mauriceb zei:
Haha begint dat gelul over die ruimte achterin weer? Mensen, kom op ga zelf kijken bij de dealer. Maak een proefritje etc.
Ik ben 185cm met de stoel voor ingesteld kan ik gewoon achter mezelf zitten, ook met die klaptafeltjes. aan het commentaar hier doet men net of je in een fiat panda gaat zitten. Beetje overdreven allemaal. Als je nu een megane station hebt dan is deze nieuwe scenic gewoon ruimer binnen. Ok je levert er iets kofferbak voor in. Kinderstoel met isofix heb ik ook gebprobeerd (ze is 3) en ook dat gaat prima. nog 2 tieners kunnen ernaast, no problem.
Is het ruim? ja. Is het heel ruim? nee. Is dat erg? dat kun je je afvragen. Wil je de ruimte van een espace? koop dan een espace. Wil je de ruimte van een grand scenic? neem dan een grand scenic. Heb je maar 2 kids en wil je plenty ruimte, neem dan een slee ala Superb of mondeo station, die zijn inderdaad ruimer.
Nou, leuk dat je het zegt. Ik ben dus inderdaad naar de dealer geweest om te 'passen'. Open minded, als het goed is het goed en dan zal ik dat ook eerlijk zeggen. Maar het was niet goed. Er stond alleen een gewone 'Scenic' dus die heb ik geprobeerd, geen Grand. Stoel voorin ingesteld op m'n 1,87m. Achterin ingestapt, kreeg ik de deur in eerste instantie niet dicht. Mijn linkerknie zat klem tussen een plastic bult achterop de stoel en de deurbekleding. De bank kreeg ik niet verder naar achteren. De voorstoel heb ik toen één stand verder naar voren gezet (en ik zit al rechtop, slipcursus-stijl) dan ik zou willen. Iets wat ik alleen gewend ben van mijn Cordobaatje. Daarna paste ik fysiek wel achterin, maar alleen wijdbeens. Ik hoop dus dat die tieners van jou geen dames met minirokjes zijn.
Hiermee zou ik dus echt geen collega's meenemen op conferentie naar de andere kant van het land, ik zou me kapot schamen. Het zat ook niet comfortabel, je krijgt je benen fysiek niet bij elkaar. Met z'n drieën achterin niet geprobeerd, maar drie keer wijdbeens naast elkaar gaat in elk geval niet passen. Meer een tweezitter achterin dus, maar zoals je zelf al stelt, dan kun je beter een station kopen. Hoofdruimte ging net. Ik raakte het dak niet, maar ook zeker geen zee van ruimte meer. Onze Octavia 1 station is relatief krap achterin, maar doet het ook op dat gebied beter. Maar goed. Vervolgens nog het tafeltje geprobeerd. Ik snap niet wat de functie van dit 'tafeltje' nog is. Het is meer een bakje waar je misschien nog een bekertje op kunt zetten of zo, maar zeker geen tafeltje waar mijn kinderen nog een tekening op zouden maken. Een laptopje past er ook niet op. Maar reden tot zorg is het verder niet, want uitklappen kun je hem inderdaad niet. Het tafeltje komt schuin rechtop op je knieën te staan.
De verkoper was er ook niet heel enthousiast over. De Grand Scenic stond er niet, maar die moet echt wel minstens 10 cm meer ruimte tussen achterbank en voorstoel hebben wil die werkbaar zijn. Daarmee is het probleem van aan de straatkant instappen, de middelste stoel die niet los kan en het niet op de achterste rij kunnen instappen met twee (isofix) kinderstoelen natuurlijk nog niet opgelost.
Over jouw opmerking over de Fiat Panda: de Panda heb ik geen ervaring mee, maar we hebben wel 8 jaar in een Uno gereden. De 'Scenic' mag inderdaad niet daarmee vergeleken worden. De Uno is ruimer. Daar hebben we wel met 5 in gezeten zonder wijdbeens te moeten zitten. De Uno was er niet meer, dus ik heb hem even vergeleken met een ander gebrek-aan-ruimte-wonder op de achterbank. Niet onze Octavia, daar is de Scenic geen partij voor. Wel met de Fabia van mijn ouders. Stoel voorin weer op mijn maat, standje slipcursus. En wonder boven wonder: daar pas ik dus wel direct achter met de beentjes kuis tegen elkaar. Mede door de veel slimmere holle stoel. Hoofdruimte is er wel wat krapper dan in de 'Scenic'. Met z'n drieën houdt ook daar niet over, met name door de uitlaattunnel in het midden.
Voor wie is de Scenic dan bedoeld? Het is zeker geen gezinsauto meer. Er rijden momenteel 4 (Grand) Scenics in onze vrienden- en familiekring. # daarvan heb ik uitgezocht (een III Grand TCE, een III Grand DCI en een II Grand 1.6 LPG). Daarnaast nog een II Scenic 1.6 LPG die ik niet direct uitgezocht heb, maar wel mee heb gekeken met de koop. Van die vier auto's weet ik exact wat de argumenten waren om die te kopen. Allemaal rationele argumenten. Geen van 4 gaan door deze 'Scenic' vervangen worden. Ouderen zonder kinderen met caravan en een wens tot hoge instap? Misschien, maar die zijn beter af met een (4x4) SUV. Het is me een raadsel op welke markt gemikt wordt met dit ding. Hij boort niets nieuws aan, hij bedient niets bestaands. Het lijkt een auto die meer tijd op de tekentafel heeft doorgebracht dan dat hij testtijd heeft doorgebracht. Een mooi, maar zeer ondoordacht stuk blik. Meer kan ik er niet van maken helaas.
Een Espace is misschien iets ruimer, maar met een instapprijs van 45 mille natuurlijk absoluut niet meer te vergelijken met een Grand Scenic 3. Is prijstechnisch van een totaal andere orde.