simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Ik weet dat de deur linksachter een deuk heeft, maar wel genoeg plaatwerk bewaren aub

[size=x-1]ooit wil ik namelijk ook nog een Solara kopen, en reserveonderdelen komen altijd uit bij een Talbot![/size]

A.BRANDHORST zei:
Ik weet dat de deur linksachter een deuk heeft, maar wel genoeg plaatwerk bewaren aub

[size=x-1]ooit wil ik namelijk ook nog een Solara kopen, en reserveonderdelen komen altijd uit bij een Talbot![/size]

de deuren zitten vol met roest maar zijn nog niet doorgeroest.
als je de kale deuren wilt hebben zal je ze op moeten komen halen want ik bewaar dit niet[geen ruimte].
de schermen voor hebben aan de onderzijde ook wat roest maar ook deze zijn nog niet doorgereoest.
als je intresse heb t mag je het van mij zo komen halen.

stoterstangen90 zei:
Ik zou ook gewoon de koets bewaren. Die worden op een gegeven moment gewoon het zeldzaamst.

als de koets helemaal kaal is kan je het chassis zo komen halen hoor.
leuk als decoratie in de schuur?
dit soort dingen gaan bij mij weg want ruimte is ver te zoeken.

simca ti zei:
als de koets helemaal kaal is kan je het chassis zo komen halen hoor.
leuk als decoratie in de schuur?
dit soort dingen gaan bij mij weg want ruimte is ver te zoeken.

Ik zou in ieder geval de bodem met tunnel, schutbord en de voorste chassisbalken bewaren als deze nog niet verrot zijn.
Deze delen zijn vrij universeel en met enkele kleine aanpassingen ook zo te plaatsen zijn in de Simca 1100, Matra Rancho, Simca/talbot 1307-modellen enzovoort.
Ik weet uit ervaring (helaas) dat deze delen al snel bij het oud ijzer verdwijnen, en dat je er een ongeluk naar zoekt als je eens dit soort auto's restaureert. (en ze nemen weinig ruimte in als je deze delen bewaart)
...is mij dus ook al overkomen :cry:...kan me nu wel voor de kop slaan.

@Joost, vraag maar aan Durashift, zó groot is die niet, er liggen al schokdempers in en een bumper voor de 505. Is echt niet al te breed, die garage. Dan zou ik iets van planken moeten maken, de hoogte in.. maar dat wordt lastig.

Er zijn hier zat kenners - Iemand met kennis over de Simca 1301 Automatique met kenteken 07-AU-59?
deze kan ik voor een schappelijke prijs kopen; en verkeerd op een rotte plek in de kofferbak na in een zeer redelijke staat.

eindelijk de Solara is thuis :LOL: .Ik kan hem nu klaar maken voor de APK nieuwe banden, remmen en uitlaat.
Alleen de remdelen laten op zich wachten deze moeten besteld worden en krijg ik pas maandag in de middag.
Als alles goed gaat dan is er tegen het einde van volgende week weer een goed gekeurde Solara op het Nederlands wegennet te vinden.:cool:

Passend bij de Solara sloop...wie wil deze? Ik vrees dat het zeer binnenkort ook oud ijzer zal worden anders.

https://www.kapaza.be/detail/16244520/

En dan weer aansluitend op de woorden "sloop" en "oud ijzer": in Venlo staat bij sloperij Heijnen Motors aan de Kaldenkerkerweg een nog zeer bruikbare Talbot Samba cabriolet.
Het autootje is wel apart gezet, dus zal niet direct de schredder in gaan, maar beter zal ie er ook niet van worden :(
Ik ken deze sloperij als serieus en betrouwbaar, dus wie interesse heeft, kijk ff in de telefoongids en ga op bezoek, de duitse grens is op steenworp afstand, dus dan kun je gelijk voordelig je tank volgieten!

Hoi,

Ik ben Thomas, 30 jaar, woon in België in de buurt van Brussel en Simca Talbot is ook mijn passie.
Het is begonnen in mei 2000, dan heb ik mijn eerste auto gekocht, de goudkleurige (beige Lorelei) Simca 1200S uit 1970 van de eerste eigenaar met 77.000 km, nu 94.000 km

Ik laat jullie een kijkje nemen in mijn garage, er staat een 1200S 5/1970 beige Lorelei in originele staat met opknapwerk, een "licht" op te knappen witte 1200S uit 1968 met 59.000 km en een grijze 1200S 1969 voor onderdelen. verder ook nog een Samba cabrio 6/1983 in originele staat 70.000 km uit NL! en buiten een Samba Sympa uit november 1986 (misschien de allerlaatste) waarmee dagelijks gereden wordt.
De witte 1200S zou ik verkopen als mijn goudkleurige volledig gerestaureerd is. De grijze 1200S is voor onderdelen, indien iemand iets nodig heeft,laat gerust weten. De draaiende motor leg ik opzij in mijn onderdelen,alsook gebruik ik de achterste bumper.

Voor de geïnteresseerden, ik heb ook nog een NIEUWE onderdelenvoorraad voor Simca 1000/1100/1300/1500/1301/1501/Chrysler 160-180-2L/1307-1308-1309/ 1510/Solara/ Tagora / VF/ Sunbeam en ook tweedehands onderdelen van Samba en 1200S.Van de Specifieke Matra-onderdelen heb ik niets, wel onderdelen die op diverse modellen passen. Ook veel NIEUWE Peugeot-onderdelen voor oudere modellen. Ook diverse folders etc...

Ik heb geen lijst (geen tijd), maar alle onderdelen zitten wel gesorteerd in dozen per model. U mag gerust een kijkje komen nemen.

welkom op dit forum simcat079.
volgens mij heb ik je al eens ontmoet op een circuitdag op zolder samen met fonny.
kan dit fout hebben hoor.
leuke en mooie verzameling van de 1200 uitvoeringen.
vooral die goudkleurige 1200s.
deze kleur is zeer zeldzaam want deze kleur heb ik nog niet gezien op de 1200s.
voor dagelijks gebruik maken van een sympa is ook top.
en de cabrio voor het mooie weer.
laat vooral meer van je horen met mooie verhalen en bijpassende foto`s.
1100%20ti%20eigen.jpg

Inderdaad, ik was met de goudkleurige 1200S al eens naar de circuitdag in zolder en ook vroeger naar Lelystad geweest.

De kleur Beige Lorelei is zeer zeldzaam. Het was enkel voor modeljaar 1970, maar bestond ook in de 1100 en 1501.
Van de goudkleurige zouden er volgens de Simca Bertone Club Frankrijk nog maar 2 gekend zijn, het is ook de eerste die ze in deze kleur gezien hebben de laatste 10 jaar.

Welkom simcat079! Even dacht ik dat je, net als ik, uit Zoetermeer (in NL) komt. Het telefoonnetnummer daar is namelijk 079- :)
Heerlijk wagenpark heb je! (y)

Hoi, hoi Simcat079!:LOL:

Welkom op het forum!(y) Alles goed jou en Cécile? Naar ik stellig mag hopen wel. En hebben jullie ons kaartje ontvangen? Hoe is het afgelopen met die groene 2 Litres uit '75? Is Evert hem komen ophalen of heeft hij de voor de wagen aanbetaald en heeft Guido inmiddels gereageerd op jouw Chrysler-stockfoto's? :confused: Hij is nogthans op vakantie geweest met zijn gezin en er aldus even uit geweest. Ik ben reuze benieuwd hoe e.e.a. er thans voor staat. Trouwens wat is het toch een leuk ding hè die Samba "Sympa", hahaha. o_O

Groet, Patrick (Simcat)

Simcat (Patrick) van harte gefeliciteerd met Valérie!

Simcat079, welkom. Gaaf dat je nog dagelijks in een Samba rijdt.

Ik zag in Midden-Frankrijk in een leuk klein dorpje nog een Simca Station bij
de plaatselijke bakker. Volgens mij een 1301 of 1501 model.
Ik heb daar trouwens 2 delige GOTTI LM-velgen gekocht voor mijn Tagora.
Ik moest er 1800 km voor rijden (heen/terug) maar ben er uiteraard wel blij mee.

helaas niemand die iets weet van de Simca 1301S Automatique met kenteken 07-AU-59? 350 euro lijkt me namelijk geen geld voor zo'n bolide, maar ik heb er verder helemaal geen verstand van.

Ja, wel interesse, maar geen plek qua stalling, en het probleem is werkelijk, ik wil wel veel aanschaffen, maar onderhouden en stallen zijn weer 2 en 3.

@ginkelvanmichiel: ik ken die specifieke auto niet, dus weet ook niet waarom de auto zo verdacht goedkoop is :D Weet simcat niet meer? Hij houdt alles momenteel bij als registerhouder.

de auto staat niet op internet, maar bij occasions bij een demontagebedrijf. Hij is op de voorschermen en een plek in de kofferbak na nog best wel hard, voor zover ik kon zien.

Hallo Michiel,

Die auto ken ik wel. De wagen staat in het club-eigen kenteken- en voertuigarchief van de Simca Automobiel Club Nederland. Zonder de eigenaarsgegevens te noemen kan ik jou wel vertellen dat het een 1301 Spécial met automaat betreft met eerste dag van uitgifte kenteken op 2-11-1973. Thans is de wagen sinds 29-03-2009 van de huidige eigenaar. Daarvoor is hij van 31-07-1997 tot 12-09-2007 van een andere eigenaar geweest. Jammergenoeg kan ik er voor de rest niet veel over kwijt. Ik begrijp dat jij geen echte Simcakenner bent. Wat niet is kan echter komen en aldus hier enkele tips waar op te letten bij aankoop van zo'n type Simca. Vanaf 1966 is dit type leverbaar geweest en dat tot het bittere eind in 1976. Simca bouwde deze aanvankelijk zéér moderne wagen met groot succes. Het is d egoedkopere pendant van de reeks want de 1501 was op een zelfde leest gestoeld edoch iets luxer had ook een grotere motor. De Rush-motor van deze reeks Simca's biedt een in technisch opzicht interessant gegeven namelijk is het een motor zonder conventioneel oliefilter. De motor heeft een zgn. "centrifugaal-filter" vóóraan op de krukas. Dat is een soort konische kamer met daarin een soort schoepen waarin de olie van het bloek wordt rondgeslingert. Vervuiling in de olie zet zich af aan de wanden van de bedoelde kamer. Probleem bij die kamers is dat zij met regelmaat opgeschoond dienen. Doet men dit niet koekt de kamer vol en wordt de oliecirculatie in het blok ernstig belemmerd en valt deze zelfs stil in ernstige gevallen. de kop van d emotor krijgt dan geen olie meer met het gevolg dat de motor stuk loopt. Bijkomend probleem is dat het reinigen van de kamer welliswaar simpel te doen is echter kan de afzetting uit de olie hardnekkig aangekoekt zijn en is het verwijderen ervan een lastig gedoe. Daarnaast moet de pakking onder hte afdekkeksel van de centifugaalkamer na iedere opening vernieuwd en zo een pakkingring is nogal duur. Vandaar dat men het reinigen van d ekamer maar laat voorwat het is. Het reinigen van de kamer is van eminent belang na aankoop van de wagen Michiel. Pas dan is het zaak de motor een beurt te geven. Voor de rest is het Rush-blok van Simca kwalitatief prima en zijn kilometerstanden van over de 300.000 geregistreerd. Natuurlijk bleef dit een uitzondering want meestal overleefden de motoren de carrosserieën bij lange na. Roest is dan het grooste probleem bij zowel deze als ook andere Simca's en feitelijk alle andere 60's en 70's auto's. Te beginnen bij de voorschermen. Nieuwe voorschermen zijn voor geen geld meer te vinden in Europa. Vooral rot rondom de koplampen vanwege de modder die van de wielen wed rondgesmeten en zich ophoopte rondom de lampenpotten zijn roesthaarden bij uitstek. Ook de gedeelten langs de deuren zijn een probleem van dezelfde oorzaak. Debet daaraan was de inferieure plaatwerkkwaliteit welke Simca destijds gebruikte om de produktiekosten zo laag mogelijk te houden. Plaatdelen waren na beeindiging van de produktie na een paar jaar vergrepen. Het voorfront kent ook diverse roesthaarden zoals de balk waarop de radiateur rust maar ook de naden tussen de voorschermen en de plaat onder de voorbumper spreekt boekdelen. Binnenschermen roesten vaak rondom de bevestigingsplekken van de voorste schokbrekers. De bevestigingsranden van de voorschermen aan de binnenschermen vóór zijn de volgende plekken om te controleren. Dan is het de beurt aan de voorste draagbalken in de motorruimte. Roesthaard nummer één bij de 13-1501 serie. Kijk meteen even naar de speling in het stuurhuis. Eén van dé problemen bij deze serie. Roest ook in de koplampen, verstralers in de grille (1501) zijn aan d eorde van de dag. Deuren zijn over het algemeen goed in orde. De kokerbalken daarintegen vaak weer niet. Zeker rondom de kriksteunen vóór en achter zijn probleemzones. De lasnaad beneden aan de kokerbalk zijn over de gehele lengte in de gevarenzone. Vloerplaten voren in de wagen zij de volgende te controleren plaats. Dikke poetswolachtige geluidsdempingmatten zijn debet eraan dat daar veel vocht wordt vastgehouden en dus een ideale bron voor roest. Vaak zijn de matten kletsnat onder de vloerbedekking voor in de wagen. Dan zijn er de achterschermen. Achter de achterwielen bevindt zich een dubbele plaat in het onderste deel van de achterschermen. Roesthaard nummer 2 bij de 13/1501. Schermen achter: zoekt en gij zult hopelijk ooit vinden... Kofferbak: Roesthaard nummer 3. De ruimte naast de tank in de vloer is een typische plek van aandacht bij iedere 13/1501. Links naast de tank bevindt zich een holle ruimte die van binnenuit rot terwijl de eigenaar er geen weet van heeft. Ook de naad tusen de plaat onder de achterbumper en de achterschermen is een typische plek waar de roestduivel zit. De naden van de achterschermen boven aan de c-stijl zijn de volgende roestplekken bij deze wagen. Nóg belangrijker bij de 13/1501 serie is de compleetheid van het interieur. delen zijn niet te vinden en de veelheid van bekledingstoffen is niet echt bijdragend eraan nèt het goede materiaal te vinden wat je net zoekt. Veelal zijn de kleine delen van het interieur net dat waar het oog op valt. Compleetheid is zéér belangrijk. technisch gezien zijn de wagens nogal ongecompliceerd. Problemen daarintegen geven vaak de hydraulisch bediende koppeling die met een gever- en een nemercylinder werkt. Ontluchten van dat systeem is een vak appart. Ik heb wel al eens de vóórzijde van de wagen op de brug gereden en de lucht zodoende over de nacht uit het syteeem naar boven laten ontsnappen. Koelingproblemen komen overigens vaak voor bij deze Simca. Een defecte thermostaat of een dichtgeslibt koelwatersysteem vanwege roest in het koelwater zijn een echt probleem. Bij stuurkolom geschakelde wagens zijn ook al eens spelingproblemen op de schakelstangen geconstateerd. Vervelend alom want schakelen is dan een echt probleem. Hopelijk weet jij nu iets meer van deze statige Simca die met zijn ranke en lange kofferbak toch iets weg heeft van de oude S-klasse van Mercedes in de begin jaren '70. Zéér geslaagd model alom. Tot slot is bij deze Simca gelij bij andere modellen daarvan het probleem dat er zéér veel detailverschillen zijn in de loop van de gehele produktieperiode. vaak past het ene deel niet op de andere wagen. Vervelend alom. Motornummer en chassisnummer zijn onontbeerlijk bij de zoektocht naar het juiste deel voor die specifieke wagen. Ik heb zelf een 1301 Special van 1974 gereden. Een héérlijke wagen met één probleem, de geur in de wagen die was toch zóóó vreselijk vanaf fabriek. Ik kreeg het er niet uit!
Groet, Simcat.

Simcat, súper bedankt voor deze uiteenzetting!

De reden dat de auto niet meer bij de oude eigenaar is zit 'm denk ik toch in de hoeveelheid roest.
Zoals je al zei: roest in de kofferbak, rechts tegen het binnenscherm aan, bovenop het spatbord vóór en onderop, kriksteunen gelast, dorpels echter nog keihard. Interieur is versleten.

Het is verder een automaat met stuurschakeling, en stuurspeling kon ik zo snel niet ontdekken. Maar ik denk dat ik wel weet waarom de auto bij het demontagebedrijf staat, danwel tussen de occasions, maar toch. Ik zal de auto daar eens op de brug laten zetten om de onderkant nader te inspecteren, en ook eens kijken of de auto wil lopen. De reden dat mijn interesse zo uitgaat naar de auto is dat het een automaat is. Heerlijk lijkt me dat!

Hoi Michiel,

Fijn dat jij mijn tips kan gebruiken. Mede hier is het forum voor bedoeld. Om nòg zekerder te zijn van een eventueel meedenken van de medeforummers zou ik jou willen adviseren een uitgebride fotosessie te maken van de wagen. Je weet nu zo'n beetje waar je op moet lettenbij zo een Simca. Maak van de genoemde punten goede foto's en zet ze op het forum. Mede hierdoor zul jij gesterkt worden in de overtuiging wel of niet toe te slaan bij deze Simca. Neem de tijd en bekijk de wagen aandachtig. Neem anders iemand mee die verstand heeft van auto's. Je zult zien, straks ben jij blij die moeite genomen te hebben. Kijk ook eerst eens naar zaken als de oliestand in het blok. Dat zegt veel over de toestand van de motor. Zitten er bubbeltjes in de olie en je laat onder de pijlstok een aansteker branden met de vlam op de olie en het knettert zit er water in de olie hetgeen niet goed is. Kijk ook eens onder de olievuldop boven op het kleppendeksel. Als daar koffiemelkachtige "sludge"zit is het mis met de motor en zit er condenswater of koelwater in de olie. De motor heeft dan wellicht alleen korte stukkengereden. Kijk meteen eens naar de koelwaterstand in het overloop-drukglas. De koelvloesistof moet mooi helder groen zijn en let erop of er wel koelvloeistof in zit en geen leidingwater. Dit is funest voor het blok want als dat er maar lang genoeg in zit roest het blok van binnen. Voorts even letten op de standen van de vloesstoffen in het rem- en koppelingsoliereservoir. Zwarte rommel geeft aan dat de olie daarin al tijden niet is vernieuwd. De olie daarin is "hygroscopisch" hetgeen zegt dat deze water uit de omgevingslucht aanneemt. Te veel water in de systemen zorgt voor roestvorming binnen in de remleidingen. Die remleidingen verlopen overigens beneden over de bodem van de wagen. Je kan ze vinden bij de wielen vanwaaruit de koperen leidingen naar de hoofdremcylinder verlopen. Te veel "pitting" of putvorming van roestinwerking betekent dat ze vernieuwd moeten. Bij de voorwielen gaan de remleidingen over in remslangen. Buig de slangen dubbel en let op scheurvorming daarin, wat slechts zeer beperkt is toegestaan. Bij de achteras zit ook een remleiding. Dit vanwege de overgang van de remleiding van voor naar de achterwielen. Daar is een remslang aangebracht omdat er een soepele ovrgang moet zijn van de starre remleiding naar de meeverende achterwielen. Buig ook daar die slang dubbel en let op scheurvorming. Trouwens aan de banden kun je meteen en hoop zien. Indien de banden aan de 2 buitenzijden van iedere band zijn afgesleten duidt dit erop dat de band te weinig lucht heeft gehad. Indien bij iedere band de het binnenste gedeelte van het loopvlak is verleten duidt dit op een te hoge bandenspanning. Indien de motor loopt houdt even de opening aan het einde dicht met een doek. Pas dan hoor je of de uitlaat dicht is. En tot slot nog wat insidertips: de toestand van de pedaalrubbers geven veel uitsluitsel omtrent kilometerstanden. versleten rubbers duiden op en hoge kilometerstand en kun jij vaak vóór de stand op de teller een 1 zetten zoniet een 2. Ook de spiraalveren waarmee de ruitenwissers op de ruit getrokken worden zegt veel uit of de wagen swinters buiten óf binnen gestaan heeft. Hoe meer roestvorming op die ruitenwisserarmen hoe meer vochtigheid de Simca heeft gezien. Héél belangrijk en dat was ik welhaast vergeten, let vooral op d eovergang tussen de kop van de motor en het daaronderliggend blok. Het blok mag een beetje "zweten" maar oliedruppels langs het pasvlak van de kop op het blok duidt op een defekte koppakking. Reparatie wordt dan een dure grap. Als de auto loopt kun je meteen de automatische bak testen. Controleer de stand van de automaatbakolie in het reservoir ind e motorruimte als de motor nog koud is en stationair loopt. Dan en alléén dan moet het oliepijl tussen minimum en maximum staan!!! Bij warme motor de bak in de D zetten en de wagen wil "kruipen" (vooruit lopen) zoals dat heet hetgeen normaal is. Rijden erin als dat kan is nog beter natuurlijk. De bak schakelt automatisch vanzelf op en af als je met de wagen rijdt. Daarbij mogen schokkende geluiden of rukachtig trekken van de bak merkbaar zijn. Als de motor warm is ( na ongeveer 20 kilometer ) even eens het gaspedaal volledig indrukken. De "kick-down" moet de bak dan terugschakelen en het toerental van de motor loopt hoog op want de wagen schakelt van 3 naar 2 terug. Je kan ook wegrijden in de 1. dat is een bergversnelling. De bak mag nu niet opschakelen naar de 2 bij gasgeven. Maak daarbij niet te veel snelheid want de 1 is alleen te gebruiken bij snelheden tot maximaal rond de 40 Km./u. Daarbij maakt de motor al behóórlijk veel toeren. Rijdt ook eens weg in de 1 en schakel de pook zelf van 1 naar 2 bij voldoende toeren. Dat kan. De bak schakelt als een schakelwagen edoch zonder koppeling. Ook nu blijft de bak in zijn 2 staan en schakelt hij niet bij verhogen van de snelheid uiteindelijk naar 3. Doet hij dit wel is er iets mis met de bak. Afremmen in de 2 is niet erg want de bak schakelt automatisch terug naar de 1 bij bijna stlstand. Wegrijden en weer kijken of de bak naar 2 schakelt en bij hogere snelheid in de 2 blijft. Rijdt als laatste in de D weg en probeer alle 3 schakelpunten door met verschillende snelheden te rijden en of weer te remmen en dan weer op te trekken. Probeer natuurlijk ook even de achteruit. Rijdt een 100-tal meters achteruit. Niet te veel gas! Voor de rest even kijken naar de reactie van het stuurwiel op de beweging van de wagen. Te veel stuurbeweging maken terwijl de wagen rechtdoor wil duidt op versleten stuurhuisrubbers welke makkelijk vervangbaar zijn. Als dit allemaal tot tevredenheid verloopt is de wagen technisch redelijk in orde. Natuurlijk kan ik nog meer zaken opsommen maar ik heb de meest belangrijke zaken genoemd. Tja en let vooral op roest aan de onderzijde van de wagen. Gelaste kriksteunen duiden vaak op meer dan alleen roestschade op die plekken. Hoe is e.e.a. trouwens gelast? Netjes of is er maar overheen "gebraden"? Wat dat aangaat kun je dan wellicht beter een wagen hebben waar nog niet aan gelast is als dat je nadien al het gebak en gebraad van een ander eerst weer moet verwijderen teneinde een fatsoenlijk laswerk te kunnen plegen. Véél succes, wij van het forum zien graag de foto's en horen hoe e.e.a. is verlopen!!!
Simcat

ginkelvanmichiel zei:
Hij staat bij Akkie :)

hee m'n voormalige "stamsloperij", maar sinds ik niet meer in De bilt woon en de slimmerikken op zaterdag dicht zijn ben ik er niet meer geweest...

dit is zeker geen bijna sloper.
Ik heb de auto net heel goed bekeken; gestart en de automaat bekeken.
Wat er voor de apk aan moet worden gedaan:
laswerk kofferbak, monteren van een ruitenwissermotor (ontbreekt) en monteren van het ruitenwisservloeistofreservoir. Pompje werkt wel. Verlichting is in orde, remmen ook. Hardyschijf tussen de aandrijfas en het diff is ook al eens vernieuwd, gezien de staat. Motortje snort lustig rond. en start makkelijk. Ook de handrem werkt prima. Banden zijn goed.
Nauwelijks stuurspeling, axiaal niets, enkel een beetje op de stuurkogels, maar erg weinig.
ik denk dat als je de ruimte hebt (en aan een ruitenwissermotor kunt komen) het een heel leuke auto is voor z'n prijs.

Ik heb alleen geen idee of die ruitenwissermotoren enigszins ook in andere auto's gebruikt zijn. Een andere vraag is of de snelheidsmeter e.d. aangesloten zijn. Lijkt er niet op.

nog een berichtje, omdat ze bij Akkie liever niet hebben dat er foto's gemaakt worden heb ik dit ook niet gedaan. Ik heb wél een klein filmpje van het geluid dat de motor maakt. Die klinkt werkelijk kerngezond. Koelsysteem mag wel eens gespoeld worden, want er zat vrij troebele vloeistof in. Ook de olie van de motor was donker van kleur. Overigens geheel niet vuil!
Bakolie was keurig schoon. Bak zingt niet, laat zich soepel schakelen via de stuurschakeling.

de kriksteunen zijn gelast met streeplassen, ziet er professioneel uit. Echter zit er bij de 'driehoekjes' ernaast wel weer roest. Kriksteunen zelf zitten muur vast. Bodem is verder als nieuw, dorpels hard. Kofferbak aan de rechter zijde daarentegen wel verrot, en ook de 'kontjes' zoals dat in de dafwereld heet achter de achterwielen zijn rot. Linker voorscherm heeft ook roest aan de onderzijde, maar dat is nog wel te lassen. Het interieur is slecht. Deurpanelen zijn overtrokken met een panterprint en de stoelen (skai) op de stiknaden gescheurd. Verder vrij netjes.

Hoi Michiel,

Klinkt niet al te slecht. Vergeet niet dat wij praten over een Simca uit 1973. Vergeet echter niet dat de deurpanelen vaak lastig te vinden zijn. Mensen die dergelijke panelen hebben staan verkopen niets. Bovendien is het zo dat als dan ueberhaupt men een compleet interieur verkoopt. Dat echter heeft zijn prijs. Nogthans zijn er zeker goede 13/1501 te vinden voor redelijke prijzen. Wat kost deze '73-er eigenlijk?
Simcat

oke, nee dan had ik een ander voor oog.
ben benieuwd hoe het afloopt.

Ik kwam vandaag een blauw metallic 1501 tegen (volgens mij te koop). Deze staat in de buurt van Westerbork.
Lijkt mij een hele mooie. Het kenteken is volgens mij 34-EN-45 of 57-EN-45. Kent iemand deze wagen?

Horizon.

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/klassiekers-en-oldtimers/talbot-horizon-15-gl-48084329.html?fh_start_index=15

48084329_1.jpg

de bruine simca 1100 gls heeft een nieuwe eigenaar gevonden in de vorm van mijn baas.
de motor was in de soep gedraait en de eigenaar wilde er van af.
de gehele documentatie van wat er gebeurt is en was met de auto heeft hij erbij gedaan.
de motor was al een keertje vervangen door een snellere uitvoering maar de oude motor incl bak staat nog in de schuur.
deze gaat er weer in.
uiterlijk hoeft er niet veel aan gedaan te worden,alleen technisch.
deze simca 1100 gls had hij bij garage le elst gekocht.
DSC00063.JPG

Hallo iedereen,

Zeg eens wie van jullie praatte laatstelijk hier op het forum omtrent zijn Horizon uit 1978? Ik dacht dat bij de tekst laatst zelfs het kenteken van die wagen werd genoemd. Ik ben aan het terugbladeren maar ik kan het maar niet vinden. Het is nog maar pas geweest. Er was sprake van een Horizon met in het kenteken nog letters tussen de 2 cijfercombinaties. Was het toevallig de 93-VR-21? Volgens mij was de bedoelde Simca Horizon nòg vroeger met het kenteken, iets met "VD" of zo in het kenteken. Zomee zou dit wel eens de alleroudste Horizon van Nederland kunnen zijn. Natúúrlijk, als het al zo mocht zijn, natúúrlijk mag deze oudste Horizon niet ontbreken in het club-eigen voertuig- en kentekenarchief. Wat jullie?
Simcat

A.BRANDHORST zei:
€Mooi werk, ga je hem nog overspuiten??€

voorlopig nog niet hij kan er nog wel even tegen, hij wordt in de loop van 2010 als alles goed gaat gespoten. Hij was klaar gemaakt voor de apk maar is afgekeurd op de dikte van de remschijven 1 mm teveel afgesleten dan ga je toch door de grond. Nu moet ik op zoek zoek gaan naar nieuwe schijven, deze zijn nergens op voorraad dus wordt het weer een dikke week wachten voor ik weer verder kan mits de leverancier ze kan uithalen. Zodra de Solara weer de weg op mag dan kan ik verder met de Horizon uit 1978.
Simcat ik had je prive een mail gestuurd als je dat bedoeld.
Deze Horizon is niet meer in de beste staat met zijn lak maar het plaatwerk ziet er nog goed uit en hard. De moter is helaas op, te lang stil gestaan en niet meer aan de praat te krijgen maar een vervangende moter staat al klaar om ingebouwd te worden. Misschien dat ik de oude moter nog eens een keer laat reviseren, blijft hij wel orgineel maar dat komt nog wel een keer. Eerst de Solara op de weg krijgen en daarna de Horizon bij het rdw herkeuren met behoud van het oude kenteken.

simca ti zei:
de bruine simca 1100 gls heeft een nieuwe eigenaar gevonden in de vorm van mijn baas.
de motor was in de soep gedraait en de eigenaar wilde er van af.
de gehele documentatie van wat er gebeurt is en was met de auto heeft hij erbij gedaan.
de motor was al een keertje vervangen door een snellere uitvoering maar de oude motor incl bak staat nog in de schuur.
deze gaat er weer in.
uiterlijk hoeft er niet veel aan gedaan te worden,alleen technisch.
deze simca 1100 gls had hij bij garage le elst gekocht.
DSC00063.JPG
he jammer. had gehoopt dat hij mischien richting nieuwveen zou kunnen komen.
maar goed hij is in ieder geval gered.

mh2cv zei:
A.BRANDHORST zei:
€Mooi werk, ga je hem nog overspuiten??€

voorlopig nog niet hij kan er nog wel even tegen, hij wordt in de loop van 2010 als alles goed gaat gespoten. Hij was klaar gemaakt voor de apk maar is afgekeurd op de dikte van de remschijven 1 mm teveel afgesleten dan ga je toch door de grond. Nu moet ik op zoek zoek gaan naar nieuwe schijven, deze zijn nergens op voorraad dus wordt het weer een dikke week wachten voor ik weer verder kan mits de leverancier ze kan uithalen. Zodra de Solara weer de weg op mag dan kan ik verder met de Horizon uit 1978.
Simcat ik had je prive een mail gestuurd als je dat bedoeld.
Deze Horizon is niet meer in de beste staat met zijn lak maar het plaatwerk ziet er nog goed uit en hard. De moter is helaas op, te lang stil gestaan en niet meer aan de praat te krijgen maar een vervangende moter staat al klaar om ingebouwd te worden. Misschien dat ik de oude moter nog eens een keer laat reviseren, blijft hij wel orgineel maar dat komt nog wel een keer. Eerst de Solara op de weg krijgen en daarna de Horizon bij het rdw herkeuren met behoud van het oude kenteken.

remschijven afkeuren omdat ze 1 mm te dun zijn?
de keurmeester moet de schijven beoordelen op het uiterlijk en natuurlijk dat ze niet te dun zijn.
als de minimum schijfdikte bv 7 mm is en jouw schijf is 6 mm ,hoeft de keurmeester deze echt niet af te keuren.
:eek:

Hoi Mvh2cv,

Tja da's nou ook wat zeg, afgekeurd op de dikte van de remschijven. Kàn natuurlijk wel gebeuren, ik heb dat ook eens ooit gehad. Ergerlijk maar ik heb ooit een keer de schijven vervangen aan een 2CV waarvan de schijven zó dun waren dat zij afgebroken waren... Kun je nagaan. Natuurlijk was dat een buitengewoon extreem geval.
Zou de club geen schijven meer hebben? Ik denk het toch haast van wel. Trouwens erg vaak dat je dit soort dingen (remdelen) op intenet vind. Kijk bijvoorbeeld eens op ebay.nl of .de. Op Ebay zijn te over remdelen zoals blokken en schijven die worden aangeboden en dat tegen leuke prijzen. Weet je Mvh2cv, remdelen zijn vaak delen welke vroeger veel op voorraad lagen en aldu vaak als zgn. "new-old-stock" delen opduiken. Toch worden ook veel nieuwe delen aangeboden. Het is gewoon even zoeken. Ik zie er zelf vaak remdelen van bijvoorbeeld de Solara op staan. Feit is wel even contact op te nemen met de dealer welk type schijven jij precies nodig hebt. Vaak zit 'em daarin het venijn en koop je dadelijk wast op ebay en blijken de delen niet te passen.
Succes!
Simcat (y)

Zeg Mvh2cv,

Hoe luidt het kenteken van jouw Horizon? Zou er dan nog ergens een tweede '78-er Horizon in Nederland rijden?! Ik ken er maar één enkele en da's de 93-VR-21 welke tevens de oudste is.

Simcat

Hij rijdt nog niet rond maar het kenteken is 24-VK-87 Horizon 1.1 LS.

En wat de remschijf betreft er zat een flinke braam aan bijdezijde waar het metaal was weg gesleten, misschien had deze keurmeester gelijk of zijn dag niet maar het keuren heeft niks gekost (bij afkeur geen kosten) alleen de tijd die je moet wachten. Maar geen paniek ik heb de tijd en geduld maar goed gekeurd zal hij worden.

Terug
Bovenaan