simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Hoihoi, ben hier nieuw op het forum en zie allemaal leuke berichten!! Ben zelf in het bezit van een 1100 GLS uit '73(met inmiddels een Peugeot 309 motor) en een 1005 uit '77 (ben ik nog rijdbaar aan het maken...).
Eigenlijk is een Rancho mijn droomauto, maar om een betaalbare in "redelijke" staat te vinden valt niet mee. Mooi om te zien hoe op dit forum info en verslagen van restauraties/opknapbeurten met elkaar gedeelt worden!
Menno
 
Welkom hier Menno.
Heb je nog wat fotootjes van je Simca's?

gillendgelesimca zei:
Eigenlijk is een Rancho mijn droomauto, maar om een betaalbare in "redelijke" staat te vinden valt niet mee.

Begint eer ge bezint..... de "redelijken" zijn ondertussen ook al knap schaars aan het worden.
En maak er dan ook maar rustig een paar jaartjes voor vrij.... ik spreek uit ervaring.;)
 
Hallo Saso 25,

Ook ik ben nieuw op dit forum maar verder wel bekend in de Simca wereld
Bedankt voor het compliment voor Ruudje.
We hebben deze auto al sinds 1982 in ons bezit en is in 1995 grondig gerestaureerd.


De naam van de kleur is GRIS ALPACA MET 2C(59FA)
CF9097 (D) 20-4-1982 215E2 7203 1978/79
Ggegevens voor de lak opbouw kan ik je wel geven in een aparte mail omdat dit op dit forum niet duidelijk wordt weer gegeven

Verder heb ik ook nog een 1100s uit 1975 en ben bezig aan een Rancho te restaureren waarbij ik mijn inspiratie op doe van Muddy Bandit zijn restauratie.

Groet Hans
 
Nou zitten we natuurlijk wel te wachten op een aantal foto's he:) Dat ben je ons haast verplicht hier in dit topic..

Ik als niet-Simclied, Matried of Sunbeamer ( zo, netjes vervoegd dacht ik zo) smul ervan hoor. Ook al zijn de meeste de modellen van voor mijn tijd. Ik wou dat ik tien jaar eerder was geboren
 
Hallo SimcaTI,

Jij wil jouw "DT" gaan strippen. Daartoe plaatste jij een oproep op het forum voor mensen die wellicht geïnteresseerd zijn in zaken die er vanaf komen. Ik heb eens nagedacht wat wellicht interessant is:

De automatiche versnellingsbak, de automaatbakoliekoelradiator met olieleidingen, het electrisch ontkoppelelement boven op de automatische bak incluis het automatische olie-opslagvat en de olieleidingen, de schakelpook en overbrenging naar de bak, de hoedenplank met houders, het dashboard (desnoods zonder tellerunit), de achterklep, de kartonnen bekledingen van de a-stijlen, de arreteringen van de achterbank (wel even links en rechts apart houden en erbij schrijven van welke kant!), de deurbekledingen, de achterste zijbekledingen, de aanslagrubbers van de achteras-vering, en de uit de body te slijpen, eventuele nog intakte a-stijlen alsook achterste wielkasten. Tot slot wellicht de achteras als deze al niet is verrot bij de bevestigingspunten. Hoe zit het trouwens met de vóórste snappen?
Simcat
 
even een vraag tussendoor ...:confused:

komen pb-tjes wel over ? drie pbtjes gestuurd waarvan nul reactie ....:cry:
 
Pedigreepaul zei:
Ik als niet-Simclied, Matried of Sunbeamer ( zo, netjes vervoegd dacht ik zo) smul ervan hoor. Ook al zijn de meeste de modellen van voor mijn tijd. Ik wou dat ik tien jaar eerder was geboren
Echt niet, dan zou je nu namelijk tien jaar ouder zijn.
 
Simcat zei:
De automatiche versnellingsbak, de automaatbakoliekoelradiator met olieleidingen, het electrisch ontkoppelelement boven op de automatische bak incluis het automatische olie-opslagvat en de olieleidingen, de schakelpook en overbrenging naar de bak, de hoedenplank met houders, het dashboard (desnoods zonder tellerunit), de achterklep, de kartonnen bekledingen van de a-stijlen, de arreteringen van de achterbank (wel even links en rechts apart houden en erbij schrijven van welke kant!), de deurbekledingen, de achterste zijbekledingen, de aanslagrubbers van de achteras-vering, en de uit de body te slijpen, eventuele nog intakte a-stijlen alsook achterste wielkasten. Tot slot wellicht de achteras als deze al niet is verrot bij de bevestigingspunten. Hoe zit het trouwens met de vóórste snappen?
Als al die onderdelen nog goed zijn snap ik niet waarom die Simca uit elkaar gehaald moet worden. Of is ie rondom helemaal krokant?
 
Simcat zei:
Hallo SimcaTI,

Jij wil jouw "DT" gaan strippen. Daartoe plaatste jij een oproep op het forum voor mensen die wellicht geïnteresseerd zijn in zaken die er vanaf komen. Ik heb eens nagedacht wat wellicht interessant is:

De automatiche versnellingsbak, de automaatbakoliekoelradiator met olieleidingen, het electrisch ontkoppelelement boven op de automatische bak incluis het automatische olie-opslagvat en de olieleidingen, de schakelpook en overbrenging naar de bak, de hoedenplank met houders, het dashboard (desnoods zonder tellerunit), de achterklep, de kartonnen bekledingen van de a-stijlen, de arreteringen van de achterbank (wel even links en rechts apart houden en erbij schrijven van welke kant!), de deurbekledingen, de achterste zijbekledingen, de aanslagrubbers van de achteras-vering, en de uit de body te slijpen, eventuele nog intakte a-stijlen alsook achterste wielkasten. Tot slot wellicht de achteras als deze al niet is verrot bij de bevestigingspunten. Hoe zit het trouwens met de vóórste snappen?
Simcat

:eek:
Kun je dan niet beter de gehele wagen nemen?:)

Oh ja, die achteras-traverse is trouwens vrij simpel te repareren als enkel de ophangpunten verrot zijn...;)... niet te snel weggooien dus.
Geldt ook voor vloerdelen, dat ingestanste profiel is overal gelijk... dus inzetstukken van maken.
 
maandag begint dus de sloop van de 1100 rallye en zoals jullie wellicht gelezen hebben zit er geen!!!!!!!automatenbak meer in maar een 4 bak.
de motor van deze 1100 is niet meer te gebruiken want de spelingen zijn dermate ruim dat het niet de moeite loont om deze op te knappen.
alles wat er op zit aan de motor bewaar ik allemaal.
dus alleen het draaiende gedeelte verdwijnt naar de schredder.
alles wat nog goed is wordt gedemonteerd en daar bedoel ik ook de goede delen van het chassis mee.
ik kan daar misschien later wel iemand blij mee maken.
kortom niets wat heel is wordt weggegooit.
de foto`s die ik ga maken zullen op dit forum terecht komen.
@sasso 25:ik heb de pbtjes gelezen en terug gereageert.

@matra:heb jij mijn mailtje nog gekregen?of heb je een ander e mail adres?
 
Ja, de foto's komen eraan! Eerst even een paar maken en uploaden...Betreffende rancho's;ik heb een redelijke gezien wit op marktplaats. Schijnt redelijk te doen te zijn... Gr.Menno
 
simca ti zei:
maandag begint dus de sloop van de 1100 rallye en zoals jullie wellicht gelezen hebben zit er geen!!!!!!!automatenbak meer in maar een 4 bak.
de motor van deze 1100 is niet meer te gebruiken want de spelingen zijn dermate ruim dat het niet de moeite loont om deze op te knappen.
alles wat er op zit aan de motor bewaar ik allemaal.
dus alleen het draaiende gedeelte verdwijnt naar de schredder.
alles wat nog goed is wordt gedemonteerd en daar bedoel ik ook de goede delen van het chassis mee.
ik kan daar misschien later wel iemand blij mee maken.
kortom niets wat heel is wordt weggegooit.
de foto`s die ik ga maken zullen op dit forum terecht komen.
@sasso 25:ik heb de pbtjes gelezen en terug gereageert.

@matra:heb jij mijn mailtje nog gekregen?of heb je een ander e mail adres?
Als de voorschermen nog ok zijn, heb ik wel interesse, kunnen we wat afspreken?
Gr. Menno
 
gillendgelesimca zei:
...Betreffende rancho's;ik heb een redelijke gezien wit op marktplaats. Schijnt redelijk te doen te zijn... Gr.Menno


Toch niet die uit Stadskanaal?
Die is nog iets verder heen als mijn Rancho was... die is net nog wel/niet te doen, maar dus niet redelijk te doen.
Staat trouwens ook wel in de advertentie vermeld: loop-sloop.
 
DSC02848.JPG


zoals je ziet heb je niets aan de spatborden want deze zijn uitgebouwd en van polyester.
ook de achterschermen zijn uitgebouwd.
ik maak wel foto`s wat er allemaal uit gesloopt wordt en wat ik bewaar.
deze komen dan wel op dit forum.
 
Simca TI
De achterklep zou ik dan wel interesse in hebben...

Muddy Bandit: Ik heb de man gesproken en hij zegt dat alleen de dorpels, een achterbalk(trekhaakbevestiging), en een deel van de balk voor waar subframe aan bevestigd zit slecht zijn en er zit een plek in een hoek van de voorruit... Klinkt voor mij als tedoen. Wel een pokke-end rijden, hij woont nl in Duitsland 30 km voorbij Stadskanaal....
 
Hoi gillend gele Simca.

Dat werkt zo:
Hier jouw Simca
Foto-KSWHRL64.jpg

En de Rancho (ziet er strak uit zeg!)
Foto-O6YGXKMV.jpg


Je moet, als je de foto's in beeld wilt krijgen, in de icoontjesbalk boven het tekstkader het icoontje aanklikken met het bergje en het zonnetje. Dan verschijnt er een invulkader, waar je de link naar jouw foto kunt intypen. Het handigste is om de link te kopiëren en in het kader te plakken. Probeer het maar eens.
 
gillendgelesimca zei:
Hoihoi, ben hier nieuw op het forum en zie allemaal leuke berichten!! Ben zelf in het bezit van een 1100 GLS uit '73(met inmiddels een Peugeot 309 motor)
Creatief! Zo'n 309 motor (ze gaan honderdduizenden kilometers mee weet ik uit ervaring), was dat niet een mooi alternatief voor de versleten motor van de inmiddels deels ontmantelde Simca 1100 van Simca ti? (Zet 'm maar vast weer in elkaar Simca ti ;))
 
Hey Fox
Dank je...Ik snap het niet helemaal, ik heb het gedaan zoals je beschrijft, maar toen kreeg ik alleen bovenstaande links in beeld...Iets met mn instellingen misschien?
By the way; die Rancho van de foto is dus de droom waar ik nog naar op zoek ben....:confused:
Die 309 talbotmotor ging niet heel gemakkelijk hoor...Ik wilde eerst de 5bak ook overzetten, maar daar was geen plek voor. Toen moest ik dus het vliegwiel van mijn vastgelopen 1100 overzetten op de 309 motor, maar die heeft minder bevestigingsbouten/gaten. Ik heb er gewoon wat gaten bij geboord en nu zit hij met 5 bouten vast. Ook nog gelijk even een bronzen busje in de krukas getimmerd voor de prise as en toen bleek dat de onderste gaten vd bak niet precies overeen kwamen met die vd motor... ook nog even opgeboord dus. Alles inelkaar gezet en rijden maar, als een trein! En toen bleek de krukaskeerring te lekken.. Alles weer uit elkaar, keerring vervangen en weer opbouwen.
Ik heb deze wagen nu cq 17 jaar en ik heb nog nooit een auto gehad met een drogere motor! Het is trouwens een 1300. Lekker snel en hoge toeren
Ik heb om de toeren wat omlaag te brengen er xtra grote banden op gemonteerd(165/80/13)...
De 1005 ben ik nog APK in orde aan het maken maar daar zat veel meer laswerk aan dan ik had gedacht.. Wordt niet heel mooi, maar blijft wel rijden!!
 
Hallo "The Fox",

Welkom op dit forum bedoeld voor alle René-Bonnet-, Matra-Bonnet-, Matra-Sports-, Simca-Matra-, Talbot-Matra-, Simca-, Talbot-, Chrysler-, Simca-Chrysler- en Talbot-Sunbeam-freaks (hahahahahahahahahaha......!!!!):D
Zeg jouw gele 1100 LS kende ik nog niet. Zo zie je maar, er zijn telkens weer "nieuwe" voertuigen van de genoemde merken welke toch ergens weer in Nederland opduiken. Práchtig! "Doodgewaanden leven eenmaal langer" zegt het spreekwoord hier in België. Ziet er daarnaast nog zéér puik uit zeg die wagen(y). Een keertje goed opkuisen zou ik zeggen en je steelt er de show mee op een evenement van de Simca Automobiel Club Nederland mee. Heeft die 1005 of 1006 die er naast staat ook nog een kenteken? Vast wel! Zou jij eens kunnen mailen?
Alvast bedankt(y)!
Simcat
 
Hoi Simcat,
ff kijken hoor! Fox had mij even geholpen de foto's hier op het forum te krijgen!:p Het kenteken voor de 1005 is 15-RL-45 .
groetjes Menno
 
hee TI,
sorry sorry had nog niet gereageerd.
moet eerlijk gezegd nog ff zoeken waar de unit ligt.
ik laat het je snel weten via e mail.
 
@ gillendgelesimca ; leuke Simca's heb je ! (y) En jouw droom is bijna identiek aan de mijne ; daarmee bedoel ik dat de Rancho ook op mijn lijstje staat maar deze wil ik er aan toevoegen ;


TalbotTagora1.gif



Oh ja, wat is de kleur van jouw 1005 ?
 
@ gillendgelesimca

Wat een technisch verhaal zeg. Respect voor zoveel creativiteit. Ik begin al te huilen als er een boutje afbreekt bij mijn Kever.
Simcat dacht dat de gele Simca bij mij hoorde. Vind ik helemaal niet erg. Maar leuk dat Simcat jouw 1100 nog niet kende. Dat moeten prettige verrassingen zijn voor de echte die-hard Simca-fans.
De drie 1100's waar mijn ouders, mijn broer en ik ons in de jaren zeventig in verplaatst hebben, hebben het klassiekerstadium niet gehaald. Alleen de herinneringen resteren. Met 110 over de duitse snelweg, met een vol geladen imperial op het dak, links voorbij gescheurd door snelle Mercedessen en BMW's. En wat was het een feest achter in de auto wanneer wij eens een Mercedes inhaalden! Mijn vader werd daartoe aangespoord als we een trage Mercedes in het vizier kregen, zodat hij het gas nog even iets verder intrapte om de forse luchtweerstand te overwinnen en richting de 120 te kruipen. Als het lukte de Mercedes in te halen voordat de weg weer licht begon te hellen, was mijn dag helemaal goed.
Ik had geen DVD schermpje nodig op reis naar verre landen als Zwitserland en Oostenrijk. Auto's kijken en er over fantaseren brachten mij probleemloos 1000 kilometer verderop in de Simca 1100.
 
Hoi simca1006!!
Het is een rode semi-automaat. Er zat veel laswek aan en ik ben toch al niet zo'n wereldlasser, als het om zichtwerk gaat... Maarja, als het maar goed is en kan blijven rijden. Wat dat betreft ben ik al snel tevreden:rolleyes:
 
@ theFox
Jaja, dat waren de tijden, haha! Mijn ouders hadden een Renault 5je in die tijd, dat was niet beter dan de Simca's. Ook ik vond auto's kijken een heerlijke bezigheid, met mijn broer deed ik dan ook op kentekenplaten letten ofzo:confused:...
 
@ simca 1006
Tja ,die Tagora's kom je nog wel eens tegen in mooie staat, maar het leuke van een Rancho vind ik toch wel dat ze er zo avontuurlijk uit zien en dat je er in kan slapen!
 
Hé gillendgelesimca ; toevallig "rouge Katanga" ? Dat is de lakkleur van mijn simca 1006. Vanmiddag nog lekker een "rondje om de kerk"mee gedaan.

GroteFoto-NEZ446ZA.jpg
 
gillendgelesimca zei:
Hoi Simcat,
ff kijken hoor! Fox had mij even geholpen de foto's hier op het forum te krijgen!:p Het kenteken voor de 1005 is 15-RL-45 .
groetjes Menno

Hé hoi Menno,

Hahaha, sorry dat ik dacht dat jouw gillend gele 1100 LS bij "the Fox" hoorde, hahaha. Maar eh, jouw 1005 kende ik óók nog niet! GE-WÉL-DIG, 2 nieuw aan het register toe te voegen Simca's op één dag te verstaan! Hardstikke tof man! Mail mij maar eens Menno, a.u.b. Alvast bedankt!
Simcat
 
Simcat zei:
gillendgelesimca zei:
Hoi Simcat,
ff kijken hoor! Fox had mij even geholpen de foto's hier op het forum te krijgen!:p Het kenteken voor de 1005 is 15-RL-45 .
groetjes Menno

Hé hoi Menno,

Hahaha, sorry dat ik dacht dat jouw gillend gele 1100 LS bij "the Fox" hoorde, hahaha. Maar eh, jouw 1005 kende ik óók nog niet! GE-WÉL-DIG, 2 nieuw aan het register toe te voegen Simca's op één dag te verstaan! Hardstikke tof man! Mail mij maar eens Menno, a.u.b. Alvast bedankt!
Simcat

Hoho!! Let op hè, een 1100 GLS;) Groetjes!
 
sasso 25, gillendgelesimca en simcoup, jullie hebben een pbtje over jullie onderdelen verzoek.

vandaag voor niets naar nijmegen gereden om naar een rancho te kijken.
bleek al verkocht te zijn.
wie van jullie is nu een rancho x rijker uit 1982 waarvan het olielampje ging knipperen onderweg?
ben benieuwd.
de vorige eigennaar was mij vergeten af te bellen.
wordt wel een keertje goed gemaakt :D
toch nog het 1 en ander gezien onderweg zoals heel veel ballonvaarders die deze keer niet in de lucht ontplofte.
DSC04433.JPG
 
Hoi SimcaTI,

Ja, klopt die Rancho in Nijmegen is verkocht. De eigenaar mailde mij met de gegevens van de nieuwe eigenaar opdat ik e.e.a in het clubeigen voertuig- en kentekenarchief kan bijwerken. De wagen staat nu in Hoensbroek (Z. Limburg). Alleen ik vrees dat de wagen daar niet lang zal staan, althans de buurt en de straat waar de Rancho heen gaat.... tja...., eh....:confused: Maar goed, dat zegt niets over de huidige eigenaar natuurlijk. Hopelijk kan de wagen binnen staan.
 
gillendgelesimca zei:
Muddy Bandit: Ik heb de man gesproken en hij zegt dat alleen de dorpels, een achterbalk(trekhaakbevestiging), en een deel van de balk voor waar subframe aan bevestigd zit slecht zijn en er zit een plek in een hoek van de voorruit... Klinkt voor mij als tedoen. Wel een pokke-end rijden, hij woont nl in Duitsland 30 km voorbij Stadskanaal....

Dat bedoel ik dus... kijk maar eens het verslag door van de restauratie van mijn Rancho Grand Raid.

https://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1125

De staat van die witte is ongeveer gelijk, dan weet je waar je ongeveer aan gaat beginnen en wat je te wachten staat.
De Rancho's roesten allemaal van binnenuit naar buiten toe, en als je aan de buitenkant wat ziet is er aan de binnenkant al een serieus probleem.

Maar ik wil je niet ontmoedigen hoor....
 
Hallo mensen, ook ik ben nieuw hier op dit forum, puur omdat het om mijn jeugd liefde gaat.
Kijk je had vroeger vw's, kadettjes en zo nu en dan een escortje maar bij ons in het dorp had je de 1100!
Mijn vader had de 1100 station (tourist geloof ik) Ik heb er nog een wieldop van.
De kleur was natuurlijk de geel die iedereen had, mistlampen op de bumper en gele lampen ,wouw.
Je kan mij midden in de nacht wakker maken alleen al voor het geluid van de (koude) 1100 motor.
Mijn vader starte 's winters de auto (onder mijn slaapkamer raam) om vervolgens naar binnen te gaan en te ontbijten, tja dat kon toen nog.
Ook het grote drie spaaks stuur staat me nog goed bij.
Kan me nog herrineren dat een buur een rode kocht met geinteregeerde mistlampen in de grill, wat mooi, hij had een van de laatste met GL op het kenteken, volgens mij waren dat al talbot's maar dat woord zul je mijn nooit horen zeggen in combinatie met 1100, het is simca 1100 en niet t..... 1100.
Helaas ging de gele hard achteruit, ik zie die ouwe nog met zijn potje gele verf en schilders tape (wekelijks) de auto bij werken.
Wat had ik graag foto's gewildt, maar ja dat was in die tijd niet zo.
Ben ooit eens bij andre kout geweest leuk daaro
Later zag je nog bij ons dat iemand een simcamper had gebouwd, of was dat origineel, ik vond hem eigenlijk alleen mooi omdat hij z'n bumper vol met lampen had.
Tot op de dag van vandaag rij ik in mijn yougtimers(voornamelijk duitsers(?) met gele lampjes!
Goede herinneringen.
Succes heren! hou de 1100 in ere.(y)
 
Ha die SimcaTI,
Ik ben achterstallig enkele zaken mbt. het register bij aan het werken. Jij hebt nu toch de Solara PS-09-BR is het niet? Ik heb enkele namen mbt. de vorige eigenaren. Helaas denk ik dat ik een paar zaken door elkaar gooi. Zou jij mij eens kunnen mailen?
Alvast bedankt!
Simcat
 
Hoi Simca TI
Ik wilde die Rancho ook hebben! Had met de eigenaar gesproken, als hij hem niet had verkocht zat.avond zou de advertentie blijven staan en kon ik hem weer bellen... Maarja ,verkocht:cry:
Wel kl*te zeg dat je dat hele end gereden hebt!!
 
MuddyBandit; ik heb je rapportage gezien...Mijn god zeg! Dat is echt een megaklus,daar heb ik de tijd noch het geduld voor. Bij deze denk ik dat ik er maar totaal vanaf zie...Ik houd het wel bij wat ik heb dan heb ik mn handen al vol genoeg!!
 
In Bussum staat een redelijk vroege Rancho en een behoorlijk verstevigde Rancho van een later bouwjaar.
De staat van de auto's is mij op dit moment onbekend, ik weet alleen dat de eigenaar graag van de Rancho's af wil.
 
Rancho's blijven zo gaaf alleen willen julliecer niet te veel over posten ; ik wil er ook een !
 
Ik kan me weer eens niet inhouden!

Klik hier voor de fotoreportage die ik heb gemaakt ter gelegenheid van het 30 jarig jubileum van de Rancho te Saint Tropez in mei 2007!! :LOL:
 
Matrancho ; je wordt weer eens bedankt ! ;):eek: Morgens eens bellen met de DSB bank voor een financierinkje...:T
 
Terug
Bovenaan