Renault Scenic IV

Bas van Putten had een duidelijke mening over de Scenic in de NRC: prima auto, maar geen Scenic meer. Het is niet meer de ruime, praktische en pretentieloze MPV die zijn voorgangers wel waren.

Wouter82 zei:
Bas van Putten had een duidelijke mening over de Scenic in de NRC: prima auto, maar geen Scenic meer. Het is niet meer de ruime, praktische en pretentieloze MPV die zijn voorgangers wel waren.

Dat was inderdaad wat ik her en der ook al constateerde. Dan kun je het ding nog zo hard 'MPV' en 'Scenic' blijven noemen, dat is het niet meer. Een zelfde probleem had Seat ooit met de Toledo. Vier keer dezelfde naam op totaal verschillende concepten. Je wint er geen nieuwe klanten mee, je verliest er wel de oude mee. Geen punt als het nieuwe concept een gat met een grote vraag kan vullen, maar SUV's zijn er al zat. Ook in de Renault-stal.

GerMike zei:
straatos zei:
The battle of the French titans wordt natuurlijk Scenic vs 3008.
De VW Tiguan kunnen we vanwege acute saaiheid die het oproept (idem de Seat pendant) gevoeglijk vergeten.

Saai ? Wel even de juiste opties aanvinken, dat wel.

vw-tiguan-r-line-262.jpg

Ha ha, een stucadoorsbusje met rappers wieltjes (hier moet 20 inch ook wel passen)...
nu nog een gezinnetje achter de geblindeerde ruitjes en de verwarring is compleet.

Ben blij dat de Scenic en Espace zo fraai zijn geworden.
Heb je ruimte nodig, koop dan een Transit.
Niets zo troosteloos als een gezin (sorry SGP-aanhangers) in een stoere auto.

Marcus zei:
Ben blij dat de Scenic en Espace zo fraai zijn geworden.
Heb je ruimte nodig, koop dan een Transit.
Niets zo troosteloos als een gezin (sorry SGP-aanhangers) in een stoere auto.

Wat een rare reactie. Respectloos ook. Drie kinderen begint tegenwoordig weer meer gemeengoed te worden en ik ken inmiddels ook nogal wat samengestelde gezinnen te kennen. Weinig sgp aan, soms gewoon ontstaan na een sterfgeval. De enige serieuze optie als gezinsvervoerder is dan dus blijkbaar een bus? Vind ik raar. Daar waren juist de mpv's een serieus alternatief voor. En wil je een wannebe auto met plastic opsmuk voor de buren, koop een 13 in een dozijn suv.

Overigens: hoeveel Espaces heb je al zien rijden? Warme broodjes lijken het niet meer te zijn

Ik denk met het huidige aanbod in de MPV/Cross-over markt dat de Espace best goed in de markt ligt.

Op dit moment zijn er 1367 nieuwe Espaces geregistreerd in Nederland. Kijkend naar het historisch verloop van de Espace denk ik dat Renault niet mag klagen in Nederland. https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/espace/

Neem daarbij de jaarlijkse afzet van auto's dan kan je stellen dat de Espace het zo slecht nog niet doet. Ik zie ze met regelmaat rijden.

Om op de ruimte in te haken, de Grand Scenic zal voor veel gezinnen volstaan qua ruimte.

AnthonyRS zei:
Ik denk met het huidige aanbod in de MPV/Cross-over markt dat de Espace best goed in de markt ligt.

Op dit moment zijn er 1367 nieuwe Espaces geregistreerd in Nederland. Kijkend naar het historisch verloop van de Espace denk ik dat Renault niet mag klagen in Nederland. https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/espace/

Neem daarbij de jaarlijkse afzet van auto's dan kan je stellen dat de Espace het zo slecht nog niet doet. Ik zie ze met regelmaat rijden.

Om op de ruimte in te haken, de Grand Scenic zal voor veel gezinnen volstaan qua ruimte.

Vwb de Espace: het zou kunnen. Ik heb er letterlijk nog nooit één zien rijden.

Vwb de Grand Scenic: ik hoop het. Maar de reviews zijn ook daar niet heel hoopgevend:

https://www.youtube.com/watch?v=8e_prvU5hpM

op 2.00 min: nadeel zijn het gemis aan de losse stoelen, geen isofix op de middelste en weinig beenruimte. Tafeltje heeft hij niet eens geprobeerd, maar ook daar staan de knieën tegen de tafel aan, dus dat ding zal ook daar vermoedelijk compleet nutteloos zijn. Als hij de bank op 2.00 opklapt, zie je dat de achterbank tegen de achterste rij aanstaat. Als hij er vervolgens gaat zitten, geeft hij aan dat het (nog?) krapper wordt op de achterbank. En voor wat die achterbank betreft: met kinderstoelen is die achterste bank dus in het geheel niet meer bereikbaar. Je bent aangewezen op de buitenste stoelen en dan klapt ook nog eens de hele middenbank mee om de achterste te kunnen bereiken. Instappen via de enkele stoel moet dan via de straatkant gebeuren.

https://www.youtube.com/watch?v=wVtAwI6YxaQ op 0.35 Wederom de opmerking dat de beenruimte niet overhoudt, de bank wordt niet eens uitgeprobeerd.
Vergelijk dat eens met de instap in de oude, op 3.32:
https://www.youtube.com/watch?v=43QQdCzR87k
En de ruimte op de achterbank in de oude, op 0.29:
https://www.youtube.com/watch?v=yFnFXaEpCYM

De stoel klapt niet eens door in de nieuwe. Tevens zie je bij de oude dat de tafeltjes in de stoel verzonken zijn in plaats van dat ze er als een bochel aanhangen én dat de oude aan de bovenkant scharnieren waardoor ze wel praktisch nut hebben. Hoe langer ik er naar kijk, hoe ondoordachter ik het hele ding begin te vinden. Mooi, dat zal best. Maar ondoordacht. Maar goed, dan koop je maar een 550 kg zwaardere Transit o_O

s velthuis zei:
AnthonyRS zei:
https://www.youtube.com/watch?v=8e_prvU5hpM

op 2.00 min: nadeel zijn het gemis aan de losse stoelen, geen isofix op de middelste en weinig beenruimte. Tafeltje heeft hij niet eens geprobeerd, maar ook daar staan de knieën tegen de tafel aan, dus dat ding zal ook daar vermoedelijk compleet nutteloos zijn. Als hij de bank op 2.00 opklapt, zie je dat de achterbank tegen de achterste rij aanstaat. Als hij er vervolgens gaat zitten, geeft hij aan dat het (nog?) krapper wordt op de achterbank. En voor wat die achterbank betreft: met kinderstoelen is die achterste bank dus in het geheel niet meer bereikbaar. Je bent aangewezen op de buitenste stoelen en dan klapt ook nog eens de hele middenbank mee om de achterste te kunnen bereiken. Instappen via de enkele stoel moet dan via de straatkant gebeuren.

https://www.youtube.com/watch?v=wVtAwI6YxaQ op 0.35 Wederom de opmerking dat de beenruimte niet overhoudt, de bank wordt niet eens uitgeprobeerd.
Vergelijk dat eens met de instap in de oude, op 3.32:
https://www.youtube.com/watch?v=43QQdCzR87k
En de ruimte op de achterbank in de oude, op 0.29:
https://www.youtube.com/watch?v=yFnFXaEpCYM

De stoel klapt niet eens door in de nieuwe. Tevens zie je bij de oude dat de tafeltjes in de stoel verzonken zijn in plaats van dat ze er als een bochel aanhangen én dat de oude aan de bovenkant scharnieren waardoor ze wel praktisch nut hebben. Hoe langer ik er naar kijk, hoe ondoordachter ik het hele ding begin te vinden. Mooi, dat zal best. Maar ondoordacht. Maar goed, dan koop je maar een 550 kg zwaardere Transit o_O

Allemachtig wat een verschil in ruimte op de achterbank bij de oude en de nieuwe.
Maar ik moet wel zeggen.... ik ben nogal klein (1.75) waardoor mijn stoel nooit in de achterste stand staat
Kids zijn echter groot.... Dus ik moet het echt ff live zien.

FrankD2 zei:
driel24 zei:
(...)

Dan neem je geen tafeltjes?

Zeker niet... Wij hebben van die tv's die we aan de hoofdsteun bevestigen.
Ik geloof niet dat er een betaalbare (af fabriek) optie is voor monitoren in de hoofdsteun.

Bij de dealer Scenic gepast, stoel op prettige stand voor mij (1,87m) resulteert in een beenruimte waar onze zoon van 14 en 1,75m niet mee uit de weg kan. Aanmerkelijk krapper dan de Captur die we nu hebben, die tafeltjes zijn echt killing.

driel24 zei:
s velthuis zei:
FrankD2 zei:
driel24 zei:
(...)

Dan neem je geen tafeltjes?

Daar koop je toch geen MPV voor? Neem dan een station of suv of zo.

Ik heb twee keer een Scenic gehad en daarna een paar stations. Ik mis de ruimte en het hoog zitten.

Maar dat eerste is dus geen selling point meer voor een MPV. Het tweede kun je een suv voor nemen. Veel meer keus.

vertmaori zei:
Bij de dealer Scenic gepast, stoel op prettige stand voor mij (1,87m) resulteert in een beenruimte waar onze zoon van 14 en 1,75m niet mee uit de weg kan. Aanmerkelijk krapper dan de Captur die we nu hebben, die tafeltjes zijn echt killing.

Dat had ik vroeger als kind in de Toledo. Twee opgeschoten zoons achterin, altijd discussie. In de station die we nu hebben voel ik nu al vaak de knieën van mijn kinderen in de rug van mijn stoel (ik ben 1,87m, ik heb de stoel al een stand verder naar voren staan dan ik zou willen als m'n kinderen achterin zitten). Dat wil ik dus echt niet in de opvolger in de nabije toekomst. Voor mijn part ga ik in een roze baksteen rijden, maar ik wil gewoon de ruimte voor drie kinderen achterin hebben. Ook geen discussies over wie in het midden op een armsteun moet zitten (zo'n veredelde zitplaats in het midden), waardoor bv de V70., Mazda 5 of Altea XL per definitie afvallen. De Scenic was voor mij altijd een zéér serieuze optie omdat die aan deze eisen voldeed icm met een goede botsveiligheid en een redelijk gewicht van onder de 1500 kg. Zo jammer dat ze dat te grabbel hebben gegooid. Als een Land Rover Defender met voorwielaandrijving en ecodieseltje en een 'stoer' uiterlijk. Leuk, maar daar koop je hem niet voor...

Als je zo graag de ruimte en een Scenic wilt, kies dan een Grand Scenic Zen, geen vliegtuigtafeltjes en met Pack Easy en Pack R-Link al een hele complete auto.

Ik ben vorige week donderdag wezen kijken in de showroom, en afgelopen weekend wezen proefrijden. Ik moet zeggen dat ik wel enigzins positief verrast was over de auto. Met name de afwerking is echt goed. De ruimte achterin zoals al eerder genoemd valt me enigzins mee. Nee heel ruim is het niet maar ik ben 185cm en kan achter mezelf zitten en raak dan met t puntje van mijn knie het tafeltje. Is dat een probleem? Ik denk het niet. Ik zit nu in mijn megane estate achter mezelf ook met mijn knieën tegen de stoel ( geen tafeltje ;) ) Ik ga hem het meest gebruiken met 1 kind en 2 x per maand met 3 kids. Al met al wel gewoon doable. Wil je echter wat meer ruimte? Kies dan inderdaad voor de gran scenic. De gemiddelde station is niet ruimer, zeker niet omdat de achterbank dan gewoon niet breed genoeg is met 3 kids. Dan heb je wel weer meer been/kofferruimte.

De kofferbak is met 500 liter ook prima zat voor de weekendjes weg en op vakantie gaat er een koffer op. Ik zei tegen mijn vriendin, al neem ik een VW transporter dan krijg je m nog vol :)

Ik heb gereden met een 1.2 TCS 115pk en dat beviel me echt prima. Ik ben een dieselfan gezien mijn kilometers die ik rij maar dit motortje rijdt best rustig moet ik zeggen. Geen zenuwachtig ding.
Het verschil in prijs is erg groot tussen een benzine en diesel 4500 Euro ongeveer. Bij een 1.5 moet je verplicht een automaat nemen en die 1.6 is ook weer duurder. De good old 1.5 dci kun je dus niet krijgen met een handbak. Dat is wel jammer maargoed, het is niet anders.

Ik heb al wel besloten dat dit m gaat worden.
Scenic in een Bose uitvoering
1.2 TCE 130pk (gelukkig mag ik benzine leasen)
Blue Cosmos/Noir (dak)
Pack Easy Park Assist
Pack Winter

al met al ziet ie er dan zo uit als hier op de foto's :)

Klik hier

Afgelopen weekend een proefrit gedaan met een (korte) Scenic IV Bose 130 TCE.

Bijzonder teleurgesteld door de knieruimte achterin. Rechts vooraan iemand van 1.70cm die de zetel naar voor schuift tot met de knieën op een paar cm van handschoenkastje, dus nog net comfortabel zitten. Op de stoel erachter kan je vervolgens net een kinderstoeltje installeren maar het kind zelf (2,5j) past er niet meer in wegens met de voeten tegen de rugleuning. Niet gewoon raken maar echt er volledig tegen. De achterstoelen waren weliswaar voorzien van de pic-nic tafeltjes, maar dat scheelt maar 3cm of zo.

Bizar, ik heb in mijn Volvo V40 achteraan veel meer beenruimte en dat is nu ook geen ruimtewonder. Een Mégane IV Grandtour heeft achteraan veel meer beenruimte dan de Scenic.

Bose viel ook tegen. Niet echt slecht maar zeker geen match voor de Premium Sound in de Volvo. Je hebt ook Focal audio paketten die de dealer kan installeren maar ik ben online nog geen vergelijking tegen gekomen tussen Bose en Focal. Het is ook niet duidelijk of je Focal kan inbouwen in een Bose versie.

Jammer.

jefvdv zei:

Bijzonder teleurgesteld door de knieruimte achterin. Rechts vooraan iemand van 1.70cm die de zetel naar voor schuift tot met de knieën op een paar cm van handschoenkastje, dus nog net comfortabel zitten. Op de stoel erachter kan je vervolgens net een kinderstoeltje installeren maar het kind zelf (2,5j) past er niet meer in wegens met de voeten tegen de rugleuning. Niet gewoon raken maar echt er volledig tegen. De achterstoelen waren weliswaar voorzien van de pic-nic tafeltjes, maar dat scheelt maar 3cm of zo.

Bizar, ik heb in mijn Volvo V40 achteraan veel meer beenruimte en dat is nu ook geen ruimtewonder. Een Mégane IV Grandtour heeft achteraan veel meer beenruimte dan de Scenic.

Bose viel ook tegen. Niet echt slecht maar zeker geen match voor de Premium Sound in de Volvo. Je hebt ook Focal audio paketten die de dealer kan installeren maar ik ben online nog geen vergelijking tegen gekomen tussen Bose en Focal. Het is ook niet duidelijk of je Focal kan inbouwen in een Bose versie.

Jammer.

Focal idd niet in combinatie met Bose.
Vwb de ruimte achterin:
Kijk eens op uitzending gemist: https://www.npo.nl/3-op-reis/27-11-2016/BNN_101380694
Een trip in een Renault 4 met 4 jong volwassenen aan boord + bagage. Je hoort niemand klagen over onvoldoende knieruimte. Sterker, het ziet er allemaal zeer comfortabel uit.
Het enige wat ontbreekt is: airco, elektrische ramen, Bose installatie, stuurbekrachtiging, automatisch inparkeren, automatisch grootlicht assistent, verlichte make up spiegels, verwarmbare buitenspiegels etc etc
Het leven is een vat vol keuzes:
Wil je ruimte: zoek een Renault 4 op Marktplaats liefst met niet al te veel kilometers
of ..toch een nieuwe Scenic met alle luxe maar iets minder ruimte achterin..
Ik wist het wel.

opdegrens zei:
Een trip in een Renault 4 met 4 jong volwassenen aan boord + bagage. Je hoort niemand klagen over onvoldoende knieruimte. Sterker, het ziet er allemaal zeer comfortabel uit.
Het enige wat ontbreekt is: airco, elektrische ramen, Bose installatie, stuurbekrachtiging, automatisch inparkeren, automatisch grootlicht assistent, verlichte make up spiegels, verwarmbare buitenspiegels etc etc
Wil je ruimte: zoek een Renault 4 op Marktplaats liefst met niet al te veel kilometers
Ik wist het wel.
En 4 doden als je een boompje pakt of een tik krijgt van een vrachtwagen (y)

opdegrens zei:
Ik wist het wel.

Rare vergelijking. Wil je luxe en weinig ruimte achterin? Neem een SUV. Die bestaan al. Wil je fijn rijden? Neem een 911 en laat de kinderen thuis. Een MPV heeft welgeteld 1 selling point: praktische ruimte. Daarnaast mag hij mooi zijn, goedkoop, zuinig, connectable, etc, etc, etc. Maar als hij niet aan de kerntaak voldoet, is het geen MPV. Land Rover kan ook de nieuwe Defender in de markt zetten met een ecodieseltje en voorwielaandrijving. Prima toch? Lekker zuinig. Maar als het ding geen paardentrailer uit een wei kan trekken, is het geen Defender. Hoe hard je hem ook zo blijft noemen. De nieuwe Scenic hadden ze gewoon "Katjing" moeten noemen en tussen de Captur en Kadjar moeten zetten. SUV nummer 3 en gewoon stoppen met de naam Scenic en Espace. Dat schept foute verwachtingen.

SUV nummer 4, want de Koleos komt nog. En dus heeft Renault een zeer breed SUV-programma waar mening concurrent jaloers op mag worden. Dan is het des te vreemder dat ze hun succesnummers Scenic en in mindere mate Espace ook hebben vercrossoverd tot onpraktische modekarretjes. Juist met zo'n sterk SUV-aanbod is er plaats in je gamma voor echte MPV's zou ik zeggen.

De Scenic is echt alles behalve eev SUV... krijg het idee dat jullie de auto nog nooit gezien hebben, laat staan er in gezeten...

Roder zei:
De Scenic is echt alles behalve eev SUV... krijg het idee dat jullie de auto nog nooit gezien hebben, laat staan er in gezeten...

Wat is het dan wel? Een MPV is het ook niet. In werkelijk alle testen hoor, lees en zie je terug dat er te weinig ruimte achterin is. En voor de Grand ook op de achterste rij.

De auto is echter zeker niet klein achterin. Ik heb in een Scenic 4 achterin gezeten, met de voorstoelen ingesteld op mijn lengte.
Dit was een Zen uitvoering dus zonder vliegtuigtafeltjes. Je kon er echt prima zitten, de bank was wel wat laag, maar je hebt de Grand Scenic voor
nog meer ruimte.

ak2 zei:
De auto is echter zeker niet klein achterin. Ik heb in een Scenic 4 achterin gezeten, met de voorstoelen ingesteld op mijn lengte.
Dit was een Zen uitvoering dus zonder vliegtuigtafeltjes. Je kon er echt prima zitten, de bank was wel wat laag, maar je hebt de Grand Scenic voor
nog meer ruimte.

Ik heb twee kinderstoelen achterin met isofix. Dus veroordeeld tot de buitenste stoelen. Hoe kom je dan nog in vredesnaam achterin bij de Grand? Bij mijn schoonouders staan de stoelen links en in het midden, zij kunnen dus ook passagiers meenemen zonder iedere keer de kinderstoelen eruit te hoeven gooien. Ideaal. Bovendien klapt bij de nieuwe de middenstoel mee met de rechter. Dus instappen met kinderen bij voorkeur aan de straatkant... Klungelconstructie nummer zoveel. Ook onder de motorkap gekeken trouwens. Iedere generatie Scenic werd minder sleutelvriendelijk. Een Modus is het nog net niet, maar dit is geen goedkope auto qua arbeidskosten. Ondoordacht, zeker voor een familiebak.

s velthuis zei:
Roder zei:

Wat is het dan wel? Een MPV is het ook niet. In werkelijk alle testen hoor, lees en zie je terug dat er te weinig ruimte achterin is. En voor de Grand ook op de achterste rij.

Een nieuwe invulling van de 'MPV'.

Tsja, leuk om anderen na te praten...
Maar degene die met zijn knieën tegen de tafeltjes komt moet zich echt in een vreemde huidig wurmen of heeft bizarre lichaamsproporties. Zijn juist zo ontworpen dat je knieën er ónder terecht komen. De Scenic krap noemen is ontzettend overdreven.Grand kan je als normaal mens ook gewoon twee keer achter elkaar zitten.

Maar waarom loop jij niet gewoon de Dacia showroom in dan? Zo te zien past dat meer bij jouw wensen en eisen.

Roder zei:
s velthuis zei:
Roder zei:

Een nieuwe invulling van de 'MPV'.

Tsja, leuk om anderen na te praten...
Maar degene die met zijn knieën tegen de tafeltjes komt moet zich echt in een vreemde huidig wurmen of heeft bizarre lichaamsproporties. Zijn juist zo ontworpen dat je knieën er ónder terecht komen. De Scenic krap noemen is ontzettend overdreven.Grand kan je als normaal mens ook gewoon twee keer achter elkaar zitten.

Maar waarom loop jij niet gewoon de Dacia showroom in dan? Zo te zien past dat meer bij jouw wensen en eisen.

Het is geen napraten. Het is meer dan rook. Ik heb nog geen recensie gezien waarin niet minimaal één opmerking over de achterruimte gemaakt werd. Dat zou überhaupt in de verste verte ook niet het minste punt van welke discussie dan ook mogen zijn voor zo'n auto. Dat is als een nieuwe Elise die niet meer geschikt is voor trackday use of een Mercedes S met het formaat van een C 'omdat die ook luxe genoeg is en zelfs zuiniger'. Dan kun je wel zeggen dat dat 'de nieuwe invulling van de S' is, maar daar koopt men geen 'S' voor...
Ook hier wordt geconstateerd dat zowel de Megane als de Captur meer ruimte achterin hebben, dan klopt er blijkbaar iets niet.

Dacia heeft nooit een MPV gehad zoals de Scenic dat tot voor kort was (geen losse stoelen, geen tafels, te weinig botssterren), maar qua volume en gebruiksgemak is Dacia momenteel de meester inderdaad ruimschoots de baas, zeker nu de meester die andere punten het zo laat schieten. En ik zie je verder ook niet inhoudelijk reageren op de praktische ontwerpblunders die bij de nieuwe Scenic helaas gemaakt zijn. Ik begrijp dat jij nog nooit met kinderstoelen gereden hebt? Of gezien hebt hoe kinderen in een kinderstoel zitten? Of aan een auto gesleuteld hebt? Dan kijk je blijkbaar anders tegen zulke zaken aan.

Roder zei:
Maar degene die met zijn knieën tegen de tafeltjes komt moet zich echt in een vreemde huidig wurmen of heeft bizarre lichaamsproporties. Zijn juist zo ontworpen dat je knieën er ónder terecht komen.

Scenic.jpg

Hoe dan? :confused: De bestuurdersstoel staat normaal, die kerel is geen 1,90m en toch past het voor geen meter.

Ik was er niet bij toen hij de stoel in stelde, dus of die stoel normaal staat heb ik geen weet van. De keren dat ik in de Scenic zat zat ik prima en had ik meer dan genoeg ruimte. In welke standen heeft hij de stoel staan dan? Jij was er wel bij?

Stellen dat een Captur of Megane ruimer zijn is echt klinkklare onzin trouwens.
Heb je überhaupt ooit 'gepast' in een van de genoemde modellen, of heb je dit ook ergens gevonden of gehoord?

Roder zei:
Heb je überhaupt ooit 'gepast' in een van de genoemde modellen, of heb je dit ook ergens gevonden of gehoord?

jefvdv zei:

vertmaori zei:

En weet je nu al hoe ik op de achterste bank ga komen met mijn twee kinderstoelen in de isofix bevestigingen?

Maar wat vind je nou zelf? Ik ben het daar niet mee eens, die tafeltjes zitten boven je knieën en je zit lekkerder dan in het uitgaande model. Stoelen zitten beter en comfortabeler.

s velthuis zei:
En weet je nu al hoe ik op de achterste bank ga komen met mijn twee kinderstoelen in de isofix bevestigingen?

Kinderstoelen mag je zelf uitzoeken, vind ik niet zo interessant.

Roder zei:
s velthuis zei:

Kinderstoelen mag je zelf uitzoeken, vind ik niet zo interessant.

Nee, dat was me al duidelijk. Daarom heb je ook geen flauw benul waar je over praat. Ik vraag je niet om kinderstoelen uit te zoeken. Ik vraag hoe ik op de derde zitrij ga komen met de twee kinderstoelen op de plek. In iedere MPV en bus hoef je alleen de buitenste stoel om te klappen om door te kunnen stappen naar derde zitrij. Hier kan dat niet meer. Een bank opklappen is onmogelijk met een kinderstoel er op, waarmee de derde zitrij onbruikbaar is, terwijl je die juist met kinderstoeltjes wil kunnen gebruiken voor volwassenen, omdat je dan niet de hele rotzooi hoeft uit te bouwen. Ik begrijp dat jij nog nooit een kinderstoel in en uit een auto gezet hebt?

Edit: zo zou het dus moeten:

GrPicas-interieur.jpg

Isofix stoelen in het midden en links, instappen langs de derde stoel naar achteren.

Zo was het ook in de echte Grand Scenic:

renault-g-scenic-9-rear-seats.jpg

Roder zei:
Maar wat vind je nou zelf? Ik ben het daar niet mee eens, die tafeltjes zitten boven je knieën en je zit lekkerder dan in het uitgaande model. Stoelen zitten beter en comfortabeler.

Ik vind het waardeloos. In meer dan één opzicht. En hoe die tafels boven de knieen zitten is me een raadsel. Die dingen scharnieren aan de onderkant, niet zoals gebruikelijk aan de bovenkant. Dat past nooit. Ik heb ook nog niet één review gevonden waarin die tafels waren uitgeklapt, terwijl er iemand achter zat. Of ze blijven ingeklapt, of de tester staat buiten de auto om te tonen hoe je een tablet in de steun zou kunnen zetten.

Stoelen zitten zeker goed en ik heb net aan voldoende ruimte met het tafeltje. Maar das als ik achter mezelf zit. En ik ben 1,69

Ze hebben het ooit beter gedaan bij Renault. Geen ontwerper die kinderen had denk ik. Alles ging om design.

s velthuis zei:
Roder zei:

Ik vind het waardeloos. In meer dan één opzicht. En hoe die tafels boven de knieen zitten is me een raadsel. Die dingen scharnieren aan de onderkant, niet zoals gebruikelijk aan de bovenkant. Dat past nooit. Ik heb ook nog niet één review gevonden waarin die tafels waren uitgeklapt, terwijl er iemand achter zat. Of ze blijven ingeklapt, of de tester staat buiten de auto om te tonen hoe je een tablet in de steun zou kunnen zetten.

Ik had het over je ervaring, niet je review-mening. Je knieen zitten daar gewoon onder. Ga nou eerst 'onderzoek' doen voordat allerlei loze kreten en beweringen roept;)

Want als ik ga proefzitten blijken het ineens toch losse stoelen te zijn met isofix op iedere plek? Staat de achterbank ineens toch niet meer tegen de achterste zitrij? Kan ik met 1,90 wel zitten, terwijl dat met 1,70 niet lukt? Al die reviewfilmpjes en foto's zijn gemanipuleerd begrijp ik? Ik denk het ook, het zal een complot zijn...

Roder zei:
s velthuis zei:
Roder zei:

Ik had het over je ervaring, niet je review-mening. Je knieen zitten daar gewoon onder. Ga nou eerst 'onderzoek' doen voordat allerlei loze kreten en beweringen roept;)

Ik heb nu 3 jaar een Captur, ben 1,87m lang. In de Captur kan iemand tot pakweg 1,80m achter mij zitten. Onze zoon van 1,75 past daar prima. In de nieuwe Scenic past dat niet. Mijn zoon zit strak met zijn knieën tot halverwege die tafeltjes, als hij nog verder groeit zit ie helemaal klem. De vloer achterin is te hoog waardoor je al snel met opgetrokken benen zit. Dit is tot 2 keer toe vastgesteld en dus geen napraten.

Roder zei:
Ik was er niet bij toen hij de stoel in stelde, dus of die stoel normaal staat heb ik geen weet van. De keren dat ik in de Scenic zat zat ik prima en had ik meer dan genoeg ruimte. In welke standen heeft hij de stoel staan dan? Jij was er wel bij?

Ja, ik heb beide gepast: Scenic en Megane Grandtour. Vooraan gaat telkens iemand van 1.70cm zitten en schuift vervolgens de zetel zo ver mogelijk naar voor maar toch nog net comfortabel. Ik (1.95) ga erachter zitten: in de Scenic krijg ik mijn benen er zelfs niet in, ook niet opgeplooid, ik kan fysiek niet instappen. In de Megane Grandtour heb ik nog een centimeter of 2 knieruimte over. Hetzelfde geprobeerd met een kinderzitje (met kind!): past niet in de Scenic, past vlot in de Grandtour. Niet gelezen of gehoord, zelf getest.

Haha begint dat gelul over die ruimte achterin weer? Mensen, kom op ga zelf kijken bij de dealer. Maak een proefritje etc.

Ik ben 185cm met de stoel voor ingesteld kan ik gewoon achter mezelf zitten, ook met die klaptafeltjes. aan het commentaar hier doet men net of je in een fiat panda gaat zitten. Beetje overdreven allemaal. Als je nu een megane station hebt dan is deze nieuwe scenic gewoon ruimer binnen. Ok je levert er iets kofferbak voor in. Kinderstoel met isofix heb ik ook gebprobeerd (ze is 3) en ook dat gaat prima. nog 2 tieners kunnen ernaast, no problem.
Is het ruim? ja. Is het heel ruim? nee. Is dat erg? dat kun je je afvragen. Wil je de ruimte van een espace? koop dan een espace. Wil je de ruimte van een grand scenic? neem dan een grand scenic. Heb je maar 2 kids en wil je plenty ruimte, neem dan een slee ala Superb of mondeo station, die zijn inderdaad ruimer.

Dat zijn jouw ervaringen, mijn ervaringen zijn helaas anders. Ik vind de Scenic bloedmooi, maar het gaat 'm niet worden.

Ik weet trouwens niet hoe jij hebt gepast, maar onlangs nog gekeken; Het is echt onzin te stellen dat de ruimte kleiner is dan bij de Captur. Had je de achterstoelen wel in de achterste positie, stonden de voorstoelen wel normaal? Of je moet een heel rare zitpositie hebben, maar krap zitten in de Scenic is echt knap. Sluit me verder aan bij mauriceb.

Jazeker, na de eerste keer twijfelde ik en ben ik nog een keer teruggegaan. Ik zit niet extreem ver naar achteren, wel heb ik de stoel relatief laag staan. Als ik lekker zit, is het achterin te krap. De verkoper kwam er nog bij en was het me eens dat het niet overhield. De Grand schijnt 4 a 5 cm meer beenruimte te hebben.

Terug
Bovenaan