smarter: 2023 Mini Cooper cabrio en Audi A5 Sportback

Gisteren heb ik samen met mijn beste maatje ontzettend genoten van de Lexus. We kennen elkaar vanaf ca. 1988 en zijn vader reed altijd behoorlijk op stand (o.a. MB W124 260E, BMW E38 730i V8, Audi A8 4.2 Quattro, A8 6.0 W12, Porsche Cayenne Hybrid, allen behoorlijk full options). Door de jaren heen hebben we de afgelopen 25 jaar prachtige ritten gemaakt in de auto's van zijn pa. Helaas is de vader van mijn maatje 2 jaar geleden veel te vroeg overleden en daarmee zijn ook de luxe auto's verkocht, zijn moeder rijdt nu een Audi Q3.

De big smile op het gezicht van mijn beste vriend achter het stuur van mijn Lexus sprak gisteren boekdelen: "Dit is echt minstens zo goed als het beste wat Mercedes, BMW en Audi destijds hadden". Doodzonde dat Lexus dit model nooit in Europa verkocht heeft.

Ik moet bekennen dat hij de Lexus een stuk flinker op z'n staart getrapt heeft gisteren dan dat ik zelf gedurfd heb de afgelopen weken. Perfect in controle, dat wel. Maar niet hoe ik deze dame zelf ga behandelen de komende jaren.

Wat een prachtige auto. Echt heel fraai die eindeloze motorkap en de lage cabine. Het spoilertje maakt hem af. (tu)

Iene, miene, mutte: Welke rij ik het liefst?
IMG_1639_zps2wgfblhw.jpg~original

Best raar zo naast elkaar.

Ach beste Smarter af en toe goed de sporen geven als de motor goed warm is kan best, is zelfs wel eens goed.
De motor moet ook niet lui worden :}
Mijn gebakje geef ik zo nu en dan echt wel eens goed de sporen, uiteraard wel met respect voor de techniek.

smarter zei:
Gisteren heb ik samen met mijn beste maatje ontzettend genoten van de Lexus. We kennen elkaar vanaf ca. 1988 en zijn vader reed altijd behoorlijk op stand (o.a. MB W124 260E, BMW E38 730i V8, Audi A8 4.2 Quattro, A8 6.0 W12, Porsche Cayenne Hybrid, allen behoorlijk full options). Door de jaren heen hebben we de afgelopen 25 jaar prachtige ritten gemaakt in de auto's van zijn pa. Helaas is de vader van mijn maatje 2 jaar geleden veel te vroeg overleden en daarmee zijn ook de luxe auto's verkocht, zijn moeder rijdt nu een Audi Q3.

De big smile op het gezicht van mijn beste vriend achter het stuur van mijn Lexus sprak gisteren boekdelen: "Dit is echt minstens zo goed als het beste wat Mercedes, BMW en Audi destijds hadden". Doodzonde dat Lexus dit model nooit in Europa verkocht heeft.

Ik moet bekennen dat hij de Lexus een stuk flinker op z'n staart getrapt heeft gisteren dan dat ik zelf gedurfd heb de afgelopen weken. Perfect in controle, dat wel. Maar niet hoe ik deze dame zelf ga behandelen de komende jaren.

Bofkont zei:
Ach beste Smarter af en toe goed de sporen geven als de motor goed warm is kan best, is zelfs wel eens goed.
De motor moet ook niet lui worden :}
Mijn gebakje geef ik zo nu en dan echt wel eens goed de sporen, uiteraard wel met respect voor de techniek.

Tja: Alles klonk heel gezond, maar 6.000 toeren zie ik de V8 niet snel meer maken met mezelf achter het gaspedaal.

smarter zei:
Iene, miene, mutte: Welke rij ik het liefst?
IMG_1639_zps2wgfblhw.jpg

Best raar zo naast elkaar.

Deze die je baas voltankt???

Neen, schitterende foto die meteen toont hoe laag de Lexus eigenlijk is voor een wagen van zijn omvang.

Blijft toch apart dat veel mensen denken dat hoge toeren draaien slecht voor de motor is.

Je hebt een rood gebied, zolang je daar niet in komt en de motor goed warm is kan je de hele dag 6000 toeren draaien.
Verbruik zal uiteraard heel hoog zijn, maar slijtage niet.

Ik trek al mijn auto's regelmatig door tot de 7000 toeren. (toevallig kunnen ze dat alledrie halen)
Geen olieverbruik, geen extra slijtage, alleen een hoger benzineverbruik.

Dus maak je geen zorgen, die Lexus kan daar prima tegen.(tu)

Ik weet dat af en toe stevig doortrekken bij warme motor prima is. Ik ben alleen zelf niet zo van het vol aanspreken van de 'kick-down' van de automaat. De bak schakelt dan onder volle belasting en motorkoppel terug. Ervaring leert dat je beter zelf vooraf de automaat al een tikje terug zet, om vervolgens lekker gas te geven.

Dat lijkt me een prima gewoonte Smarter.

Ook daar zou de bak tegen moeten kunnen, maar dan verloopt het allemaal wat rustiger en soepeler.

Koppelomvormer heeft daar over het algemeen meer last van inderdaad. En dat zijn ook de dingen waar vervuiling in de olie over het algemeen van ontstaat omdat de bak daar heter van wordt.

Dubbele koppeling kan daar natuurlijk prima tegen.

Gullwing zei:
Idd, gewoon volgas. En gaat ie kapot, koop je gewoon een nieuwe.

Als je dan een mooie origineel NL geleverde SC400 ziet met weinig op de teller voor een nette prijs, dan hoor ik het graag.;)

Automaat onderdeel dinges bedoelde ik dan. De motor kan het zeker wel aan. Een bak revisie zal nooit meer zijn dan de lol die je ervan kan hebben (tu)

Kickdown gebruik ik zelf ook niet erg vaak, vind ik ook allemaal wat te ruig gaan.
Maar 4/5000 toeren, dus wat verder doortrekken is best lekker zo af en toe.

Morgen een 'mini-meeting' van het Lexus forum zo'n 10 km van huis. Daar ga ik dus zeker even heen. In ieder geval al 20 aanmeldingen met zeer diverse auto's en bouwjaren. Ik ben benieuwd.

Durashift zei:
Ja leuk, pas maar op voor eventuele kogels ;)

Een Lexus is gelukkig geen Fiat 500: Ik lees op Amerikaanse Lexus fora dat een SC400 technisch haast 'bulletproof' is, dus dat komt wel goed.

Iets waar ik me al een beetje aan stoorde sinds de aanschaf: De vale en vervuilde kunststof naafkappen op de velgen. Helaas zijn deze niet meer schoon te krijgen zonder de zilveren lak eraf te poetsen. Opnieuw spuiten is ook geen optie omdat het chromen logo er niet netjes afgehaald kan worden.

DSC_0761_zpsv2ktzenr.jpg~original

Een setje van 4 zo goed als nieuw is nu onderweg vanuit de VS:

s-l1600_zpsqlsnuj9h.jpg~original

Andere mensen weten altijd heel goed hoe ze met jouw auto moeten rijden....punt is alleen dat jij voor de eventuele narigheid opdraait. Ik heb weleens een instructeur van de Rensportschool Zandvoort mijn Porsche 968 CS uitgejaagd omdat ie de koppeling van mijn auto om de auto in een drift te krijgen volledig aan te verruineren was. Dat driften lukte hem niet en daardoor ging hij zich afreageren op de auto.

Bofkont zei:
Ah details, heerlijk die nieuwe naafkapjes (tu)

Thanks! Eigenlijk zou ik me meer bezig moeten houden met de wat donkere remvloeistof en de defecte interieurtemperatuursensor van de climate control, maar beiden zijn wat lastig vlot te regelen:

-De remvloeistof is de oude DOT3 specificatie en er zitten zoveel hogedruk systemen onder de motorkap m.b.t. ABS en stabiliteitsregeling incl. allerhande ontluchtingsnippeltjes dat ik dit echt liever aan en Lexus dealer uitbesteed.
-De temperatuursensor zit naast het contactslot, maar om erbij te komen moet de onderzijde van het dashboard eruit. Dit zijn geen snelle clipjes, maar allemaal boutjes en moertjes in verschillend formaat die ook allemaal weer precies zo terug moeten bij montage.

De naafkapjes zijn dus meer een vorm van 'instant statisfaction' dan echte wijsheid.

De Lexus mini-meet in De Meern afgelopen zondag was trouwens ook erg geslaagd. Mooie auto's, leuke mensen en goede gesprekken. Ik heb zelf teveel gepraat, dus hierbij een plaatje van een ander:

DSC_2639_zpsicvkdgwk%202_zpswvp6um6p.jpg~original

Vooral de IS Sportcross modellen vind ik zelf erg mooi. Daarnaast was ik erg onder de indruk van de 1996 LS400 Turbo. Ik ben zelf niet zo van de tuning, maar deze origineel NL geleverde grijze LS met origineel interieur en toch dik 600pk onder de kap vond ik toch stiekum wel heel gaaf.

Zo'n IS is nog steeds een gave auto, maar als ik naar bovenstaande foto kijk, zie ik alleen een lichtblauwe SC...

smarter zei:
De Lexus mini-meet in De Meern afgelopen zondag was trouwens ook erg geslaagd. Mooie auto's, leuke mensen en goede gesprekken. Ik heb zelf teveel gepraat, dus hierbij een plaatje van een ander:

DSC_2639_zpsicvkdgwk%202_zpswvp6um6p.jpg

Vooral de IS Sportcross modellen vind ik zelf erg mooi. Daarnaast was ik erg onder de indruk van de 1996 LS400 Turbo. Ik ben zelf niet zo van de tuning, maar deze origineel NL geleverde grijze LS met origineel interieur en toch dik 600pk onder de kap vond ik toch stiekum wel heel gaaf.

Rode Sportcross inderdaad erg gaaf.

Ik zie dat de hermandad even langskwam om kentekens te scannen? Voor het geval er getuigen voor een of ander iets gezocht worden;)

Knalrode Sportcross. Gaaf! In Breukelen hadden we een rode IS200 Sportcross als demo. Niet zo gaaf als deze IS300 hierboven overigens.

Ik zag zojuist weer een SC400 rijden. Moest meteen aan je denken. Het was een witte, en dat staat toch een stuk minder goed op de auto.

Twix zei:
Ik zag zojuist weer een SC400 rijden. Moest meteen aan je denken. Het was een witte, en dat staat toch een stuk minder goed op de auto.

In jouw omgeving is de SC een stuk gangbaarder dan hier. Toch zag ik afgelopen zondag in Zeist een rode rijden met een oudere heer achter het stuur. Zo te zien werd deze gewoon dagelijks gebruikt.

Een Lexus moet je volkomen origineel houden anders wordt t al snel zo'n The fast and the furious auto, de allerslechtste en meest infantiele films (waarin auto's een belangrijke plaats innemen) die je kunt bedenken. Juist het onopvallende van een Lexus maar wel de luxe maakt t een fijn merk.

FH126560 zei:
Een Lexus moet je volkomen origineel houden anders wordt t al snel zo'n The fast and the furious auto, de allerslechtste en meest infantiele films (waarin auto's een belangrijke plaats innemen) die je kunt bedenken. Juist het onopvallende van een Lexus maar wel de luxe maakt t een fijn merk.

Helemaal mee eens (tu). Mijn Lexus blijft helemaal zoals deze door de fabrikant bedacht is.

Het is dat ze in NL niet bepaald voor het uitzoeken zijn, maar de laatste serie (1997-2000) in het rood is toch ook wel erg mooi:

1504513689998392099.png

Mooi lijstje op Jalopnik.com trouwens deze week: **Klik**

Leuk om de zoektocht te lezen die op deze SC400 eindigde. En dan te bedenken dat het bijna een Rover 75 was geworden; iets heel anders.

Ik kan me nog herinneren dat ik als jochie voor het eerst een SC zag in de VS in '93. Dat maakte wel indruk, net zoals een BMW 8 serie of Porsche 928 dat deed in die tijd.
Wat ziet dat interieur en stoelen er heerlijk en smetteloos uit. Overigs, heeft de SC400 geen adaptief onderstel met luchtvering? Ik meen dat Jeremy Clarkson zoets ook suggereerde in die video die je poste een paar pagina's terug? Ik meen dat de Lexus LS serie die wel vanaf introductie had, en dat dat heel duur kon worden mocht daar iets mee zijn. Dappere stap zo'n topklasser op 't oog te durven kopen, tot nu toe ziet het er erg goed uit!

MB C215 zei:
Overigs, heeft de SC400 geen adaptief onderstel met luchtvering? Ik meen dat Jeremy Clarkson zoets ook suggereerde in die video die je poste een paar pagina's terug? Ik meen dat de Lexus LS serie die wel vanaf introductie had, en dat dat heel duur kon worden mocht daar iets mee zijn.

De SC400 heeft gelukkig altijd normale schroefveren. De Japanse versie, de Toyota Soarer kon wel met luchtvering geleverd worden. Het onderstel en alle wielophangingscomponenten zijn trouwens uitwisselbaar met de Toyota Supra. Eigenlijk is de SC400 geen enorm complexe auto. Er zit wel veel op, maar de onderdelen schijnen goed van kwaliteit te zijn. Ik heb wel eens gehoord dat Toyota's uit de jaren 90 technisch de beste auto's zijn die er ooit gemaakt zijn. Daarna zijn auto's onnodig complex geworden mat allerhande milieu regelsystemen en te ver doorgeschoten elektronica.

Gisteren waren de nieuwe naafkapjes binnen gekomen uit de VS. Vandaag heb ik de SC400 eerst even gewassen, daarna nieuwe kapjes op de velgen.

Voor:

DSCF1131_zps0owpgvbz.jpg~original

Na:

DSCF1133_zps3hotrgxt.jpg~original

DSCF1132_zps3h7r9ggp.jpg~original

Daar ben ik dus erg blij mee. We moesten vandaag in Zaandam zijn, dus ook maar weer even flink wat kilometers gemaakt. (tu)

Ook leuk: Ik heb in 2006, bijna 10 jaar geleden een Garmin navigatie gekocht met 'lifetime updates', gisteren waren de 2016,2 kaarten beschikbaar voor mijn toestel. Helemaal leuk om een bijna 10 jaar oud toestel nog steeds te kunnen gebruiken.

DSCF8066_zpstozlugct.jpg~original

Nu staat ie lekker tevreden na te tikken van bij elkaar zo'n 160 super comfortabele kilometers vandaag:

DSCF8068_zpsal4wzhri.jpg~original

Ik zat vandaag kortstondig achter je op de Amsterdamse ring-oost. Niet te missen ;) Wat een gave en elegante auto!

B11 zei:
Ik zat vandaag kortstondig achter je op de Amsterdamse ring-oost. Niet te missen ;) Wat een gave en elegante auto!

Thanks! (tu) Leuk dat je me gespot hebt. Ik rij meestal als een oud wijf met de Lexus, maar tegelijkertijd voel ik me continu 'King of the road'. Echt de fijnste auto die ik ooit gereden heb.

Prachtig smarter, wat een verschil.

Met betrekking tot de Garmin, ik heb zelf een 5 jaar oude TomTom, zonder updates, maar bemerk steeds vaker dat ik voor korte stukjes mijn telefoon gebruik.

Terug
Bovenaan