smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Gefeliciteerd! Echt een hele mooie auto. Mooi dat je de reis niet voor niets hebt gemaakt en leuk om te horen dat jouw indruk van de verkoper aan sluit op mijn ervaring. Echt een auto waar je heel veel plezier mee kunt beleven.

Ik zou hem zeker omdat hij buiten staat, wel een goede antiroestbehandeling geven. Alle holle ruimten, wielkasten bodem goed conserveren.
Heb dat vorig jaar bij mijn Mazda gedaan en daar inmiddels wel ervaring mee. Ga niet voor een busje ML Tectyl of Bodyschutz maar pak het professioneel aan.

Nog even de plaatjes op de nieuwe pagina:

ekmnixN.jpg

nXrga9Z.jpg

GU0YdWh.jpg

6jnxIs4.jpg

CrLHNrp.jpg

Geeluciteerd! Leuk autootje, ik wens je er heel veel plezier mee. Enige minpunt vind ik die achterste nummerplaat. Ik zou er illegaal een Amerikaanse plaat in zetten.

Verzekering geregeld, geld overgemaakt. Morgenmiddag iets vroeger weg van werk en samen met een collega naar Steenwijk om hem op te halen. Zin in! B)

Damianw26 zei:
Leuk wagentje voor erbij inderdaad, en rood leer! Gaaf. Maareh, pas je er goed in met kap erop?

Ik ben 1.82m en heb in verhouding lange benen. Beenruinte is echt prima en door mijn lichaamsbouw is de hoofdruimte met kap dicht net aan OK. Iemand met een lang bovenlichaam past hier niet lekker in. Mijn vrouw is 1.58 en deze auto is dus helemaal voor haar gebouwd.

Ok, filmpje gezien. Nog een behoorlijk pittig scheurijzertje zeg, deze Copen. Leuk!
Ik zal heel eerlijk zijn, kwa looks is deze auto niet helemaal mijn ding, maar ach dat zal jouw pret niet drukken :p
Heel veel plezier ermee gewenst!!

Gefeliciteerd smarter!

Als ik heel eerlijk ben, is zo'n Copen qua looks ook net wat voor mij. Maar voor een derde auto is helaas geen plek :(

Aah duidelijk, in mijn gedachte is het echt een mini wagentje namelijk. Overigens een mooi filmpje, weegt niks zo'n copen flink bochten verslinden dus:T

Volg ik dit topic niet meer.
Immers, smarter heeft mevrouw verwend met een Veloster,
Heeft zichzelf weggecijferd,
En wat kan er nu te melden zijn over een Hyundai...

Staat er ineens een Copen bij op de oprit!!!
En wat een snoepje, perfecte combo met dat bijna nagelnieuwe rood leder!!!

Veel plezier ermee!!!

Wat een leuk filmpje! Ik had dat niet helemaal achter de Copen gezocht.

Leuk wagentje heb je opgedaan! De kleuren-combinatie, vind ik heel erg mooi. Veel plezier ermee!

Leuke auto en een goede (voorspelbare) wegligging. De versie met 660 cc en turbo ben ik nog niet zo vaak tegen gekomen. Als ik me niet vergis was dit hetzelfde motortje wat in de Subaru vivio lag maar dan met turbo. De 1300 lijkt me prettiger rijden en minder storingsgevoelig. Veel plezier met deze mini roadster.

Roestvrij houden is simpel, kwestie van goed bijhouden/onderhouden.
De kleine puntjes die er nu zijn zo snel mogelijk verhelpen.

omniradius zei:
Ok, filmpje gezien. Nog een behoorlijk pittig scheurijzertje zeg, deze Copen. Leuk!
Ik zal heel eerlijk zijn, kwa looks is deze auto niet helemaal mijn ding, maar ach dat zal jouw pret niet drukken :p
Heel veel plezier ermee gewenst!!

Eens met omniradius. Ik zou 'm zelf niet Copen. :p

Zo: Ik ben weer thuis. Eerst de horrorspits van vandaag getrotseerd van IJsselstein naar Steenwijk. ca. 2,5 uur over gereden. Gelukkig dat we op tijd vertrokken waren. De terugweg was haast filevrij met enkele flinke buien onderweg:

82JWEFd.jpg

xcy0Aaa.jpg

N3z8bwS.jpg

QGCufsx.jpg

De Copen rijdt echt geweldig leuk! Natuurlijk niet comfortabel geveerd, maar ook na 1,5 uur rijden stap je fit uit de fijne stoel. Geen rammeltjes of kraakjes gehoord. De motor hangt lekker aan het gas en bij haast elk toerental versnelt deze behoorlijk gretig, zelfs boven de 150. Toerental bij 140 is 4000. Het meest verrassende vond ik de rechtuit stabiliteit op de snelweg. Ik had een nerveus stuurgevoel verwacht met de korte wielbasis, maar dit is echt absoluut niet het geval: ook bij 140+ spoort deze perfect rechtdoor en heeft maar heel weinig correcties nodig. Erg ontspannen gevoel dus. Twingo's en Picanto's zijn ineens gigantische auto's dat is wel flink wennen...

Excuus voor al deze spam vanavond, ik ben gewoon lekker enthousiast momenteel. B)

Hoe langer ik ernaar kijk, hoe knapper ik het vind dat het ontwerp echt prima in balans is, ondanks de belachelijk kleine afmetingen. Coupé cabrio's zijn de lastigste auto's om een sierlijk silhouet mee te geven (Kijk naar de 206, Micra en Colt CC modellen) en vaak zit je als bestuurder dan onder de voorruit om het wegklapdak zo compact mogelijk te houden. Een hoge taillelijn is eenzelfde truc voor een klein klapdakje. Je mist dan heel veel van het cabrio gevoel is mijn ervaring.

Bij deze dwerg zit je lekker ver van het relatief rechtop staande voorruitje en is de raamlijn niet onnatuurlijk hoog. Heerlijk uitwaaien dus met een echt cabrio gevoel. Echt knap om dat binnen dit babymaatje voor elkaar te krijgen.

En wederom heb ik een auto gevonden die voor mij de moeite waard is om weer even voor naar buiten te lopen 's avonds om gewoon even te kijken en de vorm in me op te nemen (ook al is deze open nog leuker om te zien):

eHFuFC1.jpg

Volgende week vrijdag rij ik naar Friesland om rond 16:00 in Gaastmeer aan te komen voor het EMWeekend. Ik heb de hele dag vrij, dus ik kan een klein stukje omrijden als je niet op werk bent dan.

Toch goed gezien dus, zit direct naast de snelweg daar pak ik nog weleens als uit rondje Giethoorn/Zwartsluis doen.
De mac zelf kom ik zelden, wordt weer eens tijd, wel zin in mc tasty :}

smarter zei:
Hoe langer ik ernaar kijk, hoe knapper ik het vind dat het ontwerp echt prima in balans is, ondanks de belachelijk kleine afmetingen. Coupé cabrio's zijn de lastigste auto's om een sierlijk silhouet mee te geven (Kijk naar de 206, Micra en Colt CC modellen) en vaak zit je als bestuurder dan onder de voorruit om het wegklapdak zo compact mogelijk te houden. Een hoge taillelijn is eenzelfde truc voor een klein klapdakje. Je mist dan heel veel van het cabrio gevoel is mijn ervaring.

Ik heb nu al even naar je foto's zitten kijken en het is inderdaad een fraai ontwerp. Grappig wat je zegt over het klapdakje. Tot gisteren was het me eigenlijk ook nooit opgevallen dat het een klapdak had, en geen stoffen dakje.
Er zijn een hoop puristen die zweren bij een stoffen kap, maar ik ben echt fan van een hard dak, mits in een smakelijk ontwerp.

Wat gaaf, je hebt hem gewoon gekocht!
Nu is het al helemaal jammer dat ik niet naar het EMWeekend ga...
Heel veel stuurplezier in je Copen, hopelijk kan je volgend weekend een beetje open!

Copen mee naar werk vandaag en ik kon het niet laten om de Kleinste Ford van nu ernaast te zetten...

vpURQbR.jpg

Op de terugweg even belangrijke boodschappen gedaan:

rEfMqjT.jpg

Man, wat is dit ding awesome! Echt een grijns van oor tot oor. Qua rijden doet deze me het meest denken aan de Ford Puma 1.7 die ik in 1998 als auto van de zaak reed. Superspeels, gretig en gemakkelijk op te vangen als je toch net iets te enthousiast bent.

Kijk geheel in de lijn van André...... met een BVO-tje naar huis.

Tja, je had ook een Saab voor dat doel kunnen nemen:
bier-voor-onderweg.jpg

:D
Proost op deze mooie Daihatsu, Smarter.
:-D

smarter zei:
Copen mee naar werk vandaag en ik kon het niet laten om de Kleinste Ford van nu ernaast te zetten...

vpURQbR.jpg

Is de Kleinste Ford nou zo groot of is de Daihatsu nou zo klein.... Ontzettend leuke Copen. Gefeliciteerd.

Wat een leuke aankoop, smarter! Op de laatste foto lijkt het wel een trapauto voor kleuters :O

Design spreekt me ook aan, van opzij doet het me aan de Audi TT denken.

Haha, geweldig ding hoor! Al zou ik er nooit ééntje kopen, dit soort curieuze modellen maakt de 'autowereld' zo leuk! :)

Bedankt voor de felicitaties wederom.

Het formaat van deze auto is inderdaad bizar klein in verhouding tot het gangbare Nederlandse wagenpark. De Copen heeft exact de maatvoering van de Japanse 'Kei Car' klasse. Normaal gesproken betekent dit ook een motorinhoud van maximaal 660cc. Het is heel bijzonder dat Daihatsu destijds besloot om deze in oorsprong 100% Kei Car in 2006 aan te passen voor Europa door er een sterke 1300 cc motor met variabele kleptiming in te zetten. De Copen profiteert dus zowel van het superkleine formaat en het ultralage 'Kei Car' gewicht (825kg) als van de 'krachtige' Europese 1300 motor met 87pk. Echt een supercombi die weinigen begrepen toen ze nieuw voor veel geld in de prijslijst stonden.

Ondertussen merk ik aan veel dingen waarom dit karretje destijds nieuw meer dan € 25.000,- moest kosten. Het is in alle opzichten een auto met de echte Japanse bouwkwaliteit die ik bij de Lexus ook zo waardeerde: mooie passing van het plaatwerk met dunne naden, spiegelglad spuitwerk, brandschone motorruimte. Daarnaast wat kostbare keuzes in materiaalgebruik: De hoger liggende carrosseriedelen motorkap, dak en kofferdeksel zijn van aluminium om gewicht te besparen en ook het lage zwaartepunt zover mogelijk door te voeren. Ook de elektrische sluitbekrachtiging van het kofferdeksel na het zachtjes laten zakken voelt heel luxe aan.

Net een nieuwe radio besteld, de huidige Sony radio vind ik niet echt mooi en door het afneembare front steekt deze ver uit:

6jnxIs4.jpg

Deze Clarion besteld bij Conrad voor € 89,-, combineert prima qua dashboardverlichting en is mooi vlak:

41RlI%2BHrhML.jpg

13122162645_e5fe148fe7_b.jpg

Wel USB en Aux ingang, maar geen Bluetooth.

Het zit hem in de details, keurig ding.

Heb jij geen last van het stuur? (of ongemak?)
Vond hem te ver uitsteken naar de bestuurder toe, iets dichter bij het dashboard was beter geweest.

Carkiller zei:
Het zit hem in de details, keurig ding.

Heb jij geen last van het stuur? (of ongemak?)
Vond hem te ver uitsteken naar de bestuurder toe, iets dichter bij het dashboard was beter geweest.

Ik ga er morgen op letten, dit is me in de 200km die ik ermee gereden heb in ieder geval nog niet als storend overgekomen. Maarja: als ik voor de lol met vrienden of collega's ga karten let ik ook niet op de ideale zit en stuur positie: Instappen, gasgeven en gaaaaaaan! Daar heb ik de Copen voor gekocht en het is echt zo tof om te merken dat dit bakkie echt gemaakt en bedacht is om schik mee te hebben. Gelukkig echt niet een boulevard cruiser voor modepopjes dus.

Copen rijdt zeker heel goed.

Had zelf alleen moeite met sommige dwarsrichels.
Niet goed voor de nieren.
Maar verder inderdaad 1 groot feest.

Ergens is het wel jammer dat ze de 1.5 motor er niet ingelepeld hebben.
Die is even groot als de 1.3, dan gaat hij nog sneller.

Carkiller zei:
Copen rijdt zeker heel goed.

Had zelf alleen moeite met sommige dwarsrichels.
Niet goed voor de nieren.
Maar verder inderdaad 1 groot feest.

Ergens is het wel jammer dat ze de 1.5 motor er niet ingelepeld hebben.
Die is even groot als de 1.3, dan gaat hij nog sneller.

Qua dwarsrichels heb je zeker gelijk, gelukkig kom ik die zelf niet dagelijks tegen. 1.5 zou inderdaad helemaal lachten zijn in de Copen, ook al heb ik het gevoel dat ik nu echt niets tekort kom.

Terug
Bovenaan