smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

smarter zei:
heeft nu zelf een 2004 Suzuki Liana en een 1999 Daihatsu Charade.

Echt auto's die je koopt als je hélemaal niets om auto's geeft :D Net zoals een Daewoo Nexia, een Daihatsu Applause of een Daihatsu Move. We kunnen ook nog de Dacia Logan noemen.

Een BMW E30 en een Subaru Legacy 1 hebben we vroeger ook samen opgehaald en daar heeft ie veel plezier aan beleefd. Nu met z'n gezin stelt hij andere prioriteiten maar ik zag hem wel ontzettend genieten vandaag met 260pk onder de kick-down.

Nico GTR zei:
aah arme Niels.

Maar ja.....als je een broer hebt met een SC400. Hoef je zelf niks leuks te rijden. ;)

De Charade wordt bij APK afkeur wellicht vervangen door een Lada Kalina. Ik moet eerlijk bekennen dat ik reuzebenieuwd ben hoe dat rijdt.

Micha D. zei:
Phaeton W12 zei:
Echt auto's die je koopt als je hélemaal niets om auto's geeft :D Net zoals een Daewoo Nexia, een Daihatsu Applause of een Daihatsu Move. We kunnen ook nog de Dacia Logan noemen.

Ahum.

We kunnen ook de Lada Kalina aan het rijtje toevoegen. Natuurlijk zijn er altijd autoliefhebbers die wel voor een van deze auto's vallen, maar 9 van de 10 keer, of moet ik zeggen 99 van de 100 keer, is de eigenaar iemand die totaal niets om auto's geeft. Nog zo'n auto, de Kia Rio van jaren geleden :D

Ach, dat rijtje kun je nog véél langer maken. Suzuki Alto, Swift, Nissan Micra, Honda Logo .....

Dat geld voor de meeste auto's die we nu leuk beginnen te vinden. Vroeger dertien in een dozijn wegwerp artikelen die we geen tweede blik waardig gunden, maar door de zeldzaamheid nu en het feit dat dit een wagen is uit een tijdperk wat niet meer terugkomt, is dit ineens nu wel leuk.

R W D zei:
Ach, dat rijtje kun je nog véél langer maken. Suzuki Alto, Swift, Nissan Micra, Honda Logo .....

En vergeet de Twingo niet...
Toch zijn er ook al 4 forumleden met zo'n auto.

Smaken verschillen nu eenmaal en wat de één niks vindt, vindt de ander geweldig.
Gelukkig maar anders zag je alleen maar dezelfde auto's op de weg.

De afgelopen weken regelmatig de Lexus gepakt voor woon-werk. Elke kilometer blijft genieten. Ook het model blijft me fascineren, telkens zie ik weer andere details en lijnen. Een auto waarvoor je 's avonds om 23:00 nog even naar buiten loopt om te bekijken is in mijn ogen een top auto.

DSCF1180_zpsojvr03kw.jpg~original

Thanks!

Ook vandaag is het trouwens weer genieten. Lekker op papadag op pad met de meiden en de boodschappen doen per Lexus. (tu)

DSCF1186_zpsmlojbm6t.jpg~original

DSCF1187_zps0hnfxzfi.jpg~original

DSCF1193_zpshaortdic.jpg~original

DSCF1194_zpsespdo4kp.jpg~original

DSCF1199_zpszfbgnwco.jpg~original

Mooi, man!

"Paaaaahaaaap.. Kom nouuu, ik wil naar de Appie. Het is warrum.." :}

Ja, het blijft een prachtige auto om te zien, auto's die zowel van voor als van achteren helemaal kloppen zijn vrij zeldzaam! :)

Geïnspireerd door leuke reisverslagen van medeforummers leek het me leuk om ook mijn vakantie ervaringen te delen:

Begin dit jaar stond al vast dat de bestemming Zuid-Italië zou gaan worden. Mijn schoonvader is gepensioneerd en hij heeft een huis in Camerota, een middeleeuws dorp bovenop een rots ca. 200km ten zuiden van Napels. Vanaf het dorp rij je in ca. 10 minuten naar de badplaats Marina di Camerota. We waren er voor het laatst in 2013, dus hoogste tijd om weer deze kant op te gaan. We waren eerst van plan om met mijn auto van de zaak (2016 Ford Kuga) te gaan. Na lang beraad toch besloten om weer naar Napels te vliegen en een auto te huren voor 18 dagen. 2.200km is toch wel ver met 2 kinderen en ik rij daar een stuk fijner in het verkeer rond met een Italiaans kenteken. Ook het feit dat mijn auto van de zaak een demo auto is en over een paar maanden weer als nieuwwaardig verkocht gaat worden werkte mee aan de beslissing om te gaan vliegen. Bovendien levert dit netto 4 vakantiedagen extra op ter plaatse omdat je niet onderweg bent.

Uiteraard hoop ik telkens weer op een leuke charmante Italiaanse huurauto zoals een Alfa Giulietta, Lancia Delta, Fiat 500X o.i.d. Deze keer werd ik verblijd met.... Jawel... Een Ford Focus. In eerste instantie teleurgesteld omdat ik de Focus vanwege mijn werk al door en door ken, maar uiteindelijk zag ik toch de pluspunten: Er is geen auto die zo fijn rijdt op de bochtige Italiaanse wegen en bovendien was het een mooi aangeklede Titanium versie met de fijne 120pk TDCi Dieselmotor met 6-bak. En natuurlijk weet ik uit ervaring ook tot op de laatste millimeter de carrosserie in te schatten en kan ik meteen lezen en schrijven met de bak en koppeling. Alle menu's naar wens ingesteld, iPhone via Bluetooth gekoppeld en de hele vakantie eindeloze muziekvariatie aan boord.

De huurauto met op de achtergrond 'ons' thuisdorp:

DSCF0991_zpsuccz2akt.jpg~original

In het dorp zelf is een centrale parkeerplaats bij binnenkomst op een plein bij een kasteel ruïne. Verder kom je niet met de auto, in het dorp zelf alleen maar smalle wandelstraatjes en soms een verdwaalde Vespa:

DSCF1348_zps5qw2thsr.jpg~original

DSCF0878_zpslngpjriw.jpg~original

DSCF0927_zpsevfvn0f8.jpg~original

DSCF1414_zpswgasoeab.jpg~original

DSCF1670_zpsbftepgtf.jpg~original

DSCF1829_zpsbsuevyit.jpg~original

Huis van mijn schoonvader aan de rand van het dorp met uitzicht op het dal (rechts aan de oude stenen poort vast):

DSCF1610_zpsdtst95xp.jpg~original

Meestal reden we lekker vroeg rond 8:30 naar het strand om 's morgens te genieten van de zee:

DSCF1343_zpsxa85y75k.jpg~original

DSCF1367_zpst2lmrpom.jpg~original

Verder lekker rondrijden in de omgeving en lekker om ons heen kijken en altijd lekker eten:

DSCF1717_zpso1kxtxqt.jpg~original

DSCF9239_zpsrhwdbbr4.jpg~original

DSCF1859_zpsdrrvvh1v.jpg~original

DSCF1482_zpsois5dad8.jpg~original

DSCF1537_zpsjnwmeyvn.jpg~original

DSCF1909_zpspkhsrcoe.jpg~original

We hebben veel mooie plekken bezocht en zijn lekker actief geweest, maar ik ga hier niet al onze familiefoto's plaatsen.

Normaal gesproken rijden we op de laatste dag terug naar Napels om in het vliegtuig te stappen. Dit jaar besloten we om het anders te gaan doen: Een dag eerder naar Napels rijden en daar overnachten. Omdat we alle tijd hadden, zijn we op de terugweg naar Napels gestopt bij Paestum, een zeer goed bewaarde Griekse nederzetting met tempels van voor de Romeinse tijd:

DSCF1961_zpsrvlus1df.jpg~original

DSCF1947_zpsodcddz1j.jpg~original

En dan Napels: Het verkeer daar vind ik persoonlijk fantastisch. Absolute Chaos, maar toch loopt het heel soepel door elkaar heen als je meedoet. We hadden een parkeerplek besproken bij het hotel. Vlakbij kon ik de auto (incl. sleutel...) achterlaten bij een medewerker van de parkeergarage.

Daarna hebben we de tijd genomen om het historische centrum van Napels te bekijken. Sinds de laatste keer dat we hier waren (15 jaar geleden) is het wel flink achteruitgegaan, het ziet er allemaal heel ruig en smoezelig uit en werkelijk overal graffiti. Desondanks was de sfeer super en hebben we ontzettend goed gegeten. Wat wel opviel was de totaal andere beleving toen we na het eten (rond 22:30) terug liepen naar het hotel. De eerst zo drukke winkelstraten waren ineens hele donkere, grimmige steegjes geworden met allerhande raar volk. Niet erg prettig om als gezin rond te lopen met 2 kleine kinderen.

DSCF2148_zpsiyptjmik.jpg~original

DSCF1980_zpsgjmi5p5s.jpg~original

DSCF2002_zpsw3oqbiil.jpg~original

DSCF2104_zpsy7gldrsb.jpg~original

DSCF2073_zpshywpi4zg.jpg~original

Uiteindelijk prima aangekomen en de volgende dag teruggevlogen naar NL. Leuke youngtimer taxi trouwens:

DSCF2152_zpsfatuhow1.jpg~original

Mooie beelden, geweldige sfeer zo te zien. (tu)

Dat zo'n Dedra het blijft doen als Taxi.. wordt kennelijk door de klanten aldaar geaccepteerd?

Had ze al op Facebook gezien, hele mooie foto's van een prachtige reis!

Die 206 lijkt wel gebruikt te zijn voor die olifantenreclame :)

Thanks, mannen! Vakantie was inderdaad geweldig. Ik hoop dat jullie ook genoten hebben deze zomer. @Wouter: Die olifantreclame was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik deze arme 206 zag...

De Lexus startte trouwens niet gistermorgen na 3 weken stilstand. Accu was niet helemaal leeg, want centrale vergrendeling en dashboardverlichting wel OK. Paar startkabels en een Ford Kuga en dikke Lex sloeg meteen aan. Na een korte rit was het meteen weer starten en lopen dus alles OK. Fabrieksalarm en knipperled trekken toch wel flink wat weg in 3 weken dus.

ff straf gegeven voor '3 weken niet gebruiken' én geen enkele liefkozende blik, 's avonds om 23 uur voor het slapen gaan... (:P)

smarter zei:
Thanks, mannen! Vakantie was inderdaad geweldig. Ik hoop dat jullie ook genoten hebben deze zomer. @Wouter: Die olifantreclame was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik deze arme 206 zag...

De Lexus startte trouwens niet gistermorgen na 3 weken stilstand. Accu was niet helemaal leeg, want centrale vergrendeling en dashboardverlichting wel OK. Paar startkabels en een Ford Kuga en dikke Lex sloeg meteen aan. Na een korte rit was het meteen weer starten en lopen dus alles OK. Fabrieksalarm en knipperled trekken toch wel flink wat weg in 3 weken dus.

Daar was ik ook bang voor toen ik na 2 weken vakantie thuiskwam, maar de mijne startte wonderlijk genoeg wel in één keer.

Zo'n Lancia Dedra blijft fantastisch.

Dat dashboard blijft gaaf,

Cuadro_Dedra.jpg

Ontzettend mooie reis en foto's, die schoonvader van je heeft het maar heerlijk voor elkaar daar (tu)
Dit soort plaatsjes zou ik zelf ook nog eens heel graag willen bezoeken.

"Er is geen auto die zo fijn rijdt op de bochtige Italiaanse wegen" Nou de Alfa Alfa Giulietta had zeker niet onder gedaan weet ik zeker :T

Leuke update en foto's. Die Fiat 500 voor de graffiti-muur is inlijsten waardig (tu).

Toch altijd weer een spannend moment welke huurauto klaarstaat. Dan is een Ford Focus een beetje saai.... wel een goede auto inderdaad.
En hopelijk heb je de afgelopen week het weer goedgemaakt met de Lexus :D.

Joop053 zei:
En hopelijk heb je de afgelopen week het weer goedgemaakt met de Lexus :D.

Dat is vandaag in ieder geval weer prima gelukt: Eerst de Lexus weer eens goed gewassen en daarna lekker een paar uurtjes in mijn eentje rondgetoerd met het dakje open en een fijn CD'tje in de wisselaar. B)

DSC00061_zpsupxfwgip.jpg~original

mijn auto van de zaak (2016 Ford Kuga)
Ik kan me herinneren dat je toen de voor de Lexus koos ook bewust een klasse kleiner zou rijden qua auto van de zaak, blijkbaar is dat niet helemaal gelukt :T

Vakantie klinkt weer geslaagd, ik zag ook al het een en ander langskomen op FB (tu)

Grappig met die huurauto, ik herken het wel: jammer als je de auto al kent, maar het heeft ook zijn voordelen. Een Focus is inderdaad een heel fijne auto!

Barri zei:
mijn auto van de zaak (2016 Ford Kuga)
Ik kan me herinneren dat je toen de voor de Lexus koos ook bewust een klasse kleiner zou rijden qua auto van de zaak, blijkbaar is dat niet helemaal gelukt :T

Thanks, Barri! Vakantie was inderdaad zeker geslaagd.

Dat van die goedkopere auto van de zaak (Focus Trend Wagon 100pk) was precies 3 maanden gelukt... Daarna kwam er van Ford NL een demoverplichting voor de Kuga en niemand anders wilde deze bijtellen. Aangezien ik op de zaak flink onder mijn stand reed, was ik dus de klos. Achteraf bevalt het me prima, hoor. De Kuga is lekker ruim en dankzij de huidige aanbiedingen flink goedkoper dan vorig jaar. De mijne zit in ieder geval nog net onder de 30K catalogusprijs.

Ah, dan snap ik 'm vwb die Kuga. Nu maar hopen dat er geen demo-verplichting komt voor de Edge!
Ben overigens wel bekend met die demo-verplichtingen; heb er stage gelopen en even gewerkt, en was verantwoordelijk voor de demo-inventarisatie van de dealers toen. :)

De tijd vliegt: Deze week heb ik de Lexus een jaar in bezit.

Gekocht met 54.678 miles op de teller, vandaag is de stand 57.191. Ik heb er dus 2.500 miles mee gereden, ofwel 4.000km. Het gemiddelde brandstofverbruik was over deze afstand 1:8,3 (Super Plus 98). Dit vind ik netjes voor een 4.0 V8 met 260pk bij een gewicht van 1.640kg.

Onderhoudskosten: 2 nieuwe schokdempers achter, nieuwe naafkapjes op de velgen, setje ruitewisserbladen, remvloeistof verversen en een APK keuring zonder opmerkingen. Totale kosten: € 510,-. De onderhoudsbeurt laat ik volgend jaar pas doen met de volgende APK, laatste beurt was juni vorig jaar bij 53.000miles. Olie staat nog op max en is mooi lichtbruin, koelvloeistof is helder oranje en op niveau luchtfilter nog spierwit en motor start altijd. Beetje zonde om nu een volledige beurt uit te laten voeren.

Om dikke Lex vandaag extra te verwennen heb ik het leer weer helemaal onder handen genomen. Dit had ik vorig jaar september voor het laatst gedaan. Alle echte carclean fanatiekelingen zullen me wel vervloeken, maar HG 1-in-1 voor leer bevalt me echt prima. Trekt goed in, is niet vet en droogt mooi mat op:

DSCF2161_zpsshzqsr0o.jpg~original

Had ik al verteld dat ik er blij mee ben? B)

Lexus_26_zpsw94qoefx.jpg~original

Bijft een schitterend interieur. (tu)

Hoe lang ben je ongeveer bezig met alles als je dat spul van HG gebruikt? Ik zoek namelijk nog een product waar mijn geduld niet van op raakt.

buitengaats zei:
Bijft een schitterend interieur. (tu)

Hoe lang ben je ongeveer bezig met alles als je dat spul van HG gebruikt? Ik zoek namelijk nog een product waar mijn geduld niet van op raakt.

Kwartiertje flink inwrijven met een katoenen doek en blijven voeden. Vooral niet te zuinig zijn met het spul. Zolang het intrekt is het prima. Vorig jaar toen ik de auto kocht heb ik wel eerst het leer volledig met HG dieptereiniger voor leer behandeld. Daarna de 4-in-1. Ik vond het wat overdreven om nu weer de dieptereiniger te gebruiken, ik heb er 4.000km mee gereden en bij mij wordt er nooit in de auto gegeten/ gedronken/ gerookt.

Monsieur Le Loure zei:
smarter zei:

Daar was ik ook bang voor toen ik na 2 weken vakantie thuiskwam, maar de mijne startte wonderlijk genoeg wel in één keer.

Zo'n Lancia Dedra blijft fantastisch.

Dat dashboard blijft gaaf,

Cuadro_Dedra.jpg

Zeer zeer zeer fraai.
Mijn Camry kan daar absoluut niet aan tippen. Vreemd dat Toyota daar nooit eens energie in stopt.
Dit dashboard is om te smullen.

Leuk reisverslag, fantastische plek om van je pensioen te genieten, dat heeft je schoonvader goed voor elkaar (tu)

Ik heb de HG leder reiniger gebruikt in mijn mx-5 en nadien met Gold Class Leather Cleaner van Meguiars gedaan.

Voor het dure bankstel thuis van Stressless gebruik ik ook gewoon de HG 4-in-1 om de 3 maanden, voldoet al 5 jaar prima. Maar een cabrio interieur heeft meer te lijden door directe zonneschijn en temperatuur en vochtverschillen, vandaar de keuze voor Meguiars voor de auto. Voor 19€ kan je niet echt sukkelen als je maar 2 zetels en wat kleinere stukken moet doen B)

Blijft absoluut een prachtige wagen Smarter (tu)
Van harte.

Maar schoonmaken en voeden tegelijkertijd ??
Dat kan nooit optimaal zijn.
Absoluut in geweldige staat dat lederen interieur van je!!

Dit is perfect spul en absoluut niet duur.
https://www.carclean.com/nl/product/Gliptone/Liquid_Leather_Gentle_Cleaner_500ml_101656?o=srgliptone
https://www.carclean.com/nl/product/Gliptone/Liquid_Leather_Conditioner__250ml_101624?o=srgliptone

Bofkont, die 'krasjes' op de wang van de passagierszetel : is dat instapschade of komt het doordat het leer uitgedroogd is geweest? En wat kan je daaraan doen?

Beste Niseko,

Dat is instap schade, heel erg simpel te herstellen, moet opnieuw geverfd worden.
2/3 uurtjes werk hangt er vanaf hoe erg het is, kost iets van 75/100 euro.
Dit bedrijf ga ik altijd heen, echte vaklui, vader en zoon runnen de zaak, heel erg klein en klantvriendelijk zaakje.
Je kunt gewoon erop wachten als je dat aangeeft in overleg.
Mijn huidige wagen gaat volgende week hier naar toe voor wat instapschade en het zitvlak opnieuw te laten vullen.

https://www.bentons.nl/

Ik stoorde me al een poos aan de montage van de achterste kentekenplaat: Deze zat nogal knullig op een zwartgeschilderde metalen plaat die zo te zien rondom met de hand uitgezaagd was:

FF358D7A-7AE6-4789-9EBB-6D93210D84A1_zps3kjrjjnl.jpg~original

Deze week eindelijk een blanco plaathouder en een nieuwe kentekenplaat besteld. De zwarte rand eronder kon helaas niet dunner omdat het af te dekken vlak op de bumper vrij groot is:

371841C2-C7DF-496D-B4C4-F8C7A3815C2F_zpslqlaybil.jpg~original

Nu met nieuwe plaat:

93E47A69-16FD-417B-ACB4-5153FB2BC4C9_zpsqrapecdh.jpg~original

Terug
Bovenaan