Sanoma: V40 + Swift + SLK > welkom Clubman!

Ja dat klopt :D
Best tof eigenlijk: zullen we er dan maar gewoon 1 topic van maken? :p

Omdat alle plaatjes het een beetje slecht doen, hier nog even een fotootje van de Punto:
IMG_20150501_163232.jpg

(bij gebrek aan beter ;))

Zoektocht Twingo:
Twingo bekeken en relatief goed bevonden. Prijs exact het budget, echter kwam er nog € 250,- bij voor het vervangen van de distributieriem/waterpomp. Dus toen was het boven budget: daarom besloten om nog even verder te kijken. Eventueel komend weekend kijken bij deze.

Gisteren de betreffende auto bekeken: deukjes, krasjes, geen stofzuiger doorheen geweest maar geen roestplekjes!
Maar de onderhoudsboekjes waren maar tot 32.000 km ingevuld en nergens werd duidelijk hoe de staat van de riem was: 'dit model heeft een ketting'... ik dacht dat ze vanaf 1997/1998 alleen nog met riem geleverd weren?

Nouja: op naar de volgende! Weer 2 op het oog... dus we zoeken nog even verder :)

Of de Twingo's een riem of ketting hebben is (naast uiteraard aan de motorcode) te zien aan de cilinderinhoud.
De oude motoren (motorcode met een C) hebben een ketting en een cilinderinhoud van 1239 cc. De nieuwere motoren met een riem hebben 1149 cc en motorcode D7F.
Omslagjaar is 1997/1998 geweest.

Degene waar je bent gaan kijken heeft volgens kenteken 1149cc en dus een distririem (y)
Geldt ook voor de andere twee die nu op je lijstje staan :)

En de riem moet om de 5 jaar. Die van ons moet ook voor juni dit jaar, dus de riem ligt al klaar...

@ Wouzzie: exact wat ik dacht... die verkoper wist dus niet eens wat ie aan het verkopen was. Jammer zoiets, we kregen er al een raar gevoel bij.

We gaan morgenavond bij de eerste van de twee kijken: particulier.
Volgens de eigenaar altijd netjes onderhoud gehad en de riem + waterpomp bij 129.000 vervangen.

Ik heb gemaild of er nog aandachtspunten waren: bediening stoel werkt nauwelijks/slecht. We zullen zien!

Die tweede ziet er ook netjes uit!

Check bij de distributieriem ook even wanneer ie vervangen is (moet om de 5 jaar).

Nou zie ik in de titel Ka? staan.. Bedoel je daarmee de Ford Ka?

Mocht het een kaatje worden, heb ik gratisj voor je een afdekzeil die de hele auto kan beschermen tegen negatieve invloeden tijdens het stil staan...

Moet je wel bij me op de koffie! :T

@ Barri: Yes, ben ik van op de hoogte :)

@ Fer: Klopt! Mocht deze Twingo niks worden, dan verbreden we onze zoektocht met een Ka ;) Want vrouwlief vond dat ook een mooie auto.
En een bakkie koffie is nooit een probleem hehe!

Ondanks de hogere km-stand zou ik voor die eerste gaan :)
Die is goedkoper (de eerste heeft nog € 395,- afleverkosten erbij), jonger, is luxer uitgerust, én heeft de 16-klepper als motor. Vooral dat laatste zou mij over de streep trekken, vrouwlief komt daarmee nog een stuk soepeler door het verkeer heen!
Daarnaast vind ik het interieur van die 2e echt verschrikkelijk, maar dat is uiteraard volledig persoonlijk :LOL:

Sanoma zei:
@ Barri: Yes, ben ik van op de hoogte :)

@ Fer: Klopt! Mocht deze Twingo niks worden, dan verbreden we onze zoektocht met een Ka ;) Want vrouwlief vond dat ook een mooie auto.
En een bakkie koffie is nooit een probleem hehe!

Let bij de Ka'tjes nog beter op roest!
Als je aan de buitenkant bij de tankdop een roestplekje ziet dan kun je ze 9 van de 10 keer gelijk laten staan, onderhuids zijn ze dan helemaal rot en niet meer APK waardig.

Verder voor het geld wel prima wagentjes (y)

@ Wouzzie: Precies mijn gedachten! Die van de particulier vind ik qua totaalplaatje een stuk aantrekkelijker. Nadeel is wel dat er problemen waren met de stoelverstelling... even kijken hoe ernstig dat is. Maar goed: dan moet er nog wat van de prijs af ;)

@ Richard: Dat roestprobleem van de Ka's is bekend! Daarom eerst nog een Twingo bekijken... maar daarvan is het nieuwe aanbod niet zo groots. Dus dan het zoekveld maar wat groter maken.

Gisteravond was het zover: bezichtiging van de Twingo!

Zag er van een afstandje goed uit: lekker opvallend kleurtje, bumpers in kleur. Kennis gemaakt met de huidige eigenaren en die vertelden dat ze inmiddels een grote Amerikaanse 'Van' hadden gekocht en de Twingo was overbodig geworden.
Enkele jaren geleden hadden ze al een (prachtige) Amerikaan gehad, maar door de Weekers-plannen moest ie weg... als 'tussen-auto' een Twingo gekocht: lekker goedkoop in alle lasten en konden ze op zoek naar een fatsoenlijke opvolger voor de Amerikaan.

Auto is bij de dealer in onderhoud geweest en de distributie was 2 jaar geleden vervangen.
Van buiten erg netjes met nauwelijks krassen: op 1 plek had een kat klemgezeten en met z'n klauwen wat krassen getrokken. En 1 heel klein roestplekje: steenslag leek het wel.

Interieur was netjes, allen de 'klapfunctie' van de bestuurdersstoel werkte niet. Jammer maar voor ons niet echt van belang. Proefrit was ook prima: kwamen geen bijzonderheden aan bod.

Al met al een betere indruk dan de andere bekeken Twingo's en ook qua prijs een stuk interessanter. Nog even kort over de prijs gekletst en daarna de knoop doorgehakt: vrijdag halen we de Twingo op!

De Starlet staat inmiddels op Marktplaats, te wachten op een nieuwe eigenaar :)

Plaatje bij het praatje:
IMG_20150512_201400.jpg

(met rechts-achter op de foto de reden van de verkoop)

En nog even de andere auto uit het wagenpark:
IMG_20150501_163232.jpg

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! (y)
Lijkt me een waardige opvolger van de Starlet! En met dit weer is dat schuifdakje natuurlijk heerlijk :)
Het is jammer dat ik geen plek heb, anders had ik de Starlet graag van je overgenomen. Mijn ouders hadden zo'n zelfde, alleen dan in het rood en met een handbak. Als kleuter heel wat uren op de achterbank doorgebracht haha. Ik hoop dus dat ie (opnieuw) goed terecht komt ;)

Was het maar zo Boppie! Op dit moment de keuze tussen een Punto, Twingo en Starlet ;) Misschien dat ik nog wel een keer in de Porsche mag rijden, maar dat is niet aan mij helaas :)

@ Wouzzie: Thanks! Schuifdakje is inderdaad fantastisch: Gisteren even uitgetest en het geeft een cabriogevoel, heerlijk (y)
Starlet gaat hopelijk naar een liefhebber: iemand die een beetje handig is en het wagentje een goed huis geeft. We hebben al een heel aantal export-aanbiedingen gehad, maar die slaan we in eerste instantie af. Kunnen we 'm echt niet 'gewoon' verkopen, dan gaat ie weg voor de export ;)

Binnenkort gaat de Twingo even langs de plaatselijke garage voor een check-up om te kijken of de auto zo goed is onderhouden als ons is beloofd :)

Er zijn nogal wat foto's verdwenen, ik zou zeggen: spendeer je zondagmiddag in een fotoupdate. :T

Alle gekheid op een stokje: ik ben wel benieuwd naar je Starlet, ik kan zo snel geen foto vinden?

Fraaie Twingo trouwens, die ziet er nog steeds fris uit.

Haha, er moet zeker nog even een keer een foto-update komen... onlangs Facebook en Picasaweb opgeschoond en toen zijn er ook wat foto's verdwenen.

Even wat foto's van Marktplaats:
$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

O da's best een leuke Starlet! Op de een of andere manier stelde ik me er een wat grauw, triestig autootje bij voor. Als ik ze nog zie, zijn ze meestal wit en slecht onderhouden, dit maakt wel echt een verschil.
Wel valt het kleurverschil (mij) nogal op? Tussen de bestuurdersdeur en de carrosserie. Ik ben ook wat verwonderd dat die auto zo veel benzine verbruikt, ik dacht dat die lichte, oudere auto's doorgaans vrij zuinig waren, niet per se dus.

Hopen dat-ie niet naar Afrika verdwijnt... sad smiley
Ik heb het ook liever niet... maarja: als ie niet verkocht wordt voor Binnenlands behoud, dan gaat ie weg voor de Export. Hij kan hier niet eeuwig blijven staan. Slopen kan anders ook nog.

@ Magistrat: het kleurtje doet veel hoor! Deze is inderdaad nog vrij netjes: natuurlijk wel roestplekken rondom, dus niet in topconditie maar dat kun je ook bijna niet verwachten van zo'n autootje.
Achterkant is inderdaad verkleurd: dat komt omdat ie (blijkbaar) een keer over is gespoten in een 'ongeveer dezelfde kleur'.

Deze is niet ontzettend zuinig: over het algemeen 1 op 10/12 af en toe 1 op 8. Kan komen door de afstelling van de motor natuurlijk... maar daar heb ik weinig verstand van ;)

De Twingo laat nu al van zich spreken. Gisteravond belt S.: hoe gaat de tankdop eigenlijk los?
Tja, gewoon: sleutel erin, ontgrendelen en eruit halen.
De sleutel past niet!
Dat moet; hoe hebben de vorige eigenaren anders getankt?
Past echt niet, ik kom naar huis.

Dus eenmaal thuis heb ik ook een poging gewaagd die op niets uitliep: sleutel past écht níet.

Vorige eigenaar een mailtje gestuurd en wat blijkt? Ze hadden een aparte sleutel daarvoor: 1 aan de sleutelbos, 1 in de keukenla.
Heel netjes alle documenten + spullen op een stapel gelegd maar die 2 sleutels helemaal vergeten.

Dus die sleutels worden vandaag opgestuurd zodat we woensdag weer kunnen tanken.

Tot die tijd nog maar even met de Starlet rondtouren :)

@ Punto: doet het nog steeds prima. Staat alleen nu weer een bij de garage omdat ik de scharnieren van de achterdeur af en toe nogal vind kraken. Daarnaast werken de knopjes rechts naast het stuurwiel niet meer (sinds het vorige garage bezoek) en vind ik 'm rond de 60 km/h in z'n 5 nogal onrustig (bokken/horten/stoten) terwijl de schakelindicator toch echt aangeeft dat ik moet opschakelen.
Ohja: en het Start/Stop systeem is 8 vd 10 keer 'niet beschikbaar'. Nu weet ik dat de werking van veel factoren afhankelijk is, maar het werkt op geheel willekeurige momenten niet... en als het erop zit, moet het werken.

Er zit nog 1 maand garantie op, dus dan breng ik 'm nog maar even weer weg.

Maar zoals al geschreven: echt een ontzettend fijne auto. Ook lange afstanden zonder enkele moeite... ben er blij mee (y)

60 in z'n 5? Die van mij geeft pas bij 70 aan dat ie naar z'n 5 kan. Bij 50 geeft ie aan dat ie naar z'n 4 moet. Wel even wennen, want bij de Golf reed ik altijd in een hogere versnelling (50 in 5 bijvoorbeeld).
Start/stop is bij mij telkens niet beschikbaar bij achteruitrijden...
De mening dat het een fijne auto is deel ik met je! (y)

Mooi verhaal van de tankdop van die Twingo :D :D

Heb jij ook dat bij lagere toerentallen, de motor wat gaat bokken/stoten? De Astra had dat namelijk helemaal niet zo erg: wel ietsjes en merkte je dat je moest terugschakelen maar bij de Punto is het behoorlijk krachtig/heftig.

Even gas los en dan weer gas geven helpt bij de Punto ook trouwens...

Start/Stop: was het maar alleen bij het achteruitrijden. Bij mij is het regelmatig als ik stilsta: motor is allang warm, de ECC blaast niet volop, buitentemperatuur is normaal, genoeg diesel in de tank, etc
En toch de melding 'niet beschikbaar'. Vrij irritant... niet dat ik er vaak gebruik van zou maken, maar toch...

Ik herken het bokken van de Punto 1.2 benzine van m'n zusje.

Mijn Punto houdt ook niet van lage toerentallen, dat valt me wel op. Altijd wel boven de 1300 toeren houden eigenlijk, dus wat sneller terugschakelen.
Vreemd van het start/stop systeem zeg!

Punto is terug van de garage:
Ze hebben even een slangetje gefixt waar koelvloeistof uit lekte.
Er was wat resonantie bij de 1500 toeren, kwam door een stangetje wat meetrilde: hebben ze vast gezet.
Start/Stop hadden ze geen flauw idee wat het kon zijn.
Niet werkende knopjes; vorige keer was de auto uitgelezen en moest er een stekker losgehaald worden, deze hadden ze blijkbaar niet goed genoeg teruggeduwd 'tot de klik'. Nu werkt het weer prima.

Prima, uitstekende, vriendelijke service van de garage tot nu toe trouwens (y)

Twingo kan ook weer rijden: we hebben de sleutels ontvangen en er kan getankt worden :cool:

Ennn de Starlet is verkocht!
Gisteren nog even een laatste ritje mee gemaakt (wat reed ie toch heeerlijk) en toen afscheid genomen: we gaan 'm eigenlijk best wel missen...

Twingo gaat vandaag even naar de garage om te checken of we geen kat in de zak hebben gekocht :)

Plezier met je Twingo! Zelf rijd ik alweer bijna een jaar in zo'n blauwe rakker. En hij draait heerlijk z'n rondjes.
Komende vrijdag even nieuwe olie en filters, en dan doet hij het wel weer een poosje!

Thanks Madmat! Ik zag toevallig net jouw topic: wat verrekte handig dat je dat soort dingen zelf kunt... hele dashboard openwerken :eek: Als ik dat zou doen, dan is de garage 4 weken bezig om alles te herstellen :)

Even een update mbt garagebezoek: alleen een voorveer kapot.
Verder was de Twingo in prima staat: geen grote roestplekken oid. 'Met een beetje regulier onderhoud, heb je er nog jaren plezier van'.

(y)

Twingo:
Inmiddels is de voorveer vervangen en is alleen nog de radio een probleem: radiocode is 99% van de tijd niet in te voeren en als het wel kan, dan werkt die code niet. Dus binnenkort even een universele erin mikken.

Punto:
Eind juni is de garantie afgelopen, toen stonden er inmiddels een kleine 14.000 km bij op de teller.
Deurvangers worden nog vervangen (onderdelen waren niet voorradig) en er was nog een ratelend geluid in de motor die ze (onder garantie) willen verhelpen alleen ze weten niet waar het vandaan komt.

Gaat om dit geluid. (bij extra gasgeven en gas loslaten wordt het geratel minder, ook te horen in de opname)

Jullie enig idee?

Ik herken het geluid! een beetje gas bij of iets minderen is al voldoende om het geluid te laten verdwijnen. Is bij mijn huidige EVO al vanaf begin aanwezig overigens. Dealer geeft aan niets te kunnen vinden. Mijn vorige EVO had er geen last van.

@ Berry: De motor is over het algemeen vrij rustig maar bij sommige toeren/versnellingen is er een hardere ratel te horen. In het filmpje hoor je de ratel soms ook harder en zachter worden. Dat is bij gas loslaten of gas bijgeven.
Eerst was het geluid niet zo aanwezig maar nu is het af en toe vrij storend.

@ Runnerf: Dus de kans is klein dat er iets gevonden wordt... jammer is dat. Ik dacht nog aan de distributieketting, maar als een dealer heeft gekeken zal dat ook wel gechecked zijn.

We zijn weer 3 maanden verder: geen bijzonderheden in tussentijd.

Punto houdt zich kranig: heeft ons zonder problemen naar Tsjechië gebracht en zelfs weer terug. Inmiddels ruim 28.000 kilometer erbij op sinds aanschaf. Binnenkort even naar de garage voor een grote onderhoudsbeurt. Ook komt de melding 'storing airbag' weer naar voren: vorige keer was het een stekkertje. Kijken of dat nu ook weer zo is.

Twingo doet het ook prima: alleen vandaag een half lege voorband. Even opgepompt om op het werk te komen en vanmiddag naar de garage om de oorzaak te vinden.

11863249_969573926397594_7154021586055101523_n.jpg

Punto had af en toe wel wat moeite met de slechte wegen in Tsjechië: af en toe wat akelige schamp-geluiden...

Maar even weer een update:

Punto:
Is voor grote beurt + apk geweest; geen grote bijzonderheden. Airbag-stekkertje is even vastgezet + remblokjes voor vervangen.
Ben benieuwd wat voor rekening er door de bus komt!

Twingo:
Bij het (vlot) afrijden van een rotonde, hoorde ik plots een klotsend geluid van de achterkant van de auto komt. We hadden geen flessen wat er bij ons of een aquarium, dus dan zat er toch ergens een voorraadje water in de auto. Vreemd.
Dus thuis even bij de reserveband gevoeld en ja hoor: natte vingers.
Even een 'kruisje' gezet in een afsluitrubber waardoor het water in elk geval weg kan en bij de APK/beurt in januari even laten uitzoeken wat er precies gaande is.

Daarnaast even op bandenjacht: bij deze banden velgen hebben we steeds weer gedoe. Ventieltje kapot, lucht uit de banden (niet echt lek, maar loopt langzaam leeg) banden zijn ook wat oud lijkt het...
Dus even op zoek naar een nieuw setje velgen (staal of lichtmetaal, geen voorkeur)

Banden voor welke auto? Voor de Twingo heb ik nog een setje (13") liggen met winterbanden. Maar ik denk dat die van jullie op 14" staat?
Helaas zijn de nieuwe zomerbanden met de auto ingeruild...

De Twingo inderdaad! Weinig aanbod in zomerbandjes, veel aanbod in winterbandjes.
Maar ik moet in elk geval zomers hebben.

Volgens mij nu op 14 inch. Maar echt: mijn vrouw interesseert het helemaal niks of er 13 of 14 inch onder zit. Staal of lichtmetaal; allemaal hetzelfde :p

Ja, als ik wist dat ik de Twingo direct achter liet bij de dealer, had ik de winterbanden eronder gegooid en de nieuwe zomerbanden achter gehouden...

Sanoma zei:
De Twingo inderdaad! Weinig aanbod in zomerbandjes, veel aanbod in winterbandjes.
Maar ik moet in elk geval zomers hebben.

Volgens mij nu op 14 inch. Maar echt: mijn vrouw interesseert het helemaal niks of er 13 of 14 inch onder zit. Staal of lichtmetaal; allemaal hetzelfde :p

Bij Twingo's na 2000 past 13 inch echt niet (ondanks het instructieboekje).
De remklauw is dan gewoon te groot, je hebt echt 14 inch nodig.
Ik had bijna 13 inch velgen met winterbanden gekocht. Bij de verkoper ff snel geprobeerd en toen toch maar van de koop afgezien!

Ik las het ook op het Twingo forum...lekker zo'n instructieboekje.

Toch maar even op zoek naar 14 inch dus :) Lastig te vinden op Marktplaats trouwens! Heb jij misschien nog tips; zou een sloperij/autodemontage zoiets hebben?

Voor de Twingo nog steeds op zoek naar een setje 14 inch.... lange zoektocht!
Twingo mag in januari voor een onderhoudsbeurtje en APK.

En op oudjaarsdag hebben beide auto's schade opgelopen: stonden naast elkaar geparkeerd en flinke windvlaag zorgde ervoor dat de deur van de Twingo uit de handen van mijn vrouw werd geslagen en netjes werd opgevangen door de Punto.

1 dezer dagen maar even langs het schadeherstelbedrijf.

Sanoma zei:
Ik las het ook op het Twingo forum...lekker zo'n instructieboekje.

Toch maar even op zoek naar 14 inch dus :) Lastig te vinden op Marktplaats trouwens! Heb jij misschien nog tips; zou een sloperij/autodemontage zoiets hebben?

Sorry helemaal niet meer gereageerd. Maar ik zie dat het je gelukt is. Mij kostte het ook heel wat moeite.
Die velgen zijn niet zo dik gezaaid...

Hoe zit het trouwens met het verbruik? Bij mij was dat altijd 1:16 en nu kruipt het naar 1:14,5.
Ik hoor links en rechts ook waaien dat kleppen stellen een goed idee zou zijn.
Nu heb ik de Twingo al 30.000 km verder gereden, maar nog geen kleppen laten stellen...
Als dat zo is, laat ik het na de wintersport maar eens doen!

Van mijn kant ook excuses! Verbruik hou ik eerlijk gezegd niet echt bij maar mijn vrouw gaf eerder aan dat het ongeveer 1 op 16/17 moet zijn, dus dat is prima! (y)
Ik lees inderdaad ook her en der wat over kleppen stellen, maar eigenlijk geen idee hoeveel zoiets kost (ben a-technisch met 2 linker handen :p)

Gisteren is de Twingo voor APK geweest; geen bijzonderheden! Nieuwe bandjes (Toyo's) zijn gemonteerd, dus lekke banden probleem zou opgelost moeten zijn.
Punto gaat zaterdag weg om de schade te herstellen.

20151231_150446.jpg

Ondertussen op zoek naar een koopwoning (zit nu in een huurhuis) dus dat zijn leuke dingen :)

Zo. Punto staat bij de schadehersteller!
Ik kwam er zaterdag aan en toen stond er een Corolla Verso automaat klaar... maar uiteindelijk bleek ik toch met een ander vervoer verder te kunnen.
20160123_103602.jpg

Een echte Polo 1.2! Op zich best een fijne auto; lekker luxe, rijdt volwassen. Maar van binnen echt zaaddodend saai...
20160125_123312.jpg

Roest aan de rand van de kofferklep is een bekend Punto Evo probleem en dat gaan ze ook nog even verder bekijken wat ze daar nog mee kunnen. Was wel tijd om er wat aan te doen, want de roest werkte zich al van binnen naar buiten en onder een kitrand. Niet bevorderlijk voor de gezondheid van de auto!

Vanavond de Punto weer opgehaald; zag er in het schemerduister netjes uit. Auto was in elk geval gewassen (met de hand) dus stond er weer prachtig bij. Ook van binnen weer schoon: top service!

Morgen in het volle licht maar eens zien of de bruine tint weer mooi door het zwart schittert :)
Kofferklep ook netjes hersteld en de rekening daarvan viel ontzettend mee.

Was qua rijden wel weer wennen zeg! Dan heeft zo'n Punto toch wel vrij weinig pit... maar wel ontzettend goede remmen; bij de eerste rotonde gelijk gemerkt :)

Weer wat bijzonders; doe vanmorgen de kofferbak dicht, valt het logo op de grond o_O
CZ3wjKAXEAAHERV.jpg

Blijft een auto met bijzondere trekjes...

Volgens mij qua auto's 1 van de meest saaie topics van dit forum: ze doen het allebei nog steeds prima.
Ruim 41.000 km erbij voor de Punto in 15 maanden, dus dat schiet mooi op.

Verder geen bijzonderheden dus? Niet op autogebied! Waarschijnlijk wel begin juni verhuizen, als de financiering rondkomt :) en dan is er ook plek naast het huis voor een auto (y)

Ohja, en de caravan gaat in de verkoop. 2 jaar niks mee gedaan dus dat wordt hoog tijd :)
913890_556234694398188_2136794586_o.jpg

Terug
Bovenaan