simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

ginkelvanmichiel zei:
Ach, deze Rancho wordt beter dan bij aflevering :) ofwel nieuw!

Steviger in ieder geval wel, maar of je hem straks uiterlijk ook met een nieuwe moet vergelijken weet ik niet.
Ik houd niet van die "overgerestaureerde" auto's, wat mij betreft mogen er rustig wat kleine gebruikssporen op zitten. (de patina zeg maar...:))
Zo zit ik er ook nog steeds over te twijfelen of ik de bekleding van de stoelen wel ga vervangen, een paar stoelhoezen vind ik ook wel een goede optie.
Maar dat zal m'n resterende budget straks wel bepalen...
 
Ik heb vandaag van iemand gehoord dat er in Zwitserland een groot autoverzamelaar (reeds ouder iemand) zit die een paar NIEUWE SIMCA's MATRA's en TALBOT's heeft weggezet. De wagens (100-en tot 1000 oldtimers,steeds NIEUWE met 0 km) zullen volgens zijn testament later naar diverse musea gaan.
Er zitten o.a. tussen een 'nieuwe' Talbot Tagora V6, Matra Bagheera,Matra Rancho X,.... maar ook bvb BMW M1,M3,... steeds full option auto's.
De wagens worden perfect gestald; geclimatiseerd en 'op verhoog' zodat de banden intact blijven en er is een team die hun jaarlijks onderhoud geeft, om de 2 jaar remolie vervangen enz zonder te rijden.

Meer details of foto's zijn niet verkrijgbaar van deze persoon.
 
is een gele 1100 al bekend bij de club ? de 87-RZ-35 ?
het is een special uit 1977 die een beetje ti looks heeft gekregen van de vorige eigenaar.
die heb ik giseren opgehaald.
 
Foto-PDJXJKFC-D.jpg


Hallo Allemaal
hartelijk dank voor al jullie reactie.

Ik heb met wat plakken en knippen wat foto's uit mijn fotoalbum gescanned.
Het betreft de bagheera die ik wil gaan restaureren. In betere tijden natuurlijk.:LOL:
Al was hij hier al aan het aftakkelen. Maar dat is hier nauwelijks te zien. De motor was er al uit. Hij staat achter ook iets hoog op de poten.
Dit was op een show in de rai te Amsterdam omstreeks oktober 1989 vermoed ik.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik ape trots was om daar te staan.

Muddy bandit,

Ik begrijp dat je een flinke restauratie achter de rug hebt. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang je er over gedaan heb.
gefeliciteerd in ieder geval.
 
bagheera zei:
Muddy bandit,

Ik begrijp dat je een flinke restauratie achter de rug hebt. Ik ben wel nieuwsgierig hoe lang je er over gedaan heb.
gefeliciteerd in ieder geval.

Ik heb nog niks achter de rug, ik ben er nog volop mee bezig.:)

Maar ik ben in januari 2008 mee begonnen, en ben er sindsdien elke week minimaal 10 uur mee bezig. (en in vakanties dagelijks)
De fases van demonteren, reviseren en lassen zijn nu klaar.

Nu moet eerst het casco geschilderd worden, vervolgens alles weer in elkaar puzzelen, dan nog een nieuw lakjasje erover, dan de "finishing touch"...ben er dus nog wel even zoet mee. (...ik hoop echter op volgend jaar zomer;)...)

Dat is ook de reden dat ik aangaf om er TIJD en GEDULD voor uit te trekken.
 
Beste medeforummers,

Vandaag is, in het kader van de situatie waarin ik mij thans bevindt:(, met pijn in mijn hart en met welgemeende snik en traan:cry:, mijn werkelijk schitterende Simca 1000 GLS uit 1976 met nog geen 25.000 Km. (!) op de teller, verkocht :cry: De wagen is naar Friesland gegaan. De nieuwe eigenaar wist niet wat hij zag toen de garagepoort openging... Zó mooi, zó gaf en zó origineel.... Jullie kunnen je niet voorstellen hoe kl.... ik mij voelde toen de wagen op de kar de straat uit de bocht om richting zijn nieuwe thuis, verdween...:cry::cry::cry:
Simcat
 
is de startmotor defect of ontbreekt die op de 1100?
als die defect is kun je deze beter laten reviseren.
bedrijven genoeg die dat vakkundig doen.
zelf reviseren is ook een optie.
ik heb er wel een aantal maar deze bewaar ik voor mijn eigen simca`s.
gaat er eens 1 stuk kan ik deze zo vervangen en maak ik de kapotte weer in orde.
 
Simcat zei:
Beste medeforummers,

Vandaag is, in het kader van de situatie waarin ik mij thans bevindt:(, met pijn in mijn hart en met welgemeende snik en traan:cry:, mijn werkelijk schitterende Simca 1000 GLS uit 1976 met nog geen 25.000 Km. (!) op de teller, verkocht :cry: De wagen is naar Friesland gegaan. De nieuwe eigenaar wist niet wat hij zag toen de garagepoort openging... Zó mooi, zó gaf en zó origineel.... Jullie kunnen je niet voorstellen hoe kl.... ik mij voelde toen de wagen op de kar de straat uit de bocht om richting zijn nieuwe thuis, verdween...:cry::cry::cry:
Simcat

Ik voel me mede schuldig :LOL:
 
Beste mensen,

Het leven gaat door en bovendien hij heeft een héél goed thuis gevonden. Hij gaat droog in een showroom staan. Kàn dus niet beter!(y)
Trouwens op de Tokio-motorshow staat een wagen die wel verdraaid veel op de aloude 1300/1500 danwel 1301/1501 serie lijkt. o_ONou ja, van voren gezien dan. Alhoewel ergens valt er ook wel een beetje de aloude 1100-reeks in te herkennen. Zouden de oude Simcareeksen soms model gestaan hebben? :)"L'histoire se repète" zullen wij maar zeggen. Wie weet komt, in die zin, Simca dus "weer op de markt", zij het dan in stijlelementen bij hedendaagse merken bezien. Het lijkt er anders VERDOMD veel op... Hoe zouden ze over dit feit en bij het zien van deze wagen op die show in Tokio bij de directie en ontwerpafdeling van Peugeot in Parijs denken?! Daar zal toch zeker méér dan één persoon de stijlelementen van Simca terug herkennen in deze concurent. Trouwens de velgen van deze Honda lijken ook wel een beetje op de aloude 1100 TI-velgen. Wellicht dat meer mensen zoiets zullen denken van deze nieuwe Honda. Peugeot, jullie laten hier wéér iemand anders met jullie eigen rapen er vandoor gaan... Schááám jullie! Alhoewel, de naam Talbot wordt wèl weer nieuw leven ingeblazen zoals jullie wellicht al weten. Mischien dat Peugeot dáár weer andere (Talbot)merk-eigen stijlelementen in terug keren. Het kan, zoals men ziet want de markt is er rijp voor! In ieder geval ben ik best benieuwd naar de nieuwe Talbot die als concurent van de succesvolle Dacia Logan bij de eeuwige concurent Regie Nationale Renault wordt gebouwd. Maar dáár later meer over.:LOL: ' Met zo'n facelift hadden de oude Simcamodellen wat mij betreft nog wel even verder geproduceerd kunnen worden mijns inziens, is het niet?! STÓERRRRRR ZEG!!!!
Achter het front van deze nieuwe wagen van Honda (!), wie had dàt gedacht, houdt het dan ook wel weer héél echt rap hééélemaal op wat oude stijlelementen van Simca van weleer betreft. Bovendien is de rest van deze Honda EN-V maar niks qua styling dan.... PFFFF... ÈCHT NIET!!! Maar zoals jullie zien is het front van de genoemde Simcareeksen van weleer moderner dan ÓÓÓÓÓIIIIIITTTTT tevoren!!!:LOL:(y):LOL:
Simcat
9rrflit6msycauotandt.jpg

m954kfu9ibhrt8br8pux.jpg
 
Simcat zei:
Alhoewel, de naam Talbot wordt wèl weer nieuw leven ingeblazen zoals jullie wellicht al weten.

Dat plan is al een tijdje geleden geopperd en daarna genadeloos afgeblazen. Voorlopig geen budgetmerk voor PSA erbij.
 
Simcat zei:
Als bestuurslid van de Simca Automobielclub is het mijn taak een zo compleet mogelijk voertuig- en kentekenregister van de nog bij de RDW geregistreerd staande voertuigen van genoemde merken op te stellen en bij te houden.

Volgens de bovag waren er op 1-1-2009 nog 277 Matra's, 371 Simca's en 141 Talbots geregistreerd in NL. Hoeveel zijn er in jouw register bekend?
 
de startmotor draaide slecht rond , zelf met twee nieuwe accu`s via startkabels , ik heb hem losgehaald en die startmotor was erg versmeerd zat allemaal bagger in , ik heb hem helemaal schoon gemaakt en nagekeken , hij werkt nu wel weer maar is toch niet fijn , dan laat ik hem wel even reviseren.

want dat moet wel even goed werken
 
Dit zag ik vandaag nog op de parkeerplaats nabij het Citroën gebouw, waar naast de vele oldtimer-Citroëns nog een Talbot Rancho stond in een bijzonder nette staat!
DSC03561.jpg

DSC03560.jpg

DSC03559.jpg
 
DSC04414.JPG

de mispel is niet meer!

DSC04416.JPG

de bad boy is geboren!
eindelijk begonnen met het veranderen van de 1100 3drs.
de motor schiet lekker op en de carbo`s zijn bijna klaar.
DSC04424.JPG




was er maar 1 talbot bij de citroenmeeting?
dit is de rancho van matrancho.
we waren uitgenodigd op deze meeting maar ik had wat anders te doen.
het weer was in ieder geval goed te noemen.
 
Mielcitrofiel zei:
Dit zag ik vandaag nog op de parkeerplaats nabij het Citroën gebouw, waar naast de vele oldtimer-Citroëns nog een Talbot Rancho stond in een bijzonder nette staat!
DSC03561.jpg

DSC03560.jpg

DSC03559.jpg


Ehhhhhhhhhh, That was me!!!

Helaas was de parade voor slechts 90 Auto's. ik had graag mee willen rijden, maar had me dan in moeten schrijven. Echter had ik dan de Xantia Activa meegenomen. Ik ben verder niet meer achter de parade aangereden, ik weet niet of andere bezoekers dat wel hebben gedaan.

Ik had me niet ingeschreven omdat er vandaag ook een meeting gepland stond in Zuid Holland. De Simca Automobiel Club Nederland was uitgenodigd door de Citroën ID/DS Club Nederland. Echter wegens te weinig animo werd dit evenment afgelast en kon ik naar Amsterdam komen met de Rancho.
 
matra zei:
ehhhh:confused:
kan er nog niks mee. sorry
Tja, natúúrlijk zal die N360 model gestaan hebben voor deze N-Ve Het zal geen Simca geweest zijn. Maar van vóór zie, althans ik er een beetje de genoemde modellen van Simca in, haha. Sorry folks, maar het zal aan mij liggen, hahahahao_O
Simcat
 
Hé Matrancho,

Leuk dat anderen jouw schitterende Rancho ook opgevallen is, haha. Wat wil je nog meer?! Heb trouwens van de RDW. wel weer een ontvangstbevestiging binnen gekregen maar wéér niet, zoals wèl aangekondigt in dat bericht, een tegenbericht ontvangen.... Ik weet niet waar dat aan ligt. Het zal er toch niet aan liggen dat ik in België woon hè?
 
Simcat zei:
matra zei:
ehhhh:confused:
kan er nog niks mee. sorry
Tja, natúúrlijk zal die N360 model gestaan hebben voor deze N-Ve Het zal geen Simca geweest zijn. Maar van vóór zie, althans ik er een beetje de genoemde modellen van Simca in, haha. Sorry folks, maar het zal aan mij liggen, hahahahao_O
Simcat
Ach ja, ook vroeger leken auto's al op elkaar

Van die N600 werd hier altijd gezegd dat het een Mini ripoff was.....
 
Klik hier om de foto's te bekijken van 90 jaar Citroën te Amsterdam, waar ik op 4 oktober 2009 met de Rancho ben geweest.
 
Klassiekerrijder zei:
Geweldig! Jammer dat al dat harde werk straks onderop komt te zitten...


Ben ik juist blij van, dan slijt m'n zitvlak tenminste niet meer zo hard op het asfalt.:D




Het is even wennen aan die rare kleur van het mengsel van ijzermenie en Owatrol (1:1), maar dat is gelukkig maar tijdelijk.
De eerste laag van 2½ liter heb ik er met de kwast opgebracht.
Dat duurt wel wat langer, maar dan heb je ook gelijk de secure inspectie van het gehele chassis gehad... ik kwam dus toch nog 1 vergeten lasplekje tegen .

De volgende laag gaat gewoon met de verfspuit, ijzermenie en Owatrol in de verhouding 4:1. (ik zal eerst de stickers in de motorruimte maar even afplakken)
Dan strijkkit over alle naden en felsranden, nog een paar kleine hoekjes even strak plamuren en dan de gehele onderzijde volspuiten met body shoot (anti-steenslag).

En als finishing touch nog even 2 lagen Tenco-ferro zijdeglans zwart en alle holle delen volspuiten met pure Owatrol... zo moet het lukken om zelfs een Rancho roestvrij te houden.
Ik ben de komende maand dus nog wel bezig met de roestpreventie.....ik hoop dat de temperaturen overdag nog even een tijdje zo blijven.
 
Mooie plaatjes van afgelopen zondag, Matrancho. Jammer dat er heel weinig animo was voor de Simcameeting. Misschien maar eens onderzoeken hoe dat komt ?

Misschien kan er een keer een meeting samen geregeld worden tussen Elk Merk Waardig en de Simcaclub.
 
simca1006 zei:
Mooie plaatjes van afgelopen zondag, Matrancho. Jammer dat er heel weinig animo was voor de Simcameeting. Misschien maar eens onderzoeken hoe dat komt ?

Misschien kan er een keer een meeting samen geregeld worden tussen Elk Merk Waardig en de Simcaclub.


Bedankt voor het compliment.

Ik heb onderzocht wat precies het probleem was mbt de meeting met de Citroën DS club en de Simcaclub.
Mensen vinden de "eigen meetings" blijkbaar voldoende en alles wat extra is vindt men te ver of te veel.
Ook heb ik diverse andere privé redenen gehoord.

Lijkt mij leuk om samen een meeting te doen met Elk Merk Waardig, maar het lijkt me altijd een keer leuk om met de Rancho naar een evenement te komen.
 
Hierbij nog enkele foto's van restauratie van mijn coupe.Het was toch erger dan gedacht ,auto was eerder opgeknapt maar niet erg netjes.
Er is heel veel plamuur en polyester gebruikt om er iets van te maken en zag er ook redelijk uit.Auto wordt helemaal kaal gemaakt en kunnen
dan verder met restauratie. Nieuwe dorpels in Frankrijk besteld en als deze binnen zijn kunnen we onderkant klaar maken.Achterwielophanging
laten stralen en speciale beschermlaag gezet.Nieuwe remleidingen en remslangen gemonteerd en versn. bak reviseren, synchr ring omwisselen
van 2 naar 1 versnelling.
GroteFoto-M87RZ8FN.jpg
GroteFoto-7DJ3ZI3B.jpg
GroteFoto-S3OZTBXY.jpg
GroteFoto-UJF7XZJ8.jpg
GroteFoto-GDLARFY4.jpg
GroteFoto-8IQE3USV.jpg
GroteFoto-OWEKAHNJ.jpg
 
@ Matrarancho: Dan mag ik wel zeggen dat je een héle mooie Rancho hebt! Zo'n nette heb ik nooit eerder gezien.
Gerestaureerd of origineel?
 
Vandaag afgereisd naar Kout automobiels voor een meeting van de simcaclub.
daar was een specialist van dinitrol om je auto te inspecteren.
was erg rustig dus matrarancho vroeg mij of ik mijn Horizon wilde laten controleren.
prima natuurlijk.
na inspectie met een endoscoop kreeg ik te horen dat mijn Horizon in superstaat verkeerd.
dat zijn toch wel leuke berichten.
Matrarancho zal zijn verhaal ook wel doen denk(en de foto's).
 
ook ik ben bij de meeting geweest maar ik ben je niet tegengekomen.
van 9 tot 1700 uur duurde de meeting en je kon dus je auto laten checken op verborgen gebreken aan het chassis.
ik was daar met de 1100 ls en ook ik was benieuwd hoe deze er aan toe was.
DSC04448.JPG


DSC04450.JPG

[kijk je hem wel goed na?wordt mijn auto later]

de inspectie was zeer goed te noemen want de bodem heeft geen gebreken in de kokers en balken.

ik heb genoten van de nostalgie die deze garage uitstraalde want waar kom je het nog tegen dat er allerlei oude reclameborden en onderdelen her en der verspreid lagen in de zaak.

DSC04429.JPG

DSC04427.JPG


DSC04446.JPG


ook stonden er 2 bijzondere matra`s binnen.
een matra buggy[1 gemaakt]
en een matra vignale[prototype]
DSC04437.JPG


DSC04440.JPG


de cg cabrio is ook een mooie unieke auto en simca sport natuurlijk ook.
ik ken de eigenaar van deze toko al heel lang maar dit is de eerste keer dat ik er ben geweest.
oja,de bodemcheck was geheel vrijblijvend en kosteloos.
:LOL:
 
Het was voor mij ook een superdag op de Dinitrol Inspectiedag.
Ik kreeg te horen dat de Rancho in een ongekend goede staat is, zeker voor Rancho begrippen.
Dhr. Kruisenga van de Fa. Gosliga was zeer emotioneel. Hij heeft twee jaar geleden een berooerte gehad en is nu op de weg terug, door keihard te knokken. Hij mag alleen nog bij bedrijven langs om voor clubs zoals de Simcaclub inspecties uit te voeren. Toen hij eenmaal mijn Rancho had gezien gaf hij aan deze zelf nog eenmaal een antiroest behandeling te willen geven. wat eigenlijk nooit gebeurd is dat de klant daar bij mag kijken en in mijn geval dan ook nog eens foto's maken. Deze houden jullie dan ook zeker van mij tegoed, zodra ik daar ben geweest. De heer Kruisenga is ooit begonnen met een Simca en wil dit afsluiten met mijn Rancho. Geweldig toch!

Verder heb ik de Rancho vandaag laten taxeren. Ik was dit al enige tijd van plan, maar kwam er niet van. Ik ben erg onder de indruk van de taxatie waarde. Dat wordt een aanpassing van m'n verzekering.

Klik hier voor de link naar de foto's van vandaag.
 
hee TI.
hebben we elkaar net gemist zeg.
ben wel simca's tegen gekomen trouwens onderweg.
toen we weg gingen vanochtend kwamen we bij leimuiden een blauwe 1100 tegen op een autoambulance.
de 1100 was nog voorzien van het franse kenteken.
op de terug weg bijna bij mij thuis kwam ik veel trabants tegen.
die waarschijnlijk een rondrit hadden.
daar tussen reed een witte 1100 bestel met simca reclame erop.
was wel leuk ze seinde en zwaaide naar ons.
 
het einde naderd voor de simca 1100 rallye[69 dt 01]
volgende week maandag wordt deze simca tot het bot toe kaal gemaakt en afgevoerd.
ik heb er jaren plezier van gehad voor weinig geld maar er moet teveel gebeuren om deze levensvatbaar te houden.
ik zal wel wat foto`s hier plaatsen van de demontage.
als er nog iemand iets specifieks zoekt van een 1100 moet je snel reageren hier of met een pbtje.
transparent.gif


DSC02814.JPG
:cry:

DSC02810.JPG
 
Matrancho, de 14e november is het eerstvolgende evenement van Elk Merk Waardig.
Aanmelding via de website en een mail naar de secretaris.
 
Dan wordt de Rancho met een Dinitrol behandeling verwend. Helaas kan ik dan niet met de Rancho verschijnen. :LOL:
 
Hoi SimcaTI,

Stuur mij eens wat foto's van de wagen rondom en zo. Ik neem aan dat hij nog gewoon loopt. Ik zal zien wat ik kan gebruiken. Nadien zal ik jou wel ff mailen.

Bedankt alvast!
Simcat
 
van wie is die mooie simca met kenteken 29-ru-25 op die foto`s van matrarancho ???
ben erg benieuwd naar het kleurnummer/code van die auto :LOL:

ik heb hier zelf een 1100 staan die die kleur heeft gehad (kofferbak en motorkap binnenzijde)
maar de buitenkant is helemaal geel gespoten (n)
ik overwoog toch al om hem weer in orginele staat terug te brengen.
 
Terug
Bovenaan