Roest anno nu

Ook bij Morris hebben ze het roestspook nog niet zo goed onder controle.
Marina
S5030079_zpscc210703.jpg

S5030078_zps6272563d.jpg

S5030076_zps6f0c034f.jpg

S5030075_zps825f240f.jpg

S5030071_zps86231773.jpg

Ital
100_0415.jpg

100_0409.jpg

100_0408a.jpg

Ami zei:
-Mijn moeder heeft een gele VW Polo 1 gehad uit 1975. Echt een heel leuke auto trouwens, nog steeds een zwak voor. In 1981 is deze naar de sloop gegaan ivm ernstige roestsschade. Subframe rot, bodemplaten rot, wielkasten rot, achterklep ging al een paar jaar niet open, omdat scharnieren doorgeroest waren.

Subframe? Die rotten niet weg, die hebben ze gewoon niet :p

Maar zoveel roestschade na 6 jaar, dan geloof ik niet dat er ooit fatsoenlijk aandacht is besteed aan die auto. Rotten kunnen ze goed, maar zoals jij aangeeft doet me denken aan pure mishandeling of die auto heeft in de plomp gelegen. Als ik kijk wat hoe de exemplaren die nu nog rondrijden eruit zien (gerestaureerd of niet) Als je nu een slecht exemplaar tegenkomt zul je vergelijkbare rotheid zien. Maar toch niet na 6 jaar al... Das of een slecht model geweest, of heeft in de plomp gelegen of is gewoon zwaar mishandeld en nooit gepoetst en onderhouden.
Er zijn in elk geval nog genoeg nette exemplaren die nooit gerestaureerd zijn geworden.

Maargoed, ik dacht dat dit topic ging over roest anno nu: auto's jonger dan 10 of 15 jaar die al (sporen van) roest vertonen of aan het rotten zijn.

in 6 jaar? Een vergelijkbare Renault/Citroen/Fiat in die dagen zou dan na 3 jaar al volledig naar de vaantjes zijn.

P. Klieder zei:
in 6 jaar? Een vergelijkbare Renault/Citroen/Fiat in die dagen zou dan na 3 jaar al volledig naar de vaantjes zijn.

En ook daar rijden er nog genoeg van rond na al die jaren.
Ligt puur aan hoe de auto behandeld is door de eigenaar of eigenaren.

Over die Seicento, die van mn vrouw was op die plek ook aan het roesten. Is gewoon een kwestie van er bijtijds bij zijn en oplossen. Mijn vermoeden is dat er een serie is geweest, waar ze vergeten zijn die wielkuipen af te kitten. Die van mij (ook een groene) was een vroege (chassisnummer rond de 60.000), en die had nergens last van. Die van m'n vrouw heeft een chassisnummer ergens rond de 90.000, en die heeft er wel last van. Wat is het chassisnummer van die groene?

Dit is dus gewoon heel duidelijk gebrek aan onderhoud, dan helpt een zeiltje eroverheen ook niet meer.

Rob0118 zei:
Vergeet niet dat Polo's (en de Audi 50) uit die echt heel slecht waren.

Ze worden nu ook schaarser. Maar er zijn er nog best wel een aantal op weg.
Ookal is een auto roestgevoelig door slechte bouwkwaliteit (ik vraag me bijvoorbeeld af wanneer de eerste rotte aygo,c1 of 107 in dit topic staat, gezien de wegwerpfactor van die modelletjes) Dan nog is het afhankelijk van hoe de eigenaar of eigenaren met de auto omgaan in hoeverre roest zijn kans kan grijpen en z'n gang kan gaan.

De mooie exemplaren die nu nog over zijn hebben jaren in verwarmde garages gestaan en/of komen alleen bij mooi weer naar buiten. Bij normaal gebruik het hele jaar door is zo'n auto er veel sneller slecht aan toe, dus ik denk dat de Polo uit het verhaal van Ami zeker niet buitensporig slecht is onderhouden. Als pekel dan ergens komt waar je met geen mogelijkheid bij kunt dan is er ook bij goed onderhoud geen houden meer aan. Misschien dat latere bouwjaren (denk vooral het 1f type) iets minder slecht zijn, maar dat er nog maar twee of drie origineel NL geleverde Polo's van bouwjaar 1975 zijn overgebleven zegt eigenlijk wel genoeg.

929V6 zei:
De mooie exemplaren die nu nog over zijn hebben jaren in verwarmde garages gestaan en/of komen alleen bij mooi weer naar buiten. Bij normaal gebruik het hele jaar door is zo'n auto er veel sneller slecht aan toe, dus ik denk dat de Polo uit het verhaal van Ami zeker niet buitensporig slecht is onderhouden. Als pekel dan ergens komt waar je met geen mogelijkheid bij kunt dan is er ook bij goed onderhoud geen houden meer aan. Misschien dat latere bouwjaren (denk vooral het 1f type) iets minder slecht zijn, maar dat er nog maar twee of drie origineel NL geleverde Polo's van bouwjaar 1975 zijn overgebleven zegt eigenlijk wel genoeg.

Zijn er meer dan 2 of 3. Ook audi 50, maar die zijn meestal geïmporteerd.

Bij de Aygo's en aanverwante zou dat punt wel eens vlot bereikt kunnen zijn, door slecht gemonteerde ruiten en kleppen staan meerdere van die auto's regelmatig vol met water.

929V6 zei:
Misschien dat latere bouwjaren (denk vooral het 1f type) iets minder slecht zijn, maar dat er nog maar twee of drie origineel NL geleverde Polo's van bouwjaar 1975 zijn overgebleven zegt eigenlijk wel genoeg.

Dat zou je wel verwachten, maar van mijn mazda 818 bv. is het juist het omgekeerde. De laatste 818's (1979) zijn in Duitsland geassembleerd en zijn kwalitatief nog slechter dan de in japan gebouwde exemplaren (en die konden al verschrikkelijk roesten).

Pobresh zei:
929V6 zei:

Zijn er meer dan 2 of 3. Ook audi 50, maar die zijn meestal geïmporteerd.

Dan zijn het er misschien 6 of 7. Je snapt mijn punt?

Op de sloperij vanmiddag eens rondgekeken naar roestige auto's, toch wel een stel gevonden.
Als eerste: '97 er impreza

Dan '98 er Suzuki swift

En dan een bekende: De Ford Ka, dit exemplaar is van '98 en de dorpel is er bij het stapelen gewoon uitgevallen van de roest. En deze reed tot drie maand terug gewoon over de weg....

Pobresh zei:
Grote kans dat dat komt door een slecht vervangen achterruit.

Nope, bij de 1e serie 206 heeft men tijdens de fabricage niet de juiste kit gebruikt waardoor achterruit na verloop van tijd wat zakte. Hierdoor ontstond lakschade en daardoor roest. Je kon destijds onder garantie de ruit opnieuw laten monteren en zelfs als er al roest was ontstaan werd de klep onder garantie opnieuw gespoten onder voorwaarde dat de auto dealer was onderhouden. Deze 206 is dus gewoon nooit teruggewenst naar de dealer hiervoor.

Vandaag een Dacia Logan gezken (zo'n busje variant) waar de linkerachterdeur ..-LJV-. kenteken onder de raamstijlen voor een grootte van 25 vierkante cm, de roest gewoon al naar buiten uitsloeg. Was een exemplaar in gebruik als pakezel van een telecombedrijf.

Leeuwtje zei:
Pobresh zei:
Grote kans dat dat komt door een slecht vervangen achterruit.

Nope, bij de 1e serie 206 heeft men tijdens de fabricage niet de juiste kit gebruikt waardoor achterruit na verloop van tijd wat zakte. Hierdoor ontstond lakschade en daardoor roest. Je kon destijds onder garantie de ruit opnieuw laten monteren en zelfs als er al roest was ontstaan werd de klep onder garantie opnieuw gespoten onder voorwaarde dat de auto dealer was onderhouden. Deze 206 is dus gewoon nooit teruggewenst naar de dealer hiervoor.

Interessant gegeven. Handige info voor potentiele kopers van dat model.

Impreza's roesten daar in principe niet. Duidelijk geval van beunhaas die met een scherp stanleymes een ruit heeft uitgesneden en er zonder kijken
een andere in geplakt heeft.

Jaren geleden verscheen al een Zweeds rapport waaruit bleek dat dit model Hyundai Accent slecht tegen corrosie beschermd was. Dit is de eerste maal dat ik er ook daadwerkelijk één zie roesten, en niet zo'n beetje ook. Leuk kleurtje overigens.

Vind het inderdaad wel meevallen. Dit model werd toen in een adem genoemd met modellen als de Ford Mondeo en Mercedes E klasse en vooral van de E klasse zie ik heel veel exemplaren met meer zichtbare roest.

Ik las in de laatste Autoweek dat het Aygo-trio ook de potentie heeft om een notoire roestbak te worden... De opvolger voor de Ka?

Mechanix zei:
Ik las in de laatste Autoweek dat het Aygo-trio ook de potentie heeft om een notoire roestbak te worden... De opvolger voor de Ka?

De oudste zijn nu bijna 9 jaar oud, dat zou dan toch al moeten gaan opvallen.

Zo erg als een Ka roesten ze in elk geval zeker niet, want daarvan heb ik exemplaren gezien van nog geen 10 jaar oud met doorgerotte dorpels.

Ik zag laatst wel een Hyundai i10 met oppervlakkige roest binnen in de achterste wielkuip. Ben benieuwd hoe dat er over een aantal jaren uitziet...

Premacy uit 2003. Al ruim 10 jaar oud maar toch opvallend.
In het echt was het trouwens erger, de hele wielrand zat vol blaasjes.

21exggp.jpg

Alle Premacy's roesten bij de achterste wielkasten. Meestal vanaf de dorpels omhoog. Echt jammer, verder hele goede auto's die makkelijk tonnen op de teller bijtikken zonder veel spannende zaken.

Mijn Swift (oude type, zie foto) roest ook op meerdere plekken (net als alle andere Swifts trouwens):

Dak - bij het rubber van de voorruit
Wielkasten achter
Draagarmen
Subframe
Achter de achterlichten
Achter de voorschermen
Dorpels

Verder zijn het inderdaad vaak dezelfde auto's die roesten (8 jaar ervaring in een wasstraat). T4's kunnen er wat van, Alfa 156 ook. Ford Focus roest vaak in de hoek van de buitenspiegel. Punto halverwege jaren 90 roest de bodem van. Oudere Jappen roesten ook vaak. Charades, Colt's enzovoort (m.u.v. Toyota's).
Mazda heeft nog heel erg lang geroest zelfs. Mazda 6 van 2 generaties terug (met de witte achterlichten) roesten vrijwel allemaal in de achterschermen..

Toyota´s roesten ook hoor. Mijn vorige ´96er Corolla zeker..
Modellen van na 1997 (met die kikkerogen) hebben er al veel minder last van.

Klopt, is bij Toyota beetje afhankelijk van het model in die tijd. Carina's waren een stuk beter bestand tegen roest dan de Corolla's bijvoorbeeld..

Kalmah zei:
Mijn Swift (oude type, zie foto) roest ook op meerdere plekken (net als alle andere Swifts trouwens):

Dak - bij het rubber van de voorruit
Wielkasten achter
Draagarmen
Subframe
Achter de achterlichten
Achter de voorschermen
Dorpels

Verder zijn het inderdaad vaak dezelfde auto's die roesten (8 jaar ervaring in een wasstraat). T4's kunnen er wat van, Alfa 156 ook. Ford Focus roest vaak in de hoek van de buitenspiegel. Punto halverwege jaren 90 roest de bodem van. Oudere Jappen roesten ook vaak. Charades, Colt's enzovoort (m.u.v. Toyota's).
Mazda heeft nog heel erg lang geroest zelfs. Mazda 6 van 2 generaties terug (met de witte achterlichten) roesten vrijwel allemaal in de achterschermen..

Dat is maar deels waar, mazda had het roestspook aardig onder controle, tot Ford zich er mee ging bemoeien....
De 323's en 626'en uit de late 80's en tot halverwege de 90's, waren prima auto's met weinig roest problemen.
In de ford periode werd de kwaliteit van mazda een stuk minder.

Wel grappig dat je weinig fransozen voorbij ziet komen met roestproblemen.
Die lijken dat iig wel goed onder controle te hebben sinds... pak em beet 2000? Alleen wachten op de resultaten van de drieling ;)

IMG_0360.JPG

Zo'n roestplekje rond het derde remlicht had ik trouwens ook bij mijn vorige Aygo. Kan vd lekkage komen rond het derde remlicht, of iets anders? Iig had ik het netjes weg laten halen, maar vaag vond ik het wel. Ook zijn er op internet al meer roest issues te vinden van de bugs...

marcel21674 zei:
Dat is maar deels waar, mazda had het roestspook aardig onder controle, tot Ford zich er mee ging bemoeien....
De 323's en 626'en uit de late 80's en tot halverwege de 90's, waren prima auto's met weinig roest problemen.
In de ford periode werd de kwaliteit van mazda een stuk minder.

Klopt. Ik doelde ook eigenlijk op de eerste generatie Mazda 6

Smaak is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind het toch een gruwel van een auto om te zien eigenlijk zo'n Santa Fe I.

Terug
Bovenaan