Renault Megane IV

speedtouch zei:
Hoeveel liter gaat er in volgens de gebruiksaanwijzing? 35 lijkt me wel weinig overigens, kan dat ook met bijtelling te maken hebben?

Ik ga de gebruiksaanwijzing er eens bij pakken, goede tip! Bijtelling is gewoon 21%, auto is van 2016.

onetwothreefour zei:
Beste Megane-rijders,

Sinds begin december ben ik ook eigenaar van een Renault Megane Estate GT-Line. Ik ben overwegend positief over de auto, comfort is geweldig, rijdt lekker, genoeg trekkracht, goed geluid van de Bose-installatie en lekker veel ruimte.

Toch ben ik over één ding niet tevreden en dat is de brandstoftank. Ik kan maar ongeveer 35 liter tanken. Iemand enig idee waarom Renault ervoor gekozen heeft om zo'n kleine brandstoftank erin te doen? Of heeft dit met iets anders te maken? Ik rijd veel kilometers en ik sta dus vaak bij het benzinestation. Is het mogelijk om er een grotere tank in te doen of iets dergelijks?

Ter informatie: het is een leaseauto.

Dat is wel heel weinig. Al eens geprobeerd om het vulpistool een kwartslag naar voren of naar achteren te draaien tijdens het tanken?

In alle uitvoeringen (behalve de GT) gaat 47 liter (volgens mij is dit inclusief een paar liter reserve). Dit betekent dat er dus nog 12 liter in je tank zat, voortaan dus wat verder doorrijden alvorens te tanken ;)

Maar ben het er wel mee eens dat het aan de kleine kant is, in de vorige Megane zat een een 60 liter tank geloof ik das toch een stuk praktischer (zeker als je benzine rijdt).

JBXS zei:
In alle uitvoeringen (behalve de GT) gaat 47 liter (volgens mij is dit inclusief een paar liter reserve). Dit betekent dat er dus nog 12 liter in je tank zat, voortaan dus wat verder doorrijden alvorens te tanken ;)

Maar ben het er wel mee eens dat het aan de kleine kant is, in de vorige Megane zat een een 60 liter tank geloof ik das toch een stuk praktischer (zeker als je benzine rijdt).

Verder doorrijden? Maar dan moet ik op een gegeven moment de actieradius computer negeren? Bij een volle tank staat de actieradius ongeveer op een bereik van 700KM. Dit is dus gebaseerd op die 35 liter diesel.

Ik zal het ook eens aan de dealer gaan vragen. Bedankt in ieder geval!

onetwothreefour zei:
Beste Megane-rijders,

Sinds begin december ben ik ook eigenaar van een Renault Megane Estate GT-Line. Ik ben overwegend positief over de auto, comfort is geweldig, rijdt lekker, genoeg trekkracht, goed geluid van de Bose-installatie en lekker veel ruimte.

Toch ben ik over één ding niet tevreden en dat is de brandstoftank. Ik kan maar ongeveer 35 liter tanken. Iemand enig idee waarom Renault ervoor gekozen heeft om zo'n kleine brandstoftank erin te doen? Of heeft dit met iets anders te maken? Ik rijd veel kilometers en ik sta dus vaak bij het benzinestation. Is het mogelijk om er een grotere tank in te doen of iets dergelijks?

Ter informatie: het is een leaseauto.

Mooi dat de Megane bevalt..... zucht wachten duurt lang.

Ik vind het knap dat Renault het elke keer voor elkaar krijgt om de hatchback lelijker te laten lijken dan de stationwagon. De achterlichten ogen veels te groot op de hatch. De sw is veel beter in balans. Ik verwacht niet dat de station zo'n lease-topper wordt als de vorige Mégane. Die zag je overal rijden, nu lijkt de 308 dat stokje te hebben overgenomen.

Ik vind het jammer dat er geen coupe meer komt.

Arno S zei:
nu lijkt de 308 dat stokje te hebben overgenomen.

Klopt t/m eind 2015 was dat een feit (vanuit het 14% bijtelling verhaal, de 308 SW was één v d weinige.). Nu liggen de kaarten weer anders, kun je checken op de verkopen site van AW. In het leven verandert alles continu.

@ Arno S.
Leuk dat je dit aangeeft. Ik kom uit een 308 sw puur vanwege de gunstige bijtelling en niet omdat ik het een geweldige auto vond.
Overigens is de Peugeot al rijdend echt prima maar alles daar buiten vond ik een drama.

Bij een zoektocht naar een nieuwe auto kwam ik zelf uit op de Astra, Ateca, Mondeo of Talisman / Megane.
Voorkeur ging uit naar de Ateca maar na het invullen van de gewenste opties was de Megane gewoon enorm gunstig.
En de proefrit heeft me uiteindelijk overtuigd om voor Renault te kiezen.
(En ik had mezelf beloofd nooit meer een Franse auto te gaan rijden)

Heb op 30 december een megane GT estate in iron blue besteld, er staat 12 weken levertijd voor, dus ben benieuwd, ik rijd nu nog de megane 3 GT dus hoef me niet echt te behelpen, maar wil een wel heel graag hebben :)

heb wel een aantal opties, waaronder.

- 18 inch wielen
- easy park met camera
- bose premium audio
- headup display
- aut. handrem
- trekhaak afneembare kogel
- dorpelbeschermers

gelijk even een vraagje, hoe hebben de bose premium rijders het opgelost met eventueel reservewiel ? of nemen jullie genoegen met de reparatieset

Bij de premium zit de subwoofer in je reservewielbak maar kwam tegen op een engelse site dat als je een 17 inch ruimtebesparende reservewiel gebruikt dat dit beide in elkaar past

mijn dealer gaf aan dat ik mijn reservewiel van mijn megane 3 gt mag meenemen maar dit is een 16 inch wiel van 205 breed, met een binnenmaat van 40cm terwijl de subwoofer diameter 42cm is ( volgens diezelfde site ) dus dat gaat waarschijnlijk niet passen, het gekke is als je nieuw besteld en je kiest voor bose premium dat je niet kan kiezen voor een reservewiel

heeft iemand enig idee hoe diep de ruimte is bij de estate van de bodem van de bak tot onderkant bagagevloer en de precieze diameter van de subwoofer, als iemand het zou willen meten dan weet ik het zeker

Heb even een update...

Een kennis van mij heeft een megane 4 estate bose edition, dus met subwoofer in de reservewielbak...

Hij kwam net even langs, deze subwoofer past gewoon in een normaal 16 inch reservewiel ( van mijn huidige auto , megane 3 ) dus ik kan mijn reservewiel gaan gebruiken in mijn nieuw bestelde GT

Ook de hoogte is geen probleem, je hebt ruimte zat over door de dubbele bodem

Doordat ik een 16 inch reservewiel ga meenemen moet ik alleen wel bij de nieuwe GT mocht ik een lekke voorband krijgen wel mijn achterwiel naar voren zetten en het reserve achter , want een 16 inch gaat niet over de remschijf voor passen, de remschijf van een megane 3 gt is 297mm en van de megane 4 gt 320mm, achter is die bij de megane 4 gt 280mm dus dat past zo wie zo

Dat van het reservewiel begreep ik ook al niet. Van de LM moest en zou er een fullsize reservewiel bij? De mijn wordt 17 inch... ben benieuwd of dat lukt.

Maare heeft een gt de electrische handrem niet standaard? Alle modelen toch?

phantom78 zei:
Dat van het reservewiel begreep ik ook al niet. Van de LM moest en zou er een fullsize reservewiel bij? De mijn wordt 17 inch... ben benieuwd of dat lukt.

Maare heeft een gt de electrische handrem niet standaard? Alle modelen toch?

Nope, de GT heeft juist geen aut. handrem standaard omdat dit het sportieve model en motor is, en sommige klanten dan liever een gewone handrem hebben

@Marcel1969: Wat voor motor krijg je ? Benzine of diesel.

Ik heb gisteren mijn beklag gedaan bij Renault NL omtrent het stotteren van de motor. Zojuist bericht ontvangen dat er binnen 10 werkdagen contact wordt opgenomen. Het begint al met al aardig vervelend te worden het rijgedrag van de motor. Bovendien trekt de auto naar rechts. Is inmiddels uitgelijnd echter heeft niet geholpen. Ook na montage van de winterbanden geen verandering. Waardeloos. Er zijn nu meerdere eigenaren die hun beklag hebben gedaan (Meganeforum) bij Renault. Ik hoop op een spoedige oplossing.
Als ik dit had geweten had ik GEEN nieuwe auto gekocht en was blijven doorrijden in mijn III tot alle kinderziektes de wereld uit waren !!
Het is en blijft een prachtige auto die ook een stuk degelijker in elkaar zit dan de III maar bovengenoemde zaken was voor mij reden geweest om niet tot aanschaf over te gaan.

@opdegrens

Een benzine 205pk GT EDC, GT is alleen benzine anders zou het een gt-line zijn

Er komt ook nog een GT diesel maar deze is er nog niet

opdegrens zei:
@Marcel1969: Wat voor motor krijg je ? Benzine of diesel.

Ik heb gisteren mijn beklag gedaan bij Renault NL omtrent het stotteren van de motor. Zojuist bericht ontvangen dat er binnen 10 werkdagen contact wordt opgenomen. Het begint al met al aardig vervelend te worden het rijgedrag van de motor. Bovendien trekt de auto naar rechts. Is inmiddels uitgelijnd echter heeft niet geholpen. Ook na montage van de winterbanden geen verandering. Waardeloos. Er zijn nu meerdere eigenaren die hun beklag hebben gedaan (Meganeforum) bij Renault. Ik hoop op een spoedige oplossing.
Als ik dit had geweten had ik GEEN nieuwe auto gekocht en was blijven doorrijden in mijn III tot alle kinderziektes de wereld uit waren !!
Het is en blijft een prachtige auto die ook een stuk degelijker in elkaar zit dan de III maar bovengenoemde zaken was voor mij reden geweest om niet tot aanschaf over te gaan.

Hopelijk komt er snel een oplossing!

Een nieuw model is gaaf, maar ik heb al te vaak gezien dat er toch nog veel kinderziektes inzitten dan. Zodoende voor mij geen auto uit het eerste levensjaar van een model meer.

Springbok zei:
Een nieuw model is gaaf, maar ik heb al te vaak gezien dat er toch nog veel kinderziektes inzitten dan. Zodoende voor mij geen auto uit het eerste levensjaar van een model meer.

En toch zou het verbazingwekkend en dom zijn als uitgerekend Renault weer in die valkuil blijkt te zijn getrapt. Dat overkwam ze 16 jaar geleden ook en dat imago achtervolgt ze tot op de dag van vandaag.

Marcel1969 zei:
@opdegrens

Een benzine 205pk GT EDC, GT is alleen benzine anders zou het een gt-line zijn

Er komt ook nog een GT diesel maar deze is er nog niet

Jawel hoor, is 15 december al bekend gemaakt en ook per direct te bestellen:
https://www.autoweek.nl/nieuws/prijzen-voor-renault-megane-gt-met-dieselmotor/

Hij staat volgens mij nog niet in de configurator en de prijslijst

EDIT
Mijn excuses, staat er nu wel in hahahaha

s velthuis zei:
Springbok zei:

En toch zou het verbazingwekkend en dom zijn als uitgerekend Renault weer in die valkuil blijkt te zijn getrapt. Dat overkwam ze 16 jaar geleden ook en dat imago achtervolgt ze tot op de dag van vandaag.

Nou zeg, 1 geval online en meteen zo'n conclusie. Geen onderzoeker van beroep neem ik aan?

Even rond zoeken Roder dan zie je dat er best veel klachten zijn over de 1.2 TCe130 en het stotteren/inhouden. Daarbij ook wat problemen met Rlink, maar goed dat is wel bekend. Overigens is het algemeen wel bekend dat je een heel nieuw model beter eerst even een jaartje kan laten gaan. Dat geldt niet alleen voor Renault, maar ook andere merken.
De 1.2 TCe130 die ik in mijn III heb is ook niet bepaald foutloos, tja ik was een van de eerste met dit blok dus dan kan er wel wat gebeuren.
Gelukkig is het lease ;)

Roder zei:
s velthuis zei:
Springbok zei:

Nou zeg, 1 geval online en meteen zo'n conclusie. Geen onderzoeker van beroep neem ik aan?

Het zou Renault letterlijk met niet een auto mogen overkomen. Juist vanwege de imagoschade. Ik heb de afgelopen jaren in totaal 6 Renaults aan vrienden en familie weten te 'verkopen', maar in 4 van die gevallen kostte het een hoop moeite on te overtuigen van de huidige kwaliteit van Renault. De statistieken spreken voor. Renault ligt nog steeds onder een vergrootglas. Hetzelfde waar vag nu ook onder begint te komen.

Waren dat alle 6 nieuwe auto's?

Er is geen enkel model dat 100% probleemloos is. Dat is gewoon onmogelijk, dat begrijp je zelf ook wel mag ik hopen. Al heb ik het idee dat je een hoop niet kan of wilt begrijpen. Moderne auto's noem je zelfs hetzelfde als wasmachinehandel in een ander topic. Sorry, maar mijn geloofwaardigheid ben je kwijt. Succes met het wassen van je auto met schuursponsen ook(y), dit is praten met een stugge muur geworden;).

Roder zei:
Waren dat alle 6 nieuwe auto's?

Er is geen enkel model dat 100% probleemloos is. Dat is gewoon onmogelijk, dat begrijp je zelf ook wel mag ik hopen. Al heb ik het idee dat je een hoop niet kan of wilt begrijpen. Moderne auto's noem je zelfs hetzelfde als wasmachinehandel in een ander topic. Sorry, maar mijn geloofwaardigheid ben je kwijt. Succes met het wassen van je auto met schuursponsen ook(y), dit is praten met een stugge muur geworden;).

Jammer. Nu val ik vannacht huilend op mijn kussentje in slaap.

En hoeveel liters heeft de Megane estate nu eigenlijk?
Word gek van die maten dan weer 521 liters VDA en tegelijkertijd 570 liters in de folders.
Dit is voor mij erg belangrijk mag een nieuwe serviceauto uitkiezen maar moet wel minimaal 550 liter hebben.
Bij voorbeeld een Kia Optima heeft in de papieren 550 liter VDA staan maar in werkelijk gemeten is hij net zo groot als een Renault Talisman!

Vandaag te horen gekregen dat de dealer de auto eind februari (week 8) geleverd krijgt. De auto is in November besteld.

Nog 6-7 weken wachten dus :)

Hveener11 zei:
Word gek van die maten dan weer 521 liters VDA en tegelijkertijd 570 liters in de folders.
Dit is voor mij erg belangrijk mag een nieuwe serviceauto uitkiezen maar moet wel minimaal 550 liter hebben.
Bij voorbeeld een Kia Optima heeft in de papieren 550 liter VDA staan maar in werkelijk gemeten is hij net zo groot als een Renault Talisman!

Volgens mij 580 liter

phantom78 zei:
Hveener11 zei:

Volgens mij 580 liter

Volgens de site:

Totale inhoud bagageruimte (VDA)*
521
Totale inhoud bagageruimte (liter)
580
Opbergruimte onder bagagevloer

Afmetingen Renault Megane Estate

Dat geldt dan niet voor de Bose editie. Daar ligt een subwoofertje onder de vloer

Key-less entry

Bij het openen van de auto blijkt dat de key-less entry begon te haperen. Eerst was het sporadisch maar dit werd steeds meer.
Het begin dat de voordeur niet werkte, en de achterdeur wel. Idem via de passagierskant. Op dit moment werkt het niet meer. Het welkomscenario werkt wel, evenals het openen van de achterklep. Het gebruiken van de reservesleutel geeft hetzelfde resultaat.

Bij drie van mijn collega's begint dit nu ook. 3 x Bose 1 x Gt-Line.

Is dit herkenbaar?

phantom78 zei:
Dat geldt dan niet voor de Bose editie. Daar ligt een subwoofertje onder de vloer

die ligt in het gat van het reservewiel en gaat dus niet ten koste van je dubbele bodem

#34 zei:
Key-less entry

Bij het openen van de auto blijkt dat de key-less entry begon te haperen. Eerst was het sporadisch maar dit werd steeds meer.
Het begin dat de voordeur niet werkte, en de achterdeur wel. Idem via de passagierskant. Op dit moment werkt het niet meer. Het welkomscenario werkt wel, evenals het openen van de achterklep. Het gebruiken van de reservesleutel geeft hetzelfde resultaat.

Bij drie van mijn collega's begint dit nu ook. 3 x Bose 1 x Gt-Line.

Is dit herkenbaar?

Niet zo extreem. Wel dat, als je je hand achter de greep doet dit vaak meerdere keren moet worden herhaald aangezien de auto niet in 1 keer opengaat. Zal dit het begin zijn ??

Lijkt me erg vreemd dat dat nodig is. Bij de Grand Scénic III die wij hebben maakt het niet uit hoe je je hand ervoor houdt.

@ roder

Dat ding moet het dan gewoon doen net zoals.....ja daar komt ie weer ....bij de III ook het geval was.

Bij MY2014 hebben ze het van de III afgehaald, dat wil zeggen de Handsfree werd hetzelfde als bij de Clio IV, dat knopje dus op de deur en geen sensoren meer achter de handgrepen. Ik heb ze gelukkig nog net, achter elke handgreep die infraroodsensor. Nog nooit hebben ze gefaald, hoe je de hand ook achter de handgreep stopt, de deuren gaan van het slot.

Bij de IV werkt het dus weer anders (nog niet op detail op gelet). Ik begin, i.c.m. minder ruimte en (voorlopig) geen benzinemotor tussen de 130 en 205pk uitvoering, toch wat minder zeker te worden van een Mégane IV als opvolger. Waar ik gezien de PON-regeling ook nog eens mijn best voor moet gaan doen. Jammer, want de looks zijn geweldig.

Fijn dat je dat met jezelf kan goedpraten dan;) De IV kent minder problemen dan de III, maar dat wil je vast niet horen.

idd Ik ben nog niet overtuigd. En volgens mij heb ik toch enig recht van spreken aangezien ik bijna 6 jaar een III heb gehad en nu dus de IV. Dit zijn van die kleine dingen die in de III gewoon beter waren (zoals oa ook bediening cruisecontrol, plek start/stop knop, bediening RLink, een wel heel kleine ruitenwisser achter, kleinere tank ). Motor problemen; volgt later zodra ik een reactie heb ontvangen van Renault NL.

adinsx zei:
Bij MY2014 hebben ze het van de III afgehaald, dat wil zeggen de Handsfree werd hetzelfde als bij de Clio IV, dat knopje dus op de deur en geen sensoren meer achter de handgrepen. Ik heb ze gelukkig nog net, achter elke handgreep die infraroodsensor. Nog nooit hebben ze gefaald, hoe je de hand ook achter de handgreep stopt, de deuren gaan van het slot.

Bij de IV werkt het dus weer anders (nog niet op detail op gelet). Ik begin, i.c.m. minder ruimte en (voorlopig) geen benzinemotor tussen de 130 en 205pk uitvoering, toch wat minder zeker te worden van een Mégane IV als opvolger. Waar ik gezien de PON-regeling ook nog eens mijn best voor moet gaan doen. Jammer, want de looks zijn geweldig.

Dat is best een ernstige conclusie, in acht nemende wie het schrijft.... :eek:

Eh... ja. 32 jaar geleden werd Renault al met de paplepel ingegoten, en ik ben er nog steeds fan van. Echter zo bond als Roder het maakt (werkelijk alles verdedigen) gaat me te ver.
Wat op de grens ook zegt. In de III heb je de handige bediening bij de armsteun van de navigatie. Bij de IV niet meer, de Talisman dan weer wel.

Overigen vergelijk ik (en opdegrens wellicht ook) de IV nu met de facelift III welke ik heb. Elk model kent zijn eigenaardigheden in het begin, maar had de III dat nou zo veel dan? Geen idee, zou ik op moeten zoeken.

Ik heb de megane GT van 2011, voor de facelift dus, ik heb eigenlijk helemaal geen problemen gehad maar kan me herinneren dat in de aanloop ook flinke discussies waren met storingen bij de megane 3

Nu dan de nieuwe GT besteld, ik was superblij verrast hoe deze reed, is toch echt wel een klasse hoger.

Ik lees bij opdegrens een aantal dingen waar die niet tevreden over is, nu begrijp ik dat een motortechnisch probleem gewoon niet mag voorkomen en je een hoop ergernis geeft, maar de meeste andere dingen die genoemd worden vallen wel een beetje onder, je had het kunnen weten voordat je een koopt/least.

Ik heb echt een uitgebreide proefrit gemaakt, persoonlijk vond ik het juist fijn werken de cruisecontrol aan 1 kant van het stuur, startknop heeft een andere plaats maar wat is hier vervelend aan, kleinere achterraam was me niet opgevallen, smaller voorraam wel, bediening rlink, ben wel lekker door de menu`s aan het spelen geweest en vond dat het soepel werkte ( maar misschien te kort om echt oordeel over te vellen ), kleinere tank wist ik omdat ik de specs al bestudeerd had, als je een kilometervreter bent kan ik het me voorstellen dat het lastig is maar daar heb ik niet zo`n last van, bovendien sta ik met mijn huidige GT ook vaak bij de pomp :)

adinsx zei:

Bij de IV werkt het dus weer anders (nog niet op detail op gelet).

Ik heb een III gehad uit 2012 en nu een IV, maar het handsfree systeem werkt nog net zo fijn hoor. Hij gaat nu alleen nog net iets eerder van / op het slot (als je er vlakbij bent al). Oja en de spiegels klappen alvast uit en er gaat een lichtje aan bij de spiegel. Heb ik persoonlijk ook geen last van.

Locatie van de start/stop wist ik na 2 dagen alweer blind te vinden, heeft gewoon te maken met de dashboard layout.

Wat ik wel een beetje onhandig vind is switch tussen Radio/USB/BT etc. Bij de III had je een knop specifiek voor Radio of andere bronnen. Nu is dat 1 knop en zit daar ook AM, DR, FM1, FM2 etc tussen. Om van USB naar DR te switchen moet je nu dus 5x drukken. Maar goed ook dat went, had alleen we handiger gekund. Tenzij het ook handiger kan maar ik dat nog niet heb uitgevonden, als dat zo is hoor ik het graag :)

Roder zei:
@s velthuis: Net? Richting de anderhalf jaar alweer;)

Waar heb jij leren rekenen? Verkoop gestart in juli 2016. Komt de uitlevering nog bij, dus net op de markt. Maar door een roze bril gezien is dat inderdaad al heel lang.

Lol, jij hebt het over de estate alleen. De Megane is er sinds september 2015. Misschien wat minder zijn drinken?;)

:D
onze wagen GT heeft nu al 2700kilometer en dat voel je die begint te wennen en je voelt dat hij soepeler begint te rijden. het verbruik ligt nu op 8.9l/100km.

((wat ik ook een minpuntje vind in de donkerte is dat het gedeelte van de usbpoortjes/stekker niet verlicht is alsook als de binnenverlichting aanligt. soms moet ik men telefoon opladen met de usbkabel en probeer dan maar eens die poort te vinden.))

foto van witte gt
15875557_637784903098348_8730497309041609963_o.jpg

15844512_637784876431684_7605953801947567105_o.jpg

15844480_637784873098351_5722135794932095484_o.jpg

Terug
Bovenaan