smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Mits goed onderhoud en netjes warmrijden etc. zijn ze best betrouwbaar. Probleem is dat spul vaak wordt afgetrapt. Je moet dus echt eentje zoeken waarvan je weet hoe ermee is omgesprongen. Zijn wel erg gave auto's met bijzondere techniek. En door de reputatie ook heel betaalbaar.

Als het dan toch een speciaal derde autootje moet zijn, cabriootje, licht, anders dan anders, dan zou ik eens contact opnemen met deze medeforummer:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,5610711,5673325#msg-5673325

Verdulleme, fors boven budget. Particulier heb ik ze wel eens zien staan voor tussen de 3 en 4 duizend :|
2946805_7.jpg

€ 12.000

smarter zei:
Kristian zei:
Daar heb je wel gelijk in. Ik zie alleen nog maar grote bakken voorbij komen. Nog steeds relatief duur in gebruik en die parkeer je ook niet overal even makkelijk. Ik zou zelf eerder denken dan aan een Peugeot 205 of 309 GTI, Clio 16v, Mazda MX-3, Honda CR-X, Ford Streetka, Toyota Celica of MR-2, Opel Calibra om maar wat te noemen. De Kuga van de zaak is al een fantastische comfortabele gezinsauto dus ik zou eerder daar iets compacters en sportievers naast zetten.

Iets kleiners en sportievers heb ik inderdaad ook graag. Maar dat zoeken er meer, waardoor je meer betaalt voor de kwaliteit die ik zoek. Ik heb geen moeite met incourante auto's mits ik er zelf wel een klik mee heb natuurlijk.

Die Wartburg is inderdaad helemaal geweldig, al ben ik thuis wel de enige die dat vindt...

Ik kwam ook deze Scorpio nog tegen...
Ik begrijp uit je postings dat auto's ala Scorpio niet meer in je zoekgebied vallen. Heb jarenlang als dienstauto een Scorpio gehad (ex AA) dat was dan een 2,9 maar ik vond het wel een boot om te rijden. Niet echt gemaakt voor het betere bochtenwerk. Overigens zat dat lederen interieur wel heerlijk. Waren echte fauteuils, hooguit wat zacht. Met de 2,3 nooit gereden dus kan daar weinig zinnigs over zeggen. Saab cabrio heeft qua uiterlijk wel wat maar wat rijdt dat beroerd. Zelden (op de Volvo V70 na) een auto gereden die zo tordeerde.

Edit: moet uiteraard C70 zijn.

michel1975 zei:
....Waren echte fauteuils, hooguit wat zacht.

Dat van die fauteuil klopt inderdaad! (tu)
Ooit een offerte voor een nieuwe Fiesta gevraagd bij de lokale Ford dealer. Ik moest even wachten en mocht plaats nemen in een Scorpio stoel. Deze stond als demonstratiemodel opgesteld bij de koffiehoek in de showroom. Ik weet nog goed dat zat zoveel beter dan mijn toenmalige Ikea stoel thuis.
:T

Die Honda ook, pfff wat een uit/afgeleefd ding is dat, wel iets unieks dat moet gezegd worden.
Nee sorry Wouter ook die Porsche valt niet mee :}

Zo'n Beat is mi wel echt een heel leuk karretje hoor. Al is dit exemplaar inderdaad niet in topstaat, is zo te zien gekocht (en ongetwijfeld voor weinig, in Japan zelf is namelijk niet echt vraag naar auto's in deze conditie) op een van de grote veilingen daar.

In Duinkerken biedt een particulier een knapper exemplaar aan voor 3900 euro:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=238179835&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=11000&makeModelVariant1.modelDescription=Beat&pageNumber=1&fnai=prev

Een 2 zitter wordt het niet, ik wil toch wel graag met mijn gezin op pad kunnen, dus dochters van 7 en 11 moeten wel achterin passen. Verder zie ik een hoop leuke suggesties voorbijkomen. Ik zal wel alleen een auto kopen die er weer buitengewoon keurig en origineel bijstaat. Een krasje of deukje vind ik niet zo erg, want dat is zo opgelost. De staat van het interieur is belangrijker voor mij, want dat is veel lastiger te herstellen als dat versleten of verprutst is.

Al mijn auto's; De Audi 100, VW Golf cabrio en de Lexus hadden een perfect gaaf interieur. Ik kan daar echt van genieten als ik instap en dit zoek ik dus zeker weer.

Verder denk ik dat ik er deze keer eens rustig de tijd voor ga nemen, er komt vast een keer een perfecte kandidaat voorbij. Alle suggesties blijven zeer welkom hier, meedenken wordt op prijs gesteld! :-D

Zo zat ik zelf te denken of een Leuke handgeschakelde blauwe BMW 325Ti Compact met blauw interieur misschien wat is:

m1cyhwibse22_800.jpg

m1cyhwibqe21_800.jpg

Momenteel niet te koop binnen mijn zoekcriteria, maar dat kan natuurlijk zo veranderen. Andere BMW modellen zoek ik niet. De Compact vind ik lekker afwijkend en vriendelijk overkomen.

In Duitsland is er wat meer keus, maar jouw specifieke voorkeur zit er vooralsnog niet bij.
316ti, koper - zwart, € 4970
316ti, zwart - rood € 3795
318ti, blauw - beige, € 4990
318ti, zilver - lichtgroen?, € 3999

M.i. echt een geweldig ding, zo'n 325ti. Ik weet niet hoeveel je er voor over hebt maar 5,5k budget is wel op het randje voor een mooie. Veel goedkoper dan nu worden de goede exemplaren geloof ik niet meer.

Weekendje Rome met de meiden en papa een nieuwe auto? :-D

Die zwarte in Breda (de enige op Autoscout in NL) ziet er ook wel mooi uit, maar zwart dus no go?

Een ogenschijnlijk zeer nette blauwe, late 318ti, blauw met zwart leder:
https://www.speurders.nl/overzicht/page/3/bmw-3-serie-316-316i-1-8-ti-compact-exec-nap-schuifdak-air-166825391.html?sr_ab=1&max_prijs=6000&order_direction=desc&order_by=price&local-distance_value=0&query=bmw+compact

Een koperkleurige met zwart interieur met koperkleurige details:
https://www.speurders.nl/overzicht/page/5/bmw-3-serie-compact-316ti-executive-bj-2002-167096704.html?sr_ab=1&max_prijs=6000&order_direction=desc&order_by=price&local-distance_value=0&query=bmw+compact

Wouter, ik heb er geen ervaring mee maar een 316Ti lijkt me toch een wezenlijk andere auto dan een 325Ti.

Maar even samenvattend:
- 4-zitter
- zeer net interieur
- 4000 euro, max 5000
- enigszins compact en sportief?
- bouwjaar?
- cabrio mag?
- ... ?

Rijdt goed zo'n compact, en helemaal met de M54B25 zes lijn!!
Mist alleen een stukje aan de achterzijde :}
En die neus moet je ook van houden, waarom dan gewoon niet een mooie coupe??
https://ww3.autoscout24.nl/classified/299937129?asrc=st|as

En deze is helemaal geniaal :O
https://ww3.autoscout24.nl/classified/295286141?asrc=st|as

Hmm smaken verschillen Smarter.

https://www.autotrader.nl/klassieker/bmw-3-serie/1994/klazienaveen/82sva/bmw-3-serie-coupe-320i/
Import, maar wel met een zeer gaaf interieur.

132006205-medium.jpg

Zo'n E46 compact rijdt goed hoor, voldoende ruim op de achterbank en stuurt een heel stuk scherper dan menig andere zogenaamde sportwagens. Ik heb vorige maand nog een proefrit gemaakt in een 316Ti en dat was net even ietsje té ondergemotoriseerd maar ik denk dat een 318Ti met 140 pk al aardig goed meekomt. Ik miste uiteindelijk toch de klik met het exterieur, net iets te gedrongen met die korte achterkant maar ik denk dat als ik ooit nog eens een mooie tegenkom dat ik hem niet zou laten staan.

Momenteel niet te koop binnen mijn zoekcriteria, maar dat kan natuurlijk zo veranderen. Andere BMW modellen zoek ik niet. De Compact vind ik lekker afwijkend en vriendelijk overkomen.
Laatste maanden ook niet aangeboden gezien. Leuk ding inderdaad, zeker met dat blauwe interieur!

Goede tip. Een Lexus wegdoen om een BMW 630CS uit 1977 te kopen en dan wielen eronder zetten die er totaal niet bij passen.

Een E46 Compact is top als 325ti en 320td (150pk). Andere modellen zijn ondergemotoriseerd. Mooiste is uitvoering met M-pakket, dat deed de auto heel goed. Sublieme rijeigenschappen, een van de best sturende BMW's die je kunt kopen.

Die 2.0 JTS in die GT is dus net de enige motor die je net niet moet hebben !!
Zit een productie/ontwerp fout in waardoor hij gigantisch vervuild intern.

Leuk Vr6 golfje, helaas die gare oude automaat die haalt elk plezier uit die auto.

Beste FH125650,

Een van de best sturende bmw's is ietwat overdreven vind ik, hij rijdt niet wezenlijk anders dan een coupe of sedan, wij hebben thuis vroeger een 320TD gehad.

Niet om mijn Z4 helemaal de wereld in te prijzen, maar die stuurt duidelijk beter.

Is dit blauw genoeg?
$_20.jpg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=238397037&isSearchRequest=true&fuels=PETROL&ambitCountry=DE&doorCount=TWO_OR_THREE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&scopeId=C&sortOption.sortOrder=DESCENDING&maxPrice=5000&minCubicCapacity=2000&minPowerAsArray=118&minPowerAsArray=KW&maxMileage=200000&makeModelVariant1.makeId=3500&pageNumber=2

Bofkont: goed lezen is een kunst. Er staat een van de best sturende BMW's. Dus dat betekent dat er ook andere goed sturende BMW's zijn. En een Compact met M-techniek onderstel en Mischbereifung stuurt aanzienlijk beter dan andere E46's. Ik kan het wel een beetje vergelijken want ik heb in diverse E46 modellen honderdduizenden kilometers gereden.

Carfanatic zei:
Is dit blauw genoeg?
$_20.jpg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=238397037&isSearchRequest=true&fuels=PETROL&ambitCountry=DE&doorCount=TWO_OR_THREE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=specifics.firstRegistration&scopeId=C&sortOption.sortOrder=DESCENDING&maxPrice=5000&minCubicCapacity=2000&minPowerAsArray=118&minPowerAsArray=KW&maxMileage=200000&makeModelVariant1.makeId=3500&pageNumber=2

Hebbe!

Door de zwarte nieren en niet-originele velgen had ik deze advertentie links laten liggen, maar bij nader inzien is het een erg mooi exemplaar! BPM zo'n 250 euro schat ik. Staat niet in de buurt, maar wat van ver komt is lekker, toch? :-D

Als je wil wachten op een dergelijk exemplaar met ONK dan kan het nog wel even duren, vrees ik.

Zijn ideale cursusauto's voor Zandvoort, dus zullen er nog weinig goeie over zijn....

Bofkont zei:
Die 2.0 JTS in die GT is dus net de enige motor die je net niet moet hebben !!

Ah vandaar dat ze relatief gunstig geprijsd zijn, ik ben een paar zeer fraaie tegengekomen :(

Andere Alfa dan maar?
117615531-medium.jpg

117612223-medium.jpg

3.0 V6 "Blu Sargassi"
https://www.autotrader.nl/auto/alfa-romeo-gtv/1997/groningen/34mqw/alfa-romeo-gtv-topstaat-30-v6-busso-blu-sargassi-k/

Wouter82 zei:
Maar even samenvattend:
- 4-zitter
- zeer net interieur
- 4000 euro, max 5000
- enigszins compact en sportief?
- bouwjaar?
- cabrio mag?
- ... ?

-Bouwjaar afhankelijk van roestbescherming en technische reputatie, auto staat buiten
-Budget kan ook 7k zijn, maar dan wel echt waar voor het geld en geen verdere extreme kosten op hele korte termijn.

Ik heb met mezelf min of meer afgesproken dat onze 3e auto qua aanschaf telkens niet meer mag kosten dan de vorige heeft opgeleverd. De Lexus ging weg voor € 6.900,-, dus die heb ik vrij beschikbaar nu zonder aan onze andere spaarpotten te zitten. Daarnaast heb ik een maandpotje begroot van max. € 250,- voor wegenbelasting, verzekering, onderhoud/ verbetering en brandstof. Als ik dus de komende 4 maanden niets anders koop, dan heb ik weer € 1.000,- meer te besteden... :p

Als ik nu een wat voordeligere auto koop, dan is de kans op flink afschrijven niet zo groot als ik er netjes voor zorg, zodat ik de volgende keer ook weer wat leuks kan kopen. Als ik nu een auto van zeg even 7k koop, dan moet het in ieder geval geen auto zijn die over een jaar of 2 de helft waard is. Bij een verzorgde 325Ti Compact met en redelijke km. stand en goede historie lijkt me de kans op flink afschrijven niet groot. Het budget is dus nogal variabel en afhankelijk van de verkoopbaarheid op termijn en de conditie en historie van de auto zelf. Een auto met minder wegenbelasting geeft dus meer lucht voor onderhoud en een goedkope auto durf ik prima aan met een kale WA verzekering van en paar Euro per maand, terwijl ik een auto van 8K weer duurder zou verzekeren. Een hoop variabelen dus en zeker geen exacte wetenschap, maar als het ene schuifje (bijvoorbeeld wegenbelasting) omhoog gaat, dan gaat het andere schuifje (bijvoorbeeld te verwachten onderhoud op korte termijn) met een zelfde bedrag omlaag. Ik vind het zelf best een leuk spelletje zo en ben zeer benieuwd wat er gaat komen in huize smarter. Ik weet het momenteel nog echt niet.

Geen gek ding! In een andere kleur zou ie voor mij perfect zijn. Ik denk dat smarter daar ook zo over denkt?

Zo'n 6 cilinder Compactje is adrenaline op wielen. Echt een pret doosje.

Aanrader!

speedtouch zei:
Kan dit iets zijn?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/3-serie/33450477

Zwart is niet mijn favo kleur, net te grote wielen maar verder wel een net ding zo te zien wel jammer van de Chinese Aliexpress navi.

Deze 325Ti is weliswaar ook zwart van buiten, maar heeft wel een wat gezelliger interieur.

Dionysus zei:
Zo'n 6 cilinder Compactje is adrenaline op wielen. Echt een pret doosje.

Aanrader!

Altijd goed, deze info uit de eerste hand, thanks Dio! (tu) Zo'n adrenalinemachientje kan net even de juiste meerwaarde zijn voor ons wagenparkje thuis zonder dat het meteen een cabrio moet worden.

Terug
Bovenaan