Stoplichtsprintjes III: You vs ...

FOFO ST it is!! zei:
Leuk dat er nog gesprint wordt met deze omstandigheden. Voor mij weinig sprintjes, nadeel van veel op een tweewiel aandrijver is de grip bij n koud en nat weer. Alleen op de snelweg kan ik maximaal gebruik maken van het vermogen. Het leek me leuk om eens verschillende branstoffen te testen, BP ultimate, BP ultimate met 20% E85 en competition 102 van firezone. Het idee is om een 100-200 sprint te doen deze op te nemen en dan wellicht verschillen waarnemen. Interessant leek mij.

Voor diegene die het leuk vinden hier een sprint waar ik start bij 80 vanuit de 4e versnelling op BP ultimate met 20% E85 bijgemengd. 3 van de 4 keer rijdt ik hier op.

sprintje

Indrukwekkend hoor.

Mijn Subaru is niet zo snel, maar met regen/gladheid lach ik bijna iedereen uit.
Maar bij 180 al naar 5 schakelen?
Doe ik pas bij 210.

Carkiller zei:
Indrukwekkend hoor.

Mijn Subaru is niet zo snel, maar met regen/gladheid lach ik bijna iedereen uit.
Maar bij 180 al naar 5 schakelen?
Doe ik pas bij 210.

Ik kreeg laatst nog een duimpje van iemand in een Impreza. Wegdek was nog nat van de vorige regenbui en naast elkaar sloegen we bij een kruising links af, hij probeerde er buitenom langs te komen, maar kon 'm nog voor blijven. Op het rechte stuk kon ik er makkelijk naast blijven rijden zonder al te hoog in de toeren te moeten. Was wel leuk want ik had het dak open en hoorde telkens het sissen van de turbo als hij opschakelde.

Ordep zei:
goofer zei:
Ewout zei:
Waarschijnlijk :) Nu stel ik me wel de vraag wat het verschil tussen jou Skoda en de mijne zou zijn, koppel vs pk's? Qua topsnelheid zou ik het wel afleggen denk ik, 235 heb ik al op GPS gehaald, maar enkel in uitzonderlijk optimale omstandigheden. Meestal gaat ie niet harder dan een 228 op GPS en eer ik daar ben duurt het wel even.

Op puur acceleratie licht in jou voordeel denk ik, op tussensprints zal een standaard RS het niet makkelijk hebben denk ik...

Klinkt plausibel. Heb nooit harder gereden dan 230 op GPS, zat nog wel wat rek in in z'n 6. heb de echte Vmax nog niet aangestipt. Mijn koppel is zeker wat lager, dus tussensprint zal zeker kiele kiele zijn.

Een F1 motor van een paar jaar geleden had een koppel van rond de 275Nm. Wedden dat die het niet hoeft af te leggen in een tussensprint met een tdi?

Hier is een hint: Het koppel waar we het hier over hebben is aan de krukas, maar wat je doet versnellen is koppel bij de wielen. Daar zit een versnellingsbak tussen die de verhouding tussen koppel aan de krukas en koppel aan de wielen bepaald. Ook gaat het niet om de max koppel maar om hoe het zich ontwikkeld door de toeren heen.
Het een en ander wordt hier duidelijk uitgelegd: https://www.squadra-tuning.nl/koppel-in-de-praktijk.html

Bedankt voor die info. Nu, ik heb in mijn leven al ongeveer 200 auto's bestuurd, en ik weet uit ervaring dat benzine auto's weinig kracht hebben in lage toeren maar wel heel soepel reageren en leuk zijn in toeren. Benzine auto's met turbo daarentegen die hebben wel veel punch in lage toeren. Ik denk dat het vooral afhangt van de overbrengingsverhoudingen wat in dat artikel ook wordt aangehaald. Nu als je vergelijkingen ziet op Youtube, van bijvoorbeeld bmw turbodiesels met bmw benzines zie je dat de benzines meestal sneller zijn, waarbij jou info wel wordt bevestigd. Maar anderzijds geeft mijn gevoel iets anders weer, maar het is uiteindelijk een subjectief gevoel , niet?

Anyway, de volgende weken niet te veel sprintjes meer, ik ga proberen alles te voet te doen, deze zomer gaan we een deel van de El Camino trektocht naar Compostella doen dus moet ik een beetje trainen...

Ook te voet kun je sprinten hé!

Ik denk dat wat jou opvalt is dat je met een diesel bij normaal schakelen, alleen maar het gas hoeft in te drukken om bijna vol ervandoor te kunnen gaan. Het toerenbereik van de motor is veel kleiner dan bij benzine, het verschil tussen 2 opeenvolgende versnellingen is kleiner dan bij benzine en bij een beetje sportief rijden benut je al het optimale bereik. Je bent dus altijd "klaar" om te sporten. Een benzine motor is doorgaans alleen sneller in de bovenste helft van de toeren, waar je met normaal rijden of zelfs met licht sportief rijden niet komt, dus moet iemand in een snelle benzine auto altijd eerst nog terugschakelen om alles eruit te halen wat erin zit.

Ordep zei:
Ook te voet kun je sprinten hé!

Jups, als we de bus moeten halen als we niet meer kunnen :LOL:

Ordep zei:
Ik denk dat wat jou opvalt is dat je met een diesel bij normaal schakelen, alleen maar het gas hoeft in te drukken om bijna vol ervandoor te kunnen gaan. Het toerenbereik van de motor is veel kleiner dan bij benzine, het verschil tussen 2 opeenvolgende versnellingen is kleiner dan bij benzine en bij een beetje sportief rijden benut je al het optimale bereik. Je bent dus altijd "klaar" om te sporten. Een benzine motor is doorgaans alleen sneller in de bovenste helft van de toeren, waar je met normaal rijden of zelfs met licht sportief rijden niet komt, dus moet iemand in een snelle benzine auto altijd eerst nog terugschakelen om alles eruit te halen wat erin zit.

Doet me denken toen we indertijd een dagje Toyota's en Lexussen mochten gaan testen via een vriendin die bij Toyota werkte. Een maat die Bora TDI 130 pk reed (gechipped tot meer dan 150pk) vond dat de MR waarmee we reden voor geen meter vooruit ging. Kom zei ik, ik zal je even tonen hoe het wél moet, hij had namelijk nog nooit met een benzinewagen gereden, en ja hoor, even later veranderde ie van mening over de MR en tien minuten later maakte ie zelfs gecontroleerde powerslides... we hebben de fun van ons leven gehad met die auto. Die MR was stukken leuker dan bijvoorbeeld de dure Lexussen waarmee we die dag gereden hebben.

Ik reed zelf toen in een Volvo 480 Turbo met ook meer dan 150pk, maar die MR, als je die in toeren hield voelde zeker zo snel aan als de Bora van mijn maat en mijn Volvo. Die MR had een 140pk geloof ik en woog ook bijna niks.

Net op de terugweg op de A31 Duitsland een sprint gehad in de Abarth tegen een Panamera diesel (250 of 300pk). Wij met 2 man tegen de Panamera met 4 inzittenden vanaf de wegwerkzaamheden (80km/u) vol gas. Pas bij 210 kwam hij langszij met een dikke duim. De wat ouderlijke dames achterin keken vol bewondering naar die wat gekke fiat500 die toch wel erg hard ging. Daarna achter hem en vanaf 120 weer vol gas. Tot tweemaal toe moeten liften. Die vent vond het prachtig, net als ik. Er reed ook nog een sq5 mee, die net iets harder liep dan wij beide. Niet veel, net 1 autolengte. Geweldig sprintje met leuke mensen en mooie wagens.

Ffkes Virtual Dyno uitgeprobeerd en kwam op deze cijfers uit. Virtual dyno schijnt vrij precies te zijn als ik internet mag geloven en van mensen die zowel virtualdyno als een echte dyno run hebben gedaan

uitgaande van 15% verlies over de aandrijflijn kom ik uit op. Ik weet het precieze getal niet.
218.5pk@6458rpm
273.7nm@5405rpm

En dat allemaal op 1060kg, heb de auto ooit eens gewogen en daar kwam ie op uit. Vrij zwaar, maarja heb verstevigingen aan alle kanten zitten

Er is nog wel wat tuning nodig aan de AFR te zien

Damn,

Stond een RS5 of S5 met RS5 wielen langs mij, eerste paar meter rustig en daarna ging die vol gas en ik natuurlijk ook.. ging gelijk op, schakelen naar 2 en ik moest naar zijn baan want reedde aantal auto's op mijn baan en toen..

..schoot de turboslang los:( Had anders leuk sprintje kunnen worden

Enigste wat ik heb is een datalog van 0-50km/h in 1.6 sec

Zo, veel rondgereden genoeg kilometers gemaakt. Auto rijd steeds beter:LOL:

één fatsoenlijk sprintje gehad met een motor, hij was iets sneller van z'n plek maar ging vrijwel gelijk op. Mischien wat hogere snelheden dat ik wat sneller zou zijn

BMW K75 0-100 in 4.7 sec
75pk op 235kg

vs

Mazda MX-5 1.8 turbo 0-100 ?.? sec
-echte pk onbekend- op 1060kg

Vanmiddag voor het stoplicht met mijn Ibiza TDI (130pk) en naast mij een Golf V GTI. Het licht werd groen en behoedzaam trok ik op naar 1.500 toeren om vervolgens door te gaan naar de tweede versnelling. Na enkele seconden had ik al een autolengte voorsprong. Met mijn rechtervoet op 'eco-stand' accelereerde ik verder en spoedig verdween de geparkeerde GTI uit het zicht.

Leuk sprintje gehad met een snelle motor, een Yamaha Tour V-max stond op kenteken. Kon m natuurlijk niet bijhouden maar ik had het verschil veel groter verwacht. Ik las ergens 0-100 tijden van 3.6 sec.. volgens mij is dit voor de normale rijder bijna niet te halen. Laat het dus 4 of 4.5 sec zijn. Kon m toch redelijk goed bijhouden. :eek: Want waar praten we over, over halve secondes..o_O

Reed daarna door en ff later bij de mac stond ie daar en gaf ie nog complimentje.. 'dat ding van jou is ook snel'(y)

Ik heb nu een officiele snelste tijd gemeten aan de hand van me datalog en kwam uit op 5.07. Ik schakelde hierbij door bij ongeveer 6600rpm terwijl mijn toerenbegrenzer nu op 7300 staat dacht ik. Dus kan mischien nog wat vanaf gesnoept worden. Ook reed ik nog met beleid weg.

10636048_779235655488698_1297109282243008634_n.jpg

Legenda:

Groen: kPa, wat neer komt op ongeveer 7psi
Rood: RPM
Wit: KM/h

Kan m niet exact op 100.0 zetten helaas

Dat is vlot zat!

Hier geen sprintjes de afgelopen 11 maanden. Wacht nog steeds op mijn auto. Wel jammer, blijf het soms wel een mooi topic vinden en mis het wel zo af en toe.

Hoe komt het dat het zo lang duurt?

nou, eerste sprintje verloren tegen een auto.. op de 90-100 ongeveer zat mijn voorbumper gelijk met zijn achterbumper

Het was een Audi RS5, en het was licht vochtig. Die audi heeft voordeel van z'n quattro, en heeft 250pk meer. Maarja ik hoef me nergens voor te schamen, en binnenkort ga ik eens wat spelen met turbodruk. Kan bijv de turbodruk in z'n 2 of vanaf 60 ofzo verhogen.

Mijn auto staat nog steeds bij de garage vanwege de gebroken riem. We zijn er bepaald niet samen uitgekomen en dat loopt nu via de rechter. Zie daarvoor mijn andere topic onder "mijn auto".

Zoals afgelopen week mis ik de Delta HF wel. Iemand met zijn M3 zat te duwen op de snelweg. Dat zijn nu net de momenten dat je wel even wilt kijken of meneer werkelijk zo'n haast heeft.
Daarnaast is een minder gemotoriseerde auto (en met name de bijbehorende bakverhoudingen) ronduit ruk om rustig rond de 150km/u te rijden.

Het is haast alsof ze het weten dat ze het niet van me kunnen winnen:LOL:,

Reed elke keer 2 auto's achter een Clio RS, verlaagd.. leuk uitlaatgeluidje er in enz, iets van een Cup editiie ofzo. Elke keer trok ie vrij stevig op bij stoplicht, maarja kon er niet langs. Ff later stond ik langs 'm en trok ie heel rustig op.. volgende stoplicht ging hij rechtdoor en ik rechtsaf en trok ie weer heel hard op

Gister sprintje verloren van een tesla P85d, 476pk niet de 700pk

reed een vrachtwagen voor mij, toen de vrachwagen op zij ging gas er op.. de tesla hield iets in om om mij daarna natuurlijk knoeihard voorbij te knallen. Maar dat viel 'm vies tegen volgens mij, hij was sneller maar niet heel veel waarvan ik zeg woah

achja, ik rijd vanaf vandaag op 10psi inplaats van 7psi. En met een druk op de knop in de laptop rijd ik nog hogere druk:LOL:

80-120 nu in 3.2 inplaats van eerst 3.5 - 3.6. Maar dat was maar 1 keer dat ik het geprobeerd heb

Zie hieronder mijn nieuwe accelaratietijd

0-100 in 4.5 sec op 10 psi turbodruk, zou nu ongeveer tegen de 250pk aan moeten zitten. Moet grotere injectoren hebben of meer benzinedruk wil ik nog meer druk gaan rijden. Wil uiteindelijk richting de 14 gaan, dat is volgens mij zo'n beetje de maximum van deze turbo. Dan is ie al wel een beetje uitgeblazen

mijn oude tijd op 7 psi met iets van 200-210pk was 5.0 sec

Hier een filmpje van een meeting gister waarbij ik een aantal keer op en neer gereden ben. Snelheid is moeilijk in te schatten vanwege groothoeklens van de GOPRO. Rijdend in z'n 1 en dan pas gas geven, dus niet van uit stilstand bij deze

https://youtu.be/O3Nlq3SYMb8

https://youtu.be/1wmgZFUIqQ8

Ik weet niet hoe ik 'm hier als filmpje moet laten zien inplaats van de link

Gisteren nog een leuke snelweg sprint. Net voor mij kruisden 2 Ferrari's die de snelweg op reden in de richting die ik ook ging. Het waren 2 dezelfde 360 spiders. Ze werden even verderop opgehouden door ander verkeer en ik kon al snel aansluiten. We reden rond de 100 en ik schakelde maar alvast terug naar de 3, toen het overige verkeer aan de kant ging trapten we allen het gas goed in. Tijdens de sprint moest ik tot 2 keer toe heel even van het gas, misschien dat ze door de jaren heen een paar paardjes waren kwijtgeraakt. De snelheid ging er al snel weer uit en de vmax van de boordcomputer gaf 211 aan... Toen ze daarna weer ruimte hadden gingen ze weer, maar ik kon helaas niet mee omdat er een andere auto tussen was gekomen. Ze namen daarna al weer de afrit, maar toch even leuk.

Toch leuk dat je die ferrari's bij kan houden(y)

Nieuwe datalog gemaakt met boostcontroller

RPM BOOST PSI ( OUD ) NEW
2000 ( 0.6 ) 3.8
2250 ( 3.2 ) 7.4
2500 ( 4.9 ) 11.2
2750 ( 6.8 ) 11.2
3000 ( 8.0 ) 10.7
3250 ( 7.8 ) 10.4
3500 ( 7.3 ) 10.3

Virtualdyno laat mij zien dat ik 236pk@6258rpm en 320nm@3866rpm heb, vanaf 3000rpm raak ik al de 315nm aan. Dat de pk's wat minder zijn komt omdat ie bij piekvermogen van de pk iets lagere druk heeft, de EBC zakt iets af. Of andersom gezegt, de nm vrij hoog is omdat die in het begin wat hogere druk heeft. Maar dit is allemaal op te lossen om 'm straks op 14psi te zetten of tot wanneer die geen extra vermogen meer levert.

Heb het laatst moeten afleggen tegen Prius.. Zijn sneller dan ik had verwacht.. Toch een flinke deuk in m'n ego..:cry::LOL:

Vorige week toen ik naar een maat reed twee sjonnies in een sprint afgedroogd, eentje in een bespoilerde ibiza met dikke velgen, de andere in een Leon, idem dito, erna tussensprintje gedaan tegen een maat in zijn V60 d4, 400NM, 181 pk, is een biturbo, zijn auto weegt iets meer.
Het was maar een klein tussensprintje waarbij de auto's even snel leken, hij beweert dat er een 8-traps automaat in zit, maar nog geen tijd gehad om te googlen of dit klopt, vandaag rij ik er terug naartoe, we rijden dan van zijn nieuw naar zijn oud huis, dus met een beetje geluk zit er vandaag nog een sprintje in :p

Ben benieuwd, 166 pk 404 Nm vs 181pk 400 Nm, 6 bak tegen 8 traps automaat... zijn auto is wel wat zwaarder vermoed ik, vermoedelijk zal hij het makkelijker hebben... geen idee.

Hier komt ie dan, op weg naar zijn oud huis hadden we een leuke lange expressweg voor ons, met twee stoplichten.

Bij de eerste stoplichten stonden we naasteen, ik had een ideale start zonder al te veel wielspin, tot een 120 km/h ging het identiek gelijk op, maar hierbij moest ik remmen voor een truck een beetje verder.

Bij de tweede stoplichten stond hij voor mij, beiden terug vol op het gas, terug goed gestart, bij deze sprint moet ik toegeven dat ik wat geslipstreamed heb. Wederom ging het gelijk op.
Bij een 170 km/h ben ik er naast gaan rijden, toen ik van vierde naar vijfde schakelde bij een 180km/h ging ik er vrij vlot voorbij. Dit is iets wat ik niet echt verwachtte, hij heeft toch een 15 pk meer. Hij vertelde achteraf dat hij gas bleef geven.

Maw leuke sprint waarin ik geleerd heb dat mijn Skoda familiekoets onder de 8 seconden naar de 10 raakt o_O

ps, ik heb het op dashboardcam, maar ik durf het niet goed te posten, de politie in de buurt heeft al eens aan Nissan GT-R met een 666 pk van een kennis in beslag genomen, ze lachen er daar niet mee... Zie hiervoor dit artikeltje: https://www.hln.be/regio/nieuws-uit-ninove/politie-neemt-showwagens-in-beslag-a2302956/

Groeten

Ewout

Ik heb even de beelden van mijn dashboardcam bekeken, deze zijn van zo'n slechte kwaliteit dat de auto van mijn maat niet herkenbaar is, er is ook geen geluid, staat blijkbaar uitgeschakeld. bij deze:

Skoda vs Volvo

=> de datum klopt niet, want die camera lag al een tijdje met lege accu onder mijn zetels...

Net leuk sprintje met een Corvette, uit 1992 met een wel hele brede bodykit.

Toen ik over wou schakelen naar z'n 3 had ik net een autolengte voorsprong. Maar schakelde niet goed(n)

Mazda MX-5 1.9 Turbo, ongeveer 250pk/320nm 1060kg
0-100 in 4.47

vs

Chevrolet Corvette C4 1992 5.7l, 300pk/447nm?
0-100 in 5.6?

Ff zoeken op google en kwam er achter dat het deze was
corvette-c4-geiger-topspot_04.jpg

corvette-c4-geiger-topspot_05.jpg

En ook nog een KTM 690, maar die kon ik net niet bijhouden. Mischien als ik iets sneller weg was bleef ik langs m.

EDIT: bij nader google zal ik die niet kunnen bijhouden:cry::)

Volgens 1 site die ik kon vinden zit die in 3.5 sec op 100

Hier komt nog eentje,

Gisteren nadat ik een bord van een wandelroute ging nakijken, omdat ik eerder op die dag een bordje gemist had tijdens een wandeling die ik voorbereidde voor een grote groep Couchsurfers, zag ik , toen ik uit het bos kwam, een Marokkaan in een oude Mercedes CLK Cabrio voorbijknallen, een typische Marokkanenbak dus :D , ik ben letterlijk naar mijn auto gesprint en erachter gereden...

Een beetje later reed ie de autoweg op, samen de snelweg opgesprint waarbij ik iets sneller was, even later in de bocht, waar ze vaak flitsen en ik zodoende niet sneller durfde, kwam hij bumperkleven. Na de bocht ben ik er netjes van weggereden, hij deed echt zijn best want het ging richting 200km/h
motor onbekend, na even wat opzoekingswerk hier vermoed ik een CLK 230 Compressor. Wetende dat de Skoda sneller is dan mijn maat zijn Volvo V60 181pk en sneller dan mijn Saab 900 turbo cabrio (die nog steeds met een kapotte bak aan de kant staat) met 185pk zou dit wel kunnen.
Even later wanneer er meer verkeer was kwam hij rechts van me rijden en deed hij met een brede glimlach zijn duimpje naar omhoog (y)

Het is zowat 4de keer in mijn hele 39-jarige leven dat ik een fijne Marokkaan of man van Marokkaanse afkomst tegenkwam, er is nog hoop...

Groeten uit het Brusselse

Altijd leuk dat iemand het leuk vind ondanks dat ie verloren heeft. Vroeg vandeweek ook iemand met een Mercedes diesel bij het volgende stoplicht.. 'wat heb jij er in hangen'

Ik heb een nieuwe 0-100 tijd gemeten in 4.3 sec. Moet sneller kunnen met goede start en betere timing/ontsteking. De timing/onsteking staat niet helemaal goed na de 5200rpm. Ik heb oordoppen/detcans waarmee ik naar detonatie kan luisteren. En met de oordoppen die ik nu heb durf ik niet verder te gaan omdat het niet heel goed te horen is.

Volgende week mischien krijg ik nieuwe oordoppen, eletronische inplaats van nu gewoon een slangetje die in een buisje geschoven is en daarme aan de motor bevestigt. Het werkt, maar het is te zacht om echt goed te horen. Ik moet dacht dicht doen en ventilator en muziek uit houden wil ik het horen.

VincentMX-5 zei:
Altijd leuk dat iemand het leuk vind ondanks dat ie verloren heeft. Vroeg vandeweek ook iemand met een Mercedes diesel bij het volgende stoplicht.. 'wat heb jij er in hangen'

Ik heb een nieuwe 0-100 tijd gemeten in 4.3 sec. Moet sneller kunnen met goede start en betere timing/ontsteking. De timing/onsteking staat niet helemaal goed na de 5200rpm. Ik heb oordoppen/detcans waarmee ik naar detonatie kan luisteren. En met de oordoppen die ik nu heb durf ik niet verder te gaan omdat het niet heel goed te horen is.

Volgende week mischien krijg ik nieuwe oordoppen, eletronische inplaats van nu gewoon een slangetje die in een buisje geschoven is en daarme aan de motor bevestigt. Het werkt, maar het is te zacht om echt goed te horen. Ik moet dacht dicht doen en ventilator en muziek uit houden wil ik het horen.

Inderdaad, btw, oordopjes? Maakt ie zoveel lawaai? Let maar op je oren, een beschadiging is meestal onheroepelijk...
Het ziet er naar uit dat het hier rustig is, blijkbaar zijn wij de enige die af en toe nog een sprintje doen :) Bij deze een oproep, zelfs als je een trage auto hebt, post het hier gerust, zelfs dan kan een sprintje leuk zijn...

Zo reed ik ooit eens met een Opel combo op de Duitse autobahn, zat een 1.7 diesel in als ik me vergis, ik denk dat ik zowat elk tussensprintje verloren heb, ondanks dat ik telkens wel echt mijn best deed, ding was niet vooruit te branden, maar we hadden wel fun! Ik moet die persoon waarvan ik de auto een weekend geleend heb nog altijd vertellen dat ik er op 3 dagen meer dan 2000 km mee gereden heb :D

Moet zeggen dat ik dit topic met plezier lees. Ben zelf niet in staat sprintjes uit te voeren (want nog geen rijbewijs) maar lees de verhalen over jullie belevingen met plezier. Leuk ook hoe je met totaal onbekende mensen toch een leuk contact op de weg kunt hebben. Over 1,5 jaar zal ik ook maar eens een sprintje proberen :)

Lang geleden dat ik hier wat neergezet heb, maar hier gaan we dan.

Ik woon in Enschede en qua sprintjes valt het me een beetje tegen hier.
Kan er wel een paar beschrijven van het afgelopen anderhalf jaar.

De eerste:
Ik ging vanaf de Zuiderval (in Enschede dus) rechtsaf de N35 op richting Gronau en trok redelijk snel op. Ik zag in mijn spiegel een bmw 5-serie e60 in hetzelfde tempo meekomen en was eigenlijk wel benieuwd hoe mijn oude beestje het uit zou houden, dus in de twee een stuk doorgetrokken, waarbij hij goed meekwam. Toen volgde een vrij scherpe bocht naar rechts waar ik een stukje van hem wegreed. Daarna kwam een lang recht stuk waarbij we allebei vol op het gas gingen. Ik dacht even dat ik hem redelijk voorbleef, maar na het schakelen naar de 3 kwam hij toch wel echt flink snel dichterbij en kon ik hem ook niet meer losrijden. Nadat ik er de volgende afslag af ging een vriendelijk duimpje uitgewisseld en doorgereden.
Na de kentekencheck bleek het een dikke 535D te zijn. 272pk en 0-100 in 6.6 secs, waar ik dik 100pk minder heb en 8.5 secs nodig heb volgens Nederlandse specificatie (Ze zijn het wereldwijd nog niet helemaal eens geworden wat de 0-100 tijd van mijn auto precies is :T ).

Goed, nummer twee:
Ik kwam vanuit Glanerbrug en zag een oudere Camaro rijden, bouwjaar rond 1990. het is er een die ik wel vaker zie rijden in de zomer. Hij heeft de vaart er altijd goed inzitten en ik had al een tijdje gedacht dat het wel leuk zou zijn met hem eens te sprinten. Jammer genoeg zaten er teveel auto's tussen om er goed bij te kunnen komen. Dus half balend trek ik vlot weg bij het stoplicht als ik twee felle in mijn spiegel zie verschijnen, iemand die dus vol gas achter mij aan kwam. Hah, leuk, toch een sprintje! Het bleek een Fiesta sport van tussen 2008 en 2012 te zijn. Standaard dus 120pk en 9.9 secs 0-100. We hebben 4 stoplichten gehad waar ik al eerste stond en hij direct achter mij. Ik was elke keer iets sneller, maar het hield niet over. Het waren ook allemaal 50 wegen, dus ik wou het qua topsnelheid ook niet te gek maken. Ik had nog iemand naast me zitten in de auto, maar zo goed had hij niet mee horen te komen, dus ik denk dat hij wat aan de auto versleuteld had. Jammer genoeg geen mogelijkheid gehad om hem dat te vragen. Toch altijd wel leuk om verbaast te worden door dat soort dingen. Natuurlijk wel ff weer een vriendelijk duimpje uitgewisseld vlak voordat onze wegen zich scheiden.

Dan nu nummer drie:
Dit was toch wel echt het leukste sprintje dat ik tot nu heb gehad. Ik reed op de Auke Vleerstraat in de richting de Grolsch veste, ik vind dat een heerlijke weg om s'avonds gewoon lekker door te rijden, ook als het gewoon een plezierritje is. Goed, ik reed daar gewoon lekker door, het was avond, geen kip op de weg (ook geen mensen btw), toen ik een Golf V inhaalde. Ik ging weer naar rechts, toen ik hem achter me zag optrekken om mij weer in te halen, dus ik ging terug naar de ''3'' en op het gas, we kwamen een mooie bocht door waar ik met een gangetje van 100-110 doorheen ging. Hij kon aardig bijblijven, daarna reed ik redelijk vlot van hem weg. Wat daarna volgde was een lange weg met 3 2-baan stoplichten die op groen springen vlak voor je er bent, mits je je aan de maximum snelheid houdt, welke daar 70 is. Dus elke keer kwam ik als eerste aan bij het stoplicht, ging in de ankers en ondertussen terug naar ''2'' en zodra het groen werd weer vol op het gas. Omdat ik sneller was hoefde hij minder lang te remmen en kon hij met een hogere snelheid weer op het gas. Hier vond ik voor mezelf de uitdaging om hem voor te blijven tot we de laatste stoplichten gehad hadden. Nadat we nog een soort drempetje gepasseerd hadden waar ik redelijk hard voor moest remmen en daarna weer vlot bij hem wegreed kwamen we bij het laatste stoplicht aan. Ik had een wagenlengte of 5 voorsprong gok ik, hierdoor hij praktisch niet hoefde te remmen voor het stoplicht en dus langszij kon komen. Toen zijn achterbanden op gelijke hoogte waren met mijn voorbanden begon ik weer in de lopen en haalde ik hem weer in. Toen we even later stilstonden ging zijn raampje open. ''snel ding, of niet'' zei hij. ''wat heb je daarin liggen?'' en zo zijn we nog even aan de praat geraakt voordat we onze weg weer vervolgden. Na de tijd natuurlijk even de kentekencheck gedaan en het bleek een 2.0tdi met DSG te zijn. 140pk en 9.6 seconden van 0 naar 100.

Wat er nog in de planning staat is een sprintje met een goede vriend van me. Hij rijdt een v70n 2.4t automaat met standaard 200pk. Hij heeft hem echter laten chippen en zegt dat er om en nabij de 240pk in moet zitten nu. Hij zou mij volgens de specificaties dus zoek moeten rijden. Toch ben ik wel erg benieuwd hoe goed (of slecht natuurlijk) ik bij hem zal kunnen blijven.
Echter, elke keer als we met onze 2 auto's samen ergens heen moeten, zitten onze vriendinnen bij in de auto's. Ik weet niet hoe jullie vrouwen tegenover sprintjes staan, maar de mijne is geen voorstander. Snel optrekken mag wel, maar echt knallen zit er niet in jammer genoeg. Dan is er ruzie thuis :p

VincentMX-5: Ontzettend gaaf project. Ik lees veel over mx-5'en met turbo's en dat schijnt echt achterlijk hard te gaan. Dat bevestigen je sprinttijden ook wel. Ik heb ook weleens gelezen dat ze, in plaats van een turbo, de v6 uit de mx-6 erin leggen om meer vermogen te maken. Daarmee kom je echter niet aan de 230whp.

Ik zie als Enschedeer hier allemaal verantwoorde locaties langskomen voor stoplichtsprintjes....o_O:p

Enfin, afgelopen week met een Golf 7 gti performance manual, een sprint tegen een BMW 530d x drive (laatste typ) op de a31 richting Emden.
Overal is de GTI veel sneller. Echter bij herpakkingen vanaf 140 had ik echt moeite om bij hem weg te rijden. Pas bij 200 wist ik er paar autolengtes tussen te krijgen.

Mwa, ik vind de Auke Vleerstraat 's nachts een van de meest verantwoordelijke locaties in enschede voor dit soort grappen. En daarom ook het remmen voor het stoplicht, ondanks dat de stoplichten voor je op groen springen als er geen verkeer uit andere richtingen komt ;)

Gronausestraat is wel een minder verantwoorde plek, dat geef ik meteen toe. daarom ga ik daar niet voluit. Als daar wat mis gaat heb je geen ruimte om iets te kunnen, behalve je kar de verhoogde busbaan op knallen, en dat moet je niet willen.

Hier in Eindhoven rijd ook niet veel rond wat vaak een sprintje wil trekken.

Meeste wat gas geeft zijn de nieuwe Audi's en BMW's. Al paar keer gehad dat ik eerste sta voor stoplicht en ik zie in me spiegel heel sportief een auto aan komen rijden zoals een Golf R of een Clio RS, En bij stoplicht moet ik moeite doen om nog langzamer te gaan rijden zo traag zijn ze dan ineens. En als ik of hij volgende stoplicht ergens af slaan dan trekken ze weer ineens vol gas op.:rolleyes:

Ik hoop hier binnenkort ook weer iets bij te kunnen dragen. Mijn auto komt terug naar huis na 13 maanden en zal gerepareerd gaan worden.
Man wat heb ik dat gemist. Niet zozeer het sprinten, maar een auto met een beetje fatsoenlijk vermogen bied je ook zoveel meer voordelen in het verkeer. Even snel inhalen, invoegen waar je dat zelf wilt zonder beperkt te worden door het voertuig. Dingen gaan gewoon net even makkelijker allemaal. Zal in het begin wel weer even wennen worden. Meer vermogen, betere wegligging, heerlijk ik kijk er alweer naar uit.
Ow en de koppies die draaien als de turbo afblaast via de blow off, schitterend.

Paulus0013 zei:
Ik hoop hier binnenkort ook weer iets bij te kunnen dragen. Mijn auto komt terug naar huis na 13 maanden en zal gerepareerd gaan worden.
Man wat heb ik dat gemist. Niet zozeer het sprinten, maar een auto met een beetje fatsoenlijk vermogen bied je ook zoveel meer voordelen in het verkeer. Even snel inhalen, invoegen waar je dat zelf wilt zonder beperkt te worden door het voertuig. Dingen gaan gewoon net even makkelijker allemaal. Zal in het begin wel weer even wennen worden. Meer vermogen, betere wegligging, heerlijk ik kijk er alweer naar uit.
Ow en de koppies die draaien als de turbo afblaast via de blow off, schitterend.

Dat niet alleen, soms geef ik les tot 's avonds 10u, soms ook tot 11 u 's avonds, redelijk ver weg, dan voelt het redelijk comfortabel aan als je wat sneller thuis bent ook al win je maar enkele minuten, maar het geeft wel een goed gevoel.

Gisteren moest ik mijn madam in het station Brussel-Noord halen omdat haar trein 45 minuten vertraging had, 's avonds in Brussel Noord en omgeving is het vrij gevaarlijk, regelmatig, zelfs overdag worden er mensen overvallen, neergestoken, vrouwen lastig gevallen... Dus den deze het gas er op om er snel te zijn. Op de ring van Brussel kwam er een gastje, ik denk dat het een oude Scirroco was, op mijn bumper hangen, die dacht dat ik wou racen, maar omdat er een bocht was en veel verkeer hield ik wat in, ik ben er ditmaal niet op ingegaan, omdat daar te veel verkeer was. Een beetje later sloeg ie af naar links ipv me te volgen.

Dit deed me wel denken aan jaren geleden met mijn Volvo 440 turbo met zelf geplaatste dual stage boostcontroller, ik was ook gehaast voor iets, op een gegeven moment zag ik drie auto's met elkaar sprinten, ik ben die alle drie voorbij gevlogen, die zullen het hunne er ook van gedacht hebben :D

Hier komt de volgende, kwestie van het hier levendig te houden:)

Donderdag zijn we Düsseldorf gaan bezoeken, onderweg op de Brusselse ring zag ik een held met een knappe babe naast hem in een Audi A7 met een meer dan vlotte rijstijl, motor onbekend, maar ik vermoed een 3.0 TDI 218pk, 400Nm koppel gezien wat ik geconstateerd heb.

Toen we van de ring de E40 op reden was de Skoda iets sneller in de tussensprint, blijkbaar kon meneer het niet af en kwam even later als er meer verkeer was op mijn bumper hangen. Bij élke tussensprint die we deden kon ie niet volgen, enkel op hogere snelheid bleef ie op gelijke afstand, maar als ik gas bleef geven naderde ie niet...
Desondanks dat ie telkens verloor op de tussensprint bleef ie altijd op mijn bumper te komen hangen bij meer verkeer, eigenlijk een beetje zielig niet?
Dit heeft ie gedaan van in Brussel tot ver in Belgisch Limburg...

Anyway, even de specs opgezocht, zijn auto vermoedelijk een A7 3.0TDI, 218pk, 400Nm koppel 1730Kg, mijn auto 2.0 TDI 166 pk, 400Nm koppel, 1295 kg,

Maw, zijn extra vermogen had ie wel echt nodig om met zijn 435kg handicap bij te blijven...

Wellicht als ie eerder op het gas kan gaan dat ie makkelijker kan volgen. Wat ik zelf merkte bij auto's die ongeveer net zo vlot waren, is dat het echt uitmaakte wie er net die fractie eerder op het gas gaat. Als je erg aan elkaar gewaagd bent, is dat het enige om nog verschil mee te maken.
En als je dicht achter iemand rijdt, dan kan je ook niet eerder op het gas dan de ander, omdat je er dan tegenaan rijdt. Je begint dus altijd met een achterstand. Met enige afstand er tussen kan je iets eerder dan je voorganger op het gas als je de ruimte er voor al ziet verschijnen.

VincentMX-5 zei:
Als je iets later gas geeft dan moet je al een veel snellere wagen hebben dan de andere wil je 'm nog inhalen.

Dat klopt, maar bij de eerste tussensprint waarbij hij volgas van de ring van Brussel de E40 opreed was mijn Skoda toch wat sneller, en hij was degene die eerst op het gas ging want ik reed erachter (ik denk dat ik het niet duidelijk genoeg heb uitgelegd, sorry), dus ik was in het nadeel en won toch..., hij bleef volgasgeven want hij kon het blijkbaar niet af dat ik sneller was waarna hij bij minder verkeer plat op mijn bumper kwam hangen, typisch gedrag van 'ik kan het niet hebben'

Is er interesse om een nieuw topic aan te maken door iemand die actief is op het forum? De beginpagina word niet meer aangepast en er zijn een hoop mensen die iets nieuws hebben

En een hoop mensen zijn hier ook helemaal niet meer actief.
En hoe gaan we die 0-100 tijden enigszins objectief vast stellen?

Tja das altijd lastig, Doe je 100 op de teller of doe je 105 zodat je incl correctie 100 hebt.

Ik meet mijn 0-100 tijd aan de hand van de datalog die ik gemaakt hebt. De 100 die daar te zien is is vrijwel gelijk met de gps. Dat scheelt minder dan 0.5km

0-100 in 4.3 sec

Vandaag heeft het eerder genoemde sprintje plaatsgevonden met de v70 2.4t aut. uit 2001. We hebben een paar keer goed door kunnen trekken en ik bleef hem eigenlijk elke keer redelijk goed voor. Toch was het niet helemaal eerlijk omdat ik steeds vooraan stond, wat (zoals vandaag al meermaals benoemd is) betekent dat ik eerder op het gas kan dan hij. Wordt nog een keer vervolgt dus.

Verder lijkt het me goed een nieuw topic aan te maken.
Ik ben verder ook benieuwd welke app je gebruikt hebt @Eenvrijeusernaamiserbijnaniet
Is misschien niet de meest accurate manier van meten, maar toch wel een aardige indicatie lijkt me.

Ah ook eens proberen die app!
Als we allemaal dezelfde methode gebruiken, wat met zo'n app op zich redelijk te doen valt lijkt mij, dan is wellicht niet alles exact geijkt enzo, maar wel redelijk vergelijkbaar.

Terug
Bovenaan