Renault Twingo III | Electric vanaf € 20.590

autoradje zei:
Medeforummers hadden toch echt beloofd dat er een betere motorkap zou komen op de definitieve versie.
Kijk even een paar pagina's terug en huiver. Helaas hebben ze dat er niet doorgedrukt gekregen bij Renault.
Dat is dan weer kwalitatief uitermate teleurstellend.

Constructie van de motorkap is ontwikkeld door de ingenieurs van Mercedes en wordt al toegepast op de huidige Smart, kan met niet herinneren dat er toen ook zo'n ophef over was?

Bij de ForTwo is het ze vergeven :D

Maar serieus. De motorkap had bij de Twingo/ForFour best anders gekund. En zelf misschien met wat opbergruimte. Al was het maar voor een "thuiskomertje".

FrankdCI zei:
autoradje zei:
Medeforummers hadden toch echt beloofd dat er een betere motorkap zou komen op de definitieve versie.
Kijk even een paar pagina's terug en huiver. Helaas hebben ze dat er niet doorgedrukt gekregen bij Renault.
Dat is dan weer kwalitatief uitermate teleurstellend.

Constructie van de motorkap is ontwikkeld door de ingenieurs van Mercedes en wordt al toegepast op de huidige Smart, kan met niet herinneren dat er toen ook zo'n ophef over was?

ag_11smart_underhood.JPG

Sterker, ik vind het er degelijker uitzien bij de nieuwe Twingo.

Knap dat Hyundai en Kia wel interieurs kunnen ontwerpen die er relatief hoogwaardig en volwassen uitzien. Dat van de Twingo lijkt wel playmobiel. Ondanks dat ik de Twingo niet zo heel onderscheidend vind (blijkbaar heeft ie striping nodig om het ontwerp te accentueren), vind ik hem wel een goeie keus en weer wat anders dan die jaren 80 hokken van VW/Seat/Skoda en het uiterlijk van de i10 spreekt me echt totaal niet aan

Liever een C1 maar die auto's zijn technisch nu al gedateerd

Als je wat vloeistof wilt/moet bijvullen, dan wil je toch niet eerst een gereedschapskist uit de schuur toveren, die je misschien niet eens hebt?
Ik denk dat iets met scharnieren en een hendel onderin het dashboard helemaal geen verkeerd idee is. ;)

GT zei:
Als je wat vloeistof wilt/moet bijvullen, dan wil je toch niet eerst een gereedschapskist uit de schuur toveren, die je misschien niet eens hebt?
Ik denk dat iets met scharnieren en een hendel onderin het dashboard helemaal geen verkeerd idee is.
Of nog beter. Haal uit het magazijn een gasveertje afkomstig van de Sandero.....:T

rickm zei:
Overwegingkje:

Tussen de bekendmaking van Renault dat de TW III nu toch echt komt en de dag dat ze daadwerkelijk in de showroom staan heeft BMW al weer 3 peperdure priemiejum auto's gelanceerd.

Moraal van het verhaal: Het duurt bij de Fransen helaas soms zo .... laaaaaang.

Maar goed, dat het een succesverhaal mag worden, deze achterwiel aangedreven Twingo.

Dit bericht van vandaag illustreert wat hierboven werd bedoeld - weer 4 nieuwe BMW's:

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-neuheiten-bis-2017-7er-m2-i9-und-x7-sind-am-start-8527962.html

---GT--- zei:
Ik denk dat iets met scharnieren en een hendel onderin het dashboard helemaal geen verkeerd idee is. ;)
Het is een simpel plastic dekseltje, dus ik vermoed dat het met opzet zo vastzit dat het bij een aanrijding afbreekt of wegspringt. Dat riempje dient om te voorkomen dat het ding op straat valt en bekrast wordt wanneer je eens wat vloeistoffen bijvult. Wat niet wegneemt dat het een stuk minder knullig en omslachtig had kunnen zijn. De oude 5 was net zo kort als deze nieuwe Twingo, had een motor voorin in de lengterichting achter de vooras, een binnenruimte die zo te zien niet eens veel kleiner was dan bij de Twingo, hij was met vier deuren te krijgen zodat je geen slangemens hoefde te zijn als je achterin ging zitten, en hij had ook nog ruimte voor een reservewiel. Vooruitgang?
Over reservewiel gesproken: ik zie dat de Twingo voor en achter verschillende velg- en bandmaten heeft. Achterwielen 2 cm breder. Dan is mijn eerste argwanende gedachte welke zwakte hier verdoezeld moet worden (het is niet bepaald een sportwagen die een enorm vermogen op straat moet leggen). De tweede zorg is om de Jan of Johanna Modaal die een stukgegooid bierflesje niet kon ontwijken en nu met een lekke band staat. Noem me ouderwets maar ik vind het een veilig idee als ik dan zelf een reservewiel kan pakken. De Japans/Franse drieling heeft er wel een (staat niet in de specificaties maar als je de C1 bestelt met een vloerbeschermer voor de bagageruimte, moet je het reservewiel laten vervallen - hetgeen inhoudt dat er in eerste instantie wel een is). Misschien nooit nodig, maar zoals het tegeltje zegt: beter mee verlegen dan om verlegen.

Ik vermoed dat de bredere achterbanden gedaan zijn om een onderstuur karakteristiek te creëren, zoals bij een voorwiel aandrijving, omdat dit over het algemeen veiliger is voor de automobilist.

FrankdCI zei:
Ik vermoed dat de bredere achterbanden gedaan zijn om een onderstuur karakteristiek te creëren, zoals bij een voorwiel aandrijving, omdat dit over het algemeen veiliger is voor de automobilist.
Dat kan dan toch goedkoper, voor fabriek en eigenaar, met en stukje electronica? Overstuur zit er nauwelijks in, met een motor tussen de achterwielen. Die weegt niet meer dan een passagier op de achterbank.

Het gaat meer om het gewicht dat niet meer op de voorwielen zit, denk ik? Misschien is het meer ter ondersteuning van de elektronica, misschien dat iemand met verstand van techniek hier een antwoord op weet.

Ik denk dat er technisch gezien verschillende mogelijkheden zijn voor die keuze.

1) Voor ligt er minder gewicht op de as. Je wil dus niet al te brede banden om de druk per cm2 goed te houden.

2) Een van de selling-points is de enorm korte draaicirkel. Maak je de wielen/banden 2cm breder, dan lever je ook op de draaicirkel in.

Om genoeg tractie achter te houden hebben ze er daar voor gekozen een fatsoenlijke maat te monteren. Al is 215 al wel breed zat lijkt me op de 17" wielen.

Edit: Voor dat jullie daarover beginnen, in NL is nu nog alleen tot 16" leverbaar.

Komt van Smart denk ik. De For2 heeft altijd al smallere voorbanden gehad. Bij droog weer forceer je zo onderstuur, wat veiliger is. Minder rubber voor is minder (zijwaartse) wrijving. Echter bij een glad wegdek wordt het een heel ander verhaal. Dan speelt het aantal kg/cm2 een rol. Aangenomen dat met bestuurder de gewichtverdeling hetzelfde is op voor en achteras, zullen bredere banden eerder doorslippen. Het aantal kg wordt over een groter oppervlak verdeeld. De druk op het wegdek is kleiner. Dus in de sneeuw wordt het geen pretje met zo'n Twingo3. Of je moet smallere winterbanden monteren achter. (wat zowieso altijd aan te raden is)
Of een zak zand achterin leggen :)

Carfanatic zei:
nu ik de twingo al een paar keer ben tegengekomen vind ik hem toch wat smal en hoog.

Vind ik meevallen in het echt. Op sommige foto's lijkt dat inderdaad wel. En ik denk dat dat ook precies de reden van die wat bredere banden achter is. Puur esthetisch. Meer R5 turbo-look, wat breder stoerder. Met 165 bandjes achter zou het wat te veel Hyundai Atos worden:T.

Ami zei:
Carfanatic zei:
nu ik de twingo al een paar keer ben tegengekomen vind ik hem toch wat smal en hoog.

Vind ik meevallen in het echt. Op sommige foto's lijkt dat inderdaad wel. En ik denk dat dat ook precies de reden van die wat bredere banden achter is. Puur esthetisch. Meer R5 turbo-look, wat breder stoerder. Met 165 bandjes achter zou het wat te veel Hyundai Atos worden:T.

De Twingo is gemiddeld 10 cm hoger dan de rest van het A - segment en heeft daardoor een wat andere Hoogte - breedte verhouding. Persoonlijk vind ik het smalle en hoge wel meevallen. Het is bij lange na geen Daihatshu Move:)

De bredere achterwielen zijn echt puur technisch en niet optisch bedoelt. Het geeft een stabieler weggedrag. Deze opstelling komt rechtstreeks van Smart. Het heeft alles te maken met de Eland - proef. Door de angst dat de Smart om zou vallen bij een dergelijke proef heeft Daimler indertijd de introductie een half jaar uitgesteld en die periode gebruikt om het onderstel aan te passen. Die bredere achterbanden zijn blijkbaar goed bevallen en worden nog steeds toegepast.

Gisteren kwam me een nieuwe Twingo tegemoet op een drukke provinciale weg. Ze viel inderdaad meteen op. Door de hoogte, maar wellicht ook door de gele kleur. :)

Zeebra zei:
De bredere achterwielen zijn echt puur technisch en niet optisch bedoelt. Het geeft een stabieler weggedrag. Deze opstelling komt rechtstreeks van Smart. Het heeft alles te maken met de Eland - proef. Door de angst dat de Smart om zou vallen bij een dergelijke proef heeft Daimler indertijd de introductie een half jaar uitgesteld en die periode gebruikt om het onderstel aan te passen. Die bredere achterbanden zijn blijkbaar goed bevallen en worden nog steeds toegepast.

Zo ... Zo... Je beweert hier nogal wat. Heb je ook een bron? Over het algemeen zorgen brede wielen niet voor een betere wegligging (zeker niet bij nat weer). En volgens mij was het vooral de toevoeging van ESP die de smart en de oer A klasse gered hebben bij de elandproef.:rolleyes:

Ami zei:
Zeebra zei:

Zo ... Zo... Je beweert hier nogal wat. Heb je ook een bron? Over het algemeen zorgen brede wielen niet voor een betere wegligging (zeker niet bij nat weer). En volgens mij was het vooral de toevoeging van ESP die de smart en de oer A klasse gered hebben bij de elandproef.:rolleyes:

Hierbij: https://www.amt.nl/pagefiles/14769/001_1998_7_8_54_autotechnbekeke.pdf
Onder het kopje ingrijpende verbeteringen op pagina 3. En nee ESP werd toen niet toegepast(wel op de A klasse). Te duur.
Zoals je kunt lezen zij bredere banden maar 1 van de vele aanpassingen die toentertijd aan de Smart gedaan werden.

Ik zag gisteren ook een knalgele door Leeuwarden snellen en hij valt mij in het echt ook wat tegen. Erg guitig en afgerond allemaal (behoorlijk vrouwelijk; beetje als fiat 500) en oogt smal en ieletjes..en dan was dit dus ook nog een knalgele met redelijke velgen en stickers..

De enige reden die ik kan bedenken waarom de ForFour en Twingo achter bredere wielen en banden hebben dan voor, is dat ze op dezelfde bodemgroep staan als de ForTwo, alleen langer, en dat de ForTwo die bredere banden nodig heeft. De vorige ForFour had een totaal andere basis en had, net als al die andere autootjes voor alledag, voor en achter dezelfde wielmaat. Voor het draagvermogen hoeft het niet en zeker het A-segment is niet a priori bedoeld als scheurijzer met enorme vermogens. Verschillende wielmaten zijn ook in de productie duur, dus als je aanneemt dat van de For/Four/Twingo veel grotere aantallen verkocht gan worden dan van de ForTwo (lijkt mij niet onwaarschijnlijk), dan zou ik toch eerder gekeken hebben of de ForTwo niet met wat nieuwere electronische hulpjes gebaat zou zijn. Hij is inmiddels al breder; dat moet toch in de wegligging te merken zijn?
Het argument dat een reservewiel tegenwoordig niet meer nodig is mag waar zijn, maar de ene keer dat ik in mijn lange autoleven (rijbewijs toen ik 21 was, nu 75) een lekke band had, was op een binnenweggetje in Drenthe, laat op de avond en in een tijd dat niet iedereen een telefoon op zak had. Dan ben je blij dat je zelf even een wiel kunt verwisselen.
Wat het klepje voor betreft: ik vul toch vrij regelmatig mijn ruitensproeier bij. Dan is het omslachtig dat eerst twee klepjes in de grille opengepeuterd moeten worden (ik geloof dat er zelfs een sleuteltje aan te pas komt), vervolgens twee klemmen ontgrendeld moeten worden en dan pas kan het klepje open. Geef mij dan maar een trekknopje onder of op het dashboard, met een kabeltje naar een haak, en een klep die darna simpel openklapt. Is toch niet zo moeilijk? Het materiaal kan gewoon plastic blijven dat verpulvert als er iemand tegenop knalt. Het vervelende is dat de klant kan gaan denken dat een fabrikant die op kleinigheden al zo knullig te werk gaat, het op belangrijke punten ook laat afweten.

@Synecdoche:

Het is een achterwielaandrijver met de motor boven de achteras. Daarnaast is de auto 10 cm hoger dan gemiddeld. DAT is de reden van de bredere banden achter. Het geeft een licht onderstuurd karakter en maakt de auto minder zijwindgevoelig. De electronica om die zijwindgevoeligheid te verminderen heeft Smart wel(zijwindassistent) maar wordt niet gedeeld met Renault(de meerprijs van Smart komt natuurlijk ergens vandaan)
Daarnaast spelen de kosten een belangrijke rol. De Smarts Fortwo, Forfour en de Renault Twingo zijn nu, voor het deel van de aandrijving, technisch identiek en dat is gewoon goedkoper te produceren, ondanks de bredere banden achter.

De motorkap(of eigenlijk het serviceluik): Als er scharnieren aan wil bevestigen moet de constructie van de kap heel anders worden(vooral stijver) en dat komt de veiligheid van een voetganger bij een botsing niet ten goede. De constructie lijkt wat raar, maar het aantal handelingen is niet meer dan bij een auto met scharnierende kap. De kap staat overigens op een stel steunen en hangt niet aan riemen. Die riemen zitten er alleen maar om te voorkomen dat de kap op de straat kan vallen. Het voordeel van deze constructie, vind ik, is dat je gemakkelijker bij de bij te vullen vloeistoffen kan. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat dit onderdeel ook door Daimler bedacht is, en al jaren toegepast.

@Synecdoche:

De Toyota IQ, die niet veel groter is dan de Smart Fortwo heeft de bredere banden achter niet, en ook niet nodig. Wat verder opvalt is dat deze achterwielaandrijvers met motor achterin een relatief grote spoorbreedte hebben aan de achterkant. Ook natuurlijk bedoelt om de boel goed op de weg te houden.

zeebra zei:
@Synecdoche:

De Toyota IQ, die niet veel groter is dan de Smart Fortwo heeft de bredere banden achter niet, en ook niet nodig. Wat verder opvalt is dat deze achterwielaandrijvers met motor achterin een relatief grote spoorbreedte hebben aan de achterkant. Ook natuurlijk bedoelt om de boel goed op de weg te houden.

Grappig dat je de Iq er bij haalt, die is namelijk VOORWIEL aangedreven...

Laat dat achterwielaandrijving nu net het usp van de smart (en de Twingo) zijn.

N van D zei:
zeebra zei:
@Synecdoche:

Grappig dat je de Iq er bij haalt, die is namelijk VOORWIEL aangedreven...

Laat dat achterwielaandrijving nu net het usp van de smart (en de Twingo) zijn.
Het ging in dit verhaal niet om de achterwielaandrijving maar om de kleine wielbasis. De Smart Fortwo zou de bredere banden achter nodig hebben vanwege de wielbasis. Maar de IQ heeft die banden niet want voorwielaandrijver.

Overigens is niet de achterwielaandrijving de USP(dat zal weinig mensen echt interesseren) maar de voordelen die dit concept heeft. En dat zijn:
- De extreem korte draaicirkel.
- Het stabiele weggedrag.
- De relatief grote interieur ruimte.

@zeebra
Kijk nou eens wat ik 8 september schreef: precies wat u antwoordt. bredere achterwielen ivm gebruik van dezelfde bodemlaat met aandrijving voor alle drie, en klepje heeft een riem om verlies te voorkomen. Maar dat houdt allebei niet in dat ik het een slimme constructie vind. Het had handiger gekund.

synecdoche zei:
@zeebra
Kijk nou eens wat ik 8 september schreef: precies wat u antwoordt. bredere achterwielen ivm gebruik van dezelfde bodemlaat met aandrijving voor alle drie, en klepje heeft een riem om verlies te voorkomen. Maar dat houdt allebei niet in dat ik het een slimme constructie vind. Het had handiger gekund.

Je schreef iets heel anders: namelijk dat de brede achterwielen een gevolg zijn van de korte wielbasis van de Fortwo, en dat ze bij de Twingo niet nodig zouden zijn.

Mijn verhaal: de brede achterwielen worden toegepast vanwege de RWD en zijn dus ook gewoon bij de Twingo nodig om, ondermeer, een licht onderstuurd karakter te creëren.

[size=x-large]Renault bevestigt snelle Twingo[/size]
Door Sjoerd van Bilsen | Autovisie

Er komt een snellere uitvoering van de Twingo, zo bevestigt Renault aan Autovisie. De topversie krijgt echter niet de aanduiding RS.

Het ontbreken van de bekende naam is opmerkelijk, aangezien de ontwikkeling van de meer potente Twingo juist in handen is van Renault Sport, waar de aanduiding RS voor staat. Het wordt geen hardcore RS, zoals een Clio of Mégane. Een aangepaste motor, wielophanging en aankleding zorgen voor het onderscheid. Een volledige RS-behandeling maakt de auto erg kostbaar terwijl het publiek daar niet op zit te wachten, laat de fabrikant aan Autovisie weten.

Motor

Vast staat dat de motor een opgepepte 0.9 driecilinder turbomotor wordt. Het blok wordt in de Twingo al met 90 pk aangeboden, maar er bestaat een 110 pk/150 Nm-variant van. Dat blok komt in de sportversie te hangen, geeft een techneut aan.

Brabus

De heren van Renault Sport zullen waar nodig contact onderhouden met de technici van Brabus, de huistuner van Smart. De Twingo en Forfour zijn gezamenlijk ontwikkeld en rollen van dezelfde productielijn. Smart heeft de komst van de Forfour Brabus al bevestigd. Renault volgt nu met de aankondiging van een 'RS Light'.

Lancering

De lancering heeft volgend jaar plaats, al zou de autobouwer de topversie al eerder kunnen tonen.

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/renault/23085980/__Renault_bevestigt_snelle_Twingo__.html

Afgelopen weekend de Twingo bekeken.
Was ik al niet gecharmeerd van het uiterlijk nu ook erg teleurgesteld in de kwaliteit van de auto. Althans de afwerking.
Plastic, plastic en nog eens plastic.
De deurpanelen kun je tussen duim en wijsvinger helemaal samendrukken. De hendel voor hoogteverstelling voorstoel is voor eenmalig gebruik. Etc
Jammer jammer jammer !
Ook de Clio is tegenwoordig 1 en al glimmende plastic.
Hoop dat de nieuwe Megane zijn kwaliteit blijft behouden of liever nog een schepje er bovenop.
Maar met onze vd Acker aan het roer vrees ik het ergste.....
Ik rijd nu in mijn 14e ! nieuwe Renault. Kon helaas weleens de laatste zijn...

Nergens een vergelijkingstest gespot waar de Twingo het de concurrentie echt moeilijk maakte.
Desondanks is een goed begin het halve werk:
Verkoop in FR komt op gang, en past-boem-binnen-zonder-kloppen, het karretje staat op #5, 6000x (!) verkocht.

In NL staat de 108 ook op #5, en die 'won' evenmin ergens een test.

Zo zie je maar, goeie ads in damesbladen / sites voor vrouwen en ze gaan als eens speer.

FR verkopen 09:

1 Renault Clio IV 9,089 6.0% 78,062
2 Peugeot 208 7,466 4.9% 63,011
3 Renault Captur 6,090 4.0% 46,351
4 Peugeot 308 II 6,003 4.0% 43,219
5 Renault Twingo III 5,812 3.8% -
6 Renault Scénic 4,625 3.1%
7 Peugeot 2008 4,611 3.1%
8 Citroen C3 4,397 2.9% 44,186

Voor zover AW Bigboys leerzaam kan zijn: in hun vergelijkingstest met de oude R4, blijkt dat de Twingo III bijna net zo functioneel is als de R4 (kan één grote emmer verf minder vervoeren) en is de draaicirkel fors kleiner. Maar die oude R4 is wel een stuk kleiner dan de Twingo.
Is die draaicirkel nou het enige pluspunt van de Twingo, ten opzichte van de concurrentie?

Ik was vorige week bij de presentatie van de nieuwe Smart in NL te Rotterdam en dé USP van de Smart is... Jawel, de zeer kleine draaicirkel.
Verder een mooi verhaal er omheen van Smart als merk en niet als auto, de jeugd aanspreken (terwijl de huidige Smartrijders gemiddeld 42 jaar zijn), etc. etc.

Dus ehh, tja. De draaicirkel draait het toch wel veel om.

Ik vind, als Renault-man, de Twingo III erg geslaagd qua design, maar echt onderscheiden doet hij niet. Ondanks de achterwielaandrijving.
Met het rijden is dat ook niet echt merkbaar. De draaicirkel dan weer wel.

Is het een echte knaller zoals vroeger? Nee.

De achterwielaandrijving is bij Bigboys ook behandeld: met de Twingo is driften onmogelijk, vanwege de niet-uitschakelbare ESP.

Carfanatic zei:
en dan nog. driften met een twingo, wat een treurigheid :rolleyes:

Ik zie achterwielaandrijving als een nadeeel. Als er dan toch een voordeel aan gekoppeld mag worden, zou het juist het driften mogen zijn.

Kom op! De ideale ruime auto is al in de jaren '40/50 ontworpen door ene meneer Issigonis. En dat betekende een dwars geplaatste motor voorin, voorwielaandrijving en de wielen zover mogelijk in de hoeken van de carosserie.
Iemand die nu nog met een concept met de motor achterin komt, is eigenwijs, of heeft een contract met een leverancier die toevallig motoren achterin levert...

verlichting zei:
Gedurfd concept van Renault, dat moet ik ze nageven. Ik heb wel vragen met betrekking tot de plaatsing van de motor achterin:
* Valt het motorgeluid niet tegen?
* Wordt de "sleutelbaarheid" van het motortje tijdens onderhoud door deze opstelling niet bemoeilijkt?
* Is de koeling wel voldoende voor de motor?
* Wat heeft Renault in petto als bagageruimte?
* Hoe zit het met de zijwind gevoeligheid van de Twingo?

Hoewel de auto er echt aantrekkelijk uitziet heb ik teveel vragen om meteen voor een Twingo te gaan. Eerst maar eens 2 jaar reviews volgen hoe de ervaringen zijn met deze "smarte" Renault.
Even voorstellen, Patrick, woonachtig te Tienen, ben motorfreak (en een beetje ook voor auto's).
Rijd met een Suzuki GSX 750 F 1999 (en nog zo een zelfde in mijn garage staan voor onderdelen, was mijn vorige)
Mijn auto, een Renault Megane II CC, 1.9DCI (2004), met 160.000km, heb deze bijna 2 jaar.

De nieuwe Twingo ... ik vind het een gedurfd project van Renault, maar ondanks ik zelf geen kleine auto zou kopen kan ik hem wel waarderen!

Om op de gequote argumenten te antwoorden:
* Valt het motorgeluid niet tegen?
--- Renault kennende, ik denk dat dit best moet meevallen, zeker bij traag rijden (lees: zelden boven de 70km/u, want het is een stadsautootje, of toch voor korte afstanden)
* Wordt de "sleutelbaarheid" van het motortje tijdens onderhoud door deze opstelling niet bemoeilijkt?
--- tja ... zoals bij elke moderne auto (autootjes) steekt het motorcompartiment gewoon propvol he ...
Maar zo een licht motortje kan je er effe uit tillen en dan het werk doen ... hehehe
* Is de koeling wel voldoende voor de motor?
--- dat zal uiteraard goed berekend zijn. De koelraditor(s) zal wel voorin zitten, of indien die ook achterin zit, zal er wel een luchtkanaal voorzien zijn.
* Wat heeft Renault in petto als bagageruimte?
--- Opnieuw, het gaat hier om een stadsautootje. Denk niet dat er ook maar iemand aan denkt om als gezin met 2 kinderen een reis door Europa te ondernemen ... maar het zou wel een hele uitdaging zijn ... hehehe
* Hoe zit het met de zijwind gevoeligheid van de Twingo?
--- Ook weer vanwege een stadsautootje zijnde is dit van minder belang, maar gezien de in de uithoeken geduwde wielen denk ik dat ie best goed zit wat dat betreft. Van "uitbreken" zal weinig sprake zijn vanwege de achterin geplaatste motor. Onderstuur acht ik dan wel weer mogelijk ... maar net als het feit dat ie niet ontworpen is om Europa te doorkruisen met het gehele gezin, ga ik ervan uit dat ze bij Renault niet verwachten dat "de Stig" er zich eentje gaat aanschaffen om op de Nordschleife een nieuw record te vestigen ...

Maar, nu mijn mening.
Ik wil een auto waar ik deftig met 4 volwassen en redelijk grote mensen in kan (ja, dat kan in mijn cabrio, ben 1,82m en heb nog ruimte boven mijn hoofd vrij, en ook zitten mijn knieën net niet tegen de bestuurderstoel als ik bij wijze van test achterin ga zitten, na de bestuurderstoel op mijn maat te hebben gezet). Ik wil over een noemenswaardige bagagecapaciteit beschikken, wat niet echt een probleem is, zolang ik mijn dak dicht laat. Ook met dak open valt het best mee (maar dan niet meer om op reis te gaan ... maar ach ... hij heeft een trekhaak). Probleem is echter wel, met in de koffer opgeborgen dak ... is de toegang bij deze cabrio zéér beperkt, en grote dingen die je er hebt in gelegd voor het openen van het dak krijg je er niet uit zonder het eerst weer te sluiten.

Oke oke ... ik wijk een beetje af ...

Deze Twingo is in mijn ogen enkel geschikt als stadsautootje, of als tweede autootje (maar principieel ben ik tegen het hebben van meer dan één auto per adres ... sorry daarvoor ...)
Maar als zijnde motorrijder echter, zou ik deze Twingo best zien zitten als auto. Je kan je niet voorstellen hoeveel ik van de winkel meekrijg met de motor, ... natuurlijk, een pallet bakstenen gaat niet, maar héél wat spullen gaan verassend genoeg wél. Dus met de Twingo zal het ook wel meevallen. Maar het is omdat ik twee kinderen heb, en die beloven groot te worden, dat ik een wat gemiddelde auto nodig heb.

En iemand haalde aan dat de achterkant wat weg heeft van de luchtdoorlaten van de oude R5Turbo ... ik vind dat ie gelijk heeft ... de vorm van die achterlichten gaan daar echt in op ... maar dat is dan wel de enige gelijkenis met een R5

Zoals ik al zei, ik vind het een knap autootje ...
... net als de foto's die ik al ben tegen gekomen van de geplande reïncarnatie van de R4 (nee, niet de 4CV in dit geval), de Renault Fuego ook wat dat betreft, concepten waarvan ik hoop dat die er doorkomen.
Een spijtig geval vind ik de nieuwe Renault Espace 2015, hij verliest het uiterlijk van een dikke monovomume. De huidige type IV (heb zo een Grand Espace IV gehad, ook een 1.9DCI, en buiten het torenhoge verbruik van 6,8L/100km was dat een beest van een auto, 5 achter zetels eruit en je had een minivrachtwagen!). Hij was niet alleen enorm, hij ziet er ook enorm uit, de nieuwe mist dat serieus ...

Ben momenteel aan mijn vijfde Renault bezig, en ondanks de problemen die ik er mee gehad heb ... blijf ik ze graag zien ...
1e - R5, 1100cc, driedeurs, 1984
2e - idem, maar van 1981
3e - Renault Espace III, 1.9DCI
4e - Renault Grand Espace IV, 1.9DCI, 7 seats.
5e - mijn huidige Megane II CC, 1.9DCI.

P.S. - heb mij speciaal aangemeld op dit forum vanwege dit topc, en ga dit zeker doorlezen va begin tot eind ...

---GT--- zei:
Carfanatic zei:

Ik zie achterwielaandrijving als een nadeeel. Als er dan toch een voordeel aan gekoppeld mag worden, zou het juist het driften mogen zijn.

Kom op! De ideale ruime auto is al in de jaren '40/50 ontworpen door ene meneer Issigonis. En dat betekende een dwars geplaatste motor voorin, voorwielaandrijving en de wielen zover mogelijk in de hoeken van de carosserie.
Iemand die nu nog met een concept met de motor achterin komt, is eigenwijs, of heeft een contract met een leverancier die toevallig motoren achterin levert...
Citroën kwam daar al veel eerder mee op de proppen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant
Deze was ook "ideaal", was ook zuinig (voor zijn tijd), en enorme ruimte binnenin ... alleen past die niet in de context van dit topic, wegens niet zo klein, en zeker niet betaalbaar voor de gewone mens, maar voor de tweede oorlog was een auto sowieso niet iets voor "de gewone man".

Wouter82 zei:
DKP zei:
maar voor de tweede oorlog was een auto sowieso niet iets voor "de gewone man".

Oef, daar ga je toch even erg makkelijk voorbij aan de T-Ford :rolleyes:
Inderdaad ... die was ook "betaalbaar". In die zin, bij de op de markt brenging moest een gemiddelde arbeider er toch bijna een jaarloon aan betalen, maar enkele jaren later was de aankoopprijs al bijna gehalveerd, dit vanwege de massa productie (Ford T was echter, in tegenstelling tot wat velen denken, niet de eerste in massa geproduceerde auto, als ik mij niet vergis, was dat een of ander model van Oldsmobile? ... maar die was dan weer NIET betaalbaar ...).

Maar ondanks de T ford "betaalbaar" was, en er ongeveer 15.000.000 van gemaakt zijn en ongeveer de helft van 's werelds wagenpark uitmaakte, was het in de tijd voor de tweede oorlog toch niet vanzelfsprekend dat mensen een auto kochten als noodzaak, meer als hebbeding, door de rijkere klasse. Als de mens toen al van mening was niet te kunnen leven zonder auto ... denk dat de Ford T model een astronomisch productieaantal bereikt zou hebben ...

Wouter82 zei:
Mwoah, geen heel sterk verhaal DKP. Maar goed, het gaat hier over de Twingo.
Uiteraard ... maar jij haalde de Ford T aan ;)

Maar om idd on topic te blijven, in mijn eerste bericht legde ik er een beetje de nadruk op dat bagagecapaciteit niet het belangrijkste uitgangspunt is van de Twingo, waar wel regelmatig negatieve commentaar op komt.

De Twingo is ontworpen als stadsautootje, en die moeten vooral compact, wendbaar en zuinig zijn, drie zaken waarvan ik denk dat de Twingo er wel in slaagt.

Ja omdat jij aankomt met een vooroorlogs kletsverhaal. En je hebt een hoop meningen over de Twingo maar er nog geen meter ingereden...

Wouter82 zei:
Ja omdat jij aankomt met een vooroorlogs kletsverhaal. En je hebt een hoop meningen over de Twingo maar er nog geen meter ingereden...
Nou, dat "vooroorloogse" verhaal is zeker géén "kletsverhaal" hoor. Net als dat over de Ford T. En dat heb ik aangehaald naar aanleiding van GT's bericht, namelijk volgende:
---GT--- zei:
Carfanatic zei:

En dat ik nog niet met de nieuwe Twingo heb gereden hoeft niet te betekenen dat ik er geen mening over kan hebben. Wat betreft de rijeigenschappen heb ik ook geen statements neergeschreven, maar enkel mijn gedacht gezegd ... Daarbuiten heb ik gewoon mijn mening verteld waarom ik bagagecapaciteit aan een auto als een Twingo van ondergeschikt belang vind ... effe goed lezen he ;)

Een aantal pagina's terug zijn al een aantal reviews van de Twingo III geplaatst waarin naar voren kwam dat de motor achterin heeft gezorgd voor een ruim interieur.
Gt hint natuurlijk op de samenwerking tussen daimler en renault en wil daarmee z'n punt maken dat renault niet bewust voor RWD heeft gekozen om zo tot oa een ruimer interieur te komen, maar meer omdat daimler het motor-achterin-concept al op de plank had liggen en renault dan eigenlijk niets anders kon dan voor deze opstelling te gaan. Bijkomend voordeel is dan die binnenruimte.
Hoe het ook zij, de Twingo III heeft tov een aantal directe concurrenten een ruimer interieur. Dat motortje achterin blijkt dus voordelig uit te pakken.
Ook hier weer het resultaat van de erg succesvolle samenwerking tussen renault en daimler. :)

Terug
Bovenaan