Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Dat is niet mijn vraag en een aantal zaken kan ik zelf ook wel opzoeken. Mijn vraag echter kon ik niet zo makkelijk een antwoord op vinden.

Nog maar een keer dan:
Weet iemand wellicht wat een gemiddelde 0-100 tijd is als je op een normale manier optrekt?

Paulus0013 zei:
Weet iemand wellicht wat een gemiddelde 0-100 tijd is als je op een normale manier optrekt?

Misschien is de vraagstelling ook niet helemaal helder? Ik begrijp nu dus dat je niet opzoek bent naar het gemiddelde van een specifiek voertuig of wellicht een bepaalde klasse maar meer wat de dagelijkse realiteit is op de weg? Zou hier ooit onderzoek naar gedaan zijn?

Wij hebben 4 auto's. Van deze zijn er 2 rap en 2 traag. De Swift (90 pk) de traagste van het stel komt aardig mee, alleen bergop op de snelweg komt deze te kort. Bij stoplichten of invoegen meer dan adequaat daar de meeste hiero erg rustig rijden. De Roadster (100 pk) komt goed mee en komt eigenlijk nooit te kort voor normaal verkeer. Hoewel ff snel er voor flikkeren vanuit 0 moet je echt niet willen...

Maw met een 1.2 gebakje kom je volgens mij prima mee. Enige wat ik me altijd goed moet bedenken als ik in de Swift stap is dat ik 'm er in de snelweg niet zo ff voor moet gooien daar worden andere weg gebruikers niet echt blij van...zo van oh jah deze is inderdaad niet zo rap als de auto waar ik gister in reed...

Sinds wij in maart 2015 een nieuwe Jaguar XF-S 3.0D Bi-turbo (600NM koppel!) hebben, inmiddels ook al aardig wat sprintjes bij stoplichten en op snelwegen gehad. ondanks het gewicht van bijna 1900KG gaat dit echt bizar hard. 260km/h is eigenlijk ook in een mum van tijd behaald, geniaal!

Laatst een wedstrijdje op de A6 met een Porsche cayenne gehad, boven de 180 kon de porsche het niet meer bijhouden, schitterend:)

0-100 volgens het boekje 6.5 seconden. maar met warme banden in de sportstand en dynamische modus toch een tijd weten te behalen van 6.2 seconden.

Paulus0013 zei:
Nog maar een keer dan:

Ik zou gewoon eens een plek zoeken waar je na een stoplicht mag optrekken naar de 100 en daar eens een middagje heen en weer rijden met een stopwatch. Dus al mee optrekkend met de andere auto's wat metingen verrichten. Dan kom je vanzelf tot een representatief gemiddelde. :)

Gevoelsmatig zal het ergens tussen de 15 en 20 sec liggen.

Jan Willem Casteleijn zei:
Sinds wij in maart 2015 een nieuwe Jaguar XF-S 3.0D Bi-turbo (600NM koppel!) hebben, inmiddels ook al aardig wat sprintjes bij stoplichten en op snelwegen gehad. ondanks het gewicht van bijna 1900KG gaat dit echt bizar hard. 260km/h is eigenlijk ook in een mum van tijd behaald, geniaal!

Laatst een wedstrijdje op de A6 met een Porsche cayenne gehad, boven de 180 kon de porsche het niet meer bijhouden, schitterend:)

0-100 volgens het boekje 6.5 seconden. maar met warme banden in de sportstand en dynamische modus toch een tijd weten te behalen van 6.2 seconden.

Amai waar gaat dat naartoe, een 15 jaar geleden was een 300Nm koppel al veel, nu is dit normaal voor vele auto's, ok, auto's werden wat zwaarder, 600Nm koppel, da's genoeg om de aarde wat sneller doen te tollen als je wat gas geeft :p

Gisteren een 3 reeks, vermoedelijk de 320d 163pk 380Nm versie (of een gechipte 318d? het was alvast een diesel aan het roet te zien) die zich vlak voor mij op de autoweg gooide waardoor ik vol in de remmen moest ook al reed ik de toegestane snelheid.
De man was bij het oprijden van de autoweg ongeduldig en wou de trage auto voor hem zo snel mogelijk voorbij, een beetje typisch BMW gedrag dat ik bijna alle dagen hier in en rond Brussel zie

Ik claxoneer even en flikker met mijn lichten om mijn ongenoegen te uiten, de reactie van de man was dat hij vol op het gas ging.

Waarom? Vermoedelijk om te bevestigen en te verantwoorden dat de linkerrijstrook van hem alleen is, ik denk dit want een beetje verder waar hij terug naar de rechterstrook kon wou hij dit niet, nochtans, mijn Skoda was duidelijk iets sneller...

Ocharme zijn ego, maar bon, ik heb een leuk sprintje gehad en die man van zijn meerwaardigheidscomplex afgeholpen (y)

Gevoelsmatig zal het ergens tussen de 15 en 20 sec liggen.
Ik denk nog wel meer. Toevallig had ik vorige week in de avond geen verkeer om mij heen toen ik een snelweg op reed.
Ik reed toen dus al, al was het niet hard. Maar ook toen telde ik al snel 20 seconden als ik rustig naar de 100 versnelde.

Misschien is de vraagstelling ook niet helemaal helder? Ik begrijp nu dus dat je niet opzoek bent naar het gemiddelde van een specifiek voertuig of wellicht een bepaalde klasse maar meer wat de dagelijkse realiteit is op de weg? Zou hier ooit onderzoek naar gedaan zijn?
Dat is inderdaad wat ik zoek ja. Enkel dan kan je de tijden van specifieke auto's ook afzetten tegen de realiteit.
Ik kon er zo snel niets van vinden. En dat terwijl dingen als remvertragingen, remweg en de hele rataplan zo te vinden is met wat zoekwerk.

VincentMX-5 zei:
Maar een Polo GTI is net zo snel naar de 100 volgens mij. Die Jaguar weegt gewoon zo ontzettend veel.

1840 kilo exclusief mij(totaal zo'n 1900KG) Beetje appels met peren vergelijken denkik. Een leukere vergelijking zou zijn een A7 3.0TDI of Bi-TDI, V60Plugin, 530D etc.

Weer veel kilometers gereden afgelopen tijd en daarbij ook veel ontmoet:

2015 BMW 530D:
Had er zin in, nadat ik te kennen gaf graag er voorbij te willen. Geeft vol gas en duikt na de auto die hij inhaalt direct zelfverzekerd naar rechts met de gedachte van: wat wil jij met je Fiat. Tsja... Toen hij die gedachte had afgerond, zat mijn voorwiel al ter hoogte van hem. Abby dus stuk sneller.

Porsche Panamera e-hybrid
Hybrid of niet, die dingen kunnen wel roken uit de uitlaat zeg. De hybrid was voor mij net iets langzamer vanaf 100km/ph en achter mij exact even snel als Abby. Meneers gezicht was er 1 van grote verontwaardiging en bewondering. Dikke duim en onbegrijpelijk lachje op het gezicht.

BMW 535 D/I?
Geen idee of het een diesel of benzine betrof, maar 2 uitlaten elk aan 1 kant. Vanaf 100 tot 150 goed bij te benen, vanaf 150 tot 180 moeilijk maar door slipstream niet meer afstand en vanaf 180 moest ik heel langzaamaan lossen. Erg snel ding, waar ik van vermoedde dat deze getuned is.

*Abby = Abarth 500 185pk / 300nm

Jan Willem Casteleijn zei:
VincentMX-5 zei:
Maar een Polo GTI is net zo snel naar de 100 volgens mij. Die Jaguar weegt gewoon zo ontzettend veel.

1840 kilo exclusief mij(totaal zo'n 1900KG) Beetje appels met peren vergelijken denkik. Een leukere vergelijking zou zijn een A7 3.0TDI of Bi-TDI, V60Plugin, 530D etc.

Maakt toch niet uit wat de andere auto is.. Leukste sprintje die ik met m'n MX-5 tot nu toe gehad heb waren tegen een motor en een RS7 en RS5 enz..

Grrr grr grr!!
Afgelopen zondagavond/nacht op weg naar huis over de A16 van Breda naar Dordrecht komt er een Mercedes en zo'n bolletje met 4 ringen (Audi TT) op redelijk tempo voorbij zetten. Dus ik er achteraan. Beide heren hielden wel van opschieten, aangezien we ook over de invorderingsgrens heengingen.
Bij de N3 ging ik er af en het bolletje ook. Nog even rood licht voordat we door konden. En hop weg bolletje, dat was een verloren sprint.
Fijn hoor zo'n 1.6 :( Op zulke momenten mis ik dus de HF.

Ben ook wel eens een abartje tegengekomen met de cls en dat zijn inderdaad rappe dingen zeg. Voordat ik door had dat we gingen sprinten vanuit de bocht was hij al op het gas. Weet niet of ik het gas niet diep genoeg ik duwde maar hij schakelde niet terug, hierdoor ging het gelijk op. Voelt toch wel zuur als je naast zo'n mug staat met je 5.0 v8.

Overigens bij het volgende stoplicht duidelijk gemaakt wie de baas was :) Probleem van de 7 traps automaat in de benz is dat deze altijd vanuit zijn 2e versnelling vertrekt. Dus alleen vanuit zijn 1 als je dat handmatig doet maar dan moet je wel weten dat het 'aan' is. Is overigens geen lange 2e versnelling ofzo maar wat een beest is het als je gewoon de 1e versnelling gebruikt.

Malt007 zei:
Ben ook wel eens een abartje tegengekomen met de cls en dat zijn inderdaad rappe dingen zeg. Voordat ik door had dat we gingen sprinten vanuit de bocht was hij al op het gas. Weet niet of ik het gas niet diep genoeg ik duwde maar hij schakelde niet terug, hierdoor ging het gelijk op. Voelt toch wel zuur als je naast zo'n mug staat met je 5.0 v8.

Overigens bij het volgende stoplicht duidelijk gemaakt wie de baas was :) Probleem van de 7 traps automaat in de benz is dat deze altijd vanuit zijn 2e versnelling vertrekt. Dus alleen vanuit zijn 1 als je dat handmatig doet maar dan moet je wel weten dat het 'aan' is. Is overigens geen lange 2e versnelling ofzo maar wat een beest is het als je gewoon de 1e versnelling gebruikt.

Waarschijnlijk standaard vermogen. Het verschil tussen de standaard 135pk en de gechipte 185pk in mijn Abarth is echt ongelooflijk groot. Ik deed van de week nog een sprintje voor het stoplicht (rollend vanaf 20km/ph) tegen een nieuwe GLE AMG (558pk) (hallo meneer van Merkesteijn ;). Exact even hard. Het is gewoon puur gewicht wat het verschil minimaliseert. Mijn relatief kleine turbo spoelt als een dolle op en naar 100 gaat zo verschrikkelijk snel.
Boven de 100 zal het waarschijnlijk wel uitgemaakt zaak zijn, maar tot de 100 is de Abarth echt verschrikkelijk rap:

Voor het idee hoe rap:
https://www.youtube.com/watch?v=BnlzXRlMIBk

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Het is gewoon puur gewicht wat het verschil minimaliseert.
Nonsens.
Gewicht is massa maal versnelling.
Jullie versnelden net zo snel, dus het gewicht van de GLE was vele malen groter.

Waarschijnlijk standaard vermogen. Het verschil tussen de standaard 135pk en de gechipte 185pk in mijn Abarth is echt ongelooflijk groot. Ik deed van de week nog een sprintje voor het stoplicht (rollend vanaf 20km/ph) tegen een nieuwe GLE AMG (558pk) (hallo meneer van Merkesteijn ;). Exact even hard. Het is gewoon puur gewicht wat het verschil minimaliseert. Mijn relatief kleine turbo spoelt als een dolle op en naar 100 gaat zo verschrikkelijk snel.
Boven de 100 zal het waarschijnlijk wel uitgemaakt zaak zijn, maar tot de 100 is de Abarth echt verschrikkelijk rap:

Voor het idee hoe rap:

Nog steeds >6s als ik het zo zie. Die AMG ging dus niet plank want die gaat volgens mij <5s en dat is al gauw en wagenlengte of wat. Daarnaast gaat de 180pk standaard abarth in 7.4s dus denk niet dat die van jou in ineens <6s doet met 5pk meer.

Malt007 zei:

Voor het idee hoe rap:

Nog steeds >6s als ik het zo zie. Die AMG ging dus niet plank want die gaat volgens mij <5s en dat is al gauw en wagenlengte of wat. Daarnaast gaat de 180pk standaard abarth in 7.4s dus denk niet dat die van jou in ineens <6s doet met 5pk meer.

De persoon in het filmpje gaat duidelijk niet echt lekker in de eerste versnelling. Laat het gas zo te zien zelfs half los. Daarnaast, een voorwielaandrijver is vanaf meet af aan altijd wat minder snel weg door te weinig grip, wat de 0-100 tijden verklaard. Echter, deze sprint was rollend vanaf 20. We kwamen allebei aanrollen toen het stoplicht op groen ging.
Daarnaast gaat deze persoon in zijn 3 over de 100km/ph. Ik doe dit bij volgas in de 2.

Wat mijn 0-100 km/ph sprint precies bedraagt: geen idee. Snel in ieder geval. Een Abarth op de een natte baan (nogmaals voorwielaandrijving), winterbanden, met 2 personen met 2 graden celcius: 6,5 seconden. Dit is dan 200 PK, maar het geeft aan wat er mogelijk is in de juiste condities. En die waren er! 200PK zal dus ongeveer 5,3-5,5 doen in droog weer met zomerbanden en juiste temperaturen en met 1 inzittende.

Hij zal vast snel zijn maar 5.3-5.5 is zeer onrealistisch als de 180pk versie 7.4 doet.

Malt007 zei:
Hij zal vast snel zijn maar 5.3-5.5 is zeer onrealistisch als de 180pk versie 7.4 doet.
Dat valt wel mee. Fabriekscijfer voor de 190pk Abarth 500 is 5,9. En dat is, nogmaals als staande start, wat altijd langzamer is dan een achterwielaandrijver. Rollend vanaf 20 geeft zo'n auto veel achterwiel aangedreven auto's die snellere 0-100 fabrieksopgaven hebben, klop.

En hier dan een vergelijk met mijn MX-5.

Dit is in zn 3 van onderuit z'n toeren,
https://www.youtube.com/watch?v=H_lytso3tjA

Hij moet overigens nog wel goed gemapped worden en iets meer turbodruk. Je ziet vooral boven de 6000rpm dat ie wat in houd tov daarvoor. Heb al nieuwe 1000cc injectoren liggen die ook e85 geschikt zijn.

Overigens is de motor niet helemaal in orde en moet er een nieuwe koppakking op. Heb er alleen last van als ik vol gas geef.

Wat doet zo'n abarth 80-120 in 3/4/5?

VincentMX-5 zei:
En hier dan een vergelijk met mijn MX-5.

Dit is in zn 3 van onderuit z'n toeren,
https://www.youtube.com/watch?v=H_lytso3tjA

Hij moet overigens nog wel goed gemapped worden en iets meer turbodruk. Je ziet vooral boven de 6000rpm dat ie wat in houd tov daarvoor. Heb al nieuwe 1000cc injectoren liggen die ook e85 geschikt zijn.

Overigens is de motor niet helemaal in orde en moet er een nieuwe koppakking op. Heb er alleen last van als ik vol gas geef.

Wat doet zo'n abarth 80-120 in 3/4/5?

4/5 weet ik niet. In de 3 is het 3,6 seconden. Optimaal toerenbereik ;)

Jouw auto is echt ongelooflijk snel trouwens!

3.6 is ook behoorlijk snel voor zo'n gebakkie

Ik zit op 3/4/5 2.7/3.5/4.3

Op vergelijk te maken, mijn andere MX-5 compleet standaard in z'n 3 80-120 doet er 5.0 over

Aan die gast in zijn 730d (ouder model 231 pk versie) daarnet tussen de E314 en E40 in België het was maar een Skoda 2.0 TDI weet je o_O

Even de specs opgezocht, vergeleken met de GTD golf 184pk 380 Nm die ik net kan volgen met mijn 166,5 pk 404 Nm,is het normaal dat het gelijk opging :) het was dan nog licht bergop met de Beamer achter mij, een beetje verder liet ik hem voorbij omdat ik iets in mijn agenda moest schrijven, dan er terug achteraan (ik wou ook even weten wat voor een tegenstander ik had met de badge op de achterkant), even door het verkeer opgehouden, dan wou ie mij lossen, beiden op het gas, maar het lukte hem niet om mij te lossen :)

Even een reminder, op deze website kan je auto's vergelijken: https://www.zeperfs.com/ het zal niet 100% kloppen maar het is volgens mij zeker een aanwijzing

Laatste twee dagen redelijk veel gereden, zondag twee bumperklevers gehad, allebei Noord Afrikanen (konden in hun Merc en Beamer niet volgen), toen ik daarnet van na het avondschool lesgeven naar huis reed, een Noord Afrikaan die me de pas afsneed of de autoweg.
Pffff, ik ben het een beetje beu aan het worden met dat volkje hier in en rond Brussel. Niet racistisch oppakken want ik ben gisterenavond nog met twee Palestijnse vrienden, Moslims trouwens, op café geweest.

Anyway, gisteren op de autoweg A12 in België richting Brussel aan een van de laatste stoplichten heb je meerdere rijvakken, op het rechtse rijvak stond een motor, daarachter een BMW 5-break, laatste versie, ik zet mij op het middelste rijvak, naast mij links komt een vrouw met een recente BMW 3 reeks staan, ook een break. Beide motor onbekend...
Denkende dat die vrouw volgas zou wegrijden omdat zij zich ostentatief links van mij zet had ik een beetje laat gezien dat die BMW 5-reeks er samen met die motor met volle snelheid vandoor ging, ik was dus de verkeerde auto in het oog aan het houden :confused:
Den deze er dus achter, een beetje later had ik de 5- reeks, de motor, tja, die was wel wat sneller, maar uiteindelijk hebben we maar tot een 160km/h doorgetrokken. Ik zag in mijn spiegel dat de mensen in de 5-reeks fun hadden :)

Nog een leuke, op een gegeven moment zag ik een E-36 AMG rijden, maar ik vond het logo E-36 een beetje vreemd, een beetje verder aan een van de stoplichten op de A12 mijn raampje naar beneden, blijkt het de eerste E-36 Diesel AMG ooit geleverd! Waarschijnlijk kregen de Arabieren die de auto bestuurde dan ook, wegens hun (olie?)rijkdom, die unieke gelegenheid!

Alleen een sprintje gehad met een Focus 2.0 TDCI met 136pk. Grote velgen, xenon verlichting led kenteken verlichting en kwam net van de mac af.

Ik zat achter m bij het stoplicht. Allebij vol gas maar moest al gauw inhouden, maar toen ie aan de kant ging kon ik er nog met behoorlijk wat verschil voorbij. Had minder verwacht. Die focus zou er 9.3 over doen naar de 100. Ik met mijn Blauwe MX-5 7.5 á 8 sec

VincentMX-5 zei:
Gerard_Erst zei:
Ik ga maar eens een dashcam kopen voor mijn 335 :)

Doe maar, ik ben ook wel eens benieuwd hoe de achterkant van mijn MX-5 er uit ziet vanuit een andere auto:p

Oh dat is geen probleem, parkeer je auto maar een keer voor de mijne en je mag zelf vanuit mijn auto je eigen achterkant bewonderen :p

Uzzi zei:
Paulus0013 zei:

Wij hebben 4 auto's. Van deze zijn er 2 rap en 2 traag. De Swift (90 pk) de traagste van het stel komt aardig mee, alleen bergop op de snelweg komt deze te kort. Bij stoplichten of invoegen meer dan adequaat daar de meeste hiero erg rustig rijden. De Roadster (100 pk) komt goed mee en komt eigenlijk nooit te kort voor normaal verkeer. Hoewel ff snel er voor flikkeren vanuit 0 moet je echt niet willen...

Maw met een 1.2 gebakje kom je volgens mij prima mee. Enige wat ik me altijd goed moet bedenken als ik in de Swift stap is dat ik 'm er in de snelweg niet zo ff voor moet gooien daar worden andere weg gebruikers niet echt blij van...zo van oh jah deze is inderdaad niet zo rap als de auto waar ik gister in reed...

Zelf merk ik juist op dat ik de neiging heb om juist in de audi S8 het sloomste te rijden van alle 3 mijn auto's.
In de 309 zit een sport koppeling en een turbo die vroeg in de toeren op spoelt, dus ik ben gewoon erg rustig gas te geven als je dus normaal wilt rijden.
Alleen dat doe ik dus in de Cuore en de S8 ook en vreemd genoeg trek ik ook in de Cuore sneller op als in de S8 als ik in de stad rijd :confused:
Mijn gemiddelde 0-100 tijd is dus sterk verschillend met welke auto ik rijd.
Zelfs op de snelweg heb ik dat ik met de Audi juist vaak achter een vrachtauto blijf plakken, terwijl als ik de 309 bij had er voorbij ging.
Een stoplicht sprint heb ik ook veel minder de neiging in te doen met de audi dan wanneer ik met de 309 rijd, zelfs met de Cuore heb ik vaker een sprintje aangegaan als met de S8.
Terwijl de audi toch een flink stuk rapper kan zijn als de Cuore.

Daarnet een toertje gedaan met mijn dashboard cam op de achterruit om wat bumperklevers te filmen, na enkele kilometers had ik al raak, een blondine met haar nieuwe BMW-reeks die niet kon volgen en telkens toch op mijn bumper kwam hangen, met mijn gsm ook vooraan gefilmd, sprintje gewonnen tegen een Mercedes coupe E klasse, laatste nieuw model, maar motor onbekend.

Maar wat er een beetje later gebeurde was veel leuker dan deze sprintjes, op de autoweg werd ik de pas afgesneden door een oude Golf met twee Oost-europees lijkende vrouwen vooraan, ze reden met tijdelijke nummerplaten, een beetje verder ben ik ze voorbij gestoken om verhaal te halen maar ze keken strak vooruit alsof er niets gebeurd was. Waarschijnlijk Roemenen of zo, in Roemenië rijden ze ook zo, weet ik uit ervaring.

Nog een beetje later aan de verkeerslichten werd het oranje, ik rem want doorrijden mag uiteraard niet, die vrouwen hadden dit blijkbaar niet verwacht en hebben een noodstop moeten doen, dit heb ik geupload op youtube omdat dit veel leuker was dan de sprintjes, de link, actie start pas vanaf 00.50, de bandenrook kunnen jullie spijtig genoeg niet ruiken :D

https://www.youtube.com/watch?v=Nc56lCGzc8Q&feature=youtu.be

Ik kwam van de week het laatste type Ford Fiesta tegen. Standaard model exterieur niets bijzonders. Dat bleek dus 182pk 1.6 ecoboost te zijn.
Leuke sleeper :)

Ewout zei:
Nog een beetje later aan de verkeerslichten werd het oranje, ik rem want doorrijden mag uiteraard niet, die vrouwen hadden dit blijkbaar niet verwacht en hebben een noodstop moeten doen, dit heb ik geupload op youtube omdat dit veel leuker was dan de sprintjes, de link, actie start pas vanaf 00.50, de bandenrook kunnen jullie spijtig genoeg niet ruiken :D

Ik heb bij een vergelijkbare situatie in het verleden (stond stil om af te slaan, auto kwam achterop) een auto in mijn kofferbak gekregen.
Probeerde nog weg te komen, door de klap stond ik vervolgens met de auto 180 graden gedraaid.
Ben er zelf met een blauw oog (hoofd tegen bevestiging gordel aan deurstijl), lichte hersenschudding en een zere knie vanaf gekomen.
Auto was getordeerd en dus total loss.
Ik vond er weinig leuks aan, sindsdien ben ik heel wantrouwend t.o.v. (onoplettende) achterliggers bij kruisingen en verkeerslichten ... :(

Sorry voor dit verhaal, moest het even kwijt ...

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Ik heb bij een vergelijkbare situatie in het verleden (stond stil om af te slaan, auto kwam achterop) een auto in mijn kofferbak gekregen.
Probeerde nog weg te komen, door de klap stond ik vervolgens met de auto 180 graden gedraaid.
Ben er zelf met een blauw oog (hoofd tegen bevestiging gordel aan deurstijl), lichte hersenschudding en een zere knie vanaf gekomen.
Auto was getordeerd en dus total loss.
Ik vond er weinig leuks aan, sindsdien ben ik heel wantrouwend t.o.v. (onoplettende) achterliggers bij kruisingen en verkeerslichten ... :(

Sorry voor dit verhaal, moest het even kwijt ...

Begrijp ik wel, een vriend van me is zo gegrepen geweest door een vrachtwagen en zijn hond uit de auto (cabrio) geslingerd geraakt en ik let normaal gezien ook altijd op en hou afstand met degenen die voor me staan zodat ik nog kan 'ontsnappen', ik had door kunnen rijden door het oranje, maar ik zag schuin rechts voor mij een groepje wandelaars aanstalte maken om het zebrapad over te steken, ik heb me dus eigenlijk van die Golf achter mij niets meer aangetrokken, ok achteraf kan ik er om lachen en luchtig over doen en zeggen: karma is een bitch..., maar het is misschien inderdaad niet gepast.
Het had evengoed als volgt kunnen aflopen: de wandelaars gingen het zebrapad over, ik vol in de remmen, de Golf in mijn achterste en mijn auto op de wandelaars schuivend. Je weet dit nooit.

Toen de wandelaars overstaken deed ik teken, van tja sorry, want ik dacht dat het mijn banden waren die piepte... maar dan deden zij teken naar de Golf, dat die beter op zijn tellen moest letten, ik was trouwens voor het kruispunt al wat aan het vertragen wat ik altijd daar doe, dat zie je in het filmpje waarbij de afstand tussen mij en de Seat niet groter werd, we reden toen een 80km/h op een plaats waar je 90 km/h mag.

ps, je ziet de Seat nog doorrijden, ik denk dat ie door het rood is gereden, de wandelaars stonden eigenlijk vervaarlijk dicht tegen de autoweg aan.

Meerdere keren per jaar vallen daar doden, heb opgevangen dat ze de autoweg daar gaan overbruggen of ondertunnelen, of iets dergelijks toch.

Ik weet nog een keer dat een verpleger hier in de buurt zijn eigen dochter en vrouw tevergeefs heeft proberen te reanimeren en het is ook daar aan een van de stoplichten mijn maat achteraan een vrachtwagen op zich heeft gekregen, gelukkig heeft ie het overleefd, buiten een kapotte knie...

Ik heb exact zoiets gehad met een bekende van me. Ik remde keihard voor de verkeerslichten en zijn abs-loze auto was aan het bobsleëen en zat er zo achterop.

Wat ik wel altijd raar heb gevonden is de snelheden op bepaalde wegen in België. Dan rijd je op een weg waar je 80 mag en staan er plots verkeerslichten, nog met flitspaal soms ook. Vroeger ging ik nog weleens op stap in een bekende discotheek in Lokeren. Ik vond die wegen maar niets.

Ewout zei:
Toen de wandelaars overstaken deed ik teken, van tja sorry, want ik dacht dat het mijn banden waren die piepte... maar dan deden zij teken naar de Golf, dat die beter op zijn tellen moest letten, ik was trouwens voor het kruispunt al wat aan het vertragen wat ik altijd daar doe, dat zie je in het filmpje waarbij de afstand tussen mij en de Seat niet groter werd, we reden toen een 80km/h op een plaats waar je 90 km/h mag.

ps, je ziet de Seat nog doorrijden, ik denk dat ie door het rood is gereden, de wandelaars stonden eigenlijk vervaarlijk dicht tegen de autoweg aan.

Meerdere keren per jaar vallen daar doden, heb opgevangen dat ze de autoweg daar gaan overbruggen of ondertunnelen, of iets dergelijks toch.

Ik weet nog een keer dat een verpleger hier in de buurt zijn eigen dochter en vrouw tevergeefs heeft proberen te reanimeren en het is ook daar aan een van de stoplichten mijn maat achteraan een vrachtwagen op zich heeft gekregen, gelukkig heeft ie het overleefd, buiten een kapotte knie...

Wat ik zo op het filmpje zie is het een gevalletje van niet opletten door de bestuurder van de Golf. Je ziet hem nog een halfbakken poging doen om
uit te wijken, werkt slecht in combinatie met remmen.

Ik wil in dit soort gevallen ter waarschuwing wel eens even een paar keer lichtjes de remmen aantikken,
zodat de remlichten even oplichten. Vaak wordt men dan wel wakker ... ;)

Ontopic: sprinten doe ik met mijn Audi A2 niet veel.
Kom zo af en toe wel eens vooraan op de linkerrijstrook terecht bij de verkeerslichten (heb geen zin om als 6e auto aan te sluiten op rechts en vervolgens met moeite het oranje verkeerslicht te halen).
Valt me wel op dat de grotere auto's vaak de meeste ruimte laten om weer in te voegen (kreeg onlangs keurig de ruimte van een BMW X5)
Bestelauto's laat ik maar voorgaan, die hebben meestal vreselijke haast en hoeven de slijtage van de banden toch niet zelf te betalen ... ;)

Alleen een sprintje gehad achter een Ibiza FR met 150pk gehad. Kwam een scherpe bocht en ik reed er achter en daarna vanuit zn 2 vol gas. En tot mn verbazing bleef ik er gewoon achter hangen. Was niks sneller.

0-100 in 7.6 voor de FR

En mijn blauwe MX-5 op papier in 8.0. Maar ik heb een 10th Anniversary en die cijfers op autoweek kloppen niet. De 6bak is duidelijk sneller dan de 5bak. En volgens autoweek doen die er allebij 8.0 over. Op vele andere sites vermelden ze 7.4 sec naar de 100

Heb mn turbo MX-5 weer terug maar voorlopig geen sprintjes meer ben ik bang.. Heb met dit weer in z'n 2 en 3 geen grip. 1 is helemaal nutteloos nuo_O

Als ik 80 of 100 ofzo rijd in z'n 3 en ik geef gas slipt ie door:LOL:

Net 1 stoplichtsprintje tegen een scirocco met 160pk/240nm en ik in mijn 10th anniversary. Ik had op de 100 1,5 autolengte voorsprong ongeveer. Stak wel netjes duimpje op(y)

Mijn 10th is verder nog steeds helemaal standaard dus 140pk/162nm

Tis hier maar rustig. Ik heb weer ff tijd gevonden om wat te rijden in de turbo MX-5.

1 sprintje tegen een KTM 500 EXC uit 2015, en uiteraard gewonnen:D.. Ik denk op de 100 1 a 2 autolengtes voorsprong

Volgens internet heeft zo'n KTM zo'n 55pk op de 120kg, maar kon het zo gauw ff niet vinden

Ondanks dat ik niet op maximale turbodruk rijd vanwege een lek in het systeem ergens heb ik alsnog een 100-160 tijd gemeten van 5.8 sec. Niet slecht volgens mij:D

Vandaag een leuke gehad met de Signum (3,0CDTI automaat). Reed op een 50km weg met een eerste generatie Boxter achter me. De Boxter hing me ongeveer op de trekhaak....... Was er wel klaar mee op een gegeven moment. De weg gaat daar over op 80km na een rotonde.

Signum dus voor de rotonde in de sportstand (automaat, onderstel, gas, rem en stuur reageren dan anders). Mijn moeder zat naast me en moest al zuchten :) Even heel langzaam de rotonde over en bij het afgaan meteen vol het pedaal naar de vloer het 80km deel op. De Boxter dook achter me aan maar de 204pk en 245nm konden niet op tegen de 184pk en (met name) 400nm die ik losliet. Even doorgetrokken tot 100 en hem toen weer rustig laten uitrollen. Had redelijk wat ruimte getrokken op de Boxter terwijl hij wel vol mee probeerde te komen.

Stukje verderop remde ik op de weg redelijk af om een voorvoegstrook op te gaan om af te slaan (erg krap) en kreeg een duimpje van de bestuurder en hij ging er nog even vol vandoor.

Vanaf stilstand had ik hem natuurlijk nooit gepakt (6,9 naar 100 tegen 9,8) maar op de tussensprint had ik genoeg koppel om hem achter me te houden.

Hoewel ik die sprintjes ook wel waardeer, ga ik er nog maar zelden voor. Mijn auto van 27 jaar houd ik liever heel, gevoelsmatig kan die zulke krachten wat minder aan dan het modernere spul waar ik soms in rijd. Verder moet je ook maar net in een situatie zitten dat a) de ander ook wil en b) er de mogelijkheid toe is.
Wat dat betreft nam ik laatst een risicootje toen ik zag dat op de rechterrijstrook ná het stoplicht een vuilniswagen stopte. Ik stond links vooraan en naast me stond een A1 die al wat vlot aan kwam rijden. Kortom: een testosteronbattle om wie als eerste de vuilniskar gepasseerd is. Ik ging vrij rap van m'n plek, in principe voldoende dacht ik, maar de A1 net iets meer en dook behoorlijk assertief mijn rijstrook op. Ik kon gelukkig tijdig remmen/gas loslaten. Later vond ik het maar een suffe bedoeling, om daar nou een ongeluk voor te riskeren... *Zucht*, ik word steeds rationeler.

Dat soort korte sprintjes wil ik juist nog wel eens aan gaan. De eerste meters wint de C2 het nog best vaak nl. Alleen na die eerste meters mist het vermogen om lekker door te trekken. ;)

Auto-fan zei:
Dat soort korte sprintjes wil ik juist nog wel eens aan gaan. De eerste meters wint de C2 het nog best vaak nl. Alleen na die eerste meters mist het vermogen om lekker door te trekken. ;)

De Matiz was daar ook goed in, hoewel deels een verrassing van die acceleratie door de andere partij daar debet aan was. De Regata heeft een wat vagere koppeling, net als de versnellingsbak. Dus de auto is wel sneller dan de Matiz, maar vertrekt (wellicht door mijn onkundige/voorzichtigheid) net iets trager.

Auto-fan zei:

Tegen een turboblok ben je de eerste meters altijd even in het voordeel. Maar als de turbo begint te blazen: bye bye! ;)

Auto-fan zei:

Tegen een turboblok ben je de eerste meters altijd even in het voordeel. Maar als de turbo begint te blazen: bye bye! ;)

Als ik ooit nog eens een Matiz eigen, dan zal ik er wel een turbo op schroeven. :cool:

https://www.youtube.com/watch?v=R25jUzvpYz0

Auto-fan zei:

In hoeverre mag je van 'voordeel' spreken met 75 pk? ;)

der Magistrat zei:
Auto-fan zei:

Als ik ooit nog eens een Matiz eigen, dan zal ik er wel een turbo op schroeven. :cool:

https://www.youtube.com/watch?v=R25jUzvpYz0

Of je hangt er een blok van een Yamaha R1 in. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=KB_F4di9oi0

Terug
Bovenaan