Renault Megane IV

Ik kom er zo nu en dan al wel wat tegen ook, en dan heb ik het wel over non-demo's natuurlijk.
Afleveringen komen al wel op gang begreep ik van mijn dealer, net als de Talisman.

Nog meer zie ik de nieuwe Espace overigens.

adinsx zei:
Ik kom er zo nu en dan al wel wat tegen ook, en dan heb ik het wel over non-demo's natuurlijk.
Afleveringen komen al wel op gang begreep ik van mijn dealer, net als de Talisman.

Nog meer zie ik de nieuwe Espace overigens.

Op gang komen, dat moet ie zeker.

Dik 3 jaar geleden bleek NL 21.500 Megane's te hebben gekocht. De snelwegen waren bezaaid met blij leasevee in een Grandtour.
Nu, na 3 maanden in 2016, staat de teller op 450 (!!) stuks. Dat is op jaarbasis 9% van het 2013 totaal.

BMW Power zei:
Dat valt zeker tegen!

Ik begin hem steeds vaker te zien, maar het blijft nog redelijk uitzonderlijk.

Mee eens. Kachelde net in een Megane neef (QQ) door NL, 350 km snelweg. Nul Meganes. Pas als er 10x zoveel als nu zijn verkocht mag je bij iedere flinke rit verwachten een nieuw model te zien.

450 in Q1 = 1800 op jaar basis. Dat zal uiteraard niet gebeuren.
Maar de 21.500 van 2013 haalt ie van zijn levensdagen niet.
Zo waren er in 2012/2013 geen Captur en Kadjar. Die halen verkopen weg bij de Megane.

Schat eind 2016 6000 a 7000 stuks.

Thiago zei:
Is die Megane uberhaupt in de verkoop? Zie 'm nooit. Ook hier meldt zich niemand.

Ruime meerderheid van een Megane zal een Estate zijn, dat is bij de 308, Astra, Focus etc. vast niet anders. Een uitzondering is de Golf.

Over de Astra en Golf gesproken: een vergelijk van het Franse Caradisiac: https://www.caradisiac.com/comparatif-video-renault-megane-vs-opel-astra-vs-volkswagen-golf-la-deuxieme-tentative-sera-t-elle-la-bonne-108004.htm

1. Opel Astra - 100 punten
2. Volkswagen Golf - 75 punten
3. Renault Megane - 55 punten

S1-comparatif-video-renault-megane-vs-opel-astra-vs-volkswagen-golf-la-deuxieme-tentative-sera-t-elle-la-bonne-378233.jpg

laat maar, spuit 11 hier ;) ( dat in Q1 de megane niet geleverd werd .... en ook niet heel q1 verkocht )

D-C zei:
Thiago zei:
Is die Megane uberhaupt in de verkoop? Zie 'm nooit. Ook hier meldt zich niemand.

Ruime meerderheid van een Megane zal een Estate zijn, dat is bij de 308, Astra, Focus etc. vast niet anders. Een uitzondering is de Golf.

Over de Astra en Golf gesproken: een vergelijk van het Franse Caradisiac: https://www.caradisiac.com/comparatif-video-renault-megane-vs-opel-astra-vs-volkswagen-golf-la-deuxieme-tentative-sera-t-elle-la-bonne-108004.htm

1. Opel Astra - 100 punten
2. Volkswagen Golf - 75 punten
3. Renault Megane - 55 punten

Kortom, de Astra is 2x zo goed als de Megane. :)

Dit dankzij een komische puntentelling:
als je ergens de beste in wordt gevonden: 30 punten.
doe je het (bv fractioneel) minder, hoppa: 15 punten

Als de remweg van de één 35,50 meter is, en de ander 35,40 dan suggereert de puntentelling "half zo goed".

Hallo, ik heb ook een Gt besteld.. in België Sterzwart, Cruising pack, easy parking, 18" Grand tour volgen, voorlopig reservewiel. 8.7 scherm is standaard in België alsook automatische parkeerrem. Besteld voor nieuwjaar - fabricage week 25. Heb ook in accessoire de haaienvin antenne besteld... is standaard sterzwart.

4controle zei:
Hallo, ik heb ook een Gt besteld.. in België Sterzwart, Cruising pack, easy parking, 18" Grand tour volgen, voorlopig reservewiel. 8.7 scherm is standaard in België alsook automatische parkeerrem. Besteld voor nieuwjaar - fabricage week 25. Heb ook in accessoire de haaienvin antenne besteld... is standaard sterzwart.

Klinkt goed. Zal het in België zeker en vast goed doen, de Megane en komende Scenic.
Uitlopende Scenic stond een paar maanden geleden zelfs #1.

Hm, ja. Maar lees wel op vorige pagina dat Paul zijn GT een maand eerder geleverd wordt. Geven ze beetje voorrang aan Nederland? En net telefoon gehad van de garage.. de haaienvin dakantenne zal er dan toch niet opgezet worden... dient enkel voor FM, dus de digitale radio DAB+ zou er niet mee compatibel zijn. Gezien vanaf 2022 FM radio verdwijnt in België... dus het gewone antennetje blijft er opstaan.

AW vergelijkingstest:

scoorde lunch bij AH en scande AW, waarin Megane GT er erg goed uitkomt (#1) in een vergelijk met Mazda en Opel Astra.
Aanrader voor wie op zoek is naar een (rappe) C segmenter.

Zojuist een afspraak gemaakt met de dealer. Vanaf volgende week woensdag ben ik de trotse bestuurder van een Megane GT-Line Bleu Iron :LOL:
Ik zal nog wel wat foto's en plaatsen tegen die tijd en m'n eerste indruk delen.

In het vaderdagweekend is de Talisman Estate bij veel dealers te zien, maar ik zie net een berichtje van Indumij dat zij ook de Mégane Estate hebben:
https://www.renault-indumij.nl/midzomer-premiere

WELKOM OP 16 EN 17 JUNI
Kom op donderdagavond 16 juni naar Auto Indumij Dordrecht om onder het genot van een hapje en een zomers drankje te genieten van al dit bijzondere nieuws van Renault. Of breng op vrijdagavond 17 juni een bezoek aan de nieuwe Renault Store bij Auto Indumij Oosterhout. In beide vestigingen is de nieuwe Renault Mégane Estate en de Talisman Estate voor het eerst in Nederland te bekijken.

MIS DEZE UNIEKE KANS NIET
Het bijzondere aan deze Midzomer Première is dat het ons door de goede contacten met Renault Nederland gelukt is om ook de nieuwe Mégane Estate in huis te halen, terwijl deze pas in het najaar officieel geïntroduceerd zal worden. De nieuwe Mégane Estate zal op donderdagmiddag per trailer bij Auto Indumij Dordrecht aankomen en daar tijdens de Midzomer Première op donderdagavond 16 juni te zien zijn. Vrijdagmorgen verhuist de Mégane Estate naar onze vestiging in Oosterhout, waar wij dezelfde avond samen met jou de Midzomer Première willen vieren.

Die was ik nog niet tegengekomen bij de andere dealergroepen. Wel even een bezoekje waard dus (y)

Ik heb nix met Renault. Logisch.

Door de tsunami aan nwe modellen had ik geen idee wanneer de stations van M & T in de verkoop kwamen.
Dat gaat dus deze weken gebeuren. Benieuwd.

Als het even mee zit is een van beide de beoogde opvolger van de huidige, zit alleen juist die dagen in een Jap in de (hopelijk droge) Ardennen/Luxemburg. Dus als iemand even wil gaan en wat foto's maken? ;)

Uiteraard gaan we wel naar de Salon van Parijs, al denk ik dat meer dealers de Mégane Estate nog gaan laten zien volgende week. Indumij zal vast niet de enige zijn.

Kleine week geduld? Ze zijn er inmiddels hoor ;)

https://www.autoweek.nl/nieuws/prijzen-renault-megane-estate-bekend/

De Renault Mégane Estate staat vanaf 21.290 euro in de Nederlandse showrooms. Voor dat bedrag krijg je de sleutels overhandigd van de Estate met 100 pk sterke Energy TCe 100 benzinemotor. Het betreft dan een Life-uitvoering. De Zen en Bose kosten respectievelijk 23.290 en 25.790 euro. Op benzinevlak heeft Renault ook de TCe 130 met 130 pk klaarstaan. Deze kost minimaal 24.490 euro. De basisversie van de TCe 130 is de Zen-uitvoering. Hij is er ook als Bose en als GT-Line, die 26.990 en 27.390 euro kosten. Het topmodel is de 205 pk sterke TCe 205 die er alleen als GT is. Hiervoor moet 32.290 euro naar Renault worden overgemaakt.

Dieselen kan vanaf 24.890 euro met de 110 pk sterke dCi 110. Als Life is hij er vanaf 24.890 euro. De Zen, Bose en GT-Line kennen prijskaartjes van 26.890, 29.390 en 29.790 euro. De dCi 110 is er net als de TCe 205 ook met EDC-transmissie. De Zen, Bose en GT-Line kosten respectievelijk 28.890, 31.390 en 31.790 euro. De 130 pk sterke dCi 130 is alleen in de twee duurste Bose en GT-Line-uitvoeringen te krijgen. Op de prijskaartjes staat 31.190 euro en 31.590 euro geschreven.

Prijslijst sinds vanmiddag ook op Reanult.nl
+ € 1000,-- voor de Estate dus. En een leuk introductiepakket voor € 195,-- !
Ook een stuk zwaarder geworden. Beenruimte achter bijna 4 cm meer dan in de hatchback.
Wielbasis en totale lengte ook toegenomen. Ben zeer benieuwd hoe dit gaat rijden.

een duitse test:

NEUER MÉGANE IM DIESEL-VERGLEICH

Im ersten Vergleichstest trifft der Renault Mégane als dCi 130 auf harte Konkurrenz. Kann er als Diesel gegen Ford Focus, Opel Astra, Seat Leon und VW Golf 2.0 TDI bestehen?

FAZIT Mit dem neuen Renault Mégane dCi 130 bieten die Franzosen eine reizvolle Alternative in der Kompaktklasse. Der frische Franzose gefällt mit ordentlicher Qualität, einem sparsamen Motor und reichhaltiger Ausstattung sowie fünf Jahren Garantie. Verbesserungswürdig ist allerdings die Bedienung. Dass er trotzdem nur auf dem fünften Platz landet, liegt daran, dass die Konkurrenz vieles einfach besser kann. Der Ford Focus 2.0 TDCi wirkt sehr ausgewogen und bietet guten Komfort, was ihm zum vierten Platz verhilft. Den dritten Platz erreicht der preisgünstige Opel Astra 1.6 CDTI mit seinem kräftigen und dennoch sparsamen Motor. Auch in der Fahrdynamik ist er dem Renault überlegen. Als Sportskanone entpuppt sich der zweitplatzierte Seat Leon 2.0 TDI, der neben dem agilsten Handling in der Summe auch die besten Beschleunigungswerte liefert. Sieger wird mal wieder der geräumige VW Golf 2.0 TDI. Recht teuer, leistet er sich sonst kaum Schwächen und setzt somit den Standard in der nach ihm benannten Klasse.
https://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/ford-focus-opel-astra-renault-megane-seat-leon-vw-golf

Uiteraard wint de Golf :)

Megane Estate het komend weekend op veel plaatsen te zien. Ook NL configurator werkt. En bij aankoop een maatpak cadeau twv € 500,00 !!......had liever € 500,-- extra inruil maar dat zullen ze wel niet doen.

Carfanatic zei:
een duitse test:

NEUER MÉGANE IM DIESEL-VERGLEICH

Im ersten Vergleichstest trifft der Renault Mégane als dCi 130 auf harte Konkurrenz. Kann er als Diesel gegen Ford Focus, Opel Astra, Seat Leon und VW Golf 2.0 TDI bestehen?

FAZIT Mit dem neuen Renault Mégane dCi 130 bieten die Franzosen eine reizvolle Alternative in der Kompaktklasse. Der frische Franzose gefällt mit ordentlicher Qualität, einem sparsamen Motor und reichhaltiger Ausstattung sowie fünf Jahren Garantie. Verbesserungswürdig ist allerdings die Bedienung. Dass er trotzdem nur auf dem fünften Platz landet, liegt daran, dass die Konkurrenz vieles einfach besser kann. Der Ford Focus 2.0 TDCi wirkt sehr ausgewogen und bietet guten Komfort, was ihm zum vierten Platz verhilft. Den dritten Platz erreicht der preisgünstige Opel Astra 1.6 CDTI mit seinem kräftigen und dennoch sparsamen Motor. Auch in der Fahrdynamik ist er dem Renault überlegen. Als Sportskanone entpuppt sich der zweitplatzierte Seat Leon 2.0 TDI, der neben dem agilsten Handling in der Summe auch die besten Beschleunigungswerte liefert. Sieger wird mal wieder der geräumige VW Golf 2.0 TDI. Recht teuer, leistet er sich sonst kaum Schwächen und setzt somit den Standard in der nach ihm benannten Klasse.
https://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/ford-focus-opel-astra-renault-megane-seat-leon-vw-golf

Uiteraard wint de Golf :)

De volgorde bij AutoZeitung, AMS en AutoBild is al jaren hetzelfde.
Eerst een VAG-er, dan de rest.
De bijgeleverde verklaring is eveneens standaard "leuk geprobeerd, maar de concurrenten doen het net iets beter"

Soortgelijke test staat op AMS.
Talisman 'verliest' (met 2 punten) van Mondeo en Superb.
Wel vinden ze het een hele goede auto, en de beste Franse limo in jaaaaaren.

Bij Oving in Zwolle is een en ander binnen, wellicht ook bij andere dealers.

Mégane IV Estate:
Ck5G544WYAAG5Rn.jpg:large

En zijn grote broer, de Talisman Estate:
Ck5GcIxWkAAogYo.jpg:large

adinsx zei:
Hha, sorry, had het er beter even bij kunnen zetten ja (y) ;)

Als je in het Megane topic komt lijkt met me niet meer dan normaal dat je de Megane en talisman kunt onderscheiden:p

Achja, Nissan GT-R rijdt nog niet zo lang Renault dus moet nog even wennen ;). Staat er inmiddels bij overigens.

In Arnhem staat de Megane ook. Ruimte achterin is een tegenvaller. Achterbank lijkt krapper dan voorheen.

adinsx zei:
Bij Oving in Zwolle is een en ander binnen, wellicht ook bij andere dealers.

Bij Oving is er wat neergezet vandaag, ik sprak zojuist de fotomaker, die bij me in de buurt woont. Er blijft 1 Mégane Estate en 1 Talisman Estate in Zwolle staan. De rest gaat nog naar andere vestigingen.

Ik ben gisteravond ook even bij Oving langs geweest (was daar toch in de buurt), maar dat Bleu Cosmos staat hem echt heel erg goed...
Donderdag maar even bij mijn eigen dealer langs gaan voor een wat uitgebreidere kennismaking...

@ adinsx: heb je nog meer foto's?

Mijn eerste reactie bij het zien van de foto's:
Megane Estate : ga ik steeds mooier vinden.
Talisman Estate: een beetje anonieme auto, vooral van de zijkant bekeken (had een Mondeo kunnen zijn). Maar wel mooi en tijdloos. Zal er over 5 jaar nog steeds fris uit zien. Ben benieuwd morgen (ook naar de ruimte op de achterbank als ik de reactie lees van vertmaori).

Nope, kwam ze op Twitter tegen dus ze zijn niet van mij. ;)
Ik probeer morgen ook nog even langs een dealer te gaan om een snelle blik te werpen.

Springbok zei:
Nissan GT-R zei:
Ligt het aan mij of is die auto best wel behoorlijk groot?

De onderste is een Talisman he ;)

Ja weet ik. En aan iedereen ik kan echt wel de meeste Renault modellen uit elkaar houden hoor haha. :p

Maar ik ging er ook ff van uit dat de fotos bij Adinsx vandaan kwamen.
En dan blijft de reactie ligt het aan mij of is die echt behoorlijk groot.

Ik weet dat ie een paar cm langer is dan de Laguna. Maar hij strekt zich behoorlijk uit.
Maar ik zal voortaan zeggen dat ik de Talisman bedoel... (y)

Vanochtend nog eens gaan kijken: Megane Estate is wat betreft beenruimte achter krapper inderdaad dan het uitlopende model, de Megane III. Met mijzelf (1,87m) achter het stuur kon er in de III nog niet al te lang iemand achter me zitten, in de de IV alleen iemand zonder benen,. Breedte lijkt wel toegenomen. De Talisman Estate is een lel van een auto met veel ruimte voor de achterpassagiers (al is het geen Superb).

Vanmiddag nog even naar de dealer om de hoek gelopen tijdens de middagpauze. De wederhelft was er zaterdag al even geweest en kwam tot de conclusie dat de Mégane Estate een mooie (sportieve) auto is, maar de Talisman toch echt wel veel ruimer en mooier is.
Ook ik vond de Mégane Estate (een zwarte Bose) mooi afgewerkt, maar toch ook wel wat kleiner lijkt het. Hoewel ik prima achter mezelf kan zitten (1,76) is de huidige III een fractie ruimer. Ook achterin dacht ik dat de breedte zeker niet groter was, en de diepte en hoogte eveneens. Het is lastig vergelijken omdat ik ze niet naast elkaar heb staan, maar toch. De Mégane Estate kon wel eens minder praktisch zijn voor de komende jaren met het oog op de aanstaande gezinsuitbreiding.

De Talisman Estate is echter maar zo 10k duurder. Met een beetje configureren komt ik voor de Mégane Estate GTline TCe130 (zelfde wat ik nu heb) op zo'n 30k. De Talisman Estate TCe150 Intens met wat opties gaat al snel richting 40,5k. Een mooie tussenweg zou de Mégane Estate GT kunnen zijn met 34,5k. Alles met 22% bijtelling gaat het om zeven tot acht tientjes per maand netto. En dan moet ik eerst nog Renault-rijden erdoor krijgen in de leaseregeling want PON heeft voorkeur hier.

Kortom, mooie auto de Mégane Estate, maar hij heeft me toch (i.t.t. de foto's en de aanblik in Frankfurt) praktisch gezien nog niet overtuigd.
Ik was net op tijd overigens, de Mégane gaat vanmiddag weer op transport naar Renault NL en vervolgens naar Italië. De auto schijnt daar vandaan te komen en heeft ook geen typegoedkeuring aldus de ijverige verkoper.

Ik ben op zoek naar foto's van Megane Estate in de kleuren: Gris Titanium en Bleu Berlin. Wie kan mij helpen ?

beiden negatief:
google niets gevonden
in de configurator komt met name de kleur gris titanium zeer slecht over

Terug
Bovenaan