Roest anno nu

Klassiekerrijder zei:
De Ka staat niet bekend als enorm roestvast. Dit exemplaar is wel extreem geperforeerd.

Hij stond afgelopen week met de amateuristische reparaties aan de rechter wielkast bij een garage (voor APK?) en nu bij een sloper. Werk voor niets geweest blijkbaar, en als ik naar de dorpel kijk lijkt me dat duidelijk.

Vergeet je niet dat dit exemplaar al bijna 16 jaar oud is (blijkbaar in 2006 geïmporteerd)?

Voor wat betreft de laatste Ka.... Ik vraag mij toch af hoe de bestuurder hier uit heeft moeten stappen met dat paaltje voor het portier... o_O

Ik vermoed dat de auto op zijn plaats is geduwd of de bestuurder is aan de andere kant uitgestapt.

De eerste toelating van die totaal rotte Ka had ik niet gecontroleerd maar hij steekt nog steeds niet gunstig af bij veel van zijn tijdgenoten, ook niet de veel goedkopere auto's. Bovendien maakte de auto verder helemaal geen verwaarloosde indruk, integendeel.

Rob076 zei:
Is dat een grap? De Focus Mk1 staat behoorlijk bekend om roest, ik meen vooral bij de portieren, achterklep en spatborden. Net als overigens de Mk2 Mondeo. De Mazda6 die daarop (losjes) gebaseerd was is daar nog enigszins de dupe van geworden.

Ik heb er veel gezien, maar echt rotte bakken zaten er niet tussen. Op de flensranden kon roest ontstaan door knappende kitnaden, maar dat werd gewoon verholpen als de auto in onderhoud is geweest bij Ford. Onze Wagon zag er na 8 jaar nog uitstekend uit, echt een oerdegelijke auto. Daar kunnen veel andere merken nog wat van leren.

@Olds; 16 jaar...ik heb al veel E30's gezien (gebouwd van '83 tot '94) maar zo rot als een Ford Ka heb ik die niet vaak gezien. Heb nu twee '83ers staan. En ja, de krikpunten zijn weg. En ja, de binnenschermen beginnen door te rotten aan de achterkant. Maar zo rot als die Ka-tjes, nee, dat zijn ze nog niet. In 2009 heeft een vriend van mij zijn M3 opnieuw laten spuiten. Ik heb toen geholpen bij het opbouwen. Daar stond ook een gestript Ka-tje. Ik heb die man toen gevraagd of dat ding in de plomp had gelegen, zoveel roest. Ook op plekken die je normaal niet ziet (onder de ruiten dus).

Toen mijn vriendin haar eerste auto wilde gaan kopen (2010), had ze o.a. een Ka op haar lijstje staan. Ben toen naar de lokale garage gegaan waar een '99er stond. En toen laten zien wat er zoal rot aan zo'n ding...rondom tankklep, maar ook in de naden (tussen die lekker grote bumpers) zag je de roest zitten.

Wat dat betreft heeft de Alfasud een goede opvolger gevonden ;)

Gr Jeroen

@Baur: met als belangrijkste verschil dat de Alfasud er niet uitzag als een overvolle poepluier.

244-55 zei:
De afgelopen weken heb ik er eens op gelet bij auto's van de bouwjaren 1995-2000: roestende Fords, VW’s, Mercedessen, Opels... Zo maar wat opvallendheden... onder de bruine pest. Niet gezien: roestend Frans of Italiaans. Wat zijn jullie ervaringen en verklaringen?

Klassiekerrijder zei:
De Polo 6N heeft ook hier en daar wat problemen maar bekende roesters zijn de Seat Arosa en Ibiza. Het heeft inderdaad te maken met bezuiniging, maar ook met ontwerpfouten.

--GT-- zei:
Je ziet soms exemplaren rijden vol met bruine puisten. Zou dat door misbruik komen?

300ZX Z31 zei:
Zag van de week een Polo 6N uit '98, daar waren stukken zo groot als een voetbal weg (vanonder bij de voorschermen, aan de portierkant), en de deuren zaten ook al flinke gaten in. Echt niet normaal, alsof je naar een Fransoos of Italiaan uit de jaren '70 zat te kijken... Vooral de Duitsers hebben hun goede reputatie uit de jaren '80 qua roestpreventie/degelijkheid vanaf '95 flink te grabbel gegooid, Mercedes/VW/Ford en Opel voorop. PSA en Fiat hebben gewoon veel geïnvesteerd in roestpreventie, daar waar de Duitsers juist erop bezuinigd hebben.

929V6 zei:
Van de Polo III ('94-'99, is dat de 6N?) heb ik ook al flink roestende exemplaren gezien. Serieus bruine plekken dan he! Dat waren tot dusver altijd witte, misschien ex-auto's van een havenbedrijf ofzo?

Rob076 zei:
Het is alleen vreemder dat Duitse, degelijke auto's roesten, want dat kan niet. *cynisme-modus uit*

Plaatje bij 't praatje; zo'n rondom roestende en bijgewerkte '98 Polo kwam ik laatst tegen:

7501474886_d4b5731652_c.jpg

Volgens mij is dat model als geheel of deels gebouwd in Spanje. Dat land heeft voor meer merken roestproblemen opgeleverd- Mercedes Vito, anyone?

Misschien heeft het te maken met het feit dat supersaneerder Lopez in de tijd van de Polo III de toeleveranciers aan het uitknijpen was. De Golf III uit globaal dezelfde periode is volgens mij ook met afstand de kwalitatief slechtste Golf. Ik denk dan ook dat het roestprobleem van Volkswagen van tijdelijke aard is geweest.

Mechanix zei:
Rob076 zei:
Is dat een grap? De Focus Mk1 staat behoorlijk bekend om roest, ik meen vooral bij de portieren, achterklep en spatborden. Net als overigens de Mk2 Mondeo. De Mazda6 die daarop (losjes) gebaseerd was is daar nog enigszins de dupe van geworden.

Ik heb er veel gezien, maar echt rotte bakken zaten er niet tussen. Op de flensranden kon roest ontstaan door knappende kitnaden, maar dat werd gewoon verholpen als de auto in onderhoud is geweest bij Ford. Onze Wagon zag er na 8 jaar nog uitstekend uit, echt een oerdegelijke auto. Daar kunnen veel andere merken nog wat van leren.

Naja, je beweerde dat die auto's prima waren wat betreft roestbestendigheid. Je ontkracht dit nu zelf al. Leuk en aardig dat Ford het oplost, maar feit is dat ze dus niet roestbestendig waren! En ik zeg ook niet dat die doorrotten, maar ik heb al menig roestende Focus gezien dus uniek is het probleem zeker niet.
Ik heb het gevoel dat jullie auto goed verzorgd wordt, en geluk bestaat altijd. Ze staan inmiddels voor een appel en een ei te koop en ik zie zelden een okselfrisse Mondeo van de eerste generatie, en maar weinig van de tweede generatie....

Phoenixrood74 zei:
Misschien heeft het te maken met het feit dat supersaneerder Lopez in de tijd van de Polo III de toeleveranciers aan het uitknijpen was. De Golf III uit globaal dezelfde periode is volgens mij ook met afstand de kwalitatief slechtste Golf. Ik denk dan ook dat het roestprobleem van Volkswagen van tijdelijke aard is geweest.

De carrosserie van mijn Golf 3 Variant uit 1998 was na 10 jaar intensief gebruik nog in topconditie. Misschien had dit te maken met het feit dat deze wagen bij Karmann in Osnabrück werd gemaakt en een uitloopmodel Golf 3 was geweest.

Overigens is de blanke lak van mijn huidige Golf 4 Variant uit 2004 langzaam aan het bladderen. De laklaag van onze Peugeot 205 uit 1997 is erg dik en in uitstekende conditie. Wat is de verklaring??

Rob076 zei:
Mechanix zei:
Rob076 zei:

Naja, je beweerde dat die auto's prima waren wat betreft roestbestendigheid. Je ontkracht dit nu zelf al. Leuk en aardig dat Ford het oplost, maar feit is dat ze dus niet roestbestendig waren! En ik zeg ook niet dat die doorrotten, maar ik heb al menig roestende Focus gezien dus uniek is het probleem zeker niet.
Ik heb het gevoel dat jullie auto goed verzorgd wordt, en geluk bestaat altijd. Ze staan inmiddels voor een appel en een ei te koop en ik zie zelden een okselfrisse Mondeo van de eerste generatie, en maar weinig van de tweede generatie....

De meeste Focussen en Mondeo's II zijn gewoon prima. Vooral na 2002.

ben al 2 weekenden bezig aan me eigen 2003 mazda premacy, echt heel die bodem is 1 bonk met voornamelijk vliegroest en blaasjes nog geen echte rottigheid maar het zit echt overal, ook de achterste spatbordranden vol blaasjes.
Heb nu alles zelf verwijdert en behandelt en opnieuw gespoten.

del cortigo zei:
ben al 2 weekenden bezig aan me eigen 2003 mazda premacy, echt heel die bodem is 1 bonk met voornamelijk vliegroest en blaasjes nog geen echte rottigheid maar het zit echt overal, ook de achterste spatbordranden vol blaasjes.
Heb nu alles zelf verwijdert en behandelt en opnieuw gespoten.

Vliegroest is meestal het resultaat van te veel onbehandeld blank metaal, dus schraal gecoate panelen. Vaak door te bezuinigen op het lakproces.
Het is vaak uitkijken met dorpelverbredingen, al dan niet standaard door de fabrikant aangebracht (SUV's). Ook RVS of geborstelde dorpel- of bumperbescherming heeft hier regelmatig last van bij de montagepunten. Glad afgewerkte, niet opstaande spatbordranden evenals smalle naden tussen het plaatwerk verkleinen deze kans uiteraard.

juni 2011 werd de nieuwe peugeot 206+ van mijn vriendin afgeleverd. Uiteraard zonder reservewiel (alsof we nooit een platte band meer krijgen tegenwoordig) Maar daardoor was de al roestende achteras wel goed te zien...
En ja dat hoorde zo... bij een nieuwe auto...

Pobresh zei:
juni 2011 werd de nieuwe peugeot 206+ van mijn vriendin afgeleverd. Uiteraard zonder reservewiel (alsof we nooit een platte band meer krijgen tegenwoordig) Maar daardoor was de al roestende achteras wel goed te zien...

Ben benieuwd naar de foto's.

929V6 zei:
Pobresh zei:

Ben benieuwd naar de foto's.
Zal kijken of ik er binnenkort kan maken.
Was overigens lichte roest, weet niet hoe het er nu uitziet.

Mijn Mercedes W203 heb ik al meerdere keren voorbij zien komen in dit topic. Inmiddels ongeveer 11 jaar oud, dus niet al te jong meer, maar toch blijf ik het verbazingwekkend vinden dat deze auto's zoveel last kunnen hebben van roest. Ik heb mij laten vertellen dat het komt door het teveel onder druk zetten van toeleveranciers door Mercedes. De ene auto heeft het erger dan de andere, maar de mijne is nu de laatste maanden snel slechter geworden. Eeuwig zonde want verder (motorisch) is het een perfecte auto. Zoals ik het heb begrepen moeten deze problemen grotendeels zijn opgelost voor de modellen vanaf 2004?

IMG_0189.jpg

IMG_0188.jpg

Vandaag gespotte Ford Ka, met flinke roestvorming, links sloeg de roest ook behoorlijk toe op de gekste plekken. En dit was dan een exemplaar van 2001...
sdc16614.jpg

Die MB W203 ziet er niet best uit.

Van die Ka kan je nog wel stellen dat een mindere kwaliteit van afwerking en materiaalkeuze prijstechnisch nog een te begrijpen keuze is geweest. Het was immers een budgetauto in zijn tijd. Voor Mercedes-Benz is het een regelrechte afgang.

Eerder deze week kwam ik onderstaande Bentley Eight tegen in Londen. Hij is weliswaar al wat ouder (1986), maar voor m'n gevoel past roest gewoon niet bij een Bentley, ook al is-ie 26 jaar oud.

65wgfk.jpg

5b5w61.jpg

Bij de Sprinters waar ik op m'n werk mee rijd zitten ook vaak roestplekken, ik zal anders binnenkort eens wat foto's maken. Dit gaat om Sprinters die sowieso jonger zijn dan 8 jaar, dus ik vind het vrij snel. Al zal kilometerstand ook zijn tol vergen (zout e.d.).

Zamsdoo zei:
Mijn Mercedes W203 heb ik al meerdere keren voorbij zien komen in dit topic. Inmiddels ongeveer 11 jaar oud, dus niet al te jong meer, maar toch blijf ik het verbazingwekkend vinden dat deze auto's zoveel last kunnen hebben van roest.

Onze buurvrouw heeft zo'n Benz, een zilvere, nou daar is jouw auto niets bij hoor. Ik denk dat de roest bij elkaar gehouden wordt door de lak die er overheen zit... Helaas leven we niet op al te goede voet met deze dame, dus foto's maken van haar auto zie ik mezelf niet zo snel/makkelijk doen helaas....

Daarbij, ik rij een Punto uit 2000, 12 jaar oud dus en ik heb nog nergens roest kunnen ontdekken.. Dat een MB van 11 jaar oud roest is dus niet nodig lijkt me.

Ik kwam vandaag nog een S500 uit 2001 tegen met roest op de achterklep en over de gehele lengte onderaan de deur. Daarbij was de wielkast helemaal rot! Helaas geen foto aangezien ik aan het rijden was.

Dat de M-B Sprinter flink kan roesten wisten de meesten hier waarschijnlijk al, maar zo erg had ik het nog niet eerder gezien:

TéDé-I zei:
Phoenixrood74 zei:

De carrosserie van mijn Golf 3 Variant uit 1998 was na 10 jaar intensief gebruik nog in topconditie. Misschien had dit te maken met het feit dat deze wagen bij Karmann in Osnabrück werd gemaakt en een uitloopmodel Golf 3 was geweest.

De laklaag van onze Peugeot 205 uit 1997 is erg dik en in uitstekende conditie. Wat is de verklaring??

Nou daar ken ik ook wel andere versies van, dat ik zo rond m'n 17de bij peugeot werkte op zaterdag, heb ik ook wel 605'en gezien van 2 a 3 jaar oud, waarvan de lak zo dof/ruw was, dat alleen een spuitbeurt nog verbetering kon geven.

Als ik de foto's van de 6n en de MB Sprinter zie, dan lijken me dat toch oude schades!

Waar ik laatst echt van stond te kijken was een Alfa 156, waar de reputatie toch al niet denderend van is.
Stond vorige week bij men garageboer, waar 1 van de laatsten uit maart 2005 op de brug stond.

Die chassisbalken zaten helemaal onder de roest en rondom alle rubberen dopjes in de bodem ook!
Sommige plekken zagen er zo uit dat hij zei: 'Daar zet ik de kunstofhamer maar niet tegenaan'.

7 jaar oud!!!

En dat is niet de enige Italiaan, de nieuwe Punto van zijn zus die op de brug stond, had amper roestbescherming vanonder..
Dat zal na een aantal jaar niet veel beter zijn.

Ik heb een vaag vermoeden dat de Drieling (Aygo / 107 / C1) de komende jaren vrij snel in de klauwen van het roestmonster gaat vallen. De bodycoating is erg schraal van deze wagens.

Gerard VW zei:
Als ik de foto's van de 6n en de MB Sprinter zie, dan lijken me dat toch oude schades!

Waar ik laatst echt van stond te kijken was een Alfa 156, waar de reputatie toch al niet denderend van is.
Stond vorige week bij men garageboer, waar 1 van de laatsten uit maart 2005 op de brug stond.

Die chassisbalken zaten helemaal onder de roest en rondom alle rubberen dopjes in de bodem ook!
Sommige plekken zagen er zo uit dat hij zei: 'Daar zet ik de kunstofhamer maar niet tegenaan'.

7 jaar oud!!!

En dat is niet de enige Italiaan, de nieuwe Punto van zijn zus die op de brug stond, had amper roestbescherming vanonder..
Dat zal na een aantal jaar niet veel beter zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel had verwacht dat de Italianen eindelijk eens iets aan het roestspook gedaan zouden hebben, niet dus?

En ik las onlangs ook iets in het Fransrijderstopic over de 107/C1 en familiezusje. Weet iemand hier nadere details van of het klopt, dat er problemen zijn qua roest met deze auto's? (Sorry ik vind het af en toe eerder karts).

562031_3710657891494_1583971284_n.jpg

Overigens zijn de meeste 156's gewoon prima auto's en stijgen ze ver uit boven de, ernstig verouderde, reputatie van het merk. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen te vinden, maar normaliter doet 'ie het beter dan een Benz of Ford uit diezelfde tijd.

Gerard VW zei:

Waar ik laatst echt van stond te kijken was een Alfa 156...En dat is niet de enige Italiaan, de nieuwe Punto van zijn zus die op de brug stond, had amper roestbescherming vanonder... Dat zal na een aantal jaar niet veel beter zijn.

Die witte Polo ziet er rondom zo uit. Elk metalen carrosseriedeel heeft bruine spikkels, zelfs het dak. Dankzij verf en typex is het ergste "onzichtbaar".

Van recentere Italianen hoor ik over het algemeen goede verhalen qua roestbescherming. Ik zie ook weinig uitzonderingen op straat.

Roestbescherming aan de bodem is bij veel auto's maar povertjes. Ze hebben bijna allemaal sowieso wel vliegroest onderop.

Wouter82 zei:
Zag laatst het huidige model Sprinter met bruine randjes onder de achterdeuren... iets met een ezel? :rolleyes:
Ook met een ezelin.

Een ezel stoot zich in ´t gemeen, geen tweemaal aan dezelfde steen. Een ezelin, dat domme dier, dat stoot zich wel een keer of vier. :D

Sorry, kon het niet laten.

Een Alfa-monteur die bij VW ging werken was erg verbaasd dat hij geen roest meer zag... de 156 schijnt serieus te roesten aan het chassis.

Mijn Lancia Kappa uit 1996 heeft helemaal geen roest ,zelfs het linkervoorscherm waar een deuk in zit roest niet, daar is zelfs al de lak vanaf.

Dit weekend gezien: een Golf IV variant uit 2001 met een gat in de linkerachterdorpel van zeker 10 x 5 cm. Best schokkend, vond ik...

Ja, de Ka... Breek me de bek niet open. Mijn vriendin rijdt een Ka'tje van 2001. Het arme autootje is al flink door de roest aangetast. Met name de dorpels (zowel links als rechts), de achterklep (rond het slot) en rond de tankdop (oh, gruwel)... o_O En dat terwijl haar 1996 Fiësta, haar vorige auto, er weinig tot geen last van lijkt te hebben. Roestten die dingen minder? Of had ze geluk?

Kennissen van mij hebben onlangs hun Mercedes 200D van bouwjaar 2000 weggebracht voor een grote onderhoudsbeurt aan de carrosserie. Het roestspook begon op diverse plekken rond te waren. Nu is deze Mercedes 'al' 12 jaar oud, maar they were not amused.

Terug
Bovenaan