Roest anno nu

Nissan Primera 2001/02. Andere kant was minstens zo erg.
YQ6ISR3.jpg
 
Polo met overmatig veel roest. Misschien een imitatie-scherm (aan het kleurverschil te zien)?


IMG_1347 by Micha Autoweek, on Flickr


IMG_1348 by Micha Autoweek, on Flickr

Civic Shuttle met héél. véél. roest. Heel veel.


IMG_1373 by Micha Autoweek, on Flickr

Golf III die zich ook niet helemaal meer in kan houden om zijn ware identiteit te onthullen.


IMGP3542 by Micha Autoweek, on Flickr

Clio. Of wat er nog van over is...


IMGP4642 by Micha Autoweek, on Flickr


IMGP4643 by Micha Autoweek, on Flickr

En als laatste een Sprinter.


IMGP8274 by Micha Autoweek, on Flickr
 
Die Polo is echt bizar, nooit geweten dat die zo konden roesten. Hopelijk ligt het inderdaad aan dat 'nep' scherm. Die andere auto's... Tsja, die zijn inmiddels ook 15-20 (of zelfs 25 in het geval van die Shuttle) jaar oud. Niet dat het zou mogen, maar 'anno nu' zou ik het dan niet willen noemen. Wel erg mooie plaatjes om te zien overigens. Dat mensen het zo ver laten komen. Hoezo gebruiksobject. ;)
 
Tsja, de eerste Punto's zijn ook weer twintig jaar oud, dat kan ik niet echt 'anno nu' noemen. Van die anderen vraag ik me weer af in hoeverre dat roestproces de ruimte heeft gekregen toen ze op de sloop lagen. Ergo, hoe erg was het daarvoor?
 
Die tacuma heeft kortsluiting gehad en daar is het dashboard van versmolten, de roest was dus bij aankomst al zo,want de auto ligt er nu hooguit een maand. De Mercedes was net binnen gekomen toen ik de foto's maakte.
 
Wat ik vandaag toch zag!
Ik weet dat Fiat om bekend staat dat ze (vroeger) roestbakken zijn, maar ik dacht dat ze nu wel wat meer onder controle hebben, c.q. hadden.

De voorkant was minstens zo erg..
Ondanks dat alles wat nog niet verroest is, heerlijk vrolijk is gekleurd, zit ik me af te vragen hoe iemand een auto zo kan laten verroesten, dit lijkt me niet echt een normaal.

Mijn Lancia, die ouder zou zijn als afgebeelde Punto, was gewoon roest vrij... Misschien een maandagochtend-auto, deze Punto?
 
Pjötr zei:
Wat ik vandaag toch zag!
Ik weet dat Fiat om bekend staat dat ze (vroeger) roestbakken zijn, maar ik dacht dat ze nu wel wat meer onder controle hebben, c.q. hadden.

De voorkant was minstens zo erg..
Ondanks dat alles wat nog niet verroest is, heerlijk vrolijk is gekleurd, zit ik me af te vragen hoe iemand een auto zo kan laten verroesten, dit lijkt me niet echt een normaal.

Mijn Lancia, die ouder zou zijn als afgebeelde Punto, was gewoon roest vrij... Misschien een maandagochtend-auto, deze Punto?

Hand made rust...

Hier is opzettelijk de lak afgehaald om de boel te kunnen laten roesten. Zie je vaker. Rat-look Oftewel het laten uitzien van een auto alsof die al heel wat leed heeft gezien.
Je hebt ook echte ratten, die zijn dus gewoon alleen technisch opgelapt en uiterlijk zo gelaten wat daadwerkelijk zo verroest door de jaren heen (beste zijn nog schuurvondsten met de stof er nog op).

Qua rat-look zie je ook steeds meer autos die volledig kaal zijn gemaakt en laten roesten. Proces duurt overigens langer als je zou denken.

Wat betreft die polo: ga er maar van uit dat het een immitatiescherm is. Al is het wel een redelijk standaard hoek voor vwtjes, dus het is mede door slecht onderhoud (af en toe ff de wielkuipen eruit halen en die hoeken schoonmaken scheelt veel leed)
 
Zou dat nu door die plastic houder voor de plaat komen? Ik bedoel niet de houder van de plaat zelf maar dat ding erachter, er zou vocht achter kunnen blijven hangen. Oude Passats (35i, met die zwarte plastic plaat tussen de achterlichten) hadden daar ook last van. In dat geval zou het niet alleen aan de mindere MB-staalkwaliteit liggen maar komt dat nog eens bovenop een ontwerpfout.
 
Nu is het niet per se een auto 'anno nu' maar ik vond de hoeveelheid roest dermate opvallend dat ik hem hier toch plaats.


n5lj01.jpg



3463nlj.jpg
 
Zoals die Transporter, zo zie ik er toch wel vrij veel rijden, meestal in iets betere staat, maar roest wel op dezelfde plaatsen (ze beginnen vaak aan de treeplanken en uiteraard in de achterspatborden. Deze T4 is al een oudgediende, laten we dat ook niet vergeten.
 
Zo vanmorgen eens gezellig naar het ledeboerpark geweest.
Nou is het daar altijd drama om te parkeren, maar toch een plekje gevonden :) vrouw en dochter blij ;)
Naast ons stond een 307cc maar naar effe goed kijken zag ik toch iets opmerkelijks op het dak.

Zie onderstaande foto o_O sorry voor de kwaliteit maar heb nog steeds een iPhone 3 :rolleyes:

0af4ed492f533cacc3d386e092c4c59a_zps5f11980a.jpg


119081737953d08b9babe1e50360cef2_zps160bacb9.jpg
 
Dat is toch niet echt heel bijzonder @bobbeltje
Een 10 jaar oude Peugeot en dan dat....:rolleyes:
Waarschijnlijk zijn de bogen van de kap ook nog van aluminium en is het aluminiumroest.
 
Québec, daar waar het 's winters goed koud wordt.

Leuke Corolla:
DSCN8586_zps7358c918.jpg

DSCN8583_zpsbde988e0.jpg

DSCN8585_zps353d3e32.jpg

DSCN8584_zpsc7afb4b9.jpg



Pontiac Trans Sport
DSCN8587_zps10038cca.jpg

DSCN8588_zpsfd04bcb2.jpg


Subaru Forester
DSCN8592_zps95aabed8.jpg

DSCN8593_zpsae74488a.jpg


Mazda 3 en voorganger
DSCN8591_zps7f464263.jpg

DSCN8589_zpsfbce635c.jpg

DSCN8590_zpsc93d1165.jpg


Hyundai Elantra
DSCN8604_zpsfdbdea73.jpg

DSCN8603_zps30405f4a.jpg

Hyundai Accent
DSCN8600_zpsc5a24377.jpg


Suzuki Liana
DSCN8581_zps0e60c669.jpg

DSCN8582_zpsd1bc6b3c.jpg


Dodge Grand Caravan
DSCN8601_zpsf846dbde.jpg

DSCN8602_zpsec843bbf.jpg


Ik heb lang niet alle roestige auto's gefotografeerd, maar het viel me zo enorm op, dat ik jullie graag een overzichtje wil geven. Waarom het voornamelijk Aziatische auto's zijn in mijn lijstje, weet ik niet, wellicht is het toeval (oftewel, wat mij betreft zijn afkomstgerelateerde commentaren statistisch onverantwoord hier).

O, ja. Laat dit een waarschuwing zijn: houd je auto met name in de winter goed schoon, want de correlatie tussen winterkou (oftewel strooizout, ware het in indirecte mate) en deze corrosie lijkt me evident.
 
Dat strooizout funest is voor auto's is al wel langer bekend, maar zo erg wist ik nog niet. :eek:
 
Ah, Québec! Was er vorig jaar ook en het viel me op hoe roestig alle auto's daar zijn. Mazda's zijn er bijzonder gevoelig voor, die 3 is bepaald geen uitzondering (en de 3 is daar erg populair) maar geen enkel merk is immuun: van de kleinste hatchback tot de grootste truck, Amerikanen, Japanners, Europeanen, Koreanen, alles, maar dan ook alles wordt opgevroten door de blikworm. Auto's ouder dan 15 jaar zijn dan ook hoogst zeldzaam en de ouderwetse Amerikaanse sleeën (die voor op de weg) vind je er ook bijna niet.

Het wagenpark in Québec is omdat geen enkele auto het lang uithoudt dan ook weinig opzienbarend. Gelukkig is er daar meer te doen :) Krijg ineens zin in een bak poutine en een flinke ijshockeykloppartij!
 
Frappant om te zien zeg! Die Mazda3 verbaast mij eigenlijk nog het minst. Met dank aan de samenwerking met Ford was ook de evenknie van de Focus (en ook de 2, 5 en 6) relatief roestgevoelig die jaren.
 
Rob0032 zei:
Frappant om te zien zeg! Die Mazda3 verbaast mij eigenlijk nog het minst. Met dank aan de samenwerking met Ford was ook de evenknie van de Focus (en ook de 2, 5 en 6) relatief roestgevoelig die jaren.

Ja, het is natuurlijk allemaal de schuld van Ford... o_O
 
Die sneeuw en pekel blijft natuurlijk dagenlang hangen aan die spatschermen, zeker als alles langere periode blijft liggen.
Opvallend veel blik aan dat achterscherm van die Toyota trouwens.
 
Mijn 2 heeft ook een klein roestblaasje op het achterscherm en onder de kitrand aan de onderkant van het linker voorportier een lichtbruin strookje, iets wat wel een typische Fordkwaal is, De Focus en Mondeo hebben er ook last van. De gevallen hierboven vind ik vrij heftig maar voor een groot deel ook wel een kwestie van gebrekkig onderhoud denk ik, anders laat je het niet zover komen.
 
Mechanix zei:
Rob0032 zei:
Frappant om te zien zeg! Die Mazda3 verbaast mij eigenlijk nog het minst. Met dank aan de samenwerking met Ford was ook de evenknie van de Focus (en ook de 2, 5 en 6) relatief roestgevoelig die jaren.

Ja, het is natuurlijk allemaal de schuld van Ford... o_O

Dat zeg ik niet, maar sinds de tweede helft van de jaren 90 heeft Ford behoorlijk veel last van roest gehad. En sinds de intensieve samenwerking met Mazda heeft dat merk er ook relatief veel last van gehad. Erg jammer, want in mijn ogen maakte Ford in die periode de mooiste auto's.
 
Ik heb me trouwens laatst tijdens het demonteren van het voorscherm nog verbaasd hoeveel troep en drek daar achter zit ondanks de plastic wielkuipbekleding! Op deze foto goed te zien:

mazada2indepuree18.jpg


Zie de rommel op de grond bij het wiel. Voor een groot deel zal het ook wel van boven langs de naden naar binnen komen en zich ophopen onder in het scherm. Het kan dus zeker geen kwaad om die wielkuipbekleding eens in de zoveel tijd te verwijderen en de boel te reinigen / schoon te spuiten!
 
TéDé-I zei:
Die sneeuw en pekel blijft natuurlijk dagenlang hangen aan die spatschermen, zeker als alles langere periode blijft liggen.
Opvallend veel blik aan dat achterscherm van die Toyota trouwens.

Zeg maar gerust maandenlang. Wanneer er bijna de helft van het jaar sneeuw ligt, heeft het esthetisch weinig zin om de auto vaak te poetsen en dat gebeurt dus bij veel auto's daar ook niet veel.
Die gigantische roest zie je overigens veel minder in Rusland, ondanks de minstens zo strenge winter en het feit dat alle auto's de hele winter grijsbruin van de rotzooi rondrijden. Vaak ook nog eens dezelfde auto's. Gebruiken ze daar minder zout of zelfs helemaal niet?
 
Dat een Opel Corsa B nogal eens krokant kan worden aan de voorkant van de motorkap, dat hoeft voor niemand een verrassing te zijn, maar ik heb laatste een Corsa D gespot die van hetzelfde euvel last heeft.

Kwaaltje wat nog steeds niet onder de knie is bij GM of toch een opzichzelf staand geval als gevolg van steenslag (op meerdere plekken)?

Opel_Corsa-roest.png


Ingezoomd:

Opel_Corsa-roest-motorkap.png
 
Corsa is inmiddels bij de 7e eigenaar sinds 2008 waarvan 4 handelaren en raad eens waar de auto schade heeft gehad? :)
 
Grappig.....een tijd terug deze Hyundai gespot met een behoorlijk rotte wielkasten....

IMG_20140126_125336_zpse9e7f0f5 by chevy4ever1972, on Flickr

IMG_20140126_125256_zps49e83424 by chevy4ever1972, on Flickr


Vandaag de auto weer gespot...en nu geheel opgeknapt....dat men nog zoveel geld in een dergelijke wagen stopt. Netjes hoor.
Wel weer een vers deukje bij de benzine dop klep...

Camera HDR Studio - 1417974362948 by chevy4ever1972, on Flickr

Camera HDR Studio - 1417974384666 by chevy4ever1972, on Flickr
 
@stoterstangen90 waarom zou je een klusser/vakman weg sturen om een beetje roest m de achterklep?

Een collega van mij heeft een3 jaar oude crafter en dat ding roest als de knetter al twee keer bijgespoten voor garantie maar het probleem zit in het gerecyclede metaal wat ze zowel bij de Mercedes vito,sprinter en de vw crafter gebruikt hebben.
Die man heeft waaschijnlijk 22 duizend neer getikt voor zijn bus en probeert betaalbaar zijn werk te doen om een particulier nog een schappelijk uur tarief te kunnen vragen.

Dus je opmerking is wel erg eenzijdig.
 
ontopic.

Ford heeft zijn roest problemen pas vanaf 2006 echt onder controle.
De c-max van 2005 is nog te vinden met rottende portieren
 
Misschien even quoten als je reageert op een weken-/maandenoud commentaar?
 
Rob0032 zei:
Mechanix zei:
Rob0032 zei:
Frappant om te zien zeg! Die Mazda3 verbaast mij eigenlijk nog het minst. Met dank aan de samenwerking met Ford was ook de evenknie van de Focus (en ook de 2, 5 en 6) relatief roestgevoelig die jaren.

Ja, het is natuurlijk allemaal de schuld van Ford... o_O

Dat zeg ik niet, maar sinds de tweede helft van de jaren 90 heeft Ford behoorlijk veel last van roest gehad. En sinds de intensieve samenwerking met Mazda heeft dat merk er ook relatief veel last van gehad. Erg jammer, want in mijn ogen maakte Ford in die periode de mooiste auto's.

Wat staan er dieptrieste gevallen tussen van zo wat alle merken. Hoe kan een eigenaar het zo ver laten komen :( (n)
Ford heeft vanaf half jaren '90 tot de begin jaren '00 stevige roest problemen gehad, niemand die dat zal ontkennen maar om nou te zeggen dat ze toen de mooiste auto's maakten. Nee, daar waren ze begin jaren '90 toch eigenlijk wel mee gestopt.
 
Lycan_Capri (TSC) zei:
Ford heeft vanaf half jaren '90 tot de begin jaren '00 stevige roest problemen gehad, niemand die dat zal ontkennen

Valt mee.

Lycan_Capri (TSC) zei:
maar om nou te zeggen dat ze toen de mooiste auto's maakten. Nee, daar waren ze begin jaren '90 toch eigenlijk wel mee gestopt.

Vind jij.
 
Wouter82 zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Ford heeft vanaf half jaren '90 tot de begin jaren '00 stevige roest problemen gehad, niemand die dat zal ontkennen

Valt mee.

Lycan_Capri (TSC) zei:
maar om nou te zeggen dat ze toen de mooiste auto's maakten. Nee, daar waren ze begin jaren '90 toch eigenlijk wel mee gestopt.

Vind jij.

Vooral de Ka is een roestbak em de Fiesta kon er ook wat van.

Vind ik ja, van de "main-stream" modellen waren de Scorpio en de Sierra de laatste mooie.

De Escort was al niet veel meer, de Focus mk1 Sedan ging nog enigzins.
Sowieso heeft Ford na het stop zetten van de Scorpio en de Sierra alleen nog modellen met de verkeerde aandrijving geleverd in Europa (ook weer geheel persoonlijk)
 
Polo 6N staan er bekend om, en de plek op de deur zal schade zijn, maar dan nog!
Wielkastrand aan dezelfde kant zat flink in de kit gesmeerd.

Dpf6HJ3.jpg
 
6N-Polo's roesten vaak in de dorpel, je ziet ze opvallend vaak zo. Vooral met gaten direct onder de deuren ipv aan de onderkant van de auto. Loopt het regenwater daar ergens vast? (Ze roesten ook buiten het zicht helaas, de op het oog nette en goed onderhouden 6N van m'n neef kwam niet door de APK door krokante wielkasten. Zonde, had nog geen 150k gereden)
 
Daar heb je een punt, maar dat was dan ook wel een uitschieter. Alle andere VWs uit die tijd waren best roestbestendig. Ik ben overigens erg benieuwd naar de reden waarom de Golf III zoveel slechter scoort dan de II of IV. Het had niets te maken met vriend Lopez die in de budgetten sneed, dat plezier kregen ze een generatie later.
 
Klassiekerrijder zei:
Daar heb je een punt, maar dat was dan ook wel een uitschieter. Alle andere VWs uit die tijd waren best roestbestendig. Ik ben overigens erg benieuwd naar de reden waarom de Golf III zoveel slechter scoort dan de II of IV. Het had niets te maken met vriend Lopez die in de budgetten sneed, dat plezier kregen ze een generatie later.

Een aantal jaren terug reed ik een Golf III 'Joker' Variant uit 1998 (het uitloopmodel dus). Deze auto was toen 12 jaar oud, maar had totaal geen last van roestvorming. Misschien dat de kleur het 'm ook doet, ik had een metallic paarse en 't was een harde lak. Auto kwam volgens het VIN uit de Karmann-fabriek in Osnabrück.

De Golf IV TDI Variant uit 2004 die ik hierna kocht rijdt nog steeds. Hier begint het roestspook langzaam grip op te krijgen. Het begon met loslaten van de blanke laklaag op verschillende plaatsen en kruipt licht op vanuit de wielkasten. Oke, de auto is goed gebruikt met 350k op de teller, maar toch.
 
Terug
Bovenaan