Ben het best met Rob eens over de noodzaak voor het verhogen van het democratisch gehalte van onze maatschappij.
De gekozen burgemeester is, wat mij betreft, daarbij wel het slechts mogelijke voorbeeld. In beide landen met een gekozen burgemeester die ik goed ken (België (familie, een oom was burgemeester en zat later in de Senaat) en Roemenië (mijn vrouw komt er vandaan)) werkt het alleen nepotisme en corruptie in de hand. Hierbij vind ik persoonlijk, voor velen misschien wel verrassend, dat de corruptie en nepotisme in België een groter probleem zijn dan in Roemenië...
Het Nederlandse systeem met een evenwicht tussen een benoemde burgemeester en een gekozen gemeenteraad heeft in sterke mate mijn voorkeur....
In Nederland zou ik het eerder vinden in een beperking van de macht van de Eerste kamer, een kiesdrempel voor de (te kleine) partijen, die zich(net als grotere partijen overigens) soms nauwelijks van elkaar onderscheiden en een grotere invloed van referenda over cruciale issues.
Wat mij betreft is de grootste urgentie echter niet geboden voor het binnenlands democratisch gehalte, maar het vergroten van het democratisch gehalte van Europa, voordat de bureaucratische moloch in Brussel zichzelf opblaast in het spoor van de apparatsjiks aldaar, die geen enkele voeling meer hebben met het electoraat dat hen overigens ook niet gekozen heeft en hiermee voeding geven aan allerlei ongezonde oprispingen van negatief nationalisme en suprematisme op diverse plaatsen in Europa....