Schumacher ernstig gewond na ski-ongeval (update pagina 4: Geen goed nieuws)

D E N N I S

Kilometervreter
Hopelijk komt hij er gauw bovenop.

https://www.telegraaf.nl/telesport/22172536/__Schumacher_in_ziekenhuis__.html
[size=x-small]zo 29 dec 2013, 13:41[/size]

[size=x-large]Schumacher ernstig gewond na ski-ongeval[/size]
Van onze Telesportredactie

MERIBAL (SAVOIE) - Michael Schumacher (44) is zondagochtend zwaar gewond geraakt tijdens een ski-ongeval in de Alpen. Dat meldt het Franse Europe 1. De Duitse oud-coureur is met hoofdletsel en per traumahelikopter afgevoerd naar het ziekenhuis in Moutiers.

Volgens het Franse radiostation RMC zou de situatie van Schumacher niet levensbedreigend zijn. Hij zou het bewustzijn niet hebben verloren.

Schumacher zou off-piste hebben geskied met een helm op. Hij zou zijn evenwicht hebben verloren en over een rots hebben geraakt.

Formule 1

Schumacher was tussen 1991 en 2006 actief in de Formule 1 en behaalde in die periode zeven wereldtitels. Hij boekte die successen met Benetton (twee titels) en Ferrari (vijf). In 2010 keerde hij bij Mercedes terug op de grid. In twee jaar Duitse dienst was Schumi echter nooit meer zo oppermachtig als voorheen.

https://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/article/detail/3569199/2013/12/29/Michael-Schumacher-zwaargewond-bij-ski-ongeval.dhtml
[size=x-large]Michael Schumacher zwaargewond bij ski-ongeval[/size]

F1-legende Michael Schumacher is bij een ski-ongeval zwaargewond geraakt. Het ongeval deed zich voor in Méribel, in de Franse Alpen. Schumacher zou verwondingen aan het hoofd hebben opgelopen.

De Duitser zou met een traumahelikopter zijn afgevoerd naar een ziekenhuis in Grenoble. Schumacher (44) is zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1.

Schumacher, die een helm droeg bij zijn val, zou met het hoofd tegen een rotsblok zijn terechtgekomen. Hij was wel bij bewustzijn toen hij naar het ziekenhuis werd overgebracht.

De zevenvoudige wereldkampioen zou schedelletsel opgelopen hebben. De 44-jarige Duitser was volgens tv-zender Europe 1 alleen aan het skiën, toen hij ten val kwam. Schumacher was volgens de directeur van het skigebied in shock.

'Hij is bij bewustzijn en zijn situatie is niet zorgelijk', aldus Gernignon Christophe-Lecomte, directeur van het skistation.

Schumacher (44) is zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1. Hij bezit een huis in het Franse skigebied, dat deel uitmaakt van De Drie Valleien. Zijn ongeval vond plaats iets na 11 uur. Schumacher geldt als een snelheidsduivel. Nadat hij voor het eerst zijn loopbaan in de Formule 1 beëindigde, richtte hij zich op de motorsport. Bij een ongeval op de motor liep hij in februari ernstige verwondingen op. Later maakte hij wel zijn comeback in de Formule 1. Zijn terugkeer bij Mercedes (2010-2012) werd geen groot succes.

https://www.spiegel.de/panorama/leute/michael-schumacher-bei-skiunfall-verletzt-a-941158.html
[size=x-large]Frankreich: Michael Schumacher offenbar bei Skiunfall verletzt[/size]

Michael Schumacher soll sich bei einem Skiunfall in Frankreich eine Kopfverletzung zugezogen haben, das berichten französische Medien. Der frühere Formel-1-Weltmeister wurde demnach per Hubschrauber ins Krankenhaus gebracht.

Hamburg - Michael Schumacher hat sich laut französischen Medienberichten bei einem Skiunfall im französischen Méribel verletzt. Der frühere Formel-1-Weltmeister musste den Angaben zufolge mit dem Helikopter ins Krankenhaus von Moûtiers geflogen werden. Das teilte Christophe Gernignon-Lecomte, Direktor der Skistation Méribel, dem Sender Radio Monte Carlo mit.

"Schumacher war abseits der präparierten Pisten unterwegs. Er ist um 11.07 Uhr gestürzt und dabei nach eigenen Angaben gegen einen Felsen geprallt. Dabei trug er einen Helm", sagte Gernignon-Lecomte. "Er war geschockt, ein bisschen durchgeschüttelt, aber bei Bewusstsein. Vielleicht hat er eine Gehirnerschütterung, aber keine schwere."

Zuvor hatte der Radiosender Europe 1 von einer Kopfverletzung Schumachers berichtet. Der 44-Jährige sei ohne Fremdeinwirkung gestürzt, hieß es. Ein Sprecher des Krankenhauses verwies auf die Privatsphäre der Patienten, weshalb man auch im Fall Schumacher keine Auskunft geben werde.

Schumacher ist der erfolgreichste Fahrer der Formel-1-Geschichte. Mit Benetton und Ferrari gewann er sieben WM-Titel. 2010 gab er im Mercedes sein Comeback, konnte aber nicht an die alten Erfolge anknüpfen. Im November 2012 beendete er seine Formel-1-Karriere endgültig.

Stomme löl dan als hij nu offpiste aan het skiën was (zeer groot lawinegevaar op het moment) én ook nog eens alleen... Als de berichtgeving klopt dan natuurlijk.

R-W zei:
Stomme löl dan als hij nu offpiste aan het skiën was (zeer groot lawinegevaar op het moment) én ook nog eens alleen... Als de berichtgeving klopt dan natuurlijk.

Tsja, zonder risico geen kick. Ik denk dat Michael adrenaline zocht.

Michael zoekt de kick.....de reddingswerkers die dan een gebied binnen moeten treden met lawinegevaar zoeken dat misschien niet....

Dat is inherent aan het beroep van reddingswerker. Wie daarvoor kiest, kiest ook voor de mogelijke gevaren.

Zemelaar zei:
Dat is inherent aan het beroep van reddingswerker. Wie daarvoor kiest, kiest ook voor de mogelijke gevaren.

Ben ik maar deels met je eens, je kan zelf ook proberen om de risico`s voor een ander te beperken.

Dat ze reddingswerker zijn, betekend nog niet automatisch dat jij ze in gevaar moet brengen.

Dat moet het streven van iedereen zijn, niet een ander in gevaar brengen. Bovendien is gevaar de verantwoordelijkheid van de reddingswerker zelf. Die bepaalt of het gevaar aanvaardbaar is. Anders laten ze meneer Michael liggen tot het veilig is.

Zemelaar zei:
R-W zei:

Tsja, zonder risico geen kick. Ik denk dat Michael adrenaline zocht.

Onzin, je rijdt die f1 wedstrijd ook niet spookrijdend omdat dat je toevallig een kick geeft. Alleen offpiste gaan is een no-go, oa vanwege deze acties en daar is geen plaats voor showoffs.

Schumacher leeft nog, op nu.nl staat ook een bericht dat een Nederlandse jongen van 16 bij het skieën wel het leven heeft verloren. Vind ik erger... en toch bljft het mijns inziens voor iedereen die zo nodig van de bergen af "moet" razen een altijd op de loer liggend gevaar. Eén foutje en het is einde verhaal.
Jaja, bij alles kun je gevaar lopen. Dat is wat anders dan het bewust opzoeken.

P504Coupé zei:
Schumacher leeft nog, op nu.nl staat ook een bericht dat een Nederlandse jongen van 16 bij het skieën wel het leven heeft verloren. Vind ik erger... en toch bljft het mijns inziens voor iedereen die zo nodig van de bergen af "moet" razen een altijd op de loer liggend gevaar. Eén foutje en het is einde verhaal.

Als amateur zul je het "van de bergen afrazen" als een groot gevaar zien, als professional al een héél stuk minder. Dan zie je het als een beheersbaar gecontroleerd risico. Ik heb niet het idee dat professionals waaghalzen zijn en niet goed weten wat ze doen. Integendeel, ik denk dat ze juist heel goed weten waar het gevaar ligt.
Daarom reed Michael zijn F1 ook niet spookrijdend. De kick woog niet tegen het risico op. Dat is doodswens gebied. Da's iets anders. Voor sommigen wellicht de ultieme kick.
Maar daar verdenk ik Michael niet van.

@zemelaar, wordt lastig discussiëren zo, als je niet weet waar je het over hebt... Enneh, Michael? Het is je broertje ofzo?
@Zen, het is helaas goed raak geweest, de laatste paar dagen. Wintersport heeft idd een verhoogd risico maar je bent ook weer niet zomaar dood. Zolang je binnen je eigen kunnen blijft en je de pisteregels in acht neemt, gaat het best goed. Er is een goede controle van en op de pistes en mocht het alsnog misgaan, is men er ook op ingericht om (heel) snel hulp te kunnen bieden. Heel anders wordt het buiten de pistes (zgn off piste); geen gecontroleerde afdalingen, geen controle aan het eind van de dag, vaak geen mogelijkheid om je goed te bereiken, grote kans op lawines enz.

R-W zei:
@zemelaar, wordt lastig discussiëren zo, als je niet weet waar je het over hebt... Enneh, Michael? Het is je broertje ofzo?

Klopt. Van skiën weet ik niks. En nee, Michael is geen familie. Maar het typt zo lekker makkelijk.:)

Maar ik trok de discussie daarom ook wat breder. En dan is gevaar voor de amateur iets heel anders dan gevaar voor de professional. Dat ben je toch wel met me eens?

Nee, ben ik niet, zelfs de pro-skiers (gidsen bijv) gaan bij hoge kans op lawines niet meer offpiste, tenzij het niet anders kan en dan alleen heel goed voorbereid en uitgerust en nooit alleen.

P504Coupé zei:
Dat bericht heb ik nog niet gelezen. Dat is een vele malen erger.

OK R-W. Duidelijk.

Ik dacht altijd dat bij gevaarlijke beroepen de professional t.o.v. de amateur in het voordeel was. Beter getraind, betere uitrusting etc.

Maar dat maakt dus geen verschil.

Elke sport heeft zijn risico's. Maar ik heb in 35 jaar skiën eigenlijk weinig opgelopen. O.k., eens op mijn gezicht een zwarte piste afgeschoven, eindigend in een plas bloed, en eens mijn ribben gekneusd tegen een paaltje dat midden op de piste stond, terwijl er aan beide kanten 10 m. ruimte was.

Maar je hebt het soms ook niet zelf in de hand. Ben eens omvergeknald door een dikke mof van een jaar of 50 die dacht de kalender enkele tientalle jaren terug te draaien door niet gehinderd door de noodzakelijke vaardigheden op een snowboard te gaan staan. Terwijl ik stilstond, netjes aan de zijkant van de piste. Nadat ik mij hele vocabulaire aan Duits scheldwoorden op hem had losgelaten kwam ook nog eens zij vette geblondeerde Scheisseweib aanglijden met de opmerking "had u maar een helm op moeten zetten". Heb nooit geweten of zij de uitdrukking 'Dumme Dose' begreep. Met dat soort Untervolk op de piste loop je idd wel een risico.

Rob, kom op zeg! Meeuw heeft de oorlog bijna meegemaakt. Met de nadruk op bijna!:LOL:

Off-piste en ongeluk. Doet mij direct aan het ongeluk van Prins Friso denken.

Prinz1-600-1.jpg

Dat zal het zijn, een soort onverwerkt trauma. Het is vooral sneu en Meeuw verlaagt zich vooral naar het niveau van de moffin in kwestie, om maar in dezelfde terminologie te blijven.

Rob076 zei:
Dat zal het zijn, een soort onverwerkt trauma. Het is vooral sneu en Meeuw verlaagt zich vooral naar het niveau van de moffin in kwestie, om maar in dezelfde terminologie te blijven.

Klopt, ik ben half Duits.

Rob, mee eens. Diplomatie is moeilijk blijkbaar. Al die krachttermen en emotie. Net alsof men geen zelfbeheersing meer heeft.

Update 21:57

Situatie Schumacher verslechterd
De toestand van Formule 1-coureur Michael Schumacher is verslechterd, dat melden Franse media. Volgens een Franse televisiezender zou hij in levensgevaar zijn. Eerder vandaag raakte Schumacher aan zijn hoofd gewond na een ski-ongeluk in de Franse Alpen.

Hij is met een traumahelikopter naar een lokaal ziekenhuis gebracht en later overgeplaatst naar een ziekenhuis in Grenoble.

Het management van de Schumacher heeft laten weten vanavond nog met een verklaring te zullen komen.

Eerder leek het dat de verwondingen van de zevenvoudig Formule 1-winnaar meevielen. Schumacher droeg bij het skiën een helm.

Bron: https://nos.nl/artikel/591825-situatie-schumacher-verslechterd.html

Tsja, dubbel. Aan de ene kant kiest hij ervoor om op eigen risico buiten de piste te gaan skiën met alle risico's van dien, maar als het dan eenmaal fout gaat is toch niet leuk. :(

Volgens de Telegraaf heeft-ie zelfs een hersenbloeding gehad... :rolleyes:

Telegraaf zei:
[size=large]'Schumacher na hersenbloeding in levensgevaar'[/size]

GRENOBLE - Michael Schumacher (44) verkeert na een hersenbloeding in levensgevaar in een ziekenhuis in Grenoble. Dat meldt de Franse televisiezender BFMTV zondagavond, op basis van een verslaggever ter plekke. De zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 kwam zondag zwaar ten val bij een skiongeluk in de Franse Alpen. Zijn toestand zou in de loop van de avond zijn verslechterd.

Na zijn ongeluk werd Schumacher overgebracht na het ziekenhuis in Grenoble.

Zijn manager Sabine Kehm heeft slechts bevestigd dat hij gewond is aan zijn hoofd. „We hebben verder nog geen informatie over zijn toestand en vragen hiervoor begrip”, liet Kehm in een verklaring weten.

Zemelaar zei:
Rob, mee eens. Diplomatie is moeilijk blijkbaar. Al die krachttermen en emotie. Net alsof men geen zelfbeheersing meer heeft.

Als je omver bent gekegeld, om het even door wie, dan mag je krachttermen gebruiken, vind ik. :p

Qua Schumi: Slecht nieuws! Maar ja, iinderdaad net als bij Friso, je kunt de risico's beperken door NIET off-piste te gaan.

Overal in het nieuws dat er door de enorme sneeuwval overal behoorlijk lawinegevaar is en dan toch nog off-piste gaan? Sommigen zijn wel heel eigenwijs...

s velthuis zei:
Overal in het nieuws dat er door de enorme sneeuwval overal behoorlijk lawinegevaar is en dan toch nog off-piste gaan? Sommigen zijn wel heel eigenwijs...

Jammer dat je het zo ziet. Ik zie een op en top sportman die heel erg overtuigd is van zijn eigen kunnen. En het daarom aandurft het afgewogen risico te nemen. Dat hij dan valt en zijn kop stoot had overal kunnen gebeuren.

Maar goed, da's mijn mening. Ik heb sporters sowieso erg hoog. Om hun discipline, om hun doorzettingsvermogen, om hun fanatisme, om hun concentratie en vooral om hun bereidheid tot het uiterste te gaan.

Iedere sporter gaat ooit eens tot de grens. En ja, dat is een risico.
Als ik zonder spotter lig te bankdrukken, kan er ook een stang met x kg op mijn borst donderen. Er zijn mensen aan overleden.
Maar juist dat risico geeft ook net die extra motivatie. Een oerkracht voor levensbehoud.

Niet (fanatieke) sporters zullen dat wel nooit begrijpen.

Die zien een gek met >100 km/h de berg afrazen. Ik zie een op en top sportman zijn uiterste skills gebruiken. Beetje het oergevoel. Noem het instinct. Uiterste fysieke inspanning is eigenlijk ook puur instinct. Puur oergevoel dat loskomt. Ik vind dat heerlijk. Iets met puur. Op en top mens zijn.

vectrafan zei:
Slecht nieuws, hij blijft toch mijn grootste F1 held aller tijden.

Die van mij ook.

En inmiddels in coma dus. Altijd wel gek vind ik, dat het bij beroemdheden altijd zoveel aandacht heeft, terwijl - in dit geval "Schumi"- ook maar een mens is zoals jij en ik.

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Altijd wel gek vind ik, dat het bij beroemdheden altijd zoveel aandacht heeft, terwijl - in dit geval "Schumi"- ook maar een mens is zoals jij en ik.

Is niet gek. Als het jouw vader was, trof het jou enorm. Was het mijn vader, trof het jou al veel minder. Omdat jij mijn vader niet kent.
Maar beroemdheden ken je daarentegen wel een beetje. Vandaar ook die aandacht.

Zemelaar zei:
s velthuis zei:

Jammer dat je het zo ziet. Ik zie een op en top sportman die heel erg overtuigd is van zijn eigen kunnen. En het daarom aandurft het afgewogen risico te nemen. Dat hij dan valt en zijn kop stoot had overal kunnen gebeuren.

Nee, ik zie het als iemand die een te onverantwoord risico heeft genomen. Dat iemand dat risico voor zichzelf neemt is een keuze, maar voor zo ver ik op de kaarten kan zien is er nog steeds sprake van lawinegevaar (code geel) en dat kun je mi een ander niet aandoen in jouw zoektocht naar adrenaline. En dan is het nog maar de vraag hoe afgewogen dat risico precies was. Die val had inderdaad overal kunnen gebeuren, die rots is natuurlijk wel een typisch off-piste risico.

En inmiddels in coma dus.

Maar ik kan daar nog niet zo veel over terug vinden. Is hij zelf in coma geraakt, of is het een kunstmatig coma om externe prikkels tot een minimum te beperken? Dat laatste is niet ongebruikelijk bij hersenbeschadigingen.

Het is vooral frappant dat hij zijn geld verdiende met een extreem gevaarlijke sport, en nu zijn leven bijna moet gaan laten omdat hij in zijn vrije tijd er iets mis ging terwijl hij aan het hobbiën was.

Ik hoop op beterschap, ik vrees echter het ergste.

Het is trouwens ook maar de vraag of het in off. piste terrein is gebeurd. Laat maar ;)
https://www.bild.de/sport/motorsport/michael-schumacher/schweres-schaedel-hirn-trauma-ski-sturz-34014066.bild.html#
Zie ergens verder een plaatje van de locatie met een rode cirkel aangegeven.

s velthuis zei:
Dat iemand dat risico voor zichzelf neemt is een keuze, maar voor zo ver ik op de kaarten kan zien is er nog steeds sprake van lawinegevaar (code geel) en dat kun je mi een ander niet aandoen in jouw zoektocht naar adrenaline.

Dat is ook nooit zijn opzet geweest. Achteraf is het altijd makkelijk conclusies trekken. Michael was, zo zei ik al eerder, zó overtuigd van zijn skikwaliteiten, dat het niet eens bij hem opkwam dat hij hulp nodig zou hebben.

Zeer zelfverzekerde mensen hebben dat. Die borgen een eventueel falen niet. Dat staat niet in hun woordenboek.

s velthuis zei:
En inmiddels in coma dus.

Maar ik kan daar nog niet zo veel over terug vinden. Is hij zelf in coma geraakt, of is het een kunstmatig coma om externe prikkels tot een minimum te beperken? Dat laatste is niet ongebruikelijk bij hersenbeschadigingen.

In ieder geval schrijft de Telegraaf nu dit, en dat is een bewerkte versie van het artikel wat ik eerder plaatse.
Telegraaf zei:
Management: 'Kritiek' -- Formule 1-icoon in coma

[size=large]Schumacher in levensgevaar[/size]

GRENOBLE - Michael Schumacher (44) verkeert na een zwaar skiongeval in levensgevaar in een ziekenhuis in Grenoble. Het management van de Duitser heeft dat zondagavond bevestigd. "Zijn toestand is kritiek."

Volgens een korte verklaring van het ziekenhuis waar de Duitser is opgenomen, heeft hij een schedeltrauma opgelopen. Schumacher was in de bergen aanvankelijk nog bij bewustzijn, maar raakte daarna in een coma. In het ziekenhuis wordt hij in coma gehouden. „Hij had bij binnenkomst onmiddellijke neurochirurgische behandeling nodig”, aldus het ziekenhuis.

De zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 kwam zondag zwaar ten val bij een skiongeluk in de Franse Alpen. Schumacher klapte - buiten de piste - met zijn hoofd op een rots. Hij droeg wel een helm, aldus zijn woordvoerster. Zijn toestand verslechterde in de loop van de avond. Franse media spreken van een hersenbloeding.

(...)

Edit (artikel van 23:58):

Telegraaf zei:
[size=large]Om 11.00 uur meer nieuws Schumi[/size]

Maandagochtend rond 11.00 uur wordt meer duidelijk over de toestand rond Michael Schumacher.

Het Franse RMC Sport meldt dat er om die tijd een persconferentie belegd is omtrent de gezondheid van het Duitse Formule 1-icoon.

Schumacher kwam zondag in de Franse Alpen zwaar ten val en liep daarbij een schedeltrauma op. Hij is in het ziekenhuis van Grenoble geopereerd. Schumacher verkeert in levensgevaar. Het management noemt zijn toestand 'kritiek'.

Hotdog zei:
Het is vooral frappant dat hij zijn geld verdiende met een extreem gevaarlijke sport, en nu zijn leven bijna moet gaan laten omdat hij in zijn vrije tijd er iets mis ging terwijl hij aan het hobbiën was.
.

Ik zou het frappanter vinden als hij was gestikt in een damstuk eigenlijk. Dit past juist prima bij zo iemand.

Zemelaar zei:
s velthuis zei:
Dat iemand dat risico voor zichzelf neemt is een keuze, maar voor zo ver ik op de kaarten kan zien is er nog steeds sprake van lawinegevaar (code geel) en dat kun je mi een ander niet aandoen in jouw zoektocht naar adrenaline.

Dat is ook nooit zijn opzet geweest. Achteraf is het altijd makkelijk conclusies trekken. Michael was, zo zei ik al eerder, zó overtuigd van zijn skikwaliteiten, dat het niet eens bij hem opkwam dat hij hulp nodig zou hebben.

Zeer zelfverzekerde mensen hebben dat. Die borgen een eventueel falen niet. Dat staat niet in hun woordenboek.

Afgezien van al je aannames die je denkt te kunnen uitleggen omdat je ook wel eens roekeloos bankdrukt, het maakt geen barst wat je ervaring is, als je met je kop op een rotsblok terechtkomt, de locatie maakt het verschil. Wil niet zeggen dat je nooit offpiste kunt gaan, nu is het alleen niet echt de juiste tijd (omstandigheden veranderen ook niet door jouw kwaliteit) en alleen gaan is dus sowieso altijd stom. Een heel goed inzicht hebben is misschien wel de belangrijkste kwaliteit bij dit soort sporten.

Hotdog zei:
quote]

Robert Kubica, Colin McRae.

Om het even keihard te stellen:
een populaire F1-piloot is een dode piloot...
Zo zal Senna voor eeuwig de grootste zijn.
Maar wie weet voegt Schumi zich ook in het rijtje der allergrootsten.

En verder,
jammer maar helaas,
er gebeuren elk jaar zware en dramatische ski-ongelukken (denk aan Friso),
dus waarom zou het Schumi niet overkomen,
en waarom zou net hij er ongeschonden uitkomen?
Niet dat ik hem iets slechts toewens,
maar enig realisme lijkt me op zijn plaats.

R-W zei:
Moeten we dan 'meneer Schumacher' gaan schrijven?

Ik vind ook niet dat een discussie nodig is. Het helpt ook niet. Hij had niet buiten de piste moeten gaan want het brengt een verhoogd risico met zich mee maar wat hem nu is overkomen is puur pech. Als hij een seconde eerder of later was gevallen bestond dit topic niet. Ook binnen de piste kunnen nare dingen gebeuren.

Zullen we ook even stilstaan bij zijn 14e jarige zoon die bij zijn vader was toen deze viel. Verschrikkelijk om je vader zo te zien lijden :cry:

British Racing Green zei:
Om het even keihard te stellen:
een populaire F1-piloot is een dode piloot...
Zo zal Senna voor eeuwig de grootste zijn.
Maar wie weet voegt Schumi zich ook in het rijtje der allergrootsten.

En verder,
jammer maar helaas,
er gebeuren elk jaar zware en dramatische ski-ongelukken (denk aan Friso),
dus waarom zou het Schumi niet overkomen,
en waarom zou net hij er ongeschonden uitkomen?
Niet dat ik hem iets slechts toewens,
maar enig realisme lijkt me op zijn plaats.

Wat een rare reactie.

Terug
Bovenaan