Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Het was zeker lachen, na de eerste sprint keek hij verschillende keren in zijn binnenspiegel zo van WTF....Uiteindelijk kon er nog een mini duimpje vanaf...;) Het is wel mooi om te zien dat hij onderin eigenlijk niet echt wegloopt en zodra hij boven in de toeren komt paktie gelijk een aantal meters...

De camera die ik gebruik is een Novatek G1WH. Verder heb ik totaal geen ervaring met video's in elkaar prutsen dus ik zal eens letten op bijvoorbeeld videostabilisatie.

FOFO ST it is!! zei:
Na het filmpje van Peter te hebben gezien heb ik ook besloten om een dashcam te kopen. De eerste rit leverde meteen een erg leuke sprint op!

Klik hierrrrrrr

Leuk filmpje. Mijn camera is de tegenhanger van de GoPro: een Contour +2. Stevige prijs maar kwaliteit is wel dik in orde.

FOFO ST it is!! zei:
Het was zeker lachen, na de eerste sprint keek hij verschillende keren in zijn binnenspiegel zo van WTF....Uiteindelijk kon er nog een mini duimpje vanaf...;) Het is wel mooi om te zien dat hij onderin eigenlijk niet echt wegloopt en zodra hij boven in de toeren komt paktie gelijk een aantal meters...

De camera die ik gebruik is een Novatek G1WH. Verder heb ik totaal geen ervaring met video's in elkaar prutsen dus ik zal eens letten op bijvoorbeeld videostabilisatie.

Ha, sprintje met camera maakt het wel een stuk leuker. Je moet wel goed nadenken over waar je de camera plaatst want tegen de meeste auto's komen die niet eens in beeld als ze naast je beginnen :)
Als alles goed gaat kan ik deze week mijn auto's ophalen van de boot, dan kan de fun beginnen!

Gisteren tegen middernacht: ik zie een Golf vrij snel naderen en die gaat helemaal links staan aan het verkeerslicht. Het enige probleem is dat ik mijn videofragmentjes niet meer kan bewerken met Imovie. Ik heb het formaat al verscheidene malen aangepast maar het wil niet lukken dus heb ik Contour (waar mijn camera vandaan komt) een mailtje gestuurd of ze me kunnen helpen. Dus bij deze, je moet je pc of gsm draaien anders mis je al de actie.
Type golf heb ik geen idee, ik rijd zelf een 320cd gechipt met 196 pk en 423 nm.
https://www.youtube.com/watch?v=946GW-J6TiM&feature=youtu.be

Je kunt ook rechtstreeks op Youtube een bewerking doen: https://www.youtube.com/watch?v=lesh5HoNxEo

Heeft er overigens iemand een idee om welk type Golf het hier gaat? Ik geloof namelijk niet dat dit om een 1.4 gaat of een gewone 2 liter diesel..

Peter_320 zei:
Heeft er overigens iemand een idee om welk type Golf het hier gaat? Ik geloof namelijk niet dat dit om een 1.4 gaat of een gewone 2 liter diesel..

De 1.4 tsi met 160 pk lijkt me in dit geval de meest voor de hand liggende keuze.
Gaat standaard rond de 8,0 van 0-100.
Dus wel een 1.4 waarschijnlijk;-)
Ook kan het een 2.0 TDI 140 pk zijn met een tuning naar rond de 170 pk en 400 nm
Geen GTI of GTD gezien de uitmonstering en bumpers;)

't Zou leuk zijn mochten we eens ergens kunnen afspreken en een paar sprintjes te doen onder forumleden. Staande of rollende start, lachen toch?

Haha, leuk filmpje weer. Die hartslag is geniaal...:) Ik voel een nieuwe trend opkomen...

Een meeting lijk mij wel een keer leuk...(y)

Nou, ik mocht net nog even (nadat er voor onze neus dik door rood gereden werd) een ferme sprint trekken tegen een BMW M550D. En....het staat op camera...:)

BMW M550D

Ik heb mijn spul binnen dus, ja meeting leuk. Het liefst zo snel mogelijk, voordat de ST verder is getuned en we er alleen nog de achterlichten van zien :p

Foi, dat gaat lekker. Maar hij heeft 380pk, 740Nm onder de kap en xDrive + 4,9s naar de 100.
Valt me tegen van dat ding. Hoewel, 1975kg leeggewicht is al snel 2100kg rijklaar.

Jouw ST is en blijft héérlijk vlot :)

Bedankt voor de reacties :). Dit was en is echt genieten! M'n STtje doet het goed...;)

1975Kg tegen 1292Kg scheelt nogal he...En als je goed kijkt zie je dat we niet helemaal stil staan waardoor zijn voordeel van 4 wiel aandrijving minimaal is...En dus het grootste voordeel van hem in een 0-100 sprint te verwaarlozen is.

@ Ordep, verder tunen doe ik niet meer. Vanaf een graad of 18 krijg ik alles nog redelijk goed op de weg en dat wil ik graag zo houden. (y)

FOFO ST it is!! zei:
Nou, ik mocht net nog even (nadat er voor onze neus dik door rood gereden werd) een ferme sprint trekken tegen een BMW M550D. En....het staat op camera...:)

BMW M550D

Geweldig. (y) Wat een vermogen zit er in die Focus. Hoe reageerde de bestuurder van de BMW?

Met mijn auto valt er weinig te sprinten. Ik heb het soms zelfs lastig tegen die elektrische trolleybussen die ze hier hebben. :) Vanuit stilstand tot ongeveer 30km/h gaan die een stuk harder van kiet dan je zou verwachten namelijk.

FOFO ST it is!! zei:

BMW M550D

Netjes!
Alleen let je wel een beetje op met sprinten op die weg, daar word toch regelmatig gecontroleerd en zijn er al een enkele hun rijbewijs kwijt geraakt ;)
Ik weet niet of je vaker daar rijd?

mooi filmpje!
ik vraag me af of de BMW (vanaf prijs > 100k haha) voluit ging? of dat ie het maar liet varen toen hij zag dat er niet zo makkelijk overheen te blazen was

PhantasmaNL zei:
mooi filmpje!
ik vraag me af of de BMW (vanaf prijs > 100k haha) voluit ging? of dat ie het maar liet varen toen hij zag dat er niet zo makkelijk overheen te blazen was

Die BMW ging zeker voluit hoor, je gaat niet voor 80% of zo;-)
De pk gewichtsverhouding van de Ford is beter en de 4,9 van 0-100 die voor de m550 wordt opgegeven is in meerdere tests wat te optimistisch gebleken. De start was rollend en je zag mooi dat de Ford op iets hogere snelheid echt voorsprong nam.
En voor mijn gevoel is de M550d echt wat overrated... Zo vreselijk snel is die in de praktijk niet. Een gewone 535d is eenmaal rollend bijna net zo snel.

Zie hier wat ik bedoel over de M550 en de 535.

https://www.zeperfs.com/duel4361-4318.htm

Verschil is ontzettend klein.
Als je kijkt naar de fabrieksopgave lijkt de M550 ontzettend snel. Eigenlijk dezelfde opgave als de E60 M5.
Maar die M5 is zo ontzettend veel sneller eenmaal rollend... Geen vergelijking in de praktijk.

Blue Knightrider zei:
Zie hier wat ik bedoel over de M550 en de 535.

https://www.zeperfs.com/duel4361-4318.htm

Verschil is ontzettend klein.
Als je kijkt naar de fabrieksopgave lijkt de M550 ontzettend snel. Eigenlijk dezelfde opgave als de E60 M5.
Maar die M5 is zo ontzettend veel sneller eenmaal rollend... Geen vergelijking in de praktijk.

Die E60 M5 is volgens mij de voorganger van de meest recente M5, die nog een stuk sneller is dan de E60, de F10-versie.
https://www.youtube.com/watch?v=Ub8LSlpdZcQ

309 Turbo, ik kom daar wel vaker. Het is er ook wel een weg voor inderdaad.

De BMW ging er zeker 100% voor. De specs die Blue Knightrider post onderschijven dat. Ik heb nooit een 0-100 sprint gemeten maar denk dat die ergens tussen de 5,5 en 6.0 sec zal liggen. Aangezien die BMW 5.3 sec nodig heeft en minimaal voordeel van zijn 4 wiel aandrijving kan het niet anders. Ook is de Focus in de 100-200 sprint aanzienlijk sneller, daar zou de BMW 16.0 sec voor nodig hebben. Afhankelijk van de buitentemperatuur zit de Focus tussen de 12,5 en 13,0 sec vanuit de 4 gemeten tel er een schakelmoment bij op en het zal nog onder de 14 seconden uitkomen.

Leuk zo die nababbel....:D

Peter, zo'n M5 is denk ik wel 'ietsje' sneller dan een M550D of gechipte Focus ST...:T

Ik kom eigenlijk nooit in dit topic, maar ik had laatst wel een bijzondere. Motorrijder rijdt bij een verkeerslicht tussen de wachtende auto's door en gaat voor de rechterbaan (van de twee) voor rechtdoor staan. Ik stond zelf vooraan in de linkerrij voor rechtdoor, in een Twingo, zo'n spaardieseltje.

Licht op groen, ik volgas weg met dat koekblik... Hou ik die idioot toch bij :LOL:
Tot de 60 of 70 ofzo, daarna moesten we ritsen en aansluiten in de rij voor de rotonde even verderop.

@PM zei:
Ik kom eigenlijk nooit in dit topic, maar ik had laatst wel een bijzondere. Motorrijder rijdt bij een verkeerslicht tussen de wachtende auto's door en gaat voor de rechterbaan (van de twee) voor rechtdoor staan. Ik stond zelf vooraan in de linkerrij voor rechtdoor, in een Twingo, zo'n spaardieseltje.

Licht op groen, ik volgas weg met dat koekblik... Hou ik die idioot toch bij :LOL:
Tot de 60 of 70 ofzo, daarna moesten we ritsen en aansluiten in de rij voor de rotonde even verderop.

Ik mis alleen het bijzondere aan het verhaal?

@PM zei:

Waarschijnlijk het verhaal van de motorrijder in kwestie:
"Sta ik vooraan bij het verkeerslicht, denkt zo'n gast met een Twingo dieseltje mij eruit te trekken. Ben maar een beetje gelijk met hem opgereden, klein beetje gas, hem laten winnen, zijn dag ook weer goed. Brullen dat dat hok deed!"

;) :T

Jongens, niet zo flauw. @PM helemaal in de wolken, halen jullie hem zo weer neer...

Airplane-crash.png

Haha het was nou niet bepaald dat ik er trots op was hoor, meer verbaasd dat zo'n idioot eerst voordringt en vervolgens dus niet doorrijdt.
Maar misschien had dit toch meer thuisgehoord in het topic waar een paar weken geleden gediscussieerd werd over het nut en de noodzaak van het voordringen-en-niet-doorrijden.

Brullende motor: had het maar geen voorheen-belastingvrij-koekblik-met-diesel moeten worden die pas boven de 2000 tpm een beetje fatsoenlijk loopt ;)

Vandaag een langverwacht duel: mijn gechipte 320 diesel coupé tegen een vriend zijn Z3 2.8.

Specs Z3: 193 pk, 280 nm. 0-100 in 6.9
Specs 320cd: 196 pk, 423 nm, 0-100 in x.x (beide auto's door de jaren heen wel wat vermogen kwijt)

Hoewel ik dit duel op beeld heb vastgelegd reden we op een 2-baansweg waar een maximumsnelheid geldt maw ik ga het filmpje niet online zetten. Beetje jammer want op zich was het al vrij laat en was er weinig verkeer..

Wat betreft het duel, ik kreeg van een paar vrienden te horen dat ik wellicht geen schijn van kans ging maken maar ik had goede hoop. Zonder echt een ideale start (turbolag?) verloor ik niet teveel ruimte waardoor de mogelijkheden open bleven. Niet dat ik echt wielspin had maar met mijn benzine vroeger had ik ook af en toe het probleem dat je ff een 'dipje' hebt en dan pas voluit kan gaan. Eind 2e versnelling ging ik erop en erover en t.e.m. eind 4e versnelling lag ik verbazend genoeg nog steeds voor, tot de misshift naar zen 5. Dan kwam ie voorbij.

We hebben deze nog 1x overgedaan en ondanks ik een fractie sneller weg was gaf ik de voorsprong niet meer weg. Al bij al, het was leuk om te zien waartoe mijn coupé in staat is en dat hij de 2.8 het toch erg lastig kan maken.

Kwam gisteren naast een PT cruiser tot stilstand bij een rood licht. Leek veelbelovend, gezien de rijstijl leek hij er zin in te hebben, totdat ik een glimp opving van een motorrijder met een geel hesje enkele autos achter me. Toen toch maar de cc op 53 km/h gezet terwijl de motoragent strak achter me bleef rijden. Bij de volgende kruising sorteerde ik links voor, terwijl hij vol gas langs de file door rood ging, er viel hier (vandaag) niks te halen.

FOFO ST it is!! zei:

De BMW ging er zeker 100% voor. De specs die Blue Knightrider post onderschijven dat. Ik heb nooit een 0-100 sprint gemeten maar denk dat die ergens tussen de 5,5 en 6.0 sec zal liggen. Aangezien die BMW 5.3 sec nodig heeft en minimaal voordeel van zijn 4 wiel aandrijving kan het niet anders. Ook is de Focus in de 100-200 sprint aanzienlijk sneller, daar zou de BMW 16.0 sec voor nodig hebben. Afhankelijk van de buitentemperatuur zit de Focus tussen de 12,5 en 13,0 sec vanuit de 4 gemeten tel er een schakelmoment bij op en het zal nog onder de 14 seconden uitkomen.

Peter, zo'n M5 is denk ik wel 'ietsje' sneller dan een M550D of gechipte Focus ST...:T

Weet ik hoor, maar ik dacht dat Blue knightrider bedoelde dat de E60 M5 in hetzelfde gamma zit als de M550d, wat niet zo is. De F10 M5 is namelijk de meest recente M5.

FOFO ST it is!! zei:

Ik was ook benieuwd wat zo'n ST zou presteren tegen een Honda S2000 en bij deze heb ik al videomateriaal gevonden.

Eigenaar van de ST:'we were suprised because on paper, the 2 cars have a similar power to weight ratio. But I guess it more of less comes down to the power curve of each car, being that the S2K's is much more prominent in the upper RPMS while the ST gets its power quicker down low.

sprintje

Lang niet meer gepost en dat zal ook zo blijven

Motorblok is inmiddels terug van revisiebedrijf en ziet er weer perfect uit.

motor is nu voorzien van zowat de beste performance spullen die er zijn op de zuigers na. Ik rijd regelmatig korte ritjes en dan zijn forged zuigers niet ideaal omdat deze veel beter warm gereden moeten worden. Wel zijn er forged drijftstangen, ARP stud en ACL lagers gemonteerd. Blokje zou dus ongeeer 300-350 wielpk makkelijk aan moeten kunnen met een goeie tune.

De turbo die ik er op heb zitten is ook compleet gerevisieerd door een revisie bedrijf die ook rally turbo's doet reviseren. En zijn enkele dingen vervangen die ze ook in de rally gebruiken voor betere duurzaamheid.

De TD04l zal op mijn 1.8 maximaal 250-260 wielpk kunnen leveren heb ik zo het idee. Maar dat is slechts een gok en kan lager of hoger uitvallen.

Bij wegwerkzaamheden op de snelweg waren er twee rijstroken afgesloten, een nieuwe A4 (leek diesel met 2 zwarte pijpjes) 2 auto's achter mij ging naar rechts, haalde mij in de file rechts in en schoof voor mij er weer tussen. Dit gebeurde op een normale manier, ik kon gewoon gas loslaten en weer afstand nemen. Maar dit betekende wel dat er een onvermijdelijke sprint zou komen wanneer de 2 rijstroken links weer open gaan :D. Het resultaat na die sprint was dat de A4 nog kilometers lang op gepaste afstand bleef rijden terwijl ik bij wisselende limieten >100 ongeveer +20 aanhield.

Even later, bij het invoegen op een snelweg zag ik een V40 vrij sportief rijden. Ik voegde achter hem in en hij deed er nog een schepje boven op, had het dakje omlaag en kon zijn katalysator ruiken. Bleef er maar achter hangen, het ging al hard genoeg, spoedig moesten we allebei dezelfde afslag nemen. In de bocht deed hij goed z'n best maar ik kon er toch vrij snel langs. Bij het verkeerslicht hadden we allebei een dikke grijns op het gezicht en kreeg ik een duimpje.

Begin deze week tegen een golf 2 g60 230 pk en vandaag tegen een vriend zijn volvo v50 2.0 diesel 136 pk. Laatstgenoemde staat op film. De g60 was sneller hoewel ie steeds wielspin had maar liep op zich niet zoveel weg van me. Ik heb nu ook (te laat) ontdekt dat mijn auto toch ietwat sneller accelereert met DSC af.

https://www.youtube.com/watch?v=NyMvSO15AQM&feature=youtu.be

Afgelopen zondag deed zich dit sprintje voor tijden een tourrit met 19 Porsches. Er zat duidelijk nog genoeg pit in deze mooie oude 911:
https://www.youtube.com/watch?v=UZ9x8DTX1bU

Update-je:

Vaste stoplichtsprinters in dit topic:

Veilside met een Skyline R33 Gt-r. 0-100 in 3.9sec.
Axxel met een Dodge Ram SRT-10. 0-100 in 4,9sec. Verkocht, op zoek naar iets nieuws.
stefan740 met een 3200 GT. 0-100 in 4,9 sec.
Opspeed met een beest van een Speedster. 0-100 in 5.0sec
Vincent MX-5 met een Mazda MX-5 1.8 Turbo, 0-100 in 5,5s
-Comas- met een Mazda 3 MPS. 0-100 in 6.1sec.
Malt007 met een CLK 430. 0-100 in 6,3sec.
Adinsx met een Megane RS. 0-100 in iets onder de 6.5sec.
Mooggie met een dikke 535d. 0-100 in 6.5sec.
S8Powerrr met een D2 Audi S8. 01-00 in 6,6sec.
Blue Knightrider met gekietelde Alfa 164 3.0V6. 0-100 in 6.7sec.
FOFO ST it is!! met een snelle Focus ST. 0-100 in 6.8sec.
stefan740 met een gekietelde Cooper S. 0-100 in 6.8sec.
Vtecfreak met een Honda Prelude. 0-100 in 6.8sec.
v64m1972 met een Golf 4 V6. 0-100 in 7.2sec.
Clocala met een Polo GTI. 0-100 in 7.2sec.
bobo3 met een Octavia RS DSG. 0-100 in 7.3sec.
B-real met ook een Leon 1.8T. 0-100 in 7.7sec.
Ordep met een Toyota Highlander 3.5 V6. 0-100 in 7,8sec.
Thomas20VTT met een Leon 2.0TDI Abt. 0-100 in 7.8sec.
Tomolino met zijn nieuwe aanwinst. Alfa 155 2.6 V6. 0-100 in 7.8 sec.
Vtecfreak met een Xedos 9. 0-100 in 8.0sec.
Cobra_23 met een benzine E46, 320Ci. 0-100 in 8.2sec.
gtti met een Charade Gtti. 0-100 in 8.2 sec.
Blue Knightrider met een 605 3.0V6. 0-100 in 8.4sec.
Maikelz met een MX-6 V6. 0-100 in 8.5sec.
Robertdj met een Peugeot 106 GTI. 0-100 in 8.7sec.
Shady met een gechipte Passat 2.0TDI. 0-100 in 8.75sec.
309 Turbo met een Chrysler Neon. 0-100 in 8.8sec.
BMW M3 CSL met een 106 Rallye ph1. 0-100 in 9.3sec.
Boet met een Roomster gechipte Rommster 1.9TDI. 0-100 in 11.0sec
Geelhoed met een Ford Mondeo. 0-100 in 12.1sec.
Ricky-G met een Corolla 1.3 16v. 0-100 in 12.5sec.
Geelhoed met Ford Ka 0-100 in 13,1sec.
309 Turbo met een trage Peugeot 309. 0-100 in 13.4sec.

stefan740 zei:
Update-je:

Vaste stoplichtsprinters in dit topic:

Axxel met een Dodge Ram SRT-10. 0-100 in 4,9sec. Verkocht, op zoek naar iets nieuws.
309 Turbo met een trage Peugeot 309. 0-100 in 13.4sec.
Waarom sta ik er niet tussen? ik post elke keer als ik een stoplichtsprintje meemaak.
Ik zet me er zelf wel tussen dan:
Fordlover1 met een Ford mondeo V6 0-100 8.3 sec.
309 Turbo met een trage Peugeot 309. 0-100 in 13.4sec

Toen ik de auto nog niet zo heel lang had heb ik ooit langs een mondeo v6 gestaan. Was toch best vlot, kon 'm niet niet bijhouden.

Ik sta er ook niet tussen, mijn Sub doet 0-100 in 5.9 sec.
Heb wel regelmatig sprintjes gepost hier, maar al een tijd geleden.
Blijkbaar te lang geleden.

Kwam vandaag overigens een kennis tegen met zijn Ford Focus RS, goed voor 350 pk.
Helaas voor hem regen, dus gemakkelijk het sprintje gewonnen.

Stond al een berichtje van hem in mijn telefoon, iets met valsspeler.:T

Ik sta er ook niet tussen en volgens mij is FOFO zijn tijd ook niet erg actueel meer.
En er staan een aantal namen in het rijtje van mensen die hier volgens mij al tijden niet meer posten.
Dus misschien beter een heel nieuw rijtje maken?

VincentMX-5 zei:
Toen ik de auto nog niet zo heel lang had heb ik ooit langs een mondeo v6 gestaan. Was toch best vlot, kon 'm niet niet bijhouden.
Nee idd is geen slome bak, maar tussen al die andere tijden lijkt die wel langzaam :p

Ik ben dan wel geen regelmatige poster maar lees wel altijd mee! Sprint natuurlijk ook wel maar ben helaas geen mooie verhalen verteller dus dat zal ik jullie besparen. Zet mij ook maar op de lijst.
0-100 3.3sec
100-200 6.8sec

De Highlander is omgeruild, kom nu een paar plekjes hoger op de lijst. De officiële 0-100 is 5.0 voor de pdk en 5.1 voor de handbak. Diverse tests laten echter 4.8 zien voor de pdk, dus ik hou het op 4.9 voor mijn handbak.

Ordep met een Boxster S, 0-100 in 4,9sec.
Fordlover1 met een Ford mondeo V6 0-100 8.3 sec.
309 Turbo met een trage Peugeot 309. 0-100 in 13.4sec

Auditurbo zei:
Ik ben dan wel geen regelmatige poster maar lees wel altijd mee! Sprint natuurlijk ook wel maar ben helaas geen mooie verhalen verteller dus dat zal ik jullie besparen. Zet mij ook maar op de lijst.
0-100 3.3sec
100-200 6.8sec

Wel even handig om er bij te vertellen om wat voor auto het gaat

Terug
Bovenaan