Teutonia LXV :Geschwindigkeit

tnx mensen,
klinkt goed. Ik zou mijn woon- werk ook volledig elektrisch kunnen afleggen met de range van de BMW PHEV's. En gewoon thuis opladen, wel een must denk ik want de laadsnelheid is niet hoog. Serieus in verdiepen dan...

Barri zei:
Ik ben jaloers op die hal, Ibud! En gewoon ook even een Mini erbij en dan ophalen in Frankfurt, haha :D
Op een trailer, of rijdend gedaan?

Dankjewel Barri, ben er ook heel blij mee! Maakt de hobby een stuk makkelijker. Een auto kan gerust een keer een jaartje stilstaan, het kost me dan ook niks. Rijdend gedaan, is toch leuker. Leer je gelijk de auto kennen. Heenweg met de ICE gedaan wat ook wel comfortabel reizen is eigenlijk..

Blijft mooi die CL TYN(y) Met die lage prijzen in de UK zou ik ook lekker blijven wisselen, W221 ook wel erg gaaf model. En daarnaast zou ik bij een rechtsgestuurde auto nooit het gevoel krijgen om die te willen bewaren, zeker als je tijdelijk in UK woont?

Bimmert zei:
tnx mensen,
klinkt goed. Ik zou mijn woon- werk ook volledig elektrisch kunnen afleggen met de range van de BMW PHEV's. En gewoon thuis opladen, wel een must denk ik want de laadsnelheid is niet hoog. Serieus in verdiepen dan...

Of een Alpina B3:T
filmpje

Lijkt me een machtige machine!
Eigenlijk geen fan van de uiterlijke kenmerken van Alpina modellen, maar deze is wel mooi opgedroogd.

Na een aantal bmw’s rijdt ik nu een 330e. Rijdt heerlijk als een echte 3 serie. Door de lage plaatsing van de accu’s lijkt de wegligging zelfs nog wat beter. Echte sportsedan.

Verder zit er ook snelheid in. Woon / werk op stroom. (40 km).
Stuurt lekker zwaar en een prachtig Dashboard. Heb een lader thuis. Deze 330e heeft altijd 2 keuzes: cruisen op stroom of op sportstand wordt het een lekkere scheurijzer.

Als je geen thuislader hebt zou ik het niet doen. Ik zie het ook als overgang naar een elektrische daily driver op termijn. Daar komt dan wel een M3 of 911 naast voor de fun ritjes

Ibud zei:
En daarnaast zou ik bij een rechtsgestuurde auto nooit het gevoel krijgen om die te willen bewaren, zeker als je tijdelijk in UK woont?

Daar heb je gelijk in, daar had ik even niet aan gedacht.

Zou het stuur rechts de enige reden zijn waarom een mooie youngtimer in de UK veel betaalbaarder is dan in andere Europese landen? En kun je daarmee ook stellen dat de afschrijving op auto’s in de UK hoger is dan elders?

funf zei:
Precies dit. Vol elektrisch vind ik voor die langere afstanden nog niet fijn, dan heb ik liever benzine. Overigens is het benzineverbruik op die lange ritten een ruime 1 op 13. Ook prima dus.

Ik zou qua rijden ook helemaal geen moeite hebben met een hybride, al blijf ik het gedoe met een kabeltje voor en na de rit toch een beetje armoedig vinden.
En wat mij tegenstaat zijn de veel kleinere bagageruimte en in veel gevallen geen toegestaan trekgewicht. Ik verwacht eigenlijk wel dat die tekortkomingen zijn weggewerkt bij de nieuwe 5, 7 en E.

MB 300SL zei:
Ik zou qua rijden ook helemaal geen moeite hebben met een hybride, al blijf ik het gedoe met een kabeltje voor en na de rit toch een beetje armoedig vinden.
En wat mij tegenstaat zijn de veel kleinere bagageruimte en in veel gevallen geen toegestaan trekgewicht. Ik verwacht eigenlijk wel dat die tekortkomingen zijn weggewerkt bij de nieuwe 5, 7 en E.

Dat gedoe bewaar ik voor thuis. Mijn auto staat binnen en de stekker ligt ernaast. Uitstappen, inpluggen en klaar. Op publieke plekken is soms wel gedoe en daar heb ik dan inderdaad ook vaak geen zin in. Dan laat ik het dus maar. Die bagageruimte is inderdaad niet al te ruim. Maar er passen voldoende koffers in voor een weekje "op hotel", dus het is te doen. Voor de wintersport heb ik een dakkoffer. Een trekhaak heb ik inderdaad niet en dat is wel jammer. Dat zou met een X5 45e opgelost zijn, die kan wel een trekhaak hebben en de bagageruimte is daar groot genoeg. Maar ja, die is wel minder mooi....;)

Gisteren heb ik de Mini weer eens even meegepakt. Dat blijft toch wel een lekker scheurijzer. Ik heb nog geen serieus alternatief als vervanger op het oog, ik zou hem zo weer nieuw bestellen.

TYN zei:
Caspian zei:
Zelf heb ik aan het eind van 2021 de Mini verkocht en weer een teutoon bemachtigd in de vorm van een E90 335i.

Lekker hoor! Single of twinturbo? Handbak?

Het is een E90 LCI, maar nog wel met de twinturbo. Het is een automaat, maar met xHP software, waardoor die net even sneller en soepeler schakelt. Ik ben er erg blij mee.

funf zei:
MB 300SL zei:

Dat gedoe bewaar ik voor thuis. Mijn auto staat binnen en de stekker ligt ernaast. Uitstappen, inpluggen en klaar. Op publieke plekken is soms wel gedoe en daar heb ik dan inderdaad ook vaak geen zin in. Dan laat ik het dus maar. Die bagageruimte is inderdaad niet al te ruim. Maar er passen voldoende koffers in voor een weekje "op hotel", dus het is te doen. Voor de wintersport heb ik een dakkoffer. Een trekhaak heb ik inderdaad niet en dat is wel jammer. Dat zou met een X5 45e opgelost zijn, die kan wel een trekhaak hebben en de bagageruimte is daar groot genoeg. Maar ja, die is wel minder mooi....;)

Gisteren heb ik de Mini weer eens even meegepakt. Dat blijft toch wel een lekker scheurijzer. Ik heb nog geen serieus alternatief als vervanger op het oog, ik zou hem zo weer nieuw bestellen.

Dat klinkt wel ideaal. Buiten in de regen en kou stoeien met die kabels vind ik het maar niks, maar als de kabel al klaar ligt is het eigenlijk geen enkele moeite meer.

Zo is het bij ons thuis ook, ook bij ons staat de auto binnen. De kabel hangt in een houdertje aan de muur en zodra we thuis zijn is het echt een kleine moeite om de stekker erin te doen.

Daarom zou een elektrische auto voor ons best ideaal zijn als tweede auto. Staat toch altijd binnen dus kan altijd bijladen.

ALPINA B3 Touring -''Maldives Blue'' - Full-Option

N759SP_1_4.jpg

funf zei:
Een trekhaak heb ik inderdaad niet en dat is wel jammer. Dat zou met een X5 45e opgelost zijn, die kan wel een trekhaak hebben en de bagageruimte is daar groot genoeg. Maar ja, die is wel minder mooi....;)

Doordat het bij de gelijk gemotoriseerde X5 45e wel kan zou je zeggen dat het slechts een formaliteitje (zeg maar een papieren dingetje) is om het ook bij de 745e toegevoegd te krijgen, het blijft vreemd waarom dat tot nu toe niet gebeurt.

Inderdaad is binnen in een garage dat stekkeren niet zo’n probleem, daarmee voorkom je die ellendige momenten dat je in de stromende regen je kabeltje staat op te rollen. Iets wat in mijn ogen niet helemaal past bij een top-limo als de 7-Serie.

MB 300SL zei:
(...) die ellendige momenten dat je in de stromende regen je kabeltje staat op te rollen. (...)

De voornaamste reden om niet te stekkeren tot nu toe: ik heb geen zin om in de regen te staan.:)

Die Alpina heb ik al een paar keer bekeken. Wat een schoonheid en wat zal dat draven.

@hybride: Voor de veelrijder is de plugin straks ook de enige oplossing denk ik. Diesel is in dit land straks verleden tijd voor personenauto's. Als ik naar een nieuwe C300e kijk, die schijnt al bijna 100km elektrisch te kunnen, in de praktijk. Als je dan thuis en op de zaak wat kunt laden, dan pak je flink wat benzine geld. En de restwaarde is misschien onzeker, maar vast beter dan die van een dikke diesel. Dus dat zou voor mij (60k+ km per jaar) wel een goede keuze kunnen zijn.

Ik heb een paar weken geleden ook een week in een Tesla gereden (geruild met een kameraad). Dat was een dual motor ofzoiets, zou wel redelijk bereik moeten hebben in ieder geval. Maar dat viel mij nog erg tegen. Toegegeven: Het was niet warm die week. Maar als je 1500km in de week rijdt, dan is EV rijden bepaald geen sinecure. Dat vergt nogal wat extra planwerk en geduld. Los van dat, viel me de auto verder ook tamelijk tegen. Ik snap sowieso niet dat iedereen vindt dat die Model 3 zo geweldig rijdt, daarnaast heb ik mijn bedenkingen bij een auto die van binnen niet droog blijft als je em met een hogedrukreiniger schoonspuit. Zal heus exemplarisch zijn, maar dan nog. Gammele bedoening.

Dat is idd een geweldig kleurtje, destijds werd hij ook geleverd op de E85 Z4, veel verkocht in de VS.
https://www.chicagomotorcars.com/imagetag/1363/8/l/New-2005-BMW-Z4-30i-Sport.jpg

funf zei:
MB 300SL zei:
(...) die ellendige momenten dat je in de stromende regen je kabeltje staat op te rollen. (...)

De voornaamste reden om niet te stekkeren tot nu toe: ik heb geen zin om in de regen te staan.:)

Zonder garage zouden wij ook niet zo enthousiast zijn, dat kan ik je wel vertellen.

bofkontZ4 zei:
Dat is idd een geweldig kleurtje, destijds werd hij ook geleverd op de E85 Z4, veel verkocht in de VS.
https://www.chicagomotorcars.com/imagetag/1363/8/l/New-2005-BMW-Z4-30i-Sport.jpg

Voor mijn gevoel is Maldives Blue een hele andere kleur. Op de Alpina lijkt hij veel feller, eerder Atlantis Blue. Ik kwam laatst een E85 Z4 in Maldives Blue tegen, maar was niet heel enthousiast. Kwam misschien ook door de beige kap en 16" kruiwagenwieltjes eronder hoor.

@ funf & Twix - Bedankt voor de feedback over hybride gebruik. Nu er meer en meer auto's beschikbaar komen die qua beleving, uitvoering en afwerking zou kunnen passen bij mijn wensenlijstje, plus daarbij dat er sprong is gemaakt in de techniek waardoor er een redelijke range te halen is elektrisch worden dergelijke auto's toch interresant.

Hoe bevalt de benzine-aandrijflijn in de hybride? Bijvoorbeeld, funf, heeft de 6-in-lijn nog tegevoegde waarde sec qua performance? Ik neem aan dat de elektro-aandrijving danwel voldoende is voor de kortere ritten (wat top is ivm voorkomen slijtage brandstofmotor, scheelt in verbruik, en stiekum is elektrisch rijden wel een belevenis), danwel ondersteunend is bij grote vermogensvraag. Maar 9 van de 10 keer zal de brandstofmotor inschakelen op constante snelheid. Is een 4-pitter dan afdoende, of voegt de 6 toch echt wel wat toe? Sure, een 7 is een grote auto, en een 6 'muß sein', maar toch. @ Twix, jullie hebben toch de X5 40e (met 2.0ltr 4 pitter) ? Hoe gaat dat que gebruik?

Heb zoals eerder geschreven onlangs een paar dagen i3 gereden om te kijken of electro een optie zou zijn, maar ik ben niet overtuigd genoeg. Een hybride zou wel dat rijdende zwiterse zakmes kunnen zijn. En zoals geschreven door W212, die nieuwe 300e heeft een enorme range.

Trouwens, nog de beste wensen aan allen! Dat het maar een gezond en succesvol jaar mag worden.

Op automobiel vlak weinig nieuws.
De E61 gaat volgende week voor een APK en paar kleine dingetjes (remolie verversen en jaarlijks vers plasje olie), nog altijd een zeer fijne auto, die zeer nuttig en waardevol is in het gezin (lekker zo'n station om spullen te vervoeren of fietsen erin te schuiven als de meiden ergens laat opgehaald moeten worden). Komt dit jaar erg dicht tegen de 2ton aan qua kilometers. Twijfel of we lekker door blijven tokkelen en zo lang mogelijk genieten van de 6 in lijn of toch wat anders. Betrap mezelf er wel op steeds vaker de diverse sites af te schuimen naar een late s212 of f11.... wie weet...

De G30 doet lekker zijn werk. Heb eind vorig jaar overwogen deze te vervangen en heb dientengevolge enkele opties overwogen, maar kom erop terug dat de auto me simpelweg te goed bevalt. De samenstelling voldoet prima, en behoudens een schuifdak is er niks essentieels dat ik nu mis. Doet wat ie moet doen. bij de diverse opties kom ik toch weer uit op een nieuwe(re) 5, of eventueel een 6GT, maar erg veel voegt het niet toe aan de beleving oid. Natuurlijk een paar dingen anders, maar in de basis eigenlijk hetzelfde. Beetje meer pk's zou leuk zijn of mooier leer, maar dat zijn randzaken. Ergo - ik rij vooralsnog lekker een jaar of wellicht veel jaren door. Helaas wel een vize kras op de linkerdorpel (wat gelijk een kunststof overzetdeel is, dus herstel is 'makkelijk') door mijn ega die zichzelf klem had gereden in een parking in Hasselt. Binnenkort mag de G30 voor een beurt naar de dealer, doe dan gelijk de wielen terug wisselen en laten herstellen. Wel van de week een mooie kilometerstand erop gezet;

Cy2sDSq.jpg

Een AW redacteur (Jan Lemkes?) heeft die kleur dacht ik ook op een Z4. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo’n mooie kleur, en een Z4 krijgt er zelfs wat een dameskapper-uitstraling van.
Ik denk dat de foto’s van Bergwerff zo bewerkt zijn dat de kleur veel sprekender overkomt dan ie in werkelijkheid is.

SFllPl4.jpg

Die Alpina lijkt meer die blauwe tint van Mini's te hebben?
Jammer dat de remklauwen er niet bij passen.

@DD: Dat is zeker een bijzondere km-stand, ook wel bijzonder dat je de stand spotte op het juiste moment. Meestal ben ik dan net te laat en er net overheen geschoten :).
Ik zie dat je ongeveer dezelfde kleur blauw hebt ingesteld als ik in de E, soms heb ik de verlichting een tijdje op een andere kleur staan maar kies dan na een tijdje toch steeds weer voor deze blauwe kleur, uiteindelijk toch het mooiste wat mij betreft.
Wel fraai bij jou dat je die kleur dan ook in de klokken krijgt, een mooi detail.

De W216 (eigenlijk C216):

PUuanXh.jpg

Fraaie coupé! Het front vind ik mooier dan bij de C215, ben nooit zo’n liefhebber geweest van het ronde koplampjes-tijdperk van Mercedes. Aan de achterkant vind ik echter de 215 de mooiere auto, veel ranker en sierlijker dan bij de 216. En het interieur? Qua vormgeving een lichte voorkeur voor de 215, maar ik denk dat kwaliteit en afwerking bij de 216 wel op een hoger niveau liggen.

MB 300SL zei:
Wel fraai bij jou dat je die kleur dan ook in de klokken krijgt, een mooi detail.

Zijn zgn Alpina klokken, ergerde me dood dat de tinten van de bordeel-verlichting niet matchte met de klokken. Bv het oranje in de sfeerverlichting was net een andere kleurtoon dan het oranje in de tellers. Heb de tellerweergave via een dongle en app aangepast naar Alpina. Dat blauw past bij de sfeerverlichting... Beetje OCD wellicht, maar goed, zit er soms uren aan een stuk in, en aangezien lange afstanden rijden effortless is, heb je tijd je druk te maken over details ;)

DagDromer zei:
@ funf & Twix - Bedankt voor de feedback over hybride gebruik. Nu er meer en meer auto's beschikbaar komen die qua beleving, uitvoering en afwerking zou kunnen passen bij mijn wensenlijstje, plus daarbij dat er sprong is gemaakt in de techniek waardoor er een redelijke range te halen is elektrisch worden dergelijke auto's toch interresant.

Hoe bevalt de benzine-aandrijflijn in de hybride? Bijvoorbeeld, funf, heeft de 6-in-lijn nog tegevoegde waarde sec qua performance? Ik neem aan dat de elektro-aandrijving danwel voldoende is voor de kortere ritten (wat top is ivm voorkomen slijtage brandstofmotor, scheelt in verbruik, en stiekum is elektrisch rijden wel een belevenis), danwel ondersteunend is bij grote vermogensvraag. Maar 9 van de 10 keer zal de brandstofmotor inschakelen op constante snelheid. Is een 4-pitter dan afdoende, of voegt de 6 toch echt wel wat toe? Sure, een 7 is een grote auto, en een 6 'muß sein', maar toch. @ Twix, jullie hebben toch de X5 40e (met 2.0ltr 4 pitter) ? Hoe gaat dat que gebruik?

De vierpitters van BMW zijn natuurlijk sterk genoeg. De viercilinder is in de X3 gekoppeld aan een elektromotor en die combinatie voldoet in de praktijk ruimschoots, is mijn ervaring. In mijn eigen auto ligt die zescilinder en dat is natuurlijk (vind ik dan) wel de fijnere motor. Elastischer, een mooier geluid en qua prestaties passend bij de auto. Dus ja, een zescilinder voegt wel wat toe, maar natuurlijk voldoet de viercilinder ook prima.

DagDromer zei:
MB 300SL zei:

Zijn zgn Alpina klokken, ergerde me dood dat de tinten van de bordeel-verlichting niet matchte met de klokken. Bv het oranje in de sfeerverlichting was net een andere kleurtoon dan het oranje in de tellers. Heb de tellerweergave via een dongle en app aangepast naar Alpina. Dat blauw past bij de sfeerverlichting... Beetje OCD wellicht, maar goed, zit er soms uren aan een stuk in, en aangezien lange afstanden rijden effortless is, heb je tijd je druk te maken over details ;)

Mooi dat het kan, beetje prutsen en je hebt de “exclusieve” Alpina klokken. Staat in elk geval goed met de blauwe ledstrips(y)

Bij mij staat ie ook meestal op blauw,
6BomTWQ.jpg

Soms ook op aquablauw of op groen, alle overige tinten (rood, paars, oranje, geel, wit) sla ik over.

MB 300SL zei:
Een AW redacteur (Jan Lemkes?) heeft die kleur dacht ik ook op een Z4. Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo’n mooie kleur, en een Z4 krijgt er zelfs wat een dameskapper-uitstraling van.
Ik denk dat de foto’s van Bergwerff zo bewerkt zijn dat de kleur veel sprekender overkomt dan ie in werkelijkheid is.

SFllPl4.jpg

Dat is de lichtinval beste MB300 SL, die van Berg werf is idd wel optimaal gefotografeerd.
Ik mag wel over het kleurtje, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk.

Mooi die Mercedes klokken en die kleurinstelling, de nieuwe B van mijn vader heeft dat ook allemaal.

@Bofkont: Ja, ik kijk nog steeds met veel plezier naar het dashboard van de E. Ik vind het eigenlijk mooier dan dat van de nieuwe S of C-klasse, moet daar nog steeds wat aan wennen.

Blijft een mooie auto zo'n W213. Ook het interieur is echt top. Ik ben nog steeds regelmatig aan het kijken met mijn vader voor een E400/E43/E450/E53 AMG als opvolger voor de E350, maar die blijft eigenlijk gewoon lekker zijn werk doen. Staat inmiddels op 300.000 km:

file.php

Kans dat die nog wel even blijft, zolang het veilig en betrouwbaar is, is groot.

DagDromer zei:
@ Twix, jullie hebben toch de X5 40e (met 2.0ltr 4 pitter) ? Hoe gaat dat que gebruik?

Klopt, wij hebben de X5 40e (met xDrive, al weet ik niet of die ook zonder xDrive is geleverd). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het jammer vind dat het niet een zespitter is. Dat doet een heel klein beetje af aan de beleving.

Het verbruik is 1:12.3 gemeten over een afstand van 24.000 km.

Ik heb geen betrouwbare schattingen qua stroomverbruik over deze periode, maar ik schat dat dit tussen de 2.000 en 4.000 kWh ligt.
De ondergrens wordt bepaald door een interpolatie van de 7.5 mile / kWh die ik ooit heb zien staan en de bovengrens door een grove schatting hoe vaak de auto thuis is volgeladen.

Hoe dan ook, de X5 is veel zuiniger dan de E90 en E93 328i's die we hebben gehad. Qua kilometerprijs (inclusief de schatting voor elektriciteit) is het moeilijk te vergelijken doordat de brandstofprijzen niet contant zijn.

Joe met trema l D met punt zei:
Blijft een mooie auto zo'n W213. Ook het interieur is echt top. Ik ben nog steeds regelmatig aan het kijken met mijn vader voor een E400/E43/E450/E53 AMG als opvolger voor de E350, maar die blijft eigenlijk gewoon lekker zijn werk doen. Staat inmiddels op 300.000 km:

file.php

Kans dat die nog wel even blijft, zolang het veilig en betrouwbaar is, is groot.

Mooie klokkenunit(y).
Dezelfde als in mijn A207. De laatste generaties Benzen met dashboards die decennia lang in grote lijnen hetzelfde waren opgebouwd. In mijn W116 en R107 vertonen de tellerbakken grote gelijkenis qua indeling en uitvoering. Ook hebben die bijna dezelfde “pook” aan de stuurkolom voor richtingaanwijzer en ruitenwissers, cruisecontrol hendel daar boven, snelkeidsmeter in het midden, verlichtingschakelaar, parkeer-voetrem met hendel links naast het stuur etc.

wGsTo0N.jpg

Wat dat betreft heeft er bij de S-Klasse W222 in 2013 wel een flinke revolutie plaatsgevonden met de widescreen dashboards. Inmiddels zien we dergelijke brede schermen meer en meer verschijnen bij andere merken (Opel Astra, BMW i4, iX etc.), terwijl Mercedes al weer verder is met hyperscreen en de grote centrale schermen in de S en C-Klasse. Het verandert allemaal snel de laatste tijd.

W212 zei:
Die Alpina heb ik al een paar keer bekeken. Wat een schoonheid en wat zal dat draven.

@hybride: Voor de veelrijder is de plugin straks ook de enige oplossing denk ik. Diesel is in dit land straks verleden tijd voor personenauto's. Als ik naar een nieuwe C300e kijk, die schijnt al bijna 100km elektrisch te kunnen, in de praktijk. Als je dan thuis en op de zaak wat kunt laden, dan pak je flink wat benzine geld. En de restwaarde is misschien onzeker, maar vast beter dan die van een dikke diesel. Dus dat zou voor mij (60k+ km per jaar) wel een goede keuze kunnen zijn.

Ik heb een paar weken geleden ook een week in een Tesla gereden (geruild met een kameraad). Dat was een dual motor ofzoiets, zou wel redelijk bereik moeten hebben in ieder geval. Maar dat viel mij nog erg tegen. Toegegeven: Het was niet warm die week. Maar als je 1500km in de week rijdt, dan is EV rijden bepaald geen sinecure. Dat vergt nogal wat extra planwerk en geduld. Los van dat, viel me de auto verder ook tamelijk tegen. Ik snap sowieso niet dat iedereen vindt dat die Model 3 zo geweldig rijdt, daarnaast heb ik mijn bedenkingen bij een auto die van binnen niet droog blijft als je em met een hogedrukreiniger schoonspuit. Zal heus exemplarisch zijn, maar dan nog. Gammele bedoening.
Dat is meer een mindset. Ik was ook wat sceptisch dat ik elektrisch ging rijden. Van een C215 naar een ID3 is best een stap:). Maar eerlijk is eerlijk het valt me absoluut niet tegen. Met 84 km enkele reis en een gemiddeld gebruik (nu in de winter) van 19 kw/h en van de zomer 15 kw/h houd ik geld over. Ik kan alleen maar publiek laden maar er staat een paal naast mijn kantoor en op de hoek van de straat. Dus eigenlijk rijd ik iedere ochtend weg met een bereik van nu 300 km en in de zomer 370 km. Als ik ergens parkeer gooi ik hem eigenlijk altijd aan de paal. op de langere stukken even de benen strekken en een kwartiertje bijladen en heen en terug naar Gent is geen enkel probleem. Voor wat betreft geklooi met kabels in de regen. Dat valt me eigenlijk wel mee. Wat dat betreft zijn de dagen dat het heir echt hard regent op 1 hand te tellen. Ik vind het ontbreken van het motorgeluid zoals in de CL eigenlijk helemaal geen probleem. En qua handling is de ID3 best een vermakelijk autootje.

Ideaal zo'n voetpedaal voor de handrem pre-elektronische handrem tijd, hadden alle merken moeten doen. Mijn Amerikanen hebben het ook. Net zoals een trekknop voor de verlichting ipv een draaiknop, werkt veel fijner?

MB 300SL zei:
Zou het stuur rechts de enige reden zijn waarom een mooie youngtimer in de UK veel betaalbaarder is dan in andere Europese landen? En kun je daarmee ook stellen dat de afschrijving op auto’s in de UK hoger is dan elders?

Late reactie maar volgens mij komt dat inderdaad door de stuk kleinere afzetmarkt maar ook doordat nieuwe auto's veel bereikbaarder zijn dan bijvoorbeeld in Nederland. TYN kan dit vast beter vertellen maar in de UK heb je mega goedkope lease en finance deals. Dit bijv: 2022 Golf GTI voor 278 p/m met betaling van 2500. Lease m 3 jaar en dan rijd je voor 347 gbp all in. Dan zou ik ook geen oud tweedehandsje meer gaan rijden zoals velen in west-europa.
https://www.arval.co.uk/car-leasing/volkswagen/golf-gti#id-webform-offer

Ibud zei:
Ideaal zo'n voetpedaal voor de handrem pre-elektronische handrem tijd, hadden alle merken moeten doen. Mijn Amerikanen hebben het ook. Net zoals een trekknop voor de verlichting ipv een draaiknop, werkt veel fijner?

Mijn Expedition heeft ook een voetbediende parkeerrem, van mij had dit ook elektronisch mogen zijn hoor. Ondanks dat ik een automaat heb gebruik ik de parkeerrem dagelijks. Mijn oprit loopt af en ik heb liever niet dat de automaat altijd in de mechanische blokkering valt.

Qua verlichting... zolang er maar een goede lichtsensor op zit. Ik bemoei me liever niet te veel met de lampen.

Kwam er niet helemaal duidelijk uit maar ideaal in vergelijk met normale handrem. Ik rijd alleen maar oudere auto's natuurlijk maar elektronische handrem werkt helemaal perfect natuurlijk. Alleen jammer dat je geen handrembochtjes meer kunt oefenen als het sneeuwt.

Gaaf om te zien dit! Eindgoal voor MB300SL?:T
[video]https://www.youtube.com/watch?v=aW8IjBWsH90&t=358s&ab_channel=TheLateBrakeShow[/video]

Gave kleur op die CL! Maar mijn hemel hoe krijg je het voor elkaar om zo te parkeren...

Heb inmiddels een zestal W221s bekeken en ben erachter dat het geen sinecure is om een goede te vinden voor een acceptabele prijs... Het is ofwel ingeruilde gare zooi, ofwel jarenlang bezuinigd op onderhoud (minimaal 75% staat op Chinese 'rond en zwart' rotzooi), ofwel crisis uitvoering (ik wist niet dat er S-klasses zonder stoelverwarming waren).

Vanmiddag nr. 6 bekeken, en dat is vooralsnog de enige serieuze kanshebber. Een S320 CDI L uit 2007 met 210k km op de klok. Voornamelijk voor lange ritten gebruikt en de huidige eigenaar is duidelijk een liefhebber. Wat kleine dingetjes maar niets onverkomelijk- achterbanden zijn op en een raam gaat niet open (komt vaker voor en relatief eenvoudig te fixen).
229847202_4327166280655753_3123972607732598741_n.jpg

229557577_4327166813989033_4227981372816776485_n.jpg

De velgen zijn niet helemaal mijn smaak (wel OEM maar van een nieuwere generatie meen ik) en ik heb liever een korte versie, maar de prijs is goed en er STAAT wel wat zo. :T

Ibud zei:
MB 300SL zei:

Late reactie maar volgens mij komt dat inderdaad door de stuk kleinere afzetmarkt maar ook doordat nieuwe auto's veel bereikbaarder zijn dan bijvoorbeeld in Nederland. TYN kan dit vast beter vertellen maar in de UK heb je mega goedkope lease en finance deals. Dit bijv: 2022 Golf GTI voor 278 p/m met betaling van 2500. Lease m 3 jaar en dan rijd je voor 347 gbp all in. Dan zou ik ook geen oud tweedehandsje meer gaan rijden zoals velen in west-europa.
https://www.arval.co.uk/car-leasing/volkswagen/golf-gti#id-webform-offer

Combinatie van bovenstaande inderdaad- nieuwe en jonggebruikte auto's zijn hier echt ontzettend betaalbaar en dan is het merendeel ook nog eens op finance of lease. Een vriend hier rijdt sinds vorig jaar voor £170 pm een BMW 520d Touring M sport (2016), gewoon Huisselectie via de BMW-dealer (termijn van 5 jaar, einde contract heb je de keuze: auto weg of kopen voor, ik meen, £7/8k). Ter illustratie, een W221 zoals bovenstaande kostte in hier 2007 rond de £65k (vanafprijs voor een korte versie £54,975!).

Klein roadtripje gedaan dit weekend. Donderdagmiddag vertrokken naar Grenoble, vanaf daar de volgende ochtend de Route Napoleon een stuk naar beneden tot aan 1 vd rallyproeven van Monte Carlo. Vervolgens hotel in Nice, zaterdag een tweetal proeven bezocht in de bergen (schitterende omgeving!) nog een nachtje Nice en gister weer naar et huis via de snelste route. Kleine 3500km totaal. Het waren flinke afstanden in het achterland van de Côte, de proeven lagen ver van de kust en ver uit elkaar. Maar dat maakte het dan wel weer een mooie puzzeltocht (waar willen we staan, hoe komen we daar) en et was prachtig weer.

Het was iets wat ik altijd al een keer wilde doen, WRC is echt heel gaaf om een keer van dichtbij te zien en vooral ook veel toegankelijker dan bijvoorbeeld F1.

We hebben et met de Passat gedaan. Het is een fijne reisauto voor dit soort afstanden, maar je mist wel een beetje de finesse van een Mercedes. Met een elektrische auto hoef je aan dit soort bliksemtripjes niet te beginnen, wat ook 1 van de redenen is voor mij om dat zo lang mogelijk uit te stellen.

Precies dat, elektrisch rijden betekent hoe dan ook inboeten op vrijheid. En dat zal nog jaren duren denk ik.

Mooie trip, prachtige wereld daar in het zuiden van Frankrijk. Ooit eens overnacht in een dorpshotel in Entrevaux, een klein knus hotelletje in een pitoresk dorpje langs de rivier. In de ontbijtzaal zat een papagaai die steeds de eerste regel van de Marseillaise vloot. Is al jaren geleden maar dat soort dingen vergeet je niet meer.

Precies dat, elektrisch rijden betekent hoe dan ook inboeten op vrijheid. En dat zal nog jaren duren denk ik.

Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).

Entrevaux was een finish van 1 van de proeven., toevallig! Mooi plaatsje inderdaad, de papagaai heb ik niet gesproken helaas.

Carfanatic zei:

Welnee. Als ik de route van mijn woonplaats (leeuwarden) naar Grenoble invoer is het verschil in reisduur <2 uren. Google Maps vs A Better Route Planner (EV gegevens van een Enyaq 80 gebruikt).

Ja duh… dan heb je het alleen over het snelweg-deel (waarop ik 2 uur netto extra tijd al behoorlijk veel vind). W212 zal met name doelen op het teaject daarna, via de route Napoleon naar de Cote d’Azur.
Het is niet dat het niet kan met een EV, maar het betekent sowieso extra belemmering en daarmee inboeten op vrijheid.

Carfanatic zei:
We hebben zelf een Kona (64kWh)op de oprit staan, die van zichzelf wel een aardig bereik heeft. Zo'n trip (km's en korte tijd) is geen doen met een elektrische auto. Op papier kan alles, maar de praktijk is anders. Ik weet wel een beetje wat ik zeg, zo nu en dan.

W212 zei:
Carfanatic zei:
We hebben zelf een Kona (64kWh)op de oprit staan, die van zichzelf wel een aardig bereik heeft. Zo'n trip (km's en korte tijd) is geen doen met een elektrische auto. Op papier kan alles, maar de praktijk is anders. Ik weet wel een beetje wat ik zeg, zo nu en dan.

Jouw combinatie wagenpark is juist ideaal. Elektrisch rijden in de regio en voor de roadtrips is er nog een benzinemotor.

Gelukkig rijdt Mw. W212 vooral in de Kona en ik heb een diesel, maar et klopt wel ja. In et dorp pak ik ook wel vaak de Kona, ook beter voor de Passat.

En natuurlijk kan je van alles invoeren in Apps, qua reistijden enzo. Maar je weet 1 ding zeker, op dat soort afstanden, en dat is dat het niet zo loopt als gepland. En daarbij komt dat je natuurlijk (of nouja, wij tenminste) op een rit zoals gister, Nice - Friesland met een tussenstop in Baarn, gewoon gas geeft met een diesel of benzine, zodat et niet achterlijk lang duurt en je, bijvoorbeeld, de kinderen nog even kunt zien 's avonds bij thuiskomst. En dan scheelt et minimaal een halve dag met een EV, op dat soort afstanden.

Je kan heel Europa door met een EV, geen twijfel. Je moet alleen wat meer tijd hebben.

Twix zei:
W212 zei:
Carfanatic zei:

Jouw combinatie wagenpark is juist ideaal. Elektrisch rijden in de regio en voor de roadtrips is er nog een benzinemotor.
Hebben wij ook, een EV als tweede auto. Ideaal!
Maar een lange Europese rit met een EV lijkt me ook nog niks.

@Tyn: gaaf hoor, zo'n lange S!

Mooie roadtrip W212 (y)
Zoals het nu lijkt ga ik dit jaar met de Z4 de Alpen in.
Maar route de Napeleon staat ook al jaren op mijn verlanglijstje! wellicht die kant ook maar op.
Maar even overleggen met mijn reis maatje.

MB 300SL zei:
Carfanatic zei:

Ja duh… dan heb je het alleen over het snelweg-deel (waarop ik 2 uur netto extra tijd al behoorlijk veel vind). W212 zal met name doelen op het teaject daarna, via de route Napoleon naar de Cote d’Azur.
Het is niet dat het niet kan met een EV, maar het betekent sowieso extra belemmering en daarmee inboeten op vrijheid.
Daarom heb ik hier ook nog steeds de keus. er staat ook een benzinevariant voor de deur. Maar als je het elektrisch rijden eenmaal hebt ervaren vallen een heleboel bezwaren ineens weg. maar of ik meteen een roadtrip zou doen? Mwoah. Maar voor dagelijks gebruik is het meer dan prima. Zelfs als je zoals ik alleen publiek kan laden.

Terug
Bovenaan