Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Barri zei:Ik ben jaloers op die hal, Ibud! En gewoon ook even een Mini erbij en dan ophalen in Frankfurt, haha
Op een trailer, of rijdend gedaan?
Bimmert zei:tnx mensen,
klinkt goed. Ik zou mijn woon- werk ook volledig elektrisch kunnen afleggen met de range van de BMW PHEV's. En gewoon thuis opladen, wel een must denk ik want de laadsnelheid is niet hoog. Serieus in verdiepen dan...
Ibud zei:En daarnaast zou ik bij een rechtsgestuurde auto nooit het gevoel krijgen om die te willen bewaren, zeker als je tijdelijk in UK woont?
funf zei:Precies dit. Vol elektrisch vind ik voor die langere afstanden nog niet fijn, dan heb ik liever benzine. Overigens is het benzineverbruik op die lange ritten een ruime 1 op 13. Ook prima dus.
MB 300SL zei:Ik zou qua rijden ook helemaal geen moeite hebben met een hybride, al blijf ik het gedoe met een kabeltje voor en na de rit toch een beetje armoedig vinden.
En wat mij tegenstaat zijn de veel kleinere bagageruimte en in veel gevallen geen toegestaan trekgewicht. Ik verwacht eigenlijk wel dat die tekortkomingen zijn weggewerkt bij de nieuwe 5, 7 en E.
TYN zei:Caspian zei:Zelf heb ik aan het eind van 2021 de Mini verkocht en weer een teutoon bemachtigd in de vorm van een E90 335i.
Lekker hoor! Single of twinturbo? Handbak?
funf zei:MB 300SL zei:Ik zou qua rijden ook helemaal geen moeite hebben met een hybride, al blijf ik het gedoe met een kabeltje voor en na de rit toch een beetje armoedig vinden.
En wat mij tegenstaat zijn de veel kleinere bagageruimte en in veel gevallen geen toegestaan trekgewicht. Ik verwacht eigenlijk wel dat die tekortkomingen zijn weggewerkt bij de nieuwe 5, 7 en E.
Dat gedoe bewaar ik voor thuis. Mijn auto staat binnen en de stekker ligt ernaast. Uitstappen, inpluggen en klaar. Op publieke plekken is soms wel gedoe en daar heb ik dan inderdaad ook vaak geen zin in. Dan laat ik het dus maar. Die bagageruimte is inderdaad niet al te ruim. Maar er passen voldoende koffers in voor een weekje "op hotel", dus het is te doen. Voor de wintersport heb ik een dakkoffer. Een trekhaak heb ik inderdaad niet en dat is wel jammer. Dat zou met een X5 45e opgelost zijn, die kan wel een trekhaak hebben en de bagageruimte is daar groot genoeg. Maar ja, die is wel minder mooi....
Gisteren heb ik de Mini weer eens even meegepakt. Dat blijft toch wel een lekker scheurijzer. Ik heb nog geen serieus alternatief als vervanger op het oog, ik zou hem zo weer nieuw bestellen.
funf zei:Een trekhaak heb ik inderdaad niet en dat is wel jammer. Dat zou met een X5 45e opgelost zijn, die kan wel een trekhaak hebben en de bagageruimte is daar groot genoeg. Maar ja, die is wel minder mooi....![]()
MB 300SL zei:(...) die ellendige momenten dat je in de stromende regen je kabeltje staat op te rollen. (...)
E63AMG zei:
funf zei:MB 300SL zei:(...) die ellendige momenten dat je in de stromende regen je kabeltje staat op te rollen. (...)
De voornaamste reden om niet te stekkeren tot nu toe: ik heb geen zin om in de regen te staan.![]()
bofkontZ4 zei:Dat is idd een geweldig kleurtje, destijds werd hij ook geleverd op de E85 Z4, veel verkocht in de VS.
https://www.chicagomotorcars.com/imagetag/1363/8/l/New-2005-BMW-Z4-30i-Sport.jpg
MB 300SL zei:Wel fraai bij jou dat je die kleur dan ook in de klokken krijgt, een mooi detail.
DagDromer zei:@ funf & Twix - Bedankt voor de feedback over hybride gebruik. Nu er meer en meer auto's beschikbaar komen die qua beleving, uitvoering en afwerking zou kunnen passen bij mijn wensenlijstje, plus daarbij dat er sprong is gemaakt in de techniek waardoor er een redelijke range te halen is elektrisch worden dergelijke auto's toch interresant.
Hoe bevalt de benzine-aandrijflijn in de hybride? Bijvoorbeeld, funf, heeft de 6-in-lijn nog tegevoegde waarde sec qua performance? Ik neem aan dat de elektro-aandrijving danwel voldoende is voor de kortere ritten (wat top is ivm voorkomen slijtage brandstofmotor, scheelt in verbruik, en stiekum is elektrisch rijden wel een belevenis), danwel ondersteunend is bij grote vermogensvraag. Maar 9 van de 10 keer zal de brandstofmotor inschakelen op constante snelheid. Is een 4-pitter dan afdoende, of voegt de 6 toch echt wel wat toe? Sure, een 7 is een grote auto, en een 6 'muß sein', maar toch. @ Twix, jullie hebben toch de X5 40e (met 2.0ltr 4 pitter) ? Hoe gaat dat que gebruik?
DagDromer zei:MB 300SL zei:Wel fraai bij jou dat je die kleur dan ook in de klokken krijgt, een mooi detail.
Zijn zgn Alpina klokken, ergerde me dood dat de tinten van de bordeel-verlichting niet matchte met de klokken. Bv het oranje in de sfeerverlichting was net een andere kleurtoon dan het oranje in de tellers. Heb de tellerweergave via een dongle en app aangepast naar Alpina. Dat blauw past bij de sfeerverlichting... Beetje OCD wellicht, maar goed, zit er soms uren aan een stuk in, en aangezien lange afstanden rijden effortless is, heb je tijd je druk te maken over details![]()
MB 300SL zei:Een AW redacteur (Jan Lemkes?) heeft die kleur dacht ik ook op een Z4. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo’n mooie kleur, en een Z4 krijgt er zelfs wat een dameskapper-uitstraling van.
Ik denk dat de foto’s van Bergwerff zo bewerkt zijn dat de kleur veel sprekender overkomt dan ie in werkelijkheid is.
![]()
DagDromer zei:@ Twix, jullie hebben toch de X5 40e (met 2.0ltr 4 pitter) ? Hoe gaat dat que gebruik?
Joe met trema l D met punt zei:Blijft een mooie auto zo'n W213. Ook het interieur is echt top. Ik ben nog steeds regelmatig aan het kijken met mijn vader voor een E400/E43/E450/E53 AMG als opvolger voor de E350, maar die blijft eigenlijk gewoon lekker zijn werk doen. Staat inmiddels op 300.000 km:
![]()
Kans dat die nog wel even blijft, zolang het veilig en betrouwbaar is, is groot.
Dat is meer een mindset. Ik was ook wat sceptisch dat ik elektrisch ging rijden. Van een C215 naar een ID3 is best een stapW212 zei:Die Alpina heb ik al een paar keer bekeken. Wat een schoonheid en wat zal dat draven.
@hybride: Voor de veelrijder is de plugin straks ook de enige oplossing denk ik. Diesel is in dit land straks verleden tijd voor personenauto's. Als ik naar een nieuwe C300e kijk, die schijnt al bijna 100km elektrisch te kunnen, in de praktijk. Als je dan thuis en op de zaak wat kunt laden, dan pak je flink wat benzine geld. En de restwaarde is misschien onzeker, maar vast beter dan die van een dikke diesel. Dus dat zou voor mij (60k+ km per jaar) wel een goede keuze kunnen zijn.
Ik heb een paar weken geleden ook een week in een Tesla gereden (geruild met een kameraad). Dat was een dual motor ofzoiets, zou wel redelijk bereik moeten hebben in ieder geval. Maar dat viel mij nog erg tegen. Toegegeven: Het was niet warm die week. Maar als je 1500km in de week rijdt, dan is EV rijden bepaald geen sinecure. Dat vergt nogal wat extra planwerk en geduld. Los van dat, viel me de auto verder ook tamelijk tegen. Ik snap sowieso niet dat iedereen vindt dat die Model 3 zo geweldig rijdt, daarnaast heb ik mijn bedenkingen bij een auto die van binnen niet droog blijft als je em met een hogedrukreiniger schoonspuit. Zal heus exemplarisch zijn, maar dan nog. Gammele bedoening.
MB 300SL zei:Zou het stuur rechts de enige reden zijn waarom een mooie youngtimer in de UK veel betaalbaarder is dan in andere Europese landen? En kun je daarmee ook stellen dat de afschrijving op auto’s in de UK hoger is dan elders?
Ibud zei:Ideaal zo'n voetpedaal voor de handrem pre-elektronische handrem tijd, hadden alle merken moeten doen. Mijn Amerikanen hebben het ook. Net zoals een trekknop voor de verlichting ipv een draaiknop, werkt veel fijner?
Ibud zei:MB 300SL zei:Zou het stuur rechts de enige reden zijn waarom een mooie youngtimer in de UK veel betaalbaarder is dan in andere Europese landen? En kun je daarmee ook stellen dat de afschrijving op auto’s in de UK hoger is dan elders?
Late reactie maar volgens mij komt dat inderdaad door de stuk kleinere afzetmarkt maar ook doordat nieuwe auto's veel bereikbaarder zijn dan bijvoorbeeld in Nederland. TYN kan dit vast beter vertellen maar in de UK heb je mega goedkope lease en finance deals. Dit bijv: 2022 Golf GTI voor 278 p/m met betaling van 2500. Lease m 3 jaar en dan rijd je voor 347 gbp all in. Dan zou ik ook geen oud tweedehandsje meer gaan rijden zoals velen in west-europa.
https://www.arval.co.uk/car-leasing/volkswagen/golf-gti#id-webform-offer
Precies dat, elektrisch rijden betekent hoe dan ook inboeten op vrijheid. En dat zal nog jaren duren denk ik.
Carfanatic zei:Precies dat, elektrisch rijden betekent hoe dan ook inboeten op vrijheid. En dat zal nog jaren duren denk ik.
Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).
W212 zei:Entrevaux was een finish van 1 van de proeven., toevallig! Mooi plaatsje inderdaad, de papagaai heb ik niet gesproken helaas.
We hebben zelf een Kona (64kWh)op de oprit staan, die van zichzelf wel een aardig bereik heeft. Zo'n trip (km's en korte tijd) is geen doen met een elektrische auto. Op papier kan alles, maar de praktijk is anders. Ik weet wel een beetje wat ik zeg, zo nu en dan.Carfanatic zei:Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).
W212 zei:We hebben zelf een Kona (64kWh)op de oprit staan, die van zichzelf wel een aardig bereik heeft. Zo'n trip (km's en korte tijd) is geen doen met een elektrische auto. Op papier kan alles, maar de praktijk is anders. Ik weet wel een beetje wat ik zeg, zo nu en dan.Carfanatic zei:Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).
Moderator
Hebben wij ook, een EV als tweede auto. Ideaal!Twix zei:W212 zei:We hebben zelf een Kona (64kWh)op de oprit staan, die van zichzelf wel een aardig bereik heeft. Zo'n trip (km's en korte tijd) is geen doen met een elektrische auto. Op papier kan alles, maar de praktijk is anders. Ik weet wel een beetje wat ik zeg, zo nu en dan.Carfanatic zei:Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).
Jouw combinatie wagenpark is juist ideaal. Elektrisch rijden in de regio en voor de roadtrips is er nog een benzinemotor.
Daarom heb ik hier ook nog steeds de keus. er staat ook een benzinevariant voor de deur. Maar als je het elektrisch rijden eenmaal hebt ervaren vallen een heleboel bezwaren ineens weg. maar of ik meteen een roadtrip zou doen? Mwoah. Maar voor dagelijks gebruik is het meer dan prima. Zelfs als je zoals ik alleen publiek kan laden.MB 300SL zei:Carfanatic zei:Precies dat, elektrisch rijden betekent hoe dan ook inboeten op vrijheid. En dat zal nog jaren duren denk ik.
Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).
Ja duh… dan heb je het alleen over het snelweg-deel (waarop ik 2 uur netto extra tijd al behoorlijk veel vind). W212 zal met name doelen op het teaject daarna, via de route Napoleon naar de Cote d’Azur.
Het is niet dat het niet kan met een EV, maar het betekent sowieso extra belemmering en daarmee inboeten op vrijheid.