Schumacher ernstig gewond na ski-ongeval (update pagina 4: Geen goed nieuws)

@fox:
Nou ja, de gangbare manier is 'Schumacher' of 'Schumi', Michael is wel erg amicaal voor iemand die je misschien hooguit eens op afstand gezien hebt. Vwb on-/off-piste: je moet op de piste best je best doen om op zo'n manier een ongeluk te krijgen, dat soort situaties worden goed gemarkeerd. De rest staat al hierboven.

Off-piste hoort er gewoon bij. Wel bij de betere skiër/boarder. In veel skigebieden is ook aangegeven waar het wel en niet kan/mag. Maar waar het (officieel) wel kan kom je ook bomen en rotsblokken tegen. Ik denk dat Schumi gewoon datgene deed wat duizenden andere wintersporters ook doen, en dan binnen de normale grenzen. (op basis van hetgeen ik tot nu heb gelezen)

Hotdog zei:
Het is vooral frappant dat hij zijn geld verdiende met een extreem gevaarlijke sport, en nu zijn leven bijna moet gaan laten omdat hij in zijn vrije tijd er iets mis ging terwijl hij aan het hobbiën was.

Wat op zich niet heel vreemd is. Goede coureurs zijn goede coureurs omdat ze zo tot het randje kunnen en durven gaan. Dat is niet iets wat je voor het werk doet en wat je daarbuiten uit zet. Dat zit in de aard. Colin Mcrae had erover kunnen meepraten...

s velthuis zei:
JW01 (vanaf een Appel) zei:
En inmiddels in coma dus.

Maar ik kan daar nog niet zo veel over terug vinden. Is hij zelf in coma geraakt, of is het een kunstmatig coma om externe prikkels tot een minimum te beperken? Dat laatste is niet ongebruikelijk bij hersenbeschadigingen.

Wat ik begrepen heb was hij aanvankelijk bij bewustzijn, maar kreeg hij later een hersenbloeding en raakte buiten bewustzijn. Hij is toen per helikopter naar een groter ziekenhuis vervoerd waar er neurochirurgie is toegepast. Waarschijnlijk is hij uit zichzelf en kunstmatig in coma geraakt/gehouden.

Edit: hij heeft vannacht een tweede hersenoperatie ondergaan om de druk op zijn hersenen te verminderen. Ik ben geen expert, maar het klinkt allemaal niet goed.
Bron: https://www.telegraaf.nl/telesport/autosport/22174066/___2e_operatie_Schumacher___.html

Vanmorgen zei men dat hij al in coma naar het ziekenhuis is gegaan en dat er nu bloed tussen schedel en hersenen zit. Er zijn gaatjes in de schedel geboord om zo de druk er wat vanaf te halen.
@Meeuw, ja, als je weet wat je doet en jezelf een beetje onder controle kunt houden. Vallen met dit resultaat terwijl je een helm op je kop hebt, is niet zacht gegaan.

om 11.00 een update, live te volgen:
https://nos.nl/nieuws/live/journaal24/
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/skiongeluk-michael-schumacher#node_608046

Meeuw zei:
Off-piste hoort er gewoon bij. Wel bij de betere skiër/boarder.

Ik behoor tot de betere skiërs, maar off-piste is er bij mij nooit bij, vind snelheid op de piste veel leuker dan die diepe sneeuw waarin je veel minder snelheid kunt maken.

R-W zei:
Vanmorgen zei men dat hij al in coma naar het ziekenhuis is gegaan en dat er nu bloed tussen schedel en hersenen zit.

Ja, hij is buiten bewustzijn geraakt in het eerste ziekenhuis en per helikopter vervoerd naar het tweede ziekenhuis. Daar zijn twee operaties uitgevoerd.

vectrafan zei:
Zullen we ook even stilstaan bij zijn 14e jarige zoon die bij zijn vader was toen deze viel. Verschrikkelijk om je vader zo te zien lijden :cry:

Zullen we ook even stilstaan bij de 16-jarige jongen die gisteren is overleden tijdens zijn wintersportvakantie. Oh nee, wacht. Hij is geen bekende waaghals, dus dan is het natuurlijk veel minder belangrijk/erg!

En nee, dat was geen persoonlijke sneer. Maar net als Zen al zei, vind ik het curieus dat dit nieuws even belangrijker is.

Elaste zei:
R-W zei:
Vanmorgen zei men dat hij al in coma naar het ziekenhuis is gegaan en dat er nu bloed tussen schedel en hersenen zit.

Ja, hij is buiten bewustzijn geraakt in het eerste ziekenhuis en per helikopter vervoerd naar het tweede ziekenhuis. Daar zijn twee operaties uitgevoerd.

Dat is niet wat hier staat maar er zal straks wel wat meer duidelijkheid komen.

Phaeton W12 zei:
Meeuw zei:
Off-piste hoort er gewoon bij. Wel bij de betere skiër/boarder.

Ik behoor tot de betere skiërs, maar off-piste is er bij mij nooit bij, vind snelheid op de piste veel leuker dan die diepe sneeuw waarin je veel minder snelheid kunt maken.

Off-piste is voor mij ook niets. Heb er te weinig techniek voor (en ben ook te lui). Liever een knalharde piste.

Rob076 zei:
vectrafan zei:
Zullen we ook even stilstaan bij zijn 14e jarige zoon die bij zijn vader was toen deze viel. Verschrikkelijk om je vader zo te zien lijden :cry:

Zullen we ook even stilstaan bij de 16-jarige jongen die gisteren is overleden tijdens zijn wintersportvakantie. Oh nee, wacht. Hij is geen bekende waaghals, dus dan is het natuurlijk veel minder belangrijk/erg!

En nee, dat was geen persoonlijke sneer. Maar net als Zen al zei, vind ik het curieus dat dit nieuws even belangrijker is.
Dat is niet curieus, dat is begrijpelijk. Bekende personen krijgen nou eenmaal meer aandacht. Maar dat is wat anders dan dat het meer of minder erg is. Dit topic gaat nou eenmaal over Schumacher en dus krijgt hij de aandacht. Aan het overlijden van Nelson Mandela is ook veel meer aandacht gegeven dan aan het overlijden van mijn oma in dezelfde week.

Rob076 zei:
vectrafan zei:

Opsomming van een local van de afgelopen week, als we ons dan toch druk moeten gaan maken, die laatste is ook dood trouwens:

[size=x-small]De bergredding, de lawinebulletins, de skigebieden, berggidsen, websites, lokale kranten, landelijke kranten: iedereen gaf deze week waarschuwingen af. Toch lijken deze waarschuwing aan dovemansoren gericht. Overal hoor ik verhalen van grote lawines en te vaak met dodelijke afloop. Gisteren is er een 24 jarige man omgekomen in de Piemonte boven Turijn. Een 18 jarige jongen is overleden aan zijn verwondingen na een lawine in La Plagne. Een andere skiër is in het gebied Bardonechia zwaar gewond geraakt nadat hij op een gesloten piste een lawine triggerde. Vandaag is in La Clusaz een grote lawine losgekomen waar reeds twee zeer zwaar gewonde wintersporters uit zijn gehaald. In Val Thorens zijn drie skiërs uit een grote lawine gered, een van de skiërs moest gereanimeerd worden. In Courchevel is een man omgekomen in een lawine. In Zwitserland is afgelopen donderdag een wintersporter omgekomen in Realp en vandaag is een skiër omgekomen in Saint Moritz. De lawine in Saint Moritz traverseerde trouwens een geopende piste.
Verder is de bergredding terwijl ik dit schrijf hard aan het zoeken in en grote lawine boven Serre Chevalier. Met maar liefst drie helikopters is de bergredding daar onderweg. Ik kan nog even doorgaan met het noemen van lugubere voorbeelden van afgelopen dagen. Maar ik denk dat het punt al wel duidelijk is. Het is extreem gevaarlijk off-piste.[/size]

Rob076 zei:
Maar net als Zen al zei, vind ik het curieus dat dit nieuws even belangrijker is.

Het nieuws is op zich niet belangrijker. Zoals Zemelaar al zei, bespreken we eerder gebeurtenissen die een bekend persoon treffen dan gebeurtenissen van een persoon die niemand kent. Bij de bekende persoon hebben we een gemeenschappelijk referentiekader, althans iedereen kent die persoon min of meer (of je hem nu Michael of Schumi noemt). Dus dan is er eerder een aanleiding om een bepaalde gebeurtenis te bespreken. Niemand zegt dat dit nieuws belangrijker is dan ander nieuws dat een onbekende persoon aangaat. Het feit dat er meer over bekende personen wordt gesproken dan over onbekende personen betekent op zichzelf niet dat het spreken over onbekende personen minder belangrijk is. Het is alleen minder gebruikelijk om stil te staan bij het lot van de onbekende persoon.

NOS.nl zei:
[size=large]Schumacher in coma gehouden[/size]

Michael Schumacher zal voorlopig nog kunstmatig in coma gehouden worden. Daarmee hopen de artsen de kansen op herstel van de oud-coureur te vergroten. Dat werd maandagochtend op een persconferentie in Grenoble bekend gemaakt. Door Schumacher in coma te houden kan de zwelling van zijn hersenen zo goed mogelijk in de gaten gehouden worden.

De formule 1-legende ligt sinds zondag in het ziekenhuis van Grenoble met zwaar hoofdletsel door een ski-ongeval. Zijn toestand blijft onverminderd kritiek.

De artsen konden op de persconferentie nog niets zeggen over de toekomst voor Schumacher. Per uur wordt de situatie bekeken. Op het moment van het ongeluk droeg 'Schumi' een helm. ''Zonder helm zou hij zijn overleden'', volgens één van de artsen.

R-W zei:
Elaste zei:
R-W zei:

Ok, ik kan het nu ook nergens terugvinden, maar ik meende gisteren te lezen dat hij eerst in een lokaal ziekenhuis behandeld werd en daarna overgevlogen naar Grenoble.

R-W zei:
Rob076 zei:
vectrafan zei:

Opsomming van een local van de afgelopen week, als we ons dan toch druk moeten gaan maken, die laatste is ook dood trouwens:

[size=x-small]De bergredding, de lawinebulletins, de skigebieden, berggidsen, websites, lokale kranten, landelijke kranten: iedereen gaf deze week waarschuwingen af. Toch lijken deze waarschuwing aan dovemansoren gericht. Overal hoor ik verhalen van grote lawines en te vaak met dodelijke afloop. Gisteren is er een 24 jarige man omgekomen in de Piemonte boven Turijn. Een 18 jarige jongen is overleden aan zijn verwondingen na een lawine in La Plagne. Een andere skiër is in het gebied Bardonechia zwaar gewond geraakt nadat hij op een gesloten piste een lawine triggerde. Vandaag is in La Clusaz een grote lawine losgekomen waar reeds twee zeer zwaar gewonde wintersporters uit zijn gehaald. In Val Thorens zijn drie skiërs uit een grote lawine gered, een van de skiërs moest gereanimeerd worden. In Courchevel is een man omgekomen in een lawine. In Zwitserland is afgelopen donderdag een wintersporter omgekomen in Realp en vandaag is een skiër omgekomen in Saint Moritz. De lawine in Saint Moritz traverseerde trouwens een geopende piste.
Verder is de bergredding terwijl ik dit schrijf hard aan het zoeken in en grote lawine boven Serre Chevalier. Met maar liefst drie helikopters is de bergredding daar onderweg. Ik kan nog even doorgaan met het noemen van lugubere voorbeelden van afgelopen dagen. Maar ik denk dat het punt al wel duidelijk is. Het is extreem gevaarlijk off-piste.[/size]

Wat de artsen op de persconferentie ook al zeiden: dit soort zware ongelukken zijn van iedere dag helaas.

De 16-jarige jongen is wel uitgebreid in het nieuws geweest dit weekend.

Dat we hier aandacht besteden aan Schumacher is logisch: dit is een autoforum en we 'kennen' Michael al zo'n 20 jaar met al z'n successen. Een drama met zo'n bekend persoon heeft een bijzondere impact.

Voor de duidelijkheid ieder naar ongeluk is een drama voor de betrokkenen :cry: An sich is het logisch dat juist bekende personen meer media aandacht krijgen, niet omdat het erger is, maar meer mensen voelen zich betrokken.

Kijk maar naar de logica van rampen; is er een groot auto ongeluk op de A2 met 8 zwaar gewonden dan staat dat op de voorpagina van het dagblad, gebeurd dit soortgelijke ongeluk in Griekenland, zie je hier niks van in de dagbladen. Hoe verder van het bed hoe erger de ramp moet zijn om de voorpagina te kunnen halen. Luguber maar wel logisch, want het gaat om betrokkenheid, de A2 rijden hier veel mensen dagelijks over heen dus voelen ze zich sneller betrokken.

Vrouw
Schumachers vrouw Corinna is met de twee kinderen van het stel aanwezig in het ziekenhuis. Ook zijn oud-teambazen Jean Todt en Ross Brawn zijn naar Grenoble gekomen.

Dat doen ze niet zomaar uit pure sympathie...
Vrees dat we in de loop van de dag slecht nieuws gaan krijgen :(

British Racing Green zei:
Vrouw
Schumachers vrouw Corinna is met de twee kinderen van het stel aanwezig in het ziekenhuis. Ook zijn oud-teambazen Jean Todt en Ross Brawn zijn naar Grenoble gekomen.

Dat doen ze niet zomaar uit pure sympathie...

Ik denk dat je niet voor een ander kunt spreken. Er is een kans dat ze dit uit pure symphatie doen, of om een andere reden die ons verder niet bekend is.

Zo zie je maar,

Een ongeluk zit in een klein hoekje, kan er zelf over meepraten.
Toen ik 3 jaar geleden viel met mijn mountainbike en hard een boom ramde met mijn hoofd.
Op een afdaling die ik al minstens 50 keer had gereden.

Had toen ook een helm op en die heeft mijn leven gered.

Hopen dat hij het gaat redden.

Telegraaf zei:
Neuropsycholoog Eilander over toestand Duitse racelegende
[size=large]Hersenexpert: 'Het klinkt erg slecht'[/size]

TILBURG - Hoewel topsporters over het algemeen een groter herstelvermogen hebben, klinkt de situatie van Formule 1-coureur Michael Schumacher niet goed. „Sterker nog, het klinkt erg slecht”, zegt klinisch neuropsycholoog Henk Eilander in reactie op het zware skiongeluk van Schumacher. „Het klinkt alsof de kans heel erg klein is dat hij ooit volledig zal herstellen”, zegt Eilander.

Eilander is niet betrokken bij de behandeling van de 44-jarige Duitser, maar als deskundige kan hij wel algemene uitspraken doen naar aanleiding van de persconferentie van de behandelend artsen maandagochtend. Schumacher liep zondag zwaar hersenletsel op bij een zwaar ongeval tijdens het skiën in de Franse Alpen. Zijn toestand is buitengewoon ernstig; hij wordt kunstmatig in coma gehouden. „Het is na zo'n flinke klap belangrijk om de hersenen zo min mogelijk te laten werken, het brein eigenlijk op een laag pitje te houden”, zegt Eilander. „Hersenen hebben veel energie nodig, ook als je in rust bent. Door iemand kunstmatig in slaap te houden, kan de energie die normaal naar de hersenen zou gaan nu in het herstel van kapot weefsel worden gestoken.”

Dat de autocoureur bij kennis was toen hij in het ziekenhuis arriveerde, maar erg in de war, duidt volgens de klinisch neuropsycholoog op zwaar letsel. „Dat hij er niet in slaagde om vragen te beantwoorden, geeft aan dat het brein toen al niet meer goed functioneerde.”

Bij zwaar letsel, bijvoorbeeld door een flinke klap, komt er veel druk op de hersenen. Die druk neemt met het uur toe en kan zo hoog worden dat er steeds meer functies uitvallen. De behandelend artsen gaven daarom al aan dat het de eerste prioriteit was om de druk op de hersenen te verlagen. „Dat kan door een deel van de schedel weg te nemen of bijvoorbeeld een gat in de schedel te boren en een drain in te brengen. Op die manier kan het vocht worden afgevoerd en zo wordt de druk minder”, legt Eilander uit.

De neuropsycholoog vindt het lastig om iets over het vervolgtraject te zeggen. „Het hangt ook van de eventuele andere complicaties af. Wat we algemeen weten is dat hoe zwaarder het letsel is, hoe groter de kans op blijvende beschadiging.”

Stel dat de hersenstam ook beschadigd is, dan is het zelfs mogelijk dat de coureur nooit meer bij kennis komt. „Bij een beschadigde hersenstam kan iemand niet meer zelfstandig ademen. In Nederland is het gebruikelijk om dan na 2 tot 4 weken de kunstmatige beademing te staken en dan overlijdt de patient.” Het is Eilander niet bekend wat de procedure in Franse ziekenhuizen is, maar in bijvoorbeeld Duitsland of Oostenrijk is het hoogst ongebruikelijk om iemand van de beademing te halen. Iemand kan daar dus jaren in coma blijven liggen.

Denk dat zowat elke nieuwsredactie intussen wel een "in memoriam" artikel heeft klaar liggen...

De Telegraaf heeft van iedereen die ook maar iets voorstelt voor hun publiek (voetballers, Volendammers, SBS-verslaggevers, etc.) een 'in memoriam'. Er is immers niets belangrijkers dan als eerste nieuws te kunnen brengen. Of dat nu gecheckt is of niet doet dan even niet ter zake.

Rob076 zei:
vectrafan zei:

Als mijn vader overlijdt, vind jij het vervelend voor mij. Als jouw vader overlijdt, staat de wereld even stil. Een bekende raakt je meer. Michael was een bekende van ons allen. Die 16-jarige jongen niet. Ik vind dat niet curieus.

R-W zei:
@fox:
Nou ja, de gangbare manier is 'Schumacher' of 'Schumi', Michael is wel erg amicaal voor iemand die je misschien hooguit eens op afstand gezien hebt.

Ik dacht dat ik een zemelaar was maar jij bent mij ruim de baas. Met de nadruk op ruim. :LOL:

Rob076 zei:
vectrafan zei:

Ik zal voor elke overledene vanaf nu een kaars aansteken.

Joël D. zei:

Dan krijg je het nog druk. Cijfers voor wereldwijd.

‘Een redelijke schatting is dat er op dit moment per dag ruim 370.000 mensen worden geboren en er bijna 160.000 overlijden.

Zemelaar zei:
Joël D. zei:

‘Een redelijke schatting is dat er op dit moment per dag ruim 370.000 mensen worden geboren en er bijna 160.000 overlijden.

Of je steekt één grote aan:

vhursl.jpg

R-W zei:
@fox:
Nou ja, de gangbare manier is 'Schumacher' of 'Schumi', Michael is wel erg amicaal voor iemand die je misschien hooguit eens op afstand gezien hebt.
Ik dacht dat ik een zemelaar was maar jij bent mij ruim de baas. Met de nadruk op ruim. :LOL:

Goh, zo sterk beargumenteerd ook... (y) Lekker OT ook nog steeds.

Zemelaar zei:
Rob076 zei:
vectrafan zei:

Als mijn vader overlijdt, vind jij het vervelend voor mij. Als jouw vader overlijdt, staat de wereld even stil. Een bekende raakt je meer. Michael was een bekende van ons allen. Die 16-jarige jongen niet. Ik vind dat niet curieus.

Geloof mij, maandag 16 april 2012 draaide de wereld rustig door.

Ik snap ook wel dat hier meer aandacht aan besteed wordt, maar als je erover na gaat denken dan is het wel vreemd. Iemand die zelf het gevaar opzoekt en daar de verschrikkelijke vruchten van plukt. Plots is hij de grootste, de beste, en iedereen kent 'm welhaast persoonlijk. Een beetje schijnheilig. Hij heeft genoeg kritiek gehad, toen hij bijvoorbeeld volop in de media verscheen in de jaren 90 om z'n (poenerige) leven te presenteren (in AW stond ook een grote foto van een halfnaakte "Schumi" op een boot, met een nog schaarser geklede dame daarachter). Maar nu, de held van iedereen...

R-W zei:
Afgezien van al je aannames die je denkt te kunnen uitleggen omdat je ook wel eens roekeloos bankdrukt, het maakt geen barst wat je ervaring is, als je met je kop op een rotsblok terechtkomt, de locatie maakt het verschil. Wil niet zeggen dat je nooit offpiste kunt gaan, nu is het alleen niet echt de juiste tijd (omstandigheden veranderen ook niet door jouw kwaliteit) en alleen gaan is dus sowieso altijd stom. Een heel goed inzicht hebben is misschien wel de belangrijkste kwaliteit bij dit soort sporten.

Ik denk dat jij bankdrukken op de grens onderschat. Kijk maar eens naar dit filmpje. Dat kan er mis gaan. Vreselijk mis gaan.
En door mijn ervaring met presteren op de grens, op velerlei gebieden, denk ik mij inderdaad de aannames te kunnen veroorloven. Been there, done that. Hetzij een keer of 60/70 >250 km/h gereden, hetzij >80 km/h op de fiets in volle afdaling, hetzij bankdrukken/squatten/pushpress met maximaal gewicht, hetzij met bijna 50 km/h op de kant schaatsen in overvol Thialf. Het waren allemaal momenten met veel afgewogen risico, met hoge concentratie en veel ervaring. Dat maakt echt het verschil.

Op de grens presteren vergt hyperconcentratie. En dan is ervaring het sleutelwoord. Door jarenlange training krijg je ingebouwde reflexen.
Ik kan mij een reportage over een auto-ongeluk herinneren. Groepje mensen stond voor een winkelpui die - out of the blue - door een aanstormende auto werd geramd. Mensen konden geen kant op. En juist een ex-rugby speler redde zijn vege lijf door ingebouwde reflexen. Gekweekt door jarenlange training.

Rob076 zei:
Ik snap ook wel dat hier meer aandacht aan besteed wordt, maar als je erover na gaat denken dan is het wel vreemd. Iemand die zelf het gevaar opzoekt en daar de verschrikkelijke vruchten van plukt. Plots is hij de grootste, de beste, en iedereen kent 'm welhaast persoonlijk. Een beetje schijnheilig. Hij heeft genoeg kritiek gehad, toen hij bijvoorbeeld volop in de media verscheen in de jaren 90 om z'n (poenerige) leven te presenteren (in AW stond ook een grote foto van een halfnaakte "Schumi" op een boot, met een nog schaarser geklede dame daarachter). Maar nu, de held van iedereen...

Hij had toen ook genoeg fans hoor. Niet iedereen was tegen hem. Zijn poenerige leven juich ik alleen maar toe. Wie het breed heeft, laat het breed hangen. Kijk alleen maar naar mijn geposte autokeuzes. De meest extravagante modellen juich ik juist toe. Dan zijn er wel anderen hier die dat buitensporig vinden. Het maaiveld heeft mij nooit geboeid.

Maar dat opzoeken van gevaar en woorden als waaghals zie ik niet zo. En Michael ook niet. Of hij had een doodswens, dan is het anders.
Noem het liever uitdaging. En op zulke mensen moeten we juist trots zijn. Die grenzen verleggen. En zo vooruitgang creëren. Een hoger niveau bereiken.

En om het maar even over doden in de sport te hebben, hoorde net dat Sjoerd Huisman is overleden. 27 is die maar geworden.
Moest direct aan Willem Poelstra in 1999 en Johannes Draaijer in 1990 denken.
Alle drie aan een hartstilstand overleden. En alle drie duursport. En ook alle drie nog erg jong.
Vaak wordt doping dan genoemd. Maar ik denk eerder aan een extreem lage hartslag in rust.
Bekend is dat Johannes een rusthartslag van 32,33,34 had.
In mijn goeie tijd, zo'n 25 jaar geleden, zat ik ook onder de 40.

Ik kan me het auto-ongeluk van Renske Vellinga ook nog wel herinneren, in 1994. Hier vlakbij in Noordwolde. Maar 19 geworden!!!

Jaren in het schaatswereldje gezeten. Dan treft zoiets je!

Met Henk Boorsma hou ik op. 22 geworden. Een topper in 'mijn' tijd. Woonde in Gorredijk en is vlak bij zijn woonplaats - Koaibosk - verongelukt.
https://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=LC-19900326-17007&vw=org&lm=henk%2Cboorsma%2C0%2CLC

Weet het nog heel goed.

Zemelaar zei:
Joël D. zei:

Een slechte verhouding. Ik zeg niet dat er meer mensen moeten overlijden, maar een beetje tempering van het aantal geboorten kan blijkbaar geen kwaad.

Rob076 zei:
Ik snap ook wel dat hier meer aandacht aan besteed wordt, maar als je erover na gaat denken dan is het wel vreemd. Iemand die zelf het gevaar opzoekt en daar de verschrikkelijke vruchten van plukt. Plots is hij de grootste, de beste, ...

Nou, niet plots hoor. Hij heeft jarenlang de Formule 1 gedomineerd. Daar wordt hij om geroemd, toen en nu. En blijkbaar heeft/had hij een lichaam waar hij zich niet voor schaamde. Ik loop ook wel eens in mijn blote bast, maar dan staan er geen fotografen in de rij. Als ik veel geld had zou ik ook wat ruimer gaan wonen dan nu en wat luxer op vakantie gaan. Michael (sorry, ik bedoel Schumi) heeft veel geld verdiend, maar ik denk dat er ook ontzettend veel mensen geld aan hém hebben verdiend en/of hun baan aan hem te danken hebben.

https://www.ad.nl/ad/nl/14988/Ongeval-Michael-Schumacher/article/detail/3570083/2013/12/31/Bloedprop-verwijderd-lichte-verbetering-in-situatie-Schumacher.dhtml

[size=x-large]Bloedprop verwijderd, lichte verbetering in situatie Schumacher[/size]

Er is een lichte verbetering in de gezondheidssituatie van Michael Schumacher. Dat heeft het ziekenhuis in Grenoble vandaag laten weten. De zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 heeft opnieuw een operatie in de hersenen ondergaan. Op de scan was een kleine verbetering zichtbaar.

De artsen hebben een bloedprop verwijderd. Er werd pas na overleg met de familie tot de ingreep besloten omdat die gepaard ging met de nodige risico's.

Volgens zijn behandelde artsen is de operatie goed verlopen. 'We hebben dit gedaan om de druk te verlichten. We hoopten een betere controle over de situatie te kunnen krijgen en dat is gelukt. Maar zijn situatie blijft wel zorgelijk en is zeker nog niet zonder gevaar. We moeten de situatie ieder uur in de gaten houden', aldus zijn artsen.

Schumacher kwam zondag zwaar ten val tijdens het skiën in de Franse Alpen. Hij liep daarbij een schedeltrauma op en wordt kunstmatig in coma gehouden.

the Fox zei:
Rob076 zei:
Ik snap ook wel dat hier meer aandacht aan besteed wordt, maar als je erover na gaat denken dan is het wel vreemd. Iemand die zelf het gevaar opzoekt en daar de verschrikkelijke vruchten van plukt. Plots is hij de grootste, de beste, ...

Nou, niet plots hoor. Hij heeft jarenlang de Formule 1 gedomineerd. Daar wordt hij om geroemd, toen en nu. En blijkbaar heeft/had hij een lichaam waar hij zich niet voor schaamde. Ik loop ook wel eens in mijn blote bast, maar dan staan er geen fotografen in de rij. Als ik veel geld had zou ik ook wat ruimer gaan wonen dan nu en wat luxer op vakantie gaan. Michael (sorry, ik bedoel Schumi) heeft veel geld verdiend, maar ik denk dat er ook ontzettend veel mensen geld aan hém hebben verdiend en/of hun baan aan hem te danken hebben.

Klopt, Fox. (y) En daarbij heeft hij het geld ook deels aan zijn fans te danken. (Merchandise e.d.)
Maar laten we niet teveel offtopic gaan. Dat verdient-ie niet.

En ik las dit net, kwam via zijn woordvoerdster, Sabina Kehm:

“I think after having spoken to several people that were with Michael at the strip, at the moment [of the accident], that Michael and the group had been skiing on slopes that were normal slopes,” she told reporters.

“There was a blue slope and a red slope and in between there was a part that was deep snow and Michael went into that. But even after that, it would seem from everything people have told me that he was not even travelling at high speed as he had helped a friend who had just fallen on the piste.

“So he started to ski again, went into this deep snow and apparently what we guess is he hit a rock when he wanted to do a curve and he was kind of catapulted in the air and apparently went head down hitting another rock. It was extreme bad luck and unfortunate circumstances and not because he was speeding too much. It was something and I have spoken to several people - including ski instructors - and they say it can happen at 10kph. It is just very, very unfortunate.”

Elaste zei:
R-W zei:
Elaste zei:
R-W zei:

Ok, ik kan het nu ook nergens terugvinden, maar ik meende gisteren te lezen dat hij eerst in een lokaal ziekenhuis behandeld werd en daarna overgevlogen naar Grenoble.

Ok, dus toch eerst naar een lokaal ziekenhuis en toen het verslechterde pas naar Grenoble:
https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/304943/ziekenhuis-komt-deze-ochtend-nog-met-kleine-update/

(niet om m'n gelijk te krijgen, maar begon even aan mezelf te twijfelN)

Dit topic geeft mooi weer hoe snel mensen een oordeel klaar hebben.... Alleen de term "off piste" is blijkbaar genoeg om precies in te schatten wat er is gebeurd... Had hij in zijn auto gezeten en een hersenbloeding gehad waren de oordelen alweer heel anders geweest en ik vermoed als in de berichtgeving daarover "te hoge snelheid" had gestaan dat het oordeel net zo was geweest.

Het is altijd lullig als je iets dergelijks overkomt, of je nou beroemd bent of niet. Het feit dat Schumacher veel meer aandacht krijgt dan die 16 jarige is volkomen logisch want de mensheid zit nou eenmaal meer te wachten op het leed van Schumi of Sylvie dan een willekeurige knul of familie in een oorlogsgebied. Niets raars aan. Jammer? Tsja. Voor de mensen die er direct bij betrokken zijn is het leed net zo groot, beroemdheid of niet...

LoveD MyJeep zei:
Dit topic geeft mooi weer hoe snel mensen een oordeel klaar hebben.... Alleen de term "off piste" is blijkbaar genoeg om precies in te schatten wat er is gebeurd...

Dat komt ook omdat de berichtgeving heel wisselend en zelfs tegenstrijdig was. In de media verscheen al snel deze foto:

article-2530681-1A582BE400000578-643_634x424.jpg

In Engeland zelfs met het onderschrift dat dit één van de pieken was waarop Schumacher aan het skiën was. Pas een paar dagen geleden volgde dit plaatje:

article-2531537-1A5E821500000578-490_634x377.jpg

Vervolgens komt het nieuws dat zijn helm volledig verbrijzeld is, wat weer niet te rijmen is met de mededeling dat hij net van de piste af gegaan was om een kind te helpen dat gevallen was en dat hij dus nog totaal geen snelheid had, hooguit 10 km/h.

Wat dat betreft is het hetzelfde met die Paul Walker. Eerst is de mededeling dat hij op weg was voor een goed doel. Dat stemt iedereen mild. Maar gisteren kwam in het nieuws dat de crash (binnen de bebouwing) toch plaats vond met 160 km/h. Tja.

De Franse justitie heeft zich ondertussen bezig gehouden met voor mijn gevoel onsmakelijke dingen. Hier een link naar N24.de waar het volgende wordt geschreven:
TVzender N24 zei:
Michael Schumachers Skihelm und die daran befestigte Kamera sind französischen Ermittlerkreisen zufolge beschlagnahmt worden. Zudem habe die Polizei den minderjährigen Sohn des im Koma liegenden siebenfachen Formel-1-Weltmeisters vernommen, hieß es. Neben Schumachers 14-jährigem Sohn wurde auch ein Freund des Jungen vernommen. Beide waren dabei, als sich der Unfall am Sonntag im Skigebiet von Méribel in den französischen Alpen ereignete.
Voor diegene die de Duitse taal niet zo goed beheersen, de camera op Schumachers helm is in beslag genomen en de 14 jarige zoon van Schumacher en zijn vriendje zijn verhoord door de Franse justitie. Als je de foto's bekijkt van de plek des onheils, lijkt dit absoluut geen gevaarlijke plek waar iedereen direct van schrikt en weet dat ie dan in levensgevaar is. Er zijn ook geen lintafzettingen of waarschuwingsborden op die plek, het is een heel klein gebiedje tussen de 2 afdalingen in. Op de dag van het ongeluk was er net 20 cm verse sneeuw gevallen, lijkt me sterk dat dit een opvallend gevaarlijk gebiedje was. Het heeft alle schijn van een tragisch samenloop van pech en gebrekkige markering.

Terug
Bovenaan