Sanoma: V40 + Swift + SLK > welkom Clubman!

Barri zei:
Laadsnelheid op de snellader is de minst fijne op de Zoë, slechts 50 kW dus een laadstop bij fastned kost wat meer tijd dan een Tesla of andere luxe EV.
Hoe vaak gebruik je dat? Vaak om nog nét even je bestemming te halen, laat dat een paar keer per jaar een half uurtje kosten...
Een EV als tweede auto is echt ideaal merk ik! (y)

Jah, zelfs als hoofdauto een paar keer per jaar en met die range niet veel, die 22 kW AC is meer waard om flexibiliteit te bieden.

395 km WLTP voor een 52 kWh accu. Het gaat allemaal om verbruik uiteindelijk. WLTP cyclus deed die dus 13 kWh per 100 km. Oftewel 131.6 Wh per km.
Dat in praktijk halen....lastig.

Deze is leuk om ff het vergelijk te hebben op een lange afstand.

Als Bjorn dan met flink doorrijden (dat mogen wij niet meer) 227 Wh/100 km doet heb je dus 52/22.7 = 229 km range, in slechte weersomstandigheden en gewoon behoorlijk doorrijden.

Of deze

Dan is het 162 Wh/km oftewel 52/16.2 = 320 km.

Snelheid maakt voor elke auto uit, maar in een EV merk je het sneller omdat je in je achterhoofd meer bezig bent met de range dan je met een brandstofauto zou zijn.

Hoe dan ook, leuk om ff naar te kijken en wat onderzoek in te doen. Het rijd super fijn in ieder geval!

De ZOE is een heel fijne en praktisch zeer goed bruikbare EV. Wij hebben in 2013 een nieuwe Q210 aangeschaft, toen nog met 22 kWh accupakket. Met een rijbereik van zo'n 140 km in de zomer en net 100 km in de winter was de auto prima voor ruim 21.000 km per jaar. In 2018 kregen we de kans om een accu upgrade naar 43 kWh te doen en sindsdien hebben we echt nooit meer problemen met het rijbereik (260 /200km zomer/winter)
Snelladen: niet te moeilijk over doen want waarschijnlijk gebruik je het heel weinig. De Q210/Q90 modellen kunnen 43 kW AC laden maar laadpunten daarvoor zijn er niet zo heel veel. Alle andere varianten kunnen 22 kW AC laden. En alleen de nieuwe ZE50 kan 50 kW DC laden. Let op, deze getallen zeggen wat er kan. Maar de auto bepaalt, afhankelijk van een heleboel factoren hoe snel er geladen wordt. Bij DC laden is de laadcurve van belang. Zo zie je in een van Bjørn Nijland zijn video's dat de ZOE met 50 kW DC laden sneller laadt dan de Ioniq met 70 kW DC laden.

@ Nico: excuus, ik had je reactie over het hoofd gezien :) Bedankt voor de tip naar het Youtube-kanaal; ga ik vanavond eens bekijken.

Kijk goed welke AC lader je hebt. Uit mijn hoofd krijg je op een van de versies de Cameleon met 22 kW capaciteit. Deze is zeer aan te bevelen want afhankelijk van de laadpaal die je uitzoekt bij familiebezoek of als je door een stad gaat lopen is de snelheid van de paal de beperkende factor en niet de auto.
1 fase, 3 fase, 16A of 32A hij laad op respectievelijk 3,6, 7,2, 11 of 22 kW. (In praktijk is het 3,3 a 6,6 a 9,9 a 18,9)
Op de snelste paal is je auto in minder dan 3 uur weer vol.
Hier moet ik mij blijkbaar nog even heel goed over gaan inlezen, want dat is nu voor mij beperkt te begrijpen :D

Jah, zelfs als hoofdauto een paar keer per jaar en met die range niet veel, die 22 kW AC is meer waard om flexibiliteit te bieden.
Dat gaat dan om die Cameleon lader?

@ Berry: mede door jouw lease-EV ben ik er ook weer eens wat serieuzer ingedoken. Leasen wil ik niet ivm invloed op de hypotheek ;)

De ZOE is een heel fijne en praktisch zeer goed bruikbare EV. Wij hebben in 2013 een nieuwe Q210 aangeschaft, toen nog met 22 kWh accupakket. Met een rijbereik van zo'n 140 km in de zomer en net 100 km in de winter was de auto prima voor ruim 21.000 km per jaar. In 2018 kregen we de kans om een accu upgrade naar 43 kWh te doen en sindsdien hebben we echt nooit meer problemen met het rijbereik
Zijn er veel Q210's waarbij deze upgrade is gedaan? Want dat zou natuurlijk al schelen; de Q210 is namelijk een stuk voordeliger als de R90. De enige (zonder subsidie) betaalbare R90 die er staat heeft een 22kwh accupakket..

Ja EV rijden is heel anders dan een brandstofauto, ik ben er natuurlijk vanuit ontwikkeling al 2 jaar druk mee en nu ook aan het afstuderen op accutechnologie. Maar het is een heleboel om ineens mee te krijgen.

Van laadpasjes, naar publieke laadpalen, apps op de telefoon om die te vinden en ook het besef soms dat de app niet up to date is.

AC is feitelijk niet minder dan wat er uit je stopcontact komt en DC is wat een accu nodig heeft. DC met een heel duidelijke plus en min en AC met een steeds (50Hz) veranderende plus min.
Die hebben we in 2 smaken qua kracht, 16A en 32A (industrieel soms ook wel 64A) en in 1 fase of 3 fase. Daar komt dan een vermogen uit in Watt oftewel omdat het veel is, kiloWatt.

In Nederland hebben de meeste huishoudens 1 hoofdzekering op een aansluiting van 25A dus via het reguliere stopcontact laad je op 16A in 1 fase (2,6 tot 3,3 kW) Als je dan de laadtijd wilt berekenen heb je 2 opties.
Je kijkt naar je SoC en gebruikt die in je sommetje 20% state of charge (laadtoestand) -> (0.80 * 52 ) / 3.3 = 12,6 uur tot 100% of je deelt 52 door 3,3 en dan heb je de maximale tijd die het laden duurt.

Ga je naar krachtstroom krijg je 3 hoofdzekeringen van 25A en kun je laden op 11 kW (kost je ook veel geld, dus niet doen als je het niet nodig hebt)

Als je de app download kun je ook zoeken naar laadpalen die laden op 3 kW of 7 of 11 of 22 en een 3 fase 32A interne lader voor het voertuig bied de flexibiliteit om al die vermogens ten volste te benutten. Die interne lader zet je AC om in DC voor de accu. Renault noemt die al sinds de eerste Zoe Cameleon, omdat in eerste instantie dit een 3 fase 64A was zoals (dacht ik) Dave in zijn Q210 heeft. Alle huidige fastned laadpunten bieden nog die 44 kW aansluiting.

Maar!

Binnen de wereld van DC laden is er nogal een revolutie gaande en daar zit eigenlijk ook je grootste beslispunt. Want ja er zijn meer Zoe's die een accu upgrade hebben gehad al verdween het programma ook weer vrij snel vanuit Renault.
Maar de nieuwe Zoe heeft de CCS aansluiting, een hybride van Mennekens type 2 voor de communicatie en een dedicated plus en min aansluiting. CCS kan op dit moment tot 350 kW maar de Zoe red dat niet. Vanwege de accu met name.
CCS staat voor Combined Charging System en is in mijn optiek de nieuwe standaard voor elektrisch DC laden. Het bied snelheid, upgrade mogelijkheden en beveiliging naast dat het een vrij elegante oplossing is omdat het de AC laadplug combineert met de DC mogelijkheid.

Die mist de oude Zoe ten opzichte van de nieuwe.

@ Nico: bedankt voor de verduidelijking! Bedoel je met de 'nieuwe Zoë', de variant die net op de markt is gekomen?
Het is in elk geval te merken dat je er technisch verstand bij hebt; kan zo mooi wat bijleren (y)

Moet wel zeggen dat het zoeken naar een Zoë nu ineens on-hold staat... we zagen op Funda een leuk huis waar we even gaan kijken morgen. Dan komt een andere auto toch even op de 2e plaats ;)

Ja, die net is uitgekomen dat is voor mij de nieuwe Zoë. Er zijn ondertussen veel variaties ook geleverd. Dus er is genoeg te vinden.

Oeh ja das te begrijpen. Succes! En als je vragen hebt. ;)

Ja, dan weet ik je zeker te vinden! Sowieso al interessante materie, dus daarom alleen al vind ik het mooi ;)

Weer een tijdje verder, eens goed gekeken naar elektrische auto's, met name de Zoë.
Maar het bereik icm de accuhuur en relatief hoge aanschafwaarde voor zo'n kleine auto, hebben we me toch doen besluiten om er vanaf te zien.

Kan zo weer veranderen bij mij, daar ben ik heel eerlijk in. Maar het enthousiasme is wat verminderd.

De 206CC rijdt nog steeds z'n rondjes; weinig aan de hand. Af en toe dat de temperatuurmeter wat schommelt, maar waarschijnlijk een temperatuursensor. Bij een volgende beurt maar even laten vervangen.

Dan de Punto: 6 jaar in bezit en 245.000 op de teller (waarvan 145.000 km door mijzelf gereden). Het is een kilometerstand waarbij ik vervanging van slijtage-onderdelen kan gaan verwachten bij de komende onderhoudsbeurten. In december mag ie weer. Afgelopen jaar nog 900 euro uitgegeven aan groot onderhoud, daarvoor geen bijzonderheden. Dus al 6 jaar een betrouwbare en goedkope metgezel.

Maarja, het begint wel wat te kriebelen en misschien is het nu wel een mooi moment om over te stappen naar wat anders.
Ik rij nu nog 20.000 per jaar; zelfs dit jaar nog met een wat lege agenda, dus een diesel is nog steeds een prima optie. Scheelt ook weer in aanschafwaarde.

B-segmenter was prima, maar ik merk dat iets meer comfort (iets meer auto) toch wel prettig is. Eerder dit jaar heb ik voor mijn schoonouders al eens proefgereden in een Volvo V40 en ik was toen positief verrast door het kwaliteitsgevoel. Bij mijn zoektocht zie ik dat model ook regelijkmatig voorbij komen en ik ben er nog steeds wel fan van (en vrouwlief ook trouwens) Voor mijn budget kom ik dan al gauw uit bij de 2.0 D2

Op dit moment rij ik een 1.3 met iets van 85 PK, dus er zit vooruitgang in ;)

Dubbele uitlaat + spoilers is natuurlijk wat over-the-top bij een een 120pk diesel, maar ik vind de R-Design een mooie uitstraling hebben. Daarnaast zijn de zwarte hemel en alcantara(achtige) bekleding een fijne bijkomstigheid. Dus als het een V40 wordt, dan een R-Design.

Binnenkort bij een groter auto bedrijf ook eens in wat andere merken/modellen proefzitten en vergelijken.
Heel verhaal, maar toch wel weer leuk om na 6 jaar weer serieus naar een andere auto te kunnen kijken. Wordt vervolgd!

Schommelende temperatuurmeters zijn heel normaal bij deze auto's. Ze zijn niet gedempt, zoals bij veel andere auto's wel het geval is. Daar staan de meters weliswaar op 90 graden, de koelvloeistoftemperatuur fluctueert. Om jou niet bang te maken blijft ie binnen een bepaalde range op 90 graden staan. Zolang ie niet ver onder de 80 (provinciale wegen) of boven de 100 graden (bij stilstand) uitkomt is er niets aan de hand.

Een KVS temperatuur die een beetje schommelt betekend maar één ding; de sensoren werken.

Bedankt voor de info! Maar de ene keer schommelt ie wel tussen 80 en 100 en een volgende keer stabiel op 90.
Dus vandaar dat we aan de temperatuursensor dachten.
In elk geval niks spannend verwachten we.
Maar ach; de 206 doet het verder prima, dus heeft geen haast om het eens door te meten.

Komend weekend met vrouwlief op pad om auto's te kijken en vergelijken. In de buurt zit een wat grotere autohandelaar die allerlei modellen heeft staan: Leon, Astra, Golf, Mégane, 308, V40. Dus kunnen we mooi wat vergelijk maken tussen uitstraling, zitpositie en binnenruimte.

Omdat de V40 nu nog op nummer 1 staat, hebben we daarvan al wel even gekeken wat de wensen zouden zijn.
V40 R-Design met xenon en stoelverwarming. Trekhaak, achteruitrijcamera en voorruitverwarming zijn mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk.
Max. km-stand rond de 130.000 km, mag eventueel rond de 140.000km als de prijs interessanter is en de distributieriem vervangen.

Favoriete kleuren (foto's zijn van een autobedrijf met een groot aanbod V40, bedrijf zit alleen veel te ver weg; ik zoek uiteindelijk in het aanbod wat dichter in de buurt):
80386665

82183879

82464535

Als je niet van vaak tanken houdt: er zijn V40's met een 40-liter tank en er zijn er met de optionele 62-liter tank. Hoewel het een zuinige auto is (dus met 40 liter kom je al een heel eind), kan het zijn dat je toch liever de 62-literversie hebt.

@ Bart: Kleurtje heeft absoluut de voorkeur, maar aanbod is wat beperkt, vooral omdat we het budget wel scherp hebben staan ;) Kan dus zijn dat we ergens compromissen moeten sluiten. Velgen zelfde verhaal: meeste V40 R-design zijn met deze velgen geleverd (16 inch) zal iets met bijtellingspercentage te maken hebben gehad gok ik. Maar gelukkig is een ander setje velgen gauw een keer te regelen. Smoelt gelijk anders:

0-2570d8e1-e9a7-4be3-a3d1-0fcc741146b5.jpg

@ Tydelyck: goede tip! Van veel kanten krijg ik nu nuttige info en tips over de V40; erg prettig want ik hou er van om voorbereid op pad te gaan.
En 62 liter aan brandstof is natuurlijk wel érg prettig.

Die velgen zijn inderdaad een uitstoot en daarmee BPM verhaaltje. Maar natuurlijk simpel zat te vervangen, stoelverwarming is wat lastiger te retro-fitten.

Ik had jaren geleden een D4 in de lease.

hncyx14btpl1.jpg

1pzy0dabt549.jpg

De kleur Power Blue is nog steeds een van mijn favorieten. Die was toen nog maar net leverbaar en juist niet op de R-line. Mijn V40 was een Momentum... Een luxe uitvoering dus. Hij was in 2014 vrijwel exact zo duur als de minimaal net zo luxe uitgeruste 2019 Hyundai Ioniq EV die ik nu heb.
De D4 is dezelfde motor in de basis als de 2.0 D2.. alleen zit er 1 turbo minder op de D2. De horror verhalen die er zijn geweest over EGR heb ik nooit meegemaakt (Ik heb zelf 120.000km gereden ermee in 1,5 jaar en daarna heeft een oud-collega doorgereden tot aan de 2ton) en diegene die wel problemen hadden zijn inmiddels al gemodificeerd.

Er zijn heel veel verschillende infotainment systemen gemonteerd geweest in de V40, alleen zien ze er op het eerste oog identiek uit en heten ze allemaal Sensus. Ik had Sensus Connect en dat is volgens mij het systeem wat er toen heel lang is toegepast. Misschien wel tot aan het einde van de V40 productie. In ieder geval is dat het enige waar een probleem mee is geweest. Als je via je telefoon internet verbinding maakt met Sensus Connect heb je wat handige features, waaronder internet radio enzo. Voor die tijd erg modern en goed werkend. Alleen werkte dat bij mijn auto niet. Wat bleek; er was een serie auto's geproduceerd die niet aangemeld waren in die database en daardoor werkte de apps niet. Aangezien niet alle klanten die apps gebruikte kwam het probleem meestal niet aan het licht. Ofwel; zit dat erop en hecht je eraan dan zou ik dat zeker even testen en me erin verdiepen.

Ik was verder erg tevreden over de V40. De achteras demping was mijn enige kritiek; die mocht wel iets zachter. Maar dat is erg persoonlijk. De R-line heeft natuurlijk een iets harder en lager onderstel dan de standaard versies. Als je echt voor comfort gaat is de V40 CrossCountry nog wel een aanrader. Die heb ik vaak in Zweden als huurauto gehad en is nagenoeg identiek maar net iets hoger op de poten en net wat zachter geveerd. In Nederland alleen nauwelijks geleverd.
De stoelverwarming, meedraaiende Xenon lampen en de elektrische voorruitverwarming zaten volgens mij allemaal in een winterpakket en dat kon ik erg waarderen.

Qua interieur; de R-line had maar een versie eigenlijk met heel veel zwart. Die beviel mij niet zo. De Momentum bood veel keuze met ook veel meer lichte kleuren. Ik dacht dat je de stoel en deurbekleding licht kon krijgen, het kunststof van de deuren en onderkant dashboard licht (die versie had ik) of zowel de stoelen, deurbekleding en kunststof allemaal licht. Dat het interieur van de Ioniq ook veel zwart heeft is voor mij een van de mindere punten; daarin beviel de V40 mij beter.

wat een mooi exemplaar engineer2 :D Ben normaal niet zo van het hout maar ergens voelt het hier mooi warm aan icm de rest.

En vind een V40 sowieso een goed aanbod in prijs / kwaliteit. Ja voor de ruimte hoef je hem niet te kopen maar met het grote aanbod van nu is er vast een mooi exemplaar te vinden.

@ 406: Ik hoorde dat verhaal ook dat het een combinatiepakket was van xenon, stoelverwarming en voorruitverwarming. Prima combinatie (y)

@ Engineer: Bedankt voor je uitgebreide post! Leuk om je overwegingen van destijds te lezen.
Qua R-Line en veel zwart klopt helemaal: de meeste exemplaren hebben de zwarte alcantara (look?) bekleding en natuurlijk de zwarte hemel als standaard. Ik vind dat persoonlijk juist wel erg fraai.
Maar het interieur wat jij in de V40 had is wel erg gaaf: mooie combinatie van licht en donker, kom je niet vaak tegen trouwens. ACC + D4 binnen mijn budget is helemaal een uitdaging ;)
Er zijn met elk motortype wel wat bekende problemen geweest maar wat ik het meest lees is dat ik de 1.6 gewoon links moet laten liggen. Dus minimaal voor een 2.0 D2 moet gaan; daar ligt dan ook mijn focus. Bij een auto weet je nooit wat je koopt, problemen kunnen er altijd ontstaan.

Ik ben nu gewend om de navigatie van mijn telefoon te gebruiken en muziek af te spelen via een aux-kabeltje (blue & me gebruik ik dus niet eens) dus wat dat betreft leef ik nog redelijk ouderwets op infotainmentgebied in de auto ;) Alles is dus vooruitgang haha

AsconaGT zei:
wat een mooi exemplaar engineer2 :D Ben normaal niet zo van het hout maar ergens voelt het hier mooi warm aan icm de rest.

En vind een V40 sowieso een goed aanbod in prijs / kwaliteit. Ja voor de ruimte hoef je hem niet te kopen maar met het grote aanbod van nu is er vast een mooi exemplaar te vinden.

Ja dat hout is lang niet altijd mooi maar bij de V40 stond het echt heel erg goed zo. Volgens mij vrij zeldzaam. Gezien de vele uren die ik in de auto zat wilde ik wel iets wat erg mooi was om naar te kijken.

Sanoma zei:
@ 406: Ik hoorde dat verhaal ook dat het een combinatiepakket was van xenon, stoelverwarming en voorruitverwarming. Prima combinatie (y)

@ Engineer: Bedankt voor je uitgebreide post! Leuk om je overwegingen van destijds te lezen.
Qua R-Line en veel zwart klopt helemaal: de meeste exemplaren hebben de zwarte alcantara (look?) bekleding en natuurlijk de zwarte hemel als standaard. Ik vind dat persoonlijk juist wel erg fraai.
Maar het interieur wat jij in de V40 had is wel erg gaaf: mooie combinatie van licht en donker, kom je niet vaak tegen trouwens. ACC + D4 binnen mijn budget is helemaal een uitdaging ;)
Er zijn met elk motortype wel wat bekende problemen geweest maar wat ik het meest lees is dat ik de 1.6 gewoon links moet laten liggen. Dus minimaal voor een 2.0 D2 moet gaan; daar ligt dan ook mijn focus. Bij een auto weet je nooit wat je koopt, problemen kunnen er altijd ontstaan.

Ik ben nu gewend om de navigatie van mijn telefoon te gebruiken en muziek af te spelen via een aux-kabeltje (blue & me gebruik ik dus niet eens) dus wat dat betreft leef ik nog redelijk ouderwets op infotainmentgebied in de auto ;) Alles is dus vooruitgang haha

Klopt. Het was een vrij unieke configuratie. En dat vooral om dat ik de R-line niet wilde zoals de rest van Nederland wel. ACC (hele fijne optie ook) en alle andere rijassistenten had ik bewust voor gekozen. De D4 alleen niet. Ik had zo'n 1.6 D2 besteld maar dan dus juist heel dik en luxe uitgerust. Toen hield het leasebudget wel op. Bij aflevering bleek er een fout gemaakt te zijn door de dealer want die had een D4 besteld. Aflevering was 29 December als ik het me goed herinner terwijl de gunstige bijtelling van zowel 1.6 D2 als D4 zou aflopen per 1 Januari en er was natuurlijk nergens in Nederland een vergelijkbare configuratie te vinden.... Dus zo kreeg ik een D4 mee voor de prijs van een D2.
Overigens had forummer Gewoon Dirk ook ooit een V40; Een 1.6 D2 volgens mij als Momentum en ook deze interieur kleur opzet.

Ergens was het wel erg jammer dat ik de V40 terug moest geven toen ik van baan wisselde. Was echt een top auto. Ik ben een keer op Woensdag via de kanaal tunnel naar Engeland gereden. Na een hele dag meeting op Vrijdag weer terug. Op Maandag naar Luxemburg, daarvandaan op Woensdag door naar midden-Frankrijk, en van daar weer op Vrijdag naar huis. En ook had de firma een tijd een kantoor in Luxemburg en daar reed ik vaak in 1 dag voor heen en weer. Stuttgart, Neurenberg, Hamburg en Leipzig ook regelmatig geweest in die tijd. Met de V40 was dat echt geen straf.
Tegenwoordig met mijn eigen firma zit ik meer verder weg en ben je er scherper op dat je uren nuttig besteed. Dus nu is het meer vliegen en dan een huurauto of een taxi.

Ja dat hout is lang niet altijd mooi maar bij de V40 stond het echt heel erg goed zo. Volgens mij vrij zeldzaam. Gezien de vele uren die ik in de auto zat wilde ik wel iets wat erg mooi was om naar te kijken.
Ik ben het nog niet tegen gekomen tot nu toe; ik kijk namelijk ook wel naar andere uitvoeringen (mits er xenon op zit) en ik kom allerlei kleurcombinaties tegen, maar geen hout.

Ik had zo'n 1.6 D2 besteld maar dan dus juist heel dik en luxe uitgerust. Toen hield het leasebudget wel op. Bij aflevering bleek er een fout gemaakt te zijn door de dealer want die had een D4 besteld.
Dat is wel een heel flink verschil :D Als de dealer zo'n fout maakt dan is dat nog een keer te overzien; het zou maar andersom zijn geweest... dan baal je!

Met de V40 was dat echt geen straf.
Tegenwoordig met mijn eigen firma zit ik meer verder weg en ben je er scherper op dat je uren nuttig besteed. Dus nu is het meer vliegen en dan een huurauto of een taxi.
Kan ik me voorstellen! In die positie zit ik niet; gewoon in loondienst, dus ik maak mijn woon-werk kilometers + alle andere kilometers met een totaal van 20.000 per jaar.
Dat wil natuurlijk prima in een Punto, maar een slag grotere auto is natuurlijk nog prettiger. Met een V40 ga ik er dan natuurlijk nog een extra stap op vooruit ;)

Een 1.6 D2 volgens mij als Momentum en ook deze interieur kleur opzet.
Ik zie regelmatig een mooie 1.6 voorbij komen, maar toch ben ik daar wat huiverig voor. Prijsstelling is wel interessant.

Afgelopen weekend even een rondje auto's gedaan.
Afgevallen: 308 (interieur), Golf (looks), Octavia (looks)

Opties: V40, Astra K, Leon, Mégane, Focus

Bij de plaatselijke opeldealer kreeg ik nog 2500 euro voor mijn auto maar hadden ze helaas niet echt interessante occasions. Sowieso geen diesels; 'lastige handel'.
We kregen wel de sleutels in de handen van station met een 3 cilinder benzine met 105 pk, dus wel even aan de auto kunnen proeven.
Pluspunten; Fijne stoelen, strak interieur en het voelt niet als een grotere auto.
Minpunten; 3 cilinder komt laat op gang, maar als ie eenmaal op gang is, gaat het lekker. Veel aanbod van station, maar we vinden de hatchback veel mooier.
Kwaliteitsgevoel wel een stapje onder een V40. De verkoper zei ook dat hij de V40 bovenaan het lijstje zou zetten :D maar dat een Astra wel veel waar voor zn geld biedt.

Ook nog in de V40 gezeten en in vergelijking met de Astra voelt het allemaal wat degelijker en luxer. Zwarte dakhemel is tof maar het is allemaal wel een slag kleiner. Voelt erg knus in de v40 (in positieve en negatieve zin)
Helaas niet gereden nog maar we hebben een iets duidelijker beeld nu.

Lastig punt is wel dat ik nu echt wel graag een auto met extra luxe wil en dat het budget dan net op het randje is.
Voordeel is dat een diesel voor mij nog uit kan met 20.000 km op jaarbasis. In benzine is er helemaal weinig keuze...

Al met al zetten we voorlopig de V40 bovenaan en gaan we eerst op zoek naar een interessante occasion om mee te rijden/testen. Mocht dat tegenvallen dan gaan we door met de Astra.

406c zei:
Is de BMW 1-serie reeds de revue gepasseerd?
Vrouwlief vond dat een 'ontzettend lelijke' auto. Maar dat ging toen over het oudere model; misschien dat het nieuwere model haar wel kan bekoren.
Alleen daarin is de spoeling wel erg dun...

Sanoma zei:
406c zei:
Is de BMW 1-serie reeds de revue gepasseerd?
Vrouwlief vond dat een 'ontzettend lelijke' auto. Maar dat ging toen over het oudere model; misschien dat het nieuwere model haar wel kan bekoren.
Alleen daarin is de spoeling wel erg dun...

En qua BMW motoren in de 1-serie is er een hoop aan probleemgevallen. Kijk Zadelsnuiver zijn topic maar eens na toen hij voor de keuze van een 1-serie stond.

Van die problemen was ik eigenlijk zo niet op de hoogte. Nu moet ik zeggen dat ik me recent meer verdiept heb in de 2.0 diesel van Volvo ;)

Misschien uit onverwachte hoek maar een Nissan Pulsar (zeker met 1.6 DIG-T) is een hele fijne en zuinige auto met veel ruimte. En het fijne is dat die dingen verschrikkelijk hard zijn afgeschreven. Een auto van 4 jaar oud met een nieuwwaarde van 32000 koop je nu voor 12.000. Misschien een proefritje waard? En mocht je toch willen dieselen dan is er de 1.5 DCI die wellicht nog harder is afgeschreven dan de benzine...

Zo'n V40 heeft anders zeker ook mijn voorkeur, blijft een hele fraaie auto en van binnen van meer Premium dan de andere merken in je lijstje. Plaats twee zou een Megane zijn voor mij puur vanwege z'n looks.

Veel plezier en succes met de zoektocht.

Bedankt! (y)
Pulsar heeft heel kort op het lijstje gestaan: maar mijn vrouw vond het geen mooie auto. Zowel van buiten als van binnen niet.
Ik vind het van buiten wel een knappe auto, maar van binnen ook wat matig. Toch iets te plastic...

Als de vrouw het er niet mee eens bent dan is het al snel klaar, dat snap ik:D Snap je punt wel betreffende kwaliteitsgevoel in het interieur, veel harde kunststoffen inderdaad.

Persoonlijk vind ik zo'n Pulsar niet verkeerd qua looks. En heb zo gauw niet meegekregen wat het budget is en of ze al genoemd zijn, maar misschien zijn dit een paar leuke V40-opties...
Ongeveer 9000 toe en ik verwacht dat ik zo'n 2000 terugkrijg voor mijn Punto. Dus max vraagprijs 11.000 euro :)
Voorkeur voor een R-design met stoelverwarming en xenon.

Kilometerstand mag 140.000 zijn maar dan moet de distributieriem ed wel vervangen zijn; minder kilometers is beter.
Mogelijke kleuren: blauw/rood/zwart

Ik denk dat ik de meeste te koop staande V40's inmiddels al wel ken :D

R-Design is trouwens puur vanwege de achterkant die zonder R-design over het algemeen wat saai is.
Maar ik zag deze ook voorbij komen en die achterkant is ook zeer acceptabel ;)
$_86.JPG

Zelf vind ik de combinatie donkerblauw met zwarte accenten op de achterklep altijd wel lelijk... :) Vandaar dat mijn keuze Rebel Blue zou zijn. Lekker knalkleurtje. :cool:

Dat donkerblauw is juist weer onze favoriet, maar (volgens mij) alleen geleverd op de OceanRace edities. Die zien er aan de achterkant wat suf uit maar bovenstaande versie heeft blijkbaar een deels mee gespoten diffusor en 2 uitlaatpijpen; ziet er net even wat toffer uit.

Rebel Blue is erg gaaf, maar nog moeilijker te vinden...

Per ongeluk mijn post met suggesties compleet verwijderd, maar dan blijft uit dat rijtje deze over... :) Misschien nog iets van de prijs af, maar dan heb je wel wat. :cool:

1280x960.jpg

Haha, ik zie het!
Helaas heeft deze dan weer geen xenon...en dat is toch wel een must (voor de looks). Als ik zoveel geld uitgeef, wil ik ook wel dat alle wensen worden afgevinkt :D

Sanoma zei:
Vrouwlief vond dat een 'ontzettend lelijke' auto.
Sanoma zei:
maar mijn vrouw vond het geen mooie auto.
Sanoma zei:
en dat is toch wel een must (voor de looks).
Als het om de looks gaat...
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/giulietta/2-0-jtdm-150pk-sprint-navigatie-bose-clima-cruise-actie-34135025/details.html en dan ook nog eens 150pk, mooie bekleding en 1 vorige eigenaar.

Ja, die ken ik! Liet Jay ook zien voordat hij zijn post per ongeluk verwijderde :)
Ziet er op de foto's zeer netjes uit, maar als ik dan zie staan 'zo meeneemprijzen, handelsprijzen' dan word ik altijd wat minder gelukkig.
De genoemde prijs is namelijk heel marktconform, dus dan valt het me wat tegen dat het een 'scherpe prijs' is.
Vooral als ik in de reviews lees dat je geen normale inruilwaarde op de auto moet verwachten: weet ik niet of ik zin heb om daarvoor naar Lelystad te rijden.

[www.autowereld.nl] en dan ook nog eens 150pk, mooie bekleding en 1 vorige eigenaar.
Ja, erg mooi! Hoe zit het met de betrouwbaarheid?

Nog even een lijstje met de V40's die in mijn marktplaatsfavorieten staan
Nr 1. Goede prijs en kilometerstand, luxe uitrusting, bijzondere kleur en import
Nr 2. Rood, D3!, Goede km-stand, wat aan de dure kant
Nr 3. Rood, goede km-stand, mooie velgen, wat aan de dure kant
Nr 4. Blauw, ocean race met aangepast kontje, km-stand wat hoog, redelijk geprijsd
Nr 5. Blauw, ocean race met r-design kontje, km-stand prima, prijs wat te hoog
Nr 6. Blauw, prima prijs/kilometerstand verhouding, klein autobedrijfje, laatste 2 beurten zijn daar uitgevoerd. Of in elk geval door dat bedrijf ingevuld. Risico?

Jammer dat ze allen zo'n donker interieur hebben. De V40 is ook met prachtige lichte lederen interieurs geleverd. Geeft mijns inziens zoveel meerwaarde elke keer dat je d'r in zit.

@TL; Oeps! :D

@casper: Klopt, de OceanRace zie je bijvoorbeeld ook met een beige interieur. Maar ik heb er nu een paar voorbij zien komen en dan vond ik het leer enigszins smoezelig/viezig overkomen.
Daarom staan ze niet tussen favorieten.

Zijn stuk voor stuk goede uitvoeringen zo te zien. (y)
Puur op looks, opties etc. ga ik voor Nr. 1 of Nr. 4.
( lijkt me dat velgen van Nr. 4 niet origineel zijn, nog nooit gezien in ieder geval, zijn wel mooi! )
Heb niks met rood, dus die vallen voor mij persoonlijk al af.

Ik vind nummer 1 vooral erg mooi omdat ie zo afwijkt: de kleur zou ik wel even in het echie moeten zien want oudroze zou mij wat té zijn...
Velgen van nummer 4 heb ik een keer vaker gezien op een V40 tijdens mijn zoektocht en vind ik ook prachtig.

We waren van plan om in de buurt te kijken, maar dat blijkt lastig; misschien toch maar een 'roadtrip' naar wat exemplaren ;)

Sanoma zei:
@TL; Oeps! :D

@casper: Klopt, de OceanRace zie je bijvoorbeeld ook met een beige interieur. Maar ik heb er nu een paar voorbij zien komen en dan vond ik het leer enigszins smoezelig/viezig overkomen.
Daarom staan ze niet tussen favorieten.

Ook Momentums hoor! ( de mijne uit 2012 met 150k km: Caspian blue en blond leer )

0UYkdDFl33ySYabGefUG2Inh.jpg

Ziet er op de foto's zeer netjes uit, maar als ik dan zie staan 'zo meeneemprijzen, handelsprijzen' dan word ik altijd wat minder gelukkig.
De genoemde prijs is namelijk heel marktconform, dus dan valt het me wat tegen dat het een 'scherpe prijs' is.
Vooral als ik in de reviews lees dat je geen normale inruilwaarde op de auto moet verwachten: weet ik niet of ik zin heb om daarvoor naar Lelystad te rijden.

Ik had hier ook bijna een Benz gekocht. Ik kreeg juist een heel nette inruilprijs terug voor mijn auto. Prijs is inderdaad wel redelijk vast. Het is een bedrijf die in een grote batch ex leaseuato's op koopt en door schuift naar de markt en ook groot deel naar de export. Hoeft natuurlijk helemaal niet slechte te zijn, maar uiteraard een andere beleving / gevoel dan bij een garage in het dorp. ;) Ben er uiteindelijk nooit geweest, dus geen idee hoe het daad daadwerkelijk is.

Ook Momentums hoor! ( de mijne uit 2012 met 150k km: Caspian blue en blond leer )
Prachtig! Mocht ik er 1 tegenkomen waarbij het leer nog in zo'n nette/schone staat is, dan zou ik er geen moeite mee hebben ;)

Maar meestal zie ik ze zo:
volvo-v40-2-0-d4-momentum-business-xenon-led-navigatie-airco-ecc.jpg

Hoeft natuurlijk helemaal niet slechte te zijn, maar uiteraard een andere beleving / gevoel dan bij een garage in het dorp. winking smiley Ben er uiteindelijk nooit geweest, dus geen idee hoe het daad daadwerkelijk is.
Ik ken mensen die er een auto hebben gekocht en die waren niet ontevreden. Maar als ik dan een beetje zie dat ze zichzelf als goedkoop aanprijzen en inruil tegen handelsprijzen, dan vind ik het wat minder interessant als de betreffende auto 'normaal geprijsd' op de site staat ;) Maar kan zo zijn dat ik er een keer langs rij.
Recensies op Google zijn prima, dat heb ik bij van die grote handelaren wel heel anders gezien.

Wat nog wel geinig is: zie dat er bij een Volvo-dealer een V40 te koop komt maar nog geen afbeeldingen. Dus ik check het kenteken, zie ik als eerste resultaat bij Afbeeldingen:
m1oycoeb9laa_800.jpg

Gaat om deze test

Mooi dat je in ieder geval een lijstje kunt samenstellen. Ben ik wel wat jaloers op...:)

Ik vind nummer vier het fraaist!

Weet dat het lastig is maar zou inderdaad de voorkeur leggen bij een wat lichter interieur. Dat donkere maakt de V40 optisch nog krapper.

Nummer 3 kan je al wegstrepen. Die is gereserveerd.

Terug
Bovenaan