Renault Megane IV

Thanks!

@ ollie, volgens mij heeft de estate nog meer ruime achterin ja, maar dat weten de estate rijders hier vast beter dan ik ;)

De hatchback in het wit vind ik ook wel heel mooi. veel rijplezier!

vandaag trouwens bericht gekregen dat men wagen klaar staat. Drie weken vroeger dan gepland!!
lanceerdatum 03/10, geproduceerd op 10/11, invoercentrum 20/11 en vandaag al bij de dealer.

Natuurlijk konden we vandaag niet wachten om hem te zien. Donderdag neem ik hem onder mijn vleugels mee.
Mijn gevoel zegt dat onze wagen 1 van de weinige GT's is die niet in het blauw zal zijn.

20161125_172906_zps8gjhcefp.jpg

(Ik heb zelf na toch veel werkkilometers te rijden nog niet 1 megane IV estate op de weg zien rijden. West-Vlaanderen)

Idd heeft de Estate een stuk meer beenruimte achter. Sterker, dit was de enige reden dat wij voor een Estate zijn gegaan.
@ SN Mooie "bak"

Gisteravond even een momentje: Na afloop van een voorstelling in het theater wilde de auto niet starten. Daar sta je dan in de kou. Gelukkig duurde het "maar" een paar minuten, maar toch.. 12 dec een afspraak bij de dealer. Lijstje wordt steeds langer.

Kun je eens wat dingen van het lijstje noemen.. ben wel benieuwd

SN- zei:
De hatchback in het wit vind ik ook wel heel mooi. veel rijplezier!

vandaag trouwens bericht gekregen dat men wagen klaar staat. Drie weken vroeger dan gepland!!
lanceerdatum 03/10, geproduceerd op 10/11, invoercentrum 20/11 en vandaag al bij de dealer.

Natuurlijk konden we vandaag niet wachten om hem te zien. Donderdag neem ik hem onder mijn vleugels mee.
Mijn gevoel zegt dat onze wagen 1 van de weinige GT's is die niet in het blauw zal zijn.

20161125_172906_zps8gjhcefp.jpg

(Ik heb zelf na toch veel werkkilometers te rijden nog niet 1 megane IV estate op de weg zien rijden. West-Vlaanderen)

Mooie uitvoering!! Veel plezier ermee!

Ik heb de GT ook niet in het blauw besteld maar Gris Titanium. (y)

Dat valt nog wel mee toch. Geen nieuwe auto is mperfect.

Overigens komt de Megane pas op plaats 6 in de autovisie test. Al vermoet ik dat het blad een beetje vag georiënteerd is.

Dank U, al een honderdtal kilometer gereden. wat een droomauto... vooral s'avonds die led's te zien branden binnen en buiten. de ledkoplampen hebben een heel brede felle verlichting alsook een blauwe schijn. echt impressionant. Super content van de keuze van het (saai)grijze kleur met de iets donkergrijze sportaccenten en 18 inchvelgen.
In de comfortmodus een heel leuke neutrale wagen om mee te rijden. oneffen wegdek voel je bijna niet (ongeacht de grote velgen). de motor hoor je ook bijna niet.
De sportmodus is een geval apart. hoge toerental, heel vinnig en eigenlijk ( vroeger 90pk gewoon te zijn) te indrukwekkend, maar verstandiggewijs zal het eerst toch een beetje de auto gewoon te worden zijn en lekker inrijden. de shiftpeddels durf ik ook nog nu niet eens te proberen.
Jaren geleden had ik dit nooit gedacht van een Renault te kopen. maar dit is voor mij als verliefdheid.
Dit weekend zal ik wel enkele foto's posten.

trouwens ik vond deze
renault-megane-gt-grandtour-2016_banner-1.jpg

Mooie wagen die GT Estate!

Ik ben zelf na de eerste week en 700km ook nog zeer tevreden en kijk iedere keer alweer uit naar het volgende ritje :). De 1.6 Dci is ook een stukje soepeler en meer schakellui te rijden dan de 1.5, ook langzame rotondes kan ik nu probleemloos in 3 doen, waar ik voorheen terug naar 2 moest. Wel vind ik (zoals verwacht) de positie van de cruise control knoppen (pauze/resume) minder fijn dan bij de vorige. Ik gebruik die heel veel en kon die blindelings vinden met m'n rechterhand die ik meestal aan het stuur heb hangen, nu zit alles aan de linkerkant en zijn er rechts wat knoppen bij gekomen die ik nooit gebruik. Maarja zal ook wel weer wennen.

Enige wat bij mij niet lijkt te werken zijn de bandenspanningsensoren (er staat 'Tyre location in progress'). Ook werkt op sommige momenten het wieltje achter het stuur voor zenders wisselen niet, maar misschien ligt dat aan de instelling ofzo... ik kan niet op ieder moment zenders wisselen ermee, als ik dan met de knop eronder naar het zenderlijstje ga, dan werkt het weer wel. Beetje vreemd.

SN- zei:
Dank U, al een honderdtal kilometer gereden. wat een droomauto... vooral s'avonds die led's te zien branden binnen en buiten. de ledkoplampen hebben een heel brede felle verlichting alsook een blauwe schijn. echt impressionant. Super content van de keuze van het (saai)grijze kleur met de iets donkergrijze sportaccenten en 18 inchvelgen.
In de comfortmodus een heel leuke neutrale wagen om mee te rijden. oneffen wegdek voel je bijna niet (ongeacht de grote velgen). de motor hoor je ook bijna niet.
De sportmodus is een geval apart. hoge toerental, heel vinnig en eigenlijk ( vroeger 90pk gewoon te zijn) te indrukwekkend, maar verstandiggewijs zal het eerst toch een beetje de auto gewoon te worden zijn en lekker inrijden. de shiftpeddels durf ik ook nog nu niet eens te proberen.
Jaren geleden had ik dit nooit gedacht van een Renault te kopen. maar dit is voor mij als verliefdheid.
Dit weekend zal ik wel enkele foto's posten.

trouwens ik vond deze
renault-megane-gt-grandtour-2016_banner-1.jpg

Ik ben benieuwd naar je foto's. Voor meer foto's van die jij hier plaats zie hier:

https://www.autofans.be/rijtesten/stationcar/36490-rijtest-renault-megane-grandtour-gt

Die kleur heb ik zelf besteld.

Het laat zien hoe vet en vies onze vingers soms zijn.
Dat ligt niet aan de auto.
Ons lichaam zit onder de bacteriën (zonder ga je dood) en vet beschermd onze huid en houdt het soepel. Wat is het probleem?
Je zou eens een bacteriekweekje moeten maken van je telefoon.
Dus, gewoon even schoonmaken. Zo gebeurd. Weinig moeite.

Ik vind de hele auto en zeker ook het interieur met het grote scherm, in het echt een stukken beter en netter/luxer ogen dan op de foto's. Vlekken zie je er bij mij na 1,5 week gebruik vrijwel niet op, alleen als de zo'n er vol op schijnt zie je er een paar. Als je er 2x per maand een doekje overheen haalt hou je het gewoon netjes. Voor m'n telefoon/laptop heb ik een busje LCD cleaner wat prima werkt, ga dat van het weekend wel even op het scherm in de auto proberen.

Op deze foto is de spoorbreedte goed te zien. Er gaan dus ongetwijfeld nog skirts en verbreders komen zoals de III ook had. Iets wat ze bij de Clio IV vergeten waren...
renault-megane-rs-2018-201630394_9.jpg

Uitlaat lijkt weer in het midden uit te komen. Daar ben ik geen hele grote fan van. Bij de III vond ik het nooit zo geslaagd. Liever dan zoals de II, met twee uitlaten uit het midden maar niet richting hoeken, of zoals de GT.

Hoppa offerte ligt bij de leasemaatschapij, eens kijken of ik daar nog wat korting krijg tov de dealer.

Het is een gt-line 110pk dci EDC geworden in de kleur blanc nacre.
Extra opties het grote scherm en het easy park pakket.
Levering.... deze week bestellen.... 10 maart geleverd

Heeft even geduurd! Maar is een mooie uitvoering zo, ga je zeker geen spijt van krijgen :)

[sub][/sub]
JBXS zei:
Heeft even geduurd! Maar is een mooie uitvoering zo, ga je zeker geen spijt van krijgen :)

6 weken op akkoord van HR gewacht... mijn ok wasergens kwijt geraakt tussen HR en de auto afdeling...zucht

voila, het duurde lang voor ik er fotos van kon nemen. men vrouw is er altijd mee weg. Nachtsfotos is ook niet echt dat. Weliswaar zal ik eentje nemen want ik ben onder de indruk van de brede klaarheid van de ledkoplampen.
Hierbij foto's weliswaar ongewassen. Als er requests zijn altijd welkom.

Idd mooie wagen en uitvoering, met mooie verlichting aan de achterzijde, erg opvallend en goed zichtbaar, veilig!

@SN-

Mooie uitvoering!! Hoe bevalt het R-link systeem? Heb je de R.S. Drive Mode al geprobeerd met Launch Control?

Vind hem erg geslaagd, die nieuwe Mégane. Ben alleen niet zo'n fan van dat friemeltje van de DRL onder de koplampen.

dank U. RS drive mode heb ik al geprobeerd. Het is echter niet om er zo altijd mee rond te rijden. Hij rijd dan echt lang in de hoge toeren. Hij word natuurlijk heel vinnig en alerter dan in comfortmodus. Ikzelf als leek, daar moet ik toch nog een beetje aan wennen. eens je goed het gaspedaal induwt dan word je wel een beetje achteruit in de stoel getrokken :)
De launch control heb ik nog niet geprobeerd daarmits ik liever de auto eerst beetje in de hand heb en gewoon word.

Wat je bij de GT er moet bijnemen is dat je bij 120km/u, de 1.6motor toch al 2800rpm draait en dus in feite wel goed benzine slurpt wil je goed doorrijden. voorlopig 9,7 liter/100km verbruik.

Over het R-link systeem zal ik iets laten over vertellen want mijn kind weent nu:)

Toch wel redelijk hoog verbruik van de GT op snelweg dus, ik was daar al een beetje bang voor en ben voornamelijk daarvoor ook voor de diesel gegaan.

Ik heb nog wel 2 puntjes, ben benieuwd of andere berijders dit ook ervaren:

1. Navigatie
Bij traffic wordt er een alternatieve route voorgesteld (waarvan ik meestal al weet dat ie niet sneller is). Daar komt een popup van die je weg moet drukken (op het scherm). Daarna komt ie een paar minuten later nog een keer... en dan soms nog een keer. Behoorlijk irritant dus. Ik heb al ergens ingesteld dat er pas een alternatief moet worden voorgesteld als deze meer dan 20 min tijdwinst oplevert, maar ik krijg dus continu de meest onzinnige alternatieven.. Dit was was het systeem in de vorige Megane toch een stuk beter.. Iemand hier een oplossing voor? Ik stel nu dus maar geen bestemming meer in als ik naar m'n werk rij om dit te voorkomen, maar als er nu een keer echt wat aan is weet ik dat dus niet meer..

2. Bandenspanningcontrole
Wanneer ik deze wil checken krijg ik een error in tyre location process. Heeft iemand hier een oplossing voor? Zo nee ga ik even langs bij de dealer hiervoor.

Wat trouwens ook een beetje jammer en slecht doordacht is, je hebt een snelknop bij de handrem voor multi sense instelling (rij modus, sport, comfort etc) wat opzich handig is zodat je daarvoor het scherm niet nodig hebt, maar vervolgens springt je scherm daardoor naar het multi sense menu en blijft daarop staan... zodat je daarna alsnog met je hand naar het scherm moet om hem weer terug op 'home' te zetten zodat je navi, radio etc ziet. Nut van die knop is daardoor een beetje weg. Ook is er fysieke knop voor 'Eco' modus gereserveerd, die niemand waarschijnlijk ooit zal gebruiken omdat je daarmee geloof ik 30% van je vermogen inlevert?!

Maar goed genoeg geklaagd, ben over het algemeen nog super tevreden! Ik mis de straffere vering/demping van m'n vorige GT line ook zeker niet, vind dit toch wel een stukje comfortabeler rijden nu en kan ook nog prima vlot klaverbladen/op/afritten nemen etc.

Heeft iemand al ervaring met de gewone koplampen inde megane? Op een of andere manier past de gt line niet in mn budget maar de bose wel :rolleyes: discussie is nog niet gesloten.
Alleen heeft die geen led. Ik rij nu met xenon en dat bevalt super.. wil eigenlijk niet een stap terug.

Led is een stap terug t.o.v. xenon, realiseer je dat. Het aantal lumen van led haalt bij heel veel merken niet die van xenon.
Al proefgereden?

De megane nog niet met led. Voor mn werk zit ik regelmatig in het buitenland en heb daar met een bmw en volvo gereden met led. Bmw was mwao maar de volvo was prettig, al kwam dat misschien ook wel door het adaptieve. Meesturend en als je harder rijdt scheen de bundel ook verder.
Ik wist dat de vorig megane slechte verlichting had, vandaar dat mijn voorkeur had op de led.

Automaat heb ik laten vallen, wat een zenuwachtige bak is dat in de stad. Iets het gas aanraken en als een gek terugschakele waardoor je als een gek vooruit schiet met een jankende diesel motor. Nee dan schakel ik wel zelf.

LED als optie erbij nemen past niet in budget dus? Dan heb je ook gelijk de HUD, ook wel geinig :)

In ieder geval zijn deze keer de standaard koplampen tenminste wel projector lampen, waardoor het licht beter geconcentreerd is en het er ook niet zo ouderwets uit ziet als bij de vorige generatie (je ziet vanaf de buitenkant niet zoveel verschil, behalve dan dat het LED licht wat blauwer is).

Heb nu 2 offertes binnen.
1. Metalic lak zonder led, Bose uitvoering
2. Wit niet metalic lak met led en hud, Bose uitvoering

Keuzes..keuzes

Edit..
Bestelling is gemaakt.
Een witte Bose editie met de volgende extra optie
Pack easy assist ( parkeersensoren voor, achter en zijkant met camera achter, easy park assist en blindspot)
Pack vision ( led koplampen en hud)
En het 8,7 ich scherm

Nu wachten tot medio maart :(

*Dat is mij ook opgevallen bij het (on)nut van de multisense-knop. Handig om snel te wisselen van profiel. Maar dan zit je dan met een blijvend menu welk je eigenlijk maar 1 seconde nodig hebt. Jammer dat je dan niet bij nog een druk op de multisenseknop dan niet automatisch naar de homepage gaat.
*Alsook bij de RSmode knop is het jammer dat deze ook niet terugkeert naar het laatst gekozen profiel. wij rijden veel in comfortmodus. Als je na het rijden in RSmode (sportmodus) nog eens op de knop duwt gaat hij automatisch naar de neutrale modus en dus niet naar het laatst gekozene.
*Mijn wagen heeft geen ECO modus welk bij de gt eigenlijk logisch is :)
* wat ik ook misleidend vind in rlink namelijk is, de regeling voor de ventilatoren/ verwarming/ airco
Daar zat ik de hele tijd achter te zoeken maar ik vond namelijk enkel de regeling van de " aircodition" (zelfs foutgespeld) tot ik doorhad dat dat in feite het ganse menu was voor alles echter met de benaming aircodition.

*TIP : het eerste wat ik ook zou doen is in de opties zoeken om de functie " automatische achterruitwisser bij het achteruitrijden" uit te schakelen. ( Dit is superirritant bij vriesweer. kon ik bij mijn vorige wagen zelfs niet uitschakelen met de gevolgen van dien.)

Waarschijnlijk klink ik zo negatief, maar ik ben super tevreden hoor.

voorlopig verbruik 9,4l/100km meestal in comfortmodus (1000km al over de boeg nu)

@phantom78 proficiat met de koop, is het de estate of de hatchversie?

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de nieuwe Megane maar dan wel met een wat vlottere motorisering qua diesel.
Nu heeft Renault laatst de dCi 165 aangekondigd, maar ik kon nergens prestatie gegevens vinden :(
Gelukkig staan die wél in de Franstalige folder!

Top Snelheid: 214
Acceleratie(0-100): 8,8 sec(Berline) 8,9 sec(Estate)
Tussen acceleratie 80-120 in de 4e versneling: 6,2 sec(Berline) 6,3 sec(Estate)

Prestaties t.o.v. de Benzine variant zijn ongeveer 1,5~1,6 sec op de 0-100 trager, datzelfde geld op de tussen acceleratie en 14 KM/h langzamer op top.
De remmen lijken trouwens dezelfde te zijn als voor de GT TCe 205 uitvoering met dezelfde maten.

Ik had gehoopt op een nog iets krachtigere variant eigenlijk, bijvoorbeeld een variant op de 2.0 dCi met zo'n 190pk en >400 Nm.

Maargoed, misschien is dit alsnog een leuke vervanging voor mijn huidige V40 D4 die ik iig tot en met het einde van volgend jaar moet rijden.

Weet iemand de werkelijke levertijd van de megane? Dealer had het over medio maart.....?

phantom78 zei:
Weet iemand de werkelijke levertijd van de megane? Dealer had het over medio maart.....?

Ja hoor. De dealer weet het als geen ander! Kan misschien een weekje eerder komen (of later) maar meer ook niet.

Vorige week is de auto bij de dealer geweest voor een aantal zaken.
1. Ruitensproeier verstellen voor (stond veeeel te laag); is verholpen
2. Niet kunnen inloggen R-Link: nieuwe gegevens ontvangen en nu is het gelukt. Er stond gelijk een update klaar voor navigatie (complete kaart Europa en dit was verplicht ! om te downloaden).
3. Auto trekt naar rechts: Auto is uitgelijnd echter heeft het niet geholpen. Auto trekt nog steeds .
4. Geluid bij gasgeven: dit komt door de actuator brandstofregeling. Dit schijnt bij de auto te horen en is niets aan te doen ! (bij het verwijderen van een stekker was het geluid weg, maar dit was niet de bedoeling). Probleem is vaker gemeld door klanten.
5. Rammel in/onder de motorkap: probleem zat in de vergrendeling; is verholpen
6. Motor loopt niet regelmatig bij bepaade snelheden (52,54,56,62,64,66,68 km in de 4e versnelling op de cruisecontrol). Niets aan te doen. Vanmiddag moest ik nog bij een andere dealer zijn en nog een monteur gesproken maar die wist het ook niet. Nog wel samen op Renault net gekeken maar er stonden geen meldingen. Hij maakte nog wel een opmerking over vervuilde kleppen maar dit is niet mogelijk bij een km stand van ca 3000 km

Dus nog een 3 tal zaken wat niet goed is: onregelmatige loop motor, geluid bij gasgeven en naar rechts trekken. Volgende week de winterbanden monteren en kijken wat ie doet. Anders maar weer een afsrpaak bij de dealer maken helaas.

Leuk om deze topic door te lezen nadat ik deze week een gt line diesel met automaat besteld heb.
Viel mij inderdaad ook tegen om de auto te kunnen personaliseren. Echter weerhield mij dit niet om toch voor de Megane te gaan.
Heb een tijd in de Gt line kunnen rijden en de sportstoelen bevielen mij erg goed.

Wat je overigens overal ongeveer leest in dat het behoorlijk wennen is het met R link systeem.
Deze ervaring had ik ook maar vond het zelf niet enorm storend.

Het enige wat ik wel storend vond is dat de levertijd circa week 14 is (deze week besteld).
Wat overigens niet verteld werd in de showroom. Las in dit topic dat iemand hem 2 weken eerder besteld heeft en hem begin maart al krijgt.
Best vreemd lijkt me.

Vanaf twee weken terug tot 8 maart is 13 weken. Lijkt me redelijk te kloppen toch?
Overigens vind ik 2 tot 3 maanden geen vreemde lange levertijd hoor

Gekozen voor de Estate trouwens?

Rik V zei:
Leuk om deze topic door te lezen nadat ik deze week een gt line diesel met automaat besteld heb.
Viel mij inderdaad ook tegen om de auto te kunnen personaliseren. Echter weerhield mij dit niet om toch voor de Megane te gaan.
Heb een tijd in de Gt line kunnen rijden en de sportstoelen bevielen mij erg goed.

Wat je overigens overal ongeveer leest in dat het behoorlijk wennen is het met R link systeem.
Deze ervaring had ik ook maar vond het zelf niet enorm storend.

Het enige wat ik wel storend vond is dat de levertijd circa week 14 is (deze week besteld).
Wat overigens niet verteld werd in de showroom. Las in dit topic dat iemand hem 2 weken eerder besteld heeft en hem begin maart al krijgt.
Best vreemd lijkt me.

Het kan wel kloppen, mijn order wordt vandaag doorgezet,... levering 4 april.
Dealer had het over 4 maart.

Baal er ook van maar goed dat helpt niets

En de volgende storing: R-Link muurvast ; navigatie bleef op een vastpunt staan en ook de radio kon niet van zender worden gewisseld. 30 km verder bij het wachten voor het stoplicht begon de zaak weer te draaien.

Het begint nu langzamerhand op een klaagzang te lijken. Had dit al eerder willen posten maar weet het nu zeker. De oprolhoes van de bagageruimte schiet te pas en te onpas los. Je schrikt je wezenloos. Een onding is het. Ik dacht dat het aan mijzelf lag en het ding niet goed naar achteren had getrokken maar helaas is dat niet het geval. De handsfree card werkt trouwens ook niet altijd even feilloos. Ooh en vandaag: radio deed het niet pas na het verwijderen van een usb stick. Vreemd.

Jij hebt wel pech met je auto zeg.. vervelend!

Bij mij valt het wel mee, afgezien van het bandenspanning controle systeem waar ik nog even voor moet bellen (vergeet het steeds). Wel merk ik dat ik wanneer ik 120 rij, er een soort zoemend geluid is. Heel vergelijkbaar met het geluid wat je hebt wanneer je banden gecupt zijn (maar dat kan het niet zien aangezien ze net nieuw zijn). Ook maar even melden bij de dealer.

Goeie tip trouwens om automatische ruitenwisser achter uit te zetten bij achteruitrijden, ik werd er van de week door verrast. Super irritant aangezien ik deze juist nooit wil gebruiken omdat het zo'n rotgezicht is wanneer je ruiten een beetje stoffig/vies zijn, dat valt dan juist op terwijl je het anders amper ziet.

@ Priyantha, die GT DCI zal zeker een fijne wagen zijn. Denk dat het wat betreft snelheid gevoelsmatig weinig uit zal maken tov de D4 aangezien het elkaar qua koppel weinig ontloopt en de D4 versnellingbak verhoudingen voor de NL markt erg op zuinigheid zijn afgesteld (wat dat ding op papier moet verbruiken is echt belachelijk).

Wat is er met het bandenspanningsysteem dan JBXS? In je boordcomputer kan je de referentiedruk opnieuw ophalen als de banden op spanning zijn. Als de melding dan niet weg blijft zal 1 van de sensoren niet goed zijn.

Het is te hopen dat Renault niet in de oude fout uit 2001 terugvalt. Een mooi uiterlijk met veel snufjes, maar te snel en te weinig getest op de markt gegooid. Her en der lijken er wel weer sporen van die fout zichtbaar. Heeft ze meer dan 10 jaar achtervolgd.

AnthonyRS zei:
Wat is er met het bandenspanningsysteem dan JBXS? In je boordcomputer kan je de referentiedruk opnieuw ophalen als de banden op spanning zijn. Als de melding dan niet weg blijft zal 1 van de sensoren niet goed zijn.

Het is inmiddels opgelost! Na wat zoeken in het systeem vond ik ergens een 'reset' optie, na dat gedaan te hebben werkt het nu prima, de spanning wordt gewoon weergegeven :)

Beste Megane-rijders,

Sinds begin december ben ik ook eigenaar van een Renault Megane Estate GT-Line. Ik ben overwegend positief over de auto, comfort is geweldig, rijdt lekker, genoeg trekkracht, goed geluid van de Bose-installatie en lekker veel ruimte.

Toch ben ik over één ding niet tevreden en dat is de brandstoftank. Ik kan maar ongeveer 35 liter tanken. Iemand enig idee waarom Renault ervoor gekozen heeft om zo'n kleine brandstoftank erin te doen? Of heeft dit met iets anders te maken? Ik rijd veel kilometers en ik sta dus vaak bij het benzinestation. Is het mogelijk om er een grotere tank in te doen of iets dergelijks?

Ter informatie: het is een leaseauto.

Hoeveel liter gaat er in volgens de gebruiksaanwijzing? 35 lijkt me wel weinig overigens, kan dat ook met bijtelling te maken hebben?

Terug
Bovenaan