simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Sinner_ zei:
Ik was gisteren in Apeldoorn bij de 'kofferbakverkoop' langs kanaal-zuid en zag daar een verkoper zitten met
erg veel oude (o.a.) Simca reclameborden en dergelijke. Helaas had ik mijn telefoon niet bij me, anders had
ik wel een foto'tje voor jullie gemaakt. Misschien wel interessant voor sommigen hier, volgende zaterdag zit
hij er weer. Prijzen waren nog best redelijk. Een mooi emaille reclamebord van Simca kostte iets van €15,- (y)
(volgens mij zag ik ook typeplaatjes liggen, maar dat weet ik niet meer zeker) Google maps link: https://goo.gl/maps/wq8d

Ik was er ook nog geweest. Alleen dan om 3 uur. Ik heb hem niet zien staan.
Misschien ga ik er zaterdag weer heen (Als ik niet hoef te werken) Dan zal ik wel een fotootje voor je maken.

kwam net op zolder tegen:
hoge stoelen simca rallye met kleine beschadigingen
voorspoiler simca 1000
2 achterspoilers simca rallye 2 nog maar 1 gaasinleg
een draadnetje dat je rechts onder het dashboardkastje kunt monteren als extra aflegmogelijkheid.
Rubbermatten in het rood die je over de originele matten kunt leggen. splinternieuw, Ook voor S 1000
Splinternieuwe uitlaat voor S1000 1300 motor (dus ook rallye)
gebruikte uitlaat voor S1000 1300 motor (dus ook rallye)

alles van liefhebber voor liefhebber dus redelijke prijsjes. Ik wil het niet op zolder terug leggen.

Ergens in September zal mijn Murena voor het eerst in ruim 6 jaar weer rijden! Hij staat ingepland bij de garage om de laatste puntjes op de i te zetten voordat de motor gestart gaat worden. Ben erg benieuwd!

Nu ben ik dus meteen bezig om de auto rollend te krijgen zodat hij naar de garage kan. Is nog wel wat werk aan omdat ik een ander remsysteem heb geplaatst en deze ook aangesloten moet worden.... Maar ik heb nu echt een deadline, dus dat scheelt. :)

Tip ?

https://auto.marktplaats.nl/oldtimers/569370502-talbot-simca-horizon-1-5-sx-aut-1980-wit.html?return=eJw1jUEKgzAQRe8i6FITg61GpOiq9BZBLQYTMziR2pbevRNad%2B%2FlvyFKcvnWktUoc17ICEe19lM9eQ8yy2YH45Jatc4ejFIe08VkvySFCS67aXgyYONdLFoeiw42AkZgyNoqPA2aKExwTJ7gpUk7vA94XPr%2FbEO3bHZcdR%2FqPQRnwXkZ7ElWlKxiweYHGWrbKxKH4aM8AdgaloBD37thbComTrdrVH%2B%2B3yxFqw%3D%3D&df=1&fta=eNotkMFuwyAMht%2BFQ8%2FYpEkwyn3aYa9QESAdGmlQSVq2qu8%2Bp%2BrN%2FvzL%2FmRLHT0K9SS2azrdbCrCFALQJGoa4ODLsC4EJm8kTQLSYHwkk%2FPervQXsymTL3tiZTRnumxzuEZnUiXoFEBv0i8de6llb37uVOLsrFlKJDzkvA3ykJeyusWHQUvVfn7s9xsS2Z6DMJEXF1Ikon%2BLtSQQ2%2BDGMVSEMIWubyti00zKeyYe0I%2BuomxQawtMHAbnRs4o1ynFYYnKsxATtM7rnjN6PE5BMwHpfItMIKBuoULopqNC%2BzrOHuuSrS%2BnFC7n9Xv3kzzgZ822nnZltvQvZyRh78J8vcubMJYkPZ7Pf7YUb0s%3D&fta_ind=2&fs=1

matra-v6 zei:
Ergens in September zal mijn Murena voor het eerst in ruim 6 jaar weer rijden! Hij staat ingepland bij de garage om de laatste puntjes op de i te zetten voordat de motor gestart gaat worden. Ben erg benieuwd!

Nu ben ik dus meteen bezig om de auto rollend te krijgen zodat hij naar de garage kan. Is nog wel wat werk aan omdat ik een ander remsysteem heb geplaatst en deze ook aangesloten moet worden.... Maar ik heb nu echt een deadline, dus dat scheelt. :)

Succes ermee, wordt ook wel een keer tijd na 6 jaar.:)
Maar goed, ik heb de Rancho nu bijna een jaar klaar en heb maar geen tijd om ermee te rijden....:cry:

dsc07271d.jpg

Geleend uit het Wat zat jij voor bijzonders vandaag, foto gemaakt in Hoogersmilde

Zelf zag ik vanmiddag nog een Talbot Horizon: NB-53-LN

ja...hier had ik deze ook kunnen plaatsen ja...
De auto heeft al sinds 1999 geen APK meer....aangeschaft in 1998...dus kort gereden denk ik bij laatste eigenaar...

Over de stoeltjes. Heb niet gevonden hoe ik hier kan PBen. Ik ben bereikbaar op klaas@cenm.com

groet, klaas

tips gevraagd. Ben op zoek naar een Rallye 3 nokkenas. Of nog een beetje wilder mag ook. Pipercams verkoopt geen Simca nokkenasssen meer. Heb wel een Frans bedrijf gevonden dat wil oplassen en slijpen. Heeft iemand hier tips?

Dank en groet, Klaas

A.BRANDHORST zei:
Bij iemand in de tuin heb ik een jaar of 4 geleden eens wat foto´s gemaakt, nu horen de auto´s die er nog staan eigenlijk het beste hier thui

Helaas is de eigenaar van deze auto´s 2 maanden geleden overleden, maar voor alles weggehaald wordt (vermoedelijk op korte termijn), nog even wat foto´s.

Voor liefhebbers kan ik contact zoeken met de vrouw van deze man, als je nog wat onderdelen zou zoeken, maar vrijwel alle auto´s zijn in slechte staat ... Mocht je geïnteresseerd zijn in een Simca 1100 Bestel, volgens mij VF2 officieel genoemd, en origineel NL, deze staat in een oud schuurtje, maar hoe goed de auto nog is, weet ik niet! Hij staat onder heel veel oude kranten... Dus daarvan ook geen foto...
sdc16524.jpg

Opel Kadett GT met verrotte dorpel aan bestuurderskant...
sdc16525.jpg

Deze Volvo is rijdend weggezet, maar is hard afgetakeld...is van 02-01-1986...
sdc16528.jpg

sdc16527.jpg

kilometers zei:
tips gevraagd. Ben op zoek naar een Rallye 3 nokkenas. Of nog een beetje wilder mag ook. Pipercams verkoopt geen Simca nokkenasssen meer. Heb wel een Frans bedrijf gevonden dat wil oplassen en slijpen. Heeft iemand hier tips?

Dank en groet, Klaas

Klaas, ik kan je aan een R3 nokkenas helpen (standaard dan 105pk uit de 1294cc) Ook heb ik nog een bewerkte kop in de "aanbieding" ik heb je een uitgebreidere uitleg gemaild. groet Arno

Hey thomas,

Gave auto die simca 1200s in lorelei beige,
ik ben sinds kort ook op zoek naar een 1200s bertone
maar het liefste eentje met restauratiewerk (zo blijft het wat betaalbaar) en
sleutelen vind ik leuk.

Ik heb op het forum gemerkt dat jij ook een Belg bent, ....ik ook

Mocht je nog iets aan te bieden hebben,(1200s onderdelen) laat maar horen.

tot later.

Hallo Martijn,

Hierbij een reactie op je vraag 'Hoe het nu zit met Simca, Talbot en Matra Clubs' (zie de quote onderaan).

Laat ik me eerst even voorstellen:
Ik ben Jan Wakker, sinds 1981 niet alleen de oprichter, maar ook de secretaris van de Simca & Matra Sports Club. Deze club staat open voor alle Matra's, plus vooral de sportieve Talbot's en Simca's. Wat Simca betreft zijn dat o.a. alle modellen Simca 1000, de 1000 Coupé en de 1200 S Coupé.
Wil je meer over onze club weten, kijk dan op de website www.simcamatrasportsclub.nl

Al die prachtige documentatie die nu boven water komt door de verhuizing van Peugeot Nederland mag natuurlijk niet verloren gaan. We willen dat heel graag gebruiken om onze leden van meer informatie te kunnen voorzien en natuurlijk ook ter completering van ons clubarchief.

Onze club is binnen de Peugeot organisatie overigens wel bekend, we onderhouden al vanaf onze oprichting in 1981 hele goede contacten met de diverse importeurs van onze merken. Eerst was dat in Rotterdam, bij Simca Nederland en Chrysler Nederland, vervolgens werd dat eerst Peugeot Talbot en later Peugeot.

Ik hheb je hierover overigens ook een wat uitgebreider bericht gestuurd als PM.

Vriendelijke groeten,
Jan Wakker
Secretaris Simca & Matra Sports Club
www.simcamatrasportsclub.nl

lion605 zei:
Kan iemand me uitleggen hoe het nou precies zit met de Simca en Talbotclubs in NL? Ik werk namelijk voor de Peugeot importeur die, zoals jullie waarschijnlijk wel weten, binnenkort gaat verhuizen. We zijn nu aan het opruimen en er komt VEEL Talbot/Simca/Chrysler spul naar boven. Je moet hierbij denken aan onderdelenboeken, technische info, instructieboekjes, kleurenwaariers, dossiers , persmappen.... Dat heb ik grotendeels kunnen redden (voorlopig) maar ik wil graag weten of er clubs zijn die een historisch archief bijhouden.

Let wel : het is NIET de bedoeling dat dit in privéverzamelingen verdwijnt of verkocht wordt, het moet voor belangstellenden inzichtelijk blijven.

Tevens heb ik zelf nog een paar dozen vol Simca/Talbotdelen (klein spul) die een nieuw baasje zoeken
Groet

Martijn

@Jan Wakker

Ik zie hierboven en reactie namens de SMSC. Verder heb ik er dit jaar nog niet veel van gehoord. Op de diverse fora wordt gewag gemaakt van het verdwijnen van de club? Gerard zou gestopt zijn? Op de filmavond vorig najaar hebben we gesproken over de ontwikkelingen van de club. ik heb aangeboden hier een rol in te willen spelen. Ik zie steeds meer Matra activiteit buiten de SMSC ontstaan.
Zoals je weet ben ik ook lid van de SACN. Wellicht moeten we bestuurservaringen delen?

Overigens heb ik afgelopen voorjaar een 100TI aan mijn collectie toegevoegd. O.a. voorgesteld op dit forum op pag 90 en 91. Weliswaar geen Rallye, maar....

een tijdje terug ben ik begonnen met de restauratie van een 3 drs ti uit 1975 maar dit heeft een hele poos op een laag pitje gestaan.
mijn ti projecten stonden allemaal droog gestald maar daar gaat het 1 en ander aan veranderen want waar ik sta wordt opgeheven ivm overlijden
van de eigenaar.
dit betekent verhuizen met de projecten.
de 3drs heeft een nieuwe plek gevonden waar ik ook kan sleutelen en lassen.
mijn 74tiger 4 drs ti project heeft nu nog een droog onderkomen maar moet voor mij het veld ruimen.
deze staat op speurders.
dus als iemand nog een leuk project zoekt waar de basis goed van is?
wordt deze de komende tijd niet verkocht dan verdwijnt deze originele ti van de nederlandse aardbodem.
of hij verhuist naar denemarken of ik ga hem volledig slopen en dat zou zonde zijn toch?
ik kan deze ti er niet meer bij houden jammmer genoeg wegens ruimtegebrek.
laat het me weten als je interesse hebt in dit ti project die nagenoeg geheel compleet is.
ook met plaatwerk wat vv moet worden.

Beste Driesdeal,

Even een korte reactie (een uitgebreide reactie heb ik je als PM gestuurd) op je bericht.

Inderdaad heeft Gerard na zoveel jaar bestuurswerkzaamheden besloten om voortaan weer als 'gewoon' lid aan de clubmeetingen mee te willen doen en ook buiten de meetingen om de nu vrijgekomen tijd op een andere manier te willen besteden.
Maar de club is zeker niet verdwenen, gaat gelukkig gewoon door. Al zijn er wel wat veranderingen, zo zijn b.v. de papieren Nieuwsbrieven vervangen door Nieuwsbrieven per email, zoals dit ook staat aangekondigd op onze website www.simcamatrasportsclub.nl.

Nog gefeliciteerd trouwens met je 1100 TI. Dat is een prachtige en heerlijk rijdende auto. Ik vond dat destijds een Franse tegenhanger van de BMW 2002, ook met een mix van sportiviteit en luxe, alleen zit de aandrijving voor i.p.v. achter, heeft hij 2 extra portieren en mist hij de klassieke kofferbak. Je zult daarmee ook in het huidige verkeer vast nog steeds heel lekker kunnen rijden.

Vriendelijke groeten,
Jan Wakker
Secretaris Simca & Matra Sports Club

Driesdeal zei:
@Jan Wakker

Ik zie hierboven en reactie namens de SMSC. Verder heb ik er dit jaar nog niet veel van gehoord. Op de diverse fora wordt gewag gemaakt van het verdwijnen van de club? Gerard zou gestopt zijn? Op de filmavond vorig najaar hebben we gesproken over de ontwikkelingen van de club. ik heb aangeboden hier een rol in te willen spelen. Ik zie steeds meer Matra activiteit buiten de SMSC ontstaan.
Zoals je weet ben ik ook lid van de SACN. Wellicht moeten we bestuurservaringen delen?

Overigens heb ik afgelopen voorjaar een 100TI aan mijn collectie toegevoegd. O.a. voorgesteld op dit forum op pag 90 en 91. Weliswaar geen Rallye, maar....

Wordt er dit jaar door de club ook nog een bijeenkomst georganiseerd? Loopt al weer naar het najaar namelijk...

Kijk eens op www.simcaclub.com Dan zul jij zien dat er nog het e.e.a. op het programma staat.
Simcat

Beste Jan,

Hartelijk dank voor je reactie. Persoonlijk denk ik dat de opzet van de SMSC wat te "smal" is om het hele archief aan te doneren. Vanmiddag ben ik begonnen met inpakken en tsja het loopt pak m beet vanaf de 8 en 9 via Versailles, Marly, Chambord via Aronde, alle typen 1000,1100,1300,etc en de Rootes/ Chrysler modellen tot en met de laatste Talbots en natuurlijk alles van Matra.

Het is zo ontzettend veel : drie stalen archiefkasten vol met alle technische boeken, werkplaats documentatie, carrosserie en onderdelenboeken, ALLE instructie en onderhoudsboekjes gerangschikt per druk, alle persinformatie en veel technisch trainingsmateriaal en veel folders, interne notities, kleurkaarten, bekledingsstalen.... Ik kwam echt pareltjes tegen!

Het ligt in de bedoeling om dit aande Simca ACN over te doen, onder contractuele voorwaarden. Hier is al contact over geweest

Groeten

Martijn

Jan Wakker zei:
Hallo Martijn,

Hierbij een reactie op je vraag 'Hoe het nu zit met Simca, Talbot en Matra Clubs' (zie de quote onderaan).

Laat ik me eerst even voorstellen:
Ik ben Jan Wakker, sinds 1981 niet alleen de oprichter, maar ook de secretaris van de Simca & Matra Sports Club. Deze club staat open voor alle Matra's, plus vooral de sportieve Talbot's en Simca's. Wat Simca betreft zijn dat o.a. alle modellen Simca 1000, de 1000 Coupé en de 1200 S Coupé.
Wil je meer over onze club weten, kijk dan op de website www.simcamatrasportsclub.nl

Al die prachtige documentatie die nu boven water komt door de verhuizing van Peugeot Nederland mag natuurlijk niet verloren gaan. We willen dat heel graag gebruiken om onze leden van meer informatie te kunnen voorzien en natuurlijk ook ter completering van ons clubarchief.

Onze club is binnen de Peugeot organisatie overigens wel bekend, we onderhouden al vanaf onze oprichting in 1981 hele goede contacten met de diverse importeurs van onze merken. Eerst was dat in Rotterdam, bij Simca Nederland en Chrysler Nederland, vervolgens werd dat eerst Peugeot Talbot en later Peugeot.

Martijn,

Slim besluit gezien de aftakeling van de S&MSC de laatste 5 jaar. Ik ken meerdere leden die dit hebben proberen te kenteren, maar helaas zijn ondertussen vrijwel alle Nederlandse Matra rijders lid van de Simca club, of de Belgische Matra-mania. Niet zonder reden.

Groet,

Martijn

Of ze elkaar helemaal gaan vinden weet ik niet, er zit nogal wat verschil in de leden... de éne club gaat voornamelijk voor het sportieve karakter van de wagens en gebruikt ze daar ook naar, en de andere club gaat voornamelijk voor de originaliteit en vertroetelt de auto's als museumstukken.
(met beiden is wat mij betreft trouwens helemaal niets mis mee hoor;))
Maar een beetje meer samenwerking onderling zou ook helemaal niet verkeerd zijn... en niet alleen binnen de nederlandse grenzen.

Zie eerder de club verdwijnen helaas. Leden zijn veelal al naar andere clubs gegaan waar gelukkig nog veel georganiseerd wordt. Is al een hele tijd helaas dat er weinig vernieuwends uit de club komt (laat staan clubbladen). Veel mensen, ook die met veel inzet en liefde voor het merk hebben het opgegeven.

Hopelijk heb ik het mis, maar ik zie niet zo 1-2-3 dat er een compleet frisse wind gaat waaien. En ik zie de Simcaclub of Matramania ook geen concessies doen aan hun huidige identiteit.

matra-v6 zei:
Mar
... maar helaas zijn ondertussen vrijwel alle Nederlandse Matra rijders lid van de Simca club, of de Belgische Matra-mania. Niet zonder reden.

Groet,

Martijn

De grote kracht van MatraMania is hun forum, hierop zijn vele Matra-liefhebbers met grote regelmaat actief.
En men is daar ook bereid om elkaar te helpen met allerlei tips en adviezen, het halve forum staat vol met technische wetenswaardigheden en de rest wordt wel gevuld met gezellige onzin.
En het leuke is dat het niet uitmaakt of je nu Belg, Nederlander of wat dan ook bent... zolang je hart hebt voor Matra ben je gewoon welkom.

Ik ben er zelf ook lid van, en ik heb er heel veel profijt van gehad tijdens de restauratie van m'n Rancho Grand Raid.

Ow ja, ben ook lid van SCAN, hier zitten ook de nodige liefhebbers van de Matra Rancho.
Maar helaas heeft de SCAN nog niet zo'n actief forum waar liefhebbers zich dagelijks kunnen vermaken, en ik heb helaas weinig tijd om meetings te kunnen bezoeken... en dan is het contact toch een stukje minder.

Toch zonde dat zo'n prachtig merk als Matra zijn club in Nederland dreigt te verliezen. :(

grensrijder zei:
Toch zonde dat zo'n prachtig merk als Matra zijn club in Nederland dreigt te verliezen. :(

Het Matra-wereldje wordt nu eenmaal steeds kleiner, en je moet niet vergeten dat Matra nooit een echt populair automerk is geweest met massaproductie.
Eigenlijk bestaat het Matra-wereldje uit 3 categorieën: de Matra sportwagenlefhebbers, de Matra Rancho liefhebbers en de modernere Renault Matra Espace/Avantime liefhebbers... kortom liefhebbers van een totaal verschillend pluimage met veelal ook totaal verschilende interesse's.

Wat betreft de voertuigen in de sportcategorie Matra Bagheera/M530/Djet: deze zijn al bijna uitgestorven, en de Murena is inmiddels ook in rap tempo zeldzamer aan het worden.
Wat betreft de Rancho: dit is altijd al een buitenbeentje geweest van Matra, past totaal niet bij de sportieve Matra-producten en eigenlijk ook niet bij de Simca-producten.
Wat betreft de Renault/Matra producten: deze worden (nog) niet gezien als oldtimer of als Matra-product maar als een gewoon volwaardige Renault.

Ik heb er op zich geen problemen mee dat de schaarser wordende liefhebbers ook over de grenzen contact zoeken met elkaar, zo blijft de kennis in ieder geval wel voor elke liefhebber binnen handbereik.
Ik heb (grotendeels via de pc) nog steeds leuke contacten met een paar franse en belgische Rancho-liefhebbers die ik heb leren kennen via MatraMania (België) en MatraPassion (Frankrijk)... in het franse geval gaat wel allemaal via een vertaalsite of in het engels, maar de gezamelijke passie wordt wel gedeeld en ervaringen uitgewisseld.
Meetings bezoeken is er helaas niet zoveel bij, 6 uur reizen voor een toerritje van 40 km wordt mij ook wel iets te gortig.

@Muddy,

Nou ben ik zelf erg gecharmeerd van de Matra Rancho en dat terwijl ik reeds een Murena en Avantime heb. Matra-virus bestaat dus wel degelijk. :)

Er was al een Matra-forum jaren voordat de NL club hiermee begon.
https://matraforum.messageboard.nl/portal.php
Pas jaaaaren later wou de club eraan, terwijl veel leden en mensen uit het bestuur al lang zagen dat het eigenlijk al lang op touw gezet had moeten worden.. Laten we zeggen dat de vooruitgang aan de club veelal voorbij gaat.....

Gelukkig zijnd e Matra-bezitters toch veelal wel bereid elkaar te helpen en met raad elkaar bij te staan.(y)

na wat mailcontacten en een aantal bezichtigingen is dan toch de 74tiger ti geplaatst bij een persoon die het project wel wil gaan aanpakken.
diverse handelaren heb ik vriendelijk de deur gewezen omdat ik wilde dat deze bij een liefhebber terecht zou komen.
degene waar hij nu van wordt heeft de ti gezien en was onmiddelijk verkocht.
en dat voor iemand die net 18 is!!
hij wordt bijgestaan door zijn ouders en kennissen om de ti te restaureren.
ik zal er later wel spijt van krijgen maar aan de andere kant kan ik verder gaan met mijn 3 drs ti project.
deze heeft nu een plek waar ik lekker aan de slag kan.

DSC02864.JPG

DSC00175%20klein.jpg

DSC00178klein.jpg

matra-v6 zei:
@Muddy,

Nou ben ik zelf erg gecharmeerd van de Matra Rancho en dat terwijl ik reeds een Murena en Avantime heb. Matra-virus bestaat dus wel degelijk. :)

Bij mij is het eigenlijk net andersom.
Ik heb nooit wat gehad met Matra of Simca, alleen maar met de Rancho en met name de Grand Raid-uitvoering.
Ikzelf ben een 4x4 offroad-liefhebber in hart en nieren (vandaar ook m'n bijnaam Muddy Bandit:cool:), en de Rancho was voor mij een stukje jeugdsentiment waarvan ik altijd al gezegd heb dat ik zo'n ding nog een keer in m'n bezit wilde hebben.

Die jeugddroom is nu inmiddels verwezenlijkt, en gedurende de restauratie van m'n Grand Raid ben ik eigenlijk de andere Matra- en Simca-producten pas gaan waarderen. (met name de Simca 1100 en Matra Bagheera, het virus is dus wel degelijk besmettelijk:))
Inmiddels staat er hier ook nog een Talbot Horizon 1.1LS, maar daar heb ik nog steeds heel weinig mee.
De Horizon is de lieveling en boodschappenauto van m'n vrouw, ik beperk me tot m'n Rancho GR en Daihatsu Rocky TDiC... en daar heb ik m'n handen en agenda al meer dan vol aan.

simca ti zei:
na wat mailcontacten en een aantal bezichtigingen is dan toch de 74tiger ti geplaatst bij een persoon die het project wel wil gaan aanpakken.
diverse handelaren heb ik vriendelijk de deur gewezen omdat ik wilde dat deze bij een liefhebber terecht zou komen.
degene waar hij nu van wordt heeft de ti gezien en was onmiddelijk verkocht.
en dat voor iemand die net 18 is!!
hij wordt bijgestaan door zijn ouders en kennissen om de ti te restaureren.
ik zal er later wel spijt van krijgen maar aan de andere kant kan ik verder gaan met mijn 3 drs ti project.

Jammer, maar ik weet uit ervaring dat je nu eenmaal niet alles aan kunt houden.
Maar toch fijn om te horen dat die TI wel bij een liefhebber terecht is gekomen en niet in de handel verdwijnt.

TalbotTagoraMeetingFrankrijdint2012.jpg

Reminder van de Solara en Tagora meeting 29 en 30 september! Andere Simca, Matra en Talbot's zijn ook
van harte welkom! (Midden Frankrijk)

https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=196855697

voor wie niet precies kijkt naar origineel!
gave 1100 rallye te koop!
beetje aan de dure kant voor mij maar wel erg goed in elkaar gezet als ik dat zo zie aan de foto`s.
daar hou ik wel van.
zou er zo dagelijks mee willen rijden.
eyecatcher!

Bub, idd wel wat aan de prijs vind ik ook..... En wel 12 foto's plaatsen en dan geen 1 van de motor, tewijl dat toch wel erg belangrijk is lijkt mij.
Overigens ziet de rest er wel knap uit inderdaad (als je niet origineel niet erg vind tenminste)

Hallo forummers,

Mijn Solara staat al geruime tijd op Marktplaats, weinig tot geen belangstelling helaas !!
Zijn er dan echt helemaal geen liefhebbers meer voor dit type auto ?
Over de prijs worden we het vast wel eens.

WIM
Zoetermeer

Hoi Wim,
Tja het lijkt er helaas op dat de crisis ook hier zijn sporen achterlaat, en dat in een tijd waarin juist dienstengevolge stééds meer auto's uit schuren en dergelijke opduiken en tekoop worden gezet... Ik zie het aan het de clubregisters welke ik bijhoudt en dat al jaren. Het is niet te gelóven waar die doodgewaande auto's allen vandáán komen. Echt ongekend. Het alsmaar duur betaald stallen van projecten die toch vermoedelijk nooit meer wat worden is simpelweg te duur geworden en dus wordt geprobeert om e.e.a. maar verkocht te krijgen en dat tegen zelfs dumpingprijzen en zelfs DAT lukt niet. Ik zal verderop uitleggen waarom niet.
Degene die het spul koopt doet er vervolgens vaak ook niks meer mee want dat zelfde besef komt bij hem wellicht nog wat later. Er zullen andere tijden op ons af komen Wim. De ECHTE liefhebber zal stillaan kunnen wachten en kiezen tot het juiste model in de juiste staat voorbijkomt tegen de juiste prijs. Een luxe die tot voor een paar jaar ondenkbaar was. Zie maar dat de TI van SimcaTI pas nu verkocht is, terwijl toch eenieder in de Simcawereld praat van die fameuse TI uit vervlogen tijden. Geen hond die hem wilde hebben. Ik zelf heb jarenlang, iedere dag gekeken of er één te koop kwam... De Rallye's uit de 1000-serie zijn dan ook al járen in vaste handen en worden schier nooit meer aangeboden. Die categorie is ook van de ECHTE diehardts. Daarnaast verschuift Simca en haar derivaten stillaan over van klassiekerstatus naar oldtimerstatus waarbij het ontbreken van een jonge opkomende generatie deze merken in de vergetelhoek zauulen doen verschuiven. Trouwens wie van de jongere generatie kan nog iets met kontaktpuntjes, of waterpomprevisiesetjes of diens meer in tijden waarin scootermerken 3 maanden bestaan en worden overspoeld door andere eveneens weer 3 maanden te bestane, nieuwe merken... De moderne Hollander wil het NU en zéker niet straks. Wachten en zoeken naar delen is er niet meer bij. Stallen onbetaalbaar en sowieso, wat moet je met zo'n belachelijke ouwe wagen? Dat is ONCOOL...
Zie het met merken als Austin. Tot zelfs in de jaren '80 verkocht, kent heden te dagen geen hond meer dit aloude, roemruchte Engelse, merk. Een Simca zal een X-oldtimer worden naast een Austin op een beurs en steeds minder mensen zullen het zich herinneren of er voor kiezen als dan want er is genoeg te kiezen in "oldtimer"-land waar een Golf I of II véél cooler is dan een Simca... Een minder oldtimerachtige Mercedes voor wat meer centen is dan wel niet zo exclusief maar hij kost wel geen wegenbelasting een aspect wat belangrijker wordt dan zo'n helemaal oncoole Toyota Aygo rijden waarin je uitziet als bestuur je een eenheidsworst die alom te zien is in de fináál kleurloos- en qua merkspecifieke kenmerken totáál oneigenzinnig geworden automobielwereld.
De merken Talbot en Matra op hun beurt lijden mijns inziens aan het feit dat ze nog te jong zijn terwijl toch al zo vergeten en onbekend zijn. Immers een Solara is nou niet echt een auto te noemen die opvalt in het straatbeeld. Pas bij de 2e. blik en dan vaak nog niet (h) erkennen achterop komende bestuurders wat zij voor zich hebben. Maar da's alweer rap vergeten want een straat verderop staat al weer een veelvoudig ten opzichte van een Solara geziene Opel Ascona C uit eender 1983 die, evenmin, opvalt in datzelfde straatbeeld en zeker nogdaartoe in, stressige, crisistijden als deze waarin mensen toch net nog een duurdere Toyota Aygo kopen dan hun buren en overburen...
Neen, er komt nog één grote golf van voertuigen welke even beperkt tot onze merken zoals Simca en haar derivaten de markt overspoelen en dan is het afgelopen. Dat is toch al reeds aan de gang. Zie waar al die auto's op Marktplaats en Speurders vandaan komen. Het kaf zal van het koren gescheiden worden in clubverband en de clubs zullen slinken tot echte kringen van pure liefhebbers en diehardts. De onverkochte voertigen worden of gestald of gesloopt omdat er teveel werk aan is om in deze drukke tijden aan te beginnen of omdat men geen ingangen heeft naar delen om de auto weer op te bouwen. Kortom welkom in de 24-uurs-wegwerpmaatschappij...
Simcat

Ik maakte me er al zorgen over dat je de laatste tijd zo kort van stof was, maar je hebt het weer ruimschoots gecompenseerd. :)

En het is weer Prachtig Proza geworden, het wachten meer dan waard.

@ Simcat. Wat een deprimerend verhaal. Ik mag me nog scharen onder de jonge generatie en zo te lezen is de Ti ook in die catagorie terechtgekomen. Het blijft hobby en de tijd zal inderdaad veranderen het is dan zaak om daar in mee te gaan en je enthousiasme over te brengen op een jongere generatie, waar jij de simca nog uit het straatbeeld herkent heb je nu gewoon te maken met een generatie die het merk niet meer kent. Laten we hier niet gaan mijmeren over slechte tijden maar er wat van proberen te maken. Verdrinken in je verdriet over wat geweest is kan altijd nog.

holunder zei:
Hallo forummers,

Mijn Solara staat al geruime tijd op Marktplaats, weinig tot geen belangstelling helaas !!
Zijn er dan echt helemaal geen liefhebbers meer voor dit type auto ?
Over de prijs worden we het vast wel eens.

WIM
Zoetermeer
Beste Wim, dit ligt mede aan de slecht draaiende economie.

Mensen willen vaak alleen een oldtimer als deze ´perfect´ is. Er zijn maar weinig mensen die nog willen investeren in hun wagenpark, meer dan onderhoud.

Op zich heb ik wel interesse, echter werkt mijn toestand als werkloze hier niet in mee. Daarbij komt weer het onderdelenvoorzieningsverhaal, stalling, want het is toch een gevoelige auto op dit gebied, en de vaste lasten die nu nog relatief laag zijn, omdat ik nog bij mijn ouders woon, maar als je op jezelf woont, en daarbij meegenomen de mindere salarissen de laatste jaren, maken dat het vaak een extra reden is om toch maar niet een extra auto aan te schaffen. Helaas.

In ieder geval, hoop ik dat er zich een koper voor je Solara meldt!

Simcat zei:
... en sowieso, wat moet je met zo'n belachelijke ouwe wagen? Dat is ONCOOL...

M'n zoon vindt het eigenlijk best wel "cool" om met de Horizon overal naar toe te tuffen.
Maar er staat hier inmiddels ook een oude (1993) Daihatsu Rocky TDiC naast de Horizon... en die is blijkbaar toch weer net iets "cooler".:)

Kijk, wij met zijn allen zijn een stelletje 'gekken' (en dat bedoel ik positief) die oog hebben voor zeldzaam geworden auto's van een opgeheven Frans merk, modellen die hun karakter vooral in de details prijsgeven en die in de beleving van de oppervlakkige liefhebber weinig bijzonders te bieden hebben. Klassieke sportwagens en limousines spreken tot de verbeelding, gezinswagens niet. Voor een Peugeot 305, een Volkswagen Derby, een Lancia Beta Berlina of een Toyota Carina heeft ook niemand geld over.

De lage waardes voor Simca's in een mooie en technisch gezonde staat zorgen ervoor dat projecten nauwelijks interessant zijn, of iemand moet niets liever doen dan elke vrije zaterdag in zijn schuurtje klussen, gesteld dat hij of zij over de handigheid beschikt. Wanneer je al iets dient uit te besteden, komt het plaatje gauw oninteressanter uit dan naar een veel beter exemplaar zoeken, zelfs al moet je concessies doen aan uitvoering en kleur.

Ten koste van alles een auto proberen te redden, dat doet bijna niemand, zolang er alternatieven bestaan. Alleen voor unieke prototypen en dergelijke bestaat die hoop. Dat moeten we met zijn allen gewoon accepteren. Denk niet in aantallen, in het bewaren van zoveel mogelijk 'rijdende chassisnummers'. Het gaat erom dat de auto's die redelijkerwijs te redden zijn bewaard en gekoesterd worden. Liever zelfs een paar mindere exemplaren opofferen om dat doel te bereiken, want de beschikbaarheid van onderdelen neemt alleen maar af. Enkele duizenden mooie Simca's die regelmatig in de openbaarheid treden geeft ons allen toch meer vreugd dan enkele tienduizenden auto's die in schuren staan te verrotten of wachten op nergens meer verkrijgbare componenten?

Laten we niet te sentimenteel doen en voor kwaliteit gaan. Zo verzekeren we ons ervan dat de betere Simca's in ieder geval behouden blijven!

Zo is het maar net mensen. Het moest gewoon even gezegd. Wij zijn het die Simca en haar zustermerken levend houden. Laten wij ons niet van de wijs brengen als blijkt dat anderen geen interesse blijken te hebben voor hetgeen waar wij ons hart aan verpand hebben. Het is een volkomen natuurlijke ontwikkeling zoals ieder merk wat teloor is gegaan zal hebben doorgemaakt in de overgang van klassieker naar oldtimer. Ook een Chrysler-France blijkt onverkoopbaar en al helemáál bijvoorbeeld een 213 van het merk Rover die nog véél later dan de laatste Chrysler-France 2 Litres/180 werd gebouwd maar oooozo verguist is....

En Talbot en Matra, tja die merken hebben het op zich nòg zwaarder omdat ze als merk maar kort zijn gebouwd in een volgende fase in de 24-uurs wegwerpmaatschappij, de fase waarin alle auto's op elkaar zijn gaan lijken en zomee een grijze muis werden. Al heeft het merk Matra natuurlijk wel wat te bieden op het gebied van design, echter het merk was gewoon te klein om zich te kunnen etableren en en waren andere zaken tribuut eraan dat het merk teloor ging. Een Matra was, is en zal, hoewel voor 70% uit Simcadelen opgebouwd (!), altijd een niche-auto blijven. Mooi toch als er ergens één opduikt!

Het komt er dus vooral op neer zelf te blijven geloven in waar je hart ligt op autogebied, daarin te blijven investeren daar waar het kan door een wagen te restaureren of enkel maar te stallen hopend dat hij alsnog gered kan en zal en dat ondanks alle weerstand en onbegrip van de harde buitenwereld en onze honderduizenden forumvolgers te blijven boeien. Gelukkig dus als jij je vergewist weet door die ontelbare forumvolgers of de schrijvers daarin alsook in clubverband. Die laatste, de club kan jullie allen méér dan gebruiken. Er zijn mensen die, zoals ik vanwege mijn werk als bestuurslid en nationaal voertuig- en kentekenregisterhouder, daarin, héél veel van hun tijd investeren, óók voor jullie!(y).
Simcat

Enne sorry voor mij lange proza's, hahaha....

Trouwens jongens,
Wie denkt erover na om in september naar Frankrijk te gaan voor de 4e. Talbot-meeting?
Simcat

Beste Simcat en andere trouwe schrijvers,

Ik ben blij te melden dat ik recentelijk een originele Talbot Matra Rancho Découvrable heb gekocht. Ik schaar me onder een van de zeer jonge enthousiaste "gekken" die het nog aandurft om een mooie oldtimer te kopen en te koesteren. Voor mij zijn de merken Simca, Talbot en Matra nog heel levend. Ik geniet altijd van de discussies op deze nieuwsgroep en heb veel bewondering voor de mensen die deze auto's restaureren. Bijvoorbeeld het restauratie verhaal van Muddy Bandit was voor mij heel leerzaam.
Hou in ieder geval deze discussie site in leven met veel prachtige foto's en verhalen.

Terug
Bovenaan