Stoplichtsprintjes III: You vs ...

mozarella zei:
Enige kritische commentaar is hier uiteraard niet welkom. Het zal de doorsnee weggebruiker worst wezen of uw Lada nu in 3 , 7 dan wel 12 seconden van 80 naar 120 gaat. Denigrerend doen over iemand met een pet op die zich wel aan de legale sneheden houdt is ook niet netjes.

Waarom zit je hier op het forum eigenlijk? Om een mening te geven over een bepaalde auto?

Wat kan ons het een worst zijn wat jij van een auto vind. Denigrerend doen over een mensen die zich aan de legale snelheden houden maar er wat sneller willen zijn is ook niet netjes.

Eigenlijk moet we inderdaad niet reageren op dit soort stokers, maarja zo lastig...

Mijn laatste sprint is van twee weken geleden, na een reis van 1400 kilometer eindelijk het laatste stoplicht.
Ik stond met twee vrienden, fietsen achterop en volle bepakking te wachten toen ik in mijn spiegel(de zojuist ingehaalde) Cherokee aan zag komen.
Hij rolde denk ik met zo'n tien km/h richting het stoplicht en ik stond stil, groen, volgas weg, ik trok redelijk met hem mee tot ik een foutje maakte van de twee naar drie.
Uiteindelijk had hij bij 120 een neuslengte voorsprong en heb ik hem voor me in laten voegen, toch leuk om de reis zo af te sluiten.. ;)

Vandaag een Ferrari 458 eruit getrokken bij het stoplicht.
Regen, dus niet al te moeilijk.

Toen hij me uiteindelijk voorbij kwam nog even genoten van het geluid, mijn geluk dat we net een tunnel in reden.(y)

Kwam net naast een Opel Insignia tot stilstand vooraan bij een verkeerslicht. Had niet echt de bedoeling om er vol voor te gaan, koude motor, niet zo snelle "tegenstander" en weg was nog nat van regenbui. Ik schakelde al snel door naar 2, maar toen de Opel er naast bleef ging ik toch iets langer door in de 2. Tot mijn verbazing bleef de Opel er praktisch naast. Verderop sloeg ik af naar het tankstation en de Opel moest er ook wezen. Bleek het om een OPC te gaan, 4WD en getuned naar 400 pk.

Na lange tijd weer eens een stoplichtsprintje.

Op de N200 richting halfweg (vanaf Amsterdam) sta ik rechts naast een Audi A6 diesel. Audi had dubbele pijpjes, sportvelgen etc.
Had dus het idee dat de Audi me eruit (makkelijk) zou trekken. Stoplicht op groen, Audi ging er er vol voor. Tot m'n verbazing kon ik, zonder voluit te gaan, goed volgen.

Bij het volgende stoplicht (goede 3 km verder) staan we weer naast elkaar vooraan bij het stoplicht (het was rustig en ik kon wat wurmen). Bij groen gingen we nu beide voluit. Hierbij kwam ik ongeveer 3 autolengtes voor totdat ik bij te hoge snelheden het gas er wat afnam.

De Audi ging tot nog hogere snelheden door. Daar ik de eerstvolgende afslag moest hebben, heb ik geen gezichtsuitdrukking meer meegekregen :)

Wat later bij de BP benzinepomp via kenteken naar de spec's gekeken. Audi A6: 180pk op ruim 1600km tov Octavia RS:200pk op ~1350 kg.

VincentMX-5 zei:
Maar wat zou jij denken als je net 2-3 ton uitgegeven hebt aan je supercar en dat 'kut' hatchbackje kan je gewoon bijhouden. Ik zou 'm gelijk terug brengen naar de Audi dealer van zoek het uit met dat ding:D

Heb je al gehoord van Underground Racing? Daar kan je je R8 of Gallardo voor een stevige prijs onder handen laten nemen en verlies je zelfs tegen een snelle moto niet meer.

Audi R8 V10 Turbo Systems

Stage 1 Turbo System
800 WHP on pump gas (93 octane)
Tuning with stock Bosch ECU's
R8 V10 models at $32,000 installed

Stage 1 Turbo System
1000 WHP on race fuel (VP-C16 117 octane)
R8 V10 models at $39,000 installed

Stage 2 Turbo System with Modified Engine
850 WHP on pump gas (93 octane)
1150 WHP on race fuel (VP-C16 117 octane)
R8 V10 models at $69,000 installed

Stage 3 Turbo System with Modified Engine
1000 WHP on pump gas (93 octane)
1250 WHP on race fuel (VP-C16 117 octane)
R8 V10 models at $94,000 installed

Race Version Turbo System with Highly Modified Engine
1050 WHP on pump gas (93 octane)
1500 WHP on race fuel (VP-C16 117 octane)
R8 V10 models starting at $109,000 installed

Peter_320 zei:
VincentMX-5 zei:
Maar wat zou jij denken als je net 2-3 ton uitgegeven hebt aan je supercar en dat 'kut' hatchbackje kan je gewoon bijhouden. Ik zou 'm gelijk terug brengen naar de Audi dealer van zoek het uit met dat ding:D

Heb je al gehoord van Underground Racing? Daar kan je je R8 of Gallardo voor een stevige prijs onder handen laten nemen en verlies je zelfs tegen een snelle moto niet meer.

Stage 1 Turbo System

Stage 1 Turbo System

En er rijden ook hayabusa turbo's rond, en die rijden die getunede R8 weer los.

Er rijden ook 700-800pk MX-5'en rond in amerika. Is ook sneller als zo'n getunede R8.. 700-800pk op 1100kg. Of 1000pk op op 1500kg

VincentMX-5 zei:
Peter_320 zei:
VincentMX-5 zei:

Stage 1 Turbo System

Stage 1 Turbo System

En er rijden ook hayabusa turbo's rond, en die rijden die getunede R8 weer los.

Er rijden ook 700-800pk MX-5'en rond in amerika. Is ook sneller als zo'n getunede R8.. 700-800pk op 1100kg. Of 1000pk op op 1500kg

1000 pk? Geen idee of je gezien hebt dat bij Race version 1500 whp staat, en dat is dus niet het vermogen aan de krukas maar gemeten aan de wielen. Bij de Gallardo hebben ze intussen een 2R met 1750 whp die in het filmpje boven je reactie een Hayabusa Turbo eruit rijdt. Daar gaat dus je stelling van die hayabusa turbo. Intussen hebben ze bij Underground Racing zelfs een X-versie, die rond de 2300 whp zou moeten leveren. Check even volgende link:

https://autostrada.tv/blog/gallardo-superleggera-verbreekt-record-van-ams-alpha-12/20380/

Vanaf stilstand een mijl rechtdoor in 21.8 seconden met een eindsnelheid van 426 km/u. De V10 van de Gallardo zit ook in de R8 al wist je dat wellicht al.

De snelste Mx-5 van Amerika waarover je het hebt zou de 1/4 mijl rijden in zo'n 8.5 seconden tegen 264 km/u, wat uiteraard waanzinnig snel is: https://www.youtube.com/watch?v=0KPyTme1Agk

De veel zwaardere Gallardo met 1750 whp doet het in 8.3 seconden, misschien niet veel sneller maar met een eindsnelheid van 289 km/u (30 kilometer sneller!). Underground Racing houdt zich overigens niet bezig met de jacht op de 1/4 mijl maar eerder met de 1/2 of 1 mijl. En wat doet zo'n Gallardo in de halve mijl? 224 mph, zo'n 358 km/u. Bewijs? https://www.youtube.com/watch?v=rdZWbP9fZDs

Conclusie: als je dus denkt dat die Mx-5 met de helft van het vermogen van de Gallardo of de R8 sneller is ondanks het lagere gewicht vraag ik je een video te laten zien waarin een Mx-5 allereerst al boven de 360 rijdt op de autosnelweg. Het is trouwens niet omdat je een supersnelle auto hebt die op de dragstrip de rest het nakijken geeft dat ie hetzelfde presteert in een rollende race op de autosnelweg, daar gaat het hem puur om het vermogen op de weg te krijgen en daar slaagt een 4-wielaangedreven auto altijd beter in.

En waar het me in eerste instantie om ging, is een hatchback van +/- 40k bijna net zo snel is als een supercar van 200k. Er zijn altijd snellere auto's. Auto's die jij nou laat zien met tuning kosten ruim 3-4 ton

En niemand op straat rijdt met racegas

En als we het over een dragstrip hebben, daar worden speciale dragrace banden gebruikt op speciaal asfalt. En ook worden ze ff lekker warm gereden. De speciale dragraces wagens zijn gewoon rwd.

VincentMX-5 zei:
En waar het me in eerste instantie om ging, is een hatchback van +/- 40k bijna net zo snel is als een supercar van 200k. Er zijn altijd snellere auto's. Auto's die jij nou laat zien met tuning kosten ruim 3-4 ton

En niemand op straat rijdt met racegas

En als we het over een dragstrip hebben, daar worden speciale dragrace banden gebruikt op speciaal asfalt. En ook worden ze ff lekker warm gereden. De speciale dragraces wagens zijn gewoon rwd.

200k nieuwprijs bedoel je dan. Ik vind 40k op zich ook al veel geld hoor. Tegenwoordig kan je al een 2e hands Corvette kopen voor 30k die je voor 10k ook al tot een slordige 8 à 900 pk kan tunen. In Amerika rijden ze overigens wel met race fuel rond. Maar je hebt gelijk, er zijn altijd wel snellere wagens, ik wilde je gewoon tonen dat Underground Racing de bovenhand heeft inzake performance.

Vandaag wilde een up een sprintje tegen me trekken alleen dit maal bij een rotonde waar een weg langs liep.
Hij nam het binnenste gedeelte en ik de buitenste gedeelte, conclusie een S8 heeft toch een betere wegligging en acceleratie als een vw up :p

Altijd leuk die sprintjes! (y)

Ik had ook weer een leuke vandaag!
Helaas niet vol in de camera maar via de buitenspiegel is het goed te volgen.

Audi RS5

Met mijn Swift 1.0 is iets als koppel ver te zoeken. Dus moet je optrekken met gas en koppeling. Dat gaat meestal niet zo snel. Maar als de auto eenmaal op gang is, blijven de achterliggers ver achter mij. Maar dat ligt meer aan het weggedrag van de achterliggers.

Ik kwam er zo straks achter dat een meid in een Clio IV dCi net zo 'vlot' accelereert als mijn Mégane'tje TCe. :(
Ik denk, daar kom ik zo wel voorbij, vergat alleen even dat zo'n Clio wat minder weegt.
Bij 170 vond zij het wel zat de A18 op vanaf Varsseveld en mocht ik voorbij. :)

Kwam gisteren naast een Golf V GTI (bleek later aan de hand van het kenteken) tot stilstand bij een verkeerslicht. In de lange bocht ervoor bleek al dat hij van sportief rijden hield. De Golf had een getsjuned look zonder badge en met donkere achterlichten. Eerst kwam er direct een bocht naar links aan dus daar deed ik het relatief rustig, maar toen kwam er weer een rood verkeerslicht met een korte rechte stuk erachter, dus daar kon ik het niet laten. In de eerste versnelling vol doorgetrokken, ik had de kap omlaag en kon zijn piepende banden horen. Bij het opschakelen naar 2 had ik "slechts" 1 auto voorsprong, dus ik vermoed dat er ook motorisch iets was aangepast aan de Golf. Daarna nog een duimpje in ontvangst mogen nemen van de sportieve tegenstander.

Weer een vervelend bericht, de motor van de MX-5 mag weer helemaal uit mekaar gehaald worden.

1000km probleemloos gereden, heb geen werk op moment dus niet zoveel kilometers gereden. En begon weer te rammelen, anwb opgebeld en laten komen voor advies. En ook wat ik van kennisen hoor, en die zeggen allemaal kantelende zuigers. Olie is op pijl en altijd op pijl geweest.

Wat ik van meerdere mensen heb gehoord en ook op internet gelezen heb is dat de zuiger teveel speling heeft in de cilinders, dat zou dus kunnen wijzen op een fout van het revisiebedrijf. Te ruim op gemeten

Dus nu tijdelijk een andere auto bij geregeld.

Mazda MX-5 1.8 10th anniversary. Standaard op dit model is dus de 1.8, 6 bak, sper diff en bilstein schokdempers. Deze is ook nog eens verlaagd met eibach veren. 140pk@1000kg
0-100 in 8.0 sec(fabrieksopgave, maar ben al meerdere reviews tegen gekomen waar die het in 7.6 kan)
80-120 in 5.0 sec(zelf gemeten)

10665180_685976188147979_4590351596988708615_n.jpg

Vandaag was een van mijn beste stoplicht race dagen.

Anyway ik ga naar me ouders voor barbecue en dan zie ik me broer dan met zijn ford focus 1.6 uit 2000 , 3deurs 100-105pk ongeveer. En gewicht 1100+ weet niet precies. Dus ik zeg tegen hem van kom stoplicht racen tegen mij en hij zegt ja is goed maar je gaat verliezen.

BIj de eerste stoplicht gingen we racen vanaf 40km/h ik kon hem niet inhalen.

Bij de tweede stoplicht op 70km wegen was er een perfecte kans twee banen vrij en we stonden voor aan. Dus ik met mijn seat arosa 1.4 870kg 60pk zeg van als die op groen is vol gas enzo. Dus toen die net op groen was deed ik heel snel rond 3000 toeren me banden slipten een beetje . En ik meteen razend snel weg sneller dan hem dan bam 5000 toeren naar 2de versnelling schakelen zo snel had ik nog nooit in me leven geschakelt. Dan weer 5000toeren bam 3de versnelling zit nu al op 5000 toeren 85km/h en dan haalt hij me eindelijk in met 100-110km/h ofzo.
Ik was echt trots op mezelf dat ik zo snel schakelde en dat ik toch tot 85km/h van hem won van zo'n snelle auto met meer pk's.

Ik denk dat hij wel trots op me was, ik denk dat hij het niet verwacht had.
Ik zelf ook niet had echt niet verwacht dat zo'n auto seat tot 85km/h kan winnen terwijl hij tot 7000toeren gaat.
Ik voel me net een professioneel met schakelen het was echt razend snel volgens mij deed ik power shifting

Wat ik dus deed met schakelen is: tot 5000 rpm razend snel koppeling in en dan in fractie van milli seconde naar volgende versnelling terwijl ik me gas los liet tot kleine aangrijpingspunt (dus klein beetje gas ) en dan weer vol gas.

mijn opel combo 1.7d uit '96 is niet zo snel :), dus mij gaat het om het reactievermogen.

kan ik de auto naast mij hebben op de 1e meters?
daar gaat het mij om

Vandaag ging ik van stage naar huis, en zie dat er een gast is die nogal snel rijd. Dus ik probeerde hem in te halen bij 50km zone gelukkig was er een stop licht dus ik stop naast hem. Ik kijk naar hem en zie dat het een jonge kerel is die heel goed naar het stoplicht kijkt. Ik dacht dus dat hij wou racen en dat hij denkt dat hij een baas is. Anyway toen de stoplicht op groen was schiet hij heel snel weg en had hij snelle reactie, dus ik schiet daarna weg met piepende banden. Ik doe dik tot 5000 toeren in de 1 en schakel als een baas naar 2de versnelling met een hele mooie geluid. Haalde hem echt niks in, dan zie ik dat hij probeerde naast mij te rijen alsof hij iets wou zeggen, maar ik probeerde het te vermijden dus gaf ik meer gas bij. Daarna gaat hij me achtervolgen en probeerde hij me in te halen bij een stoplicht terwijl het niet mocht want andere weg ging naar links en niet rechtdoor. Maar het lukte hem niet.

Hij had een ouwere auto als die van mij dus ik wist wel dat ik makkelijk zou winnen, die auto van hem leek op zoiets weet niet welke model/merk of jaarbouw volgens mij 3deurs.

x10vf8.jpg

Keyloged:

Een Focus 1.6 16V kan maximaal 6750tpm maken, kortdurend (paar seconden dus). Als jij hem er uit hebt getrokken dan is er iets fout gegaan aan de kant van je broer. Als je een Focus 1.6 16V (101pk, 1067kg) vol opentrekt en je maakt de toeren zoals dat hoort (dus schakelen bij 6250-6500tpm) dan zit je in ongeveer 10 seconden op de 100km/u vanuit stilstand.
Dus of je broer heeft je laten winnen, of hij heeft gewoon slecht geschakeld, of hij kent de vermogenscurve van zijn eigen auto niet.

PauseBreak zei:
Keyloged:

Een Focus 1.6 16V kan maximaal 6750tpm maken, kortdurend (paar seconden dus). Als jij hem er uit hebt getrokken dan is er iets fout gegaan aan de kant van je broer. Als je een Focus 1.6 16V (101pk, 1067kg) vol opentrekt en je maakt de toeren zoals dat hoort (dus schakelen bij 6250-6500tpm) dan zit je in ongeveer 10 seconden op de 100km/u vanuit stilstand.
Dus of je broer heeft je laten winnen, of hij heeft gewoon slecht geschakeld, of hij kent de vermogenscurve van zijn eigen auto niet.

Nee hij liet me niet winnen, we deden ook sprintjes vanaf rijdende stand daar kon ik van hem helemaal niet winnen. Ik schakel super snel en hou me rpms hoog bij schakelen, seat arosa levert veel vermogen bij lage toeren vanaf 2300als het goed is de eerste en tweede versnelling is alsof je in een 100pk auto rijd. 3de versnelling verliest al zijn kracht. Dus het is heel goed mogelijk, mijn auto is ook nog lichter en had winter banden aan dus had meer grip. Bij 50km/h ging die zelfde snelheid rijen zei die, en bij 80-85 haalde hij me in met 100+km/h dat betekent dus dat de formule klopt want mijn auto gaat 0-100/14sec volgens fabriek en zijne ong 0-100 11-12sec hij heeft ook nog 220k op km stand dus waarschijnlijk minder pks. Dus het klopt allemaal wel dus ik 80-85reed zat hij al op die 100

Keyloged zei:
Hij had een ouwere auto als die van mij dus ik wist wel dat ik makkelijk zou winnen, die auto van hem leek op zoiets weet niet welke model/merk of jaarbouw volgens mij 3deurs.

x10vf8.jpg

Volgens mij een Ferrari, type weet ik zo niet.

Keyloged zei:
PauseBreak zei:
Keyloged:

Nee hij liet me niet winnen, we deden ook sprintjes vanaf rijdende stand daar kon ik van hem helemaal niet winnen. Ik schakel super snel en hou me rpms hoog bij schakelen, seat arosa levert veel vermogen bij lage toeren vanaf 2300als het goed is de eerste en tweede versnelling is alsof je in een 100pk auto rijd. 3de versnelling verliest al zijn kracht. Dus het is heel goed mogelijk, mijn auto is ook nog lichter en had winter banden aan dus had meer grip. Bij 50km/h ging die zelfde snelheid rijen zei die, en bij 80-85 haalde hij me in met 100+km/h dat betekent dus dat de formule klopt want mijn auto gaat 0-100/14sec volgens fabriek en zijne ong 0-100 11-12sec hij heeft ook nog 220k op km stand dus waarschijnlijk minder pks. Dus het klopt allemaal wel dus ik 80-85reed zat hij al op die 100

:D

Gegroet, even terug van lang weggeweest, weinig tijd gehad om het forum te lezen, hier en daar weer leuke dingen gelezen!
Buiten wat Audi's pesten niets bijzonder meegemaakt hier

Dit weekend ga ik met een Citroën DS rijden, cadeaubox van mijn vriendin, ik kon kiezen tussen diverse supercars, slechts voor een uurtje/half uurtje of een halve dag toeren met een old-timer inclusief wijngaarden bezoeken en wijn proeven = rare combinatie, I know...

Ok, de meesten zullen me gek verklaren ivm mijn keuze, maar bon, waarom niet?

Dit deed me denken aan ongeveer een 15 jaar geleden waarbij ik na een plaatselijk rockconcert een sprintje tegen een DS trok met mijn mazda 323 ditd, voor toendertijd een gemiddeld vlotte diesel, ik denk dat mijn powerbox toen al stak, hiermee was de auto merkelijk sneller dan bijvoorbeeld de Seat Leon TDI 110pk van een vriend.
De jongens in de DS waren de zangers die net opgetreden hadden en een sprintje wel zagen zitten... ik kon ze maar net voorblijven, in de wetenschap dat zij met 3 (!) in de auto zaten en ik slechts alleen, maw vlotte bak die oude DS!!

Het zal nu wel slomer aanvoelen allemaal omdat ik meer pk's en koppel gewoon ben , maar bon, ik ben benieuwd!

Tot 2 keer toe een Mini cooper S 'los' gereden, stond achter mij bij het stoplicht en tot 2 keer toe kon die het niet bijhouden. Had ik niet verwacht eigenlijk

Maarja hij stond achter bij, en reageert iets later. En is maar 0.8 sec sneller op de 100. Maar ik liep wel op een uit, weliswaar langzaam. Wij zaten met zn 2'en en hij alleen.

Mazda MX-5 1.8 10th anniversary met 6bak, 140pk@1000kg

0-100 in 8.0 op papier, maar de 5bak en de 6bak zijn op papier even snel. Maar volgens verschillende website zit de 10th anniversary vanwege de 6bak in 7.6 op de 100 zit.

Mini cooper S met 170pk@1115kg

0-100 in 7.2 op papier

Sinds langere tijd stond ik droog qua sprintjes. Maar gisteren en vandaag twee leuke sprintjes gehad.

Gisteren stond ik naast een Opel Astra GTC bij het stoplicht. Astra links en ik rechts. Stoplicht op groen en beide gelijk weg.
Kon je Astra er relatief makkelijk uittrekken. Bij 120 km/p had ik voldoende voorsprong om voor de GTC naar links te gaan.

Ik schat dat het een Opel Astra GTC met 180 PK was 0-100 in 8.3. Dus op papier precies een seconde langzamer dan mijn Octavia RS met 200 PK (uit 2012m dus niet de nieuwe octavia RS met 220 PK). Astra gaf een klein signaal toen ik bij het volgende stoplicht afsloeg.

Vanavond een BMW 5 sedan. Kon helaas niet zien welke uitvoering. Bij het eerste stoplicht verraste ik de BMW door snel weg te rijden. Hij kon daarna redelijk bij houden. Bij de volgende stoplichten was de bestuurder van de BMW een stuk alerter :) We trokken gelijk weg bij het stoplicht. Bij 120 km/u had de BMW een autolengte voorsprong. Schat dat de BMW zeker 0-100 in 6.3 tot 6.5 moet doen.

Recent geen leuke sprintjes gehad maar wel een nieuwe auto. Was eigenlijk op zoek naar een facelift cls500 voor de motorupgrade maar kwam eenachtige pre-facelift tegen. Ik moet het dus doen met 306pk ipv de gewenste 388. Ben er een klein beetje op vooruit gegaan qua 0-100 tijd, van 6.3 naar 6.1. Het voelt echter minder snel aan door de betere isolatie, daarnaast nodigt deze slee gewoon niet uit tot hard rijden.

Mocht ik een leuk sprintje meemaken dan post ik het uiteraard.

Net leuk sprintje met de 10th anniversary MX-5 tegen een Audi A6 3.0 tdi

224pk@1800kg
vs
140pk@1000kg

We reden de snelweg op bij helmond, ik zat achter hem en hij gaf vol gas en ik natuurlijk ook:LOL: In het begin leek het alsof ik iets in liep, maar daarna bleef het zowat gelijk. Op iets wat hoger snelheid liet ik maar het gas los. Maar het ging totdat ik het gas los liet gewoon gelijk op.

Pk's alleen zegt niks.:p

Niet verwacht hier in dit topic nog snel wat te kunnen plaatsen, maar ik heb vandaag mijn eerste stoplicht sprint gedaan met de Daihatsu Cuore :)
Het was tegen een 206 en ik kon hem zelfs nog voor blijven ook :p

Gisteren nog een leuke gehad. Op de A12 tussen Antwerpen en Brussel viel me de onrustige rijstijl van een Mercedes C 200 CDI 4-deurs van enkele jaren oud op.
Aan de lichten zagen we dat er een drietal jonge gasten, netjes gekleed, inzaten.
Op groen ging ik niet voluit, maar wel vlot, ik heb hen dan ook laten winnen. Het had toch geen zin om vol op het gas te gaan wegens wegenwerken een beetje verder.
Aan de volgende lichten, toen ze naast me stonden vertrokken ze vrij rustig, waarschijnlijk waren ze zeker van hun stuk omdat ze net gewonnen hadden.
Ik vertrek opnieuw vrij vlot, maar niet alles gevend, waarbij ik in de spiegel zag dat ze plots op het gas gingen,waarschijnlijk denkende dat ze me een tweede keer makkelijk zouden hebben, ze naderde een beetje, dan ging ik echt vol op het gas waarbij ze langzaam maar zeker in mijn spiegel verdwenen. Bij 180km/h vond mijn vriendin het welletjes en heb ik ze laten gaan...

136pk 360Nm koppel voor de Mercedes vs 166pk, 404Nm koppel voor mijn grijze onopvallende familieskoda met stalen velgen...was fun :D

Voor het eerst eigenlijk een stoplichtsprintje gedaan... Ik rij normaal altijd netjes en rustig weg, heb geen haast en t enige dat ik merk bij een dot gas is dat het verbruik enorm omhoog schiet... Maar de weg was helemaal leeg en de volgende situatie deed zich voor...:

Ik rijd in een Megane Coupe (2.0L 16V, 0-100 geen flauw idee; volgens fabriekspecificatie 9 sec geloof ik?) en kwam bij het stoplicht naast een VW Golf te staan; gok een 3. Beetje gepimpt, e.d.
Afijn, raampje gaat naar beneden en de vraag luidde: "Wie koopt er nou een renault!? Brakke trage onderhoudsbakken."

Toen dacht ik, tja... Laat ik ook maar eens een sprintje wagen dan, waarom niet; kijken hoe ie nou eigenlijk presteert onder deze omstandigheden; en wat is er nou leuker dan wellicht die VW te verslaan?

Hop, weg; in de 1 houdt meneer me nog iets bij (ik hield ook iets in omdat de bandjes zin hadden om door te slippen) en bij de 2 raakt meneer direct achter, gat wordt steeds groter. Ondertussen snelheid aardig overschreden; dus tijd om in te houden...

... Hij was nog wel zo sportief om bij het volgende stoplicht lachend te feliciteren met de overwinning, maar hij kon het niet laten: "toch blijf ik erbij... Wie koopt er nou een renault?". :p

Net nog een leuk snelwegsprintje. Er zat een A6 achter mij met nog wat kleine lettertjes in de voorgrille, kon niet precies zien of het S-line of S6 was. In ieder geval kwam hij aardig mee met een paar tussen-acceleraties waar ik nog niet voluit ging. Toen was er ruimte en in een lange snelweg bocht met daarna een recht stuk trok ik 'm door tot in het rood van de (ik dacht 4 zoals ik het me kon herinneren maar nog even de Vmax van de 4 opgezocht en moet toch de 3 zijn geweest :) ) derde versnelling. Hier bleef hij toch wel een heel stuk achter of hij had geen zin om mee te komen. Daarna moesten we allebei dezelfde afslag hebben en in de lange doordraaier zat hij vlak achter me, maar ik bleef 80 rijden terwijl hij toch iets rustiger door de bocht moest. Onderaan het verkeerslicht sloeg hij af en in het voorbijgaan ging er nog een vriendelijke zwaai over en weer. Kon nog net zien dat het een 3.0 TDI was. Twee tellen later kwam er ook een knal gele Gallardo langs, jammer dat we die niet eerder tegenkwamen :)

Vanmorgen nog even Kerstcadeautjes gaan kopen voor het tweede Kerstfeest zondag met mijn familie.

Ik rij hier de autoweg op, geen enkele auto voor mij te bespeuren, dus rij ik vlotjes 100km/h waar je maar 70 mag => voor de moraalridders, ik bracht enkel mijn eigen leven in gevaar...

Een beetje later zie ik in mijn spiegel een dikke recente A6 verschijnen die me nog snel voorbij wou eer het tweebaansvak een eenbaansvak wordt, maar hiervoor was hij net iets te laat, vervolgens in de dubbele s-bocht, waar ik ook niet echt traag reed, zat hij zo dicht op mijn bumper dat ik zijn koplampen niet kon zien. Ik ben wel wat bumperklevers gewoon, maar dit was er wel echt over...

Het was me niet duidelijk of hij wou sprinten? Misschien wou hij me gewoon van de baan duwen? Misschien vond hij het zicht van mijn Skoda Octavia zo lelijk dat ie perse snel voorbij wou? Wat uiteraard wel te begrijpen valt.
Waarschijnlijk wou hij sprinten..., dus ben ik na de S-bocht op het gas gegaan waarbij ik hem langzaam maar zeker zag verdwijnen in mijn spiegel. Wat later heb ik de 'race' opgegeven wegens mobiel flitsgevaar, en ja hij stond er en ja de Audi A6 is geflitst geweest terwijl hij rechts was aan het inhalen gelijk gek... :rolleyes:

Maar bon, ik ga nog wat Kerstcadeautjes inpakken...

Verdiende loon voor de a6.

Had ook een keer een golf die de hele tijd aan het duwen was.
Toen ff volgas tot de flitspaal en ja hoor hij ging er volgas langs.
Mooie momenten zijn dat:)

Fordlover1 zei:
Verdiende loon voor de a6.

Had ook een keer een golf die de hele tijd aan het duwen was.
Toen ff volgas tot de flitspaal en ja hoor hij ging er volgas langs.
Mooie momenten zijn dat:)

Hehe, inderdaad, zo heb ik ooit een focus tegen 180+ onder een brug een flitser zien passeren, die was wellicht blij dat hij eindelijk mijn oud Volvootje voorbij raakte :p

Net terug van een tripje naar Duitsland. Ik dacht misschien een kans om de v_max uit te testen, maar door een combinatie van het weer, verkeer en mijn passagier is het er nog niet van gekomen. Wel even kort 250 aangetikt.

We reden normaal rond de 180-200, harder wilde ik ook niet een rij auto's inhalen. Wat kijken ze in Duitsland toch goed in de spiegels trouwens. Soms zag ik een paar auto's voor me aan atypische actie waarbij een auto naar links komt en het achteropkomende verkeer moet remmen, dat waren bijna allemaal gele kentekens...

Er waren maar weinig auto's die mee reden. Zo had ik op de heenweg een Macan achter mij. Die haakte wel aan, maar toen het even vrij was en ik van 200 naar 250 ging, ontstond er wel een groot gat. Ook bij vol optrekken vanaf 160 naar 200+ bleef hij een stuk achter. Toen ik hem voor liet gaan om te kijken welke type het was zat er geen type aanduiding op, maar zag wel 4 uitlaten. Ik zie nu dat hierdoor geen van de drie uitvoeringen uitgesloten worden. Het zou dus de diesel geweest kunnen zijn met een top van 230, gezien dat hij niet echt meekwam boven de 200.

Op de terugweg was er een drie serie voor mij, een 328 of 335 aan de uitlaten te zien. We hebben een tijdje achter elkaar gereden, hij ging niet opzij maar reed verder ook zo hard als het verkeer toestond. Er kamen een paar auto's tussen en toen ik een paar minuten later weer bij was liet hij mij er direct langs om dan ook weer aan te haken. Jammer genoeg moest ik toen al vrij snel de afslag hebben.

Verder waren er nog auto's die goed hun best deden en vol gas gaven toen er weer ruimte was, maar met half gas in de 6de versnelling kon ik nog steeds makkelijk bijblijven.
Dit was weer een leuke ervaring, met een vorige auto had ik al rond de 240 gereden op de autobahn, maar nu had ik bij snelheden rond de 180-200 echt de indruk of ik me moest inhouden en bij volgas zat je vanaf 200 binnen een paar tellen al op de 250 met nog steeds een aardige duw in de rug.

Leuk dat er nog gesprint wordt met deze omstandigheden. Voor mij weinig sprintjes, nadeel van veel op een tweewiel aandrijver is de grip bij n koud en nat weer. Alleen op de snelweg kan ik maximaal gebruik maken van het vermogen. Het leek me leuk om eens verschillende branstoffen te testen, BP ultimate, BP ultimate met 20% E85 en competition 102 van firezone. Het idee is om een 100-200 sprint te doen deze op te nemen en dan wellicht verschillen waarnemen. Interessant leek mij.

Voor diegene die het leuk vinden hier een sprint waar ik start bij 80 vanuit de 4e versnelling op BP ultimate met 20% E85 bijgemengd. 3 van de 4 keer rijdt ik hier op.

sprintje

Gisteren in Brussel een kort sprintje gewonnen tegen een M5 E39, correctie, een Noord Afrikaan in een 5- reeks, volledig in M5 trim, perfect nagebouwd met uitlaatjes, M5 velgen..., maar toen hij gas gaf kwam er een serieuze roetwok uit en toen ik mijn raampje opende bij de volgende stoplichten hoorde ik dat het geen M5 was maar een diesel zoals ik wel vermoedde na de roetuitstoot. Beetje zielig niet?

Dan kwam de vraag van mijn vriendin, hoe weet je nu dat het geen echte M5 is? Vrouwen...

FOFO ST it is!! zei:
Voor diegene die het leuk vinden hier een sprint waar ik start bij 80 vanuit de 4e versnelling op BP ultimate met 20% E85 bijgemengd. 3 van de 4 keer rijdt ik hier op.

sprintje

Gaat wel precies wel lekker vlot...

't Is hier vrij rustig precies, maar goed, hier komt nog eentje...

Gisterenavond toen ik van het werk bijna thuis was zag ik een recente BMW 1-reeks me vrij vlotjes voorbij vliegen, dus dacht ik, die wil misschien wel? Een beetje later bij de tussenacceleraties hier op de autoweg voelde ik dat mijn auto krachtiger was. Even later bij de lichten stond ik voor hem, ik vertrok vrij rustig maar uiteraard wel sneller dan het busje dat naast me stond, waarbij ik in mijn spiegel zag dit niet snel genoeg ging voor de BMW bestuurder, hij ging er vol voor waarbij hij bijna op mijn bumper crashte, een familie Skoda met een grote blauwe smurf op de hoedenplank voor hem kon ie niet hebben denk ik dus besloot ie me bijna van de baan te duwen.
Dan besloot ik om even door te trekken om die man een lesje in nederigheid te geven, hij had echt geen schijn van kans... Helaas weet ik niet wat er bij hem vooronder lag. Waarschijnlijk een 116d waarbij de bestuurder dacht dat ie in een sportwagen reed of zo?

Ewout zei:

Gisterenavond toen ik van het werk bijna thuis was zag ik een recente BMW 1-reeks me vrij vlotjes voorbij vliegen, dus dacht ik, die wil misschien wel? Een beetje later bij de tussenacceleraties hier op de autoweg voelde ik dat mijn auto krachtiger was. Even later bij de lichten stond ik voor hem, ik vertrok vrij rustig maar uiteraard wel sneller dan het busje dat naast me stond, waarbij ik in mijn spiegel zag dit niet snel genoeg ging voor de BMW bestuurder, hij ging er vol voor waarbij hij bijna op mijn bumper crashte, een familie Skoda met een grote blauwe smurf op de hoedenplank voor hem kon ie niet hebben denk ik dus besloot ie me bijna van de baan te duwen.
Dan besloot ik om even door te trekken om die man een lesje in nederigheid te geven, hij had echt geen schijn van kans... Helaas weet ik niet wat er bij hem vooronder lag. Waarschijnlijk een 116d waarbij de bestuurder dacht dat ie in een sportwagen reed of zo?

Die ervaring heb ik met mijn Octavia RS ook met een BMW 1 rijder....

Vorig jaar op de A1 richting Enschede (kun je lekker doorkachelen) een BMW 118i op de achterbumper. Vol op het gas waarbij de BMW1 flink achterbleef. Daarna moest ik snelheid minderen voor een auto voor me, waarbij de BWM1 weer aansloot en weer op m'n achterbumper ging zitten.

Dit ritueel heeft zich een keer of 4 herhaald todat ik de afrit nam. Meneer de BMW1 bestuurder wist dat het in de acceleratie aflegt en kon zien dat er in de 4 keer een auto voor me zat, en dan toch nog op m'n bumper gaan zitten....

Zal inderdaad wel BMW afgunst op een Skoda zijn :)

goofer zei:
Ewout zei:

Die ervaring heb ik met mijn Octavia RS ook met een BMW 1 rijder....

Vorig jaar op de A1 richting Enschede (kun je lekker doorkachelen) een BMW 118i op de achterbumper. Vol op het gas waarbij de BMW1 flink achterbleef. Daarna moest ik snelheid minderen voor een auto voor me, waarbij de BWM1 weer aansloot en weer op m'n achterbumper ging zitten.

Dit ritueel heeft zich een keer of 4 herhaald todat ik de afrit nam. Meneer de BMW1 bestuurder wist dat het in de acceleratie aflegt en kon zien dat er in de 4 keer een auto voor me zat, en dan toch nog op m'n bumper gaan zitten....

Zal inderdaad wel BMW afgunst op een Skoda zijn :)

Waarschijnlijk :) Nu stel ik me wel de vraag wat het verschil tussen jou Skoda en de mijne zou zijn, koppel vs pk's? Qua topsnelheid zou ik het wel afleggen denk ik, 235 heb ik al op GPS gehaald, maar enkel in uitzonderlijk optimale omstandigheden. Meestal gaat ie niet harder dan een 228 op GPS en eer ik daar ben duurt het wel even.

Op puur acceleratie licht in jou voordeel denk ik, op tussensprints zal een standaard RS het niet makkelijk hebben denk ik...

Ewout zei:
Waarschijnlijk :) Nu stel ik me wel de vraag wat het verschil tussen jou Skoda en de mijne zou zijn, koppel vs pk's? Qua topsnelheid zou ik het wel afleggen denk ik, 235 heb ik al op GPS gehaald, maar enkel in uitzonderlijk optimale omstandigheden. Meestal gaat ie niet harder dan een 228 op GPS en eer ik daar ben duurt het wel even.

Op puur acceleratie licht in jou voordeel denk ik, op tussensprints zal een standaard RS het niet makkelijk hebben denk ik...

Klinkt plausibel. Heb nooit harder gereden dan 230 op GPS, zat nog wel wat rek in in z'n 6. heb de echte Vmax nog niet aangestipt. Mijn koppel is zeker wat lager, dus tussensprint zal zeker kiele kiele zijn.

goofer zei:
Ewout zei:

Klinkt plausibel. Heb nooit harder gereden dan 230 op GPS, zat nog wel wat rek in in z'n 6. heb de echte Vmax nog niet aangestipt. Mijn koppel is zeker wat lager, dus tussensprint zal zeker kiele kiele zijn.

Een F1 motor van een paar jaar geleden had een koppel van rond de 275Nm. Wedden dat die het niet hoeft af te leggen in een tussensprint met een tdi?

Hier is een hint: Het koppel waar we het hier over hebben is aan de krukas, maar wat je doet versnellen is koppel bij de wielen. Daar zit een versnellingsbak tussen die de verhouding tussen koppel aan de krukas en koppel aan de wielen bepaald. Ook gaat het niet om de max koppel maar om hoe het zich ontwikkeld door de toeren heen.
Het een en ander wordt hier duidelijk uitgelegd: https://www.squadra-tuning.nl/koppel-in-de-praktijk.html

Terug
Bovenaan