Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Wouter82 zei:Bas van Putten had een duidelijke mening over de Scenic in de NRC: prima auto, maar geen Scenic meer. Het is niet meer de ruime, praktische en pretentieloze MPV die zijn voorgangers wel waren.
GerMike zei:straatos zei:The battle of the French titans wordt natuurlijk Scenic vs 3008.
De VW Tiguan kunnen we vanwege acute saaiheid die het oproept (idem de Seat pendant) gevoeglijk vergeten.
Saai ? Wel even de juiste opties aanvinken, dat wel.
![]()
Marcus zei:Ben blij dat de Scenic en Espace zo fraai zijn geworden.
Heb je ruimte nodig, koop dan een Transit.
Niets zo troosteloos als een gezin (sorry SGP-aanhangers) in een stoere auto.
AnthonyRS zei:Ik denk met het huidige aanbod in de MPV/Cross-over markt dat de Espace best goed in de markt ligt.
Op dit moment zijn er 1367 nieuwe Espaces geregistreerd in Nederland. Kijkend naar het historisch verloop van de Espace denk ik dat Renault niet mag klagen in Nederland. https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/renault/espace/
Neem daarbij de jaarlijkse afzet van auto's dan kan je stellen dat de Espace het zo slecht nog niet doet. Ik zie ze met regelmaat rijden.
Om op de ruimte in te haken, de Grand Scenic zal voor veel gezinnen volstaan qua ruimte.
s velthuis zei:AnthonyRS zei:https://www.youtube.com/watch?v=8e_prvU5hpM
op 2.00 min: nadeel zijn het gemis aan de losse stoelen, geen isofix op de middelste en weinig beenruimte. Tafeltje heeft hij niet eens geprobeerd, maar ook daar staan de knieën tegen de tafel aan, dus dat ding zal ook daar vermoedelijk compleet nutteloos zijn. Als hij de bank op 2.00 opklapt, zie je dat de achterbank tegen de achterste rij aanstaat. Als hij er vervolgens gaat zitten, geeft hij aan dat het (nog?) krapper wordt op de achterbank. En voor wat die achterbank betreft: met kinderstoelen is die achterste bank dus in het geheel niet meer bereikbaar. Je bent aangewezen op de buitenste stoelen en dan klapt ook nog eens de hele middenbank mee om de achterste te kunnen bereiken. Instappen via de enkele stoel moet dan via de straatkant gebeuren.
https://www.youtube.com/watch?v=wVtAwI6YxaQ op 0.35 Wederom de opmerking dat de beenruimte niet overhoudt, de bank wordt niet eens uitgeprobeerd.
Vergelijk dat eens met de instap in de oude, op 3.32:
https://www.youtube.com/watch?v=43QQdCzR87k
En de ruimte op de achterbank in de oude, op 0.29:
https://www.youtube.com/watch?v=yFnFXaEpCYM
De stoel klapt niet eens door in de nieuwe. Tevens zie je bij de oude dat de tafeltjes in de stoel verzonken zijn in plaats van dat ze er als een bochel aanhangen én dat de oude aan de bovenkant scharnieren waardoor ze wel praktisch nut hebben. Hoe langer ik er naar kijk, hoe ondoordachter ik het hele ding begin te vinden. Mooi, dat zal best. Maar ondoordacht. Maar goed, dan koop je maar een 550 kg zwaardere Transit![]()
driel24 zei:(...)
Kids zijn echter groot.... Dus ik moet het echt ff live zien.
FrankD2 zei:driel24 zei:(...)
Dan neem je geen tafeltjes?
FrankD2 zei:driel24 zei:(...)
s velthuis zei:FrankD2 zei:driel24 zei:(...)
Daar koop je toch geen MPV voor? Neem dan een station of suv of zo.
driel24 zei:s velthuis zei:FrankD2 zei:driel24 zei:(...)
Daar koop je toch geen MPV voor? Neem dan een station of suv of zo.
Ik heb twee keer een Scenic gehad en daarna een paar stations. Ik mis de ruimte en het hoog zitten.
vertmaori zei:Bij de dealer Scenic gepast, stoel op prettige stand voor mij (1,87m) resulteert in een beenruimte waar onze zoon van 14 en 1,75m niet mee uit de weg kan. Aanmerkelijk krapper dan de Captur die we nu hebben, die tafeltjes zijn echt killing.
jefvdv zei:Afgelopen weekend een proefrit gedaan met een (korte) Scenic IV Bose 130 TCE.
Bijzonder teleurgesteld door de knieruimte achterin. Rechts vooraan iemand van 1.70cm die de zetel naar voor schuift tot met de knieën op een paar cm van handschoenkastje, dus nog net comfortabel zitten. Op de stoel erachter kan je vervolgens net een kinderstoeltje installeren maar het kind zelf (2,5j) past er niet meer in wegens met de voeten tegen de rugleuning. Niet gewoon raken maar echt er volledig tegen. De achterstoelen waren weliswaar voorzien van de pic-nic tafeltjes, maar dat scheelt maar 3cm of zo.
Bizar, ik heb in mijn Volvo V40 achteraan veel meer beenruimte en dat is nu ook geen ruimtewonder. Een Mégane IV Grandtour heeft achteraan veel meer beenruimte dan de Scenic.
Bose viel ook tegen. Niet echt slecht maar zeker geen match voor de Premium Sound in de Volvo. Je hebt ook Focal audio paketten die de dealer kan installeren maar ik ben online nog geen vergelijking tegen gekomen tussen Bose en Focal. Het is ook niet duidelijk of je Focal kan inbouwen in een Bose versie.
Jammer.
Moderator
En 4 doden als je een boompje pakt of een tik krijgt van een vrachtwagenopdegrens zei:Een trip in een Renault 4 met 4 jong volwassenen aan boord + bagage. Je hoort niemand klagen over onvoldoende knieruimte. Sterker, het ziet er allemaal zeer comfortabel uit.
Het enige wat ontbreekt is: airco, elektrische ramen, Bose installatie, stuurbekrachtiging, automatisch inparkeren, automatisch grootlicht assistent, verlichte make up spiegels, verwarmbare buitenspiegels etc etc
Het leven is een vat vol keuzes:
Wil je ruimte: zoek een Renault 4 op Marktplaats liefst met niet al te veel kilometers
of ..toch een nieuwe Scenic met alle luxe maar iets minder ruimte achterin..
Ik wist het wel.
opdegrens zei:Het leven is een vat vol keuzes:
Wil je ruimte: zoek een Renault 4 op Marktplaats liefst met niet al te veel kilometers
of ..toch een nieuwe Scenic met alle luxe maar iets minder ruimte achterin..
Ik wist het wel.
Moderator
Roder zei:De Scenic is echt alles behalve eev SUV... krijg het idee dat jullie de auto nog nooit gezien hebben, laat staan er in gezeten...
ak2 zei:De auto is echter zeker niet klein achterin. Ik heb in een Scenic 4 achterin gezeten, met de voorstoelen ingesteld op mijn lengte.
Dit was een Zen uitvoering dus zonder vliegtuigtafeltjes. Je kon er echt prima zitten, de bank was wel wat laag, maar je hebt de Grand Scenic voor
nog meer ruimte.
Moderator
Roder zei:De Scenic is echt alles behalve eev SUV... krijg het idee dat jullie de auto nog nooit gezien hebben, laat staan er in gezeten...
s velthuis zei:Roder zei:De Scenic is echt alles behalve eev SUV... krijg het idee dat jullie de auto nog nooit gezien hebben, laat staan er in gezeten...
Wat is het dan wel? Een MPV is het ook niet. In werkelijk alle testen hoor, lees en zie je terug dat er te weinig ruimte achterin is. En voor de Grand ook op de achterste rij.
Roder zei:s velthuis zei:Roder zei:De Scenic is echt alles behalve eev SUV... krijg het idee dat jullie de auto nog nooit gezien hebben, laat staan er in gezeten...
Wat is het dan wel? Een MPV is het ook niet. In werkelijk alle testen hoor, lees en zie je terug dat er te weinig ruimte achterin is. En voor de Grand ook op de achterste rij.
Een nieuwe invulling van de 'MPV'.
Tsja, leuk om anderen na te praten...
Maar degene die met zijn knieën tegen de tafeltjes komt moet zich echt in een vreemde huidig wurmen of heeft bizarre lichaamsproporties. Zijn juist zo ontworpen dat je knieën er ónder terecht komen. De Scenic krap noemen is ontzettend overdreven.Grand kan je als normaal mens ook gewoon twee keer achter elkaar zitten.
Maar waarom loop jij niet gewoon de Dacia showroom in dan? Zo te zien past dat meer bij jouw wensen en eisen.
Roder zei:Maar degene die met zijn knieën tegen de tafeltjes komt moet zich echt in een vreemde huidig wurmen of heeft bizarre lichaamsproporties. Zijn juist zo ontworpen dat je knieën er ónder terecht komen.
Roder zei:Stellen dat een Captur of Megane ruimer zijn is echt klinkklare onzin trouwens.
Heb je überhaupt ooit 'gepast' in een van de genoemde modellen, of heb je dit ook ergens gevonden of gehoord?
jefvdv zei:Afgelopen weekend een proefrit gedaan met een (korte) Scenic IV Bose 130 TCE.
Bizar, ik heb in mijn Volvo V40 achteraan veel meer beenruimte en dat is nu ook geen ruimtewonder. Een Mégane IV Grandtour heeft achteraan veel meer beenruimte dan de Scenic.
vertmaori zei:Bij de dealer Scenic gepast, stoel op prettige stand voor mij (1,87m) resulteert in een beenruimte waar onze zoon van 14 en 1,75m niet mee uit de weg kan. Aanmerkelijk krapper dan de Captur die we nu hebben, die tafeltjes zijn echt killing.
s velthuis zei:En weet je nu al hoe ik op de achterste bank ga komen met mijn twee kinderstoelen in de isofix bevestigingen?
Roder zei:s velthuis zei:En weet je nu al hoe ik op de achterste bank ga komen met mijn twee kinderstoelen in de isofix bevestigingen?
Kinderstoelen mag je zelf uitzoeken, vind ik niet zo interessant.
Roder zei:Maar wat vind je nou zelf? Ik ben het daar niet mee eens, die tafeltjes zitten boven je knieën en je zit lekkerder dan in het uitgaande model. Stoelen zitten beter en comfortabeler.
s velthuis zei:Roder zei:Maar wat vind je nou zelf? Ik ben het daar niet mee eens, die tafeltjes zitten boven je knieën en je zit lekkerder dan in het uitgaande model. Stoelen zitten beter en comfortabeler.
Ik vind het waardeloos. In meer dan één opzicht. En hoe die tafels boven de knieen zitten is me een raadsel. Die dingen scharnieren aan de onderkant, niet zoals gebruikelijk aan de bovenkant. Dat past nooit. Ik heb ook nog niet één review gevonden waarin die tafels waren uitgeklapt, terwijl er iemand achter zat. Of ze blijven ingeklapt, of de tester staat buiten de auto om te tonen hoe je een tablet in de steun zou kunnen zetten.
Roder zei:s velthuis zei:Roder zei:Maar wat vind je nou zelf? Ik ben het daar niet mee eens, die tafeltjes zitten boven je knieën en je zit lekkerder dan in het uitgaande model. Stoelen zitten beter en comfortabeler.
Ik vind het waardeloos. In meer dan één opzicht. En hoe die tafels boven de knieen zitten is me een raadsel. Die dingen scharnieren aan de onderkant, niet zoals gebruikelijk aan de bovenkant. Dat past nooit. Ik heb ook nog niet één review gevonden waarin die tafels waren uitgeklapt, terwijl er iemand achter zat. Of ze blijven ingeklapt, of de tester staat buiten de auto om te tonen hoe je een tablet in de steun zou kunnen zetten.
Ik had het over je ervaring, niet je review-mening. Je knieen zitten daar gewoon onder. Ga nou eerst 'onderzoek' doen voordat allerlei loze kreten en beweringen roept![]()
Roder zei:Ik was er niet bij toen hij de stoel in stelde, dus of die stoel normaal staat heb ik geen weet van. De keren dat ik in de Scenic zat zat ik prima en had ik meer dan genoeg ruimte. In welke standen heeft hij de stoel staan dan? Jij was er wel bij?
Stellen dat een Captur of Megane ruimer zijn is echt klinkklare onzin trouwens.
Heb je überhaupt ooit 'gepast' in een van de genoemde modellen, of heb je dit ook ergens gevonden of gehoord?