Lang geleden dat ik hier wat neergezet heb, maar hier gaan we dan.
Ik woon in Enschede en qua sprintjes valt het me een beetje tegen hier.
Kan er wel een paar beschrijven van het afgelopen anderhalf jaar.
De eerste:
Ik ging vanaf de Zuiderval (in Enschede dus) rechtsaf de N35 op richting Gronau en trok redelijk snel op. Ik zag in mijn spiegel een bmw 5-serie e60 in hetzelfde tempo meekomen en was eigenlijk wel benieuwd hoe mijn oude beestje het uit zou houden, dus in de twee een stuk doorgetrokken, waarbij hij goed meekwam. Toen volgde een vrij scherpe bocht naar rechts waar ik een stukje van hem wegreed. Daarna kwam een lang recht stuk waarbij we allebei vol op het gas gingen. Ik dacht even dat ik hem redelijk voorbleef, maar na het schakelen naar de 3 kwam hij toch wel echt flink snel dichterbij en kon ik hem ook niet meer losrijden. Nadat ik er de volgende afslag af ging een vriendelijk duimpje uitgewisseld en doorgereden.
Na de kentekencheck bleek het een dikke 535D te zijn. 272pk en 0-100 in 6.6 secs, waar ik dik 100pk minder heb en 8.5 secs nodig heb volgens Nederlandse specificatie (Ze zijn het wereldwijd nog niet helemaal eens geworden wat de 0-100 tijd van mijn auto precies is :T ).
Goed, nummer twee:
Ik kwam vanuit Glanerbrug en zag een oudere Camaro rijden, bouwjaar rond 1990. het is er een die ik wel vaker zie rijden in de zomer. Hij heeft de vaart er altijd goed inzitten en ik had al een tijdje gedacht dat het wel leuk zou zijn met hem eens te sprinten. Jammer genoeg zaten er teveel auto's tussen om er goed bij te kunnen komen. Dus half balend trek ik vlot weg bij het stoplicht als ik twee felle in mijn spiegel zie verschijnen, iemand die dus vol gas achter mij aan kwam. Hah, leuk, toch een sprintje! Het bleek een Fiesta sport van tussen 2008 en 2012 te zijn. Standaard dus 120pk en 9.9 secs 0-100. We hebben 4 stoplichten gehad waar ik al eerste stond en hij direct achter mij. Ik was elke keer iets sneller, maar het hield niet over. Het waren ook allemaal 50 wegen, dus ik wou het qua topsnelheid ook niet te gek maken. Ik had nog iemand naast me zitten in de auto, maar zo goed had hij niet mee horen te komen, dus ik denk dat hij wat aan de auto versleuteld had. Jammer genoeg geen mogelijkheid gehad om hem dat te vragen. Toch altijd wel leuk om verbaast te worden door dat soort dingen. Natuurlijk wel ff weer een vriendelijk duimpje uitgewisseld vlak voordat onze wegen zich scheiden.
Dan nu nummer drie:
Dit was toch wel echt het leukste sprintje dat ik tot nu heb gehad. Ik reed op de Auke Vleerstraat in de richting de Grolsch veste, ik vind dat een heerlijke weg om s'avonds gewoon lekker door te rijden, ook als het gewoon een plezierritje is. Goed, ik reed daar gewoon lekker door, het was avond, geen kip op de weg (ook geen mensen btw), toen ik een Golf V inhaalde. Ik ging weer naar rechts, toen ik hem achter me zag optrekken om mij weer in te halen, dus ik ging terug naar de ''3'' en op het gas, we kwamen een mooie bocht door waar ik met een gangetje van 100-110 doorheen ging. Hij kon aardig bijblijven, daarna reed ik redelijk vlot van hem weg. Wat daarna volgde was een lange weg met 3 2-baan stoplichten die op groen springen vlak voor je er bent, mits je je aan de maximum snelheid houdt, welke daar 70 is. Dus elke keer kwam ik als eerste aan bij het stoplicht, ging in de ankers en ondertussen terug naar ''2'' en zodra het groen werd weer vol op het gas. Omdat ik sneller was hoefde hij minder lang te remmen en kon hij met een hogere snelheid weer op het gas. Hier vond ik voor mezelf de uitdaging om hem voor te blijven tot we de laatste stoplichten gehad hadden. Nadat we nog een soort drempetje gepasseerd hadden waar ik redelijk hard voor moest remmen en daarna weer vlot bij hem wegreed kwamen we bij het laatste stoplicht aan. Ik had een wagenlengte of 5 voorsprong gok ik, hierdoor hij praktisch niet hoefde te remmen voor het stoplicht en dus langszij kon komen. Toen zijn achterbanden op gelijke hoogte waren met mijn voorbanden begon ik weer in de lopen en haalde ik hem weer in. Toen we even later stilstonden ging zijn raampje open. ''snel ding, of niet'' zei hij. ''wat heb je daarin liggen?'' en zo zijn we nog even aan de praat geraakt voordat we onze weg weer vervolgden. Na de tijd natuurlijk even de kentekencheck gedaan en het bleek een 2.0tdi met DSG te zijn. 140pk en 9.6 seconden van 0 naar 100.
Wat er nog in de planning staat is een sprintje met een goede vriend van me. Hij rijdt een v70n 2.4t automaat met standaard 200pk. Hij heeft hem echter laten chippen en zegt dat er om en nabij de 240pk in moet zitten nu. Hij zou mij volgens de specificaties dus zoek moeten rijden. Toch ben ik wel erg benieuwd hoe goed (of slecht natuurlijk) ik bij hem zal kunnen blijven.
Echter, elke keer als we met onze 2 auto's samen ergens heen moeten, zitten onze vriendinnen bij in de auto's. Ik weet niet hoe jullie vrouwen tegenover sprintjes staan, maar de mijne is geen voorstander. Snel optrekken mag wel, maar echt knallen zit er niet in jammer genoeg. Dan is er ruzie thuis
VincentMX-5: Ontzettend gaaf project. Ik lees veel over mx-5'en met turbo's en dat schijnt echt achterlijk hard te gaan. Dat bevestigen je sprinttijden ook wel. Ik heb ook weleens gelezen dat ze, in plaats van een turbo, de v6 uit de mx-6 erin leggen om meer vermogen te maken. Daarmee kom je echter niet aan de 230whp.