simca,matra,talbot en sunbeam topic deel 2

Héé, Matra en Dattoman alsook de rest van de forummers, deze leuke blauwe 1100 LS 5 deurs van 04-01-1974 kende ik en zomee de club nog niet! Inmiddels is de wagen aan het voertuig- en kentekenregister bijgevoegd. Bedankt voor de oplettendheid!(y)
Simcat
 
Deze is pas leuk! Hij ziet er PRIMA uit en. zoek er maar eens zo één!!!!

https://www.leboncoin.fr/vi/58964736.htm?ca=19_s

Wie durft?! Tot voor kort kostte dezelfde wagen nog 1750 Euro.

Simcat
 
Is voor mij zelfs op één dag te doen het ophalen van deze KÉURIGE Samba "Sympa". Hij staat bij Straatsburg, ca. precies 400 Km. vanaf hier bij Vaals.
Mocht iemand interesse hebben, hoor ik het. Ik spreek een redelijk frans dus, het zou moeten lukken. Ik ken er zo geeneen in Nederland!
Simcat
 
Leboncoin is een interessante site mensen. Zo zie je nog eens wat. Ik kende deze site al geruime tijd. Ik dacht dat deze wel inmiddels bekend was hoor.
Simcat
 
Anderhalve Rancho in gerestaureerde staat voor 3900 euro, dat vind ik niet veel geld!
 
Hoi "SimcaTI",
Even wat jouw 1100 Rallye-project betreft het volgende:
Jij weet dat jij bij jouw project enkel een oud type 4-gang-bak uit een goedkopere Solara LS- of GL- uit de eerste bouwjaren danwel een eender 1510 of 1307 ("BE"-bak van Citroën!) kunt gebruiken? Een 5-gang van Talbot krijg je er namelijk niet in. De linker chassisbalk zit bij de 1100 namelijk in de weg. Om zo'n oud type bak te vinden is echter welhaast een utopie.o_O
Om de kleine Citroën-bak op de grote 1,6 Talbot-motor passend te krijgen moeten bovendien eerst het grotere vliegwiel en de grotere koppeling achter op de grote Talbot-motor vervangen worden door de kleinere koppeling passend voor het oude Citroën-bak type en zomee aangepast te krijgen. Doe je dat niet zal de kleine Citroën-4-bak niet op het 1,6 Talbot-blok passen.:( Het is maar dat jij het weet.(y)
Simcat
 
ik ben druk bezig met de 1.6 motor en ik wil er geen 5 bak in hebben.
hiervoor heb ik een differentieel en een bak uit een 1100 special.
dit is dus een 4 bak maar dan stuit je tegen een ander probleem op en dat is dat het diff niet overeenkomt met de buitenste bouten.

.hiervoor heb ik sluifgaten gemaakt en na goed centreren de boel vastgezet.
probleem opgelost.
ik wilde de 5 bak niet gebruiken omdat ik dan geen toeren kon maken en dat is nu wat ik wel wil.
inderdaad een kleiner vliegwiel geplaats en de bijbehorende koppelingsset.
nu ben ik bezig met de carburateurs.
dit worden de webers van een bagheeramotor.
iedere keer iets doen en voor je het weet komt de tijd dat ik de transplantatie ga uitvoeren.
ben ook nog met een electrische benzinepomp bezig voor constante aanvoer van de benzine.
zéér belangrijk.
 
ben wel zeer benieuwd naar de resultaten van de motor straks in de 1100.
simcat heb je mail gelezen..
je krijgt nog reactie van mij.
 
he`matra,
wil eerdaags even afspreken met je ivm het ophalen van de electronische kast voor mijn ontsteking.
ik had er 1 maar deze zit nu bij holunder in zijn solara.
stond met pech omdat zijn kastje het heeft opgegeven.
ik ben zelf ook zeer benieuwd naar het resultaat.
is het niet wat ik ervan verwacht kan er altijd nog een ti motor in.
van deze weet ik zeker dat het goed zit.
wie niet waagt wie niet wint toch/
 
Vandaag zijn we met de Simcaclub op bezoek geweest in Staphorst. Het weer was geweldig mooi en de opkomst groot.

Klik hier voor het fotoverslag. :LOL:
 
Volgens mij spotte ik vandaag de Horizon van Simca ti, op de parkeerplaats bij de florahallen in Bleiswijk, of niet ?
 
Mooie plaatjes. Op Zandvoort waren een aantal mooie 1000tjes Rallye, waaronder 2 die regelmatig het circuit opgingen.
 
Ziet er gezellig uit dat fotoverslag. Stond die zwarte 1309 niet laatst ergens voor heeeeeeeeeel veel te koop ?
 
grensrijder zei:
Wie gaat deze voiture impeccable ophalen (viagra niet nodig):

Is niet nodig want in Pittem (West-Vlaanderen) in België staat bij Steven Vermeersch een véééééél mooiere 1307S van 1976! Verder terug in het forum staan foto's van deze wagen. Hij is goudkleurig en hééélemaal uiteen geweest en daarna met volle overgave en passie weer volledig terug opgebouwd. Ik heb hem gezien en erin gezeten. In 3 woorden: DUIZELINGWEKKEND ZÓ MOOI!o_O
Simcat
 
hallo allemaal

ik ben jeroen en nieuw op dit forum .
ik zag dat er mensen waren die kentekens bijhouden van simca`s en ik heb hier de simca van mijn vader gestald staan (heeft apk en is verzekerd dus rijd af en toe nog )
het gaat om een simca 1100 driedeurs met rood interieur van 1968 , in nette staat , het is echter wel de bedoeling dat deze volgend jaar uit elkaar gaat om hem weer tiptop te maken . kenteken is : 34-52-FJ , toen mijn pa vorig jaar 50 werd hebben we hem die kado gegeven omdat hij met drie simca 1100 was begonnen toen die zijn rijbewijs had gehaald.

die voor wie het leuk vind om dit te weten :) bij deze :)
 
Die 1307 van Steven heb ik vorig jaar 'live' mogen bewonderen en is idd heeeeeeeeel mooi !
 
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op jullie forum en ik zal me even voorstellen.
Magchiel
Oud Simca en Matra rijder

Op zoek naar info over Matra's heb ik jullie forum gevonden.
Enige tijd lees ik met veel belangstelling jullie wel en wee en dat wakkerd wel het Simca en Matra gevoel aan.
Nu heb ik mij ook maar eens aangemeld.
Indien belangstelling kan en wil ik wat meer vertellen over mijn passie voor Simca 's en Matra's.
 
@t Sasso25: Mooi gebaar om die Simca 1100 te geven! Mocht je tegen de tijd wat foto's beschikbaar hebben, altijd leuk.
Echt een vroege 1100 trouwens. (y)
 
Mijn Simca en Matra verhaal
Mijn 1ste auto was geen simca, iets engels, en daar heb ik maar 3 maanden in gereden.
Mijn 2de was wel een Simca.
Een 1100 speciaal met 3 deuren en een flintstone bodem. Zowat de hele familie reed simca en toen is zo'n beetje het virus geboren.
Mijn vader had een 1100 speciaal, 5 drs, nieuw gekocht. Met van die mooie zwarte plastic (skai) bekleding, met van die gaatjes er in.
Ik weet nog wel dat dit een hele aparte (aangename) lucht in de auto gaf.

Ik zelf heb, samen met mijn vrouw, 3 simca 1100 en 2 solara's gehad.
Verspreid over ongeveer 10 jaar.

In 1987 kwam ik er achter dat leuke auto's ook betaalbaar zijn.
En zodoende heb ik mijn 1ste sportauto aangeschaft. Een Matra Bagheera uit 1973. 1ste type dus, maar dat wist ik toen nog niet.
Helaas had deze toch wat problemen en werd naar een half jaar aan de kant gezet.
In dat half jaar kwam ik er achter dat Bagheera's niet duur waren en ruim voorradig.
Dus snel een "X" type uit 1979 aangeschaft. Helaas ook met problemen. De verkoper had mijn bedonderd. Een kenteken beloofd. Zou nagestuurd worden, maar nooit ontvangen. Later bleek waarom: in beslag genomen en de reden was ook duidelijk. Roest en slechte remmen.
Na wat laswerk en een remmen revisie opnieuw laten keuren en in een keer goed.
4 jaar met veel plezier in rond gereden en vele kilometers in Nederland en europa mee gemaakt. In 1992 werd ik vader en sindsdien is het afgelopen.
In 1987 ben ik natuurlijk ook lid van de Simca en Matra club geworden en ben dat nog steeds. Alleen niet praktiserend. Ik kom nog een enkele keer bij ons nieuwjaars meeting in Breukelen.

Als iemand mij kan vertellen hoe ik foto's kan plaatsen bij mijn verhaal dan kan ik het afmaken
 
en natuurlijk alvast bedankt voor de moeite:)

Ik druk altijd veel te snel op die knoppeno_O
 
Hoi bagheera
Wat ik doe is in www.mijnalbum.nl foto's plaatsen. Als je dubbelklikt op de geplaatste foto's dan blijken deze foto's een eigen http-adres te hebben. Die kopieer ik. Klik daarna op het icoontje met het bergje en zonnetje in de balk boven het berichtenkader en plak het http-adres van de foto die je wilt plaatsen in het invulschermpje.

Er zijn ook ander manieren maar daar kan iemand anders je wellicht meer over vertellen.
Groet
 
Hallo bagheera,

Een mooi verhaal, ik ben nieuwschierig naar de foto's.

Ik gebruik altijd deze om foto's te plaatsen: https://imageshack.us/
-via de button "browse" een foto pakken uit je foto-album
-even hokje "resize image" aanvinken (640x480)
-start upload
Vervolgens duurt het een paar tellen, maar dan krijg je diverse links.
Ik pak daarvan altijd de éérste onder de foto...-Hotlink for forums (1)-
Deze link even kopiëren en dan plakken.

Succes ermee.;)
 
Foto-ZG36CPOP-D.jpg

Foto-OUSPPNAX-D.jpg
 
Bedankt Fox,

zo te zien is het gelukt.(y)

Nu kan ik mijn verhaal afmaken.

Toen mijn 1ste dochter werd geboren was mijn bagheera voor de APK afgekeurd. Roest natuurlijk.
Ik heb daarna niet meer de moeite genomen om hem te reparen. (lees tijd en geld gebrek)
Mijn Bagheera's heb ik nooit weg gedaan. Mijn vader had enige ruimte en daar konden ze blijven staan.
Helaas is mijn vader vorig jaar onverwacht overleden. Nu moet daar alles weg.

Zie de foto,s van mijn vorige reactie.
Deze zijn recent

Nu moet ik keuzes maken.

Ik wil heel graag de Matra uit 1973 restaureren. Maar hij heeft buiten gestaan, onder een zeil, meer dan 20 jaar. Dus... roest en roest en nog meer roest.
Toch wil ik de uitdaging aan.
En om het wiel niet opnieuw te willen uitvinden....
Indien iemand adviezen en/of ideeën heeft zijn die meer dan welkom.

Alleen de planning is dat ik komend jaar er nog niet aan kan beginnen.

Later meer.o_O
 
simca1006 zei:
Volgens mij spotte ik vandaag de Horizon van Simca ti, op de parkeerplaats bij de florahallen in Bleiswijk, of niet ?

klopt helemaal,het ligt niet ver van mijn huis af en ben daar een aantal uurtjes geweest.
je kon me herkennen aan een simca 1100 shirt.
ik denk dat je me net ben misgelopen.;)


weer een aantal nieuwe forumers aangemeld,altijd goed.
daar is dit forum natuurlijk voor bedoeld.
zo is er altijd wel wat te beleven en te lezen onder de forumers.
nieuwe verhalen uit het verleden en heden met de bijbehorende foto`s zijn altijd welkom.:LOL:
 
Hallo Muddy,

ook bedankt voor de reactie.(y)

Ik zal nog wat foto's inscannen en plaatsen.:cool:
 
@Bagheera
Een moedig besluit om aan een dergelijke restauratie te beginnen. Het zal zeker zwaar worden, want het valt zelden mee. Dat weet ik uit ervaring met mijn toen ogenschijnlijk "harde" Kever, die tegenwoordig weer roestvrij is na een grondige restauratie. Maar als ik zie wat enkele forumleden voor elkaar weten te krijgen dan moet je daar zeker de benodigde morele steun aan weten te ontlenen. Ik blijf graag op de hoogte van de voortgang als je er eenmaal aan begonnen bent.
 
bagheera zei:
Nu moet ik keuzes maken.

Ik wil heel graag de Matra uit 1973 restaureren. Maar hij heeft buiten gestaan, onder een zeil, meer dan 20 jaar. Dus... roest en roest en nog meer roest.
Toch wil ik de uitdaging aan.
En om het wiel niet opnieuw te willen uitvinden....
Indien iemand adviezen en/of ideeën heeft zijn die meer dan welkom.

Alleen de planning is dat ik komend jaar er nog niet aan kan beginnen.

Later meer.o_O

Een stalling van 20 jaar buiten onder een zeiltje is al dodelijk voor een normale auto, dus al helemaal voor een Simca-product.
Ga eerst maar eens kijken hoe alles er aan toe is... valt de wagen uberhaupt nog niet uit elkaar bij verplaatsen...functioneert technisch alles nog enigszins, hoe is het interieur er aan toe (schimmel).
Oftewel: is het wel rendabel om te gaan restaureren?

Het enigste advies wat ik je kan geven is om mijn restauratieverslag eerst eens even rustig te bekijken: https://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=1125
De Rancho is wat onderstel betreft zeer goed te vergelijken met de Bagheera, en de techniek is ook gelijkwaardig.

Als je eraan begint zorg dan dat je het volgende paraat hebt:
-een zeer ruime sleutelruimte, met 2 garageboxen ga je het echt niet redden
-fatsoenlijk gereedschap en een goed lasapparaat
-een flinke overdosis moed, geduld en creatief kunnen denken, je zult genoeg tegenslagen tegen gaan komen
-tijd, reken hiervoor maar rustig op een paar jaar
-laservaring en ervaring met metaalbewerking, je zult het halve onderstel zelf moeten fabriceren en in elkaar moeten lassen
 
@Muddy Bandit: Het restaureren van een Kever is volgens mij een peuleschil in vergelijking tot de restauratie van een Simca, als ik jouw opsomming lees. Maar oefening baart kunst. Je hoeft niet alles meteen te kunnen. Een dergelijk project is ook een leertraject. Maar je hebt wel helemaal gelijk met je aanbeveling om na te gaan of het rendabel is. Je moet er niet financieel op leeglopen. Voorbeeldje: aanschafprijs van mijn Kever was 3500 euro. De kosten voor de restauratie, waarbij ik de meest arbeidsintensieve dingen zelf heb gedaan 6500 euro, alle boutjes, moertjes en spuitbusjes, tape en wat dies meer zij meegerekend. Maar hobbies mogen geld kosten.

Documenteren van alles wat je loshaalt en weglegt is wel van groot belang. Alles labellen, met watervaste stift. En voordat je iets ontmantelt: de situatie met een fotocamera vastleggen. Dat lijkt in het begin veel werk, maar bespaart je in een later stadium veel kopzorgen. Dus denk niet: "Dat komt later wel of dat onthou ik wel" want dat gaat niet goed.
Succes.
 
sasso25 zei:
hallo allemaal

ik ben jeroen en nieuw op dit forum .
ik zag dat er mensen waren die kentekens bijhouden van simca`s en ik heb hier de simca van mijn vader gestald staan (heeft apk en is verzekerd dus rijd af en toe nog )
het gaat om een simca 1100 driedeurs met rood interieur van 1968 , in nette staat , het is echter wel de bedoeling dat deze volgend jaar uit elkaar gaat om hem weer tiptop te maken . kenteken is : 34-52-FJ , toen mijn pa vorig jaar 50 werd hebben we hem die kado gegeven omdat hij met drie simca 1100 was begonnen toen die zijn rijbewijs had gehaald.

die voor wie het leuk vind om dit te weten :) bij deze :)

Hallo "Sasso25",

Welkom op dit forum van Simca-, Talbot-, Matra- en Sunbeam-enthousiastelingen!(y) Als bestuurslid van de Simca Automobielclub is het mijn taak een zo compleet mogelijk voertuig- en kentekenregister van de nog bij de RDW. geregistreerd staande voertuigen van genoemde merken op te stellen en bij te houden. De wagen van jouw vader kende ik al. Ik ken zelfs de vorige eigenaar ervan. Een foto van deze héél vroege 1100 met daarop het kenteken zichtbaar zou natuurlijk niet misstaan op dit forum. Zou jij mij daarnaast ook even, privé, willen mailen? Alvast bedankt hè!
Simcat
 
Hoi Magchiel,

Volgens mij hebben wij laatst een keer gemaild met elkaar. Heb jij niet de blauwe Bagheera I van 1973? Welkom op het forum! Hopelijk wakkerd het virus weer zodanig op dat jij weer een wagen klaar maakt om te kunnen rijden! Graag zouden wij hier foto's zien van jouw wagen(s).

Groetjes, Patrick (Simcat)
 
Hallo "Bagheera",

Welkom op dit forum van Simca-, Talbot-, Matra- en Sunbeam-enthousiastelingen! Leuk verhaal trouwens! Wat een gedoe met het weer op kenteken zetten van jouw zilverkleurige bagheera II zeg, pfff... Geluk trouwens dat jij zowel die zilverkleurige II alsook die rode I nooit hebt hoeven weg doen. 1973 is overigens het eerste bouwjaar van zo'n type I. Mocht er nog een origineel NL. kenteken bij zijn is dàt natuurlijk reden temeer om hem te restaureren. Zie er maar eens één origineel |NL. exemplaar uit het eerste bouwjaar te vinden! Maar, Muddy Bandit heeft gelijk, je zùlt o.a. alle moed van de wereld moeten verzamelen om de wagen weer als nieuw te gaan krijgen. Maar goed, vergeet niet Keulen en Aken zijn eender niet op één dag gebouwd. Trouwens nog gecondoleerd met het plotseling overlijden van jouw pa.... Hopelijk vind je aanstonds een droge plek voor de beide Bag's. Mischien woont er iemand van het forum bij jou in de buurt. Twee man weten sneller een droge stalling uit te halen dan één.
Als bestuurslid van de Simca Automobielclub is het mijn taak een zo compleet mogelijk voertuig- en kentekenregister van de nog bij de RDW. geregistreerd staande voertuigen van genoemde merken op te stellen en bij te houden. De Bagheera II met het kenteken DG-90-PN kende ik reeds. Vermoedelijk heb ik de wagen eens ooit ergens op een foto van de Simca en Matra-Sportsclub zien staan. Zou jij mij, privé, eens willen mailen? Alvast bedankt hè!
Simcat
 
bij deze wat foto`s

morgen haal ik trouwens nog een simca 1100 special op uit 1977.

745678214_5_yTcj.jpeg


745678314_5_ENwN.jpeg
 
Mooie 1100! Een erg vroege originele Nederlander, ik wist niet dat ze nog bestonden... kleurencombi interieur-exterieur is ook erg geslaagd!
 
HET LASWERK IS KLAAR !!!!!!

:D

Ook maar gelijk even de balans opgemaakt:
-15 kg lasdraad
-45 liter menggas
-circa 160 uren
-ongeveer 8 m2 plaat + diverse kant-en-klaar inzetstukken/plaatdelen

:eek:


Ik kan nu eindelijk beginnen met de roestpreventie, dus gelijk maar even aan het hamsteren geweest:



Da's dus weer € 100,= armer... :rolleyes:
 
Klassiekerrijder zei:
Mooie 1100! Een erg vroege originele Nederlander
~

Klopt ja, in die tijd een héle moderne eigentijdse auto. Jammer van dat roestduiveltje! Daardoor zijn ze zowat allemaal van de aarde verdwenen!
 
het moeilijkste van het restaureren zit erop muddy.
ik denk wel dat daar een biertje of wat op gedronken is.
de roestpreventie die je gaat uitvoeren zal vast wel beter zijn dan wat ooit in de fabrieken gedaan is.
cheers!!:D

vroeger ben ik zelf ook eens in de weer geweest met de restauratie van een bagheera en ik kan je vertellen dat het geen pretje was qua roest.
als het polyester allemaal van de auto is gehaald kom je het chassis tegen en dan pas kun je zien of de roestduivel lekker is bezig geweest.
bij mij was het kommer en kwel maar het is wel gelukt toen.
beetje muddy praktijken en een heleboel uurtjes later was er toch hard chassis uitgekomen.

P4250156.JPG


zal de foto nog wel eens opzoeken waar mijn ti het chassis van de bagheera vervoerd.
 
PROFICIAT MUDDY!!!!:D
Ik heb hier géééééén woorden voor kerel.... Weet jij nog dat jij aan het begin van de restauratie vertelde dat jij wilde dat de auto van jou en mijn TI '74 ooit een keer naast elkaar zouden komen te staan? Ik bennog niet eens kunnen beginnen.... Het zien van jouw verslag verplicht mij wel een te gaan beginnen.... Maar omstandigheden houden mij daar vooralsnog vanaf...
Simcat
 
@Sasso25
Prachtig dashbord in deze Simca 1100! Een Simca 1100 uit 1968, mijn geboortejaar.
En vanaf mijn geboorte tot 1979/1980 ben ik in Simca's vervoerd. Op zondagmiddag vaak 'een stukje rijden' met mijn pa en ma, gewoon om het rijden zelf. Over dijkweggetjes, tussen de landerijen, af en toe een zandweg. Leuke Simca-herinneringen.
 
sasso25 zei:
bij deze wat foto`s

morgen haal ik trouwens nog een simca 1100 special op uit 1980.

745678214_5_yTcj.jpeg


745678314_5_ENwN.jpeg


we denken dat dit wel een van de oudsten in nederland is ..
of zijn er bij de club oudere bekend ?
 
Bedankt voor de morele steun en felicitaties luitjes.:)
Maar ik ben er nog niet...
Eerst nog de roestpreventie van het onderstel, die gaat gebeuren met een Owatrol/ijzermenie in 2 lagen, dan strijkkit over ale naden en vervolgens spuiten met 2 lagen Tenco-ferro ijzerverf.
En alle holle ruimtes worden volgespoten met pure Owatrol.... wat goed is voor de scheepvaart is ook goed voor de auto.;)

Vervolgens dan de wagen weer opbouwen en rijdend maken, en dan nog de afwerking met een nieuw jasje mat olijfgroene lak.
Wordt dus wel volgend jaar tegen de zomer....

@simcat,
Ik restaureer duurzaam, dus laat je hierdoor niet opjagen.:)
 
Terug
Bovenaan