Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb leren autorijden met een oer-5 uit 1978. Ik was toen 13-14 jaar en als we flink waren geweest, mochten we zondagmiddag na de lunch gaan testrijden op wat een oud vliegveld was uit WO2 hier in de buurt.Lelijk stuur,
Is gewoon driespaaks, sterker nog, niks speciaals aan want de indeling is nagenoeg gelijk aan die van de recente modellen zoals mijn Electric, en net als de Austral / Espace / Scénic. De A290 krijgt wel een ander stuur zag ik in de video van Autovisie.Ik heb leren autorijden met een oer-5 uit 1978. Ik was toen 13-14 jaar en als we flink waren geweest, mochten we zondagmiddag na de lunch gaan testrijden op wat een oud vliegveld was uit WO2 hier in de buurt.
Vermoed dat dit 2 spaaksstuur er een knipoog naar is MCW :
Dashboard R5 TL
Moderator
Dan vraag ik me wel een beetje af wat de tactiek/strategie van Renault is. Met die prijs en de retrostyling komt hij in het vaarwater van concerngenoot Dacia. Tussen Nissan en Renault zal het niet zo'n probleem geven omdat deze prima naast elkaar kunnen bestaan, maar Dacia is de prijspakker/budget auto met de goedkoopste electrische auto van Nederland in de vorm van de Spring. Die is dan wel een euro of vier- of vijfduizend goedkoper, maar als de R5 ook nog eens verder komt op een lading...In Frankrijk schijnt dat de prijs rond de 25k moet blijven. Ook voor de wat aangekledere versies.
Vermoed dat dit 2 spaaksstuur er een knipoog naar is MCW :
Dashboard R5 TL
Of net als van de Clio een ‘Esprit Alpine’-uitvoering.Nu de accus eruit en een lekkere v6 op de achterbank![]()
Dat is waar.De Alpine A290 komt nog hè, met de aandrijflijn van de Megane Electric, dus 220pk ipv 150. Iets sportiever interieur, dat wordt wel wat, al zal de prijs ook een klap hoger zijn.
De ZOE is er vanaf € 35k met een 52 kWh accupakket. De R5 prijslijst zal beginnen bij € 25k, dus 40 kWh en 95pk, zonder snelladen. Mij lijkt de 120 pk versie met 40 kWh voorlopig de meest "verantwoorde" uitvoering (voor ons als opvolger van de ZOE wellicht.......)Ik zit alleen een beetje met de vraag over de prijs. Gaat de basisversie (95 pk/40 kWh) er nu vanaf € 25.000 komen of is dat de topversie (150 pk/52 kWh)? En zwak dat de basisversie niet eens kan snelladen. Dat is zelfs op de Spring leverbaar en zit op de mijne.
Oeh, deze lijkt wel heel geslaagd zeg! Nu de Panda enorm tegen lijkt te gaan vallen (ik hoopte op een Centoventi, maar ik houd nog een beetje hoop) zou deze 5 zomaar eens een serieuze optie kunnen worden voor over enkele jaren.
Een Fiat 500 op batterijen verkoopt ook amper.
Daarom houd ik hoop. Sowieso gaat er niets overhaast gekocht worden, ik zou nooit een net nieuwe auto kopen. Eerst de praktijk en kinderziektes afwachten.Die patenttekeningen kunnen ook van een Zuid-Amerikaans model zijn.
De EV is een heel ander model dan de ICE, dus dat valt prima waar te nemen zonder cijfers te weten.Ik zie de 500 best vaak. Niet zo gek als ie in 2023 op plek 19 stond en in 2022 op plek 14. Ik weet echter niet de verhouding tussen de ICE 500 en EV 500.
...maar geen DC laden. Hopelijk komt dat wel als optie. Is een groot praktisch minpunt voor de minst krachtige uitvoering.Leuk! Ik ben benieuwd wanneer de instapper komt, naar verluidt met 40 kWh accu voor 25k.![]()
Is dat wel zo? De minst krachtige uitvoering wordt denk ik voornamelijk rondom de woonplaats gebruikt of iets verder, maar bovenal voornamelijk thuis geladen. Met mijn Megane EV60-220 Electric waar ik tegen de 40.000km per jaar mee rijdt laadt ik nauwelijks DC, echt bij uitzondering. Vooral thuis en op locatie (kantoor, Valk, etc.)....maar geen DC laden. Hopelijk komt dat wel als optie. Is een groot praktisch minpunt voor de minst krachtige uitvoering.
Even in de Open Data geneusd.Ik zie de 500 best vaak. Niet zo gek als ie in 2023 op plek 19 stond en in 2022 op plek 14. Ik weet echter niet de verhouding tussen de ICE 500 en EV 500.
Even in de Open Data geneusd.
(..)
Vooruit, data is hier en daar wat vervuild / niet goed genoeg gefilterd. Maar het geeft wat inzicht ;-)
Elektrische Auto Kentekenregistraties
Door een technisch probleem bij de RDW is de juiste brandstof momenteel niet goed te identificeren. Daardoor zijn de cijfers vanaf augustus tot heden op deze pagina tijdelijk incompleet.
registraties bijgewerkt t/m 24 februari 2024
Met mijn Megane EV60-220 Electric waar ik tegen de 40.000km per jaar mee rijdt laadt ik nauwelijks DC, echt bij uitzondering. Vooral thuis en op locatie (kantoor, Valk, etc.).
Daar klopt in elk geval niets van. Strookt ook totaal niet met wat je op de weg ziet. Alleen al in mei werden er 248 geregistreerd.Totaal: 7967
ICE: de rest
BEV: 31x (500E of 500 Electric)
Vooruit, data is hier en daar wat vervuild / niet goed genoeg gefilterd. Maar het geeft wat inzicht ;-)
Klopt, was wat te gehaast avondwerkDaar klopt in elk geval niets van. Strookt ook totaal niet met wat je op de weg ziet. Alleen al in mei werden er 248 geregistreerd.
Ik kom op 4650 geregistreerde Fiat's met '500' in de typenaam (incl 500X dus bijvoorbeeld) uit 2023 op dit moment (dus incl import), daarvan hebben 1374 geen ingevulde cilinderinhoud dus zal elektrisch zijn. Grofweg een kwart.
Fiat 500 registraties Nederland in 2023 | |
---|---|
Fiat 500 benzine | 3.003 (68,5%) |
Fiat 500e | 1.381 (31,5%) |
Fiat/Abarth 500 totaal | 4.384 |
Moderator
Ik vraag me af waarom een snellaadmogelijkheid optioneel is. Want juist bij DC laden heb je geen omvormer nodig. Bij AC laden heb je altijd de OBC nodig. Het zou vanuit die gedachte logischer zijn om AC laden optioneel te maken.@Durashift, de lader van de ZOE vindt helaas geen toepassing meer. Die kon zelfs 43 kW AC lader (maar dat wordt bijna nergens meer aangeboden). De R5 krijgt een "eenvoudige" 11 kW 3-fase lader in alle gevallen. Maar ook daarmee kan je prima uit de voeten, zeker als de R5 ingezet gaat worden als tweede auto.
Er wordt nu heel veel geroepen dat de goedkoopste R5 zonder DC laden een "onbruikbaar lokkertje" zou zijn maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Ik denk dat dat vooral mensen zijn zonder EV ervaring. Ook als je afhankelijk bent van publieke laadpalen (mensen zonder eigen oprit) kun je met ruim 250 km bereik in veruit de meeste gevallen, ook zonder DC snelladen 95% van je ritten prima doen. En die 5% dan? Nou dan moet je misschien net iets anders plannen, maak van de nood een deugd. Of toch gewoon een keer een auto lenen / huren.