Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>Update Taunus + stuur Granada<<

Dat is een fraai exemplaar in een leuke kleur van die tijd (y)
Ik zie de W123 hier nog amper, wel nog veel W124 met een oldtimer nummerplaat (BE). Veel plezier met je nieuwe aanwinst gewenst!
 
Das ook wel toevallig: gisteren stond ik te tanken en kwam er zo eentje (zelfde kleur volgens mij ook) bij de pomp staan. (in Harnbarg)
Erg gaaf hoor, ook wel een zwak voor. Mooie aanvulling op je auto-collectie.

Maar die '93-er is ook wel erg dik. 'Vroegah' hadden de buren zo'n Sierra... goede herinneringen aan.
 
@Jay:
Dat is zekers zo! Heb weinig met Mercedessen, maar dit model spreekt me altijd al wel aan.

@Uwbuurman:
Haha, ja tuurlijk mag ik nog opt dorp komen:p Sommigen verklaren me voor gek, en de ander vind t ook prachtig

@Niseko:
Bedankt! De kleur vind ik ook wel mooi, het komt goed tot zijn recht. De W123 en W124 zijn kwaliteitief bijzonder goed gebouwd.
Dat merk ik ook aan alles, alle schakelaars en hendels voelen gewoon goed en robuust aan. Niks gammel oid.

@Sanoma:
Dat is inderdaad toevallig! Nu ik er zelf 1 heb, let je er wat meer op, en toch zie je ze nog wel meer rondrijden.
En de Sierra, ja dat blijft zonder meer ook een superwagen:cool:
 
Ik vind het een pracht(y), dit zijn mooie benzen, al vind ik het model hiervoor met die staande koplampen iets leuker.
Als yong/oldtimer liefhebber mag je alles besturen toch?
Veel plezier ermee.
<Moet zeggen dat hij er wel duur uit ziet...dat beloofd wat na februari volgend jaar.
 
Ja dat zijn idd ook mooie modellen, maar ik kon hier "toevallig" aankomeno_O

Had me er nooit in verdiept, maar de W123 zijn relatief wel waardevaste auto's....

De prijs voor een redelijk nette met apk is vanaf ca €4000,- o_O En supernette exemplaren vragen ze doorgaans €8000,- of meer voor...

Dat ben ik met de Fordjes niet gewend:p
 
Haha, die kans is wel aanwezig:p Bij een leuk bod mag hij wel door naar een volgende liefhebber.

Het is zekers een fijne auto, en ook echt wel oerdegelijk.

Enige wat ik mis, is een fijne roffel van de motor, iets wat ik met mijn Fordjes wel heb en hoor.
 
Maar Marco dat los jij toch heel gemakkelijk op door de achterste demper te vervangen door een pijp:):D(y)
 
Haha ik heb nog een mooie eindpijp liggeno_O

Maar voor zulke accessoires heeft hij z'n kleur tegen.... er zat nog een setje smoked achterlichten, en witte knipperlichten bij de auto, maar is met deze kleur geen porem:rolleyes:

Bij een donkere of lichte zou het mooier zijn, icm mooie honingraatvelgen oid:cool:
 
Mooie W123 zeg! Vind deze kleur erg goed passen, zeker in combi met dit interieur. Koplampjes nog wel even origineel maken?
 
De kleuren vindt ik ook prachtig.

Omtrent de koplampen, het was mij ook wel opgevallen dat ze wat donkerder zijn dan andere.

Maar ik vind het wel wat hebben, dus laat 't eerst gewoon zo;)
 
Ondanks dat er privé diverse mooie dingen (gezinsuitbreiding) en minder mooie dingen (Gezondheid van familie etc) spelen momenteel, toch nog wat kunnen knooien aan mijn wagenpark.

De Benz is wat lui, en bij de Benz specialist opt dorp geweest. Die heeft me wat tips gegeven om na te kijken/ te controleren.
Hij loopt hartstikke mooi, maar de 2e trap van de carburateur komt traag in. Dit kan diverse oorzaken hebben, kleppen die krom zijn of ontbreken, afstelling, vervroeging vd ontsteking etc etc etc

Dus divere zaken nagelopen, maar alles lijkt te werken zoals het hoort. Ook de rotor en verdelerkap er even afgehad, en deze zijn wel aan vervanging toe.... Die moet ik nog bestellen, maar nadat ik ze opgeschuurd heb, liep ie al een stuk beter!
Voor het fijne binnenkort maar wat spul bestellen.

De Sierra kombi klinkt lekker met een open luchtfilter, maar ik miste nog nét de fijne brom achteraano_O
En laat ik nog een mooie dempert hebben liggen:cool:

OFkTfjHh.jpg


Istie 10 cm te kort:rolleyes:

Dus dat ook maar opgelost:cool:
2cPJShYh.jpg


NJUh0kvh.jpg


Het staat perfect, en het klinkt ook wel lekker:D


Vandaag nog de '87er Sierra van m'n maatje in de Beuntoko gehad, en nog wat aan gedaan.

Rondom verlaagd, had nog nooit veren van een hatchback losgehad, maar de draagarm moet je deels loshalen om de veer ertussenuit te krijgen.
Maar als je eenmaal weet hoe dat moet, stelt het allemaal niet zoveel voor.

En ook nog een onderhoudsbeurtje gegeven, alleen de distributieriem moet nog een keer vervangen worden.
cSAm5N9h.jpg



Als laatste de 24 kleppert weer opgezocht en in de Beuntoko gezet.

wBZy1g6h.jpg


Hij wilde nog niet aanpakken, en na wat testen blijkt dat de benzinepomp vastzat....
Afgelopen week nog een goede geregeld, en die erin gezet.

De pomp zit in de tank aan het vlotterelement, en deze is ooit al eens eerder losgeweest. Toen is er in de bodem vd kofferbak een kruis geslepen, om zo makkelijk bij de unit te komen(y)

Dus dankbaar gebruik van gemaakt!

zowIljYh.jpg


Oude eruit, goede er weer in. Accu erop, en........

Krijgt de pomp geen stroom:cry:

Dus waarschijnlijk zit het brandstofrelais vast... Hopelijk van de week nog tijd om die op te zoeken, en kijken of dat de oorzaak is...
 
Jij zult niet de eerste zijn, waarbij het relais doorfikt, als de pomp vast zit. 12v op pin 87 en je hebt stroom, weet je meteen of het relais nog goed is of niet.
 
Ik vermoed dat je Benz niet lui is, maar dat deze auto's zo zijn...… Jeremy C heeft bij Top Gear ooit laten zien hoe een 280sl accelereerde; niet.
Ze lopen wel heel erg mooi, maar echt koppel zit er niet in.
 
Zo een stumper is het niet hoor, af fabriek de spurt naar 100 in 11,5 tellen en een top van 180 km/h. Niet wereldschokkend nu, maar 40 jaar geleden was dit bovengemiddeld vlot. Een golf GTI van die tijd topte op 182 overigens...
 
Omtrent het relais zou goed kunnen kloppen, heb meerdere daarover gehoord.
Die zit als het goed zit ergens achter het dashboard, vd week maar opzoeken.

Omtrent de Benz,
Een racemonster verwacht ik ook niet.
Maar ik had toch iets meer pit verwacht als je het gas wegtrapt. Maar hij blijft wel in een constant tempo van 40km/u naar de 130km/u gaan...

Maar zonder meer een fijne wagen
 
Inmiddels enkele weken verder, en nog onverwacht gesleuteld aan de witte Sierra. De riem was geknapt, en tevens bleek dat de waterpomp ook begon te lekken...

Alles losgehaald, vernieuwd en hij rijdt weer perfect:cool:


Verder afgelopen week nog andere uitbreiding gekregen hiero:cool:

Maandagmiddag ben ik trotse vader geworden van een zoon, Roan:LOL:
Met z'n grote handen en grote eetlust is het al net z'n vadero_O:p

9f520f87004ccb5500879b2f52ea15c0.jpg

c9ce4866a099118fbae59a00f138d84f.jpg


Vrouw en kind maken het goed, en er is hier een enorm trotse grote zus!
Nu eerst maar een paar weken van m'n gezin genieten:):LOL:
 
Gefeliciteerd! Logisch dat de hobby even op een laag pitje staat. P.S.: bij 't 'I love papa'-mutsje had ik eerder 'I love Ford' verwacht :D
 
Gefeliciteerd met nummer 2. Heerlijk dat grote zus zo trots is. (y)

@ Sjon77: Volgens mij draagt de kleine:
s-l1600.png

:T
 
Iedereen bedankt voor de felicitaties!(y)

Inmiddels is de kleine er alweer 3 weken, en het gaat allemaal wel goed, ook hebben we er al wel wat regelmaat in! En we blijven genieten hiero!


De tijd gaat gewoon verder, afgelopen week ging het ineens wel heel hard.

Vorig weekend belde iemand op voor de Mercedes, is wezen kijken en heeft em gekocht!
De beste man was vroegah taxichauffeur in, jawel, een W123.

Nu wilde de man graag weer de oude tijden herleven, en was zoekende naar een goede W123.

ddtpMVxh.jpg



Verder belde er nog iemand op uit België over de '87er Sierra Ghia.
Die is gisteren geweest, en heeft em ook gelijk meegenomen:cool:

De beste man heeft een autogarage, en voor de hobby ook diverse Fords, en een klant van hem had een 3deurs Sierra in nieuwstaat met 52k op de teller. Helaas heeft de auto schade gereden. De zijkant van voor tot achter in elkaaro_O Dus dat wordt em niet meer. Maar wilde graag weer een Sierra met aantoonbaar weinig kilometers, en ook in goede staat.

Dus ook die gaat naar een goede nieuwe eigenaar!
RUg9ccmh.jpg


Nu weer wat ruimte, en kan ik weer wat anders leuks kopen:D
 
Ik respecteer je werk hoor. En ook hoe je probeert alle auto's op de weg te houden. Maar met al die wisselingen van tenaamstellen , gaat er dan bij de rdw of belastingsdienst een lichtje branden? Dat je soort van controle krijgt of je geen bedrijf bent of hoe doe je dit?
 
Haha nou ja, 2 weg, en misschien wel weer 1 erbij. Dan ist alsnog inkrimping:p

Omtrent het wisselen van auto's gaan ze, meende ik, pas bij 10 wisselingen in korte termijn verder onderzoeken hoe of wat.

Nu zit ik daar nog niet aan, en de '87er Ghia had nog Duitse papieren.

Punt is dat ik veel auto's wel mooi vind, en als ik wat interessants tegenkom haal ik het op. Soms met de gedachte voor mezelf, soms om klaar te maken en door te schuiven naar een volgende liefhebber.

Afgelopen week had ik nog contact met een andere Taunusdriver, die er eigenlijk niet meer mee rijdt.

Dus als het even kan, binnenkort maar eens even babbeleno_O
 
Een kennis van me heeft ruim 12 jaar een Taunus coupé, en heeft em afgelopen zomer te koop gezet.
De prijs was stevig, en er is veel aan de auto gedaan: 3 jaar terug opnieuw gespoten en nieuw skaidak, remmerij compleet vernieuwd, cilinderkop aangepast, etc etc etc

Onlangs had ik weer wat contact met hem, en hij had de Taunus nog te koop, en wilde hem wel graag kwijt, omdat ie er ook niet mee rijdt, hij is de afgelopen 2 jaar 3 of 4 keer uit de stalling gekomen.

Gezien het verhaal, en uiteindelijk globaal een richtprijs, wilde ik wel komen kijken, en als het verder prima is, heb ik er een mooie auto bij.

Aangekomen stond de auto idd nog in de stalling, en de eigenaar kreeg em zo gauw niet aan de praat. want hij stond immers alweer een half jaar stil....
Opzich niet erg, maar de eerste indruk viel hij me enorm tegen naar het verhaal en de vraagprijs...... Dus had er al flink de balen in....

Er zit wat rotterij onder de bevestigingsranden van de voorschermen, de A-stijlen en heeft hij wat plekjes in het front.
De plekjes zijn opzich niet erg, maar nagaand dat ie 3 jaar geleden opnieuw gespoten is, en daarna voornamelijk binnen heeft gestaan.... Maar het zijn mij teveel plekjes....

Maar goed, de auto uit de stalling, de boel verder bekeken, interieur is nog orgineel, dus de bekleding vd achterbank is vergaan, en de rest wat verkleurd en stoelen doorgezakt, deurrubbers zijn na 45 jaar ook vergaan en zo zijn er nog wel meer zaken die mij zo opvielen....

Een testritje gemaakt, en met niet al teveel wind in de banden, zwabberde hij alle kanten op, terwijl alle ophangrubbers, kogels etc ook de afgelopen 10 jaar vervangen zijn.
Hij remde wel goed, en verder is het wel een harde auto. De 1.6 4 pitter loopt goed, en reageert goed op het gas.

Weergekomen, en heb de verkoper gezegd wat ik ervan vind, en dat ik em niet voor zijn genoemde prijs wilde hebben.
Hij wilde nog wat tegemoetkomen, maar was mij nog te gek.

Uiteindelijk vroeg hij wat ik er evt voor wilde geven, een prijs genoemd, en hij ging akkoord:eek:o_O

1PfNpBcl.jpg

VLXixQyl.jpg


Onderweg bij de eerste pomp wat wind in de banden gedaan, zat rondom nog 1,3 bar ino_O dus was geen overbodige luxe....

LwowSckl.jpg

MK3yjIPl.jpg


De rit naar huis ging goed, hij loopt mooi op benzine, maar ook hartstikke mooi op lpg:cool:
Wel begon onderweg iets te joelen bij de achteras, dus of het pignonlager of een wiellager oid. Bij thuiskomst waren de banden/velgen niet warm.
Maar eens effe naar kijken.

DQWL1Dsl.jpg

4N1RzPll.jpg


Interieur
rDOo0GDl.jpg

Wus0bpRl.jpg

7xdzTY8l.jpg


Er zit apk op tot eind februari, dus binnenkort maar voor de keuring gooien, en dan zie ik wel wat eruit voortkomt!
 
Mooi, altijd mooi gevonden. Maar duidelijk geen restauratie, beetje opknapwerk, en dan komt het geld wat er in gegaan is, er nooit uit.

Maar dan heb jij wel een leuke auto voor het geld dat je gaf. Veel plezier ermee!!
 
Ja dit zijn ze!
Heel mooi Marco.
#Fordtaunusbruin vind ik de mooiste kleur op deze wagens, alhoewel hij wel lichter lijkt dan in m'n "dromen", of waren er nog meer tinten bruin in die tijd?

Veel plezier ermee.
 
@Zadelsnuiver: Bedankt!

Ze zijn er inderdaad nog in het "donkerbruin"
1280x960.jpg


Maandag nog even een klein rondje opt dorp gereden, en nog een paar foto's geschoten. Hij had wat moeite met starten op lpg, misschien de manier van starten, ik ken de auto immers ook nog niet zo goed....

gWPEX0mh.jpg


ifpKrcrh.jpg


xrh0DSYh.jpg


pQjgLykh.jpg


JLpTp3th.jpg


Verder zit er nog wat documentatie bij, wat wel grappig is

1n8LUTRh.jpg


Hier staan ook nog de gegevens van de eerste eigenaar in!
T95GLMnh.jpg


En zo nog een foto van wat rotterij onder het voorscherm....

U5WuxiKh.jpg


Denk als ik het voorscherm eraf trek, nog aardig wat tegen ga komen....
Maar voor zover verder is de auto nog hard, in de kont en bodem is 3 tot 4 jaar terug al eea aan gelast, waaronder de achterste spatbordranden, wat ook bijzonder netjes is gedaan.

Verder zijn de deurrubbers vergaan, dus die bestel ik eerdaags, en er zit iets in de achteras niet helemaal lekker, dus ook niet te lang mee doorrijden....

Via een berichtje op social media kwam ik nog in contact met iemand die nog een vracht onderdelen van een TC1 heeft liggen, hier ga ik komend weekend nog kijken wat het allemaal is, en of ik er wat mee kan.
 
Gaaf hoor! En van dat inkrimpen van het wagenpark komt echt niets terecht he! :D
Maandje later geregistreerd dan mijn Kever overigens! (y) Die is van 28-02-1973.
Mooi, al die oude documentatie erbij.
 
Wagenpark inkrimpen gaat denk ik niet lukken. Er is ruimte en kennis..... :cool:

Ben nu alweer benieuwd naar de eerste aankoop van 2019 :T
 
Allereerst iedereen de allerbeste wensen en een gezond 2019 toegewenst!

Normaal heb ik altijd een jaaroverzicht, maar dit jaar vanwege de drukte is dat er niet van gekomen....

Afgelopen jaar is er bij mijn wagenpark ook weer vanalles gebeurd.

De Thunderbird kreeg zonder al teveel problemen kenteken en apk:cool:
Er zijn meerdere Sierra's gekomen en gegaan. Een enkeling gesloopt, de rest is doorgegaan naar andere liefhebbers.

Ook diverse meetings en oldtimerdagen geweest, wat ik ook graag doe.

Ook (helaas) afscheid genomen van mijn daily Sierra, de '86er Le Mans. Maar heb er een waardige opvolger voor weer, de '93er Sierra station:cool:

Verder nog vreemgegaan met een heuze Benz, ook superfijne wagens, en snap echt wel waarom mensen zo graag met zo'n auto willen rijden!
Maar tis geen Ford, dus deze is ook alweer bij de volgende liefhebber terechtgekomen.

En op het nippertje nog een '73er Taunus Coupé gekocht:cool:

Maar het allermooiste blijft toch wel de gezinsuitbreiding hiero:cool::LOL:


Vorige week ben ik bij de partij onderdelen wezen kijken, en heb uiteindelijk de kroam meegenomeno_O

Als ik een rollende body zou hebben, kon ik em zo opbouweno_O Plaatwerk, verlichting, compleet net skai interieur, V6 motor, kabelbomen, compleet dashboard etc etc
Dus aanhanger redelijk vol, en de Mondeo ramvolo_O

sE6yR5cl.jpg

9qUdSdBl.jpg


Moet alles nog een keer uitzoeken, waar ik wat mee kan, en waar ik niks mee kan.

Het interieur van de coupé heeft z'n beste tijd wel gehad, en ik heb nu een knap skai interieur liggen.
Dus de gelegenheid om de boel om te doppen, en omdat er toch wat laswerk voorin zit, waardoor water in de auto lekt, ook wel fijn om de rest vd bodem te bekijken.

Dus heb nu bij de coupé de boel eruit gehaald, en kwam al een vracht glaswol tegeno_O
9qUdSdBl.jpg


De achterste zijpanelen van een coupé zijn anders dan die van een 2deurs sedan (Coach). Dus die kan ik niet overzetten...
Dus besloten om alleen de achterbank en stoelen over te zetten. De achterbank zit er alweer in, en staat opzich niet verkeerd.
zAINaaOl.jpg


De bodem valt me nog reuze mee wat rotterij betreft, wel wat oppervlakkige roest, en bij de bijrijderskant, waar ook de lekkage zit, is hij onder de harde dempingslaag ook nog hard.
FuLttO9l.jpg


QEZ3k0Rl.jpg

De roest die op de bovenste foto is te zien, is van het roestgat bovenin....

Bestuurderskant:
cpeezItl.jpg

sIoPdeBl.jpg

Hier alleen in de hoek een klein gaatje, dus is goed te doen!

Nu hoop ik binnenkort tijd te vinden om er nog een paar avonden/dag aan te spenderen om de boel weer op te lassen. Dan kan ik de rest van het interieur mooi schoonmaken en er weer indoppen.

Verder ook nog een trekhaak voor mijn Sierra station opgehaald, dus die binnenkort ook maar klaarmaken, en zien of ik em eronder kan bouwen(y)
 
Goede middag;

Ik zie op het forum dat als liefhebberij de ford taunus hebt
Ik zelf heb sinds kort een taunus gt coupe uit 1973 maar ik mis het originele stuur
heb jij dat toevallig nog een liggen. ook het gt embleem op de achterklep mis ik.
ps, het stuur van een gxl is hetzelfde.

Groeten,
Wim van de Ven.
 
Dat is de enige reden om je aan te melden en je enige post, Wim? Beetje meer vertellen over jezelf en je auto's is wel zo leuk en neigt minder naar "consumentje spelen".

Waarom heb je deze Taunus gekocht? Wat voor staat, kleur en herkomst? Wat is de r4st van je automobiele historie?
 
Tuurlijk niet ben nu pas op dit forum terecht gekomen en weet nog niet hoe het allemaal werkt.
Mijn naam is wim woon in venray
ben 59 jaar oud en heb 40 jaar geleden ook een gt gehad.
ik zei altijd tegen mijn kinderen als ik er ooit nog een vind zou ik hem wel willen hebben.
en in december stond er een op marktplaats wezen kijken en meteen gekocht.
hij heeft 9 jaar in een schuur gestaan wat ook wel te zien is stof vogelpoep en nog veel meer.
daarvoor heeft ie in belgie gereden , aan de bekleding te zien heeft ie niet veel buiten gestaan .
alleen bij de bestuurdersstoel is het skai stuk en de bovenkant van de achterbank ie wat gescheurd.
Eenmaal thuis heb ik zuigers en de cilinderwand met een camera bekeken deze zagen er nog goed uit motor zat niet vast
er zat nog benzine in, accu erop 2 minuten gestart en hij liep wel niet goed maar toch na 9 jaar stilstaan.
ben nu bezig om hem op te knappen stoelen en bank eruit gehaald schoongemaakt en onder de vloerbedekking gekeken wat denk je niet rot of geroest.
Alleen het spatbord rechts boven het knipperlicht is wat doorgeroest en hier en daar wat oppervlakkige roest
ben nu bezig met een donorauto een taunus van 1982 ben benieuwd of de achter remmen over te zetten zijn lijken hetzelfde.
Ik weet nog niet hoe ik de foto's hier op het forum krijg kan iemand mij daarin helpen.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Groeten Wim
 
Hallo Wim,

Het is beter om even een eigen topic te starten. Dat is overzichtelijker.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
Terug
Bovenaan