smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Lekker vrij vandaag, de kinderen op school en wat een topweer! B) Ik had geen zin om eerst te poetsen, gewoon meteen rijden. Ik ben net even 2 uurtjes wezen cruisen door de omgeving. Dakje open, CD'tjes in de wisselaar en gaan... Heerlijk!

P1130288_zpsiimykclt.jpg~original

P1130285_zpsngjulfet.jpg~original

P1130289_zpschd4kelx.jpg~original

P1130291_zpsvg9o9ehh.jpg~original

P1130292_zpsarctnzpl.jpg~original

Wat een dikke auto, typische Japanse uitstraling. De achterkant is zeer mooi met de brede achterlichten. Nu mis ik mijn weekendautootje ook die al maanden in de box staat te niksen. :(

Have fun :)

Ik ga dat interieur steeds meer waarderen. Die zwevende center console is prachtig. Kunnen de drukke moderne dashboards nog een puntje aan zuigen.

Leuke reacties weer! (tu)

Het blijft een genot, deze Lexus. Niet gezocht, maar wel gevonden. En alles klikt met deze auto: Vormgeving, kleurstelling, motorisatie, rij-eigenschappen enz. Ik vind het nog steeds bijzonder om de deur uit te lopen en deze Lexus op straat te zien staan en dan te bedenken dat het de mijne is. 6 maanden geleden had ik nog geen idee en nu hoort deze helemaal bij me.

Qua onderhoud heb ik niet alle historie inzichtelijk helaas. Banden, schokdempers, remmen, distributie, olie en koelvloeistof heb ik inmiddels wel aardig in beeld. Ik heb wel het sterke vermoeden dat de bougies er vanaf nieuw (1996) inzitten. Lexus heeft geen voorgeschreven vervangingstermijn, alleen een afstands interval: 60.000 mijl . De auto staat nu op ruim 56.000 mijl. De motor start prima en loopt ontzettend smooth en soepel. Ik heb alleen zelden het gevoel dat ik meer dan 200 pk onder het gaspedaal heb, maar dat kan ook door het gewicht van de auto komen natuurlijk... Zou een nieuwe set als deze een verbetering kunnen geven?

Zit alles bij, dus.....verbetering wellicht. Peace of mind dat absoluut!

Ik heb geen indicatie van deze kosten, vanuit mijn perspectief schrik ik ervan. Maar vanuit aanschafprijs gerekend zeker origineel valt het reuze mee. ;)

Ik zie ondertussen dat de multiriem eraf moet om de stroomverdeelkappen te vervangen. Eerst even kijken hoe alles eruit ziet en wellicht gewoon eerst alleen de bougies vervangen. Ik ben wel benieuwd of alle 8 goed bereikbaar zijn...

DSC_0875_zpsx03jq9hy.jpg~original

Het zijn wel 'Platinum Long Life' bougies die dan weer de volgende 60.000 mijl kunnen blijven zitten. Ik heb gelezen dat de Japanse merken als NGK en Denso beter zijn bij deze motor dan Bosch.

Als de motor verder goed start en goed loopt gaan nieuwe bougies geen verschil maken.
Denk vooral dat de issolatie en de motor karakteristiek de snelheidsbeleving wat weg filteren.
In werkelijkheid zal die dikke koppelrijke V8 echt wel goed presteren.

smarter zei:
Qua onderhoud heb ik niet alle historie inzichtelijk helaas. Banden, schokdempers, remmen, distributie, olie en koelvloeistof heb ik inmiddels wel aardig in beeld. Ik heb wel het sterke vermoeden dat de bougies er vanaf nieuw (1996) inzitten. Lexus heeft geen voorgeschreven vervangingstermijn, alleen een afstands interval: 60.000 mijl . De auto staat nu op ruim 56.000 mijl. De motor start prima en loopt ontzettend smooth en soepel. Ik heb alleen zelden het gevoel dat ik meer dan 200 pk onder het gaspedaal heb, maar dat kan ook door het gewicht van de auto komen natuurlijk... Zou een nieuwe set als deze een verbetering kunnen geven?

Daar is maar op één manier achter te komen:

https://www.autoweek.nl/nieuws/33043/kandidaten-voor-op-rollenbank-gezocht

Bofkont zei:
Als de motor verder goed start en goed loopt gaan nieuwe bougies geen verschil maken.
Denk vooral dat de issolatie en de motor karakteristiek de snelheidsbeleving wat weg filteren.
In werkelijkheid zal die dikke koppelrijke V8 echt wel goed presteren.

Nou is dat niet helemaal waar, maar met een goede motor die alles netjes verbrand kan alles heel lang goed blijven.
Als ze nog origineel zijn zou ik ze persoonlijk vervangen waarbij NGK inderdaad de beste zal zijn.

Beste Nissan,

Slecht werkende bougies merk je meteen, als de wagen verder netjes stationair loopt en goed doortrekt zonder horten of stoten bij volgas gaan nieuwe bougies geen verschil maken, heb in het verleden zo vaak nieuwe bougies laten plaatsen.
Nogmaals als je dit verschil gaat merken zijn de bougies wel dermate verrot.

Het placebo effect is in deze nog het grootste ;)

Bofkont zei:
Beste Nissan,

Slecht werkende bougies merk je meteen, als de wagen verder netjes stationair loopt en goed doortrekt zonder horten of stoten bij volgas gaan nieuwe bougies geen verschil maken, heb in het verleden zo vaak nieuwe bougies laten plaatsen.
Nogmaals als je dit verschil gaat merken zijn de bougies wel dermate verrot.

Het placebo effect is in deze nog het grootste ;)

Dat is wel zo, maar het kan veel uitmaken voor de uiteindelijke warmte opbouw in de motor voor minder emissie. Voor zover je dat merkt met een V8....:D

smarter zei:
Bofkont zei:
Twix zei:
Hoeveel weegt de auto ongeveer?

Rond de 1600kg.

1648kg om precies te zijn. Met mezelf achter het stuur en een volle tank gaat deze ruim over de 1.800kg heen.

Ik denk dat je verwachtingen betreffende het vermogen toch misschien wat te hoog liggen. 260 pk (?) is een hoop, maar ook niet schokkend veel voor dat gewicht. Hoever trek je hem in de toeren, volgas?

Twix zei:
Ik denk dat je verwachtingen betreffende het vermogen toch misschien wat te hoog liggen. 260 pk (?) is een hoop, maar ook niet schokkend veel voor dat gewicht. Hoever trek je hem in de toeren, volgas?

Ik denk dat je gelijk hebt, bovendien absorbeert de ouderwetse 4-traps automaat ook best wat vermogen. De auto rijdt als geheel fantastisch, de motor loopt mooi en trekt heel gelijkmatig. Het is een cruisemobiel en geen sprintkanon.

AudiCorrado zei:
Als de auto altijd door een bejaarde is bereden kan die ook lui zijn.

Ik denk dat je deze opmerking niet moet onderschatten. Mijn moeder had jaren geleden een V40 2.0 die voornamelijk gebruikt werd voor stadsverkeer. Sloom ding. Na een retourtje Spanje met een caravan aan de haak had dat ding er echter gevoelsmatig 50pk bij!

Je V8 leent zich perfect voor cruisen, dus waarschijnlijk is dat ook precies waar hij z'n hele leven voor gebruikt is. Plan een weekendje Duitsland oid met het gezin en laat die auto eens lekker de vrije loop. :-D

Hoeveel koppel heeft 'ie eigenlijk?

Mijn wagens rijden ook altijd beter na mijn jaarlijkse uitje autobahn richting Stuttgart (tu)
Even goed schoon branden.

Mijn Golf rijdt al een stuk beter na een retourtje Amsterdam-Helmond (normaal alleen ritten van 50km). Dus inderdaad, maak eens wat langere ritten en laat 'm goed warm worden.

Kan me voorstellen dat de SC400 geen krachtpatser is, mijn A8 had ook 260pk en was ook niet dramatisch snel, wel een hele fijne cruiser net als jouw geweldige Lexus.

Ik ben helemaal geen coureur, ik geniet juist van het relaxte karakter van deze auto, maar soms ben ik natuurlijk wel even benieuwd wat ie kan. B) De motor/ bak combinatie functioneert prima en ik kom zeker niets tekort.

Zijn ook nu weer geen gigantische specs gezien het gewicht en zo'n grote V8, het is vooral een heerlijke vlotte cruiser, die gemaakt is voor de eeuwigheid , slijtage is er bijna niet volgens mij met zo'n dikke motor.

Vandaag met het gezin lekker een stukje gereden. De prestaties zijn inderdaad overeenkomstig met een reëel verwachtingspatroon m.b.t. koppel, vermogen en gewicht. De motor trekt prima door naar hoge toerentallen, maar het geluid is zeer geïsoleerd en de Lexus weegt natuurlijk ook wat. Vanmiddag na de rit even een kort filmpje gemaakt om eens te experimenteren met het Youtube gebeuren:

Echt een prachtig strakke wagen, staat er ontzettend netjes bij ook.
Begin hem steeds meer te waarderen hoe vaker ik hem zie (tu)

Ik weet dat niet iedereen hier het zal waarderen, maar ik heb de Lexus vandaag weer verwend met een eersteklas wasbeurt in mijn favoriete Anac wasstraat in Nieuwegein.

IMG_1865_zpstqewourl.jpg~original

Daarna meteen afgetankt met Superplus 98, dus ik heb weer 85 liter om voorlopig mee vooruit te kunnen. Klaar voor de EMW Nachtclubrit aankomend weekend. Er zullen zaterdagavond wel ongeveer 300 kilometers bijkomen. Zin in.

Nissan GT-R zei:
Zonde, maar moet je de motor laten draaien in die straat?

Ja, het is een straat van ca. 100 meter in totaal met allemaal lappen en zemen, de auto wordt voorgetrokken op een band en de transmissie moet in neutraal staan en de auto mag niet op stuurslot. Eerst een voorwasstraat en daarna verder wassen, velgen, bodem en drogen. In mijn ogen komt de auto er altijd zeer netjes uit, bovendien zit er ook bodemreiniging bij. Iets wat je thuis niet kunt doen. In deze tijd van het jaar vind ik het wel zo prettig als de pekel er af en toe goed afgespoeld wordt.

Zo is dat. Veel mensen hier doen veel te krampachtig over een wasstraat. Bovendien is het nu geen weer om buiten je auto te gaan staan wassen.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/nieuws/2012/3/chassis-cleaner-van-karcher-reinigt-ook-onderkant-auto-10118907

Bodem reiniger is er al jaren voor de consument, echt ideaal ding, er zijn meerdere merken die ze wel verkopen (tu)
Tja krampachtig of niet, feit is gewoon dat ook die lappen swirls veroorzaken in je lak, vind je dat niet erg is dat verder ook geen enkel probleem.
Ieder zijn eigen zeg ik altijd maar (tu)

Ik ben gewoon geen echte poetser. Ik wil wel dat de auto netjes is van buiten en binnen als ik ermee rij, maar een tig stappenplan met kleien en nog veel meer is niets voor mij. 2x per jaar met de hand wassen (wel 2 emmers en een washandschoen) en daarna een nieuw waslaagje erop vind ik genoeg. Daarnaast ongeveer elke 2 maanden door de Anac wasstraat in Nieuwegein. Als de lak wat minder gaat glimmen, dan laat ik de auto wel weer een keer poetsen door een poetsbedrijf.

Ik heb dan ook altijd de voorkeur voor een lichte kleur auto; een stuk gemakkelijker bij te houden en deze ziet er na een maand of 2 niet wassen nog prima uit. Wat wel helpt is dat ik over het algemeen met de Lexus rij als het goed weer is. Dus modder en nattigheid van de weg, daar heb ik niet vaak last van.

Het wassen in een wasstraat is wel op eigen risico, schade wordt niet gedekt.

Bij mij kwam de laklaag er af, van een deel dat slecht was overgespoten.
Vergeet ook niet de radio uit te zetten in de autowasstraat, als je een elektrische antenne hebt :)

Ik ben ook niet zo'n poetser. Heb wel een hoop spullen van Maguire, maar of ik er het beste uithaal betwijfel ik.

Op het plaatje bovenaan deze pagina was de Lexus in ieder geval al ruim een maand niet gewassen, dus het is in ieder geval een kleur die goed toonbaar blijft. Ook heb ik heel weinig last van remstof op de wielen.

Pa heeft eens een hele deuk gehad van de wasstraat in de zijkant van de laatste Clio. Werd ook niet gedekt maar hij werd wel uit gebruik genomen en een dag later kwam er een andere velgenborstel in. Aan dezelfde kant waar de deuk zat. Over de gehele passagiersdeur he.

Sindsdien is hij weer met de hand gaan wassen en probeer ik nu langzaam aan wat meer poetsspullen in huis te krijgen, washmit, 2 gritemmers, de zeep en de wax zijn nu nog steeds hetzelfde, net als velgenreiniger maar er is wel weer een goede kraspolijstmiddel en plasticpoets.

Dus ja.....het is wel lekker therapeutisch vind ik wel. Maar ik kan me ook voorstellen dat als je het niet zelf wilt doen is dit de op 2 na beste manier om zo min mogelijk moeite te doen voor zo weinig mogelijk swirls. Of op 3 na?

1. Zelf doen met minimale moeite
2. dit
3. Straat van Smarter
4. Gewone krasstraat

Maar das alleen in Eindhoven, die wassen de auto helemaal met de hand. Wel snel, maar ja.....moet je wel hebben uiteraard.

Mijn auto is dertien jaar oud. Geen eer meer aan te behalen, dus ik druk hem gewoon door de wasstraat in Nieuwegein.
Over een jaar komt er een nieuwe auto en wordt deze gewoon gestald. Hij is net gepoetst, leer is gedaan, mooi zo, en dan kan hij straks met pensioen.

@Soloman: Inderdaad de Anac carwash op industrieterrein Laagraven in Nieuwegein. Goed om te lezen dat je jouw mooie Camry een goede oude dag gunt. Weet je al wat je wilt gaan kopen volgend jaar?

Ergens had ik deze verschillende meningen wel verwacht over zelf poetsen en wasstraten. Een goede wasstraat doet in mijn ogen geen afbreuk aan de auto. Ik ben ook niet iemand die bij een kras op de auto meteen naar de spuiter rent. De Lexus staat 24/7 buiten en daar moet ie tegen kunnen. Ik verzorg de auto netjes en laat het benodigde onderhoud uitvoeren. Ik geniet van het rijden en ik kijk er graag naar. Verder is het welbeschouwd natuurlijk geen ontzettend kostbare auto.

Onze Toyota is wat jonger, maar gaat gewoon door de wasstraat. De piepkleine krasjes zie ik inderdaad wel, maar echt alleen als de zon erop valt (en kom, hoe vaak schijnt de zon nu hier :})...
PS: wat toevallig, ik trek net even het kenteken van je Lexus na bij de RDW, blijkt dat de eerste toelating van die auto precies op mijn geboortedatum was :-D

Ach idd zo slecht is een wasstraat nu ook weer niet, belangrijkste is dat je geniet van de wagen , en dat doe je vol op (tu)

Dat genieten lukt inderdaad helemaal prima! (tu)

Gisteravond (en nacht) 195 mijlen genoten achter het stuur van de Lexus; ca. 300 km V8 plezier dus met een grijns van oor tot oor. De Nachtclubrit van EMW in Nijmegen en omgeving was weer hilarisch incl. flink verdwalen tot over de Duitse grens aan toe, verschillende navigatoren aan boord en voor de rest vooral koud, heel donker en beregezellig.

Aangezien ik bestuurder was en diverse tussenstops aardedonker waren, viel het niet mee om foto's onderweg te maken. Toch wel een paar gelukt:

DSCF0723_zpsvmznsjny.jpg~original

DSCF0724_zpsadskqosm.jpg~original

DSCF0729_zpsrovaq5mp.jpg~original

DSCF0741_zpsfoearg5s.jpg~original

DSCF0743_zpsociepga7.jpg~original

DSCF0766_zpshj5xwvf7.jpg~original

DSCF0758_zpso9ewkwop.jpg~original

DSCF0785_zpspj4ecfaf.jpg~original

DSCF0802_zpse6qc0tph.jpg~original

Terug
Bovenaan