Renault Scenic IV

Op de IAA ook aardig 'gepast en gemeten' en met 1,76 vond ik ook dat het achterin niet overhield. In de Grand die er ook stond ging het een stuk beter.
Hoofdruimte geen last van gehad overigens.
Sowieso, de Mégane IV Estate is ook krapper achterin dan de III welke ik nu heb. Lijkt wel een nieuwe 'strategie' :)

mauriceb zei:
Haha begint dat gelul over die ruimte achterin weer? Mensen, kom op ga zelf kijken bij de dealer. Maak een proefritje etc.

Ik ben 185cm met de stoel voor ingesteld kan ik gewoon achter mezelf zitten, ook met die klaptafeltjes. aan het commentaar hier doet men net of je in een fiat panda gaat zitten. Beetje overdreven allemaal. Als je nu een megane station hebt dan is deze nieuwe scenic gewoon ruimer binnen. Ok je levert er iets kofferbak voor in. Kinderstoel met isofix heb ik ook gebprobeerd (ze is 3) en ook dat gaat prima. nog 2 tieners kunnen ernaast, no problem.
Is het ruim? ja. Is het heel ruim? nee. Is dat erg? dat kun je je afvragen. Wil je de ruimte van een espace? koop dan een espace. Wil je de ruimte van een grand scenic? neem dan een grand scenic. Heb je maar 2 kids en wil je plenty ruimte, neem dan een slee ala Superb of mondeo station, die zijn inderdaad ruimer.

Nou, leuk dat je het zegt. Ik ben dus inderdaad naar de dealer geweest om te 'passen'. Open minded, als het goed is het goed en dan zal ik dat ook eerlijk zeggen. Maar het was niet goed. Er stond alleen een gewone 'Scenic' dus die heb ik geprobeerd, geen Grand. Stoel voorin ingesteld op m'n 1,87m. Achterin ingestapt, kreeg ik de deur in eerste instantie niet dicht. Mijn linkerknie zat klem tussen een plastic bult achterop de stoel en de deurbekleding. De bank kreeg ik niet verder naar achteren. De voorstoel heb ik toen één stand verder naar voren gezet (en ik zit al rechtop, slipcursus-stijl) dan ik zou willen. Iets wat ik alleen gewend ben van mijn Cordobaatje. Daarna paste ik fysiek wel achterin, maar alleen wijdbeens. Ik hoop dus dat die tieners van jou geen dames met minirokjes zijn.

DSC_03871.jpg

Hiermee zou ik dus echt geen collega's meenemen op conferentie naar de andere kant van het land, ik zou me kapot schamen. Het zat ook niet comfortabel, je krijgt je benen fysiek niet bij elkaar. Met z'n drieën achterin niet geprobeerd, maar drie keer wijdbeens naast elkaar gaat in elk geval niet passen. Meer een tweezitter achterin dus, maar zoals je zelf al stelt, dan kun je beter een station kopen. Hoofdruimte ging net. Ik raakte het dak niet, maar ook zeker geen zee van ruimte meer. Onze Octavia 1 station is relatief krap achterin, maar doet het ook op dat gebied beter. Maar goed. Vervolgens nog het tafeltje geprobeerd. Ik snap niet wat de functie van dit 'tafeltje' nog is. Het is meer een bakje waar je misschien nog een bekertje op kunt zetten of zo, maar zeker geen tafeltje waar mijn kinderen nog een tekening op zouden maken. Een laptopje past er ook niet op. Maar reden tot zorg is het verder niet, want uitklappen kun je hem inderdaad niet. Het tafeltje komt schuin rechtop op je knieën te staan.

DSC_03881.jpg

De verkoper was er ook niet heel enthousiast over. De Grand Scenic stond er niet, maar die moet echt wel minstens 10 cm meer ruimte tussen achterbank en voorstoel hebben wil die werkbaar zijn. Daarmee is het probleem van aan de straatkant instappen, de middelste stoel die niet los kan en het niet op de achterste rij kunnen instappen met twee (isofix) kinderstoelen natuurlijk nog niet opgelost.

Over jouw opmerking over de Fiat Panda: de Panda heb ik geen ervaring mee, maar we hebben wel 8 jaar in een Uno gereden. De 'Scenic' mag inderdaad niet daarmee vergeleken worden. De Uno is ruimer. Daar hebben we wel met 5 in gezeten zonder wijdbeens te moeten zitten. De Uno was er niet meer, dus ik heb hem even vergeleken met een ander gebrek-aan-ruimte-wonder op de achterbank. Niet onze Octavia, daar is de Scenic geen partij voor. Wel met de Fabia van mijn ouders. Stoel voorin weer op mijn maat, standje slipcursus. En wonder boven wonder: daar pas ik dus wel direct achter met de beentjes kuis tegen elkaar. Mede door de veel slimmere holle stoel. Hoofdruimte is er wel wat krapper dan in de 'Scenic'. Met z'n drieën houdt ook daar niet over, met name door de uitlaattunnel in het midden.

DSC_03911.jpg

Voor wie is de Scenic dan bedoeld? Het is zeker geen gezinsauto meer. Er rijden momenteel 4 (Grand) Scenics in onze vrienden- en familiekring. # daarvan heb ik uitgezocht (een III Grand TCE, een III Grand DCI en een II Grand 1.6 LPG). Daarnaast nog een II Scenic 1.6 LPG die ik niet direct uitgezocht heb, maar wel mee heb gekeken met de koop. Van die vier auto's weet ik exact wat de argumenten waren om die te kopen. Allemaal rationele argumenten. Geen van 4 gaan door deze 'Scenic' vervangen worden. Ouderen zonder kinderen met caravan en een wens tot hoge instap? Misschien, maar die zijn beter af met een (4x4) SUV. Het is me een raadsel op welke markt gemikt wordt met dit ding. Hij boort niets nieuws aan, hij bedient niets bestaands. Het lijkt een auto die meer tijd op de tekentafel heeft doorgebracht dan dat hij testtijd heeft doorgebracht. Een mooi, maar zeer ondoordacht stuk blik. Meer kan ik er niet van maken helaas.

Een Espace is misschien iets ruimer, maar met een instapprijs van 45 mille natuurlijk absoluut niet meer te vergelijken met een Grand Scenic 3. Is prijstechnisch van een totaal andere orde.

Ik kan het niet mooier omschrijven dan hierboven gedaan is! Als ze die vakjes achter in de vloer voor de achterbank hadden weggelaten, was de vloer zeker 7 cm lager geweest... dan hoef je niet met opgetrokken benen te zitten, scheelt al een stuk. Wie gebruikt die vakjes in de vloer? Ik heb het nooit gedaan bij vorige Renaults.

vertmaori zei:
Ik kan het niet mooier omschrijven dan hierboven gedaan is! Als ze die vakjes achter in de vloer voor de achterbank hadden weggelaten, was de vloer zeker 7 cm lager geweest... dan hoef je niet met opgetrokken benen te zitten, scheelt al een stuk. Wie gebruikt die vakjes in de vloer? Ik heb het nooit gedaan bij vorige Renaults.

misschien off-topic, maar bij mijn auto (een Audi A2), waren uitneembare boxen leverbaar voor extra opbergruimte achter de voorstoelen.
audia2_17.JPG

Voor kleine kinderen heb je meteen een handig voetenbankje als bonus.
Bij volwassen passagiers kun je de boxen eenvoudig verwijderen. Dan heb je plenty been/voetenruimte beschikbaar ...

vertmaori zei:

Hier worden ze gebruikt. Liggen riemen en halsbanden in voor de honden. En een tennisbal.
Maar ze zijn zo ondiep, veel meer past er ook niet in.

Ik was ook wel benieuwd hoe erg het echt zou zijn, dus ik ben ook maar even gaan proefzitten. ;) Ook heb ik de andere grote modellen even bekeken (Mégane Estate, Kadjar, Talisman en Espace. Vergeleken met deze auto's is de Scénic duidelijk de minst ruime op de achterbank. Zelf ben ik 1.85m lang en kan ik zowel links en rechts net achter mezelf zitten in de Scénic met tafeltjes achterin. Dan zit ik redelijk rechtop voorin, maar nog goed genoeg om lekker te rijden. Ik kan dan dus net achter de tafeltjes zitten. Zonder die tafeltjes is hij zeker ruim genoeg. De tafeltjes zelf voegen helaas weinig toe. Met 1.95m kan ik me echter voorstellen dat het er zo uitziet als op de foto's hierboven. Als je 1.95 lang bent met kinderen tot ongeveer 1.75m (of 1.85m met kinderen tot 1.85m) is het dus een prima familiewagen, maar het houdt dus niet over. De Mégane Estate is echter wat ruimer achterin, daar kom je m.i. niets tekort. De Kadjar is vergelijkbaar en de Talisman en Espace zijn erg ruim achterin (dus niet iets ruimer, maar meer dan je nodig hebt).

DS345 zei:
Ook heb ik de andere grote modellen even bekeken (Mégane Estate, Kadjar, Talisman en Espace. Vergeleken met deze auto's is de Scénic duidelijk de minst ruime op de achterbank. een prima familiewagen, maar het houdt dus niet over. .

Maar wat is het bestaansrecht van de Scenic dan nog? Daar waar hij moet uitblinken is het de minste van de serie en verder biedt bij niets anders dan wat de rest van het rijtje ook biedt. De stoelen zijn niet los en zelfs de tafeltjes zijn nutteloos. Lijken wel wastafelbakjes, misschien kun je je tandenborstel er in leggen. Bovendien kan ik de woorden 'prima' en 'niet overhouden' in dezelfde zin niet helemaal met elkaar rijmen. Ik zat in elk geval helemaal niet prima en zeker niet voor 3000 vakantiekilometers. Ik vraag me zelfs in geval van de eerste foto af wat er van mijn linkerknie zou overblijven na een frontale of zijwaartse aanrijding. Volgens mij zou die simpelweg verbrijzelen.
Het gevoel bij deze auto? Te lang bij de plastisch chirurg gezeten en daarbij z'n taken als huisvader uit het oog verloren. Deze auto lease/koop je niet voor je gezin, maar voor de buren. En wil je een echte Scenic? Koop een C4.

s velthuis zei:
DS345 zei:
Ook heb ik de andere grote modellen even bekeken (Mégane Estate, Kadjar, Talisman en Espace. Vergeleken met deze auto's is de Scénic duidelijk de minst ruime op de achterbank. een prima familiewagen, maar het houdt dus niet over. .

Maar wat is het bestaansrecht van de Scenic dan nog? Daar waar hij moet uitblinken is het de minste van de serie en verder biedt bij niets anders dan wat de rest van het rijtje ook biedt. De stoelen zijn niet los en zelfs de tafeltjes zijn nutteloos. Lijken wel wastafelbakjes, misschien kun je je tandenborstel er in leggen. Bovendien kan ik de woorden 'prima' en 'niet overhouden' in dezelfde zin niet helemaal met elkaar rijmen. Ik zat in elk geval helemaal niet prima en zeker niet voor 3000 vakantiekilometers. Ik vraag me zelfs in geval van de eerste foto af wat er van mijn linkerknie zou overblijven na een frontale of zijwaartse aanrijding. Volgens mij zou die simpelweg verbrijzelen.
Het gevoel bij deze auto? Te lang bij de plastisch chirurg gezeten en daarbij z'n taken als huisvader uit het oog verloren. Deze auto lease/koop je niet voor je gezin, maar voor de buren. En wil je een echte Scenic? Koop een C4.
Zijn belangrijkste aankoopargument is inderdaad niet meer flexibiliteit en ruimte. Wel heeft hij een eigenzinnig design en een modern interieur (beide is bijv. bij de Kadjar en Mégane minder) en een hoge instap (iets wat Mégane niet heeft). Met 'prima' bedoel ik dat ik zonder moeite goed achter mezelf kon zitten, maar dat er ook geen extra ruimte over is. De C4 Picasso heeft inderdaad een betere mix van comfort en bijzonder design, maar het interieur van de Scénic vind ik wel echt mooier. Design is nu een belangrijk aankoopargument en we zullen zien of daar genoeg mensen behoefte aan hebben.

DS345 zei:
Zijn belangrijkste aankoopargument is inderdaad niet meer flexibiliteit en ruimte. Wel heeft hij een eigenzinnig design en een modern interieur (beide is bijv. bij de Kadjar en Mégane minder) en een hoge instap (iets wat Mégane niet heeft). Met 'prima' bedoel ik dat ik zonder moeite goed achter mezelf kon zitten, maar dat er ook geen extra ruimte over is. De C4 Picasso heeft inderdaad een betere mix van comfort en bijzonder design, maar het interieur van de Scénic vind ik wel echt mooier. Design is nu een belangrijk aankoopargument en we zullen zien of daar genoeg mensen behoefte aan hebben.

Tja. Design. Niets zo persoonlijk als smaak natuurlijk, dus daarover is het zinloos discussiëren. Persoonlijk vond ik de Scenic irl eerlijk gezegd niet heel bijzonder. Nou was deze grijs, maar ik vond het nogal een opgeblazen Megane van de vorige generatie. Komt in mijn ogen ook omdat Renault aan het Mini/Audi syndroom begint te lijden. Ze hebben een model wat er leuk uit ziet en nu moet alles eindeloos op elkaar lijken. Qua design vind ik de eerder genoemde C4 bijzonderder. En die laat daarbij de MPV waardes dus wél overeind.
En dan de vraag of design voldoende aankoopargument is? Dat is koffiedik kijken. Feit is wel dat Renault natuurlijk ooit wel een echt waanzinnige design-MPV in het portfolio had. Lichtjaren vooruit qua ontwerp, leek op niets anders wat ooit eerder het asfalt had beroerd en functie mocht ongestraft de vorm volgen. Twee deuren waren mooier, maar er was wel een waanzinnige (dure) scharnierconstructie nodig om de MPV waardes te kunnen behouden. Geen punt. Het ding werd alom geroemd. Alleen kocht niemand de Avantime. Nou komt een niche model daarmee weg. Maar een volumemodel als de Scenic? Tijd zal het leren. Maar neem een waanzinnig ontworpen 911 en Defender. Van beide is het geaccepteerd dat ze door een Panda verslagen worden op gebied van ruimte op de achterbank of gebruiksgemak in de stad. Daar zal geen 911 of Defender minder om verkocht worden. Maar als die 911 en Defender nou eens door dezelfde Panda verslagen worden op gebied van acceleratie van 0 tot 100 of terreinvaardigheid? Hoe mooi ontworpen ook, volgens mij doet dat de verkoop geen goed. Een MPV die verslagen wordt door een Fabiaatje op gebied van achterbankruimte en flexibiliteit schaar ik wel in die laatste categorie...

Bedenk me ook nu pas dat ik niet eens naar de wielen van dat ding gekeken heb... o_O Die zouden dus bijzonder moeten zijn. Was me blijkbaar niet opgevallen.

Dat is bij mij het eerste wat opviel, ze zijn zo groot, dat twee maten kleiner ook nog prima had gestaan. Het voordeel van deze wielen is dat elke uitvoering (ook de goedkoopste) er meteen al dik uitziet. Je hoeft dus niet allerlei opties aan te kruisen om tot een goed uitziend exemplaar te komen.

Zelf heb ik een Scénic in deze bijzondere kleur bekeken: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/overige-auto-s/m1111970137-de-nieuwe-renault-scenic-tce-130-intens-pack-easy-park-ass.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr&pos=16
Maar een goedkopere grijze ziet er ook goed uit: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1112948413-renault-scenic-1-2-energy-tce-130pk-zen.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr&pos=12

Een C4 Picasso ziet er in standaarduitvoering erg kaal uit:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1113239747-citroen-c4-picasso-1-6-vti-120-tendance.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr&pos=37
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/citroen/m1114212069-citroen-c4-picasso-2-0-hdif-aut-exclusive-rijklaar.html?c=1f6123406d618e4dfc07bc3e0818a26e&previousPage=lr&pos=9

Blackadder the 5th zei:
vertmaori zei:

misschien off-topic, maar bij mijn auto (een Audi A2), waren uitneembare boxen leverbaar voor extra opbergruimte achter de voorstoelen.
audia2_17.JPG

Voor kleine kinderen heb je meteen een handig voetenbankje als bonus.
Bij volwassen passagiers kun je de boxen eenvoudig verwijderen. Dan heb je plenty been/voetenruimte beschikbaar ...

Dit zou bij de Scenic misschien ook wat schelen, al passen in mijn geval mijn bovenbenen niet in de lengte tussen de leuningen, iets wat ik alleen ken van de economy class van Air Alfa waar ik ooit mee gevlogen heb. Dat was me een knakenmaatschappij... Maar dat terzijde. Te weinig ruimte tussen de leuningen lost niet op door diepere voetenbakken. Het spul staat gewoon te dicht op elkaar en er zijn bovendien enorm dikke voorstoelen gemonteerd. Die vreten misschien wel 25 cm van de beschikbare ruimte. En het blijft natuurlijk absurd dat zo´n auto het van zulke trucjes zou moeten hebben om te passen. Een midi MPV moet gewoon minimaal 5 basketballers vreten zonder morren.

s velthuis zei:
Ik snap niet wat de functie van dit 'tafeltje' nog is. Het is meer een bakje waar je misschien nog een bekertje op kunt zetten of zo, maar zeker geen tafeltje waar mijn kinderen nog een tekening op zouden maken. Een laptopje past er ook niet op. Maar reden tot zorg is het verder niet, want uitklappen kun je hem inderdaad niet. Het tafeltje komt schuin rechtop op je knieën te staan.

Dat ben ik met je eens, ze hadden die tafeltjes er wel uit kunnen laten wat mij betreft. Dan heb je zeker ruimte genoeg achterin met een volwassene.
Weet je wat het is, je koopt/leased een auto waarvoor je m gebruikt.
Ik vergelijk mezelf ook niet met een berijder van de vorige scenics om de simpele reden dat ik daar nooit in ga zitten. Praktisch, zal best maar ze zien er niet uit en reden ook niet al te best.

Dat je deze scenic dan ook voor de buren zou kopen is natuurlijk onzin. Je koopt m toch ook vooral omdat je m zelf mooi vindt. Je koopt een mooi horloge toch ook niet voor je collega's? En ja je kunt op een hello kitty horloge van 5 euro ook de tijd lezen ;) Ik ben bij alles C-segment SUVs wezen kijken maar vind ik met 3 kids toch onpraktischer. Heb zelf een cX-5 gehad en dat was 1 van de ruimste. Wellicht hebben ze meer beenruimte maar zijn allemaal smaller op de achterbank. Neem maar eens een rolmaatje mee om de breedte van de achterbank te meten. Ik beoordeel de ruimte niet alleen bij de knieen maar ook in de breedte.

Een C4 zou een alternatief kunnen zijn, echter vind ik de kofferbak kleiner dan bij de Scenic. En hij is minder mooi (niet lelijk).
Nogmaals wil je ruimte, koop dan een dikke stationwagon, echter na een aantal stations ben ik station moe. 1 kid wordt er ook altijd misselijk in.

mauriceb zei:
Weet je wat het is, je koopt/leased een auto waarvoor je m gebruikt.
Ik vergelijk mezelf ook niet met een berijder van de vorige scenics om de simpele reden dat ik daar nooit in ga zitten. Praktisch, zal best maar ze zien er niet uit en reden ook niet al te best.

Dat je deze scenic dan ook voor de buren zou kopen is natuurlijk onzin. Je koopt m toch ook vooral omdat je m zelf mooi vindt. Je koopt een mooi horloge toch ook niet voor je collega's? En ja je kunt op een hello kitty horloge van 5 euro ook de tijd lezen ;) Ik ben bij alles C-segment SUVs wezen kijken maar vind ik met 3 kids toch onpraktischer. Heb zelf een cX-5 gehad en dat was 1 van de ruimste. Wellicht hebben ze meer beenruimte maar zijn allemaal smaller op de achterbank. Neem maar eens een rolmaatje mee om de breedte van de achterbank te meten. Ik beoordeel de ruimte niet alleen bij de knieen maar ook in de breedte.

Een SUV koop je voor de looks. Een Scenic nu ook. Maar dat is imo ook het enige argument wat er voor deze auto nog over is en die is nog smaak- en tijdgebonden ook. Het nieuwe is er nog wel een keer vanaf en dan vraag ik me af wat er van de markt overblijft. De achterbank is net zo smal (daarom denk ik ook de middelste stoel opgeofferd, anders blijft er echt niets over), de noodgedwongen wijdbeens zit maakt er een tweezitter van, de kofferbak houdt niet meer over. Dan is zo'n gadget als een app voor het opklappen van de stoelen geen pleister. Een app waarvan het over 5 jaar te hopen is dat iOS 14 Sneeuwhoen of Android 8.2 Smekkies-in-alle-smaken dat ook nog ondersteunen. De vast ingebouwde navigaties en connectmogelijkheden van auto's hebben in de afgelopen jaren wel geleerd dat het de vraag is of je iets wat minimaal 10 jaar mee moet kunnen wel zo uitgebreid moet knopen aan iets wat maar twee jaar mee hoeft te kunnen. De Jaguar van de vorige buren had een Tomtommetje op de voorruit omdat de navigatie niet meer te updaten was. Mijn ene auto komt uit hetzelfde jaar als de Nokia 6510 met WAP 1.2.1 GPRS, de andere uit de tijd van de Nokia 8110 met 9600 bps dataverbinding via Nokia Cellular Data Card... Nou heb ik niet de minste illusie dat de huidige Scenic die leeftijd ook gaat halen, maar toch.

De enige echte pré die ik gevonden heb is het achterlijk hoge trekgewicht, al kan ik me niet voorstellen dat je graag 1,9 ton achter 1,4 ton knoopt. Inderdaad koop je een auto waar je hem voor nodig hebt. En deze is nergens meer voor nodig. Je vergelijkt je niet met de berijders van de vorige Scenics en deze zou je wel willen. Precies mijn punt, dit is geen Scenic meer. Gewoon een zoveelste, net zo onpraktische SUV. Grote wielen, hoge bodemplaat, lage daklijn. Keuze zat zou ik zeggen. Maar wat moeten de mensen dan kopen die wel allemaal de vorige Scenics hebben uitgekozen? Daar is in de hele Renault-stal niets meer voor te vinden.

Dat de oude Scenics niet best zouden rijden verbaast me. Ik heb in allemaal gereden en het doet niet onder voor bv de Touran in mijn ogen. Stevig geveerd, wil best de hoek om en de stoelen hou je het makkelijk een dag op uit, ook als je langer bent.

Ach, in de meeste recente Scenic's zie ik bijna altijd gepensioneerde 60+ers waarvan de kinderen allang het huis uit zijn.
Altijd met z'n tweetjes,en inderdaad,niet zelden met een caravan erachter.
Daar moet Renault het van hebben.
Veel gezinnen met kinderen kunnen hem toch niet veroorloven.
En voor wat meer ruimte is er toch de Grand Scenic?

Vandaag even in de Grand Scenic proefgezeten, die vandaag (eerste dag denk ik) in de showroom in Gouda te zien was.
Toen ik met mijn 1.90m achter mezelf ging zitten heb ik toch de voorstoel nog iets naar voren geschoven (kon ook), anders kon ik niet goed zitten achter mezelf. De achterstoel in de achterste stand gezet, maar de klap tafeltjes zaten nog steeds gevaarlijk dichtbij mijn knieën (maar ik kon goed zitten, wat mijn knien betrof). Eerst maar even de hoofdsteun (achterstoelen, niet achterste) helemaal omhoog gezet, maar voor mij nog steeds te laag. Ik zou dus niet zo snel achterin gaan zitten. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Verder trouwens een prachtige auto.

jvw zei:
Vandaag even in de Grand Scenic proefgezeten, die vandaag (eerste dag denk ik) in de showroom in Gouda te zien was.
Toen ik met mijn 1.90m achter mezelf ging zitten heb ik toch de voorstoel nog iets naar voren geschoven (kon ook), anders kon ik niet goed zitten achter mezelf. De achterstoel in de achterste stand gezet, maar de klap tafeltjes zaten nog steeds gevaarlijk dichtbij mijn knieën (maar ik kon goed zitten, wat mijn knien betrof). Eerst maar even de hoofdsteun (achterstoelen, niet achterste) helemaal omhoog gezet, maar voor mij nog steeds te laag. Ik zou dus niet zo snel achterin gaan zitten. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Verder trouwens een prachtige auto.

De Grand Scenic wil ik in januari ook nog eens achterin gaan zitten. Zal me benieuwen. Hoofdsteun was voor mij trouwens ook te laag, maar ik weet niet zeker of ik die helemaal naar boven had staan. Ik durfde niet aan dat elektrische ding te trekken, wist niet zeker of hij handmatig omhoog gaat?

Geen moment aan gedacht dat er (met betrekking tot de hoofdsteunen) iets elektrisch (zoals inklappen) aanwezig was. Dus gewoon de hoofdsteunen achterin zo ver mogelijk omhoog getrokken, daarna kwamen nog steeds twee punten van de hoofdsteunen lichtjes tegen mijn schouders aan (maar toch zit dat niet lekker). Omdat mijn oudste kinderen de leeftijd van 16 en 17 hebben, wil ik ze dat niet aandoen. Eigenlijk vindt ik dit heel jammer, want ik vindt het een prachtige auto!

Was zeker met comfort-hoofdsteunen? Die zijn idd, net als bij het vorige model, niet ideaal. Gelukkig kan je ook zonder bestellen;)

Roder zei:
Was zeker met comfort-hoofdsteunen? Die zijn idd, net als bij het vorige model, niet ideaal. Gelukkig kan je ook zonder bestellen;)
En als de vliegtuigtafeltjes in de weg zitten, je kunt de auto ook gewoon zonder vliegtuigtafeltjes bestellen.

Je moet dus allerlei MPV-dingen niet bestellen (tafels, panoramadak, hoofdsteunen, derde zitrij) om de auto enigszins passend te krijgen? Wat een topauto.

Blijkbaar prima voor de doelgroep, aangezien dat al generaties Scenic zo gaat;)

Jij al een Dacia besteld?

Roder zei:

Hoezo niet ideaal? Ik vind ze echt heerlijk persoonlijk.

Ik zit zelf nooit tegen de hoofdsteun eigenlijk, zit meer 'actief' zogezegd. Bij mij zitten ze dus wat in de weg, maar is misschien wennen op langere termijn. Snap best dat er mensen zijn die er wel van houden;)

O op die manier. Dat kan wellicht irritant zijn, heb het zelf alleen niet zo ervaren. Kun je de zijwangen niet meer naar buiten vouwen ofzo zodat je er minder last van hebt?

Roder zei:
Blijkbaar prima voor de doelgroep, aangezien dat al generaties Scenic zo gaat;)

Jij al een Dacia besteld?

Jij al aan kinderen begonnen?

Raar dat ik een Dacia moet bestellen om een Scenic te kunnen rijden. Ook een Dacia heeft bovendien geen losse stoelen, tafels of de botssterren die een Scenic ooit haalde. Wat er al generaties Scenic zo gaat snap ik niet. Er is juist te veel wat niet meer zo Scenic gaat.

Dat is volgens mij totaal irrelevant op dit forum, en gaat je ook niks aan;).

Grappig dat jij denkt dat jouw mening een feit is. Renault zal ongetwijfeld onderzoek hebben gedaan naar de plaatsing van de Scenic. Aan de meeste reacties te zien ook nog eens een die door velen wordt onderbouwd. Dat jij een andere mening hebt, prima. Maar gelukkig is jouw wens niet uitgevoerd. Dan hadden we geen mooie Scénic maar een lelijke blokkendoos waarschijnlijk;)

Voor de vierkante ruitewonders moet je toch echt bij Dacia zijn. Voor luxe, design en praktische snufjes bij Renault. Doen ze al sinds 2012 bij de Clio en legt ze bepaald geen windeieren... Blijkbaar werken er daar mensen die er meer verstand van hebben dan jij, dat al eens bedacht?

In meerdere testen is te lezen dat deze nieuwe Scenic in praktische bruikbaarheid erop achteruit gegaan is. En ook minder ruim is. Dit ten faveure van een toch ander uiterlijk. Meer richting SUV. Zie ook die standaard 20 inch wielen waardoor het onderstel minder comfy is en meer geluid maakt.

Roder zei:

Grappig dat jij denkt dat jouw mening een feit is. Renault zal omgetwijfeld onderzoek hebben gedaan naar de plaatsing van de Scenic. Aan de meeste reacties te zien ook nog eens een die door velen wordt onderbouwd. Dat jij een andere mening hebt, prima. Maar gelukkig is jouw wens niet uitgevoerd. Dan hadden we geen mooie Scénic maar een lelijke blokkendoos waarschijnlijk;)

Grappig dat jij zonder kinderen denkt te weten waar een gezinsauto aan moet voldoen.

Als Renault het was gelukt om de de praktische waardes van de Scenic 1 t/m 3 te vertalen naar het huidige design, hadden ze een topper gehad. Een Doutzen Kroes. Een mooi model met inhoud. Helaas is nu alleen het model over. Modellen met het IQ van een pinda zijn er ook. Sommigen vallen daar op, maar na een paar maanden ben je er doorgaans wel op uitgekeken en blijft alleen de lege huls over. Dat er vooral over het uiterlijk wordt gesproken is prima natuurlijk. Ik ben vooral benieuwd naar de duurtesters. De echte, met een gezin. De testers die even instappen en het tafeltje ernaast openklappen om te constateren dat het er is, zeggen me inderdaad niet zo veel. Ik kijk heel pragmatisch naar een auto, die daarnaast best mooi mag zijn. Maar in de eerste plaats is het wel een auto.

s velthuis zei:
Roder zei:

Grappig dat jij denkt dat jouw mening een feit is. Renault zal omgetwijfeld onderzoek hebben gedaan naar de plaatsing van de Scenic. Aan de meeste reacties te zien ook nog eens een die door velen wordt onderbouwd. Dat jij een andere mening hebt, prima. Maar gelukkig is jouw wens niet uitgevoerd. Dan hadden we geen mooie Scénic maar een lelijke blokkendoos waarschijnlijk;)

Grappig dat jij zonder kinderen denkt te weten waar een gezinsauto aan moet voldoen.

Als Renault het was gelukt om de de praktische waardes van de Scenic 1 t/m 3 te vertalen naar het huidige design, hadden ze een topper gehad. Een Doutzen Kroes. Een mooi model met inhoud. Helaas is nu alleen het model over. Modellen met het IQ van een pinda zijn er ook. Sommigen vallen daar op, maar na een paar maanden ben je er doorgaans wel op uitgekeken en blijft alleen de lege huls over. Dat er vooral over het uiterlijk wordt gesproken is prima natuurlijk. Ik ben vooral benieuwd naar de duurtesters. De echte, met een gezin. De testers die even instappen en het tafeltje ernaast openklappen om te constateren dat het er is, zeggen me inderdaad niet zo veel. Ik kijk heel pragmatisch naar een auto, die daarnaast best mooi mag zijn. Maar in de eerste plaats is het wel een auto.

Meneer Velthuis, waarom maakt u zich zo druk over een auto die u uiteindelijk toch niet koopt?

Beyond zei:
Meneer Velthuis, waarom maakt u zich zo druk over een auto die u uiteindelijk toch niet koopt?

Omdat ik hem heel graag had willen hebben als hij zijn beloftes had waargemaakt en het dus een zeer teleurstellend ding is geworden. En omdat het voor mij het zoveelste voorbeeld is dat de auto's op hetzelfde beginnen uit te komen als witgoed. Het moet allemaal op elkaar lijken. Ik kan niet zo goed bevatten waarom fabrikanten met brede portfolio's zó naar eenheidsworst streven. Merken als Renault, BMW, Mercedes, het maakt niet uit: ze hebben allemaal meer modellen dan ooit te voren en toch minder keuze dan ooit. Heel teleurstellend.

Lol, deze Scénic is juist alles behalve een eenheidsworst. Daar begint jouw repeterende klaagzang ook steeds;)

En over die keuze; waar eerst de Scenic en Espace waren heb je nu ook nog de Koleos, Captur en Kadjar voor als je wat anders wilt. Niet zo zeuren, Renault heeft de Scenic veranderd maar blijkbaar niet naar joiw smaak. Wel naar die van een bredere doelgroep dan ooit. Niet alleen eigenaren van het vorige model, maar nu óók voor mensen die veel om het uiterlijk geven. Lijkt mij juist een prima zaak. Auto's die iedereen tevreden houden, en daardoor bloedsaai zijn, zijn er al genoeg;)

Ik vond de Scénic III (met name de Grand) eerlijk gezegd ook al best geslaagd om te zien.

Roder zei:
Lol, deze Scénic is juist alles behalve een eenheidsworst. Daar begint jouw repeterende klaagzang ook steeds;)

En over die keuze; waar eerst de Scenic en Espace waren heb je nu ook nog de Koleos, Captur en Kadjar voor als je wat anders wilt. Niet zo zeuren, Renault heeft de Scenic veranderd maar blijkbaar niet naar joiw smaak. Wel naar die van een bredere doelgroep dan ooit. Niet alleen eigenaren van het vorige model, maar nu óók voor mensen die veel om het uiterlijk geven. Lijkt mij juist een prima zaak. Auto's die iedereen tevreden houden, en daardoor bloedsaai zijn, zijn er al genoeg;)

Ze lijden allemaal aan het Mini syndroom. Een fabrikant heeft een leuk model en vervolgens moet alles er op lijken en is uiteindelijk niets ervan nog boeiend. Dat men tegenwoordig onder nieuw al verstaat dat een chroomstripje de andere kant uit wijst is een veeg teken. Scenic en Espace moesten zo nodig ver-cross-overd worden ten koste van hun praktische inzetbaarheid. Ok. Resultaat is gewoon dat Kadjar, captur, Scenic, Kolos allemaal een pot nat is. Bloedsaai. De wielen zijn misschien (nu nog) wat groter dan normaal, maar verder is er imo ogen niets aan het ding wat er een designklassieker van gaat maken of zo. Een Avantime is het echt niet.

Vezes zei:
Ik vond de Scénic III (met name de Grand) eerlijk gezegd ook al best geslaagd om te zien.

Ik ook. Maar met name de vorige Espace liet zien dat een vernieuwende MPV echt wel mogelijk was.

Ik vroeg mij trouwens nog af: die stoelontgrendeling met knopjes in de kofferbak: ik neem aan dat die niet werken als de gordel in ingeklikt? Of klappen die stoelen ook in als de kofferbak een keer echt beladen wordt? En kunnen ze ook ontgrendelen als de bagage er tegen aan klapt bij hard remmen cq aanrijden? De knoppen zitten vol in het zicht.

Bij belasting, gordels, of wat dan ook dat gevaar op kan leveren klappen de stoelen uiteraard niet omo_O.

Een Kadjar en Scenic als een pot nat bestempelen maakt je argumenten/kennisgraad niet bepaald sterker trouwens...

Roder zei:
Bij belasting, gordels, of wat dan ook dat gevaar op kan leveren klappen de stoelen uiteraard niet omo_O.

Een Kadjar en Scenic als een pot nat bestempelen maakt je argumenten/kennisgraad niet bepaald sterker trouwens...

Kun je dat eerste onderbouwen? Of denk je dat alleen maar? Ik heb dat namelijk nog nergens gezien. Wel dat die knoppen vol in de kofferbak steken en je hoeft geen twee knoppen tegelijk in te drukken om te ontgrendelen:

renault-grand-scenic-2016-boot.jpg

Vergeet niet dat die kofferbak er op vakantie zo uitziet:

depositphotos_63980739-stock-photo-car-with-the-trunk-full.jpg

Vandaar mijn vraag. Het zou niet het eerste ondoordachte aan deze auto zijn.

Ja, dat kan ik onderbouwen. Zelf ondervonden. Zodra er gewicht op de stoelen staat klappen ze niet om.

Kadjar, Captur en Scenic vind ik inderdaad identiek, maar dat verder terzijde. Daar mag jij natuurlijk heel anders tegenaan kijken.

kadjar-dynamique-white.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

nieuwe-scenic-jfa-life-range.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

Renault-Captur-Geneva-live-4.jpg

2016-Renault-Scenic-rear-at-the-2016-Geneva-Motor-Show-Live.jpg

Wat wil je nou horen? Bij zware belasting waar dan ook klappen ze niet om cq. zijn de knoppen in de achterbak en tabletbediening voor de stoelen niet te gebruiken.

Het lijkt bijna wel een obsessie, je vindt de auto verschrikkelijk maar wil stiekem wel elk detail weten terwijl je niet eens het overduidelijke verschil met een Kadjar (die meer Nissan dan Scenic is) ziet. Op z'n zachtst gezegd nogal apart;)

Roder zei:
Wat wil je nou horen? Bij zware belasting waar dan ook klappen ze niet om cq. zijn de knoppen in de achterbak en tabletbediening voor de stoelen niet te gebruiken.

Ik wil weten of die bank bij een klapper op z'n plek blijft, of dat hij ontgrendeld kan worden. Niet meer, niet minder. De Skoda Yeti leek ook goed in elkaar te zitten. Alleen sneed bij een frontale aanrijding eerder de accukabel door dan dat de airbags eruit konden komen. Ik heb die stoelen zien opklappen met een druk op de knop. Ik wil weten of ze ontgrendelen als de bagage er tegenaan ligt. Dat de stoel niet omklapt als er gewicht op ligt, snap ik ook wel. Die stoelen zijn duidelijk veer-voorgespannen. Maar dat vraag ik dus niet. Het bewijs voor jouw vetgedrukte bewering, dat vraag ik. Is ook iets meer dan een detail trouwens. 20 inch wielen, dat is een detail.

Roder zei:
terwijl je niet eens het overduidelijke verschil met een Kadjar (die meer Nissan dan Scenic is) ziet.

Nee, ik zal het verschil in de binnenspiegel inderdaad niet zien. Dat jij dat 'overduidelijk' vindt zal best. Vermoedelijk zie jij dan ook het verschil tussen een Audi A4 en A6. Ik niet. Maar ik zie ook geen verschil tussen een Motorola, Samsung of iPhone. Allemaal kopieën van elkaar.

Vanmiddag ook kunnen plaatsnemen in de Scenic. Hij is erg mooi..maar idd de ruimte op de achterbank schiet in mijn ogen echt te kort. Ik ben 1.83 en heb dan de benen naast de voorstoel ipv er achter. Die vliegtuigtafeltjes helpen daar ook niet echt aan mee. Tevens viel mij op de erg rechtopstaande rugleuning van de achterbank. Niet prettig. Tevens zat de hoofdsteun "in de weg", op welke positie dan ook. Conclusie; een prachtige auto maar niet voor een gezin met tieners .

Vandaag de kans gehad eens uitgebreid te gaan kijken en zitten in de Scénic. Voorin zit je prinsheerlijk, met een schitterend dashboard als je het mij vraagt, maar de 2e zitrij is zoals verwacht onacceptabel. Met mijn 1,75m zit ik om te beginnen op een haar na met mijn benen tegen de op mijn stand ingestelde voorstoel, waarbij mijn hoofd iets speling heeft t.o.v. het dak (dat is dus beter dan in de Espace, maar onvergelijkbaar met de Scénic III). Naast de ruimte (of het gebrek daaraan) vond ik de zit überhaupt niet fijn, ik zat enigszins met opgetrokken knieën vanwege de hoge bodem waarbij de zitting te weinig steun geeft. Ik vraag me af hoelang je het daar vol kunt houden. Beetje jammer dit. Geldt inderdaad ook voor de tafeltjes, die zijn naast praktisch onbruikbaar en het zorgt in ingeklapte toestand voor een lomp geheel aan de voorstoel. Ik vraag me af of er daadwerkelijk ooit iemand daar achterin de Scènic is gaan zitten.

Wat ik in het echt nog meer had dan op de foto's was het gevoel dat ik naar een concept car stond te kijken. Waanzinnig om die lijnen zo mooi tot uiting te zien komen, zonder dat het er extreem druk van wordt. Hij oogt ook zeker niet lomp, wat denk ik te maken heeft met z'n grote wielen. Waar ik op de foto's niet zo kapot van de achterkant was, viel dit in het echt reuze mee. Vanuit alle hoeken een geslaagde wagen om te zien. Behalve als je goed van dichtbij gaan kijken, dan zijn die zwarte plastic panelen op de buitenkant toch wel erg krasgevoelig wat voor een goedkope uitstraling zorgt.

Kofferbak lijkt ook redelijk, alleen een nadeel dat de (overigens wel vlakke, met dank aan de dubbele bodem) vloer zo hoog zit. Praktisch gezien vrij onhandig. Dubbele bodem stelt niet veel voor, er is maar weinig ruimte daaronder.

Kortom, een mooie auto, maar geen mpv meer. Laten we hopen dat de Grand hier toch beter op scoort, want ik zie eerlijk gezegd niet precies wat nu de doelgroep van de Scénic is. Voor de ruimte koop je hem niet, voor de hoge zit is er al genoeg te kiezen en je kunt er ook geen zeven personen in kwijt. Ik ben benieuwd...

Vezes zei:
Kortom, een mooie auto, maar geen mpv meer. Laten we hopen dat de Grand hier toch beter op scoort, want ik zie eerlijk gezegd niet precies wat nu de doelgroep van de Scénic is. Voor de ruimte koop je hem niet, voor de hoge zit is er al genoeg te kiezen en je kunt er ook geen zeven personen in kwijt. Ik ben benieuwd...

Ga daar maar niet vanuit:

scenic.jpg

Zo zit je blijkbaar op de achterste rij, met de middelste bank al naar voren. In de achterste stand is er geen ruimte tussen achterzitting en leuning. Maar nu kan er dus niemand op de bank ervoor zitten, tenzij de bestuurdersstoel tegen het stuur aan staat. Wat allemaal niet erg is, want met kinderstoelen daar kom je toch niet op de achterste rij. Die 800 euro kun je dus in je zak houden.

Terug
Bovenaan