ik niet mee wegkomen. Waar iedereen vaak misrekent is dat je als zelfstandige naast de bijtelling ook gewoon de leaseprijs zelf af moet tikken. Dat is als je in loondienst bent wel ff anders. Dan heb je alleen die bijtelling. En ik ben bang dat een w212 toch echt niet goedkoper gaat worden. Maar ik snap het wel. Een w212 of PHEV..........:)

Mijn hemeltje over geschwindigkeit gesproken.
Waar we het laatst over een M550D een discussie hadden, is deze M140i toch wel de overtreffende trap en duidelijk baas:)
100-200 in 10 seconden en niet veel later op 258 in de begrenzer.
https://www.youtube.com/watch?v=WErObsmEbTM

Mooi verslag ook.
https://driveaholic.nl/duurtest-bmw-m140i-1-introductie/

Bimmert zei:
De fijnste optie in mijn F31 320i vind ik vooralsnog het panoramadak. (y)

Dat snap ik. Zelfs in deze dagen heb je er lol van, al is het maar omdat je veel licht binnen krijgt. Is ook mijn favoriete optie.(y)

michel1975 zei:
Singer911 zei:

Ik weet inderdaad uit een ver verleden dat de e46 320d ook zo'n zuinigheidskanon was. Op de een of andere manier heeft BMW dat wel goed onder controle waar Mercedes eigenlijk de naam heeft (diesel).

Icebrain zei:
Daar ga ik niet mee wegkomen. Waar iedereen vaak misrekent is dat je als zelfstandige naast de bijtelling ook gewoon de leaseprijs zelf af moet tikken. Dat is als je in loondienst bent wel ff anders. Dan heb je alleen die bijtelling. En ik ben bang dat een w212 toch echt niet goedkoper gaat worden. Maar ik snap het wel. Een w212 of PHEV..........:)

Valt wel mee hoor, Michel. Ik rij nu met de E 200 CDI gemiddeld 1 op 17 en dan rij ik er normaal mee, op en neer naar mijn werk (30 heen, 30 terug) en in het dorp wat dingetjes. Met een S 320 CDI reed ik al eens 1 op 15,5 op en neer naar Zuid Frankrijk. Met een W204 C 220 CDI met zesbak is ook prima 1 op 18 te halen, zonder rauw ei onder je pedaal.

Terug
Bovenaan