Renault Espace | Nieuw: facelift 2020

Dus?

Ik zie een paar gelijke designelementen (schuine C-stijl en extra ruitje in A-stijl), maar daar houdt het grotendeels toch echt wel bij op, dus wat is je punt?

Mooi ding, de bus is nog steeds een bus maar oogt sportiever door een lage daklijn. En grote wielen. En een Mercedes C-achtige middenconsole, behoorlijk overtuigend zo op eerste gezicht. Maar hoezo 'compleet andere boeg'? Dit is toch nog steeds een mpv? :confused: Dat 'ie compleet anders is dan z'n voorganger is vrij logisch, de vorige espace was nog uit 1995 ofzo. De nieuwe gaat mooi mee in de huidige designkoers van Renoooo, niks meer niks minder. Rare jongens die marketeers annex persberichtopstellers.

Rob0032 zei:
Dus?

Ik zie een paar gelijke designelementen (schuine C-stijl en extra ruitje in A-stijl), maar daar houdt het grotendeels toch echt wel bij op, dus wat is je punt?

Ik wil er niet per se een punt mee maken, wel wordt t voor mij op deze manier duidelijker dat de Espace echt een crossover is en de S-max een typische MPV. Maar zoals ik al aangaf, geen punt ermee. Puur een visueel vergelijk. :)

Fukuppy zei:
Mooi ding, de bus is nog steeds een bus maar oogt sportiever door een lage daklijn. En grote wielen. En een Mercedes C-achtige middenconsole, behoorlijk overtuigend zo op eerste gezicht. Maar hoezo 'compleet andere boeg'? Dit is toch nog steeds een mpv? :confused: Dat 'ie compleet anders is dan z'n voorganger is vrij logisch, de vorige espace was nog uit 1995 ofzo. De nieuwe gaat mooi mee in de huidige designkoers van Renoooo, niks meer niks minder. Rare jongens die marketeers annex persberichtopstellers.

2002, heel goed.

Moet een auto per definitie veranderen van segment of soort om te kunnen spreken over 'een compleet andere boeg'?

De Espace is geen crossover. Het is nog net zoveel MPV als zijn voorgangers. Alleen zijn de wielen groter geworden en de ramen kleiner.
Wat ik jammer vind is dat de Espace ooit was uitgevonden als ultiem ruime auto met minimale buitenmaten. Met 4,4m kun je de eerste Espace echt geen grote auto noemen, maar de binnenruimte was fenomenaal. Er waren zelfs versies met draaibare voorstoelen. In de loop der tijd is de Espace steeds groter geworden, maar leverde hij in qua binnenruimte. Nu is het een slagschip van rond de 5 meter en gezien het interieur zijn draaibare voorstoelen zeker niet meer mogelijk en is het ruimtegevoel ook weg. De basis wordt zelfs een 5-zitter en dat met de lengte van een Grand Espace...

R W D zei:
Ik bedoel dan ook de 508, C5 en Laguna, en van even geleden de 607.

De 504 L had je ook, maar die zag je niet veel. Veruit de meest verkochte 504's waren GL, GLD en TI.

Tja... Maar dan heb je het vooral over D segment. De 508 doet het dan toch heel redelijk. C5 is al wat ouder, heeft veel last gehad van crisis en in NL gebrek aan lage bijtellingsuitvoeringen. En de Laguna. Uiteindelijk hebben ze bij Renault te veel op kwaliteitsverbetering ingezet en te weinig op design. Uiteindelijk is de huidige Laguna een sterk verbeterde versie van de vorige. Een golfje 5.5 wil ik het nog net niet noemen, maar toch...

---GT--- zei:
De Espace is geen crossover. Het is nog net zoveel MPV als zijn voorgangers. Alleen zijn de wielen groter geworden en de ramen kleiner.
Wat ik jammer vind is dat de Espace ooit was uitgevonden als ultiem ruime auto met minimale buitenmaten. Met 4,4m kun je de eerste Espace echt geen grote auto noemen, maar de binnenruimte was fenomenaal. Er waren zelfs versies met draaibare voorstoelen. In de loop der tijd is de Espace steeds groter geworden, maar leverde hij in qua binnenruimte. Nu is het een slagschip van rond de 5 meter en gezien het interieur zijn draaibare voorstoelen zeker niet meer mogelijk en is het ruimtegevoel ook weg. De basis wordt zelfs een 5-zitter en dat met de lengte van een Grand Espace...

En dat je bijna onder de Espace door kunt kruipen...

Overigens was de Espace destijds ook al een grote auto, alleen inderdaad wel wat beter ingedeeld qua ruimte. Die draaibare voorstoelen zijn leuk en aardig, maar in mijn ogen meer overdreven dan die hogere wagenhoogte. Dat is een praktisch iets waar veel doelgroepen (ouderen, gezinnen) van profiteren, draaibare voorstoelen worden nauwelijks gebruikt. Ik kan me ook niet echt voorstellen wanneer je zoiets zou kunnen gebruiken...

Rob0032 zei:
Overigens was de Espace destijds ook al een grote auto, alleen inderdaad wel wat beter ingedeeld qua ruimte. Die draaibare voorstoelen zijn leuk en aardig, maar in mijn ogen meer overdreven dan die hogere wagenhoogte. Dat is een praktisch iets waar veel doelgroepen (ouderen, gezinnen) van profiteren, draaibare voorstoelen worden nauwelijks gebruikt. Ik kan me ook niet echt voorstellen wanneer je zoiets zou kunnen gebruiken...

De Espace I was formaatje Peugeot 405. Dat is tegenwoordig C-segment.
Wat de draaibare voorstoelen betreft: leuk dat het kan. Misschien handig voor een vergadering onderweg. Maar het laat vooral zien dat de auto niet zo statisch is ingedeeld als de nieuwe Espace met zijn hoge middenconsole. De oude Espaces hadden eigenlijk een vlakke vloer in het interieur, waar de stoelen in een soort rails waren gemonteerd. Met weinig moeite kon je alle zeven zitplaatsen demonteren en had je een balzaal. Wat je ermee kan? In ieder geval iets wat met de nieuwe Espace niet meer kan...

Renault reinvents the Espace at the 2014 Paris Motor Show

The 2014 Paris Motor Show sees Renault take the wraps off the new Espace. This large, elegant and innovative crossover, which combines a strong design and seductive appeal, is based largely upon the concept car that was revealed a year ago at the Frankfurt Motor Show.

Like previous generations of the model in the course of its 30-year long career, a brightly-lit, comfortable and modular interior are the cornerstones of the new Espace which will also appeal thanks to fluid lines, as well as to its occupant-friendly cabin and floating centre console. Both the five- and seven-seat versions feature ingenious interior modularity and meticulous attention has been paid to detail with regard to the new car’s design and build.

The new Renault Espace will make its world premiere at a press conference led by Mr. Carlos Ghosn, Chairman and CEO of the Renault Group, at 11.00am on Thursday, October 2, on the Renault stand at the Paris Motor Show.

To mark the occasion, Renault and its partners Publicis Conseil and DigitasLBi have created an original digital presentation package which combines both video and 3D elements that will provide internet users with an immersive experience as they discover the new Espace’s interior and exterior designs in successive phases.

The public will be able to access this on-line unveiling at www.crossover.renault.com

media.renault.com

---GT--- zei:
. Wat je ermee kan? In ieder geval iets wat met de nieuwe Espace niet meer kan...

Dat weet je helemaal niet?
Misschien een tip voor je, maar praat eens wat minder in termen van feiten, maar meer in termen van het uiten van je mening. Doe ermee wat je wil :)

JP2010 zei:
---GT--- zei:
. Wat je ermee kan? In ieder geval iets wat met de nieuwe Espace niet meer kan...

:)

Wat valt er te weten over de aanwezigheid/afwezigheid van een hoge middenconsole en het daardoor gecreëerde vermoeden dat de voorstoelen en eventueel achterbank iets vaster op hun plek zitten dan bij de oude Espaces? Dat je geen vlakke balzaal meer kan maken is in ieder geval een feit. Of je moet een handige monteur zien te vinden die de middenconsole voor je verwijdert en de versnellingspook in het dashboard monteert.

---GT--- zei:
Rob0032 zei:

De Espace I was formaatje Peugeot 405. Dat is tegenwoordig C-segment.
Wat de draaibare voorstoelen betreft: leuk dat het kan. Misschien handig voor een vergadering onderweg. Maar het laat vooral zien dat de auto niet zo statisch is ingedeeld als de nieuwe Espace met zijn hoge middenconsole. De oude Espaces hadden eigenlijk een vlakke vloer in het interieur, waar de stoelen in een soort rails waren gemonteerd. Met weinig moeite kon je alle zeven zitplaatsen demonteren en had je een balzaal. Wat je ermee kan? In ieder geval iets wat met de nieuwe Espace niet meer kan...

Niet overdrijven GT...de 405 was toch echt D segment. En als je overdrijft, zeg dan B segment. :T De 405 is namelijk qua buitenmaten vergelijkbaar met budget B segmenter 301.

Auto's zijn gewoon groter geworden. De eerste Espace heeft qua onderstel grote overeenkomsten met de Renault 18 ( ook D segment). De Renault 18 was weer onderhuids vergelijkbaar met R12.

Grote verschil is wel dat met name de Espace 4 samen met E segmenter Vel Satis is ontwikkeld. Daarmee positioneerde de Espace zich gelijk een stukje hoger.

---GT--- zei:
JP2010 zei:
---GT--- zei:

Wat valt er te weten over de aanwezigheid/afwezigheid van een hoge middenconsole en het daardoor gecreëerde vermoeden dat de voorstoelen en eventueel achterbank iets vaster op hun plek zitten dan bij de oude Espaces? Dat je geen vlakke balzaal meer kan maken is in ieder geval een feit. Of je moet een handige monteur zien te vinden die de middenconsole voor je verwijdert en de versnellingspook in het dashboard monteert.

Ik doel op de uitneembare stoelen. :)
Ook weet je helemaal niks over ruimtegevoel.

Ami zei:
Niet overdrijven GT...de 405 was toch echt D segment. En als je overdrijft, zeg dan B segment. :T De 405 is namelijk qua buitenmaten vergelijkbaar met budget B segmenter 301.

De Espace wás net als de 405 een D-segmenter. Maar een Grand Scenic van tegenwoordig is groter; een nieuwe VW Jetta is zelfs veel groter (D-segment-formaat). Met als top de Citroën C4 Triomphe die met zijn 4,80m E-segment-terreinen betreedt. Ik vergelijk auto's op formaat en wat je ermee kunt. Daarmee vervallen de oude segmentaties. Een Peugeot 405 is kleiner dan een 307/308, dus tegenwoordig geen D-segment meer, maar gewoon een leuke compacte ruime sedan.

JP2010 zei:

Geen vlakke vloer; kleine ramen; dikkere stoelen... Nee, met al die massiefheid zal het ruimtegevoel vast niet verloren gaan... ;)

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Geen vlakke vloer; kleine ramen; dikkere stoelen... Nee, met al die massiefheid zal het ruimtegevoel vast niet verloren gaan... ;)

Ik volg je, maar ik deel je mening en zienswijze niet. Ik vind jouw kijk op zaken te pessimistisch. Alsof fabrikanten met iets nieuws je een loer hit willen draaien en het oude altijd beter was. Zo zie ik het niet. :)

JP2010 zei:
Ik volg je, maar ik deel je mening en zienswijze niet. Ik vind jouw kijk op zaken te pessimistisch. Alsof fabrikanten met iets nieuws je een loer hit willen draaien en het oude altijd beter was. Zo zie ik het niet. :)

Ik zou het graag anders zien, maar ik lees genoeg berichten van mensen die daadwerkelijk problemen hebben met dat de opvolger van hun auto minder ruim/flexibel is geworden. Ik zou wel eens een AW Klassieker-test willen zien tussen een Espace I en een Espace V. Eens kijken wat die kleine I nog te bieden heeft tegenover slagschip V...

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Ik zou het graag anders zien, maar ik lees genoeg berichten van mensen die daadwerkelijk problemen hebben met dat de opvolger van hun auto minder ruim/flexibel is geworden. Ik zou wel eens een AW Klassieker-test willen zien tussen een Espace I en een Espace V. Eens kijken wat die kleine I nog te bieden heeft tegenover slagschip V...

Ja, wat ik bedoel, je hebt een pessimistische insteek. Niemand van ons heeft deze Espace in het echt kunnen bekijken, toch weet jij al diverse zaken. Allen negatief. Maakt verder niet uit, valt me wel altijd op. Vind t wel jammer, t komt altijd zo negatief over.
Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken. Ofzo.

JP2010 zei:
Ja, wat ik bedoel, je hebt een pessimistische insteek. Niemand van ons heeft deze Espace in het echt kunnen bekijken, toch weet jij al diverse zaken. Allen negatief. Maakt verder niet uit, valt me wel altijd op. Vind t wel jammer, t komt altijd zo negatief over.

Het wat voor stempeltje jij erop wilt drukken. De Espace V is voor een heel andere doelgroep ontwikkeld dan de Espace I. De doelgroep van tegenwoordig is niet meer geïnteresseerd in de ruimte, flexibiliteit en de compactheid van de originele Espace, maar vindt uitstraling, luxe en comfort meer dan genoeg. Hoog zitten kun je ook in een Opel Agila. De Espace moet je nu zien als de anti-SUV; in de vorm van: net zo hoog zitten, maar dan groter, ruimer en luxer.
Het heeft dus niets meer met het originele idee van de Espace te maken. Ik begrijp Renault wel als het om marketing gaat, maar ik vind het zo jammer dat zo'n geniaal ontwerp als de originele Espace geen waardige opvolging krijgt.
Je kunt het pessimstisch noemen, of juist positief richting de originele ontwerpen die geniaal waren en nu tweedehands goedkoop verkrijgbaar zijn.

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Het wat voor stempeltje jij erop wilt drukken. De Espace V is voor een heel andere doelgroep ontwikkeld dan de Espace I. De doelgroep van tegenwoordig is niet meer geïnteresseerd in de ruimte, flexibiliteit en de compactheid van de originele Espace, maar vindt uitstraling, luxe en comfort meer dan genoeg. Hoog zitten kun je ook in een Opel Agila. De Espace moet je nu zien als de anti-SUV; in de vorm van: net zo hoog zitten, maar dan groter, ruimer en luxer.
Het heeft dus niets meer met het originele idee van de Espace te maken. Ik begrijp Renault wel als het om marketing gaat, maar ik vind het zo jammer dat zo'n geniaal ontwerp als de originele Espace geen waardige opvolging krijgt.

Volgens mij geef je zelf al antwoorden op je eigen gestelde dilemma's. Ik volg je in ieder geval niet helemaal meer.

Anyways, wachten op 4 oktober voor meer foto's. Ik ben in ieder geval benieuwd naar fotomateriaal van de goedkoopste en duurste (initiale) versies. :)

JP2010 zei:
Volgens mij geef je zelf al antwoorden op je eigen gestelde dilemma's. Ik volg je in ieder geval niet helemaal meer.

Volgens mij is het niet zo moeilijk: wil je een Espace volgens het originele geniale recept: kijk op Marktplaats voor een I, II, of III.
Wil je een stoere hoge auto, om indruk te maken op je collega's en heb je meer budget dan voor een Nissan Qashqai? Dat is volgens mij wat Renauit met het crossover-aspect van de Espace V bedoelt... Niks pessimistisch: een nieuw soort auto is geboren. En de oude klanten mogen een bestelbus kopen.

Bij de oude klanten zijn de kids inmiddels de deur uit, dus heeft het ruimtewonder plaatsgemaakt voor een wat stoerdere auto zoals een SUV. De nieuwe lichting klanten die een dergelijke grote auto nieuw kan betalen, geeft niet zoveel om optimaal ruimtegebruik. Zij vinden het ook belangrijk dat de auto stoer is en een luxe uitstraling heeft naast een bruikbaar interieur.

Ik vind de buitenkant geslaagd. De binnenkant (het dashboard) vind ik een tegenvaller aangezien het een beetje gewoontjes is vergeleken de vorige generaties.

[size=x-large]Renault's new Espace gets major makeover[/size]

Automotive News Europe
September 25, 2014 16:46 CET

Renault’s big, boxy Espace large minivan will be transformed into a sleek-looking crossover that’s more in line with what European customers want.

Renault released photos but provided few details about the next-generation Espace in a statement Thursday ahead of the vehicle’s public debut at next week’s Paris auto show.

The new Espace will offer the higher seating position popular in SUVs while maintaining it spacious, multifunctional interior, a Renault spokesman said. The spokesman added that the production model is “90 percent similar to the concept” the automaker showed at the 2013 Frankfurt auto show.

The spokesman declined to reveal additional details about the car, such as whether it will carryover the concept’s twin-turbo diesel engine.

Photos of the new Espace reveal that the model retains its large windows so that the cabin remains brightly lit, one of the preferred features of its predecessor.

Renault’s release said that the Espace’s design features fluid lines and a “floating” console that is positioned above the dashboard like a “suspended bridge design.”

The move to a crossover design is driven by the success of those models in Europe. First-half European sales of Ford’s second-generation crossover-styled S-Max were up 18 percent to 17,317 units while Renault sold just 4,126 units of the Espace during the same period, a decline of 11 percent on the first half of 2013.

https://europe.autonews.com/article/20140925/ANE/140929926/renaults-new-espace-gets-major-makeover

Ah kijk, de zitpositie van een SUV en een ruimtelijk, multifunctioneel interieur. Kunnen al die teleurgestelde potentiele kopers die net op marktplaats waren ingeschakeld zoekende naar een oude I, II of III weer gerust ademhalen en gewoon wachten op deze V. Eind goed, al goed. ;)

Een ouder artikel van Juni 2013 waarin van den acker z'n licht laat schijnen over de V:

[size=x-large]Next Renault Espace to morph into 'crossover[/size]'

Renault design chief hints at company's new flagship and 'retooling' of firm's design language

The long-awaited replacement for the Renault Espace will be shown later this year in concept form, but it won’t be another conventional MPV Renault has finally confirmed.

The brand’s chief designer Laurens van den Acker told Autocar “We’re going to try to make it [the Espace replacement] more relevant to the marketplace by making a cross between an MPV and a crossover, and by making it beautiful.”

“The Espace is quite a respected vehicle. People were not shy to drive one and you could see it on a driveway alongside a Mercedes-Benz. But I think we have let the Espace live for too long and any car that is now 11 years ago and in today’s day and age, no car would survive that long” said van den Acker.

He also describes the vehicle as Renault’s ‘flagship’. Reports say the Espace will be the first model to be based on the Renault/Nissan CFM1 platform. CFM1 will also be used to underpin the next-generation Laguna.

The new Espace concept will be last concept in van den Acker’s ‘Circle of Life’ series, which started with the Renault DeZir concept.

“The sixth [concept] car is going to be our flagship and it is going to be purple, the only colour around the colour ring that’s still missing. And it was nice with the two extremes, the smallest car in the line-up [the Twin’Run] and the biggest car in the line-up.”

“It’s a fun challenge for us” says van den Acker. “We’re trying to reinvent and retool the brand completely from a design perspective, starting with the Clio and the Captur and everything that comes after it. We’re trying to do it by making cars that are very attractive, that have a very strong face, that show their Frenchness in a positive way, that look sensual and warm.”

Van den Acker says that the reinvention of Renault’s design language was important, especially in terms of separating it from the budget Dacia marque. “Renault is sensual and Dacia is rational”. He also told Autocar that he was cautious about the rise and rise of retro design.

“I’m hired to design the future not the past. And I felt that I had to design the future first, through Clio, Megane, Laguna, a good Captur and establish the line-up. Then I think I wanted to look at our treasure box of history and do something with it.

“So the Twin’Run concept came at a good time. My opinion is that if your retro strategy is your future, then you have a problem because what do you do next? If I’ve done my homework and created a good, forward-looking range, I can afford to do a retro car, but it cannot be just that.

“The key of a true generalist brand is that we have a car for everybody. You fall in love, we have a car for you, you start a family, we have a car for you. The six cars allowed me to show the different aspects of the Renault brand.”

https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/next-renault-espace-morph-crossover

En een artikel van vandaag:
[size=x-large]Reinvented Renault Espace revealed[/size]

French manufacturer's MPV morphs into stylish crossover available in both five and seven-seat forms, but it won't be coming to the UK

The flagship Renault Espace has morphed from an MPV into a crossover, which will be seen in the metal for the first time at the Paris motor show next week before going on sale towards the end of this year.

Renault justifies calling the Espace a crossover by saying its new shape combines elements of saloon, SUV and MPV, while retaining the light and space of the latter.

The new model will be available as either a five-seat or seven-seat, but neither version will come to the UK. A right-hand-drive option isn't available, and the Espace hasn't been offered for sale here since Renault UK's model cull in 2011.

The production Espace's design differs very little from the Initiale Paris concept revealed at last year's Frankfurt motor show. At the time, Renault bosses said the concept was "very close" to how the production variant would look.

While the interior of the new Espace has yet to be shown, Renault says the cabin will be "brightly-lit, comfortable and modular," and will feature a floating centre console. The highest-spec version of the production car is expected to feature a new take on aluminium and wood trim, as well as a glazed roof to deliver the sense of space. Renault is also thought to have worked hard on seating comfort and acoustics.

This production Espace is based on the new Renault-Nissan CFM1 modular platform and is expected to measure about 4.9m in length. Most versions of the car will be powered by a new, turbocharged four-cylinder diesel engine coupled to an automatic transmission operated by push buttons.

The decision to shift away from the traditional shape of the Espace is a controversial one for Renault, with the brand's design boss Laurens van den Acker telling Autocar the current-generation car – which was first introduced in 2003 – had lived "for too long". The change to a crossover shape was designed to make the new Espace "more elegant", he added.

https://www.autocar.co.uk/car-news/paris-motor-show/reinvented-renault-espace-revealed

Opmerkelijk, geen rechtsgestuurde Espace V...
Wel weer interessante info over de highest-spec versie. :)

dickey zei:
Bij de oude klanten zijn de kids inmiddels de deur uit, dus heeft het ruimtewonder plaatsgemaakt voor een wat stoerdere auto zoals een SUV. De nieuwe lichting klanten die een dergelijke grote auto nieuw kan betalen, geeft niet zoveel om optimaal ruimtegebruik. Zij vinden het ook belangrijk dat de auto stoer is en een luxe uitstraling heeft naast een bruikbaar interieur.

Wat ik zei: de klantenkring is veranderd en daar speelt Renault op in. Dat wil niet zeggen dat de V een originele Espace op alle vlakken kan vervangen, maar daar bestaat gelukkig Marktplaats voor.

Vergelijk het met een golf gti van de eerste en de huidige generatie. De meeste autoliefhebbers klagen dat de nieuwe versies geen echte gti's meer zijn omdat een echte gti compact, licht, kaal en snel zou moeten zijn. Vroeger waren alle auto's compacter, lichter en kaler dan huidige modellen. Het enige verschil is dat de gti sneller was. Dat is nu ook het geval met de laatste generatie.

Een Espace is altijd een ruimere auto geweest dan de rest van het gamma met een flexibel interieur en plaats tot 7 personen. Dat is met de vijfde generatie niet anders alleen zijn de rest van de algemene kenmerken van een auto (veiligheid, luxe, design etc) met de tijd meegegaan. Als je ruimte belangrijk vindt, dan kom je overal bedrogen uit, omdat de consument (door Renaults Laguna) veiligheid belangrijker vindt dan een paar cm extra binnenruimte. Geen enkele auto kan de binnenruimte evenaren die hun voorgangers hadden vanwege de veiligheidseisen. Ook op designvlak worden auto's er (vind ik) niet beter op door de veiligheidseisen. Dat is nu eenmaal zo.

De Schaduw zei:
De conservatieve (en soms ietwat zure) reacties hierboven

Nounou, dat valt toch wel mee?

Neenee, Schaduw. Rob0032 heeft gelijk. Er bestaan wel degelijk conservatieve (en soms ietwat zure) reacties betreffende deze nieuwe auto, lees maar:

Gelukkig is het niet zo'n 'storingsbusje' als de oude Espace. Storingsbusje, Blitz? Ja, storingsbusje. De oude zag eruit als een busje en was nog van de oude serie Renaults, dus af en toe trad er wel eens een defectje op. Vandaar storingsbusje.

Deze nieuwe is echter een onvervalste proletenbak waarmee hufterig zal worden gereden, let maar op, onthoud deze woorden. Hij ziet er uit alsof hij wil zeggen: 'aan de kant, klootjesvolk, anders druk ik je van de weg!'.

En waarom moeten er van die idioot grote graafmachinewielen onder? Het geheel ziet er op deze manier uit als een close-upfoto van een Matchbox speelgoedautootje. Wat zal de wielophanging te lijden hebben onder zulke zware karrewielen. Het kan haast niet anders dan dat er vóór en achter starre assen zijn gemonteerd. Hee wielen, waar gaan jullie met die auto heen?

Voor mij heeft deze auto geen toegevoegde waarde. Niet zo verwonderlijk, want het originele Matchboxdoosje is er niet meer bij. Dat is killing voor een verzamelaar.

Goh Blitz, wat ben je negatief in het hedendaagse digitale fototijdperk (doordenkertje, deze zin). Ja klopt, wel over dit gedrocht. Maarten van Rossem heeft mij gevraagd een filiaal te openen...

:(

---GT--- zei:
JP2010 zei:

Volgens mij is het niet zo moeilijk: wil je een Espace volgens het originele geniale recept: kijk op Marktplaats voor een I, II, of III.
Wil je een stoere hoge auto, om indruk te maken op je collega's en heb je meer budget dan voor een Nissan Qashqai? Dat is volgens mij wat Renauit met het crossover-aspect van de Espace V bedoelt... Niks pessimistisch: een nieuw soort auto is geboren. En de oude klanten mogen een bestelbus kopen.

Renault heeft de Espace I opgevolgd met de Grand Scénic. Die volgt hetzelfde concept als de oer-Espace.

Dat het gewoon een licht opgehoogde MPV zou worden en geen crossover was van tevoren al duidelijk. Een soort Espace Xmod of Conquest dus. De lijnen zijn helemaal des-MPV's. Crossover klinkt echter een stuk hipper en minder doods, het fullsize MPV is immers ten dode opgeschreven. In Europa zijn alleen de Volkswagen-groep (Sharan/Alhambra), Ford en Renault er nog actief. Wel mooi dat die laatste twee autofabrikanten het segment allesbehalve opgegeven lijken te hebben en eindelijk weer voor wat vers bloed zorgen.

Over de Espace: ik ben er nog niet wild van, maar de auto heeft zeker een eigen gezicht. Het interieur is een mix van modern en voor wat betreft het materiaalgebruik nogal goedkoop, zoals kenmerkend is voor de laatste generatie Renault-modellen.

renault-espace-2015-imagenes-vivo-interior-4.jpg

Bron: Actualidadmotor.com

D-C zei:
Dat het gewoon een licht opgehoogde MPV zou worden en geen crossover was van tevoren al duidelijk. Een soort Espace Xmod of Conquest dus. De lijnen zijn helemaal des-MPV's. Crossover klinkt echter een stuk hipper en minder doods, het fullsize MPV is immers ten dode opgeschreven. In Europa zijn alleen de Volkswagen-groep (Sharan/Alhambra), Ford en Renault er nog actief. Wel mooi dat die laatste twee autofabrikanten het segment allesbehalve opgegeven lijken te hebben en eindelijk weer voor wat vers bloed zorgen.

Over de Espace: ik ben er nog niet wild van, maar de auto heeft zeker een eigen gezicht. Het interieur is een mix van modern en voor wat betreft het materiaalgebruik nogal goedkoop, zoals kenmerkend is voor de laatste generatie Renault-modellen.

Zo! Het interieur is een mix van modern "en voor wat betreft het materiaalgebruik nogal goedkoop"

Je dacht, ik gooi eens wat onzin in de groep?

Is toch helemaal niet van een foto af te leiden joh!
Disc.: Mocht je echter al in de Espace V gezeten / gereden hebben, nederige verontschuldigingen.

Wel mooi dat die laatste twee autofabrikanten het segment allesbehalve opgegeven lijken te hebben en eindelijk weer voor wat vers bloed zorgen.

In plaats van een kansloze grote sedan(-achtige) op de markt te brengen, zetten ze in op een grote luxueuze ruimteauto. Ik denk dat het een goede strategie is om ipv een sedan een mpv/suv als topmodel te hebben.

rickm zei:
D-C zei:

Zo! Het interieur is een mix van modern "en voor wat betreft het materiaalgebruik nogal goedkoop"

Disc.: Mocht je echter al in de Espace V gezeten / gereden hebben, nederige verontschuldigingen.

Nou ja, je kunt wel zo je mening vormen naar aanleiding van hoe het oogt. De middenconsole (het weerspiegelende brok plastic en het touchscreen) oogt niet erg hoogwaardig. Het ziet eruit als een vergrootte versie van wat je in de Clio IV vindt en dat vind ik eigenlijk best wel goedkoop ogen ja.

rickm zei:

Vind jij materiaalkeuze dan belangrijk? Daar geef je normaliter toch een beetje op af?

D-C zei:
Dat het gewoon een licht opgehoogde MPV zou worden en geen crossover was van tevoren al duidelijk. .

Misschien lastige discussie, maar wat maakt een auto wel tot een crossover?

Volgens mij doen grote Fransozen het sowieso niet zo heel goed, laat staan met 'apart' design. Of dat nu een crossover is of niet.

Nou ja, de Espace is toch tot een paar jaar terug behoorlijk verkocht, zéker in vergelijking met klassegenoten.

JP2010 zei:

Wat mij betreft is de bodemvrijheid het criterium. Meer dan bij een normale auto/MPV, minder dan bij een SUV.

Wouter82 zei:
JP2010 zei:

Wat mij betreft is de bodemvrijheid het criterium. Meer dan bij een normale auto/MPV, minder dan bij een SUV.

I.g.g. 250 kg lichter, en da's pure winst.

(moron/zeikerd alert: "Oh, dat is 'vast en zeker' bereikt door 'goedkope glimmende plastic troep' in dit 'franse hok' te schroeven".)

Voor hen die willen voorbestellen (1, 2?)

* 466 cm, zo lang als de vorige.
* De Intiale versie krijgt 6 aparte stoelen.
* De 200 pk biturbo wordt (mogelijk) leverbaar met 4 wielbesturing en 4 wiel aandrijving.

JP2010 zei:

Het is in ieder geval geen SUV. In de autowereld wordt met een crossover toch vaak een SUV bedoeld met het onderstel van een personenwagen (dus geen ladderchassis), maar dat heeft een Toyota RAV4/Funcruiser van 1994 al, net als de eerste CR-V, Forester, Santa Fe, Tucson etc. Wat mij betreft is het nog een monovolume zover dat in de huidige wereld met voetgangersveiligheidregels nog mogelijk is met typisch MPV-achtige A-stijl.

rickm zei:

Eerste indruk op basis van de foto's. Ik zie in Parijs wel of het alsnog meevalt.

Niet zo aangebrand reageren, hé :)

D-C zei:
JP2010 zei:

Het is in ieder geval geen SUV. In de autowereld wordt met een crossover toch vaak een SUV bedoeld met het onderstel van een personenwagen (dus geen ladderchassis), maar dat heeft een Toyota RAV4/Funcruiser van 1994 al, net als de eerste CR-V, Forester, Santa Fe, Tucson etc. Wat mij betreft is het nog een monovolume zover dat in de huidige wereld met voetgangersveiligheidregels nog mogelijk is met typisch MPV-achtige A-stijl.
Thx voor je toelichting!

Ik vind dat je al van een crossover kunt spreken als het model SUV-elementen in het design icm een grotere bodemvrijheid heeft.
Het hoeft voor mij dan niet per se een SUV achtige carrosserie op te zitten. Ook een stationachtige kan een crossover zijn, denk bv aan de A6 allroad of een xc70. Deze Espace V heeft die elementen: bescherming op de achterbumper, grote wielen, grote bodemvrijheid.
Wat mij betreft kwalificeert ie zich prima als crossover. :)

Dan vind je de Audi A6 Allroad en bv de Volvo XC70 ook geen crossovers?

JP2010 zei:
Dan vind je de Audi A6 Allroad en bv de Volvo XC70 ook geen crossovers?

Neen, dat zijn mijns inziens stationcars met karakteristieken van een crossover. Een CrossPolo is toch ook niet meer dan een Polo met wat extra plastic en iets meer bodemvrijheid.

Terug
Bovenaan