Roest anno nu

We gaan door met weer een Ka, uit 2000 o_O

4jnp7b.jpg

1zyh3c4.jpg

72xe2c.jpg

Klassiekerrijder zei:
Mijn Audi 80 uit '77 (een model wat slecht bekend stond qua roestbestendigheid) is er beter aan toe. :rolleyes:

De exemplaren die net zo onderhouden zijn als die Ka, zijn dan ook al minstens 25 jaar niet meer onder ons.;)

Ik heb altijd begrepen dat de Ka pas vanaf modeljaar 2005 niet alleen technisch maar vooral ook qua roestprotectie verbeterd werd. Mijn vrouw kocht in 2005 een nieuwe Ka en deze roest nu alleen een klein beetje op een deuk in de rand van de achterklep. Verder helemaal keihard: dorpels, achter de grote "Pamper" bumper etc. Heeft 55.000 km op de teller.

Zie op Ka's vanaf 2005 ook niet die extreme roestschade die je in dit topic zoveel ziet op oudere Ka's.

VW 1200 zei:
Ik heb altijd begrepen dat de Ka pas vanaf modeljaar 2005 niet alleen technisch maar vooral ook qua roestprotectie verbeterd werd. Mijn vrouw kocht in 2005 een nieuwe Ka en deze roest nu alleen een klein beetje op een deuk in de rand van de achterklep. Verder helemaal keihard: dorpels, achter de grote "Pamper" bumper etc. Heeft 55.000 km op de teller.

Zie op Ka's vanaf 2005 ook niet die extreme roestschade die je in dit topic zoveel ziet op oudere Ka's.

Die zijn ook pas 7 jaar en geen 12o_O
Ik zie ook geen ka's van 2004 met ernstige roestschade

Daarbij, ik rij een Punto uit 2000, 12 jaar oud dus en ik heb nog nergens roest kunnen ontdekken..
De Punto (ook uit 2000) van mijn moeder had al redelijk snel een lelijke roestplek aan de bestuurderskant op het hoekje van de A-stijl, dak en voorruit. Op het dak dus.

Goedendag zei:
VW 1200 zei:

Die zijn ook pas 7 jaar en geen 12o_O
Ik zie ook geen ka's van 2004 met ernstige roestschade

Doet niets af aan het feit dat de Ford dealer toen al wist te melden dat de Ka's bij de milde facelift voor MY 2005 beter beschermd zijn. Ik zie wel eens 2003/2004 Ka's met bovenmatige roest.

Collega van me heeft in 2000 een nieuwe Mercedes V-klasse gekocht, inmiddels kasverrot op deuren en klep. Zal vanmiddag kijken of ik een foto kan maken.

KP62 zei:

Dit is toch wel heeeel erg. Ook na 12 jaar verwacht je dit niet, dit is nml. al een tijdje bezig, is niet van het laatste jaar. Al zou het ene slecht onderhouden auto zijn dan nog mag dit niet zo erg zijn.

dens zei:
KP62 zei:

Dit is toch wel heeeel erg. Ook na 12 jaar verwacht je dit niet, dit is nml. al een tijdje bezig, is niet van het laatste jaar. Al zou het ene slecht onderhouden auto zijn dan nog mag dit niet zo erg zijn.
Het mag toch onderhand wel bekend zijn dat de Ka een roestbak is?!o_O M'n Golf roest ook, de gaten vallen in de dorpels! Kan echt niet hoor, zeker niet van zo'n premiummerk als VW!:(

Mechanix zei:
Kan echt niet hoor, zeker niet van zo'n premiummerk als VW!:(

Kuch, kuch,... VW een premium merk? Volgens mij is vooral de marketing van VW gewoon heel erg premium, voor de rest is dit merk best wel vergelijkbaar met niet-premium merken als bijvoorbeeld Ford of Toyota.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het slordig is dat een auto zo snel roest, zowel bij Ford als VW. Kijk bijvoorbeeld naar de Audi 100 of Volvo 740 van eind jaren 80, deze waren verzinkt en er was geen centje pijn. Als dit toen al kon, waarom gebeurt het dan nu niet meer :confused:

TéDé-I zei:
Ik heb een vaag vermoeden dat de Drieling (Aygo / 107 / C1) de komende jaren vrij snel in de klauwen van het roestmonster gaat vallen. De bodycoating is erg schraal van deze wagens.

Een vriend van mij heeft bij z'n 2 jaar oude 107 al hele kleine roestplekjes gevonden.

General Custom zei:
Mechanix zei:

Kuch, kuch,... VW een premium merk? Volgens mij is vooral de marketing van VW gewoon heel erg premium, voor de rest is dit merk best wel vergelijkbaar met niet-premium merken als bijvoorbeeld Ford of Toyota.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat het slordig is dat een auto zo snel roest, zowel bij Ford als VW. Kijk bijvoorbeeld naar de Audi 100 of Volvo 740 van eind jaren 80, deze waren verzinkt en er was geen centje pijn. Als dit toen al kon, waarom gebeurt het dan nu niet meer :confused:

Snap de troll!;)

De Volvo 440, 460 en 480 konden ook roesten als de beste. Pas toen Audi het koetswerk van hun auto's ging verzinken, roestten ze niet meer. VW heeft in de jaren 80 zeer degelijke (relatief roestbestendige) auto's gebouwd. In de jaren '90 begonnen ze opeens wel te roesten. Ook Ford heeft in de jaren '90 veel roestproblemen gehad. Zelfs de Focus I had soms nog met roest te kampen.

En hoe komt dit: kostenbesparingen!

Basjc zei:
TéDé-I zei:
Ik heb een vaag vermoeden dat de Drieling (Aygo / 107 / C1) de komende jaren vrij snel in de klauwen van het roestmonster gaat vallen. De bodycoating is erg schraal van deze wagens.

Een vriend van mij heeft bij z'n 2 jaar oude 107 al hele kleine roestplekjes gevonden.

Al die à segmenten zijn niet gegalvaniseerd.... Dus ja die gaan allemaal sneller roesten. Tja de prijs moet ergens terugverdiend worden.

Mechanix zei:
General Custom zei:
Mechanix zei:

Snap de troll!;)

De Volvo 440, 460 en 480 konden ook roesten als de beste. Pas toen Audi het koetswerk van hun auto's ging verzinken, roestten ze niet meer. VW heeft in de jaren 80 zeer degelijke (relatief roestbestendige) auto's gebouwd. In de jaren '90 begonnen ze opeens wel te roesten. Ook Ford heeft in de jaren '90 veel roestproblemen gehad. Zelfs de Focus I had soms nog met roest te kampen.

En hoe komt dit: kostenbesparingen!

Van die Volvo's, leuk dat je dat is opgevallen! Bij de Volvo's uit Zweden is het roestprobleem eigenlijk sinds de 740 goed onder contole geweest. De eerste 740's waren nog niet verzinkt (pas vanaf '88 geloof ik), maar die kennen ook al vrij weinig roest voor die tijd.
De Nederlandse Volvo's daarentegen, hebben de Zweedse kwaliteit eigenlijk nooit gehad...
De 66 was door DAF berekend op 100.000km, en door Volvo doodleuk naar 250.000km gezet met het vervangen van de stoelen en het stuur. De Volvo 300 serie was vrij goed beschermd, op een paar ontwerpfouten na (voorspoiler roest, kriksteunen breken af, 1.7 motor die per definitie slecht werkt i.v.m. carburateur...). Bij de 400-serie ging het helemáál mis met roest, maar ook het verbruik viel zwaar tegen.
Vanaf de huidige typebenamingen is het geloof ik beter, met de S'en en V's met nummer.

De vriend van mijn zusje had een 480. Prachtige auto, maar de onderhoudskosten rezen de pan uit... Toch jammer. Doe mij dan maar een Zweed!:)

Daar hoeft een Corsa B niet eens schade voor te hebben, een kennis van me moest voor de tweede APK meteen voor 700 euro laten lassen aan haar Corsa. Bij elke APK zit er wel weer ergens roest aan die auto, echt een model wat eigenlijk een Tectylbeurt en regelmatig een laagje undercoating nodig heeft.

hier een BMW E34 uit 1995 (kenteken begon met L:cool:

GroteFoto-KI7W77RF.jpg

En dan weer wat Ford Focus ellende,en dan beweert mn maatje die Focus rijdt dat Opel een roestbak is,mijn 28 jaar oude Ascona heeft minder roest dan deze focus uit 2001 (die weliswaar op de sloop stond,maar hij stond er net een week!)

GroteFoto-6ITJ8AJC.jpg

GroteFoto-W4FAK8O4.jpg

GroteFoto-GNFUQLWR.jpg

Klassiekerrijder zei:
Daar hoeft een Corsa B niet eens schade voor te hebben, een kennis van me moest voor de tweede APK meteen voor 700 euro laten lassen aan haar Corsa. Bij elke APK zit er wel weer ergens roest aan die auto, echt een model wat eigenlijk een Tectylbeurt en regelmatig een laagje undercoating nodig heeft.

Oh dat had ik niet gedacht. Maar gezien de barsten in de voorbumper had ik gedacht dat het daaraan debet zou zijn, want roest is me eigenlijk nog niet opgevallen bij de Corsa B. Ik ga er eens op letten!

Ik zie regelmatig 1e generaties Suzuki Wagon R+ met roest onderaan de achterklep en deuren. Meer mensen die dit opgevallen is?

Is het nu flauw om te zeggen dat de meeste bestuurders van een Wagon R+ zo incontinent zijn dat ze daarom zo hard en van binnenuit roesten?

Rob076 zei:
Is het nu flauw om te zeggen dat de meeste bestuurders van een Wagon R+ zo incontinent zijn dat ze daarom zo hard en van binnenuit roesten?
Ja, maar eigenlijk ook best grappig. En bovendien kloppen de plaatsen waar deze auto's roesten heel goed met de door jou geopperde mogelijke oorzaak.

Zag vandaag een redelijke nieuwe VW T5 rijden met aardig wat roest aan de deur randen en achter klep..

Toch is het wel vreemd dat de ene het wel heeft en de andere niet. Heeft blijkbaar toch te maken met het regelmatig schoonmaken van de auto.
Best opvallende foto's hier! Die Focus bijvoorbeeld! :eek: Heeft dat ding door de zee gereden ofzo?

Ook het type 626 wat wij hebben zie je frequent met beste roestplekken rijden. Daarentegen, ik moet het even afkloppen, op een beetje vlugroest aan de binnenkant van een wielkast achter. Maar dat is verwaarloosbaar weinig. Heb op een Mercedes SL uit 2006 meer roest gezien. Echt schrikbarend.(ook wielkasten)

asconahobbyist zei:
En dan weer wat Ford Focus ellende,en dan beweert mn maatje die Focus rijdt dat Opel een roestbak is,mijn 28 jaar oude Ascona heeft minder roest dan deze focus uit 2001 (die weliswaar op de sloop stond,maar hij stond er net een week!)

GroteFoto-6ITJ8AJC.jpg

GroteFoto-W4FAK8O4.jpg

GroteFoto-GNFUQLWR.jpg

Die deuren zijn bekend, maar geloof me. Die achterschermen klopt echt geen hout van. Dat is een slecht gerepareerde schade geweest of dat ding heeft een half jaar in een sloot gelegen. Ik heb veel Focussen gezien, maar deze is echt niet eerlijk. Ford heeft bij de Focus alleen last van roest bij die beroerde kitnaden bij de velsranden van de deuren en kleppen... Dat is gewoon niet goed te praten. Als je er optijd bij was en bij de dealer voor je jaarlijkse controle kwam had/heb je mazzel. Eerst werden alle portieren vervangen, maar al gauw kon dat finacieel niet meer uit en werden ze gerepareerd tot op de dag van vandaag... 11 jaar carrosserie garantie. Zelfde verhaal geld voor de Mondeo vanaf 2001 en soms de Fiesta/Fusion van 2002.

Die kitnaden op de foto van die achterdeur is echt serieus niet nodig. Had veel eerder opgelost kunnen worden. Nogmaals... het is niet goed te praten.
Ford Ka's zijn echt drama... gewoon te triest voor woorden.

Wel vreemd overigens dat de ene Focus wel roest en de andere niet. Mijn 2004 prive Focus heeft nagenoeg niets, maar bij de kidnaad van de motorkap heeft hij wel iets last al ziet het er niet uit dat het grote stappen zal nemen. M'n 2002 grijskenteken Focus heeft echt helemaal niets... geen blaasje of iets. Helemaal schoon. Zeg t maar... waar ligt het aan. Denk dan schoonmaken van de sponningen en binnenkant portieren ook zin heeft.

@Sem: ik vind de deuren alleen al schrikbarend genoeg. En een kidnaad is zeker een heel klein naadje?;)

Phoenixrood74 zei:
@Sem: ik vind de deuren alleen al schrikbarend genoeg. En een kidnaad is zeker een heel klein naadje?;)

Roest is altijd schrikbarend, maar die Focus van het voorbeeld hierboven is gewoon niet reeel. Das puur achterstallige ellende. Een eerlijk... het ligt dus eigenlijk aan de kitfabrikant... die kit gaat barsten met alle gevolgen.. Dat een Ford kan roesten weten we natuurlijk... zie de Ka..

Ik heb veel Focussen gezien, maar dit is echt uitzonderlijk. Onze wagon uit '02 had bijvoorbeeld totaal geen roest.

een VW Polo uit modeljaar 95 en verder hebben ook erg last van roestplekken...vooral op de deuren en dorpels...

een collega heeft een Polo uit 99 ook in de dorpel een flink stuk in moeten laten zetten om netjes te krijgen...

929V6 zei:
Geeft meteen een verklaring waarom Mazda Demio's vaak hetzelfde probleem hebben.

De mazda demio is eigenlijk een mazda 121 bolhoed in een ander jasje. Qua bodemplaat en mechanisch gebeuren zijn ze identiek.
De bolhoed was ook al roestgevoelig, vooral op de bodemplaat bij de chassisbalken van de achteras en de dorpel uiteinden bij de achterwielen.
Dus wel lochisch dat de demio dezelfde problemen heeft.

Sem XR4i zei:
Phoenixrood74 zei:

Roest is altijd schrikbarend, maar die Focus van het voorbeeld hierboven is gewoon niet reeel. Das puur achterstallige ellende. Een eerlijk... het ligt dus eigenlijk aan de kitfabrikant... die kit gaat barsten met alle gevolgen.. Dat een Ford kan roesten weten we natuurlijk... zie de Ka..

Toch vreemd eigenlijk, gezien het koetswerk van de facus volledig verzinkt is.....:cool:

michel1975 zei:
Ook het type 626 wat wij hebben zie je frequent met beste roestplekken rijden. Daarentegen, ik moet het even afkloppen, op een beetje vlugroest aan de binnenkant van een wielkast achter. Maar dat is verwaarloosbaar weinig. Heb op een Mercedes SL uit 2006 meer roest gezien. Echt schrikbarend.(ook wielkasten)

Na de inlijving bij Ford, zijn de roestproblemen ook weer teruggekomen. mazda had die juist aardig onder de knie.

Hoe ziet de gemiddelde KA er eigenlijk uit achter de bumpers, die ook om de wielen heen lopen? Daar achter dat kunststof zal toch veel vuil ophopen ben ik bang..

marcel21674 zei:
929V6 zei:
Geeft meteen een verklaring waarom Mazda Demio's vaak hetzelfde probleem hebben.

De mazda demio is eigenlijk een mazda 121 bolhoed in een ander jasje. Qua bodemplaat en mechanisch gebeuren zijn ze identiek.
De bolhoed was ook al roestgevoelig, vooral op de bodemplaat bij de chassisbalken van de achteras en de dorpel uiteinden bij de achterwielen.
Dus wel lochisch dat de demio dezelfde problemen heeft.

Huh? Dus de Demio (die in 1998 ofzo verscheen) is gebaseerd op de 121 die al in (wat zal het zijn) 1990 kwam, ondanks dat er al een nieuwer (op de Fiesta gebaseerde) 121 was? Klinkt niet echt logisch...

Terug
Bovenaan