smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Die van mij is wel voorzien van schuifmans. En facelift achterlampen. Vind die originele echt geen porum.
En met leren bekleding, zoals de mijne heeft, is stoelverwarming in deze barre tijden echt heerlijk.

Oh ja, nog een detail; contrasterende ringen rondom de tellertjes. Voor €30 knapt je uitzicht er zienderogen van op!

Hij staat in Oostenrijk

251_902619758.jpg

251_1717557882.jpg

En ook nog met schuifdak....

Ik heb een aantal Compacts gehad dus mijn adviezen zijn zeer gefundeerd mocht je daaraan twijfelen.

Qua prijs zit-ie redelijk bovenin de markt. Maar wel een prachtige kleur en lekker ruim in z'n opties!

FH126560 zei:
Ik heb een aantal Compacts gehad dus mijn adviezen zijn zeer gefundeerd mocht je daaraan twijfelen.

Jouw mening wordt hierin zeer op prijs gesteld, FH. (tu) Ik weet dat je deze versie 325Ti Compact hoog hebt zitten qua waardering. Gezien jouw automobiele referentiekader is mijn interesse in dit model verder aangewakkerd. Het wat koddige model in een niet al te serieuze kleurstelling maakt het voor mij de ideale BMW.

Prachtige kleur juist. En dat ie aan de bovenkant van de bandbreedte zit qua prijs is nu eenmaal zo, zulke zijn er nog maar weinig. Mocht je een Compact kopen, ik heb alle brochures nog voor je.

Ondervonden probleempjes: een regensensor met een volstrekt eigen kijk op de wereld om hem heen.
En slechte radio-ontvangst. Ik heb zo'n navi-vinnetje op m'n dak staan, maar het ontvangen van radiosignalen is duidelijk geen hobby van hem.

smarter zei:
Jouw mening wordt hierin zeer op prijs gesteld, FH. Ik weet dat je deze versie 325Ti Compact hoog hebt zitten qua waardering. Gezien jouw automobiele referentiekader is mijn interesse in dit model verder aangewakkerd. Het wat koddige model in een niet al te serieuze kleurstelling maakt het voor mij de ideale BMW.

Onder mijn vrienden heet de 3 Compact inmiddels 'Gaston'. Een qua rijden behoorlijk fijne auto, als de stugheid je bevalt en je erin kunt zitten. Volgens mij is je vrouw nog wat compacter gebouwd dan ik, en ik kom al amper bij de pedalen...

Elco zei:
Onder mijn vrienden heet de 3 Compact inmiddels 'Gaston'. Een qua rijden behoorlijk fijne auto, als de stugheid je bevalt en je erin kunt zitten. Volgens mij is je vrouw nog wat compacter gebouwd dan ik, en ik kom al amper bij de pedalen...

Dat kan dan toch nog wel een 'dingetje' worden... Bedankt voor de tip, Elco. Vrouwlief (1.58m) wil er graag ook in kunnen rijden deze keer, vandaar nu geen groot slagschip. Toen we een jaar of 15 geleden gingen kijken naar een E30 Touring voor haar ging dit ook al niet omdat de zitting te lang was en ze niet goed bij de pedalen kon...

FH126560 zei:
Bofkont: goed lezen is een kunst. Er staat een van de best sturende BMW's. Dus dat betekent dat er ook andere goed sturende BMW's zijn. En een Compact met M-techniek onderstel en Mischbereifung stuurt aanzienlijk beter dan andere E46's. Ik kan het wel een beetje vergelijken want ik heb in diverse E46 modellen honderdduizenden kilometers gereden.

Ik begrijp je heel goed alleen je mening deel ik niet volledig, onze 320TD was ook voorzien van het mtech onderstel, ik heb zelf 3 stuks gehad van de E46 en daar toch echt enige jaren en de nodige km's mee gemaakt.
Maar ben het met je eens dat het een zeer goed sturende auto is!

Wouter82 zei:
Bofkont zei:
Die 2.0 JTS in die GT is dus net de enige motor die je net niet moet hebben !!

Ah vandaar dat ze relatief gunstig geprijsd zijn, ik ben een paar zeer fraaie tegengekomen :(

Andere Alfa dan maar?
117615531-medium.jpg

117612223-medium.jpg

3.0 V6 "Blu Sargassi"
https://www.autotrader.nl/auto/alfa-romeo-gtv/1997/groningen/34mqw/alfa-romeo-gtv-topstaat-30-v6-busso-blu-sargassi-k/

Deze!! wat een mooie auto!! jammer dat het een phase1 is en bij de A garage staat in Groningen , nu niet echt een geweldig adres helaas.

Ben ondertussen ook nog wat dieper ingegaan op de Alfa Romeo GT. De 2.0 JTS is een no-go en de V6 is van Opel en niet meer de Busso. De 1.8 Twin Spark is niet echt problematisch en een 100% Alfa blok. Interessant en een ontzettend mooi model.

Bofkont zei:
en bij de A garage staat in Groningen , nu niet echt een geweldig adres helaas.

Een beetje typisch is het er zeker, maar volgens mij zit het autohart er op de juiste plaats. Op het terrein zie je vooral slopers maar eenmaal binnen kun je als Alfa-liefhebber je lol niet op. Mijn oud-buurjongen werkt er als monteur, aan hem is je auto wel toevertrouwd.

Ik kwam een zeer zeldzame Ford cabrio tegen, die echt een plekje in dit topic verdient. En natuurlijk met een heerlijke V8. En ja, hij voldoet aan geen van je eisen wat betreft praktisch, zuinig & licht. ;)

108160662-medium.jpg

https://www.autotrader.nl/auto/ford-thunderbird/2004/nijmegen/76nxy/ford-thunderbird-40-v8-incl-hardtop/

Let ook op de aanwezige hardtop:

108161156-medium.jpg

smarter zei:
Ben ondertussen ook nog wat dieper ingegaan op de Alfa Romeo GT. De 2.0 JTS is een no-go en de V6 is van Opel en niet meer de Busso. De 1.8 Twin Spark is niet echt problematisch en een 100% Alfa blok. Interessant en een ontzettend mooi model.
(tu)
alfa-romeo-gt-1-8-t-spark-distinctive-21971436-7.jpg

https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/gt/1-8-t-spark-distinctive-21971436/details.html

Maar de GT 3.2 V6 is wel degelijk een Busso :)
alfa-romeo-gt-coupe-3-2-v6-distinctive-21143372-14.jpg

https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/gt/coupe-3-2-v6-distinctive-21143372/details.html

Wouter82 zei:
Maar de GT 3.2 V6 is wel degelijk een Busso :)

Dat is op zich goed nieuws, maar gezien de huidige prijzen zijn ook anderen daar waarschijnlijk achter gekomen.... Voor ons is de 1.8 Twinspark prima.

Prima achterbankje voor de kids trouwens:

alfa-romeo-gt-1-8-t-spark-distinctive-21971436-19.jpg

Mooi ding hoor, zo'n GT. Ik heb er ooit een keertje even in gezeten en merkte dat de hoofdruimte voorin wat beperkt is, maar daar heb jij wellicht minder snel last van.
alfa-romeo-gt-1-8-t-spark-distinctive-21971436-2.jpg

Elco zei:
Bofkont zei:
en bij de A garage staat in Groningen , nu niet echt een geweldig adres helaas.

Een beetje typisch is het er zeker, maar volgens mij zit het autohart er op de juiste plaats. Op het terrein zie je vooral slopers maar eenmaal binnen kun je als Alfa-liefhebber je lol niet op. Mijn oud-buurjongen werkt er als monteur, aan hem is je auto wel toevertrouwd.

Typisch inderdaad Elco, ik ken deze garage echt al heel erg lang vanuit mijn eigen Alfa tijd, was vroeger zelfs een Alfa dealer.

smarter zei:

Als 1.8 wel heel erg mager gemotoriseerd hoor, maar om rustig te cruisen zal het wel volstaan.
Prachtige auto is het absoluut, mijn broer heeft jaren een GT 1.9 JTD gehad.

Zeker een schitterende auto zo'n GT. Wel op roest letten. Niet zo erg als bij de 156 maar ze hebben wel wat punten o.a. bodem.

Blijft een fraai design, zo'n GT.

Begrijp wel enigszins wat FH hierboven stelt. Een 325Ti is van een heel ander kaliber. Heb jaren geleden in een, toen vijf jaar oude, 156 gereden. Een facelift. Was voor mij de eerste keer in een Alfa, maar ik schrok ervan hoe flimsy (in goed Nederlands) knopjes e.d. aanvoelden. Heel anders dan in een Duitse auto. Persoonlijk vind ik dat niet prettig.

Maar als je daar geen moeite mee hebt na 2x Duitse degelijkheid en 1x Japanse perfectie, dan heb je wel een erg fraaie auto voor de deur staan. (die achterlichten (tu))

Bovendien is een E46 ook nog eens een zeer goedgebouwde auto, ook in vergelijking met andere, veelal latere BMW modellen.

Een Alfa GT zou ik kopen omdat ik het zo'n ontzettend mooie auto vind. Ik fotografeer graag en dit model is echt wel een voorbeeld van betaalbare eye candy. Ik zou me dan tevreden stellen met de 1.8 Twinspark en vooral genieten van het ontwerp.

Een E46 Compact zou ik kopen voor de techniek en ultiem rijplezier. Bij dit model wil ik daarom alleen een 6-pitter met handbak. De vormgeving vind ik wel grappig, maar daar houdt het voor mij wel mee op. Zonder een leuk kleurtje zou ik deze nooit kopen.

Kortom: 2 totaal verschillende auto's die mijn zintuigen op hele andere manieren prikkelen. Momenteel staat er van beide modellen geen exemplaar te koop in NL met ONK binnen mijn prijsrange. Geen haast, dus even afwachten wat er zoal te koop komt de komende tijd.

Autorijden wordt zo vreselijk leuk met zo'n "precisiewapen" als een 325ti, dat weet je pas als je t meemaakt. Maar niet-kenners vinden het in het algemeen niks. Dat heb ik met mijn 130iA ook. Kenners kijken ernaar en die zie je denken: "dat had ik eigenlijk ook wel een keer willen hebben en hij doet 't gewoon", daarentegen niet-kenners vinden t apart dat ik in zo'n klein autootje rijd en snappen dat niet.

Ik heb nu een paar zoekopdrachtjes uitstaan op Autoscout. Als er wat nieuws online komt, dan krijg ik automatisch bericht. Ik kijk nu naar:

-BMW 325 Ti Compact
-MG ZR160
-Peugeot 306 cabrio
-Peugeot 406 Coupé
-Mazda RX-8
-Alfa Romeo GT 1.8 (2.0JTS is helaas troep)

Tot ca. 150.000km, maar filter staat op 175.000. Prijsklasse verschilt nogal per auto, voor een 306 cabrio zou ik niet snel meer dan € 3.500,- uitgeven en de perfecte 325Ti mag best € 7.000,- all in kosten als deze dat waard is.

Pfffff, waarom vind ik zo'n RX-8 toch zo leuk...? Alle stoplichten op rood qua verstand en toch flink aan het rondkijken.

smarter zei:
Pfffff, waarom vind ik zo'n RX-8 toch zo leuk...? Alle stoplichten op rood qua verstand en toch flink aan het rondkijken.

Ik vond het ook al een gewaagde optie als je op zoek bent naar een zorgeloze en makkelijke auto-voor-erbij. Je weet dat er binnen EMW een RX-8 rondrijdt met een enthousiaste eigenaresse? Die weet vast wel wat do's en dont's :)

Wat is er trouwens mis met die zwarte GT op deze pagina? Te duur? Te zwart?

Wouter82 zei:
smarter zei:

Ik vond het ook al een gewaagde optie als je op zoek bent naar een zorgeloze en makkelijke auto-voor-erbij. Je weet dat er binnen EMW een RX-8 rondrijdt met een enthousiaste eigenaresse? Die weet vast wel wat do's en dont's :)

Wat is er trouwens mis met die zwarte GT op deze pagina? Te duur? Te zwart?

Tja, problemen met de RX-8 liggen in het hart van de auto, de motor en dat klinkt al gauw heel dramatisch. De rest van de auto is volgens mij prima. Als je het rationeel bekijkt is dat zeker zo overzichtelijk als andere auto's die last hebben van het roest-spook of onvindbare elektronica misère.

Die GT is inderdaad voor mij te zwart. Ontwerp vond ik het mooiste in een licht zilverblauwe tint of iets in die richting.

Zo vervelend dat het parkeren bij ons in de wijk alsmaar lastiger aan het worden is. Veel opgroeiende kinderen wonen nog thuis en krijgen stuk voor stuk een eigen auto. Niets aan te doen, maar wel vervelend voor mij zonder eigen garage. Ergens is het dan toch weer logischer om de Fiesta van vrouwlief toch maar te vervangen voor iets leukers en dat ik haar auto dan wat vaker moet gaan wassen dan nu het geval is. Misschien is het nu wel tijd om voor mijn meisje de auto te kopen waar ze al jaren om zeurt: Een Mini Clubman met chocoladebruin leder en open dak. Ik heb dan gegarandeerd een superblije vrouw, een leuke Mini die ongetwijfeld ook fijn rijdt en geen gezeur wat betreft parkeerplek en geen extra auto + lasten waar ik toch weer bijna niet mee kan rijden vanwege auto van de zaak en tijdsgebrek.

Blijft een zeer lastig dilemma voor me. Ook gezien de ontzettend hechte band met EMW en de vele vriendschappen binnen de club. Ik weet dat er ook diverse leden zonder merkwaardige auto zijn, maar ergens voelt dat voor mij heel naakt. Ik weet dus even niet wat ik daarmee aan moet.

De Lexus mis ik ondertussen enorm qua auto, maar aan de andere kant is het een bevrijding om voor die paar pret kilometers per jaar niet meer de doorlopende lasten te hebben. Op 500m van mijn huis zit een zeer sympathieke verhuurder met een heel leuk en regelmatig wisselend wagenpark. Ik speel ook met de gedachte om daar gewoon een keer of 10 per jaar een leuke auto te huren.

Tja, het gaat inderdaad weer alle kanten op qua keuzes en mogelijkheden, maar daar is het hier een auto forum voor, toch?

Als geld zo'n issue is zou ik uberhaupt niet denken aan een auto erbij en zeker niet een oud ding waarbij je kans hebt op onvoorziene kosten. Want laten we wel zijn, een 325ti of een andere echte rijdersauto rijdt alleen fijn als ie top in orde is en dat kost ook gewoon geld. Toen ik mijn 130i kocht met betrekkelijk weinig kilometers heb ik er gelijk Bilstein dempers onder laten zetten, tevens nieuwe Pirelli's met Mischbereifung en wat uiterlijke zaken (instaplijsten, emblemen, naafdoppen) vervangen, dit terwijl de auto helemaal "bij" was en Scheckheft gepflegt. Dat alles kost serieus geld. Maar ik heb er inmiddels zelf 21.000 snelle kilometers mee gereden zonder een euro kosten verder. Dat is dan weer het voordeel.

Een vrouw die happy is is onbetaalbaar, misschien wil Ze wel mee naar EMW? Leuk uitstapje, kinderen bij de oppas,

Kan je met de vriendelijke verhuurder geen deal maken? Last minute huren tegen een minimale vergoeding? Is altijd meer dan stilstand.

Maak de vrouw blij, een Mini is ook erg leuk!

Nou,
je nachtelijke post lijkt me niet zo uit de lucht gegrepen.
Je rijdt dagdagelijks een nagelnieuwe demowagen, veelal een zeer royaal uitgeruste wagen.
Zo'n Clubman voor mevrouw lijkt me een reële optie; en ook jij kan je er occasioneel ongegeneerd in vertonen (ik weet natuurlijk niet in welke mate mevrouw van jouw werkgever met jouw demo mag rijden).
En voor die paar keer per jaar dat het kriebelt, lijkt zo'n huurwagen in de buurt (o.a. dikke Mustang!!!) op jaarbasis een goedkopere optie dan er zelf een derde wagen op nahouden. En je hebt geen parkeerergernis, geen kopzorgen dat de wagen aftakelt, of geen vrees voor het intact blijven van een cabriodak.
Zo'n Clubman lijkt me dus een zeer valabele optie waarmee je bij mevrouw punten scoort...
Een ideaal Valentijnscadeau ;)

A3-White zei:
Een vrouw die happy is is onbetaalbaar, misschien wil Ze wel mee naar EMW? Leuk uitstapje, kinderen bij de oppas,

Kan je met de vriendelijke verhuurder geen deal maken? Last minute huren tegen een minimale vergoeding? Is altijd meer dan stilstand.

Maak de vrouw blij, een Mini is ook erg leuk!

Sluit ik mij helemaal bij aan(tu).

Op zoek zijn naar een 'bijzondere' auto omdat je je anders naakt voelt bij EMW lijkt me geen goede basis. Je vrouw blij maken met een Mini lijkt me al met al een stuk geschikter. Ben het met FH126560 eens dat een youngtimer rijden, zoals 325Ti, serieus geld kan kosten. Mijn youngtimer (Golf V6) kostte me in twee jaar tijd ook al ruim 5.000 euro aan onderhoudskosten. Een auto die gekocht is met 100.000 km, eerste lak en een bij aankoop (voor de leeftijd ) 'smetteloze' conditie. En dan is ie nu technisch helemaal bij, maar nog steeds geen nieuwstaat (volgende project: kleverig dashboard aanpakken).

Goede overwegingen waar je ook rustig de tijd voor moet nemen en vooral ook zelf bepalen wat het beste voelt. Maar daar willen wij best wel invloed op proberen uit te oefenen :) Heel simpel gezegd: ik zou prioriteit geven aan een gelukkige(r) vrouw (ze zal immers al best gelukkig zijn toch? :) ) en dan even wat minder waarde hechten aan een club. Ik snap dat jij aan dat laatste meer plezier zal beleven als je zelf een rariteit bezit, maar je hebt ons de afgelopen tijd enorm verwend met die SC. Ik zou dus voor die Mini gaan en na verloop van tijd kijken wat er nog mogelijk is, zowel praktisch (bv. parkeren) als financieel. Voor 1 à 2 duizend euro zijn er ook leuke (EMW-)auto's te koop waar je plezier aan kan hebben met weinig zorgen. Je zou wellicht ook aan het begin van het seizoen een leuk autootje kunnen kopen en die in het najaar weer verkopen. Ik heb zo'n vermoeden dat jij daar ook wel lol in hebt, ook gezien je werk.

smarter zei:
-Peugeot 406 Coupé
Tot ca. 150.000km, maar filter staat op 175.000. Prijsklasse verschilt nogal per auto, voor een 306 cabrio zou ik niet snel meer dan € 3.500,- uitgeven en de perfecte 325Ti mag best € 7.000,- all in kosten als deze dat waard is.
Met die eisen is een 406 echt een zeldzaamheid. Kilometerstanden liggen vrijwel altijd dik boven de 200k. Momenteel staat er wel een (op de foto's) nette te koop met 160k voor €4.250:
peugeot-406-3-0-24v-v6-pack-21975580-2.jpg

https://www.autowereld.nl/peugeot/406/3-0-24v-v6-pack-21975580/details.html

De nieuwe V6 is dan wel minder betrouwbaar dan de oude maar dat maakt het zeker geen slecht blok. Wel meteen de automaat laten flushen, anders staat 'ie over 50dkm langs de kant van de weg. En mocht je de velgen niet mooi vinden dan wil ik ze maar wat graag uitwisselen met de 6spaaks exemplaren op mijn auto:p
Ik heb overigens geen connectie met de verkoper, de auto ken ik niet en heb 'm ook nooit gezien.

Alles overwegend voor dit moment denk ik dat ik m'n meisje maar eens goed ga verwennen met een auto die ze echt geweldig vindt. Ik ben degene thuis die jaarlijks duizenden Euro's uitgeeft aan auto's en fotografie spullen, zelf heeft ze geen dure hobby's. Ze vind het haast allemaal prima wat ik doe en ze gunt me mijn pleziertjes, zelf zou ze nog jaren tevreden zijn met haar Fiesta, maar ik weet hoe gek ze op een Mini Clubman is. En zelf vind ik het ook een leuk karretje en ik weet hoe fijn die Mini's sturen.

Ik heb vanmorgen de bruine met bruin leder in Wijk en Aalburg bekeken. Dat wordt hem niet, te weinig contrast tussen binnen en buitenkleur. Ook weet ik nu 100% zeker dat een mini cabrio geen optie is, ik heb erin gezeten vanochtend, is echt veel te krap voor de kinderen achterin, krapper dan een Golf 1 cabrio.

Vooralsnog nu aan het rondkijken naar een Mini Clubman:

-Cooper benzine (geen 'S' ivm problemen met de THP motor)
-Handgeschakeld
-Max. 120.000km
-Vollederen interieur donkerbruin of zwart, maar in ieder geval met crème piping
-Dubbel schuif/ kanteldak af fabriek
-Zwart dak vind ik mooier dan zilver
-Kleuren: Alles behalve zwart of rood
-Liefst ONK, maar bij een relatief jonge auto stoor ik me minder aan een import kenteken
-Prijs tot € 15.000,-

Als ik een leuke kan vinden, dan koop ik deze eerst en zal dan rustig de Fiesta zelf verkopen i.p.v. inruilen. Dat is voor nu even het plan en binnenkort even binnenlopen bij de autoverhuurder 2 straten verderop om te zien of daar leuke afspraken mee te maken zijn.

Geniaal smarter, dat nadenken en afwegen. (tu)
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het bruine leder zó ontzettend veel mooier vind dan het zwarte, afgaand op de foto's hierboven...

Edit: -dt fout eruit. Schande van mezelf :P

Terug
Bovenaan